"Кримська Свiтлиця" > #35 за 30.08.2013 > Тема "Українці мої..."
#35 за 30.08.2013
КОРОЛЬ ТАВРОВСЬКО╥ САМОТИ
Поет ╕ час
СПОГАДИ ПРО ПОЕТА ОЛЕКСАНДРА КОРЖА
(Зак╕нчення. Поч. у № 34)
Коржу ця ╕дея дуже сподобалася ╕ в╕н до не╖ в╕дразу пристав. ╤ ось коли я наступного разу прибув до Таврового (восени того ж року), поет д╕став з книжково╖ полиц╕ зб╕рку поез╕й М. Рильського «Троянди й виноград» з дарчим автографом самого патр╕арха поез╕╖, де були, м╕ж ╕ншим, ╕ так╕ рядки: «Ваш «Пушк╕н» мен╕ глибоко припав до серця». Б╕льшо╖ нагороди, — сказав мен╕ Олександр Юхимович, — я ╕ чекати не м╕г. Справд╕, прочитавши «Пушк╕на», Рильський рекомендував його до видавництва «Радянський письменник». Однак, пройшовши вс╕ «етапи рецензування», рукопис повернувся до автора «на доробку». Отже, ╕ Рильському не пощастило зрушити цю справу з мертво╖ точки: надто великим злочинцем був О. Корж для радянсько╖ системи. К╕лька сл╕в про життя поетове на сел╕. Взагал╕ в ╕стор╕╖ нашо╖ л╕тератури особа О. Коржа вида╓ться мен╕ чи не ╓диною серед письменник╕в, яка пов’язала сво╓ життя з селом. Я не беру еп╕зодичн╕ випадки, ╖х було чимало, але мен╕ важко назвати ще бодай одного письменника, який пост╕йно жив на сел╕. Саме ним був Корж ╕ його досв╕д п╕дказу╓, що письменник ма╓ жити в м╕ст╕, якщо не хоче повторити долю Коржа. Основне його заняття — це город, з якого в╕н ╕ жив. «М╕й гонорар — картопля», — жартував часто Олександр Юхимович. А коли говорити про пристрасть, то це була риболовля. Плекав також сад. Дещо про риси характеру. Корж не був людиною простою чи в╕дкритою. Характер у нього був важкий ╕ вживатися з ним було трудно. Кажуть, що перша дружина його дуже швидко залишила, а друга мала з ним чимало проблем. Був в╕н дуже запальним, непоступливим, самозакоханим ╕ дуже часто не рахувався з позиц╕╓ю свого опонента. Скажу б╕льше: в╕н часом був просто неможливий ╕ надто впертий у стосунках з людьми. Це не була якась принципов╕сть чи позиц╕я, а просто залюблен╕сть у себе ╕ небажання рахуватися з ╕ншими. В╕н часто вступав з╕ мною не лише в суперечки, але й у конфл╕кти, як╕ часом тривали ц╕лими роками. ╤ це при тому, що я був близькою для нього особою, чимало робив для нього як на побутовому, так ╕ на творчому р╕внях. Ось лише один конфл╕кт, який в╕дсунув наш╕ стосунки на ц╕лих три роки. Вл╕тку 1963 року я при╖хав на його запрошення до Таврового, де пров╕в к╕лька дн╕в. Н╕що, здавалось, не повинно було захмарити наш╕ стосунки: ми були рад╕ зустр╕ч╕, читали в╕рш╕, розпов╕дали один одному чимало ╕стор╕й, зрештою, дискутували в розумних нормах. Але одного дня в╕н зробив усе для того, щоб я швидко з╕брав сво╖ реч╕ й ви╖хав ображеним з Таврового. А сталось ось що. Переглядаючи його невелику, але коштовну б╕бл╕отеку, я наткнувся випадково на зб╕рку в╕рш╕в нев╕домого тод╕ для мене поета, яка мене безмежно захопила: це був Б.-╤. Антонич, про якого ми тод╕ на Сх╕дн╕й Укра╖н╕ н╕чого не знали. На мо╓ запитання, що це за поет, в╕н мен╕ все розпов╕в. Тод╕ ж Корж мен╕ в╕дкрив ╕ ще один «материк» нашо╖ л╕тератури — ╢вгена Маланюка, про якого я лише чув. Але твор╕в Маланюка я тод╕ не знав, а тут перед╕ мною справжн╕ розсипи ун╕кально╖ поез╕╖. Я не втримався перед старим, щоб не попросити цю книжку бодай на два тижн╕ з собою. ╤ яке ж було мо╓ здивування, коли я почув в╕дмову. Тут м╕й поступливий характер не витримав, ╕ я «вибухнув»: сказав про нього все, що думав. Але в╕н нав╕в мен╕ класичний приклад, коли В. Брюсов в╕дмовив М. Горькому також у книз╕, бо ╓, мовляв, реч╕, як╕ для людини багато значать. Але я був невблаганний ╕ через к╕лька хвилин м╕ряв уже сво╖ 9 км на Б╓лгород. Поет тод╕ мене не зупинив, ╕ наш╕ стосунки об╕рвалися. Захоплення поез╕╓ю Антонича у мене було таким сильним, що наступного дня я ви╖хав до Львова (т╕льки там можна було знайти твори цього поета!), де Володимир Лучук допом╕г мен╕ ознайомитися з в╕ршами Антонича. Але ц╕кава деталь: пам’ятаю добре, що В. Лучуку про св╕й конфл╕кт з О. Коржем я не розпов╕дав, але через к╕лька рок╕в, коли я вже жив у Ки╓в╕, звернув увагу на його публ╕кац╕ю в «Л╕тературн╕й Укра╖н╕», де йшлося про зб╕рку поез╕й О. Коржа «Борть», яка була конф╕скована у Львов╕ поляками. Я в╕дразу ж пов╕домив про це О. Коржу, який був при╓мно вражений, зда╓ться, листувався з Лучуком ╕ нав╕ть виконав його ц╕кавий портрет. Наша «пауза» тривала аж до мого зак╕нчення ун╕верситету. Нас примирила наша сп╕льна знайома ╕ весною 1966 року ми зустр╕лися в Тавровому. Знову все було, як ╕ ран╕ше, ми зум╕ли забути стар╕ непорозум╕ння, але знаючи вади Коржа, я намагався ╖х обминати, не перейматися ними. В╕н був для мене насамперед поетом ╕ художником, зрештою земляком, з яким я прагнув розд╕ляти його бол╕ й радощ╕, сп╕вчував його сумн╕й дол╕. У мене бол╕ла за нього душа, ╕ я прагнув хоча б чимось йому зарадити. Але п╕сля зак╕нчення мною ун╕верситету ми знову з ним загубилися, як у л╕с╕. Пот╕м м╕й пере╖зд до Ки╓ва, який потягнув за собою ц╕лу низку проблем, в╕дсунув наш╕ стосунки на непевний час. ╤ лише вл╕тку 1970 року, п╕д час мого перебування в р╕дн╕й Черемушн╕й, я згадав про старого й прибув до Таврового. Це була незабутня зустр╕ч: Корж не знав, де мене посадити, намагався бути у всьому особливо коректним, щоб не вийшло у нас знову яких-небудь непорозум╕нь. Поет рад╕в мо╖м усп╕хам у л╕тератур╕ й музикознавств╕: особливо схвалював мою роботу над книжками про Олександра Олеся та Майка Йогансена, а також п╕дтримував м╕й задум щодо створення «Словника сп╕вак╕в Укра╖ни». Я прожив у О. Коржа к╕лька дн╕в, як╕ були заповнен╕ численними розмовами, розпов╕дями, прогулянками до л╕су тощо. Саме тод╕ я почав активно аг╕тувати О. Коржа активн╕ше працювати над сво╖ми рукописами, удосконалювати «Пушк╕на», готувати «Вибране». ╤ дос╕ пам’ятаю, як проясн╕ло уже старече обличчя поета, як в╕н дякував мен╕ й охоче погоджувався на це. Вир╕шили ми розпочати з невеликих речей, зокрема з мемуар╕в, як╕, можливо, не так впадатимуть в око нашим власть ╕мущим. Завдяки поетов╕ Стан╕славу Шумицькому в Харков╕ було опубл╕ковано дв╕ реч╕ О. Коржа: «Шубу» (спогад про В. Сосюру) та «Зустр╕ч╕ з Майком Йогансеном». Ц╕ матер╕али мали певний резонанс у Харков╕. Але, очевидно, цей резонанс ╕ зупинив подальш╕ публ╕кац╕╖, бо вже н╕чого з Коржевих матер╕ал╕в С. Шумицький опубл╕кувати не зм╕г. Тод╕ Корж розпочав наполягати на публ╕кац╕╖ «Пушк╕на» в Ки╓в╕. Я справд╕ взявся за цю справу, але жоден з тод╕шн╕х л╕тературних генерал╕в (М. Бажан, ╢. Шабл╕овський, В. Козаченко) це не схвалили. Зв╕сно, я заспокоював поета, радив йому не складати зброю, продовжувати роботу над «Вибраним». Олександр Юхимович просив част╕ше до нього писати й при╖здити. Але не завжди все складалося так, як хот╕лося, хоча я писав йому часто, пост╕йно ╕нформуючи про ки╖вське л╕тературне життя, надсилав необх╕дну йому л╕тературу ╕ пресу. У сво╖х листах в╕н ╕нод╕ висловлював сво╖ думки про сучасну л╕тературу. В╕н високо оц╕нював творч╕сть М. Рильського, М. Бажана, В. Мисика, ╤. Виргана, а з молодших — ╤. Драча та Л╕ни Костенко. Про останню, зокрема, сказав у лист╕, що вона «волод╕╓ поетичною мудр╕стю далеко б╕льшою, н╕ж дехто з в╕домих наших метр╕в». Не приховаю: мою увагу до нього поет дуже ц╕нував. Ось рядки з його листа: «Мушу признатися, що кожен одержуваний в╕д тебе лист розбурху╓ укорен╕лу мою скепсис-др╕моту, ╕ я, збудившись, намагаюся одразу щось д╕яти — хапаюсь за ту чи ╕ншу папку з рукописами або чистим папером». Пригадую, як рад╕в, коли я розшукав у Ки╓в╕ юв╕лейний зб╕рник «Слово о полку ╤горев╕м», куди Л. Махновець включив ╕ його пересп╕в «Плачу Ярославни». Ось тут чиновники таки не могли доглед╕ти д╕тище О. Коржа. Мо╖ листи, а також пост╕йна участь в дол╕ поета часто кидали О. Коржа до творчого виру, ╕ в╕н тонув у «зав╕рюс╕ рукопис╕в, задум╕в ╕ план╕в», але через недуги (т╕лесн╕ й душевн╕) та матер╕альн╕ нестатки н╕як не м╕г, як в╕н писав, «виринути на чисте, спок╕йне плесо». В╕н кидався в р╕зн╕ боки, не знаючи, за що вхопитись. «Господи, укр╕пи мо╓ кволе серце, — волав поет в одному з лист╕в, дай пожити ще якийсь час, допоможи дописати «Еще одно последнее сказанье» та виготувати ц╕лий ряд п╕дготовлених гравюр. А тод╕ вже й на спок╕й». До реч╕, про гравюри. Справд╕, О. Корж, кр╕м л╕тературно╖ прац╕, займався ще й образотворчим мистецтвом, зокрема гравюрою. В╕н показував мен╕ численн╕ заготовки з грушевого дерева, на якому в╕н пост╕йно працював. В╕н залишив нам ун╕кальн╕ гравюри з циклу «Пушк╕н╕ана», а також портрети Г. Сковороди, М. Лермонтова, ╢. Маланюка, В. Лучука та ╕н. П╕зн╕ше я ╖х опубл╕кував у його вибраних творах — «Шум╕ти прошу листя». Знаючи про те, що О. Корж був у контакт╕ з багатьма укра╖нськими письменниками, я умовив його написати спогади про деяких з них. Це — В. Сосюра, М. Семенко, В. Блакитний, Г. Коцюба, М. Йогансен, В. Алешко, як╕ на сьогодн╕ ╓ коштовними перлинами нашо╖ мемуарно╖ л╕тератури. У сво╖х листах О. Корж часто висловлював власн╕ думки щодо тод╕шнього стану нашо╖ л╕тератури, зокрема поез╕╖. Казав, що «тепер з поета можна зробити н╕що, а з н╕що — поета. Скоро, мабуть, поез╕ю в╕ддадуть на забавку школярам, а письменники потурбуються про ╕ншу роботу». Як╕ г╕рк╕ ╕ правдив╕ слова ╕ як вони перегукуються з нашою сучасн╕стю. Куди б╕льшими труднощами для нього, з╕знавався в╕н у лист╕, були душевн╕ травми, адже «в╕д п╕сн╕, в як╕й порушено ритм, год╕ шукати чаруючо╖ мелод╕╖». Хоча ╕ мав важкий характер, але був дуже вразливою людиною. Досить його було ударити маковим зерном, щоб поет в╕дчув б╕ль у серц╕. Король тавровсько╖ самоти, як в╕н часто себе називав, був в╕др╕заний в╕д укра╖нського культурного св╕ту. В╕н жив фактично безви╖зно в глухому сел╕ серед суржикового населення, не захищений н╕ в╕д лихо╖ дол╕, н╕ в╕д лютих мороз╕в. Остання наша зустр╕ч в╕дбулася в серпн╕ 1980 року. Поет дуже зрад╕в мо╖й появ╕. Б╕льше часу ми проводили або в його «письмовому каб╕нет╕», або в «галере╖» (так в╕н називав невеличке прим╕щення, яке прибудував до хати). В╕н не м╕г не «потягнути» мене до л╕су, де ми розкошували вс╕ма чарами Коржевого гаю. Передчуваючи, очевидно, що це наша остання зустр╕ч, поет багато говорив про свою л╕тературну спадщину, особливо про «Пушк╕на», просив мене колись видати його твори, якщо для того будуть сприятлив╕ умови. На жаль, я квапився з в╕д’╖здом. В╕н разом з дружиною пров╕в мене до автобуса. Коли ми прощались, то я побачив його зволожен╕ оч╕, ╕ заспоко╖ти його було неможливо. В╕н весь час дякував мен╕ за все те, що я йому робив. Хоча в умовах тотал╕тарно╖ держави зробити щось добре просто було неможливо. Зв╕сно, ми ще листувалися. Я прив╕тав його з 80-р╕чним юв╕ле╓м, заспокоював, як м╕г. ╤ раптом листи в╕д нього об╕рвалися. Я розум╕в, що з поетом щось трапилось. На жаль, про його смерть, яка сталася 16 кв╕тня 1984 року, мен╕ н╕хто не пов╕домив. Лише п╕зн╕ше, д╕знавшись про його кончину, я в╕дв╕дав його дружину в Тавровому, яка мен╕ пов╕домила про обставини його смерт╕. Наостанок можу сказати, що я повн╕стю виконав запов╕т поета. Я опубл╕кував к╕лька статей про його життя та творч╕сть. У 1994 роц╕ надрукував у журнал╕ «Берез╕ль» велику доб╕рку його в╕рш╕в з╕ сво╓ю передмовою, а у 1999 роц╕ п╕д час 200-л╕тнього юв╕лею О. Пушк╕на була надрукована з мо╓ю вступною статтею остання глава з поеми «Пушк╕н» — «Вгору! Вгору!». Кр╕м того, в 2003 роц╕ в с. Огульц╕, в Огульц╕вськ╕й середн╕й школ╕ в╕дбулося святкування 100-л╕тнього юв╕лею поета. ╤, нарешт╕, в 2006 роц╕ за мо╓ю редакц╕╓ю, коментарями та вступною статтею я власним коштом видав вибран╕ твори поета — «Шум╕ти прошу листя», в основу яких було покладене «Вибране», п╕дготовлене поетом за життя. ╤ останн╕м акордом мого вшанування славного земляка було видання книги спогад╕в про О. Коржа — «Поет зболеного серця» (2009). Хай буде тоб╕ земля пером, славний м╕й земляче!
