"Кримська Свiтлиця" > #30 за 26.07.2013 > Тема "Урок української"
#30 за 26.07.2013
БУЦАВСЯ СТУДЕНТ З ДЕРЖАВНИМ ШОВ╤Н╤СТИЧНИМ МОНСТРОМ…
Сьогодн╕, коли в╕дроджен╕й Укра╖нськ╕й держав╕ виповню╓ться майже чверть в╕ку, ╕ коли державний статус укра╖нсько╖ мови закр╕плено 10 статтею Конституц╕╖ Укра╖ни, мовне питання, завдячуючи антиукра╖нським пол╕тикам та владному чиновництву без роду та племен╕, лиша╓ться невир╕шеним, вельми гострим та конфл╕ктним. Ганебно-принижений стан укра╖нсько╖ мови як державно╖ в╕ддзеркалюють зас╕дання вищого законодавчого органу Укра╖ни та повед╕нка недор╕куватих, малорозвинутих й ╕нтелектуально убогих урядовц╕в. Переважна б╕льш╕сть ╕з них св╕домо ╕гнорують не лише державну мову, а й саму Конституц╕ю молодо╖ держави. Вони несамовито й затято, з перекошеними в╕д злоби та ненавист╕ обличчями, переконують вс╕х нас у тому, що двомовн╕сть в Укра╖н╕ ╓ величезним «здобутком» ╕ насл╕дком «природних цив╕л╕зац╕йно-╕нтеграц╕йних процес╕в». Про ц╕леспрямоване упродовж к╕лькох в╕к╕в зрос╕йщення Укра╖ни та нищення укра╖нсько╖ мови ╕ культури за роки окупац╕╖ проведено немало добротних фахових досл╕джень, видано десятки монограф╕й, написано сотн╕ ╕сторично бездоганних статей. Проте для значно╖ частини мешканц╕в Укра╖ни, як╕ не вважають себе ╖╖ громадянами, нав╕ть незаперечн╕ факти не ╓ переконливо-доказовими. Ц╕ зазомбован╕ «гомо-сов╓т╕куси» й донин╕ стверджують, що особливо у добу «комун╕стично╖ демократ╕╖» н╕яких утиск╕в укра╖нц╕ та укра╖нська мова не зазнавали, ╕ що так звана «русиф╕кац╕я» — це вигадка укра╖нських буржуазних нац╕онал╕ст╕в та ╕деолог╕чних «диверсант╕в» з ЦРУ та зах╕дно╓вропейських спецслужб. Для того, щоб мати уявлення про ту чи ╕ншу державу, той чи ╕нший територ╕альний рег╕он, не потр╕бно вдаватися до вивчення багатотомних арх╕вних джерел, гортати сотн╕ спец╕альних монограф╕й. Варто лише ознайомитися з долею та життям певно╖ к╕лькост╕ особистостей або й нав╕ть окремо╖ людини. Промовистим доказом «природно╖, добров╕льно╖, цив╕л╕зовано╖ двомовност╕», як на мене, ╓ факт розстр╕лу на початку 50-х рок╕в минулого стол╕ття понад ста студент╕в-фронтовик╕в Харк╕вського державного ун╕верситету, як╕ вимагали викладання та здач╕ ╕спит╕в укра╖нською мовою. Думаю, що для мислячих громадян буде переконливим ╕ документ, що стосу╓ться мого старшого брата, в╕домого ученого-еколога, професора Федора Вольвача. Цей документ я нещодавно в╕дшукав у сво╓му арх╕в╕. Зазначу, що студентська спроба протид╕яти русиф╕кац╕╖ студентсько╖ молод╕ в середин╕ 60-х рок╕в минулого стол╕ття вплинула не лише на долю багатьох людей, мого брата, але й на мене особисто. У подальшому вона зачепила всю Вольвач╕вську родину. Саме за доносом кадеб╕стського стукача та затятого укра╖ноненависника мене у 1965 роц╕ з в╕дм╕нними оц╕нками не прийняли до асп╕рантури Укра╖нсько╖ с╕льськогосподарсько╖ академ╕╖. Шлейф «укра╖нського буржуазного нац╕онал╕ста», який, до реч╕, прийшов до Кримського с/г ╕нституту з трактора, пересл╕дував мене ╕ в с╕мдесят╕-в╕с╕мдесят╕ роки. В╕н не дозволив мен╕ працювати на в╕дпов╕дальн╕й посад╕ у Головплодвинпром╕ Укра╖ни ╕ отримати житло у Ки╓в╕. Саме через це мене не затвердили директором Кримсько╖ помолог╕чно╖ станц╕╖ та в╕дмовили у робот╕ в Укра╖нському науково-досл╕дному ╕нститут╕ сад╕вництва. Тож як творилась «природня» двомовн╕сть в Укра╖н╕? Про це св╕дчить, зокрема, студентське звернення до Прокурора УРСР 1965 року. Петро ВОЛЬВАЧ, вчений, письменник * * * Прокурору Укра╖нсько╖ Радянсько╖ Соц╕ал╕стично╖ Республ╕ки в╕д студента л╕согосподарського факультету Укра╖нсько╖ с╕льськогосподарсько╖ академ╕╖ ВОЛЬВАЧА Федора Васильовича
Шокуючий ╕нцидент дов╕в мене до тако╖ м╕ри в╕дчаю, що я мушу звертатися до Вас у справ╕ свого конфл╕кту. Я в╕дстоював думку про необх╕дн╕сть викладання у С╕льськогосподарськ╕й академ╕╖ укра╖нською мовою ╕ мав «необережн╕сть» заявити про це на одному з занять доцентов╕ кафедри ф╕лософ╕╖ Ключникову, читати якому рос╕йською мовою, звичайно, «сподручней» ╕, можливо, тому вимоги яко╖сь ╕ншо╖ мови для нього асоц╕юються з проявом р╕зних «╕зм╕в». В╕дтод╕ вражене др╕б’язкове самолюбство в’яже хитру павутину нечистоплотних ╕нтриг. Не було одвертих принципових розмов, заперечень. Зате були випади ╕ншого ╜атунку. Боротися з ними ╕ важко, ╕ неможливо, ╕, виявля╓ться, небезпечно. Я зупинюся лише на к╕лькох деталях свав╕льного та дикого пересл╕дування не лише мене, а й мо╖х ближн╕х. Навколо мого ╕мен╕ почалася ганебна возня, якийсь прим╕тивний аж╕отаж. У такий спос╕б створювалась нервова атмосфера п╕дозр╕нь, недов╕р’я та одвертого шантажу, в╕д якого так ╕ смердить випарами минулих час╕в. У сво╓му кан╕бальському захопленн╕ вони п╕шли дал╕. Порядну людину — мого однокурсника ╕ товариша В. М. Н╕к╕форова якийсь «Николай Павлович» (майор державно╖ безпеки, що працю╓ в С╕льгоспакадем╕╖) примусив шпигувати за мною. До його обов’язк╕в належало також викликати (!) мене на провокац╕йн╕ розмови ╕ щоп’ятниц╕ допов╕дати про них. Яка ганьба! Я до краю обурений такими д╕ями цих «шанованих» товариш╕в. Найтяжчим, найзапаморочлив╕шим ╓ реакц╕йна сутн╕сть так званих «наставник╕в» молод╕, як╕ обрали ганебний донос як метод виховання. ╤ горе т╕й людин╕-жертв╕, яка опинилася на кону цих несамовитих ╕деолог╕чних стерв’ятник╕в. Тут «шибко» не розр╕зняють функц╕й ф╕лософа ╕ пол╕ц╕янта. З╕ мною не розмовляли, мене нав╕ть н╕куди не викликали. Мене лиш пересл╕дують безп╕дставно, методично, вперто ╕ зл╕сно. Нарешт╕ призначення на роботу. Загалом розпод╕лом було максимально враховано бажання кожного студента, ╕ лиш я чомусь був позбавлений можливост╕ користуватися цим правом нар╕вн╕ з ус╕ма. Мен╕ в категоричн╕й форм╕ запропонована Калмик╕я — як ╓дине можливе для мене м╕сце. Я давно вже займаюся фаховою укр.-рос. л╕совою терм╕нолог╕╓ю (в «Л╕тературн╕й Укра╖н╕» була моя стаття) ╕ прохав зважити на цю обставину. Але це була лише др╕бниця, не варта уваги. Студент В. М. Н╕к╕форов вир╕шив по╖хати на роботу до Калмик╕╖ зам╕сть мене, ми подали до в╕дпов╕дних ╕нстанц╕й заяви. Головн╕ управл╕ння л╕сового господарства при Рад╕ М╕н╕стр╕в УРСР та СРСР, а також проректор проф. Свеч╕н дали згоду на цей обм╕н. Але тут знову на к╕н вил╕зла реакц╕йна сутн╕сть м╕сцевих ф╕лософ╕в-«виховател╕в» — ╕ нам в╕дмовили. В╕дмовили р╕зко, брутально, нав╕ть без потреби лог╕чно мотивувати цю в╕дмову, бо того, що була «соответствующая установка», все-таки замало. Що це — сваволя чи повне нерозум╕ння меж сво╓╖ компетенц╕╖? Я не знаю в деталях, як╕ сили д╕ють за кул╕сами. Лише пост╕йно в╕дчуваю ╖хню присутн╕сть, ╖хн╕й тиск у вигляд╕ всемогутньо╖ «установки свыше». Це не ╓ звичайне побутове явище зловживань певних невр╕вноважених ос╕б. Всю оцю «мишачу метушню» я схильний розглядати глибше ╕ в б╕льш широких мас-штабах. Тепер я певно знаю, що мене пересл╕дують, бо я маю св╕дом╕сть та см╕лив╕сть вимагати у сво╖й кра╖н╕ навчання р╕дною мовою. Я твердо переконаний, що направлення на роботу до Калмик╕╖ потр╕бно квал╕ф╕кувати як пол╕тичне заслання. Нормальн╕й людин╕ моторошно ста╓ в╕д усв╕домлення под╕бного. Я протестую проти цього нечуваного ╜валтування ╕ страшно╖ сво╓ю необмежен╕стю свавол╕. Як в╕льний громадянин в╕льно╖ демократично╖ республ╕ки хочу розраховувати на захист конституц╕йно сво╖х людських прав. Мо╖ особист╕ права — це також права ╕ мого народу. Я не можу й не хочу бути засланим (для цього нема╓ п╕дстав), ╕ прошу залишити мене в Укра╖н╕. Я хочу працювати на земл╕ мо╖х батьк╕в, д╕д╕в та прад╕д╕в. Мен╕ порадили в академ╕╖ не шукати н╕ захисту, н╕ справедливост╕, бо то було б марно (така «установка свыше»). Чи так це? 1 червня 1965 р.
"Кримська Свiтлиця" > #30 за 26.07.2013 > Тема "Урок української"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=12074
|