"Кримська Свiтлиця" > #25 за 21.06.2013 > Тема "Душі криниця"
#25 за 21.06.2013
«ЗОЛОТА БУЛАВА» ВАСИЛЯ ХИТРУКА
Джерела
«ЗОЛОТА БУЛАВА» ВАСИЛЯ ХИТРУКА: КНИГА ПРО СВ╤Т ╤ УКРА╥НУ В ЦЬОМУ СВ╤Т╤
Нещодавно в рамках роботи л╕тературно-мистецько╖ в╕тальн╕, яка вже два роки працю╓ при кафедр╕ укра╖нсько╖ ф╕лолог╕╖ Кримського ╕нженерно-педагог╕чного ун╕верситету, в╕дбулася зустр╕ч викладач╕в ╕ студент╕в ╕сторико-ф╕лолог╕чного факультету з членом Нац╕онально╖ сп╕лки письменник╕в Укра╖ни Василем Хитруком. Коли ж говорити взагал╕ про коло його ╕нтерес╕в ╕ зац╕кавлень, то, мабуть, легше сказати, чим в╕н не займа╓ться, бо в╕н — ╕ учений етно╕сторик, ╕ культуролог, ╕ л╕тературознавець, ╕ санскритолог, ╕ перекладач, а ще — член правл╕ння Товариства кра╓знавц╕в Укра╖ни, голова надз╕рно╖ ради неурядово╖ В╕льно╖ академ╕╖ ╤. Мазепи ╕ Г. Сковороди…
Родом Василь Хитрук з села Велик╕ Трояни, що на К╕ровоградщин╕, де народився 1949 року. Зак╕нчив Ки╖вський ун╕верситет ╕м. Т. Г. Шевченка та асп╕рантуру ╤нституту л╕тератури НАН Укра╖ни. Кандидат ф╕лолог╕чних наук. Працював в ╤нститут╕ л╕тератури та Ки╖вському нац╕ональному ун╕верситет╕, у Флорент╕йському ун╕верситет╕ ╤тал╕╖, у всеукра╖нському Товариств╕ охорони пам’яток ╕стор╕╖ та культури, Всеукра╖нському товариств╕ «Просв╕та». На початку 90-х рок╕в став автором «Першо╖ державно╖ програми» ╕ «Закону щодо впровадження ╕ вивчення народознавства у вищих та середн╕х навчальних закладах» на замовлення Каб╕нету М╕н╕стр╕в Укра╖ни. Автор прозових, поетичних, л╕тературознавчих науково-досл╕дницьких книг та народознавчих ╕ л╕тературознавчих публ╕кац╕й в Укра╖н╕ й за кордоном. Але попри все В. Хитрук — письменник. Тож названий зах╕д був присвячений презентац╕╖ його ново╖, я б сказав, ун╕кально╖ книги «Золота булава». ╤ як пояснив сам автор ╖╖ назву, вона про закон земл╕, бо на санскрит╕ слово «бу» означа╓ «закон», а «лава» — земля. Тв╕р явля╓ собою сво╓р╕дне досл╕дження розвитку земних цив╕л╕зац╕й, як╕ досягли найб╕льшого розкв╕ту в мирн╕ часи, а не в пер╕оди во╓нних лихол╕ть. Стосу╓ться це ╕ далеких предк╕в укра╖нського народу, який в давнину досяг високих культурних здобутк╕в. Основою вс╕╓╖ книги, яка склада╓ться з 24-х розд╕л╕в, ╓ простеження поступального розвитку людства, життя наших далеких пращур╕в протягом багатьох в╕к╕в. До написання «Золото╖ булави» автор приступив п╕сля збирання ╕ вивчення величезного масиву р╕зноман╕тного матер╕алу, який йому довелося в╕дшукувати ╕ по вс╕й Укра╖н╕, ╕ на р╕зних континентах, жити к╕лька рок╕в у р╕зних кра╖нах, зокрема в ╤нд╕╖ та ╤тал╕╖. Послуговуючись знаннями з р╕зноман╕тних галузей, передус╕м з археолог╕╖, етнолог╕╖, мовознавства, фольклору, В. Хитрук зум╕в доказово окреслити загальну картину св╕тового розвитку людства, а в його контекст╕ ╕ укра╖нського народу, який т╕льки в ╓дност╕ досягав усп╕х╕в у розбудов╕ сво╓╖ державност╕. ╥╖ ж поразки автор поясню╓ в╕дсутн╕стю ц╕╓╖ ╓дност╕ на окремих етапах ╕сторичного розвитку. В╕дпов╕даючи на запитання про в╕дм╕нн╕сть його погляд╕в в╕д уже усталених, традиц╕йних на етно╕стор╕ю народ╕в ╢вропи ╕ св╕ту, а з ними слов’янських ╕ ос╕бно укра╖нського, Василь Хитрук зазначив, що в╕н, спираючись на давн╕ тексти та зображення, зум╕в по-╕ншому потрактувати св╕тову ╕ зокрема укра╖нську етнограф╕ю. А ц╕ його досл╕дження ╕ з╕ставлення тривали близько 30 рок╕в. На в╕дм╕ну в╕д етнон╕ма «Окра╖на» як назви нашо╖ держави ╕ послуговуючись численними вивченими джерелами, письменник наводить 33 знайден╕ в них випадки використання назви саме «Укра╖на». Ц╕кав╕ й зроблен╕ ним мовн╕ з╕ставлення. Так, простежуючи слова на санскрит╕, в╕н наводить багато тотожних з ними сл╕в укра╖нсько╖ мови. Взагал╕ автор значну увагу зосереджу╓ на ╕стор╕╖ мови та ╖╖ походженн╕ ╕ розвитку. Спинившись на цьому питанн╕, В. Хитрук пров╕в з╕ сво╖ми слухачами сво╓р╕дний експеримент. В╕н назвав к╕лька десятк╕в сл╕в одн╕╓╖ з мов ╤нд╕╖ — х╕нд╕, до яких вони знайшли сп╕взвучн╕ лексичн╕ в╕дпов╕дники укра╖нсько╖ мови. Чимало сп╕льного м╕ж народами ╤нд╕╖ та Укра╖ни ╓ ╕ в ╖хн╕й етнокультур╕. Довгий час живучи в ╤нд╕╖, автор милувався такими ж охайними, б╕ленькими оселями, як в Укра╖н╕, кв╕тами б╕ля них ╕ садками; спостер╕гав дозв╕лля ╕ свята, що нагадували йому святкування ╤вана Купала. Коли коротко ╕ науково узагальнити про що ж репрезентована книга, то вона ╓ всеохопним поглядом на людство, його життя ╕ головн╕ принципи розвитку ╕ процв╕тання. Автор з ново╖ точки зору розгляда╓ роль «припонт╕йського казана» ╕ пов’язану з ним етногенетичну ╕стор╕ю ор╕╖в — ар╕╖в, укр╕в — брахман╕в, трип╕льц╕в або пелаз╕в, сколот╕в — кельт╕в, гот╕в, сармато-ск╕ф╕в, галичан — гал╕в та ╕нших. Книга вперше да╓ новий гуман╕тарно-природничий генезис життя людства ХХ╤ стол╕ття. Окр╕м того, що вона збагачу╓ нас ц╕нними знаннями про св╕т ╕ людей в ньому, про ╕стор╕ю св╕тового розвитку, презентована книга водночас ╓ ╕ повчальною. Вона да╓ людям уроки вза╓мин, доброзичливост╕, мирного сп╕в╕снування ╕ толерантност╕, бо т╕льки тод╕ людство буде жити в мир╕ ╕ злагод╕, досягатиме прогресу в сво╓му цив╕л╕зац╕йному розвитку.
Михайло ВИШНЯК
"Кримська Свiтлиця" > #25 за 21.06.2013 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11932
|