Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4452)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4125)
Українці мої... (1661)
Резонанс (2122)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1052)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (242)
Бути чи не бути? (323)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (207)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ВЕРБНА НЕД╤ЛЯ
Наш╕ традиц╕╖


ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #39 за 27.09.2013 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#39 за 27.09.2013
НЕМА╢ ДРУГОГО ДН╤ПРА

До 200-р╕ччя Кобзаря

╤З СЕКРЕТ╤В «СП╤ЛЬНО╥» ТВОРЧОСТ╤ МИКОЛИ ГОГОЛЯ Й ТАРАСА ШЕВЧЕНКА

НЕМА╢ ДРУГОГО ДН╤ПРА

Найсильн╕ше враження справила на мене ця тр╕йця: П╕сня, Кобзар ╕ Гоголь — твори, яким я не знаю р╕вних у св╕тов╕й л╕тератур╕.
Степан ВАСИЛЬЧЕНКО

╤з давн╕х-давен край високих берег╕в та круч Славути розливалися веснян╕ повен╕ й бурхлив╕ води затоплювали луги аж ген до затуманеного небокраю. Поглянути на блакитне плесо старого, сердитого й широкого Дн╕пра приходили не т╕льки заклопотан╕ хл╕бороби, в╕дчайдушн╕ запорожц╕ та мандр╕вники, а й письменники, художники, композитори, вчен╕.
В╕чний плин р╕ки, ╖╖ могутн╕ хвил╕ нав╕вали спостер╕гачам згадки про в╕дшум╕л╕ под╕╖, незабутн╕ образи казкових русалок ╕ волхв╕в, хоробрих руських во╖в, славетних запорожц╕в. Дн╕провий в╕тер доносив ╕з далеких в╕к╕в казково-геро╖чн╕ й л╕ричн╕ насп╕ви; нав╕ть у чар╕вному кра╓вид╕ Задн╕пров’я вчувалися дивовижн╕ акорди симфон╕й. А якою щедрою наснагою для майстр╕в пензля були барви ╕сторичних узбереж!
Дн╕про (у грек╕в — Бористен, у римлян — Данапрас, у турк╕в — Узу, в наш╕й поез╕╖ — Дн╕пр, Славута й Славутич) п╕сля Волги й Дунаю — третя за довжиною р╕ка в ╢вроп╕.
Вперше його згадано задовго до нашо╖ ери батьком ╕стор╕╖ Геродотом, який в╕дв╕дав ц╕ кра╖ ╕ вважав Славуту «найкорисн╕шою» р╕чкою в св╕т╕ — «п╕сля Н╕лу»: дивовижно чиста вода, сила-силенна риби, а надто осетрини; соковит╕ трави й пасовиська, пшеничн╕ лани, по берегах — прад╕д╕вськ╕ святин╕.
З Дн╕пром нерозривно пов’язана доля одн╕╓╖ з найб╕льших ╕ наймогутн╕ших середньов╕чних держав ╢вропи — Ки╖всько╖ Рус╕ та двотисячна ╕стор╕я ╖╖ столиц╕ — Ки╓ва. Тут колись пролягав «шлях ╕з варяг у греки», який з’╓днував Балт╕йське й Чорне моря.
В╕зант╕йський ╕мператор Костянтин VII Багрянородний, Порфирогент (905-959), який 944 року уклав торговельний догов╕р ╕з Ки╖вською державою, у сво╖й прац╕ «Про управл╕ння ╕мпер╕╓ю» пода╓ в╕домост╕ про життя, побут та звича╖ народ╕в Причорномор’я, опису╓ Дн╕пров╕ пороги й спос╕б плавання по Славутичу. В╕н зазнача╓, що б╕ля порог╕в купц╕ виходять на берег ╕ тягнуть човни суходолом, а товар несуть на плечах. Письменник назива╓ Хортицю островом святого Юр╕я.
Давньоруськ╕ л╕тописц╕, зокрема, ╕ноземн╕ хрон╕ки, численн╕ легенди, билини й п╕сн╕ завжди торкаються под╕й, як╕ розгорталися на берегах ц╕╓╖ р╕чки.
Дн╕про, його нижня й середня теч╕я, особливо остр╕в Хортиця, стали гн╕зд╕в’ям славетно╖ Запорозько╖ С╕ч╕, ц╕╓╖ багатов╕ково╖ епопе╖, одн╕╓╖ з найгеро╖чн╕ших ╕ найдраматичн╕ших стор╕нок людства. Тут складали билини й думи, мов ╕з джерела, била п╕сенна, що живила й дос╕ живить творч╕сть, стих╕я.
Сл╕дом за Нестором-л╕тописцем чимало м╕сця в╕двели показов╕ Дн╕пра в сво╖х хрон╕ках польськ╕ ╕сторики XVI стор╕ччя — Мартин та Йоахим Б’╓льськ╕, Матв╕й Стрийковський, Мартин Кромер, Олександр Гвагн╕н та ╕нш╕. Низку докладних географ╕чно-етнограф╕чних опис╕в ц╕╓╖ р╕ки залишили ╕ноземн╕ мандр╕вники, дипломати, письменники, ╕нженери.
1594 року Запорозьку С╕ч в╕дв╕дав австр╕йський дипломат Ер╕х Лясота (бл. 1550-1616). В╕н не т╕льки в╕дтворив картину пол╕тичного життя, побуту та звича╖в запорожц╕в, але й змалював кра╓види Ки╓ва, Дн╕пра та його найвеличн╕шого острова Хортиц╕. За дорученням польського короля будував фортец╕ на п╕вдн╕ Укра╖ни французький в╕йськовий ╕нженер Г╕йом-Левассер Боплан (1600-1673), якого зац╕кавила ця могутня р╕ка, ╕ в╕н склав чи не першу ╖╖ карту.
Багато ц╕нного матер╕алу з ╕стор╕╖ козацько-татарських вза╓мин з 1644 до 1651 року да╓ «╤стор╕я хана ╤слам Герея III». ╥╖ автор, секретар хансько╖ канцеляр╕╖, поет Хадж╕ Махмет Сенай описав «величезну, под╕бну до Н╕лу, р╕чку Дн╕про», закарбував татарськ╕ топон╕м╕чн╕ назви нижнього Подн╕пров’я.
Письменники Мартин Пашковський у сво╖й прац╕ «Турецька ╕стор╕я й сутички татар ╕з козаками» (1615 р╕к), а також ╤. Домбровський у книжц╕ «Дн╕пров╕ камен╕» (╤ чверть XVII ст.) змалювали картину Дн╕пра.
Чимало ╕сторичних та етнограф╕чних праць було присвячено Дн╕пру в XIX стор╕чч╕, коли вчен╕ почали досл╕джувати П╕вдень Укра╖ни, особливо ╕стор╕ю Запорозького в╕йська.
1803 року рос╕йський письменник-етнограф князь К. П. Шал╕ков опубл╕кував «Путешествие в Малороссию», в якому два розд╕ли в╕дв╕в опису р╕ки («Днепр», «Последний взгляд на Днепр»). В╕н захоплювався «прекрасним берегом прекрасно╖ р╕ки», ╖╖ «величними хвилями». Автор пояснював читачев╕: «Малорос╕я — друга ╤тал╕я: живописц╕в, сп╕вак╕в, музикант╕в тут створю╓ природа».
Перший панорамний малюнок Дн╕пра в проз╕ в╕дтворив рос╕йський письменник-декабрист Фед╕р Глинка у роман╕ «Зинов╕й-Богдан Хмельницький» (1819 р.). Автор певний час служив ад’ютантом у нащадка козацько╖ старшини генерала Михайла Милорадовича, у якого батько мав багату б╕бл╕отеку й рукописи з ╕стор╕╖ Хмельниччини. От який у нього склався образ: «Швидкоплинний Дн╕про з легкою прозорою водою майже щомит╕ м╕ня╓ свою поверхню перед очима мандр╕вника. Найменша зм╕на неба в╕дбива╓ться в чистому дзеркал╕ його вод. Чи то спалахне вран╕шня зоря — ╕ рожева пожежа сходу в╕д╕б’╓ться вогнистим рум’янцем у синяв╕ р╕чки; чи викотиться сонце — ╕ його промен╕, мов золот╕ стр╕ли, встрянуть у голубе лоно. Сум╕ш св╕тла й води утворю╓ яскрав╕ веселки над р╕чкою. Але не завжди вона дивиться в небо веселим обличчям; наступають чорн╕ хмари — й туманн╕ сут╕нки лягають на води».
Хорватський слав╕ст, член Наукового товариства ╕мен╕ Шевченка у Львов╕ Ватрослав Ягич (1838-1923) у статт╕ «Дунав-Дунай у слов’янськ╕й народн╕й поез╕╖» (1876) досл╕див й укра╖нську фольклористику, пов’язану з Дуна╓м, Дн╕пром, Дн╕стром та Десною. В╕н переконливо дов╕в, що в наших народних п╕снях Дунай, яким позначалася р╕чка взагал╕, вит╕снив ╕нш╕ назви. Це сталося, очевидно, тому, що саме слово Дунай сп╕вуч╕ше, н╕ж Дн╕про, в якому зб╕глося к╕лька приголосних — днпр. ╤ через те, мабуть, заслуга Миколи Гоголя й Тараса Шевченка перед ╕стор╕╓ю народу ╕ його л╕тературою просто-таки неоц╕ненна: вони нав╕чно уславили Дн╕про й запл╕днили образом Славути всю подальшу укра╖нську поез╕ю. До того ж Великий Кобзар, усупереч народн╕й традиц╕╖, перен╕с баладний романтичний сюжет ╕з Дунаю на береги Дн╕пра.
Справд╕-бо, образ Дн╕пра зр╕дка осп╕ву╓ться в п╕снях ╕ думах. Х╕ба що до Дн╕пра-Славутича за порадою й допомогою зверта╓ться у «Слов╕» Ярославна, а згодом — герой народно╖ думи Фесько Ганжа Андибер та ╕нш╕.
Козацьк╕ л╕тописц╕ XVI-XVIII стол╕ть, чи╖ми творами захоплювався Микола Гоголь (хоч ╕ надавав перевагу п╕сням), а Шевченко ╖х «напам’ять читав», змальовують закривавлений, загачений козацькими трупами, сказати б, пол╕тичний образ тужливого Дн╕пра, що 1667 року став державним кордоном, розмежувавши Укра╖ну на Правобережну — по «той б╕к», яку захопила шляхетська Польща, ╕ Л╕вобережну — по «сей б╕к», що вв╕йшла до складу Рос╕йсько╖ ╕мпер╕╖, — ╕ аж до к╕нця XVII стол╕ття цей меч стрим╕в у серц╕ живого т╕ла укра╖нсько╖ земл╕.
Цей ╕сторичний факт згадував рядовий учасник Кол╕╖вщини 1768 року Ярема Галайда з поеми «Гайдамаки», коли в╕н сумував над тяжкою долею поневоленого люду Укра╖ни:

Ой, Дн╕пре, м╕й Дн╕пре,
 широкий та дужий!
Багато ти, батьку,
 у море носив
Козацько╖ кров╕;
 ще понесеш, друже!
Червонив ти син╓,
 та не напо╖в...

Укра╖нська поез╕я XVII — початку XVIII стол╕ть м╕стить к╕лька в╕рш╕в, у яких образ Дн╕пра став символом ╓дност╕ укра╖нського народу, в╕чно╖ слави його геро╖в, велич╕ Ки╓ва, що височить на його берез╕.
1622 року письменник-полем╕ст, ректор Ки╖всько╖ братсько╖ школи Кас╕ян Сакович (1578-1647) присвятив в╕рша пам’ят╕ козацького гетьмана Петра Конашевича-Сагайдачного, свого земляка з-над Дн╕стра. Льв╕в’янин, в╕н разом ╕з В╕йськом Запорозьким записався до Ки╖вського братства й запов╕в йому сво╓ майно. Його поховано у Ки╓в╕ на Подол╕.

На безсмертну славу
 ти заслужив, гетьмане.
Твоя слава нав╕ки
 в пам’ят╕ зостане.
Поки Дн╕про наш
 ╕з Дн╕стром, на рибу багат╕,
Будуть плинуть, — вс╕ тебе
 будуть пам’ятати.

Кожен ╕з нас зна╓ хрестомат╕йн╕ уривки про Дн╕про з Гоголя («Чуден Днепр при тихой погоде») та Шевченка («Реве та стогне Дн╕пр широкий»). ╥х написано у 30-х роках XIX стол╕ття далеко в╕д Дн╕прових круч — на берегах Неви, в Петербурз╕; автори — двадцятидвор╕чн╕ ген╕альн╕ письменники-укра╖нц╕.
Якою ж великою мала бути сила закоханост╕ обох митц╕в слова у найб╕льшу р╕чку р╕дного краю, коли завдяки ╖хньому поетичному прозр╕нню, вона одразу заступила образ матер╕-Укра╖ни, а поетичн╕ Кобзарев╕ рядки стали одн╕╓ю з найулюблен╕ших п╕сень укра╖нського народу, його нац╕ональним г╕мном.
У Тараса Шевченка образ Дн╕пра-Славутича, «д╕да», «батька», «брата» зустр╕ча╓ться за приблизними п╕драхунками десь 120 раз╕в. Отже, в ц╕й могутн╕й, нац╕ональн╕й р╕чц╕ укра╖нського народу, мов у дзеркал╕, в╕дбилася вся тисячол╕тня ╕стор╕я й культура Укра╖ни. Без Дн╕пра поет не мислив соб╕ р╕дно╖ земл╕. Перш╕ й останн╕ рядки поетично╖ творчост╕ Шевченка починаються й зак╕нчуються Дн╕пром:

Реве та стогне
Дн╕пр широкий.
Сердитий в╕тер завива...
(1837)
Дн╕про, Укра╖ну згада╓м.
Весел╕ селища в гаях... (1861).

Польський революц╕онер Зигмунд С╓раковський писав Кобзарев╕, що завжди «Дн╕про нагада╓ про тебе, батьку».
Над Дн╕пром мр╕яла жити у сво╖й осел╕ й умерти ц╕ла когорта д╕яч╕в укра╖нсько╖ культури, шанувальник╕в Шевченка — Микола Костомаров, Петро ╢фименко, Олександр Довженко, Катерина Б╕локур...
Н╕кому дос╕ не вдалося з’ясувати, чому поетична творч╕сть Тараса Шевченка почалася з таких могутн╕х акорд╕в у стил╕ укра╖нських народних дум ╕ легенд; як╕ були романтичн╕ народнопоетичн╕ джерела рядк╕в, що стали засп╕вом до балади «Причинна»? Чому вже 1844 року у в╕рш╕ «Гоголю» поет назвав Миколу Васильовича за козацьким звича╓м побратимом, великим другом-братом, а не просто вчителем, як це було заведено тод╕ в художньо-мистецькому св╕т╕. ╤ чому поет взявся за ╕люстрування пов╕ст╕ «Тарас Бульба»?
1845 року поет в╕дв╕дав Сорочинц╕, Миргород, Н╕жин; зустр╕чався ╕з земляками й приятелями «безсмертного Гоголя». А згодом у найтраг╕чн╕ш╕ дн╕ свого життя засланець шкодував, що йому не пощастило побачитися з найвеличн╕шим художником-патр╕отом, твори якого поряд ╕з Шексп╕ром, Данте, М╕цкевичем в╕н завжди читав «╕з насолодою», бо його «природа над╕лила найглибшим розумом» ╕ «найн╕жн╕шою любов’ю до людей». Пов╕ст╕ «Наймичка», «Близнецы», «Художник», написан╕ п╕д час заслання, св╕дчать про глибоке знання автором творчост╕ Миколи Гоголя. «Читаю та боюся: може, й по листочку не стане, поки то прийде той отпуск», — скаржився поет друзям. Адже й найближч╕ його приятел╕ ╢вген Греб╕нка, Михайло Максимович, Михайло Щепк╕н, Варвара Р╓пн╕на зналися з Гоголем, ╕, отже, весь творчий шлях Кобзаря був осв╕тлений ген╕╓м великого краянина...
За св╕дченнями Григор╕я Данилевського, Микола Васильович «був зачарований поетичними п╕снями «Кобзаря» й «Гайдамак╕в», знав ╕ любив поета «як земляка ╕ талановитого художника» ╕ брав участь «у першому влаштуванн╕ його дол╕».
Шевченкознавц╕ давно пом╕тили, що на образну систему й ритм╕чну будову перших рядк╕в «Причинно╖» вплинула начебто балада укра╖нського поета-романтика Левка Боровиковського «Молодиця».
Мабуть, не т╕льки Шевченко, а й Гоголь м╕г знати цей романтичний тв╕р. Але генетичний зв’язок, кр╕м ритм╕ки, м╕ж «Молодицею» та «Причинною» з ╖╖ метафорами-г╕перболами важко встановити, хоча вбача╓ться якась под╕бн╕сть у метафорах «стогнав ╕ клекотав» та в загальних згадках хмар, м╕сяця, в╕тру, р╕чки, верб. Для Шевченка ця балада, можливо, й стала першою неусв╕домленою спонукою, ще не зр╕лою творчою моделлю. ╤ досл╕дники творчост╕ Кобзаря мають право на таке пор╕вняння обох балад, спор╕днених пейзажних малюнк╕в укра╖нсько╖ природи, хоча ╖х ╕ розд╕ля╓ майже десятил╕ття.
Шевченков╕ метафори-г╕перболи «реве та стогне» зустр╕чаються у в╕рш╕ Миколи Маркевича «Днепр» (1831 р╕к) ╕ пов’язан╕ вони з конкретним географ╕чним м╕сцем — ╕з малюнком Дн╕прових порог╕в. В╕рш складено у форм╕ поетично╖ легенди про народження далеко в╕д Укра╖ни, в густих л╕сах, ранком, на зор╕, дитини-велета, яку назвали Дн╕пром. Прямуючи л╕сами до моря, б╕ля ки╖вських г╕р Дн╕про зачарувала молода красуня Десна, яка сп╕шила до Ки╓ва на прощу. Дн╕про н╕жно обняв ╖╖, аж монастир схилив свою голову, ╕ вони тихо у злагод╕ попливли до Чорного моря. Та в дороз╕, у степах ╖хн╕й шлях заступила гран╕тна гряда:

Что же Днепр? Он с воем,
 с ревом
Подошел; встревожен гневом,
Поднял злобно тяжкий стон,
Всколебнулся, встрепенулся.
Хвать Десну на плечи он,
Чрез преграды
 как рванулся, —
Разом все перешагнул:
За сто верст раздался гул...

1828 року укра╖нський поет-романтик Тимко Падура, що жив у Самар╕ б╕ля Дн╕пра, й соб╕ у в╕рш╕ «Козак» пише: «Ревуть хвил╕ на Дн╕пр╕».
Отже, метафори «реве та стогне» народилися в укра╖нськ╕й мов╕ б╕ля Дн╕прових порог╕в, запорозьк╕ козаки ╖х рознесли по Укра╖н╕, ╕ слова влилися в народнопоетичну мову як крилатий висл╕в.
Укра╖нськ╕ поети-романтики догогол╕всько╖ та дошевченк╕всько╖ доби Левко Боровиковський, який, до реч╕, написав в╕рш «Дн╕пр», ╕ Микола Маркевич створюють у поез╕╖ образ Дн╕пра, тим самим готуючи ╜рунт для Гоголя й Шевченка. Наприк╕нц╕ 30-х — у 40-х роках укра╖нськ╕ поети Амврос╕й Метлинський, Микола Костомаров, Тимко Падура та ╕нш╕ у сво╖х в╕ршах широко вдаються до образу Дн╕пра. Важливо зазначити, що саме тод╕ й зах╕дноукра╖нськ╕ поети Марк╕ян Шашкевич, Микола Устиянович та Ант╕н Могильницький вживають ╕сторичний пол╕тичний образ Дн╕пра й Дн╕пра-Дн╕стра. Звичайно, велику роль у цьому в╕д╕грала поез╕я Шевченка...
За р╕к до написання Гоголем «Страшной мести» Микола Маркевич звернув увагу митц╕в на образ Дн╕пра. В╕н писав, що коли дивитись на Славутич очима поета, митця, то р╕чка ста╓ «безмежним морем» художньо╖ фантаз╕╖, образ╕в, барв, звук╕в.
Але треба пам’ятати: всеб╕чна творч╕сть Тараса Шевченка розвивалася трьома шляхами — Шевченко-маляр, Шевченко-поет, Шевченко-сп╕вак, виконавець народних п╕сень, який захоплювався св╕товою класичною музикою. Досв╕д, здобутий в одн╕й галуз╕ художнього мислення, ставав надбанням в ╕нш╕й царин╕ творчост╕. Шевченк╕в герой (тобто сам поет) ╕з пов╕ст╕ «Близнецы» милувався з ╜анку Ки╓во-Печерсько╖ друкарн╕ Дн╕пром та задн╕провськими просторами ╕ пор╕внював «л╕н╕╖ й тони пейзажу з могутн╕ми акордами Гайдна, а голос д╕вчини здавався йому кращим за найчар╕вн╕шу музику». В творах поета, особливо в його щоденнику та пов╕стях, надзвичайно в╕дчутне захоплення св╕товими музичними шедеврами. В╕н високо поц╕нову╓ зах╕дно╓вропейських композитор╕в: «божественний» Бетховен ╕ Гайдн, чар╕вник музичних твор╕нь Моцарт, «безсмертний» Глинка, «натхненний» Шопен, «закр╕пачений Паган╕н╕» (О. Панов), «чар╕вн╕» Росс╕н╕, Белл╕н╕, Бах, Шуберт, Вебер, Верд╕, Л╕ст та ╕нш╕.
Про Шевченка як поета й митця сказано багато, а третю грань його таланту — музикальну, чомусь розглядають у в╕дрив╕ в╕д перших двох.
П╕д впливом народно╖ музики у Тараса ще з раннього дитинства складався естетично-психолог╕чний п╕дх╕д до в╕дтворення й оживлення ╕стор╕╖ з ╖╖ звуками, барвами, одухотворювалося життя й боротьба народу. Поет знав вс╕ жанри наших п╕сень, глибоко розум╕в церковну музику, ╖╖ вплив на слухач╕в. П╕сня допомагала йому в╕дчути й уявити живий, емоц╕йний, патр╕отичний настр╕й нац╕ональних геро╖в, а також повн╕ше й глибше збагнути естетичн╕ та моральн╕ ц╕нност╕ народу, ╕де╖ й ╕деали, побут, звича╖, нац╕ональний характер укра╖нц╕в. П╕сенн╕ скарби надихали поета творити в╕рш╕, збуджували художньо-образну фантаз╕ю, допомагали розвивати сюжетн╕ л╕н╕╖, знаходити звуков╕ асоц╕ац╕╖. Звичайний ритм ╕ звуки природно╖ стих╕╖ в уяв╕ поета зливалися в одну гармон╕ю з╕ сп╕вом людини й, асоц╕юючись, переходили в мелод╕ю народно╖ думи: «Рев бури спустился как будто бы тоном ниже и стал ослабевать как усердный бас в конце обедни. В густой октаве бури мне послышалась грустно-заунывная мелодия народной думы «Думы об Алексее Поповиче, пирятинском поповиче». ╤ дал╕ сам поет почав йому п╕дсп╕вувати сво╖м голосом.
Шевченко мав тонкий музикальний слух, майстерно виконував народн╕ п╕сн╕, на засланн╕ брав участь у хор╕. Серед улюблених його п╕сень були й ╕сторичн╕: про Сагайдачного, Зал╕зняка, Швачку, Кармелюка та багатьох ╕нших. Великий Кобзар любив концерти, театр, ц╕нував композиторський талант Дмитра Бортнянського. Все життя приятелював ╕з видатним композитором, автором «Запорожця за Дуна╓м» Семеном Гулаком-Артемовським, великим артистом укра╖нцем Михайлом Щепк╕ним. Поет ц╕кавився народними п╕снями й ╕нших народ╕в, особливо слов’янських, милувався старовинним англ╕йським романсом, меланхол╕йними негритянськими мелод╕ями.
Народна музика збагачувала поетичну мову Шевченка спец╕альними терм╕нами й словами, розширювала художньо-образну та мелод╕йну основу в╕рш╕в, змушувала кожне слово брин╕ти по-сво╓му, а рядки — звучати.
Поет не т╕льки шанував л╕рник╕в, кобзар╕в, бандурист╕в, цимбал╕ст╕в, скрипал╕в, соп╕лкар╕в, дудник╕в як нос╕╖в старовинних укра╖нських дум, п╕сень, духовного життя народу (а в козацькому в╕йську ще й ╕деолог╕в), а й в╕дтворив ╖хн╕ образи в багатьох творах. В╕н поважав високе кобзарське мистецтво свого сучасника славного Остапа Вересая, передав йому 1860 року грош╕ й «Кобзар» ╕з дарчим написом.
У в╕рш╕ «До Основ’яненка» (1839 р╕к) молодий поет на весь св╕т проголосив:

Наша дума, наша п╕сня
Не вмре, не загине...
От де, люде, наша слава.
Слава Укра╖ни!

Приятель Шевченка укра╖нський поет-романтик та в╕домий ╕сторик Микола Маркевич 1831 року писав, що чар╕вн╕сть музики укра╖нських народних п╕сень визнана в ус╕й ╢вроп╕ вс╕ма шанувальниками п╕сн╕. Кобзаря, бандуриста, яких можна пор╕вняти ╕з сл╕пим «батьком поез╕╖» Гомером, — твердив дал╕ в╕н, — ус╕ укра╖нц╕ вважають святою людиною. Отже, не випадково вс╕ три зб╕рки в╕рш╕в, як╕ виходили за життя, Шевченко назвав р╕дним для укра╖нц╕в словом «Кобзар».
Такою була й художня майстерня Миколи Гоголя, яка в ранн╕й пер╕од ╜рунтувалася виключно на укра╖нському фольклорно-етнограф╕чному матер╕ал╕, л╕тературних творах, ╕сторичних джерелах про Укра╖ну. Художня уява письменника завжди в╕дштовхувалась од реально╖ модел╕, етюду, предмета, явища. Гоголь створив п╕сенно-еп╕чну концепц╕ю ╕стор╕╖ Укра╖ни, в як╕й багато важать барви, звуки, образи. За словами Гоголя, «нема╓ н╕чого сильн╕шого в╕д народно╖ музики». Письменник уперше в укра╖нськ╕й ╕стор╕ограф╕╖ розробив демократичну концепц╕ю ╕стор╕╖ Укра╖ни, поставивши в ╖╖ центр╕ волелюбний, працьовитий народ, його моральну чистоту, висок╕ естетичн╕ ╕деали. В╕н заклика╓ вивчати козацько-селянськ╕ в╕йни й повстання, народн╕ рухи та боротьбу за волю ╕ справедлив╕сть.
Це було до серця й Шевченков╕, адже завдяки неперейденним скарбам укра╖нсько╖ п╕сенно-поетично╖ творчост╕ жила ╕стор╕я ц╕лого народу. Серед найближчого товариства Гоголь вигукував: «Уп’╓мося п╕снями нашо╖ Малорос╕╖», окрем╕ куплети насп╕вував к╕льканадцять раз╕в, доки друз╕ не зупиняли його: «Год╕, Миколо, год╕!».
Ще навчаючись в Академ╕╖ мистецтв, Шевченко пост╕йно ц╕кавився ╕сторичним живописом. При╖хавши 1843 року в Укра╖ну, в╕н задумав створити мальовничу ╕стор╕ю р╕дного краю п╕д назвою «Живописная Украина». Видання планував як пер╕одичне. На ч╕льному м╕сц╕ в ньому мали бути малюнки про ╕сторичне минуле народу: кургани, укр╕плення, доба Ки╖всько╖ Рус╕, славна ╕стор╕я козаччини, нац╕ональн╕ арх╕тектурн╕ пам’ятки та ╖хн╕ ру╖ни, характерн╕ кра╓види, пов’язан╕ з ╕сторичними под╕ями, а також картини побуту та звича╖в, ╕люстрац╕╖ до народних п╕сень, казок, легенд, пов╕р’╖в, неповторний укра╖нський кра╓вид. Не обходив автор стародавнього Ки╓ва й Дн╕пра. На жаль, зд╕йснено т╕льки один випуск «Живописной Украины».
Вже на вершин╕ творчо╖ слави, працюючи в Ки╖вськ╕й археограф╕чн╕й ком╕с╕╖ 1845-1847 рок╕в, Шевченко об’╖здив Укра╖ну, вивчав ╕сторичн╕ джерела, захоплюючись козацькими л╕тописами, приятелював ╕з видатними ╕сториками-джерелознавцями: Михайлом Максимовичем, Осипом Бодянським, Миколою Костомаровим, Паньком Кул╕шем, Миколою Маркевичем, Дмитром ╤ванишевим, Дмитром Журавським та ╕ншими, в╕н не забува╓ п╕сенно-еп╕чно╖ концепц╕╖ ╕стор╕╖ Укра╖ни. В Седневськ╕й передмов╕ до незд╕йсненого видання «Кобзаря» 1847 року поет заклика╓ письменник╕в, ╕сторик╕в прислухатись до живих звук╕в, придивитись до яскравих барв минулого: «Прочитайте ви думи, п╕сн╕, послухайте, як вони сп╕вають, як вони говорять меж собою, шапок не скидаючи, або на дружньому банкет╕, як вони згадують старовину ╕ як вони плачуть, неначе в турецьк╕й невол╕ або у польського магната кайдани волочать».
...╤ от я ц╕лком випадково розгорнув невеличку книжечку «Киев в русской поэзии», видану 1876 року. В н╕й мен╕ впав у око заголовок «Днепр» — ╕з пр╕звищем Миколи Гоголя. Це були хрестомат╕йн╕ рядки з пов╕ст╕ «Страшна помста», знан╕ кожним ще з╕ шк╕льно╖ парти. Але кому в╕домо, що в основу пов╕ст╕ покладено старовинну козацьку легенду про синього чаклуна, зрадника Укра╖ни. ╥╖ почув тринадцятир╕чний хлопчик од матер╕, й той образ н╕коли не виходив ╕з голови письменника. Очевидно, легенду склали в Межиг╕рському козацькому монастир╕ сивовус╕ с╕човики.
Гогол╕вський малюнок, ритм╕чна проза за сво╓ю образно-символ╕чною системою, яскравими барвами, музичною мелодикою та ╕дейним пафосом написана в стил╕ укра╖нських народних дум ╕ легенд: «Чуден Днепр при тихой погоде, когда вольно и плавно мчит сквозь леса и горы полные воды свои...». Дивовижн╕ образи, неповторн╕ г╕перболи-метафори, еп╕тети, пор╕вняння. ╤ мовби Дн╕пров╕ русалки виринають ╕з сам╕с╕нького дна; з темних хмар, сл╕пучих блискавиць, ╕з-п╕д кор╕ння дуб╕в, яких вирива╓ буря в Гоголевому Дн╕пр╕; св╕ж╕, барвист╕, рухлив╕, передаван╕ через музично-зоровий ряд поетичн╕ рядки: «Реве та стогне Дн╕пр широкий». Пор╕внюю, з╕ставляю, досл╕джую начебто однаков╕ образи обох панорамних малюнк╕в. Бачу дв╕ сп╕льн╕ парн╕ метафори-г╕перболи: «водяные холмы гремят... и с стоном отбегают назад», Дн╕про, «как старик, ворчит и ропщет», «старая мать, рыдая... заливается горючими слезами». Славутич «шумит» ╕ «не бунтует».
Саме вони й стали першим ключем до пошуку, ╖х було переосмислено, й вони вилилися в дв╕ так╕ ж парн╕ шевченк╕вськ╕ метафори-г╕перболи: «реве та стогне».
Рядок «Реве та стогне Дн╕пр широкий» може бути й без метафор-г╕пербол, коли взяти запорозький в╕дтинок Дн╕пра, той, де природа в╕д берега до берега перетнула могутню р╕ку дванадцятьма високими гран╕тними грядами-порогами, як╕ в╕дв╕дав поет 1843 року, ╕ за двадцять верст чув ╖хн╕й гр╕м. Але про це згадано й у в╕рш╕ «Думи мо╖, думи мо╖» (1839): «Дн╕про-море, Степ ╕ степ, ревуть пороги». У цих м╕сцях побував й ╤ван Нечуй-Левицький, розпов╕ли про них також ╕сторик Дмитро Яворницький та письменник Андр╕ан Кащенко.
Чому Шевченко вподобав бунт╕вливого, непок╕рного, а не тихого Дн╕пра? Бо ф╕лософ╕╓ю поета була боротьба за нац╕ональну волю, ц╕лковите розкр╕пачення р╕дного народу. А найб╕льше його вражала рабська покора «гнилою колодою валятись» на сво╖й земл╕.
Кожен ╕з нас диву╓ться, чому г╕мн Дн╕пров╕, який у поез╕ях Шевченка символ╕зу╓ невмирущ╕сть Укра╖ни, поет почав сп╕вати, вживаючи книжну граматичну форму «Дн╕пр», а не прадавню «Дн╕про». Можливо, молодий поет п╕шов сл╕дом за Боровиковським, Маркевичем ╕ Гоголем, а також за писаними ╕сторичними й л╕тературними джерелами.
Саме Великий Кобзар привласнив Дн╕пров╕ еп╕тет «широкий», який вжива╓ у сво╖х творах десятки раз╕в ╕ лише зр╕дка — «старий», «дужий», «сердитий», «сивий», «преславний», «син╕й», «святий», «глибокий», «староденний», «крутоберегий»...
За словами поета: «Зда╓ться, кращого нема╓ н╕чого в бога, як Дн╕про та наша Укра╖на». Що спричинилось до того, що поетична муза Шевченка так уподобала цю метафору? ╤ знову — сл╕д приглянутися до початку пейзажного опису Гоголевого Дн╕пра, де змальовано Славуту за тихо╖ погоди, напевне, б╕льше в стил╕ антично╖ поетики Гомера й Верг╕л╕я, ан╕ж укра╖нсько╖ народнопоетично╖ думи: «Чуден Днепр при тихой погоде...», «величава ширина», «голубая зеркальная дорога без меры в ширину»... «в середину же Днепра они не смеют глянуть; никто, кроме солнца и голубого неба, не глядит на него; редкая птица долетит до середины Днепра. Пышный! Ему нет равной реки в мире...», «всех их держит Днепр в темном лоне своем; ни одна не убежит от него»... «горы, свесясь, силятся закрыть его хоть длинною тенью своею — напрасно! Нет ничего в мире, чтобы могло прикрыть Днепр. Синий, синий...»
Письменник вжива╓ дв╕ч╕ «величаву ширину» та «без меры в ширину» а дал╕ — й «широкий Дн╕про». Однак пост╕йний еп╕тет-метафора, прикметник «широкий» — це вже шевченк╕вський. Як ╕з прадавн╕х час╕в слов’янська поез╕я, зокрема й укра╖нська, взаконила за найб╕льшою ╓вропейською р╕чкою Дуна╓м пост╕йний еп╕тет «тихий», так у XIX стол╕тт╕ Шевченко й Гоголь надали Славутичу ╕м’я найширшо╖ р╕чки в ╢вроп╕, а може, й у ц╕лому св╕т╕. А вт╕м, чи й справд╕ на означення кв╕тнево╖ повен╕ прикметник «широкий» — еп╕тет? Чи, може, це означення для природного явища? Сам поет в одн╕й ╕з сво╖х пов╕стей намалював пов╕нь 1845 року на Дн╕пр╕ б╕ля Ки╓ва, коли море розлилося «по сам╕ Бровари». Та й Гоголя вражав Дн╕про тод╕, коли спадала пов╕нь й виникало безл╕ч зелених остров╕в «серед безкрайнього океану води». Письменник к╕лька годин дивився з балкона Андр╕╖всько╖ церкви на п╕вн╕чно-зах╕дну околицю Ки╓ва, де за легендою, що йому розпов╕ла мати, м╕стився Межиг╕рський монастир, поблизу якого згодом в╕дбувалися под╕╖ т╕╓╖ ж «Страшно╖ помсти» з описом Дн╕пра. Там, у Межиг╕р’╖, був похований його далекий предок гетьман Остап Гоголь, що помер 5 с╕чня 1679 року. В╕д свого приятеля Михайла Максимовича письменник м╕г д╕знатися, що цей родич перед смертю запов╕в монастирев╕ коштовне ╢вангел╕╓, видрукуване у Львов╕, а ст╕ни Святодух╕всько╖ церкви там прикрашали портрети Богдана Хмельницького, Остапа Гоголя та Семена Пал╕я... Родина Гоголя в╕дв╕дувала цей монастир. В передмов╕ до «Вечор╕в...» Хома Григорович нагаду╓ читачам, що ╕ ╖м час побувати в Ки╓в╕ на святих м╕сцях над Дн╕пром.
Аж до початку 60-х рок╕в XX стор╕ччя кияни й гост╕, особливо т╕, хто не бачив моря, не пропускали нагоди помилуватися навесн╕ розливом Дн╕пра з Володимирсько╖ гори, щоб нав╕ч переконатися: нема╓ р╕чки в св╕т╕, р╕вно╖ Дн╕пров╕.
У Гоголя ми знаходимо метафору з еп╕тетом «рассердился старый Днепр», тод╕ як у Шевченка — «сердитий в╕тер завива». Наступна г╕пербола поета «додолу верби гне висок╕» т╕льки зовн╕, у загальних рисах, схожа на гогол╕вську: «Черный лес шатается до корня, дубы трещат», хоча трохи дал╕ й ближча до поетово╖: веч╕рн╕й в╕тер «наигрывал... нагибая еще ниже в воду серебряные ивы». Тут дерева — ╕ верба, й дуб — в╕ддавен осп╕ван╕ в укра╖нськ╕й народнопоетичн╕й творчост╕ як нев╕дступн╕ символи краси й велич╕ укра╖нського кра╓виду, ╖х уже не в╕дмежувати в╕д пейзажних малюнк╕в Гоголя й Шевченка.
Питом╕ша й самобутн╕ша в Тараса Шевченка метафора — «горами хвилю п╕д╕йма». У «Страшн╕й помст╕» подано як розширене пор╕вняння, що розкрива╓ в казкових образах картину бур╕ на Дн╕пр╕ та в неб╕: «Когда же пойдут по небу синии тучи... Водяные холмы гремят, ударяясь о горы» — ╕ перед нашою уявою ╕ справд╕ постають гори над Дн╕пром.
Характерний для народно╖ поез╕╖, особливо л╕рично╖, укра╖нський м╕сяць-м╕сяченько у Гоголя визирнув ╕з-за гори, а в «Причинн╕й» — ╕з-за хмар. До реч╕, у пов╕ст╕ й хмари, як ╕ гори, в╕дбиваються у Дн╕провому дзеркал╕.
Дал╕ Шевченко, в╕дштовхуючись в╕д модел╕ човна серед р╕ки, створю╓ ориг╕нальний образ-пор╕вняння: «И бьется о берег, подымаясь вверх и опускаясь вниз, пристающая лодка». Та ця метафора перероста╓ у пор╕вняльний образ: гуляючи з хмарами, м╕сяць, неначе «човен в син╕м мор╕, то виринав, то потопав» (У Гоголя ж човен ╕ м╕сяць хоча й поряд, але без пор╕вняння: «По Днепру мелькает лодка... Блеснул на небе серебряный серп»).
Заглянувши до музично-художньо╖ майстерн╕ поета, можна побачити, як його музикальний хист творить мелод╕йну основу в╕рша, настр╕й н╕чно╖ бур╕, тиш╕ й ранку на Дн╕пр╕ за допомогою ал╕терац╕й, добираючи й розташовуючи слова з л╕терами р та с. Таким чином виникали могутн╕ акорди н╕чно╖ бур╕ — «Реве та стогне Дн╕пр широкий». Тому-то тут використано поетичний образ «верби», а не «дуба», а також св╕тове дерево — «ясен раз у раз скрип╕в», «сич╕ в гаю перекликались» тощо, а не ворони.
Тарас Шевченко, переосмислюючи образний лад ╕ художн╕ тропи прозових твор╕в, як правило, вдавався до ямбу, хорею, класичних форм укра╖нського в╕ршування. А коли в╕н в╕дштовхувався в╕д основ народно╖ творчост╕, то в нього були виразн╕ сл╕ди поетично-п╕сенно╖ ритм╕ки. Це яскраво засв╕дчують ╕ рядки «Причинно╖»:

В таку добу п╕д горою,
Б╕ля того гаю,
Що чорн╕╓ над водою,
Щось б╕ле блука╓...

Маючи конкретну модель, образ, поет завдяки лог╕ц╕ в╕ршування розвива╓ кольори, мелод╕ю сл╕в, аж доки читач не матиме завершено╖ художньо╖ картини.
Останн╕ чотири рядки «Причинно╖» створен╕ саме в такому ключ╕:

Ще трет╕ п╕вн╕ не сп╕вали,
Н╕хто н╕де не гомон╕в,
Сич╕ в гаю перекликались,
Та ясен раз у раз скрип╕в, —

тут без г╕пербол-метафор змальована н╕ч — пора в Укра╖н╕ — в спок╕йно-розпов╕дному тон╕, далекому в╕д гогол╕вських образ╕в, зокрема, того ворона, що ночу╓ в л╕с╕, а не в гаю. Це вже витвори Шевченкового поетичного ген╕ю, де виступають лише музично-слухов╕ образи. «Золотом» поез╕╖ назвав ц╕ рядки ╤ван Франко, зазначаючи, що саме заперечна частка «не» вказу╓ на в╕дсутн╕сть тут музики. Взагал╕ в╕н п╕дкреслював не раз музикальн╕сть образ╕в, якими поет змальову╓ укра╖нський ранок, а вся «Причинна», за його твердженням, вилива╓ться в Шевченка притьмом, з одного сильного душевного настрою.
Зв’язок «Страшно╖ помсти» ╕з «Причинною» в╕дчутний у передач╕ н╕чно╖ тиш╕ на Дн╕пр╕, коли з р╕чки виринають русалки, а також у зображенн╕ козака на вороному кон╕ та хмар, що сплять б╕ля моря (о, диво!), гогол╕всько╖ Катерини, теж причинно╖, його баби-ворожки тощо:

А з неба м╕сяць так ╕ ся╓...
Аж гульк — з Дн╕пра повиринали
Мал╕╖ д╕ти, см╕ючись,
«Ход╕мо гр╕ться! — закричали. —
З╕йшло вже сонце» (Гол╕ скр╕зь:
З осоки коси, бо д╕вчата).

У Гоголя: «В час, когда вечерняя зоря тухнет, еще не являются звезды, не горит месяц, а уже страшно ходить по лесу, по деревьям царапаются и хватаются за сучья некрещеные дети, рыдают, хохочут, катятся клубом по дорогам и в широкой крапиве; из днепровских волн выбегают вереницами погубившие свои души девы; волосы льются с зеленой головы на плечи, вода, звучно журча, бежит с длинных волос на землю...».
Справжн╕м ╕дейно-художн╕м шедевром профес╕йно╖ поез╕╖ про Славуту, яку можна поставити на один р╕вень ╕з творами Миколи Гоголя й Тараса Шевченка про неперевершену р╕ку, був бароковий в╕рш «Похвала Дн╕пров╕». Автор його — видатний укра╖нський письменник ╕ культурний д╕яч Феофан Прокопович (1681-1736). В╕н народився на берез╕ Дн╕пра в Ки╓в╕, зак╕нчив Ки╖вську академ╕ю, навчався в польських школах, у Римськ╕й колег╕╖, прекрасно волод╕в латинською, польською та ╕ншими мовами. Патетичний в╕рш-г╕мн «Похвала Дн╕пров╕» Феофан Прокопович склав латиною на початку XV╤╤╤ стол╕ття, ╕ цей тв╕р друкувався к╕лька раз╕в. Гоголь мав би знати в╕рш, який продовжив ц╕лий цикл поез╕й про Дн╕про — сво╓р╕дну Дн╕пр╕ану.

Славен будь, отче великий,
завжди повноводий, глибокий!
Ти багат╕ший за ╕нш╕ р╕чки
ус╕ разом, а може,
╤ найславн╕ший. Пружна теч╕я
береги роз’╓днала
Так, що стр╕ла не спроможна
здолати всю в╕дстань м╕ж ними.
З морем самим позмагатися любить,
розрившись, неначе
Н╕мфа Фетида, що прагне
до батька под╕бною стати!
Часто люту╓ швидка теч╕я,
╕ тод╕ у нестям╕
Нав╕ть стол╕тн╕ дуби виривав
укуп╕ з кор╕нням...

Пор╕внюючи образи «Похвали Дн╕пров╕» з творами Гоголя, легко пом╕тити не т╕льки однаковий пафосний стиль, патетику, а й близьк╕сть художн╕х засоб╕в, образно╖ системи, спор╕днен╕сть стильових особливостей, ритмомелодики. От Прокопович назива╓ Дн╕про великим батьком, а Гоголь ╕ Шевченко — ще й «д╕дом» та «братом». Вс╕ три автори пишаються Славутичем як наймогутн╕шою, найславетн╕шою у св╕т╕ р╕кою, поважають його бунт╕вливу вдачу, прозору широч╕нь. У Прокоповича: стр╕ла не спроможна долет╕ти до протилежного берега; у Гоголя — р╕дк╕сний птах сяга╓ середини Дн╕пра. Прокопович ╕ Гоголь водночас зазначають: п╕д час бур╕ Дн╕про сердитий, вирива╓ з кор╕нням стол╕тн╕ дуби ╕ все зм╕та╓, що трапиться на його шляху; Славутич такий могутн╕й, що з морем позмагатися любить ╕ не заспоко╖ться, аж доки з╕лл╓ться з ним. У цих трьох автор╕в змальовано природу, гори, русалок, як╕ живуть у вод╕. Прокопович не забува╓ використати й поширений у середн╕ в╕ки в ╓вропейськ╕й л╕тератур╕ образ: укра╖нська земля й Дн╕про медом ╕ молоком течуть, п╕дкреслюючи цим св╕й патр╕отизм.
Оцей пафосний, звеличувальний струм╕нь твор╕в Прокоповича, Гоголя й Шевченка, близький для них сюжетний, образний та стильовий зв’язок перегуку╓ться з укра╖нською народнопоетичною творч╕стю та античною л╕тературою. Адже Гоголь, як ╕ Шевченко, вир╕с ╕з народно╖ п╕сн╕ й думи, укра╖нських ╕сторичних джерел, ╕ часом механ╕чно переносив ц╕л╕ сцени до сво╖х пов╕стей ╕ опов╕дань. Так творчо використовували р╕зн╕ джерела й ╕нш╕ ген╕альн╕ художники — Шексп╕р, Гете, Пушк╕н, М╕цкевич, Франко, Леся Укра╖нка.
У творч╕й майстерн╕ Гоголя й Шевченка, на основ╕ коштовних скарб╕в народнопоетично╖ творчост╕ й досягнень св╕тово╖ л╕тератури, безв╕дмовно «працювали» три злютован╕ во╓дино гран╕ ╖хн╕х ген╕альних талант╕в — поетичний, малярський ╕ музикальний. ╤ ц╕ велети слова створили величний образ р╕дного краю — поетичний пам’ятник Славут╕ та споконв╕чним мешканцям його поберег╕в. На жаль, в останн╕ десятир╕ччя Дн╕про опинився п╕д загрозою для свого ╕снування. Письменники, митц╕, вчен╕, вся громадськ╕сть Укра╖ни все наст╕йн╕ше вимагають повернути р╕чц╕ ╖╖ природне життя, а також зберегти духовний св╕т — поез╕ю, мову, ╕стор╕ю ╕ культуру укра╖нського народу — на в╕ки в╕чн╕!

Ярослав ДЗИРА

Т. Г. Шевченко у Петербурз╕.
Р. Безпалк╕в, 1987

Т. Г. ШЕВЧЕНКО
ГОГОЛЮ

За думою дума ро╓м вил╕та╓;
Одна давить серце, друга роздира╓,
А третяя тихо, тихесенько плаче
У самому серц╕, може, й Бог не бачить.
Кому ж ╖╖ покажу я,
╤ хто тую мову
Прив╕та╓, угада╓
Велике╓ слово?
Вс╕ оглухли — похилились
В кайданах... байдуже...
Ти см╕╓шся, а я плачу,
Великий м╕й друже.
А що вродить з того плачу?
Богилова2, брате...
Не заревуть в Укра╖н╕
Вольн╕╖ гармати.
Не зар╕же батько сина,
Сво╓╖ дитини,
За честь, славу,
 за братерство,
За волю Вкра╖ни.
Не зар╕же: викоха╓
Та й продасть в р╕зницю
Москалев╕. Цебто, бачиш,
Лепта удовиц╕
Престолов╕-отечеству
Та н╕мот╕3 плата.
Нехай, брате. А ми будем
См╕яться та плакать.
[З0 декабря 1844,
С.-Петербург]

1. Богилова — болиголов, отруйна рослина, бур’ян
2. Н╕мота — Т. Шевченко тут мав на уваз╕ царську бюрократ╕ю, серед яко╖ було в той час багато н╕мц╕в за походженням

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #39 за 27.09.2013 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=12348

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков