Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ХУДОЖН╢ ЗОБРАЖЕННЯ «МОВНОГО РЕЙДЕРСТВА» У ПОЕТИЦ╤ ╤ВАНА НИЗОВОГО
╤ван Низовий – один ╕з найяскрав╕ших творц╕в художнього слова друго╖ половини ХХ –...


ЛИШ ЧЕКАЛИ Б НА МЕНЕ ДИТЯЧ╤ ДОПИТЛИВ╤ ОЧ╤, ╤ ДЗВ╤НКИМ «ДОБРИЙ ДЕНЬ!» ПОЧИНАВСЯ ЩОРАЗУ УРОК…
Дякую тоб╕, вчителько, що розв╕яла м╕й смуток, що допомогла мен╕ перебороти особист╕ негаразди...


ТАРАС ШЕВЧЕНКО ╤ ВОЛОДИМИР СОСЮРА
...використовуючи образи Шевченка, Сосюра не вдавався до ╖хн╕х простих рем╕н╕сценц╕й, а творчо...


«ВЧИТЕЛЬКО МОЯ, ЗОРЕ СВ╤ТОВА!»
Про талановитого молодого педагога — вчителя укра╖нсько╖ мови ╕ л╕тератури...


«…МЕН╤ ╤ ВДЕНЬ, ╤ ВНОЧ╤ СНИТЬСЯ ОТА БЛАГОДАТЬ НАД ДН╤ПРОМ…»
ОБРАЗ УКРА╥НИ В ТВОРЧОСТ╤ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #7 за 15.02.2013 > Тема "На допомогу вчителеві"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#7 за 15.02.2013
УКРА╥НСЬКЕ ВЕС╤ЛЛЯ В КРИМУ

Уроки з народознавства — це той бальзам, який потр╕бно прикладати до ран нашо╖ духовност╕, це наш порятунок ╕ наш╕ л╕ки в╕д байдужост╕. Щоб уберегтися в╕д «духовно╖ загибел╕», потр╕бно повернутися до духовних джерел, як╕ живили наших пращур╕в.
На жаль, молодь все б╕льше забува╓ давн╕ традиц╕╖ свого народу, його культуру й духовн╕ ц╕нност╕. Оберегом пам’ят╕ для молод╕ можуть стати фольклор, м╕фолог╕я, п╕сня, запов╕ти батьк╕в ╕ д╕д╕в, традиц╕╖, пов’язан╕ з народним календарем, так╕, як Р╕здво, Покрова, Свято Миколая, Великдень.
Це як н╕хто розум╕ють учител╕ укра╖нсько╖ мови та л╕тератури НВК «Школа-г╕мназ╕я» № 25, тому роблять все можливе, щоб ╖хн╕ вихованц╕ знали якомога б╕льше про св╕й край, народ, культуру ╕ духовн╕ ц╕нност╕.
╤рину Микола╖вну Орловську, вчителя укра╖нсько╖ мови та л╕тератури, можна назвати справжньою берегинею традиц╕й народу. Старанно обер╕га╓ вона вогник духовност╕, уроки з народознавства проводить натхненно ╕ ц╕каво. Наприклад, таким був урок-╕нсценування вес╕льного обряду за укра╖нськими народними традиц╕ями, п╕дготовлений нею з учнями 11 класу.
Пропону╓мо ваш╕й уваз╕ сценар╕й проведення цього заходу, який зможуть використати на уроках учител╕ ╕нших шк╕л.

Галина КАЧУЛА,
вчитель укра╖нсько╖ мови та л╕тератури вищо╖ категор╕╖ НВК «Школа-г╕мназ╕я» № 25

УКРА╥НСЬКЕ ВЕС╤ЛЛЯ
УРОК-╤НСЦЕНУВАННЯ ВЕС╤ЛЬНОГО ОБРЯДУ, П╤ДГОТОВЛЕНИЙ УЧИТЕЛЕМ УКРА╥НСЬКО╥
МОВИ ТА Л╤ТЕРАТУРИ НВК «ШКОЛА-Г╤МНАЗ╤Я» № 25 ╤. М. ОРЛОВСЬКОЮ (11 КЛАС)

Почина╓ться вес╕лля сватанням.
ОДАРКА: Прокопе, Прокопе! Либонь старости йдуть.
ПРОК╤П: До кого?
ОДАРКА: Та до нас, до нас, от уже в двер╕. С╕дай швидше на лаву, а ти, Улясю, б╕жи хутко в к╕мнату та вбирайся.
Стукають палицею у двер╕.
ОДАРКА: Господи милосердний! Дай мо╖й дочечц╕ доброго чолов╕ка, не за мо╖ гр╕хи, а за добр╕сть пошли ╖й щастя.
Стукають трич╕ вдруге.
Виходять, хл╕б на покут╕, засв╕тили св╕чки перед Богами, с╕ли на лаву.
Стукають втрет╓.
Батьки перехрестилися й мовлять:
ПРОК╤П: (поважно). Коли добр╕ люди та з добрим словом, то просимо до господи, а коли так соб╕, то вибачайте.
Ув╕йшли дво╓ старост╕в, поясами п╕дперезан╕, з палицями, у старшого старости хл╕б у руках. За ними вв╕йшов Грицько.
СВАТИ: Доброго здоров’я, добр╕ люди! Добрий веч╕р у ваш╕й господ╕.
ПРОК╤П: (поважно). Що ви за люди й зв╕дк╕ля, ╕ за чим вас Бог прин╕с?
СВАТИ: Перш за все, дозвольте вам поклонитись ╕ добрим словом прислухатись.
Коли ж наше слово буде не в лад, та ми п╕демо назад. А що ми люди чесн╕╖ ╕ без худо╖ науки, то от вам хл╕б святий у руки.
(Прок╕п бере хл╕б, ц╕лу╓ ╕, поклавши на ст╕л край свого хл╕ба).
ПРОК╤П: Хл╕б святий прийма╓мо, а вас послуха╓мо. С╕дайте, люди добр╕. До чого ще д╕йде, а ви сво╖х н╕г не турбуйте, може, ╕ так здалеку йшли. А з якого царства, з якого государства?
СВАТИ: Ми люди н╕мецьк╕, ╕демо з земл╕ турецько╖. ╤демо здалеку.
ПРОК╤П: Може, ви охотники, а може, вольн╕╖ козаки? Де були, що видали, розкаж╕ть, щоб ╕ ми знали?
СВАТИ: Раз у наш╕й земл╕ випала пороша. Я й кажу сво╓му товаришу: що нам дивитись на погоду, ход╕м, лишень, шукати зв╕риного лову.
От ╕ п╕шли. Ходили, ходили ╕ н╕чого не знайшли. Аж гульк! Назустр╕ч ╕де наш князь, п╕дн╕ма╓ вгору плеч╕ ╕ говорить нам так╕ реч╕: «Гей ви, хлопц╕, добр╕ охотники! Будьте ласкав╕, покаж╕ть нам дружбу. Трапилась мен╕ куниця, красна д╕виця. Не ╖м, не сплю од того часу, та все думаю, як ╖╖ достати? Помож╕ть мен╕ поймати».
2-й СВАТ: От ми ╕ п╕шли по сл╕дах, по вс╕х городах, а все куниц╕ не знайшли. От як у це село вв╕йшли, тут знову випала пороша: ми вранц╕ встали ╕ таки на сл╕д напали. В╕рно, що зв╕р наш та п╕шов у дв╕р ваш, а з двору у к╕мнату. Тут ╕ мусимо його поймати. Тут застряла наша куниця, красна д╕виця.
1-й СВАТ: Оце нашому слову к╕нець, а ви дайте д╕лу в╕нець: оддасте нашому князю куницю вашу, красну д╕вицю.
(Д╕вчина колупа╓ п╕ч).
ПРОК╤П: Доню, чи згодна ти бути нареченою цьому парубку? Так ось, що ми зробимо: доброго слова не цура╓мось, а за те, щоб ви нас не лякали, що ми передержу╓мо. Чи так, ж╕нко?
ОДАРКА: (весело ╕ ласкаво). Роби, як зна╓ш. Ти — батько ╕ нам ус╕м голова: як скажеш, так ╕ буде.
ПРОК╤П: Чу╓ш, Уляно? Год╕ тоб╕ п╕ч колупати, давай чим оцих молодц╕в пов’язати.
ОДАРКА: (п╕дходить до Уляни). ╤ди ж, ╕ди. Може, н╕чого не придбала та вже ╕ соромиться. Не вм╕ла матер╕ слухати, не вчилася прясти, то в’яжи хоч мотузкою.
(Молода виносить рушники ╕ перев’язу╓ старост╕в через праве плече).
А нащо було, мати,
оч╕ син╕ давати? —
Оч╕ син╕ самотн╕,
 мабуть, будуть нав╕к.
Оч╕ син╕ та кар╕
 не п╕дходять до пари,
А в╕д цього серденько
 т╕льки в’яне й болить.
Не журися, д╕вчино,
 не журися, рибчино,
Прийде в серце пот╕ха,
 прийде рад╕сний час, —
По╓дна╓ться серце
 з юним другом нав╕ки
╤ загра╓ веселка у д╕вочих очах.
(Звучить п╕сня «ЦВ╤ТЕ ТЕРЕН»)
(Заходять дружки, кланяються батьков╕).
ДРУЖКИ: Чи вдома, чи вдома хазя╖н дома?
ПРОК╤П: Заходьте, д╕вчата, та с╕дайте, щоб ╕ у вас свати с╕дали.
ДРУЖКИ: А де ж тая д╕ва, що бажала в╕нка?
(Мати виводить молоду).
УЛЯНА: Спасиб╕ вам, мамо ╕ тато, за хл╕б-с╕ль, за те, що мене ростили ╕ добру навчили. (Кланя╓ться батькам).
ДРУЖКИ. Рад╕ послужити тоб╕, Уляно! А чи не пора нам розпл╕тати молоду? Пане старосто, благослов╕ть цьому дитят╕ русу косу розпл╕тати?
ПРОК╤П: Бог благословить.
(Молоду саджають на ст╕лець, покритий вивернутим кожухом).
ДРУЖКА 1:
Ходи, ходи, Уляно, до хати,
Хоче тебе р╕дна мати вбрати.
ДРУЖКА 2:
Дай мен╕, моя мати, масла,
Ба я тоб╕ кор╕воньку пасла,
Русу косу помостити,
Щоб в╕ночок примостити.
ДРУЖКА 3:
Надвор╕ терен тешуть,
А у хат╕ косу чешуть.
ДРУЖКА 4:
Ой стань, ой стань, р╕дна мати,
 на ст╕льчик,
Та ╕зд╕йми ╕з полиц╕
 золотий в╕нчик.
ДРУЖКА 5:
Не р╕к, не два р╕дна мати чекала,
Щоб в╕ночок на голову наклала.
ДРУЖКА 1: А в перший раз та в добрий час, благослов╕ть, батько, мати, сво╓му дитят╕ в╕нок одягати.
ОДАРКА: Благословляю тебе, доню, щастям, здоров’ям, доброю долею.
(Дружки вдягли молоду. Виходить дружка з корова╓м, на ньому в╕нок).
ДРУЖКА 2: А тепер, мамо, просимо одягти дочц╕ в╕нок.
(Мати одяга╓ в╕нок, дружка бере молоду ╕ виводить, а д╕вчата намагаються с╕сти на ст╕лець наречено╖).
ДРУЖКА 3: Ой, Галя перша встигла с╕сти.
ДРУЖКА 4: Готуй рушники та зустр╕чай сват╕в.
ДРУЖКА 5: Значить ти, Галю, перша з нас зам╕ж п╕деш.
ДРУЖКА 3: А ось на тво╓му вес╕лл╕ обов’язково буду першою.
ОДАРКА: А чому це молодий забарився? Що це його дос╕ не видно?
Чути звуки музики. Попереду сват несе г╕льце. Вс╕ сп╕вають «Розпрягайте, хлопц╕, кон╕».
СВАТИ: Дозвольте нам, козакам-молодцям, до хати зав╕тати?
ПРОК╤П: А що вам у нас робити?
ДРУЖОК: Вашу дочку до шлюбу запросити.
ПРОК╤П: А вона це в згод╕?
ДРУЖОК: Запитуйте у не╖ при всьому народ╕.
ПРОК╤П: Ну якщо так, то заходьте.
Ус╕ заходять.
ДРУЖКА 1:
Ми думали, що ви при╖хали,
А ви п╕шки прийшли,
Молодого в м╕шку принесли.
ДРУЖКА 2:
Свашку в торбин╕,
Щоб не з’╖ли свин╕
ДРУЖКА 3:
Св╕тилку в холош╕,
Щоб не з’╖ли вош╕.
ДРУЖКА 4:
Молодий хоче Уляну вхопити
╤ н╕чого не платити.
ДРУЖКА 5:
Е н╕, задарма не в╕ддамо.
А ну, братко, сторгуйся за сестрицю.
(Брат ╕з закв╕тчаною палицею ста╓ б╕ля молодо╖. Молоду накривають вишитою скатертиною, а поруч накривають опудало).
МОЛОДИЙ: Продайте нам куницю, красуню д╕вицю.
БРАТ: За цю д╕вицю ми хочемо тисячу карбованц╕в ╕ теплицю.
МОЛОДИЙ: Та й дорога! Ви хоч покаж╕ть, яка вона!
СВАШКИ: Може, вона й беззуба?
БРАТ: Як купите, тод╕ й побачите. А зараз зась!
МОЛОДИЙ: А може, в╕ддаси сестру, я вже з нею домовився.
БРАТ: Н╕, не в╕ддам!
МОЛОДИЙ: Та чому?
БРАТ: А тому, що я пас за не╖ кор╕в, коли вона на гульки ходила. П╕дм╕тав дв╕р, щоб хлопц╕ част╕ше заходили до хати. Змащував двер╕, щоб вони не рип╕ли, як п╕зно верталася з танц╕в. Стер╕г сестру, щоб не вкрали хлопц╕ з чужого двора. Втратився багато, а тому не в╕ддам.
СВАТ: А що ж ти хочеш за не╖?
БРАТ: Небагато, п’ятак, а, як не жалко, то два.
(В╕дда╓ грош╕).
БРАТ: Ну, шукай, де вона.
(Молодий розкрива╓ опудало ╕ жаха╓ться. Розкрива╓ молоду ╕ ц╕лу╓ ╖╖. Молодий с╕да╓ поруч. Б╕ля них горять св╕чки, поставлен╕ в жито).
СВАТИ: Ми побачили молоду, прийм╕ть ╕ хл╕б святий, та сват╕в перев’яж╕ть рушниками. А тепер вже час до церкви обв╕нчатися. Треба в дорогу вирушати.
(Молод╕ виходять з хати. Мати обсипа╓ молодих житом, цукерками, др╕бними грошима. Ус╕ сп╕вають.
Брат молодих заводить до хати. А на пороз╕ ╖х зустр╕чають батько ╕ мати з хл╕бом-с╕ллю).
ПРОК╤П: Благословляю вас на подружн╓ життя. Будьте багат╕, як наша земля, весел╕, як сонце, щедр╕, як ос╕нь, здоров╕ ╕ сильн╕, як вода в р╕ках.
(Батько трич╕ хрестить ╕ ц╕лу╓ молодих).
СВАТИ: А зараз, шановн╕ молодята, на вас чекають випробування: чи готов╕ ви до с╕мейного життя.
ДРУЖКА. З давн╕х-давен в╕домо, що ж╕нка — це перш за все мати, покликання яко╖ продовжувати р╕д людський. Тому зараз ╕ перев╕римо, чи готова ти до подружнього життя, чи навчилась сповивати немовля.
(Молода сповива╓ дитину).
СВАТИ: Вважа╓ться, що ж╕нка — добра господиня. Вона вм╕╓ шити, вишивати, прясти. Чи навчилась наша Уляна цьому ремеслу?
(Уляна виносить рушники ╕ сорочку для молодого).
СВАТИ: Молодець, Уляно, вм╕╓ш ╕ шити, ╕ прясти, ╕ чолов╕ка любити. Добра буде з тебе господиня.
ПРОК╤П: А тепер подивимось, що вм╕╓ майбутн╕й господар? Адже треба д╕м будувати. Чи вм╕╓ в╕н хоч цвяшка забити?
(Молодий збива╓ дв╕ дошки).
СВАТИ: Добрий буде господар. А зараз, молодята, перед вами вузенька кладочка. Вам разом потр╕бно перейти ╖╖. А чи зум╕╓те пройти разом ╕ не впасти?
(Молодий бере молоду на руки ╕ переносить через простелений вишитий рушник).
СВАТИ: От, молодц╕, добра с╕м’я народилася.
ДРУЖКИ: Дорог╕ свати, а чи не настав той час, коли нашу Уляну треба хусткою пов’язати.
УС╤: Настав, настав.
(Молодий п╕дводить молоду до сво╓╖ матер╕, зн╕ма╓ в╕нок. Молоду садять на ст╕лець, застелений кожухом, молодий п╕дходить, вийма╓ з коси стр╕чки ╕ забира╓ соб╕. Дв╕ свашки стають коло молодо╖, кожна трима╓ хл╕б п╕д пахвою. Вони розч╕сують молод╕й волосся, пот╕м одна з них бере греб╕нь ╕ розч╕су╓ ним молодого, а дал╕ — молоду. Свашки чешуть так по черз╕, трич╕ обм╕нюючись хл╕бом, запл╕тають волосся молод╕й. П╕дходить мати, пов’язу╓ хустку. П╕д час покривання дружки сп╕вають «Ой, у вишневому саду»).
МОЛОДИЙ: Тато й мамо! Благослов╕ть мене з Уляною.
ПРОК╤П: Благословляю тебе, Уляно, ╕ тебе, Грицько. Богом благословляю.
ОДАРКА: Благословляю вас, д╕ти.
БАТЬКО: А тепер просимо молодих до столу.
(Свати ╕ батьки запрошують вс╕х гостей до столу).
ДРУЖОК: Старости пани, благослов╕ть цей чесний хл╕б внести.
СВАТИ: Бог благословить.
(П╕д музику свати виносять коровай, перев’язаний червоною стр╕чкою. Розр╕зають на шматочки).
СВАТ: А тепер, родино ╕ люб╕ гост╕, даруйте молодим на щастя, на здоров’я. Прошу, мати.
МАТИ: Дарую м╕шок гречки,
Щоб м╕ж мо╖ми д╕тьми
Н╕коли не було суперечки.
МОЛОД╤: Спасиб╕, мамо.
БАТЬКО:
Дарую пару вол╕в, щоб ходили ╕ до нас, ╕ до сват╕в.
МОЛОД╤: Добре, батьку, добре.
1-й г╕сть:
А я дарую м╕шок синиць,
Щоб Грицько не любив
 чужих молодиць.
2-й г╕сть:
А я дарую рушничок,
Щоб було с╕м дочок ╕ Омелько,
Щоб ╖м дали поб╕льше земельки.
3-й г╕сть:
А я дарую м╕шок горобц╕в,
Щоб Уляна не любила
 чужих молодц╕в.
4-й г╕сть:
А я дарую м╕рку цибул╕,
Щоб не давала свекрус╕ дул╕.
5-й г╕сть:
А я ще дарую м╕шок пшениц╕
 ╕ м╕шок проса,
Щоб не ходила молода боса.
6-й г╕сть:
Дарую качан пш╕нки,
Щоб не ходив до чужо╖ ж╕нки.
7-й г╕сть:
А я дарую бричку макухи,
Щоб ти, Грицько, брав
 сво╓ господарство в руки.
8-й г╕сть:
А я дарую кухоль меду,
Щоб нев╕стка не б╕гла
 свекрус╕ попереду.
9-й г╕сть:
А я дарую м╕шок жита,
Щоб н╕коли Уляна не була бита.
МОЛОД╤: Спасиб╕, гост╕, за подарунки.
(Батьки благословляють д╕тей).
БАТЬКО:
Бажа╓мо вам жити,
Не плакать, не тужити,
До золотого вес╕лля
Щасливо дожити.
МАТИ:
Викотили, викотили
Та медову бочку,
Видурили, видурили
В пана свата дочку.
Та поклали ╖╖ милу
На постелю б╕лу.
БАТЬКИ:
На добран╕ч, на добран╕ч,
╤ не на одну годину,
 ╕ не на всю н╕ч.
МАТИ:
╤ не на всю н╕ч, ╕ не на весь р╕к,
╤ не на весь р╕к, а на весь в╕к.
(Ус╕ йдуть, сп╕ваючи п╕сню).

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #7 за 15.02.2013 > Тема "На допомогу вчителеві"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11423

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков