"Кримська Свiтлиця" > #8 за 22.02.2013 > Тема "Резонанс"
#8 за 22.02.2013
НАЩО НАМ ТОЙ «КРЕАТИН»?
Прочитав у «Кримськ╕й св╕тлиц╕» статтю «Черн╕вецька маланка. Роздуми про укра╖нську ╕дентичн╕сть» (1 лютого 2013 р.). Статт╕ С. Лащенка завжди св╕ж╕ тематично, а тому добре запам’ятовуються. Так тримати! Хоча н╕, планку пост╕йно треба п╕дн╕мати щораз вище. Згадав 60-т╕ роки минулого стол╕ття. Ми з дружиною трохи мандрували: Б╕лорус╕я, Прибалтика, Крим... А в Москв╕ та Лен╕нград╕ Катерина Петр╕вна вже сама знайомилася з Большим театром, Ерм╕тажем, ╤сак╕╖вським та Казанським соборами, ╕ншими визначними м╕сцями. Мандри запам’яталися мен╕ на все життя. Домський собор (латиш╕ по вс╕й Риз╕ шукали для мене плат╕вку з Месою Баха у виконанн╕ Домського органа), вежа Гедим╕на у столиц╕ Литви, костел св. Анни, а головне — дружн╓ ╕ тепле ставлення рижан та в╕льнюсц╕в. У Б╕лорус╕╖, на жаль, зр╕дка чули милозвучну ╕ чар╕вну (для мене) мову сябр╕в. На 90% панувала московська. У Томаш╕вц╕ та Малорит╕ (Берестейщина) чули й укра╖нську, але наш╕ сп╕врозмовники вмить переходили на рос╕йську, хоч ми користувалися виключно р╕дною. Правда, у Литв╕ та Латв╕╖ мусили переходити на рос╕йську, бо укра╖нсько╖ там зовс╕м не розум╕ли — нав╕ть про що йдеться. Наша рос╕йська була такою химерною — не дивина, адже н╕коли в житт╕ ми не користувалися нею — можна було зо см╕ху померти, напевне, тому нас так добре приймали тамтешн╕ люди. Запам’яталися тод╕шн╕ Яремча ╕ Черн╕вц╕. М╕ськ╕ ринки були для нас великими театральними сценами. Люди у святкових народних строях н╕би ось-ось почнуть танцювати «аркан» або «коломийку». Кептар╕, тайстри, топ╕рц╕, постоли. При╓мно був вражений красою не так Черн╕вц╕в, як буковинських с╕л. Хати, як писанки, подв╕р’я не захаращен╕, тини, мов великодн╕ кошики. На Закарпатт╕ ╕ Терноп╕лл╕ села багат╕, а на Буковин╕ — мальован╕. Донбас, частково ╕ Крим запам’яталися людян╕стю ╕ добротою саме кор╕нних мешканц╕в, бо серед з╕браних з╕ всього св╕ту були люди ╕ людиська. Але повернуся до маланкування. У нашому сел╕ цибатого парубка переодягали Маланкою, а вродливу д╕вчину — Василем. Це було у сороков╕ роки минулого стол╕ття. Ц╕лу н╕ч з 13 на 14 с╕чня (старий Новий р╕к) гурт молод╕ водив Василя та Маланку в╕д хати до хати: шукали Маланц╕ жениха. Маланку хвалили ╕ вона хвалилася, якою ╓ гарною господинею. Хату зам╕тала, пост╕ль трусила, горшки мила, хату б╕лила ╕ чого т╕льки не виробляла, аж поки не виганяли ╖╖ з хати. 14 с╕чня, на Василя, по об╕д╕, а точн╕ше п╕сля Л╕тург╕╖, хлопц╕-п╕дпарубки ходили з «конем»: три цар╕, ╤род ╕з чотирма центур╕онами, смерть, пастушки в╕дтворювали Р╕здвяне д╕йство... Добре, що газета поверта╓ укра╖нц╕в до традиц╕й, до нашо╖ ╕дентичност╕. «Кримська св╕тлиця», зокрема й Серг╕й Лащенко, часто торкаються питання мови. Я теж хочу торкнутися, але трохи посварити вас. Скаж╕ть, будьте добр╕, нав╕що у «Черн╕вецьк╕й маланц╕» вживаються так╕ слова, як креатив та алюз╕я? Нав╕що ота сухозл╕тка на нашому золот╕, отой секонд хенд? На жаль, це не т╕льки «Кримсько╖ св╕тлиц╕» стосу╓ться. В одн╕й статт╕ «Дня» надибав аж десяток р╕зних креатив╕в, марг╕нес╕в, ╕нтроверт╕в. Були нав╕ть так╕ «перли», яких не знайдеш у словнику. Нав╕ть м╕й комп’ютер не терпить ╖х. Виправив «креатив» на «креатин», ╕ то дв╕ч╕. Але це я так, з поваги ╕ любов╕ — до вас ╕ до мови.
Василь ГОДЯК м. Сосн╕вка Льв╕всько╖ област╕
"Кримська Свiтлиця" > #8 за 22.02.2013 > Тема "Резонанс"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11449
|