╤ван ЛИСЕНКО, заслужений д╕яч мистецтв Укра╖ни
Олександр КОРЖ ЗИМОВИЙ ПСАЛОМ
Бушуй, мет╕ль, ╕ жал╕бно ридай – Ридати буду я разом з тобою. Бушуй, мет╕ль, г╕лля перевертай, Рад╕ти будеш ти разом з╕ мною. Старих п╕сень мен╕ ти засп╕вай, ╤ засп╕ва╓м ми удвох ново╖: Про злидн╕, голод в урожайний р╕к, Як╕ створив нам «мудрий» чолов╕к. Про болота далек╕ ╕ канали, Де тисячами гинув наш народ, Про ту тайгу, де безв╕сти конали Поет, священик, вчитель, хл╕бороб… Та як д╕вчаток молодих карали, Щоб не сп╕знились б╕льше на завод. Про все, про все, без хитро╖ прикраси, — ╤, може, сп╕в наш д╕йде до Тараса. ╤ ще складемо п╕сню найнов╕шу, Як дьяволи пекельн╕ залюбки Живих людей палили похутч╕ше, Аби брат брату не подав руки. Як нищили у злоб╕ найлют╕ш╕й Культуру, що лишили нам в╕ки. Про все, про все — ╕, може, п╕сня наша До внук╕в д╕йде, правду перекаже… Бушуй, зимо, бушуй над нашим кра╓м ╤ чумний дух вив╕трюй, сл╕д занось. О зарости, пустеле, знову га╓м! Дерзай, Вкра╖но, оновись од гроз! ╤ нашим степом золотим, безкра╖м Хай пройде р╕дний польовий Христос, ╤ Божа Мати буде жать пшеницю, ╤ сяде голуб воду пить з криниц╕.
╤ я, сп╕вець безв╕сний, одпочину Десь на земл╕, на пол╕ у в╕тр╕в. Згадаю тих, хто вмер за Укра╖ну, Хто у сн╕гах на самот╕ дотл╕в, Я осп╕ваю р╕дную билину ╤ буду щасний, що в св╕й творчий сп╕в Не змушений вкладать неправди слово, Що в╕льний я сп╕вати степ, д╕брову. Що в╕льний я не славить душогуб╕в, «Парт╕йну м╕ць» та ╕ншу п╕дл╕сть там. Сп╕вати в╕льний, що для мене любе, Але не те, що продикту╓ хам. Пройду з прив╕том повз фабричн╕ труби, Вклонюся низько житн╕м колоскам, Радий, що можу врешт╕ пригорнути До серця слово гнане, незабуте. Минай, минай, мар╕ння час проклятий, У безв╕сть кань, страх╕тний — в забуття! Я в╕дшукаю молод╕сть розп’яту, Схарчовану на стал╕нських крихтах. В нов╕м саду запахне знову м’ята ╤ укв╕тча╓ стомлене життя. Нова доба, здолавши жах розбою, Нас приведе до прац╕ ╕ спокою.
1942, Огульц╕
"Кримська Свiтлиця" > #35 за 30.08.2013 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=12223
|