Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ДМИТРО КАПРАНОВ: БРАТ, ЯКОГО НЕ СТАЛО
З╕ смертю Дмитра не стало ╕ явища Брат╕в Капранових…


УКРА╥НУ МА╢ ЗАХИЩАТИ КОЖЕН, А Н╤ – ТО МОЖНА В╤ДМОВИТИСЯ В╤Д ГРОМАДЯНСТВА
Дмитро Курилович, «Дронго», во╖н-доброволець…


«Я ПРЕДСТАВНИК БОГООБРАНОГО НАРОДУ, ЯКИЙ МА╢ ПОК╤НЧИТИ З НАЙБ╤ЛЬШИМ ЗЛОМ»
Капелан ПЦУ про служ╕ння в окоп╕, РПЦ та м╕с╕ю укра╖нц╕в…


СТЕПАН РУДАНСЬКИЙ: ПРОЧИТАНИЙ, АЛЕ ДО К╤НЦЯ НЕ ОСМИСЛЕНИЙ
Твоя слава у могил╕/А воля в Сиб╕ру/Ось що тоб╕, матусенько/Москал╕ зробили!..


ПОМЕР ДИСИДЕНТ СТЕПАН ХМАРА
«В╕н так любив Укра╖ну ╕ укра╖нц╕в. В╕н рвав свою душу ╕ серце за не╖…»




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #37 за 13.09.2013 > Тема "Українці мої..."
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#37 за 13.09.2013
САГАЙДАЧНИЙ ПЕТРО — УКРА╥НСЬКИЙ КОЗАЦЬКИЙ ГЕТЬМАН

Постат╕

Один з найвидатн╕ших полководц╕в ╢вропи, пол╕тик, державний д╕яч, дипломат, захисник укра╖нсько╖ культури ╕ духовност╕, поборник осв╕ти в Укра╖н╕ — в╕н уособлював людину доби В╕дродження. Як й ╕нш╕ ренесансн╕ особистост╕, Петро Сагайдачний п╕дн╕сся до найвищих щабл╕в тод╕шньо╖ осв╕ченост╕, був титаном духу та думки, людиною могутн╕х пристрастей, кипучо╖ нестримно╖ енерг╕╖.
Створення ╕сторичного портрета д╕яч╕в минулого вимага╓ обов’язкового висв╕тлення ранн╕х пер╕од╕в ╖хнього життя, зокрема дитинства. Бувало, що саме тод╕ закладалися окрем╕ риси характеру та ментальност╕, як╕ могли проявитися та визначитися значно п╕зн╕ше, у зр╕лому в╕ц╕.
Докладно розпов╕сти про перший пер╕од життя Петра Сагайдачного нема╓ можливост╕, оск╕льки документальних даних обмаль. Але все ж поодинок╕ св╕дчення сучасник╕в кидають св╕тло на деяк╕ важлив╕ моменти б╕ограф╕╖ ц╕╓╖ визначно╖ постат╕, яку висунуло укра╖нське козацтво на ╕сторичну арену в добу до Богдана Хмельницького. Б╕льше того, Петро Сагайдачний був одним з найвидатн╕ших д╕яч╕в взагал╕ вс╕╓╖ укра╖нсько╖ ╕стор╕╖.

РОДОВ╤Д

М╕сцем народження Петра Сагайдачного його сучасник Йоахим ╢рлич у сво╓му твор╕ «Л╕тописець або хрон╕чка» назива╓ м╕сто Самб╕р, точн╕ше, село Кульчиц╕ б╕ля Самбора (тепер Льв╕вська область).
╢диною зач╕пкою для в╕домостей про батька ╓ церковний пам’ятник Петра Сагайдачного з Ки╓во-Михайл╕вського Золотоверхого монастиря, в якому п╕сля ╕мен╕ Петра сто╖ть — Конон, за укра╖нською вимовою — Конаш. ╤сторики XIX ст., а деяк╕ ╕ в к╕нц╕ XX ст., вважають, що тут йдеться про ╕м’я батька. Однак укра╖нський ╕сторик Богдан Барвинський, досл╕джуючи ще у 1930 роц╕ походження Петра Сагайдачного, встановив, що козацький гетьман належав до укра╖нського шляхетського роду Попел╕в-Конашевич╕в, в╕домого у Перемишльськ╕й земл╕ вже з XV ст. Отже, родове пр╕звище Петра — Конашевич, а Сагайдачний — це пр╕звисько. Тому сл╕д писати подв╕йне пр╕звище через тире: Петро Конашевич-Сагайдачний.
Ректор Ки╖всько╖ братсько╖ школи Кас╕ян Сакович написав ╕ надрукував у 1622 роц╕ в╕ршований панег╕рик-некролог: «В╕рш╕ на жал╕сний погреб зацного лицаря Петра Конашевича Сагайдачного». Хоча закони жанру зобов’язували автора до особливо╖ ╕нтонац╕╖ твору, дещо п╕днесено пафосно╖, але пов╕домлення сучасника про конкретн╕ факти б╕ограф╕╖ укра╖нського гетьмана робить книжку Саковича важливим ╕сторичним джерелом.

В╤РА

«Вихований у в╕р╕ церкви всходн╓й (тобто православн╕й) з л╕т дитинства», — пише Сакович ╕ таким чином перекону╓ нас, що в родин╕ Конашевич╕в твердо додержувалися прад╕д╕всько╖ в╕ри.
Все життя Петро Сагайдачний був в╕дданий православн╕й в╕р╕ ╕ багато зробив для захисту Православно╖ Церкви. В╕н зайняв непохитну позиц╕ю несприйняття р╕шення Берестейського церковного собору 1596 року про ун╕ю — рел╕г╕йне ╓днання православних ╕ католик╕в. Визнаючи сво╖м духовним зверхником Папу Римського, ун╕ати приймали основн╕ догмати католицизму. Хоч православн╕ обряди та укра╖нська мова у богослуж╕нн╕ збер╕галися, однак сама Православна Церква оголошувалася поза законом. У тод╕шн╕х ╕сторичних умовах ун╕я виступала як ╕деолог╕я чужоземних феодал╕в та польсько╖ корол╕всько╖ влади ╕ використовувалася ними для колон╕ального гноблення ╕ пересл╕дування православних укра╖нц╕в. Селянство, м╕ське населення, козаки, значна частина православного духовенства ╕ укра╖нсько╖ шляхти виступили проти ун╕╖.*
(*Сл╕д зауважити, що в майбутньому ун╕атство зазнало певно╖ ╕сторично╖ трансформац╕╖. З к╕нця XVIII ст. польськ╕ магнати ╕ шляхта п╕сля под╕л╕в Польщ╕ м╕ж Рос╕йською ╕ Австр╕йською ╕мпер╕ями втратили пол╕тичну владу на правобережн╕й Укра╖н╕, однак збер╕гали там економ╕чне ╕ духовне панування. Вони пересл╕дували ╕ тероризували укра╖нське населення, для частини якого в той час ун╕атська в╕ра стала традиц╕йною, р╕дною. Як в╕домо, ун╕атська греко-католицька церква у тод╕шн╕й пер╕од виступа╓ захисником укра╖нського населення, зокрема, сприя╓ поширенню осв╕ти серед нього. В радянський пер╕од греко-католицька церква була заборонена, люто пересл╕дувалися ╖╖ в╕рн╕ та священнослужител╕. З початку 90-х рок╕в XX ст. в Укра╖нськ╕й незалежн╕й держав╕ ця церква вийшла з «катакомбного ╕снування», ╖╖ визнали легальною конфес╕╓ю).
Петро Сагайдачний написав тв╕р «Пояснення про ун╕ю», який, щоправда, не д╕йшов до нас (деяк╕ ╕сторики висловлюють сумн╕в, що автором його був Сагайдачний). Проте збер╕гся лист, у якому литовський п╕дканцлер Лев Сап╕га називав цей тв╕р «дуже ц╕нним». Тод╕ саме склався тактичний блок православних укра╖нц╕в ╕ протестант╕в Литви проти католицизму. Кальв╕н╕ст, майбутн╕й литовський гетьман Криштоф Радзив╕лл п╕дтримував на шляхетських сеймиках козак╕в. Збер╕гся лист Петра Сагайдачного до нього. Вони разом воювали у перш╕ роки XVII ст. проти швед╕в.
Петро Сагайдачний був ╕н╕ц╕атором ╕ реал╕затором громадсько╖, духовно╖ ╕, можна сказати, державно╖ акц╕╖ величезного значення, тобто в╕дновлення православно╖ церковно╖ ╕╓рарх╕╖ в 1620 р., через чверть стол╕ття п╕сля ╖╖ скасування Берестейською ун╕╓ю. Сагайдачний використав при╖зд до Ки╓ва ╓русалимського патр╕арха Теофана, який повертався з╕ сво╓╖ подорож╕ до Москви. За активно╖ участ╕ Сагайдачного в╕дбулася нарада представник╕в з ус╕х частин Укра╖ни та Б╕лорус╕, як╕ з’╖халися на престольне свято Печерського монастиря — день Усп╕ння. Вони нам╕тили кандидат╕в на митрополичу та п’ять ╓пископських катедр ╕ звернулися до патр╕арха з проханням висвятити ╖х.
Теофан довго не наважувався, бо «боявся короля ╕ лях╕в», — пояснювалося в одному з тогочасних джерел. Однак Сагайдачний запевнив патр╕арха, що в╕н бере його п╕д свою оп╕ку ╕ да╓ поруку за його безпеку. Теофан нарешт╕ згодився ╕ в присутност╕ соф╕йського митрополита Неоф╕та та епископа строганського Аврам╕я висвятив на ки╖вського митрополита Йова Борецького, ректора Ки╖всько╖ братсько╖ школи, та ╓пископ╕в на катедри: Полоцьку, Луцьку, Володимирську, Перемишльську, П╕нську та Холмську. Робилося це у велик╕й та╓мниц╕, вноч╕, при наглухо зачинених ╕ зав╕шених в╕кнах, щоб н╕хто не побачив св╕тла. Трьох ╓пископ╕в висвячували нав╕ть у дороз╕, коли патр╕арх ви╖хав з Ки╓ва у супровод╕ козацького полку, яким командував особисто Петро Сагайдачний. П╕д його ╕ козак╕в охороною Теофан благополучно до╖хав до молдавського кордону ╕ попрямував дал╕. Польський уряд, який поставився до цього церковного акту як до державного злочину, видав ун╕версал про арешт новопоставлених вищих православних ╕╓рарх╕в. На ╖хню оборону Сагайдачний поставив козацтво — збройну силу. Це було дуже важливим та см╕ливим пол╕тичним вчинком, що послабляв позиц╕╖ католицизму ╕ польсько╖ влади на укра╖нських землях.

СПАРТАНСЬКЕ ВИХОВАННЯ

Про ранн╕й пер╕од життя майбутнього козацького гетьмана ма╓мо св╕доцтво ще одного сучасника. Себаст╕ан Петриц╕й, польський ф╕лософ ╕ л╕кар, професор Крак╕всько╖ академ╕╖ (1554-1626 роки) розпов╕дав про спартанське виховання Петра Конашевича. В╕н «змалку привчився, — пише Петриц╕й, — до збро╖, вм╕нню натягати лука та коня з рук не випускати, з негодою боротися не покривцями, а витривал╕стю, легко переносити всяку тяготу, голод, важку роботу, не боятися ворога ╕ у небезпец╕ проявляти мужн╕сть».
Безперечно, ц╕, закладен╕ з дитинства, якост╕ в╕д╕грали визначальну роль у формуванн╕ Петра Сагайдачного як во╖на, як кер╕вника морських ╕ суход╕льних поход╕в, головнокомандувача козацького в╕йська в Московському поход╕ 1618 р. ╕ в Хотинськ╕й в╕йн╕ 1621 року.

ОСВ╤ТА

Щоб д╕знатися про осв╕ту Петра Сагайдачного, треба знову звернутися до «В╕рш╕в» Кас╕яна Саковича. Автор назива╓ м╕сто Острог на Волин╕. Там д╕йсно в 70-х роках XVI ст. була заснована школа.
Фундатором ╕ меценатом Острозько╖ школи був дуже багатий ╕ впливовий укра╖нський магнат Костянтин Острозький, поборник православ’я. В╕н згуртував в Остроз╕ в╕домих учених, письменник╕в, д╕яч╕в осв╕ти, викладач╕в з Ки╓ва, Львова та ╕нших укра╖нських м╕ст, створив при школ╕ друкарню.
Острозьку школу називали академ╕╓ю. Вона мала триступ╕нчастий характер, об’╓днавши елементарну школу з середньою та началами вищо╖. В Остроз╕ також удосконалювалися в науках люди, як╕ вже мали певний р╕вень осв╕ти.
Кас╕ян Сакович, як правило, не дату╓ факти ╕ под╕╖, що згаду╓ у сво╖х «В╕ршах», але опосередковано приблизно можна зробити припущення щодо хронолог╕╖ навчання Сагайдачного. В╕н пише: «Шол потом до Острога для наук уцтивах, которые там квитли за благочестивих княжат, которые ся в науках кохали». Розкв╕т Острозько╖ академ╕╖ припада╓ на 80-т╕ роки XVI ст. Таким чином, сп╕вв╕дносячи з датуванням ╕нших пер╕од╕в життя Петра Сагайдачного, можна, мабуть, припустити, що вчився майбутн╕й козацький гетьман в Острозьк╕й академ╕╖ у 80-х роках XVI ст.
В Острозьк╕й академ╕╖ не т╕льки вперше визначився тип укра╖нсько╖ вищо╖ школи, а й виник ╖╖ зв’язок з культурним ╕ сусп╕льно-пол╕тичним життям Укра╖ни. Отже, в Остроз╕ майбутн╕й укра╖нський гетьман не лише глибоко опанував знання. Тут сформувався його прогресивний, гуман╕стичний, патр╕отичний св╕тогляд. Тож можна стверджувати, що Сагайдачний тривалий час перебував у атмосфер╕ напруженого ╕нтелектуального й духовного життя, де панували передов╕ ╕де╖ доби, порушувалися гостр╕ пол╕тичн╕ та рел╕г╕йн╕ питання, як╕ хвилювали тод╕шн╓ укра╖нське сусп╕льство.
П╕сля Острога Сагайдачний на все сво╓ життя ста╓ поборником ╕ захисником культури ╕ осв╕ти в Укра╖н╕.
Укра╖нський ╕сторик ╤ван Крип’якевич стверджу╓, що Петро Сагайдачний, «як вихованець Острозько╖ школи, у самому джерел╕ п╕знав задуми тогочасних орган╕затор╕в укра╖нсько╖ культури, а п╕зн╕ше вв╕йшов у т╕сний зв’язок з гуртком осв╕тн╕х д╕яч╕в. Щоб п╕днести значення Ки╖вського братства, в╕н вписався в його члени разом з ц╕лим Запорозьким В╕йськом». Однак справедливий висновок ╤вана Крип’якевича потребу╓ доповнення ╕ поглиблення оц╕нки ц╕╓╖ ╕сторично вагомо╖ под╕╖.
Ман╕фестац╕йним вступом усього в╕йська до братства, що д╕яло проти пол╕тики Польщ╕, в╕д╕граючи одночасно роль культурного та наукового центру Укра╖ни, запорожц╕ продемонстрували сол╕дарн╕сть ╕з його програмою, а також те, що беруть його п╕д св╕й захист. Така акц╕я козацтва, очоленого Сагайдачним, сприяла популярност╕ ц╕╓╖ укра╖нсько╖ орган╕зац╕╖ ки╖вських м╕щан у широких народних масах, високо п╕днесла авторитет братства, а водночас обер╕гала його в╕д репрес╕й. Хоча нову пол╕тичну ╕ культурну ╕нституц╕ю було засновано без дозволу короля, проте н╕ польський уряд, н╕ коронний гетьман (в╕н же ки╖вський во╓вода С. Жолкевський), н╕ католицьке й ун╕атське духовенство не наважувалися заборонити його, бо побоювалися козацтва, керованого Сагайдачним. Ун╕атськ╕ ╓пископи у сво╓му меморандум╕ пап╕ до Рима скаржилися, що сп╕вроб╕тництво м╕ж Ки╖вським братством ╕ запорожцями на чол╕ з гетьманом Сагайдачним несе велику загрозу католицизму.

Олена АПАНОВИЧ
(Продовження буде)

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #37 за 13.09.2013 > Тема "Українці мої..."


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=12290

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков