Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
У В╤ДНОСИНАХ З ПОЛЬЩЕЮ НЕ ВАРТО НАТИСКАТИ НА ╤СТОРИЧН╤ “МОЗОЛ╤”, ЩО НАТЕРЛИСЯ ЗА 400 РОК╤В
Юр╕й Щербак, письменник, дипломат…


╤СТОР╤Я ОДН╤╢╥ РОДИНИ НА ТЛ╤ КРИМСЬКОТАТАРСЬКОГО НАЦ╤ОНАЛЬНОГО РУХУ
Вс╕ сто в╕дсотк╕в грошей в╕д продажу книги буде направлено на потреби ЗСУ…


ВЖЕ ЗАРАЗ ТРЕБА ДУМАТИ, ЯК БУДЕМО В╤ДНОВЛЮВАТИ КРИМ П╤СЛЯ ДЕОКУПАЦ╤╥
Обговорення комплексних питань щодо в╕дновлення Криму п╕сля його деокупац╕╖ в╕д рос╕йських сил...


МОЖЕ ТАК СТАТИСЬ, ЩО КРИМ ПОВЕРТАТИМЕТЬСЯ ДИПЛОМАТИЧНИМ ШЛЯХОМ
Наша держава зможе спок╕йно жити, коли поверне соб╕ ус╕ сво╖ земл╕, зокрема ╕ Крим.


БИТВА ЗА УКРА╥НУ
День дв╕ст╕ одинадцятий…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #30 за 26.07.2013 > Тема "З потоку життя"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#30 за 26.07.2013
ВПЕРШЕ В ╤СТОР╤╥: ЛАПЛАНДСЬКО-ГУЦУЛЬСЬКИЙ ТВОРЧИЙ КОНТАКТ

Укра╖на ╕ св╕т

(╤ ПОВ’ЯЗАН╤ З НИМ РОЗДУМИ)

У в╕дом╕й льв╕вськ╕й арткав’ярн╕ «Дзига» в╕дбувся музичний веч╕р: «Зустр╕ч шведсько╖ Лапланд╕╖ та укра╖нських Карпат. Музиканти Дан╕ель В╕кслунд (Швец╕я) та Петро Петрович (Укра╖на)». В╕дбувся в╕н вже п╕сля б╕лорусько-шведських л╕тературних дн╕в, про як╕ я згадував у сво╖х попередн╕х публ╕кац╕ях. Про цю неординарну лапландсько-гуцульську под╕ю варто сказати бодай дек╕лька сл╕в. Орган╕затори л╕тературних дн╕в, видно, спец╕ально запланували цю «родзинку». Здавалося б: де та Лапланд╕я (у як╕й, якщо не помиляюся, резиденц╕я Санта Клауса), а де укра╖нська Гуцульщина? Справд╕, це дуже в╕ддален╕ рег╕они. Але ж ╕ под╕бного в них багато. ╤ в Укра╖н╕, ╕ в Швец╕╖ назван╕ рег╕они ╓ сво╓р╕дними «полюсами» в╕тчизняно╖ екзотики. Чудова природа, багата музична культура, в╕ддален╕сть в╕д великих м╕ст... Одне слово, про цю зустр╕ч також варто розпов╕сти нашим читачам.

ЛАПЛАНДСЬКА ТИША

Дан╕ель В╕кслунд у коротенькому есе «Моя Лапланд╕я» пише про св╕й р╕дний край з любов’ю ╕ не без гумору:
«Туристи люблять Лапланд╕ю. Вони беруть в╕дпочинок ╕ платять грош╕ за те, щоб при╖хати сюди та походити босон╕ж по крижаних ручаях. Заможн╕ банк╕ри та директори з насолодою рубають дрова ╕ слухають нашу лапландську тишу. У нас тут багато тиш╕, ╕ завжди знайдуться дрова, як╕ треба порубати. У липн╕ Лапланд╕ю окупують комар╕ ╕ гнус, як╕ у свою чергу дуже люблять турист╕в. В╕д од╕╓╖ крапл╕ кров╕ вони можуть розплодитися у неймов╕рн╕й к╕лькост╕, ╕ ми з задоволенням «часту╓мо» ╖х сво╖ми гостями, аби самим позбутися цих драт╕вливих паразит╕в». Дал╕ в╕н опису╓ сво╓ повернення у Лапланд╕ю п╕сля 20 рок╕в мандр╕вок:
«Св╕жий червневий ранок, четверта година. З повним баком в╕д’╖жджаю в╕д заправки м╕стечка Мальмбер’╓т. З╕ мною у великому орендованому причеп╕ все мо╓ майно. Наск╕льки вистачить повного бака? К╕лометр╕в на 1300, м╕ркую я... Коли стартувати з п╕вдня Швец╕╖, то можна, наприклад, опинитися в Альпах чи в Москв╕, чи в м╕стечку Мальмбер’╓т. Та ж траса Е4 уздовж берега Норланда, т╕ ж зупинки, з т╕╓ю ж лише р╕зницею, що я, нарешт╕, вир╕шив назавжди пере╖хати в р╕дн╕ м╕сця. ╤ ось п╕сля 20 рок╕в мандр╕вок я лише за 20 к╕лометр╕в в╕д р╕дного села...»
А ось, нарешт╕, прямий натяк на зв’язок угро-ф╕нського народу саам╕ з територ╕╓ю колишнього СРСР:
«Коли бабуся була ще малою, щовесни частими гостями у нашому дом╕ були саам╕. Люди збиралися, щоб обм╕нятися товарами, бо це була остання зупинка перед випасом олен╕в у горах (майже як на Гуцульщин╕, т╕льки там зам╕сть олен╕в в╕вц╕ - С.Л.). У ц╕й зустр╕ч╕ р╕зних культур в╕дкривалися можливост╕. Можлив╕сть в╕дчути старовинн╕ традиц╕╖ шаманства, ювел╕рного мистецтва ╕ ц╕кавих розпов╕дей. Можна було почути ╕стор╕ю про те, як кор╕нне населення мандрувало через сиб╕рську тундру ╕ д╕йшло до наших г╕р...»

КАРПАТСЬК╤ МОЛЬФАРИ

У лапландц╕в шамани? А у гуцул╕в — в╕дуни, мольфари. Ось як про карпатських в╕дун╕в розпов╕да╓ уродженець села Верхн╕й Ясен╕в Михайло Нечай: «...Основна могутн╕сть мольфара у його словах та сп╕вах. Мольфар здатний творити як добро, так ╕ зло. Кожному мольфару притаманний св╕й неповторний, так би мовити, стиль роботи. Деяк╕ з них народжуються з маг╕чними знаннями, тобто ╓ мольфарами по спадку, як╕ передаються з покол╕ння в покол╕ння одн╕╓╖ родини. ╤нших вчать. Одн╕ оволод╕вають чорною маг╕╓ю, друг╕ — б╕лою... Це ╓ м╕нус ╕ плюс, це чорн╕ ╕ св╕тл╕ сили, ╕ м╕ж ними йде боротьба. З цього почина╓ться життя, цим воно ╕ продовжу╓ться. Мольфар ма╓ бути глибоко духовною особист╕стю, так як в╕н зверта╓ться до Бога та небесних сил з проханням про допомогу. Якщо мольфар чинить неправедно ╕ порушу╓ закони Природи, в╕н може бути позбавлений маг╕чних можливостей… Я хочу знайти учня, але дос╕ ще не зустр╕в тако╖ людини. В╕н повинен людей любити, природу, а не грош╕. Чесно кажучи, я вже знаю дату сво╓╖ смерт╕. Знаю, в╕д чого помру, але спод╕ваюся, що до того часу з’явиться все ж людина, у яко╖ ╓ покликання стати мольфаром. Без нього наш╕й традиц╕╖ — к╕нець...»
Жодного табу у мольфар╕в не ╕снувало, все робилося з власно╖ щиро╖ вол╕. Завдяки ц╕й ута╓мниченост╕ горяни склали про мольфар╕в чимало казок ╕ переказ╕в, про ╖х боротьбу з демонами та ╕ншими м╕ф╕чними силами, де мольфар виступа╓ не як пок╕рний виконавець, раб, слуга, а як охоронець, переможець, повелитель темних сил. Отже, як кажуть рос╕яни, ми також не ликом шит╕, але й про Лапланд╕ю хот╕лося б знати б╕льше. Добре, що б╕лоруська культурницька акц╕я у Львов╕ (п╕дтримана ф╕нансово, очевидно, шведами) дала можлив╕сть льв╕в’янам бути присутн╕ми на першому в ╕стор╕╖ культурницькому контакт╕: «просунутий» лапландець Дан╕ель В╕кслунд ╕ не менш «просунутий» гуцул Петро Петрович з Ворохти. Зовс╕м непогане по╓днання, скажу я вам — лапландська скрипка ╕ гуцульськ╕ цимбали!

Б╤ЛОРУСЬК╤ ПРОБЛЕМИ

Колишн╕й посол Швец╕╖ у Б╕лорус╕ Стефан Ер╕ксон, який покинув М╕нськ п╕сля дипломатичного скандалу вл╕тку минулого року, продовжу╓ займатись б╕лоруським питанням з╕ Стокгольма ╕ не втрача╓ над╕╖ на налагодження добросус╕дських в╕дносин м╕ж кра╖нами.
Дипломатичн╕ в╕дносини м╕ж Корол╕вством Швец╕я та Б╕лоруссю значно пог╕ршились у липн╕-серпн╕ 2012 року. Тод╕ одн╕╓ю з причин непорозум╕ння стали плюшев╕ ведмедики з гаслами щодо захисту свободи слова, як╕ «приземлились» на М╕нськ. Для цього дво╓ шведських актив╕ст╕в на легкомоторному л╕таку непом╕тно перетнули пов╕тряний прост╕р Б╕лорус╕ ╕ провели таку незвичайну акц╕ю. Спочатку влада Б╕лорус╕ замовчувала ╕нцидент. Коли ж ╕нформац╕я п╕дтвердилась, командувач╕в Державного прикордонного ком╕тету та в╕йськ протипов╕тряно╖ оборони кра╖ни зв╕льнили. Кр╕м того, шведськ╕ дипломати змушен╕ були покинути посольство у М╕нську. Послу Швец╕╖ Стефану Ер╕ксону просто не продовжили акредитац╕ю на перебування в Б╕лорус╕, бо в╕н начебто ╕ так пропрацював там уже 7 рок╕в, а його д╕яльн╕сть, на думку чиновник╕в з Б╕лорус╕, була спрямована на руйнування б╕лорусько-шведських в╕дносин. Кр╕м того, Ер╕ксона звинувачували у надм╕рн╕й п╕дтримц╕ б╕лоруських опозиц╕онер╕в та втручанням у внутр╕шн╕ справи кра╖ни. Через неможлив╕сть досягти дипломатичного порозум╕ння в╕дпов╕дне р╕шення прийняли ╕ в Швец╕╖ — б╕лоруських дипломат╕в в╕д╕слали з╕ Стокгольма.
Через труднощ╕ з отриманням б╕лорусько╖ в╕зи для швед╕в традиц╕йн╕ «Б╕лорусько-шведськ╕ л╕тературн╕ дн╕» цього року в╕дбуваються у Львов╕. На них ╕ погодився при╖хати екс-посол Швец╕╖ у Б╕лорус╕ Стефан Ер╕ксон. З паном Ер╕ксоном мен╕ пощастило нав╕ть посп╕лкуватися. До реч╕, непогано виконувала фунц╕╖ мови м╕жнац╕онального сп╕лкування мова Янки Купали ╕ Якуба Коласа. Себто б╕лоруська. Добре, що ╕ я, ╕ екс-посол волод╕ли нею на пристойному р╕вн╕.

╤ «ШВЕДСЬК╤СТЬ» — ЯК КОНЦЕНТРАТ ╢ВРОПЕЙСЬКОСТ╤

Я мало розпов╕даю про сам концерт. Але надто вже мен╕ хочеться вплести його у ╓вропейський контекст. Сам концерт, яким би чудовим в╕н не був, не створю╓ повно╖ картини. Тому ╕ згадав трохи про пол╕тичн╕ реал╕╖. А тепер зосереджуся на культурницьк╕й програм╕. Першим розпочав св╕й виступ Дан╕ель. На той момент цимбал╕ст Петро Петрович ще т╕льки мчав такс╕вкою з р╕дно╖ Ворохти до Львова. Скрипка в руках лапландця здавалася живою, та й з почуттям гумору було добре. Сп╕лкувався з аудитор╕╓ю в╕н англ╕йською мовою, ╕ я позаздрив молодим, адже вони могли з ним контактувати. А я лише розум╕в канву розмови, та й то — п’яте через десяте... Добре, що деяк╕ моменти перекладалися. Сп╕вав же лапландець ╕ шведською, ╕ ф╕нською, ╕ англ╕йською, ╕ лапландською мовами. Пот╕м йому почали допомагати льв╕в’яни. Це вийшло спонтанно, але разом з тим досить злагоджено ╕ гармон╕йно. А вже коли «змилене» такс╕ доставило до «Дзиги» гуцула з Ворохти Петра Петровича, в╕дв╕дувач╕ арткафе «Дзига» змогли почути звуки цимбал в супровод╕... лапландсько╖ скрипки. ╤ певно ж в╕дчули справжню райську насолоду...
Так ось, слухаючи п╕сн╕ Дан╕еля ╕ його коротк╕ коментар╕ до кожно╖, я думав про те, що лапландська культура хоч ╕ не може тягатися з╕ шведською, проте не в╕дчува╓ться й велико╖ пр╕рви. Для швед╕в усе лапландське ╓ «сво╖м», р╕дним, частинкою ╖хньо╖ ╕дентичност╕. Це ж не Рос╕я, де культура ненц╕в ╕ чукч╕в збереглася х╕ба що в анекдотах, та й ставлення рос╕ян до цих народ╕в, зазвичай, зверхн╓.
Думаючи про специф╕ку шведського впливу на Сх╕дну ╢вропу, я чомусь згадав поетичний тв╕р нашо╖ талановито╖ льв╕в’янки, ╕нгерманладки за походженням (а це, як ╕ лапландц╕, також угро-ф╕нський етнос) Лани Перлулайнен. Присвячений тв╕р ╤вану Мазеп╕ та Пилипу Орлику:

Там помирав Мазепа —
насправд╕ вже помирав...
Лежав у чуж╕м поко╖,
а за далеким Дн╕пром
н╕як не м╕г заспоко╖тись
нав╕жений Петро:
пропонував Естлянд╕ю,
╤нгр╕ю ╕ Карел╕ю,
плюс триста тисяч таляр╕в, — все
за одного Мазепу.
╤ — лиш в╕дмови у в╕дпов╕дь:
Карл Дванадцятий, мабуть,
був поганим пол╕тиком,
але Мазепу не зрадив...

Ось такою була в╕дпов╕дь цив╕л╕зованого ╓вропейця ╕мператору Рос╕╖ Петру I. Не м╕г б╕долашний дикун без кров╕ ╕ тортур... Спод╕вався, що грош╕ вир╕шать вс╕ проблеми. ╤ Естлянд╕ю в╕ддав би, ╕ Карел╕ю! Але ж н╕ — сп╕ймав облизня! Бо Швец╕я — це вже ╢вропа, там ╕нш╕ ц╕нност╕. Повчально нав╕ть для нашого покол╕ння, правда? Бо паралел╕ сам╕ напрошуються. Що було б, якби Рос╕я мала в Укра╖н╕ такий же вплив, як ╕ в Б╕лорус╕? Ми не могли б запросити до Львова розкутих швед╕в. ╤ я не розмовляв би з колишн╕м послом Швец╕╖ у Б╕лорус╕ Стефаном Ер╕ксоном б╕лоруською мовою — мовою, яку ми обидва шану╓мо. Певно, довелося б сп╕лкуватися на «общепонятном». Не було б у Львов╕ ╕ лапландця. ╤ сп╕льний лапландсько-гуцульський виступ м╕г би в╕дбутися, може, лише через сотню л╕т... Тож слава демократичн╕й Швец╕╖, слава ╢вросоюзу!

Серг╕й ЛАЩЕНКО

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #30 за 26.07.2013 > Тема "З потоку життя"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=12079

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков