"Кримська Свiтлиця" > #37 за 13.09.2013 > Тема "З потоку життя"
#37 за 13.09.2013
В╤РН╤СТЬ НЕБУ
Захисник В╕тчизни
Ск╕льки часу потр╕бно провести в неб╕, аби отримати право випробовувати нов╕ л╕таки та гел╕коптери на меж╕ ╖хн╕х можливостей? Про суть профес╕╖, яка пронизана небезпекою, стресами ╕ водночас приносить задоволення, про це та ╕нше в розпов╕д╕ про ╤горя Васильовича Головещенка, полковника, заступника начальника Державного науково-випробувального центру Збройних Сил Укра╖ни з виховно╖ роботи, старшого льотчика-випробувача. Чим ц╕нний льотчик – сво╖м досв╕дом. Серед близько 500 в╕тчизняних в╕йськово-пов╕тряних ас╕в не так вже й багато тих, як╕ переступили 2-тисячний руб╕ж годин, проведених за штурвалом у неб╕. Ще менше майстр╕в, здатних п╕дняти в пов╕тря будь-який тип вертольота чи л╕така. ╤ лише одиниц╕ можуть зробите те, що до них не робив н╕хто. Це — випробувач╕. Нав╕ть майстри пов╕тряного бою — п╕лоти-винищувач╕ крокують за ними протоптаними стежками… — Випробування завжди на гран╕ фолу, адже треба д╕знатися про машину щось нове, нев╕доме, змусити ╖╖ працювати так, як не працювала до тебе, — д╕литься враженнями п╕сля чергових польот╕в полковник Головещенко. — А пот╕м ще й написати ц╕ нов╕ правила експлуатац╕╖ для льотчика стройово╖ частини. Перш н╕ж бути прийнятим на озбро╓ння та над╕йти у в╕йська, новий чи модерн╕зований зразок ав╕ац╕йно╖ техн╕ки проходить не просто через руки льотчика-випробувача, а через досв╕дчених фах╕вц╕в велико╖ випробувально╖ бригади. Вони д╕знаються про вс╕ його граничн╕ можливост╕ та допомагають конструкторам ще б╕льше вдосконалити л╕так. — Якби л╕так мав можлив╕сть л╕тати без льотчика, то в╕н би, напевно, л╕тав. Я би так сказав про льотну справу: це пост╕йне виправлення помилок у робот╕ л╕така чи вертольота, — говорить ╤гор Головещенко. — Кожен наступний пол╕т ма╓ сво╖ особливост╕. В╕н в╕др╕зня╓ться в╕д попереднього метеоумовами, умовами використання ав╕ац╕йно╖ техн╕ки. Це стрес ╕ значний в╕дсоток ризику. Велика к╕льк╕сть моральних ╕ ф╕зичних сил витрача╓ться. А якщо метеоумови пог╕ршуються, трапляються в╕дмови техн╕ки, то саме квал╕ф╕кац╕я льотчика вплива╓ на благополучне завершення польоту, — п╕дкреслю╓ оф╕цер. Герой Укра╖ни, заслужений льотчик-випробувач СРСР, директор ДНВЦ Юр╕й Т╕шков переконаний, що у стресов╕й ситуац╕╖, коли життя висить на волосинц╕, випробувач ма╓ д╕яти грамотно та розсудливо. Твердо в╕рити в техн╕ку й у власн╕ сили. А за непередбачуваних обставин залишатися спок╕йним та з╕браним може лише льотчик екстра-класу. Ось ╕ у практиц╕ полковника ╤горя Головещенка були критичн╕ ситуац╕╖. В╕н не охоче розпов╕да╓ про так╕ форс-мажори, наголошу╓, що кожен льотчик ╕ штурман мають в╕дчувати свою машину. Хоча позаоч╕ випробувач╕ визнають, що критичних ситуац╕й насправд╕ завжди достатньо. Одна з них сталася ще на початку служби, коли ╤гор Головещенко штурманом л╕тав на фронтовому розв╕днику Як-28. — П╕д час польоту склалося в╕дчуття, що щось в╕дбува╓ться не так… Про те, що зруйнувалася турб╕на л╕вого двигуна, перебила трубопров╕д, почалося прот╕кання пального, ми ще не знали. На посадку нас пропустили без черги. Лише завдяки тому, що вчасно пом╕тили як╕сь зовн╕шн╕ ознаки, зум╕ли посадити л╕так без будь-яких насл╕дк╕в, — коротко ╕ без пафосу пригаду╓ оф╕цер один з небезпечних вильот╕в. А в серпн╕ виповнилося р╕вно 35 рок╕в з того моменту, коли мр╕я дитинства ╤горя Васильовича про небо зд╕йснилась. Небу присвячена б╕льша частина життя… У далекому 1978 роц╕ ╤гор Головещенко вступив до Ворошиловградського вищого в╕йськового ав╕ац╕йного училища штурман╕в, де провчився чотири роки. Пот╕м служив у Радянськ╕й груп╕ в╕йськ у Н╕меччин╕, згодом на Смоленщин╕ та в Зах╕дн╕й Укра╖н╕. У т╕ часи отримати льотну класн╕сть було не складно, адже р╕чн╕ норми нальоту становили 180-200 годин. В ав╕ац╕йних частинах лейтенант Головещенко починав л╕тати на Су-24, прол╕тав на ньому 15 рок╕в, збер╕г любов до ц╕╓╖ машини на все життя. Вже через три роки служби в ав╕ац╕йн╕й частин╕ наказом м╕н╕стра оборони СРСР йому було присво╓но в╕йськову квал╕ф╕кац╕ю «в╕йськовий штурман 1-го класу». А ось випробувачем судилося стати лише у званн╕ полковника. — У 2001 роц╕ мен╕ запропонували продовжити службу в Державному науково-випробувальному центр╕ на посад╕ заступника з виховно╖ роботи — старшого льотчика-випробувача. Цього ж року вступив до школи льотчик╕в-випробувач╕в при нашому Центр╕. Через р╕к ╖╖ зак╕нчив. А через три роки отримав квал╕ф╕кац╕ю штурмана-випробувача другого класу, — розпов╕да╓ полковник Головещенко. Ще через 9 рок╕в, в 2010 роц╕, в╕н здобуде квал╕ф╕кац╕ю штурмана-випробувача 1-го класу. А це вже найвища категор╕я, яка ╕сну╓ на сьогодн╕шн╕й день в льотн╕й класн╕й квал╕ф╕кац╕╖. Сьогодн╕ на рахунку ╤горя Головещенка близько 2800 годин нальоту, з них на випробуваннях в╕н пров╕в понад 300 годин. Цього ц╕лком достатньо для досв╕дченого п╕лота, нав╕ть за м╕жнародними ав╕ац╕йними м╕рками. Як ╕ в кожн╕й профес╕╖ у льотчик╕в ╕снують сво╖ традиц╕╖ ╕ застереження. — Ще з лейтенантських рок╕в мене навчили, що перед польотами н╕коли не треба начищати взуття, — говорить оф╕цер. — Я пройшов б╕льше десятка закритих ав╕ац╕йних гарн╕зон╕в ╕ н╕коли не бачив у ав╕атор╕в квартири чи будинку з номером 13. На жодному аеродром╕ ви не знайдете л╕так за номером 13. У льотного складу трет╕й тост п’ють стоячи, мовчки, не чокаючись, за тих, хто не дожив до цього моменту. На сьогодн╕ з тих 60 чолов╕к, як╕ разом з╕ мною випускалися з училища, 19 загинули при виконанн╕ льотно╖ роботи. ╤ хоча на наше покол╕ння випав Афган╕стан, але й минулого року вже на цив╕льних ав╕ал╕н╕ях на л╕таку ╤л-76 загинув колишн╕й м╕й однокурсник Олександр Шпунт… Не так давно полковник Головещенко в склад╕ ек╕пажу на чол╕ з льотчиком 1-го класу полковником В╕ктором Лук╕янчуком брав участь у складних випробуваннях модерн╕зованого в╕тчизняними п╕дпри╓мствами вертольота вогнево╖ п╕дтримки наземних в╕йськ М╕-24ПУ1. У травн╕ 2012 року за результатами цих випробувань «крокодил», як позаоч╕ називають цей «л╕таючий танк» ав╕атори, був прийнятий на озбро╓ння в╕тчизняного в╕йська. Тод╕ лише в рамках завершальних державних випробувань п╕д час бойових застосувань ав╕ац╕йних засоб╕в ураження на Державному науково-випробувальному пол╕гон╕ «Чауда» було використано близько 50 фугасних та осколково-фугасних ав╕ац╕йних бомб. По м╕шенях було випущено понад 700 некерованих ав╕ац╕йних ракет та близько 1200 гарматних снаряд╕в, проведено близько 10 н╕чних льотних зм╕н, у тому числ╕ з бойовими застосуваннями… Як пров╕дний штурман ╤гор Головещенко пров╕в десять випробувальних роб╕т, з них 6 — державних випробувань та 4 — попередн╕х. Найб╕льш значн╕ з них — державн╕ сп╕льн╕ випробування л╕така Ан-70, державн╕ випробування модерн╕зованого л╕така Су-25, попередн╕ льотн╕ випробування модиф╕кованого двигуна ТВ3-117ВМА СБМ-1В з високим ступенем складност╕, спец╕альн╕ льотн╕ випробування турбовальних двигун╕в ТВ-3-117ВМА СБМ1В на бойовому вертольот╕ М╕-24П при застосуванн╕ бортового озбро╓ння та багато ╕нших. Набут╕ знання та досв╕д в╕н практично реал╕зу╓ при складанн╕ льотних оц╕нок пов╕тряних суден, розробц╕ ╕нструкц╕й ек╕пажу. Сп╕льно з ╕ншими випробувачами ним розроблено безл╕ч рекомендац╕й, методик льотних випробувань вузл╕в та агрегат╕в, у тому числ╕ вертол╕тних редуктор╕в, двигун╕в, ╕нших досл╕дних зразк╕в. Займа╓ться й науковою д╕яльн╕стю в сфер╕ ав╕ац╕йно╖ техн╕ки та озбро╓ння. Його особистий внесок у випробування ав╕ац╕йно╖ техн╕ки, сумл╕нна в╕йськова служба в╕дзначен╕ знаком пошани «За зразкове виконання службових обов’язк╕в», багатьма медалями та в╕дзнаками. Маючи такий багатий досв╕д, треба готувати й наступник╕в. А тому, окр╕м випробування нових зразк╕в ав╕атехн╕ки, золотий медал╕ст Нац╕онально╖ академ╕╖ оборони Укра╖ни переда╓ св╕й досв╕д молодим ав╕аторам у школ╕ льотчик╕в-випробувач╕в. Вже понад 20 рок╕в на баз╕ Феодос╕йського льотного центру д╕╓ ця ун╕кальна ╕ ╓дина в Укра╖н╕ школа. Вимоги до кандидат╕в сувор╕: не менше тисяч╕ годин нальоту ╕ квал╕ф╕кац╕я в╕йськового льотчика другого класу. Отож нин╕ до випускних ╕спит╕в готу╓ться лише к╕лька льотчик╕в ╕ штурман╕в. П╕сля завершення школи вони стануть справжн╕ми ун╕версалами: той, хто ран╕ше л╕тав лише на вертольотах, у школ╕ опанову╓ л╕таки ╕ навпаки. А навчити ╕нших ╓ чому. За сво╓ життя ╤гор Головещенко опанував 16 тип╕в пов╕тряних суден. Кр╕м вищезгаданих, це — л╕таки Ан-26, Ан-70, Ан-72, Ан-12, Су-25, л╕так морсько╖ ав╕ац╕╖ Бе-12, вертольоти Ка-27, М╕-14, М╕-8, М╕-24 та ╕нш╕. ╤ як справжн╕й пов╕тряний майстер зупинятися на досягнутому не збира╓ться. Сьогодн╕ п╕д час чергово╖ льотно╖ зм╕ни як пров╕дний штурман-випробувач ╤гор Васильович п╕дн╕ма╓ться в небо для досл╕дження нових вид╕в бойового застосування на л╕таку Ан-26, а також разом з ╕ншими випробувачами випробову╓ новий модерн╕зований л╕так Л-39 з сучасним бортовим тренажерним комплексом для п╕дготовки льотчик╕в винищувально╖ ав╕ац╕╖. ╤ знову ╕нтенсивна робота з к╕лькагодинними вильотами на день... Не сто╖ть ╤гор Васильович ╕ осторонь сусп╕льних проблем. Напевно, тому з 1994 до 2002 року його дв╕ч╕ обирали депутатом ╤вано-Франк╕всько╖ обласно╖ ради. П╕д час депутатсько╖ роботи в╕н очолював ком╕с╕ю з питань земельних ресурс╕в. Ось ╕ в Феодос╕йському гарн╕зон╕ в╕н користу╓ться значним авторитетом. Саме йому в╕йськовослужбовц╕ цього великого гарн╕зону з р╕зних в╕йськових частин Пов╕тряних Сил, Сухопутних В╕йськ, В╕йськово-Морських Сил дов╕рили вести громадську роботу щодо забезпечення ╖хн╕х родин житлом. Входить в╕н ╕ до складу виконавчого ком╕тету Приморсько╖ селищно╖ ради, за м╕сцем базування випробувального центру, в╕дпов╕да╓ ╕ за дозв╕лля в╕йськовослужбовц╕в, ╕ за сп╕впрацю з м╕сцевим населенням. ╤, певно, ╓ ╕ його заслуга в створенн╕ дружньо╖, приязно╖ атмосфери м╕ж в╕йськовими ╕ приморчанами. ╤ в свята, ╕ в с╕р╕ будн╕… А п╕д час святкових концерт╕в ╕ урочистостей у м╕сцевому будинку культури вони виходять на сцену разом ╕ запросто сп╕вають так╕ улюблен╕ нами вс╕ма п╕сн╕. ╤ часто надають допомогу одне одному у складних ситуац╕ях. Так, у селищ╕, яке розташоване в спекотному Криму, нема╓ жодного пожежного депо, тож власноруч гасити пожеж╕ приморчани просто не встигають. От випробувач╕ ╕ п╕дн╕мають по тривоз╕… не л╕таки, а сво╖ пожежн╕ розрахунки, як╕ ви╖жджають на громадськ╕ об’╓кти. …╤з захисним шоломом у руках, з╕ штурманськими картами в планшетц╕ ╤гор Головещенко знову кроку╓ бетонними плитами аеродрому до свого л╕така. Попереду — черговий пол╕т. Ск╕льки ж ╖х було, цих аеродромних к╕лометр╕в? Тисяч╕? Н╕хто ╖х не рахував. Роки льотно╖ роботи пронеслися, як один день... ╤ вже на командно-диспетчерському пункт╕ чергу╓ оф╕цер бойового управл╕ння старший лейтенант Олекс╕й Головещенко. Часом з «вишки» молодший син координу╓ польоти свого батька. ╤ не дивно, що в душ╕ сивочолого полковника п╕д час рад╕озв’язку ╕з Землею в так╕ моменти, бува╓, озветься якась житт╓дайна струна. ╤ тод╕ в╕н зна╓ точно: якими б небезпечними не були польоти, в╕н повернеться обов’язково з перемогою. Не п╕дведе тих, хто чека╓ його на р╕дн╕й Земл╕. Ось так ╕ складаються в╕йськов╕ династ╕╖ простих людей, як╕ не на словах люблять Батьк╕вщину, а присвячують сво╓ життя шляхетн╕й справ╕ – ╖╖ захисту.
Руслан СЕМЕНЮК Фото автора
9 ВЕРЕСНЯ в С╕мферопольському аеропорту командувач В╕йськово-Морських Сил Збройних Сил Укра╖ни адм╕рал Юр╕й ╤ль╖н зустр╕в делегац╕ю М╕н╕стерства нац╕онально╖ оборони Республ╕ки Польща на чол╕ ╕з м╕н╕стром нац╕онально╖ оборони Республ╕ки Польща паном Томашем Семоняком. У Севастопол╕ в╕дбулася оф╕ц╕йна зустр╕ч пана Томаша Семоняка з м╕н╕стром оборони Укра╖ни Павлом Лебед╓вим та пройшли переговори у склад╕ в╕йськових делегац╕й обох кра╖н з метою визначення актуального стану та перспектив подальшого розвитку двостороннього сп╕вроб╕тництва в оборонн╕й сфер╕. Також польськ╕ гост╕ в╕дв╕дали в╕йськово-морський комплекс «Балаклава» (музей п╕дводних човн╕в) та Академ╕ю в╕йськово-морських сил ╕мен╕ П. С. Нах╕мова.
Олекс╕й МАЗЕПА, п╕дполковник
"Кримська Свiтлиця" > #37 за 13.09.2013 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=12277
|