Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ДМИТРО КАПРАНОВ: БРАТ, ЯКОГО НЕ СТАЛО
З╕ смертю Дмитра не стало ╕ явища Брат╕в Капранових…


УКРА╥НУ МА╢ ЗАХИЩАТИ КОЖЕН, А Н╤ – ТО МОЖНА В╤ДМОВИТИСЯ В╤Д ГРОМАДЯНСТВА
Дмитро Курилович, «Дронго», во╖н-доброволець…


«Я ПРЕДСТАВНИК БОГООБРАНОГО НАРОДУ, ЯКИЙ МА╢ ПОК╤НЧИТИ З НАЙБ╤ЛЬШИМ ЗЛОМ»
Капелан ПЦУ про служ╕ння в окоп╕, РПЦ та м╕с╕ю укра╖нц╕в…


СТЕПАН РУДАНСЬКИЙ: ПРОЧИТАНИЙ, АЛЕ ДО К╤НЦЯ НЕ ОСМИСЛЕНИЙ
Твоя слава у могил╕/А воля в Сиб╕ру/Ось що тоб╕, матусенько/Москал╕ зробили!..


ПОМЕР ДИСИДЕНТ СТЕПАН ХМАРА
«В╕н так любив Укра╖ну ╕ укра╖нц╕в. В╕н рвав свою душу ╕ серце за не╖…»




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #7 за 15.02.2013 > Тема "Українці мої..."
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#7 за 15.02.2013
В ОГРОМ╤ — ДОРОГОЮ ГРОМУ

Поет ╕ час

(Зак╕нчення. Поч. у № 6)

Попри окрем╕ б╕ограф╕чн╕ неточност╕, упорядник ц╕╓╖ зб╕рки Олекси Влизька да╓ вельми повну ╕ головне — об’╓ктивну оц╕нку творчост╕ поета, а також справедливу характеристику пол╕тичного тиску стал╕н╕зму на культуру ╕ укра╖нську л╕тературу зокрема.
У сво╖й вступн╕й статт╕ в╕н пише: «В╕д того часу твори Влизька передруковувались поза межами сов╓тсько╖ держави». Розкв╕т творчост╕ цього поета припада╓ саме в розпал л╕тературно╖ дискус╕╖, започатковано╖ Миколою Хвильовим: «Яким шляхом розвиватися укра╖нськ╕й л╕тератур╕ — за штучно витвореною методою соцреал╕зму чи в╕льно, як на Заход╕. Налякана комун╕стична парт╕я... взялась сама визначати напрямн╕ л╕н╕╖ укра╖нськ╕й л╕тератур╕ руками таких «укра╖нц╕в», як поляк Кос╕ор («хвильовизм» — це певна сукупн╕сть рис, це орган╕зований ворог», — писав в╕н), жид Лейба Каганович або ж безобличн╕ малороси Затонськ╕, — не кажучи вже про самого Стал╕на, який завжди стояв за вс╕ма парт╕йними резолюц╕ями...»
«В╕д оцих ╕деолог╕чних натиск╕в та пол╕тичних залякувань укра╖нська поез╕я потрапила в стан творчо╖ кризи».
Не ╓ незаперечним те, що Гординський наполяга╓ на песим╕зм╕ й занепадництв╕ музи В. Сосюри ╕ Г. Косяченка, вульгарництв╕ поез╕╖ В. Пол╕щука, в╕дход╕ у сум╕жне мистецтво — л╕тературну критику М. Зерова, П. Филиповича, М. Драй-Хмари. ╤ робить висновок: «На цьому тл╕ голос Влизька прозвучав живо ╕ св╕жо та в╕дразу викликав широкий в╕дгук».
Дал╕ в статт╕ говориться: «Поез╕ю Влизька позначила власна яскрава метафора, гострота еп╕тету, емоц╕йне напруження слова ╕ зовс╕м нетрафаретна лексика — все те, чого так бракувало тод╕шн╕й поез╕╖...»
Автор слушно зазнача╓, що «Олекса Влизько, як ╕ ╕нш╕ поети «Ново╖ Генерац╕╖» (М. Семенко, Г. Шкуруп╕й), а також група М. Хвильового ╕ неокласика М. Зерова, виступали проти поверхового просв╕тянства, ратували за нову ширшу культуру. Як в╕домо, в╕н часто тут передавав кут╕ меду, ╕нод╕ зверхньо ставлячись до минуло╖ класики. Одначе добре, що це не стало його твердим ╕ остаточним переконанням».
Добре простежу╓ досл╕дник еволюц╕ю його поетичного письма — в╕д усталено╖, дещо застигло╖ у канон╕чних формах, класики через футуристичн╕ захоплення ╕ данину емоц╕йно-стильово╖ деструкц╕╖ до свого, виваженого, суто влизьк╕вського: «Справд╕ — у пор╕внянн╕ з класичною поез╕╓ю — Влизькова приносить багато дечого нового, зрушу╓ ╖╖, так сказати б, з п’╓десталу, та веде назад у щоденне життя, — на фабрики, в порти, вулиц╕ м╕ст». С. Гординський говорить про абсурдн╕сть будь-яко╖ ╕деолог╕зац╕╖ як в житт╕ взагал╕, так ╕ в л╕тератур╕ зокрема: «З якою «ген╕альн╕стю» ╕ бухгалтерською точн╕стю не обчислили б усе Маркси-Л╓н╕ни-Стал╕ни, все ╖х «вчення» ставало безпорадне», — ╕ дал╕, п╕дкреслюючи орган╕чну потребу людського творення без теоретично-прогнозувальних прикрас, апелю╓ до М. Хвильового, котрий стверджував, що люди «були покликан╕ в╕д природи до кипучо╖ д╕яльност╕ — не т╕╓╖, що комсомолить у пустопорожн╓».
А що ж до справжньо╖ ╕де╖ (в розум╕нн╕ людського ╕деалу, а не тупоумно╖ самомети) в постат╕ Олекси Влизька автор зробив чи не найточн╕ше визначення: «Влизько — блискучий поет молодо╖ генерац╕╖, ...т╕╓╖, що серед шторм╕в сво╓╖ епохи не злякався прийняти св╕й час ╕ крикнути:
Беру тебе, о св╕те м╕й терновий,
В об╕йми сонячн╕!»
Чи не правда, аж занадто см╕ливо звати таким св╕т, коли довкола звучать бадьорист╕ фанфари споруджуваного привиду — соц╕ал╕зму, над яким владно нависли крила «сизокрилого орла» з компарт╕йними ╕нструкц╕ями ╕ неприхованою цв╕ллю — тем╕нню ГУЛАГ╕в? Тому доречно буде акцентувати, що особа Олекси Влизька ц╕кавила Гординського в╕ддавна ╕ в╕н одразу ж в╕дгукнувся на злочинницьке вбивство молодого митця (та й сам був ще досить молодим — 28 рок╕в) — буквально через два тижн╕ п╕сля спод╕яного — в╕ршем, котрий пода╓мо, як передрук з часопису укра╖нсько╖ д╕аспори в Англ╕╖ «Визвольний Шлях» (Лондон, 1993 р., ч. 7).

В╤РШ ПРО ВЛИЗЬКА

Не в оч╕, а в голову
ззаду в╕дстукали кул╕,
В коридорах вже крок
 конво╖р╕в замовк...
Знаю, солодко вам,
 прокураторе Ульр╕х,
Затягатись тепер
 моссельпромським димком:
На затятих устах —
 немаскована злоба,
Транспарант самовпевнення —
 ваше чоло,
Та дарма над частиною
 шостою гльоба
Гордовито п╕дводите лоб!
Ви — закон╕в державних
 слуга ╕ захисник,
╤ черкнути пером не здригнула рука.
Та написане — де? —
 що ╤стор╕я звисне
Вже незм╕нна на в╕стр╕
 тригранн╕м штика?
У п╕двалах в’язниць,
 ╕ кат╕вень, ╕ каторг,
В усевгонськ╕й тайз╕,
 в чорних покладах руд,
В темних штольнях сердець
 заховавши в╕дплату,
Вже нов╕ царегубц╕ ростуть.
Чи ж не чу╓те ще:
 х╕д напружених крок╕в,
Чи ж не бачите вже:
 блиск народжених сяйв?
Недаремно поет╕в
 п╕д муром цегляним епохи
Вже в╕тають букетами сальв!
Грудень, 1934 р.

Як бачимо, пол╕тична спрямован╕сть в╕рша досить прозора й пророча ╕, що характерно, особливо як на той час: як контрасту╓ вона з трубадурською писаниною того ж П. Тичини «Парт╕я веде»!
П╕дступне вбивство п╕зн╕ше потрясло Андр╕я Малишка, який 1956 року пише в╕рша «Олекс╕ Влизьков╕», де ставить себе на його м╕сце, бо знищувались ╕деали, що повинн╕ були давати невичерпну наснагу на творення, а не варварство:
Олексо, друже! Кажуть, що не я,
А ти тод╕ убитий був невинно,
Чому ж мен╕ зда╓ться, що й тепер
Розстр╕ляним ходжу по Укра╖н╕,
╤ кулю ту прокляту в╕к ношу,
╤ вийняти ╕з серця вже не можу.
У сво╖й книз╕ «Нац╕онал╕зм у л╕тератур╕ на сх╕дних укра╖нських землях», видан╕й вдруге в 1947 р. п╕д позначкою «На чужин╕» (очевидно, автор тод╕, перебуваючи в таборах ╕нтернованих у Н╕меччин╕, боявся всюдисущо╖ руки НКВД ╕ не називав видавництва), С. Николишин серед ╕нших автор╕в згаду╓ ╕ Олексу Влизька, зазначаючи, що це «найталановит╕ший ╕з л╕бровц╕в, тож був засуджений в╕йськовим судом у грудн╕ 1934 року до розстр╕лу й забитий». Не менш промовистою ╓ ╕ характеристика тут у пол╕тичному аспект╕ особи О. Влизька П. Постишевим, про якого цей говорить, як про «одного ╕з найзапекл╕ших контрреволюц╕онер╕в-нац╕онал╕ст╕в».
Як мовиться, тут все видно й неозбро╓ним оком: п╕д терм╕ном «нац╕онал╕зм» тод╕ мали на уваз╕ все «╕накомисляче», в╕дм╕нне в╕д постулатно-радянського, а оц╕нка поета московським «оком государевим» П. Постишевим т╕льки п╕дтверджу╓ думку С. Гординського про Олексу Влизька, як про найпершого см╕ливця серед тогочасно╖ творчо╖ ╕нтел╕генц╕╖. Отже, як бачимо, репресивна машина тотал╕тарного режиму була запущена в х╕д, спочатку ╕деолог╕чними нападками, а пот╕м в╕двертим нищенням кв╕ту укра╖нсько╖ ╕нтел╕генц╕╖ п╕д облудними демагог╕чними гаслами ╕ активним використанням р╕зномастих фабрикац╕й у боротьб╕ з уявними внутр╕шн╕ми «ворогами народу».
Олекса любив море, присвятив йому к╕лька балад. Мабуть, саме це спонукало С. Гординського вважати, н╕би Олекса Влизько народився в Одес╕.
Наш╕ л╕тературознавч╕ в╕з╕╖ про неперес╕чного «метеорного» поета т╕╓╖ буремно╖ епохи були б далеко не повними, коли б ми обмежилися лише вищесказаним. Бо ж найменша нова йота — з минулого ╕ тепер╕шнього — то нова грань до характеристики Олекси Влизька як поета ╕ людини. З цього боку заслугову╓ на увагу одна книга — «Будн╕ сов╓тського журнал╕ста» Анатол╕я Галана (1901-1987 рр.), видана 1956 року в Буенос-Айрес╕ (Аргентина) у видавництв╕ «Перемога». Це псевдон╕м А. Калиновського, укра╖нського поета ╕ журнал╕ста, котрий у 20-30 роках видав к╕лька книг в Укра╖н╕, пот╕м ем╕грував до Аргентини, а згодом — до США. На стор╕нках розд╕лу «Початок жаху» ц╕╓╖ книги А. Галан показу╓ нам поета як сусп╕льну особист╕сть, зокрема його ставлення до колектив╕зац╕╖, а в╕дтак — до штучного голодомору в Укра╖н╕ 1932-1933 рр.
«В ╖дальн╕ Будинку л╕тератури стали годувати з дня в день пшоняною кашею. Каша набридла, як г╕рка редька. Одного разу, коли я сид╕в над сво╓ю тар╕лкою й думав: ╖сти чи покинути, хтось ударив мене по плечу. Озирнувся — Влизько. Непок╕рний чуб л╕зе на лоба, зуби блищать, як цукор.
— Чому зажурився? — запитав по-сво╓му, монотонно.
С╕в коло мене, сказав:
— Я був п╕д Афган╕станом. 
— Чого?
— Оглядав г╕рськ╕ простори. Гарно там!
— ╤?..
— Прогнали, бо не мав службового в╕дрядження. Тепер шиють мен╕ шпигунство... Потр╕бне воно мен╕!
Ех, Влизько, одчайдушна голова!.. В╕н обернувся й покликав якусь ж╕нку.
— Знайомтесь, моя дружина.
Он як! 22-р╕чний Олекса вже встиг одружитися. Ж╕ночка, очевидно, екстравагантна, бо, як мен╕ оп╕сля сказали, покинула першого чолов╕ка й з╕йшлася з глухим поетом».
Це була Фат╕на Красицька, р╕дна донька в╕домого укра╖нського художника Фот╕я Красицького, автора портрет╕в Михайла Грушевського й Олекси Влизька — в╕н був внучатим плем╕нником Тараса Шевченка.
Трохи екскурсу. П╕сля загибел╕ поета Т╕на ви╖хала до Алма-Ати, вийшла зам╕ж. П╕зн╕ше, вже в похилому в╕ц╕ повернулася до Ки╓ва. Брат поета Олександр зум╕в налагодити з нею листовний контакт. Ось лист Красицько╖ до нього в╕д 2 жовтня 1982 р.: «Якщо при╖дете, звичайно, я все те знаю ╕ що потр╕бно для Вашо╖ книги про Олексу, розкажу Вам». ╤ тут же застереження: «Сп╕лкуватись, листуючись, я не можу, це для мене дуже тяжко». Воно й ясно: це був пер╕од панування брежн╓всько-андроповсько-сусловсько╖ епохи.
До реч╕, як с╕м’я «ворога народу», родина Влизьк╕в жорстоко пересл╕дувалась. Батька штовхнули п╕д по╖зд, ╕ в╕н став кал╕кою, мат╕р запроторили до психушки, самого Олександра Федоровича в╕шали бер╕╖вц╕, та вчасно зняли добр╕ люди ╕з зашморгу.
Справд╕, комун╕стичний рай в натур╕, «где так вольно дышит человек».
Та поверн╕мося до книги А. Галана, поринаючи в час колектив╕зац╕╖:
«П╕д час об╕ду Влизько гарячково писав мен╕:
— Були на селах? Бачили, що робиться?.. Кращих господар╕в знищили, а решту загнали в кошару й ╖сти не дають. Читали Панчову «Маму, що мусить умерти»? Зануда в╕н, хоч ╕ добрий письменник. Морду б йому набити т╕╓ю новелою. ...Хай вони йдуть п╕д три чорти з таким соц╕ал╕змом! Паскудство.
Списан╕ клаптики Олекса старанно дер, ще й припалював цигаркою в поп╕льничц╕. В╕н повернувся до Ки╓ва «писати ╕сторичну поему, а про сучасн╕сть хай пишуть ╕нш╕...»
Юна, чиста, св╕тла душа! В╕н теж належав до тих, кого не можна було купити «за панство велике, за лакомство нещасне».
Незабаром у Харков╕ з’явилися голодн╕ селяни».
Тепер нам ясно, зв╕дки зродилися так╕ викривально-гн╕вн╕ слова Олекси Влизька в уже цитованому нами уривку з «Балади про короткозоре Ельдорадо». Очевидно, гарячкуват╕сть поета, його на╖вна в╕дверт╕сть повною м╕рою спричинились до арешту. Адже НКВС не др╕мало, а стукач╕в в ус╕ епохи вистачало.
Перечитуючи поез╕ю Олекси Влизька, особливо з його зб╕рки «Серце ╕ вогонь», куди ув╕йшли деяк╕ симптоматичн╕ твори, що не втрапили та й не могли за сво╓ю ╕дейною спрямован╕стю потрапити на шпальти радянських видань, ще раз перекону╓шся, який це був св╕жий ╕ могутн╕й талант. Так, спорадично ╕ в нього були деяк╕ не вельми значущ╕ окрем╕ твори, але, звичайно, не вони творили погоду. Справд╕, як людина ще дуже молода, ╕ в╕н помилявся, частково в оц╕нц╕ штучно створеного процесу СВУ чи, прим╕ром, праць Д. Донцова. Але в╕н ╕шов чесним шляхом ╕ н╕коли не був п╕дсп╕вувачем. Тим часом, дов╕рлив╕сть його не знала меж, отже, можливо, вона ╕ згубила його. Деяк╕ дан╕ останнього часу дають п╕дстави стверджувати це. Так, у приватному лист╕ до автора цих рядк╕в, сам — жертва недавн╕х репрес╕й, поет з Харкова Василь Боровий пов╕домив про останн╕ дн╕ життя С. Влизька: «Про Олексу Влизька не раз розпов╕дав мен╕ Василь Мисик, власне, про тюрму, де вони перебували разом. Влизько радив усе п╕дписувати: так буде нам л╕пше. «Як зараз, — казав Мисик, — чую, Влизько бубонить: «Давайте п╕дпишемо». Мисик вважав, що саме в╕дмовою п╕дписуватись п╕д протоколами в╕н уц╕л╕в». Ось, напевне, чому цей процес назива╓ться то справою 33-х, то 28-ми. Не вс╕х арештованих тод╕ розстр╕ляли; котр╕ вчинили так, як В. Мисик, уц╕л╕ли.
Та й чи можна в╕рити катам?
Як би там не було, але подв╕йна трагед╕я особистого ╕ творчого життя талановитого поета (хвороба, вбивство — п╕дле ╕ злочинне) не ╓ його поразкою. Його твори ╕ життя — справжн╕й подвиг.
╤ чи кожному в╕н п╕д силу?

Фед╕р СТЕПАНОВ,
член НСПУ, лауреат прем╕╖
╕м. О. Гончара
м. С╕мферополь

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #7 за 15.02.2013 > Тема "Українці мої..."


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11424

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков