Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
У В╤ДНОСИНАХ З ПОЛЬЩЕЮ НЕ ВАРТО НАТИСКАТИ НА ╤СТОРИЧН╤ “МОЗОЛ╤”, ЩО НАТЕРЛИСЯ ЗА 400 РОК╤В
Юр╕й Щербак, письменник, дипломат…


╤СТОР╤Я ОДН╤╢╥ РОДИНИ НА ТЛ╤ КРИМСЬКОТАТАРСЬКОГО НАЦ╤ОНАЛЬНОГО РУХУ
Вс╕ сто в╕дсотк╕в грошей в╕д продажу книги буде направлено на потреби ЗСУ…


ВЖЕ ЗАРАЗ ТРЕБА ДУМАТИ, ЯК БУДЕМО В╤ДНОВЛЮВАТИ КРИМ П╤СЛЯ ДЕОКУПАЦ╤╥
Обговорення комплексних питань щодо в╕дновлення Криму п╕сля його деокупац╕╖ в╕д рос╕йських сил...


МОЖЕ ТАК СТАТИСЬ, ЩО КРИМ ПОВЕРТАТИМЕТЬСЯ ДИПЛОМАТИЧНИМ ШЛЯХОМ
Наша держава зможе спок╕йно жити, коли поверне соб╕ ус╕ сво╖ земл╕, зокрема ╕ Крим.


БИТВА ЗА УКРА╥НУ
День дв╕ст╕ одинадцятий…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #15 за 12.04.2013 > Тема "З потоку життя"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#15 за 12.04.2013
СТО ДН╤В П╤СЛЯ ЗАКОНУ

Право

19 листопада 2012 р. набув чинност╕ прийнятий 13 кв╕тня того ж року, в Страсну п’ятницю, новий Крим╕нальний процесуальний кодекс Укра╖ни (дал╕ — КПК, Закон). Отже, 26 лютого виповнилося СТО дн╕в, як цей Закон д╕╓ та визнача╓ новий порядок у так╕й важлив╕й для сусп╕льства сфер╕, як досудове крим╕нальне провадження та судочинство. На в╕дм╕ну в╕д пол╕тик╕в, для яких сто дн╕в ╓ певним рубежем ╖хньо╖ потенц╕йно╖ спроможност╕, безпосередньо для Закону — такий строк не ╓ знаковим. Адже фактично перш╕ два м╕сяц╕ (ш╕стдесят дн╕в) його чинност╕ були досудовим провадженням у крим╕нальних справах ╕ направленням ╖х до суду для розгляду. Разом з тим, саме ц╕ сто дн╕в ╓ показовими в частин╕ того, чи ╓ новий КПК, а точн╕ше — нов╕ правила крим╕нального провадження, б╕льш сучасними, демократичними ╕, головне, — наск╕льки ефективно КПК забезпечу╓ розв’язання завдань крим╕нального провадження (ст. 2 КПК), де найб╕льш важливими ╓ захист особи, охорона прав ╕ свобод та законних ╕нтерес╕в учасник╕в крим╕нального провадження, тобто ЛЮДЕЙ.
Перший негативний прояв нового Закону ╕накше як скандальним не назвати. Д╕я нового КПК почалася, як сказав би класик, з мертвих душ, а саме: з морг╕в перестали видавати трупи для захоронення, вимагаючи у родич╕в в╕дпов╕дного письмового дозволу на це прокурора. Знущання над людьми, у яких особисте горе, бачила по телебаченню та сп╕вчувала вся кра╖на. А тому звернемося до зм╕сту норм нового Закону. Д╕йсно, в ч. 3 ст. 238 КПК «Огляд трупа» визначено, що п╕сля огляду труп п╕дляга╓ обов’язковому направленню (тут ╕ дал╕ вид╕лено мною — Р. С.) для проведення судово-медично╖ експертизи для встановлення причин смерт╕. Б╕льше того, у ч. 4 ц╕╓╖ ж статт╕ 238 визначено, що труп п╕дляга╓ видач╕ лише з письмового дозволу прокурора ╕ т╕льки п╕сля проведення судово-медично╖ експертизи (тобто розтину — Р. С.) та встановлення причин смерт╕. Новий Закон припуска╓ певний, невизначений строк та залежн╕сть людей, у яких горе, як в╕д судових медик╕в, так ╕ в╕д прокурора. Що означа╓ ╕ до чого призводить така залежн╕сть ╕ дозв╕льна система у наш╕й кра╖н╕ — загальнов╕домо. Але ж причини смерт╕ бувають р╕зн╕, як ╕ в╕к людей, як╕ йдуть з життя. А як бути тим людям, у яких за рел╕г╕йними канонами та нац╕ональною традиц╕╓ю поховання ма╓ в╕дбутися в день смерт╕ неб╕жчика? На жаль, жодних уточнень, винятк╕в чи застережень новий КПК не м╕стить. Хоча ус╕м добре в╕домо: Укра╖на — багатонац╕ональна ╕ р╕зноконфес╕йна. Схоже, що т╕льки той, хто готував ╕ приймав Закон, якраз цього ╕ не зна╓. Гасити пожежу, тобто роз’яснювати статтю 238 КПК ус╕й кра╖н╕ змушена була Генпрокуратура, прес-служба яко╖ 27 листопада ╕ надала св╕й коментар. ╤, як часто у нас це бува╓, новий Закон «виправили» новою ╤нструкц╕╓ю, зм╕ст котро╖ запозичили з то╖, що д╕яла ще до 19 листопада 2012 р., яку п╕дписали Генеральний прокурор, м╕н╕стр внутр╕шн╕х справ, м╕н╕стр охорони здоров’я. Правда, дозв╕л на видачу у випадках проведення розтину надали т╕льки кер╕внику процесуального провадження — прокурору (ран╕ше таке право мав ╕ сл╕дчий — Р. С.) та гарантували, що це буде в╕дбуватися максимально швидко, в╕д одн╕╓╖ до трьох д╕б. ╤ все ж, не годиться Закон правити наказом чи ╕нструкц╕╓ю.
╢ певн╕ складнощ╕ з початком, а точн╕ше — не початком, досудового розсл╕дування. Стад╕я порушення крим╕нально╖ справи з ╖╖ перев╕ркою та можлив╕стю в╕дмови у порушенн╕ справи як така тепер в╕дсутня. Новий Закон (ч. 1 ст. 214 КПК) визнача╓, що сл╕дчий, прокурор нев╕дкладно, але не п╕зн╕ше 24 годин п╕сля подання заяви, пов╕домлення про вчинене крим╕нальне правопорушення або п╕сля самост╕йного виявлення ним з будь-якого джерела обставин, що можуть св╕дчити про вчинення крим╕нального правопорушення, зобов’язаний внести в╕дпов╕дн╕ в╕домост╕ до ╢диного ре╓стру досудових розсл╕дувань (дал╕ — Ре╓стр) та розпочати розсл╕дування. ╤ дал╕: досудове розсл╕дування розпочина╓ться з моменту внесення в╕домостей до ╢диного ре╓стру, Положення про який затверджу╓ться Генеральною прокуратурою за погодженням з МВС, СБУ, органом, що зд╕йсню╓ контроль за додержанням податкового законодавства (ч. 2 ст. 214 КПК). Вказане Положення про порядок ведення ╢диного ре╓стру досудових розсл╕дувань, затверджене наказом Генерального прокурора № 69 в╕д 17 серпня 2012 р., визнача╓: загальн╕ положення, ре╓стратор╕в ╕ користувач╕в Ре╓стру, а також порядок, строки внесення в╕домостей до Ре╓стру та надання в╕домостей. Положення визнача╓ порядок формування та ведення Ре╓стру, обл╕к крим╕нальних правопорушень ╕ нав╕ть м╕стить тлумачення ╕ визначення деяких правових деф╕н╕ц╕й, наприклад, що вважати «попередженням крим╕нального правопорушення», що таке «громадськ╕ м╕сця» та що належить до «м╕жрег╕ональних, транснац╕ональних, корумпованих зв’язк╕в орган╕зованих груп та злочинних орган╕зац╕й, сформованих на етн╕чн╕й основ╕» тощо. Кр╕м того, Ре╓стр регламенту╓ обл╕к крим╕нальних проваджень, окрем╕ особливост╕ внесення в╕домостей до Ре╓стру щодо руху крим╕нальних проваджень; обл╕к насл╕дк╕в ╖х досудового розсл╕дування, результат╕в в╕дшкодування матер╕альних збитк╕в та вилучення предмет╕в злочинно╖ д╕яльност╕; обл╕к ос╕б, як╕ вчинили крим╕нальне правопорушення та як╕ п╕дозрюються у ╖х вчиненн╕; обл╕к крим╕нальних правопорушень минулих рок╕в. Передбача╓ Ре╓стр ╕ редагування в╕домостей, доступ до них ╕ захист, а також зв╕тн╕сть, контроль, в╕дпов╕дальн╕сть. Ре╓стр не ╓ та╓мним або таким, що ма╓ обмежений режим доступу. Разом з тим, це внутр╕шн╕й документ, певною м╕рою в╕домчий нормативно-правовий акт процедурного характеру, який м╕стить важлив╕, на нашу думку, положення, що мають неперес╕чне значення для крим╕нального провадження — розкриття (чи нерозкриття) злочин╕в, розсл╕дування (чи нерозсл╕дування) справи, як╕ зач╕пають ╕нтереси багатьох учасник╕в ╕ стор╕н крим╕нального провадження. Але ж наказ — це не Закон ╕ чи можуть положення Ре╓стру стати предметом доказування та оскарження? Дуже скоро в╕дпов╕дь на це запитання ми, скор╕ше за все, почу╓мо в╕д адвокат╕в-захисник╕в у крим╕нальному провадженн╕, адже тепер т╕льки вони за новим Законом мають монопольне право захищати п╕дозрюваного та обвинуваченого, що аж н╕як не узгоджу╓ться з конституц╕йною нормою (ч. 2 ст. 59) про те, що «кожен ╓ в╕льним у вибор╕ захисника сво╖х прав».
Певну загрозу конституц╕йним правам ╕ свободам людини м╕стить ╕ така новела нового Закону, як негласн╕ сл╕дч╕ (розшуков╕) д╕╖ (глава 21 КПК), як╕, по сут╕, ╓ оперативно-розшуковими, тобто та╓мними д╕ями, що ╖х визначено у Крим╕нальному процесуальному кодекс╕, але процедуру ╖х проведення регламентовано в╕домчими та╓мними наказами. Проблема ╓, а тому тема потребу╓ окремого всеб╕чного вивчення та досл╕дження. Лише зазначимо, нав╕ть формальна в╕дпов╕дальн╕сть прокурора та сл╕дчого судд╕ не гарантують законн╕сть проведення кожного з тих багатьох негласних сл╕дчих (розшукових) д╕й, що ╖х передбача╓ новий Закон ╕ м╕жв╕домчий наказ. Законн╕сть проведення цих д╕й, ф╕ксац╕я переб╕гу та результат╕в, а також збереження ╕ використання отримано╖ ╕нформац╕╖ будуть залежати не т╕льки в╕д фаховост╕, а й в╕д порядност╕ тисяч оперативник╕в, як╕ будуть ╖х безпосередньо проводити. А порядн╕сть, як в╕домо, не ╓ правовою категор╕╓ю. Вона (порядн╕сть — Р. С.), як ╕ сов╕сть, — або ╓, або ж ╖╖ нема╓. ╤ третього тут не дано.
За новим Законом сл╕дчий зобов’язаний виконувати доручення та вказ╕вки прокурора (ч. 4 ст. 40 КПК), який зг╕дно з новим Законом (ч. 2 ст. 36 КПК) ╓ процесуальним кер╕вником досудового розсл╕дування. Невиконання доручень ╕ вказ╕вок прокурора тягне за собою передбачену законом в╕дпов╕дальн╕сть. До реч╕, в таке ж становище щодо обов’язковост╕ виконання доручень ╕ вказ╕вок прокурора та в╕дпов╕дальност╕ за ╖х невиконання поставлено й кер╕вника органу досудового розсл╕дування (ч. 3 ст. 39 КПК). Що це означа╓ на практиц╕ добре розум╕ють фах╕вц╕ крим╕нально-процесуального права та в╕дчувають сл╕дч╕. А тому спробу╓мо дати в╕дпов╕дь на запитання: «Ким же тепер ╓ сл╕дчий у тому ж таки досудовому розсл╕дуванн╕?». Чи може йти мова про процесуальну самост╕йн╕сть, а тим б╕льше — процесуальну незалежн╕сть сл╕дчого? Коли я про це запитав знайомого сл╕дчого, то отримав таку в╕дпов╕дь: «А оформлювачу вони (процесуальна самост╕йн╕сть ╕ процесуальна незалежн╕сть — Р. С.) — не потр╕бн╕». Чи не поверта╓мося ми в часи, коли прокурор, за висловом стал╕нського прокурора Вишинського, був «хазя╖ном справи» ╕ коли «╕менем народу» вершилися сумнозв╕сн╕ «обличительные» процеси?
╤ ще одна новела нового Закону. Чи не найб╕льш суперечлива ╕ не зовс╕м лог╕чна з точки зору доказового права та забезпечення такого важливого принципу, як презумпц╕я невинуватост╕ у крим╕нальному провадженн╕. Йдеться про використання показань одн╕╓╖ особи, яка особисто н╕чого не бачила, не чула, але н╕бито зна╓ про правопорушення з чужих сл╕в (показання трет╕х ос╕б), а ╖╖ показання ╜рунтуються лише на поясненн╕ ╕ншо╖ особи (ст. 97 КПК). Здавалося, що ж тут такого? Як це було й ран╕ше, у таких випадках ╓ обов’язковим допит для п╕дтвердження цих пох╕дних, поб╕чних, непрямих доказ╕в саме т╕╓ю особою, на яку посила╓ться св╕док «по слуху». Але новий Закон (ч. 2 ст. 97 КПК) визнача╓, що суд ма╓ право визнати допустимим доказом показання з чужих сл╕в, незалежно в╕д можливост╕ допитати особу, яка надала первинн╕ пояснення, у виняткових випадках, якщо так╕ показання ╓ допустим доказом зг╕дно з ╕ншими правилами допустимост╕ доказ╕в. Все, як кажуть, при╖хали. Наведена норма перекреслю╓ вс╕ ╕нш╕ норми цього ж Закону (ст.ст. 85-89 КПК) щодо належност╕ та допустимост╕/недопустимост╕ доказ╕в у крим╕нальному провадженн╕. «Ма╓ право визнати» — означа╓ не що ╕нше, як можлив╕сть виб╕ркового застосування норми Закону за сво╖м розум╕нням ╕ тлумаченням. Такого в╕льного поводження з формуванням доказ╕в та ╖х використанням у крим╕нальних справах не допускав нав╕ть КПК УРСР/Укра╖ни в╕д 28 грудня 1960 року. Б╕льше того, радянський КПК 1960 р. у ч. 3 ст. 68 прямо визначав: «Не можуть бути доказами дан╕, пов╕домлен╕ св╕дком, джерело яких нев╕доме. Якщо показання св╕дка базуються на пов╕домленнях ╕нших ос╕б, то ц╕ особи повинн╕ бути також допитан╕». В╕дчува╓те в╕дм╕нн╕сть? Правильно. Це, як кажуть в Одес╕, — дв╕ велик╕ р╕зниц╕. Але ж ╕сну╓ конституц╕йна норма (ч. 3 ст. 22), де визначено: «При прийнятт╕ нових або внесенн╕ зм╕н до чинних закон╕в не допуска╓ться звуження зм╕сту та обсягу ╕снуючих прав». У цьому ж випадку ма╓ м╕сце звуження права людини не бути обвинуваченою у вчиненн╕ крим╕нального правопорушення.
Сумн╕ви щодо можливо╖ «практики застосування» ц╕╓╖ норми були з самого початку (див. «Кримську св╕тлицю» за 30 листопада 2012 р.: «Закон, який ма╓ зм╕нити Укра╖ну»). Застосування зазначено╖ норми (тобто ч. 2 ст. 97 КПК) не змусило себе довго чекати. Вже у с╕чн╕-лютому 2013 р. у справ╕ 16-р╕чно╖ давнини про вбивство гр. Щ. за обвинуваченням Т. у сп╕вучаст╕ в замовленн╕ цього вбивства в суд╕ були допитан╕ саме так╕ «св╕дки по слуху» М. ╕ З., як╕ дали обвинувальн╕ показання з посиланням на ╕нших ос╕б, яких давно нема╓ в живих. Справа не в тому, що це «св╕дки», як вони сам╕ визнали, з крим╕нальним минулим ╕ що вони мали б свого часу нести крим╕нальну в╕дпов╕дальн╕сть за недонесення про достов╕рно в╕доме п╕дготування або вчинення злочину за ст. 187 Крим╕нального кодексу Укра╖ни (в ред. 1960 року) чи ст. 396 чинного Крим╕нального кодексу Укра╖ни (приховування тяжкого злочину). Справа нав╕ть не в особ╕, стосовно яко╖ зараз можуть бути використан╕ так╕ обвинувальн╕ «докази». Справа в тому, що саме в такий спос╕б, на п╕дстав╕ «показань з чужих сл╕в», «здобутих» у ход╕ негласних сл╕дчих (розшукових) д╕й, може бути висунуто обвинувачення проти будь-кого. Наприклад, проти вас чи ваших близьких. А «доброзичливець», який погодиться «сп╕впрацювати» ╕ дати так╕ «св╕дчення», — знайдеться, особливо коли ц╕на питання буде сформульована так: «показання в обм╕н на свободу». Адже новий Закон м╕стить ще й таку новелу — «укладення угоди м╕ж прокурором та п╕дозрюваним (обвинуваченим) про визнання винуватост╕» (ст.ст. 468-470, 472, 473 КПК), де важливою частиною угоди ╓ обов’язок п╕дозрюваного (обвинуваченого) сп╕впрацювати з викриття правопорушення, вчиненого ╕ншою особою за в╕дпов╕дне пом’якшення покарання чи нав╕ть зв╕льнення його в╕д в╕дбування з випробуванням. ╤ тод╕ не запитуйте, за ким дзвонить дзв╕н!
Але ж все це вже було в наш╕й ╕стор╕╖. Можливо, ╕ не було б свого часу «ворог╕в народу», ГУЛАГу, КАРЛАГу, СЛОНу та АЛЖИРу, якби до того не було добров╕льних «св╕дчень-звинувачень», а саме — б╕льше п’яти м╕льйон╕в донос╕в, як╕ й стали приводом ╕ п╕дставою до початку розсл╕дування крим╕нально-пол╕тичних справ. А це ще одна темна, малов╕дома, недосл╕джена ╕ неперегорнута стор╕нка нашо╖ ╕стор╕╖, про яку так сьогодн╕ не хочуть згадувати або ж не знають юристи в╕д влади.
За Конституц╕╓ю Укра╖ни (ст. 63) особа не несе в╕дпов╕дальност╕ за в╕дмову давати показання або пояснення щодо себе, член╕в с╕м’╖ чи близьких родич╕в. А новим КПК (п. 3 ч. 2 ст. 88) докази на п╕дтвердження винуватост╕ п╕дозрюваного, обвинуваченого у вчиненн╕ крим╕нального правопорушення, якщо ╖х пода╓ сам п╕дозрюваний, обвинувачений, можуть бути визнан╕ допустимими. А угода з прокурором про визнання п╕дозрюваним чи обвинуваченим винуватост╕ передбача╓ в╕дпов╕дне пом’якшення покарання чи нав╕ть зв╕льнення в╕д в╕дбування покарання з випробуванням (ст.ст. 469, 470, 472, 473 КПК). До того ж з’явлення ╕з з╕знанням, щире каяття або активне сприяння розкриттю злочину ╓ обставинами, як╕ пом’якшують покарання (ст. 66 Крим╕нального кодексу Укра╖ни). Тобто самообвинувачення — прийма╓ться.
Новий КПК — це результат виконання одного ╕з взятих на себе Укра╖ною зобов’язань перед ╢вропейським Союзом щодо гуман╕зац╕╖ крим╕нального судочинства. Зазначимо, одного з найскладн╕ших завдань, добров╕льно взятих наряду з в╕дмовою в╕д смертно╖ кари. А тому не переконливою була заява народного депутата 24 лютого 2013 р. на Першому канал╕ TV про те, що новий КПК — «досконалий, передовий, в╕дпов╕да╓ ╓вропейським стандартам», а от «люди наш╕ не здатн╕ це зрозум╕ти». На жаль, д╕ю деяких наших закон╕в, у силу особливостей в╕тчизняно╖ лексолог╕╖, людям скор╕ше доводиться в╕дчути на соб╕, а вже пот╕м ╖х зрозум╕ти. У будь-якому раз╕, не можуть вважатися правовими як виб╕ркове, особливе крим╕нальне провадження щодо окремих категор╕й ос╕б (ст.ст. 480-482 КПК), так ╕ виб╕ркове правосуддя, виб╕ркове помилування чи будь-яка ╕нша форма виб╕ркового зв╕льнення в╕д крим╕нально╖ в╕дпов╕дальност╕.
Звичайно, наведен╕ оц╕ночн╕ судження ╓ суб’╓ктивними. Разом з тим, для утвердження Укра╖ни як правово╖ держави важлива не т╕льки Буква Закону, а й Дух Закону. Деяк╕ наш╕ закони за часом прийняття та обкладинкою (Буква) — н╕бито й нов╕, а от ╖хн╕й зм╕ст (Дух) — десь з ХХ чи нав╕ть ХIХ стол╕ття. Наприклад, попри д╕ю принципу презумпц╕╖ невинуватост╕ державне обвинувачення, зокрема його окрем╕ представники, дозволяють соб╕ визначати та заявляти про винуват╕сть особи ще до того, як завершився судовий розгляд ╕ чого апр╕ор╕ не може бути в правов╕й держав╕. ╤накше ╓ вс╕ п╕дстави стверджувати про виб╕ркове правосуддя, залежн╕сть ╕ керован╕сть незалежного суду.
Закони, як в╕домо, мають прийматися та ╕снувати не заради самих закон╕в ╕ не «п╕д певну владу чи п╕д певних людей», а насамперед для забезпечення ПРАВОПОРЯДКУ в сусп╕льств╕. Юрисдикц╕я, тобто д╕я Закон╕в ма╓ бути р╕вною для вс╕х ╕ захищати Закони мають однаковою м╕рою ус╕х ЛЮДЕЙ. Адже, як вважав видатний французький юрист ╕ мислитель Шарль Монтеск’╓, «несправедлив╕сть щодо одн╕╓╖ особи ╓ загрозою для вс╕х». Сутн╕сть ╕ ц╕нн╕сть верховенства права поляга╓ у тому, що кожен ма╓ р╕вне право послуговуватися Законом на св╕й захист, як ╕ в╕дпов╕дати за вчинений злочин зг╕дно з Законом.

Роман САВОНЮК,
доцент,
кандидат юридичних наук,
заслужений юрист АР Крим
м. С╕мферополь

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #15 за 12.04.2013 > Тема "З потоку життя"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11641

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков