Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КОЗАЦЬКИЙ ДУХ ЛОХВИЧЧИНИ
Лохвиччина, попри все багатство етнокультурно╖ спадщини, до сьогодн╕ залишалася недостатньо...


ЩО 2022-Й В╤ДКРИВ УКРА╥НЦЯМ ПРО САМИХ СЕБЕ, А СВ╤ТОВ╤ – ПРО УКРА╥НЦ╤В
Ми остаточно в╕дбулися – ╕ як пол╕тична нац╕я, ╕ як держава.


КАМ╤НЬ ЗА ПАЗУХОЮ
Картинки з життя


СОБОРН╤СТЬ ПОЧИНА╢ТЬСЯ ╤З КОЖНОГО З НАС
З╕рвав прихильн╕ оплески, к╕лька поважних у журнал╕стиц╕ персон п╕д╕йшли пот╕м, дали в╕зит╕вки,...


В╤Д ПОРОШЕНКА ВИМАГАЮТЬ ПОЗБАВИТИ В╤ТАЛ╤Я КОЗЛОВСЬКОГО ЗВАННЯ «ЗАСЛУЖЕНИЙ АРТИСТ УКРА╥НИ»
Льв╕вська облрада прийняла звернення до Президента щодо позбавлення сп╕вака В╕тал╕я Козловського...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #25 за 21.06.2013 > Тема "Ми єсть народ?"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#25 за 21.06.2013
ВО «СВОБОДА»: СК╤ЛЬКИ ЩЕ РОСТИ ДО СПРАВЖН╤Х НАЦ╤ОНАЛ╤СТ╤В?

У велик╕й укра╖нськ╕й пол╕тиц╕ останньо╖ чверт╕ стол╕ття ще не було тако╖ неоднозначно╖ та неординарно╖ парт╕╖, як «Свобода». Пройшовши за як╕сь 10 рок╕в шлях в╕д загум╕нково╖ галицько╖ пол╕тично╖ тусовки до сили всеукра╖нських масштаб╕в, потенц╕йно спроможно╖ нарощувати ╕ нарощувати дал╕ сво╖ м’язи, ця парт╕я одночасно демонстру╓ просто-таки ун╕кальну здатн╕сть переч╕патися на р╕вному м╕сц╕ ╕ не в╕др╕зняти стратег╕чно важливих речей в╕д др╕б’язку та в╕двертих дурниць. ╤ головне: заявляючи про себе як про посл╕довно нац╕онал╕стичну силу, яка обстою╓ ╕нтереси Укра╖ни та укра╖нц╕в, «Свобода» часто-густо пропону╓ суто радянськ╕ методи захисту цих ╕нтерес╕в ╕ не п╕дн╕ма╓ться до розум╕ння феномена нац╕╖.
За цих обставин правляча верх╕вка нин╕шньо╖ Укра╖нсько╖ держави усп╕шно дискредиту╓ ВО «Свобода» та опозиц╕ю загалом в очах зах╕дних пол╕тик╕в ╕ громадянського сусп╕льства. Дискредиту╓, використовуючи напрацьовану ще за час╕в Лен╕на й Стал╕на методику (були б нем╕рян╕ грош╕ та комун╕катори ╕нтел╕гентного вигляду!) перетворення певного числа громадян кра╖н Заходу (переважно з л╕вими та л╕ворадикальними поглядами) на «корисних ╕д╕от╕в» ╕ використання ╖х у ц╕й якост╕. Цим д╕ям активно допомага╓ частина м╕сцевих кер╕вник╕в «свобод╕вц╕в» та ╖хн╕х народних депутат╕в, роблячи все можливе для того, щоби полегшити поширення м╕ф╕в про «жахливий антисем╕тизм» та «неонацистськ╕ настанови» ц╕╓╖ парт╕╖. Якщо ж додати сюди традиц╕йну для пут╕нського правл╕ння активну зац╕кавлен╕сть в╕домо╖ «контори» у вс╕х укра╖нських справах та ╖╖ звичку просякати сво╓ю агентурою нац╕онал╕стичн╕ орган╕зац╕╖, то картина буде майже завершеною. «Майже» тому, що дехто з кер╕вництва ВО «Свобода», схоже, св╕домо хоче перетворити парт╕ю на парвеню укра╖нсько╖ пол╕тики, на силу, що спира╓ться на люмпен╕в (а ╖х в Укра╖н╕ вистача╓ ╕ вистачатиме), загра╓ з ними ╕ висловлю╓ ╖хн╕ ╕нтереси.
Але як би там не було, як╕ б кампан╕╖ дискредитац╕╖ не розгорталися проти «Свободи» ╕ як╕ б помилки не робила сама ця парт╕я, уявити укра╖нський опозиц╕йний таб╕р ╕ весь пол╕тикум без не╖ неможливо.

НАЦ╤ОНАЛ╤ЗМ, СВОБОДА НАЦ╤Й ╤ ВО «СВОБОДА»

А тим часом певне число ╓вропейських пол╕тик╕в та ╕нтелектуал╕в прагне саме цього: Укра╖ни без «Свободи». Мовляв, ця пол╕тична сила – страшне жах╕ття, неонацисти, ксенофоби, погромники тощо. Що ц╕каво: ц╕ д╕яч╕ не вбачають жодно╖ загрози в комун╕стах ╕з ╖хньою в╕дверто ксенофобською та антизах╕дною пропагандою (яка знаходить вдячну аудитор╕ю) чи у поки що нечисленних «нов╕тн╕х л╕ворадикалах» ╕з ╖хн╕м в╕дверто неостал╕н╕стським ототожненням кап╕тал╕зму ╕ фашизму. Головна загроза для Укра╖ни в ╖хньому трактуванн╕ – це ВО «Свобода»… ╤ нема╓ значення, що обвинувач╕ не можуть указати жодного факту погрому або заклику до «етн╕чно╖ чистки»; вони переконан╕ у сво╖й правот╕, бо, мовляв, «свобод╕вц╕» – це «жахлив╕ нац╕онал╕сти».
Що ж, ╓вропейський л╕вол╕беральний та л╕вий дискурс (змикаючись у цьому з╕ стал╕н╕стами) традиц╕йно ототожню╓ радикальний нац╕онал╕зм ╕з нацизмом. Але ж нацизм за сво╓ю суттю – це нац╕онал-соц╕ал╕зм, тотал╕тарний соц╕ал╕зм. Нац╕онал╕стичними були вс╕ парт╕╖ Веймарсько╖ Н╕меччини, кр╕м л╕берал╕в, але включно з комун╕стами, що було спричинено несправедливою Версальською системою. А от нацисти вир╕знялися серед них тим, що були не нац╕онал╕стами, а расистами. Вони ставили на перший план не ╕нтереси Н╕меччини та ╖╖ народу, а вели мову про германськ╕ та ар╕йськ╕ народи, прагнули об’╓днати всю «ар╕йську расу» та знищити «нижч╕ раси»… Тож шукати нов╕тн╕х нацист╕в сл╕д серед тих, хто говорить про «споконв╕чну слов’янську ╓дн╕сть» та «русск╕й м╕р». «Свобода» у таких речах не пом╕чена – в Укра╖н╕ ╕снують ╕нш╕, марг╕нальн╕, пол╕тичн╕ угруповання, як╕ ведуть мову про «б╕лу расу», «╓дине слов’янство» та «укра╖нських ар╕╖в-ор╕╖в».
Та «Свободу» не просто критикують; йдеться про те, щоби викинути ╖╖ геть з лав опозиц╕╖, ╕золювати ╖╖ ╕ пол╕тично знищити. Так, в╕д В╕тал╕я Кличка як ╕мов╕рного опозиц╕йного кандидата на посаду президента поважн╕ н╕мецьк╕ пол╕тики вимагають публ╕чно роз╕рвати в╕дносини з ВО «Свобода». Але ж цим самим за чинних укра╖нських реал╕й автоматично забезпечуються розкол опозиц╕╖ навп╕л, пасивн╕сть значно╖ частини виборц╕в, р╕зке зростання «противс╕хства» та перемога команди В╕ктора Януковича, ба б╕льше – тривале перебування при влад╕ родини Янукович╕в або вибух громадянсько╖ в╕йни.
╤ взагал╕: дивовижним чином антиколон╕альну риторику речник╕в «Свободи» (з ус╕ма ╖╖ ╜анджами) у ╢вроп╕ плутають ╕з ксенофобською. А тим часом ще жодна постколон╕альна держава не спиралася на ноги, якщо в н╕й не д╕яли потужн╕ нац╕онал╕стичн╕ парт╕╖ та рухи. Класичний приклад – ╤нд╕я. ╤нд╕йський нац╕ональний конгрес, Джавахарлал Неру й ╤нд╕ра Ганд╕, по╓днання сильно╖ центрально╖ влади з самоврядуванням штат╕в, нелегка боротьба з сепаратизмом ╕ проведення усп╕шно╖ модерн╕зац╕╖ кра╖ни, яка сьогодн╕ стр╕мко входить у число св╕тових потуг.
Не менш класичний приклад – ╤зра╖ль. Ус╕ пол╕тичн╕ парт╕╖, л╕в╕ ╕ прав╕, на час заснування ц╕╓╖ держави були виразно нац╕онал╕стичними. Результат – хоча практично вс╕ монарх╕╖ арабського св╕ту оголосили ╤зра╖лю в╕йну на знищення, ця держава зум╕ла ствердити себе, побудувати у пустельних м╕сцинах передову економ╕ку й з╕рвати радянськ╕ плани «дес╕он╕зац╕╖ Близького Сходу». ╤ риторика л╕дер╕в тих парт╕й аж н╕як не в╕дпов╕дала вимогам «гранично╖ толерантност╕» та «максимально╖ пол╕ткоректност╕»…
Звичайно, радикальний нац╕онал╕зм може призвести до кризи ╕ нав╕ть катастрофи. Але ще г╕рш╕ насл╕дки ма╓ в╕дсутн╕сть д╕╓вого нац╕онал╕зму: держава може просто де-факто розпастися, як це сталося з Сомал╕. Адже нац╕онал╕зм – це саме той пол╕тичний рух, який кладе почуття патр╕отизму в основу сво╓╖ ╕деолог╕╖ та практики, а для постколон╕ально╖ держави це якраз ╕ ╓ найголовн╕шим – створити сп╕льну Patria, Батьк╕вщину для мешканц╕в територ╕╖, зв╕льнено╖ в╕д влади метропол╕╖. Он, до реч╕, у Б╕лорус╕ пол╕тичний нац╕онал╕зм усп╕шно розгромлений владою ╕ загнаний у п╕дп╕лля. Невже в ╢С прагнуть п╕д╕гнати й Укра╖ну п╕д б╕лоруський копил?

РАДЯНСЬКА СПАДЩИНА ╤ ЧИННИЙ НАЦ╤ОНАЛ╤ЗМ

У подоланн╕ радянсько╖ й пострадянсько╖ соц╕ально╖ м╕фолог╕╖ та ствердженн╕ нормально╖ ╓вропейсько╖ нац╕╖ головну роль в╕д╕гра╓ саме нац╕онал╕зм. ╤нша р╕ч, що в╕н може бути р╕зний: л╕беральний, радикальний, демократичний, автократичний тощо. Нац╕онал╕зм у форм╕ нац╕онал-демократ╕╖ був основою д╕яльност╕ «класичного» Народного руху та б╕льшост╕ актив╕ст╕в Майдану. У подальшому в силу об’╓ктивних ╕ суб’╓ктивних чинник╕в роль нац╕онал-демократ╕в та нац╕онал-л╕берал╕в упала до м╕н╕муму, натом╕сть на перший план вийшов достатньо радикальний нац╕онал╕зм, уособлений «Свободою».
Ут╕м, нац╕онал╕зм цей був ╕ залиша╓ться дос╕ значною м╕рою недоконаним.
Перша й головна проблема його – вульгарний етноцентризм, по╓днаний ╕з суто радянсько-номенклатурним п╕дходом до нац╕онального життя. До цього дода╓ться г╕пербол╕зац╕я етнокультури та «ф╕лолог╕чне» бачення д╕йсност╕.
За прикладами не треба далеко ходити. Скаж╕мо, про що може сказати ╕ на що спрямована ╕н╕ц╕атива фракц╕╖ ВО «Свобода» стосовно оприлюднення даних про «нац╕ональн╕сть» депутат╕в? Я не випадково поставив терм╕н «нац╕ональн╕сть» у лапки, бо йдеться про рел╕кт радянського часу, адже у ╓вропейському розум╕нн╕ «nationality» – це передус╕м громадянство, належн╕сть до громадян т╕╓╖ чи ╕ншо╖ держави, а правильно буде ставити питання про «ethnicity» – тобто про етн╕чне походження, етн╕чну належн╕сть. Але як визначити це походження? М╕ряти депутатов╕ носа та робити анал╕з ДНК? Адже в анкетах заф╕ксоване т╕льки його самовизначення. Ба б╕льше: х╕ба в╕д цього чинника залежить порядн╕сть ╕ пол╕тична ор╕╓нтац╕я пол╕тика? Он у фракц╕╖ КПУ з анкетними даними все в порядку, ╕ що з того?
Не менший ╕д╕отизм – ╕дея запровадження графи «нац╕ональн╕сть» до паспорт╕в та встановлення квот для етн╕чних укра╖нц╕в у владних структурах. Мовляв, укра╖нц╕в за даними перепису 2001 року в кра╖н╕ близько 80%, ст╕льки ж ╖х ма╓ бути ╕ «нагор╕». По-перше, оц╕ 80% – прямий насл╕док громадянського вибору; люди св╕домо назвали себе укра╖нцями, хоча це не давало ╖м жодних переваг. Зв╕сно, цей виб╕р чималою м╕рою залежав в╕д походження, але й ╕ в╕д укор╕неност╕ в укра╖нське буття – також (не випадково соц╕ологи ще в 1990-х довели, що за чинником укор╕неност╕ певна к╕льк╕сть етн╕чних рос╕ян – громадян Укра╖ни – ближча до «щирих укра╖нц╕в», н╕ж до укра╖нц╕в «невкор╕нених»). По-друге, як т╕льки певна етн╕чна належн╕сть почне приносити див╕денди, число «анкетних укра╖нц╕в» серед непорядно╖ публ╕ки негайно зросте – з в╕дпов╕дними насл╕дками. По-трет╓, як визначити, хто ма╓ право писати у паспорт╕ «укра╖нець», а хто н╕? Речники «Свободи» пропонують: у кого бодай один ╕з батьк╕в мав належний запис у документах.
Але ж як бути з реальним нац╕ональним життям? Т╕льки два красномовних ╕сторичних приклади. Осавул Фр╕др╕х Кен╕гсеп був одним ╕з орган╕затор╕в оборони Батурина у 1708 роц╕. Там ╕ загинув. А полковник ╤ван Н╕с зрадив ╕ здав Батурин, прир╕кши його захисник╕в та жител╕в, аж до немовлят, на мученицьку смерть. То хто з тих двох справжн╕й укра╖нець? А ген╕альний теоретик космонавтики Юр╕й Кондратюк (Шаргей), котрий в ус╕х анкетах стал╕нсько╖ доби писав: «укра╖нець, р╕дна мова – укра╖нська» (а це реально загрожувало тод╕ ╕нтел╕генту арештом за «нац╕онал╕зм»), був сином баронеси Людмили фон Шл╕ппенбах та хрещеного в католицтво ╓врея Гната Шаргея. То що, викинемо посмертно вченого, якого нав╕ть рос╕йська В╕к╕пед╕я вже визнала укра╖нським, ╕з числа укра╖нц╕в? Охоч╕ п╕д╕брати знайдуться…
╤ взагал╕: «свобод╕вська» ╕дея «захисту прав укра╖нц╕в» пасу╓ радше парт╕╖, яка бореться за права недержавного етносу в ╕нонац╕ональн╕й держав╕. Що ж стосу╓ться нац╕╓творчо╖ сп╕льноти постколон╕ально╖ держави, то ма╓ йтися про подолання колон╕ально╖ спадщини та побудову ефективно╖ сучасно╖ нац╕онально╖ держави, про стратег╕ю наступальну.
А тепер про «ф╕лолог╕чний чинник» у д╕яльност╕ парт╕╖. Зациклен╕сть ╖╖ речник╕в на вживанн╕ слова «жид» дало прогнозован╕ негативн╕ результати: власне, ледь не вс╕ звинувачення «Свободи» ╕ ╖╖ л╕дер╕в в антисем╕тизм╕ побудован╕ на цьому факт╕. ╤ посилання на словник Тараса Шевченка тут «не гра╓»: у цьому словнику, уяв╕ть соб╕, в╕дсутн╓ слово «укра╖нець», натом╕сть слово «малорос╕янин» не ма╓ жодних негативних конотац╕й. ╤ навпаки: у словнику Лес╕ Укра╖ни присутн╓ слово «гебрей». То що, вона не знала укра╖нську мову чи не була питомою нац╕онал╕сткою?
Але ╓ й ╕нша, куди важлив╕ша р╕ч. За умов, коли серед опитаних соц╕ологами укра╖нц╕в 40% називають сво╓ю р╕дною мовою рос╕йську, нац╕онал╕стам сл╕д зм╕нювати «ф╕лолог╕чну» тактику; досить уже розмов про «мову окупанта», справа куди серйозн╕ша, ╕ стратег╕я ма╓ полягати в тому, щоб у перспектив╕ число укра╖номовних укра╖нц╕в наблизити до числа власне укра╖нц╕в.
Одне слово, до справжн╕х нац╕онал╕ст╕в «свобод╕вцям», як сказав поет, ще «╕ рости, ╕ д╕яти». ╤ передус╕м в╕д них самих нараз╕ залежить, чи вдасться комусь розколоти укра╖нську опозиц╕ю ╕ чи здобуде ця опозиц╕я впевнену перемогу.

Серг╕й ГРАБОВСЬКИЙ,
кандидат ф╕лософських наук, член Асоц╕ац╕╖ укра╖нських письменник╕в
www.radiosvoboda.org

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #25 за 21.06.2013 > Тема "Ми єсть народ?"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11914

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков