Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4448)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4122)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2118)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1846)
Крим - наш дім (1041)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (317)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (205)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
К╤ЛЬК╤СТЬ СКАРГ НА ДОТРИМАННЯ ЗАКОНУ ПРО МОВУ ЗРОСТА╢
Значний стрибок у ставленн╕ до мови стався власне п╕сля повномасштабного вторгнення Рос╕╖…


НА ХЕРСОНЩИН╤ В╤ДКРИВСЯ ПЕРШИЙ ФЕСТИВАЛЬ «Р╤ДНА МОВА - ШЛЯХ ДО ПЕРЕМОГИ»
Укра╖нська мова об’╓дну╓ укра╖нц╕в у боротьб╕ та в нац╕ональн╕й ╕дентичност╕…


УКРА╥НЦ╤ ВИЗНАЧИЛИСЬ, ЧИ ТРЕБА РОС╤ЙСЬКА У ШКОЛАХ
42% укра╖нц╕в п╕дтримують збереження вивчення рос╕йсько╖ мови в певному обсяз╕.


МОВА П╤Д ЧАС В╤ЙНИ СТАЛА ЗБРО╢Ю
В Укра╖н╕ в╕дзначають День писемност╕ та мови.


МОВИ Р╤ДНО╥ ОБОРОНЦ╤
Сьогодн╕шня доб╕рка поез╕й – це твори кримських укра╖нських педагог╕в-поет╕в…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #40 за 04.10.2013 > Тема "Урок української"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#40 за 04.10.2013
МОВН╤ ТЕНДЕНЦ╤╥ В ЦЕНТРАЛЬН╤Й УКРА╥Н╤

Ми ╓сть народ!

Тема Центрально╖ Укра╖ни на стор╕нках «Кримсько╖ св╕тлиц╕» в попередн╕ роки обговорювалася не надто часто. Сво╖м революц╕йним теплом традиц╕йно з╕гр╕вала кримчан Галичина. Але наприк╕нц╕ минулого року свою, дещо альтернативну точку зору висловив на «св╕тличанських» шпальтах читач ╕з С╕мферополя, колишн╕й оф╕цер Збройних Сил Укра╖ни В╕ктор Сидоренко. Про його концепц╕ю красномовно говорила вже сама назва статт╕: «На свята сх╕дняк╕в краще возити не до Львова, а в Центральну Укра╖ну...». Там було наведено багато аргумент╕в на користь перенесення центру уваги кримчан на центральну частину держави. А то у нас як було: все Галичина та Галичина. ╤деолог╕чн╕ настанови у нац╕онал-демократ╕в були зал╕зобетонними: галичани — це передов╕ люди з особливою м╕с╕╓ю. А на зор╕ незалежност╕ — то й взагал╕ руш╕╖ прогресу. А ось кримчани, донеччани — це несв╕домий електорат; у кращому випадку «совки», в г╕ршому — взагал╕ сепаратисти. А хто тод╕ вивчав точку зору Полтави, Черкас, В╕нниц╕, К╕ровограда, Житомира? Яка роль цих м╕ст в Укра╖н╕?
А зараз хто це вивча╓? Вже у наступному номер╕ «КС» з’явився матер╕ал, який фактично продовжував попередню тему. Називався в╕н так: «Для укра╖нц╕в «П’╓монт» — це, перш за все, ╕дея в╕дродження». В╕дгук╕в на попередню статтю було багато, ╕ суть ╖хня зводилася до наступного: там, де колись були або ╓ зараз пас╕онарн╕ спалахи, там ╕ твориться наша ╕стор╕я. Де найб╕льша концентрац╕я патр╕отичних людей, думок ╕ справ, там ╕ знаходиться маленький «П’╓монт» для кожного з нас. Не ст╕льки в╕д рег╕ону залежить усп╕х, ск╕льки в╕д наявност╕ д╕яльних патр╕отичних осередк╕в.
Нин╕шн╕й матер╕ал з’явився на св╕т насамперед завдяки наш╕й давн╕й «св╕тличанськ╕й» пол╕тиц╕. З ким подружилися — з тими вже намага╓мось не розлучатися. ╤ нав╕ть добру пам’ять про наших колишн╕х читач╕в будь-що намага╓мось збер╕гати. Активним популяризатором «Кримсько╖ св╕тлиц╕» у Новоград-Волинському свого часу був Михайло Кот, кер╕вник м╕сцевого Братства ОУН-УПА. На жаль, не так давно в╕н п╕шов з життя, залишивши, проте, п╕сля себе гурт нац╕онально св╕домо╖ молод╕. Ось на них тепер я й вир╕шив спертися з тим, щоб об’╓ктивно вивчити мовну ситуац╕ю на Житомирщин╕. Ця область хоч ╕ ╓ з точки зору харк╕в’ян та луганчан «зах╕дною», насправд╕ належить до так звано╖ «петлюр╕всько╖ Укра╖ни», себто до укра╖нського Центру. Нагадаю, що за результатами вибор╕в соц╕ологи давно вже д╕лять Укра╖ну на чотири частини: на «бандер╕вську» Укра╖ну (це все, що на зах╕д в╕д Збруча), «махновську» (Одеська, Микола╖вська, Херсонська, Запор╕зька, Дн╕пропетровська), «радянську» (Донеччина, Луганщина, Харк╕вщина, Крим) ╕ на «петлюр╕вську», серцевинну частину Укра╖ни, а це — Житомирська, Ки╖вська, Черн╕г╕вська, Сумська, Полтавська, Черкаська, К╕ровоградська, В╕нницька ╕ Хмельницька област╕. Оск╕льки на Житомирщин╕ маленький «св╕тличанський» осередок ╕снував саме в Новоград-Волинському, саме туди я ╕ вир╕шив ╖хати.

МОВН╤ ТЕНДЕНЦ╤╥ В ЦЕНТРАЛЬН╤Й УКРА╥Н╤

А КОБЗАР У НОВОГРАД-ВОЛИНСЬКОМУ МОЛОДИЙ!

Перший день вересня вибрав для по╖здки не випадково. Хот╕в уважн╕ше придивитися до осв╕тянського середовища, послухати мову д╕тей. Як ╕ три роки тому (тод╕ ще був живий Михайло Кот) довго на вокзал╕ сид╕ти не довелося. По╖зд прибув о 5-30 ранку, а вже о 6-00 до вокзалу п╕д’╖хала машина, в як╕й сид╕ли п╕дпри╓мц╕ В╕ктор Бусленко ╕ Олександр Дюбо. Вони тепер найстарш╕ в Братств╕ ОУН-УПА, вс╕ ╕нш╕, зда╓ться, молодш╕. Ось такий парадокс... Ветеран╕в збройно╖ боротьби у м╕ст╕ майже не залишилося, але молодь Новоград-Волинського виявилася не такою вже й апол╕тичною.
П╕дпри╓мц╕ заклопотан╕ не лише сво╖ми прибутками, але й станом справ в Укра╖н╕ ╕ област╕. В╕дразу ми по╖хали до пам’ятника Тарасов╕ Шевченку. В╕дчувалося, що хлопц╕ ним пишаються. Кобзар у Новоград-Волинському молодий, ╕ це досить символ╕чно. Замовивши у найближчому к╕оску три горнятка гарячо╖ кави, розмовля╓мо, сидячи в авт╕вц╕, бо на вулиц╕ ще прохолодно. В╕ктор Бусленко розпов╕да╓ про стан справ в орган╕зац╕╖:
— Тепер у нас св╕домих людей немало, а на першому м╕тингу б╕ля пам’ятника Тарасов╕ Шевченку було лише тро╓ чолов╕к: Михайло Кот виголошував промову, п╕дпри╓мець Андр╕й Мелик тримав червоно-чорний прапор, а я був у рол╕ слухача.
Таке «безриб’я» було майже законом╕рним, бо Новоград-Волинський за р╕внем патр╕отизму сутт╓во в╕др╕знявся не те що в╕д Галичини, але й нав╕ть в╕д сус╕дньо╖ Р╕вненщини. Молодь Новоград-Волинського сп╕лкувалася переважно рос╕йською, зате тепер в╕дбува╓ться плавний перех╕д до укра╖нсько╖ мови. Ми спец╕ально працю╓мо з молоддю! Хочемо п╕дключитися до спортсмен╕в — боксер╕в, к╕кбоксер╕в, каратист╕в. Це люди, як╕ завжди поводяться впевнено, бо в╕дчувають за собою силу. Вони могли б ╕ не переходити на укра╖нську, але... роблять над собою зусилля ╕ переходять. А на тренер╕в, кращих б╕йц╕в дивиться молодь, новачки... Процес ╕де в позитивному напрямку. У мене ╓ невеличкий магазин, часом я прошу продавц╕в п╕драхувати, який в╕дсоток покупц╕в сп╕лку╓ться укра╖нською. Колись в╕н становив близько 40%, а тепер б╕льше. Зам╕сть звичного в нашому рег╕он╕ «Здраст╓!» люди част╕ше починають говорити «Добрий день», «Доброго дня» тощо. Одне слово, вимальову╓ться оптим╕стична картина: поступово в╕дсоток укра╖номовних зроста╓. Те ж саме можна сказати ╕ про суто молод╕жн╕ колективи. Рос╕йську мову у Новоград-Волинському теж можна почути досить часто, особливо в магазинах, але це б╕льше в╕д при╖жджих людей. До реч╕, 26 серпня цього року ми знесли пам’ятник Лен╕ну в Новоград-Волинському. ╤ народ п╕дтримав таке р╕шення! По м╕сту швидко п╕шла чутка, що пам’ятник будуть зносити за кошт громадських орган╕зац╕й (щоб не брати кошт╕в з м╕ського бюджету), ╕ люди почали нести ц╕ грош╕! Одна ж╕ночка дала мен╕ 100 гривень ╕ довго вибачалася, що б╕льше не може дати... Так що патр╕отичн╕ люди у нас ╓, ╕ саме ця обставина зумовлю╓ плавний перех╕д мешканц╕в м╕ста на державну мову. Багато людей п╕дсв╕домо розум╕ють: процес руха╓ться в такому-то напрямку. ╤ тод╕ вже легше навертати молодь до укра╖нства. Звичайно, мовний закон Колесн╕ченка-К╕валова покликаний започаткувати зворотн╕, згубн╕ для укра╖нсько╖ мови тенденц╕╖. Михайло Кот це розум╕в, дуже переживав, може, саме тому передчасно п╕шов з життя. Тепер весь тягар патр╕отично╖ роботи л╕г на плеч╕ молодших.

«НЕ МОДНО ТЕПЕР ГОВОРИТИ, ЩО ЛЮБИШ БАТЬК╤ВЩИНУ...»

До розмови при╓дну╓ться Олександр Дюбо:
— В молод╕жному середовищ╕ ╓ позитивн╕ тенденц╕╖, але й тут не варто дивитися на ситуац╕ю кр╕зь рожев╕ окуляри. Наш молодий актив╕ст Володя Л╕берда (а ми часом заздалег╕дь да╓мо молодим хлопцям теми для виступ╕в) якось поскаржився, що не може говорити вс╕й молод╕, вс╕м сво╖м знайомим про патр╕отичн╕ в╕дчуття. Не модно тепер говорити, що любиш Батьк╕вщину. Свого часу радянськ╕ люди не соромилися кричати «За Родину, за Сталина!», а пот╕м така сл╕па в╕ддан╕сть Батьк╕вщин╕ надто довго критикувалася. Колись в ╤нтернет╕, сп╕лкуючись з молодим хлопцем, я поставив запитання: «Чи любиш Укра╖ну?». ╤ отримав таку в╕дпов╕дь: «Нав╕що любити мат╕р, яка покинула сво╖х д╕точок?». Коли я заперечив йому, що треба не лише чогось чекати в╕д неньки-Укра╖ни, але й робити дещо для не╖, то його реакц╕я була короткою ╕ красномовною. В╕н написав лише одне слово: «Ого!». Тобто м╕й аргумент в╕н сприйняв як щось чуже, зовс╕м несприйнятне. Н╕би з ╕нопланетянином сп╕лкувався. Мовляв, зна╓мо ми, що хова╓ться за такими патр╕отичними фразами. ╤ справд╕, останн╕ми роками в╕дбулося деяке знец╕нення патр╕отично╖ риторики. Може, тому, що «помаранчева революц╕я» не ув╕нчалася усп╕хом...
 В╕ктор Бусленко посп╕ша╓ додати:
— Ситуац╕я в Укра╖н╕, в тому числ╕ ╕ в нашому рег╕он╕, непроста. Але ╓ методика, як працювати з молоддю через маленьк╕ середовища, зокрема й спортивн╕. Наприклад, проводимо турн╕р з м╕н╕футболу, збира╓мо до ста чолов╕к. Почина╓мо розпов╕дати про геро╖в, борц╕в за волю Укра╖ни, вив╕шу╓мо банер з портретами пров╕дник╕в, вмика╓мо музику. Поступово зм╕ню╓мо п╕сенний репертуар, п╕сля сумних повстанських да╓мо бойов╕, емоц╕йн╕ п╕сн╕ Ореста Лютого (маю на уваз╕ в╕домий музичний проект Антона Мухарського «Лаг╕дна укра╖н╕зац╕я»). Ось це вже молод╕ подоба╓ться! Треба сказати, що люди нашого середовища часто не схильн╕ до модерн╕зац╕╖ роботи, люблять працювати по-старому. Мовляв, провели такий-то зах╕д, були присутн╕ми ст╕льки-то людей... А який результат в╕д цього заходу — це вже н╕кого не ц╕кавить. Ми ж намага╓мося враховувати настро╖ молод╕.

НАПИСИ НА АСФАЛЬТ╤

Пот╕м хлопц╕ послалися на те, що мають нев╕дкладн╕ справи, та ╕ я запланував прогулянку по м╕сту — аби мати про нього свою особисту думку. Тому ми роз╕йшлися, домовившись зустр╕тися ввечер╕. Перше, що кинулося у в╕ч╕, це в╕дчутна присутн╕сть у м╕ст╕ Лес╕ Укра╖нки. Палац культури названий ╖╖ ╕м’ям, на прим╕щенн╕ автостанц╕╖ я також побачив напис: «Вас в╕та╓ Новоград-Волинський — батьк╕вщина Лес╕ Укра╖нки!». В ╕ншому м╕сц╕ побачив пам’ятний кам╕нь з написом: «На цьому м╕сц╕ стояв Свято-Преображенський собор, у якому були хрещен╕ всесв╕тньо в╕дома поетеса Леся Укра╖нка (Лариса Косач), ╖╖ брат Михайло (Обачний), сестра Ольга (Олеся З╕рка). 23 червня 1935 року храм було зруйновано».
Сильне враження справила р╕ка Случ, на яку можна дивитися згори, прямо з площ╕. Але особливо мене вразила велика к╕льк╕сть д╕тей у вишиванках. В цьому в╕дношенн╕ Новоград-Волинський не в╕дста╓ в╕д Львова. Якщо стосовно д╕тей зрозум╕ло — сьогодн╕ 1 вересня, перший день у школ╕, то чимала к╕льк╕сть дорослих у вишиванках була деякою м╕рою неспод╕ванкою. Таких було близько 10% людей, наявних у той момент на вулицях, але ж ╕ це немало. Добре, спишемо цю обставину на вих╕дний ╕ на особливу дату. Але встиг я сфотографувати ╕ молод╕жне вес╕лля на берез╕ р╕чки Случ — там також було багато молод╕ у вишитих сорочках. Щоправда, розмовляли вони рос╕йською, ╕ я подивувався з такого по╓днання. З одного боку, ╕ укра╖нство «затягу╓», а з ╕ншого, — ще сильна ╕нерц╕я мовлення рос╕йською, вона залишилася ще з радянських рок╕в. Вив╕сок рос╕йською мовою в Новоград-Волинському майже нема╓. Що Льв╕в, що Терноп╕ль, що м╕сто Лес╕ Укра╖нки — з точки зору в╕зуально╖ ╕нформац╕╖ вони майже однаков╕. А ось написи на асфальт╕ ╕ на парканах видають зрос╕йщене радянське минуле та й нин╕шн╕ реал╕╖ м╕ста. Досл╕днику тут легко, бо багато так звано╖ «любовно╖» л╕рики. Скаж╕мо: «Зайчик, я тебя люблю. Твоя зайчиха». Можна сказати, що це рос╕йською. Поряд хтось висловився суржиком: «Лера, я тебЕ сильно люблю. Ты — самая лутшая!». А ось, нарешт╕, й укра╖нською: «Анютка, я тебе кохаю!» — хоча й тут у автора проблеми ╕з кличним в╕дм╕нком. Поряд гралися д╕тки, раптом один з хлопчик╕в закричав: «Рятуйте!». Зрозум╕вши, що д╕ти граються, я заспоко╖вся, але водночас зловив себе на думц╕: на п╕вдн╕ Ки╖вщини, де пройшло мо╓ дитинство, д╕тлахи кричали б: «Спас╕ть!» або «Спасайте!». Тож, напевне, Новоград-Волинський займа╓ пром╕жне становище м╕ж Ки╖вщиною ╕ Галичиною.

«ВАМ РУССКИЙ ЯЗЫК — ВСЕ РАВНО, ЧТО МНЕ МОЛДАВАНСКИЙ...»

До зрос╕йщено╖ Ки╖вщини все-таки ближче. ╤ географ╕чно, ╕ по духу. Звичайно, процеси йдуть позитивн╕, але... По-перше, йдуть надто пов╕льно, по-друге, зворотн╕ тенденц╕╖ також мають певну силу. Д╕ти, як╕ вийшли з╕ шк╕л ╕ наводнили центр м╕ста, говорили вже як не укра╖нською, то суржиком. Рос╕йсько╖ було небагато. Але в одному м╕сц╕ я став св╕дком ц╕каво╖ сцени: група школярок (не хлопц╕в, а саме д╕вчат 15-16 рок╕в!) сп╕вала п╕сню — яку б ви думали? — «Владимирский централ» (!) В це важко пов╕рити, але ж я сам був св╕дком!
Чому саме д╕вчата, чому саме 1 вересня, п╕сля урочисто╖ шк╕льно╖ л╕н╕йки — для мене це дос╕ лиша╓ться загадкою. Пот╕м у м╕ському парку я почув ╕ншу фразу, яка теж стала прикметою дня. Якийсь бомжуватий молодик рок╕в 30-35 (видно, що косив п╕д блатного) сказав значно молодшим в╕д себе новоградцям: «Вам русский язык — все равно, что мне молдаванский...». Прислухався до ц╕╓╖ компан╕╖ ╕ зрозум╕в, що фраза ця була сказана через те, що група старшокласник╕в намагалася розмовляти з ним рос╕йською, але виходило у них не надто добре. З одного боку, це говорить про укра╖н╕зац╕йн╕ тенденц╕╖, а з ╕ншого — про сильн╕ мовн╕ комплекси. Рос╕йська дос╕ вважа╓ться престижн╕шою, хоч на оф╕ц╕йному р╕вн╕ використову╓ться в м╕ст╕ значно р╕дше, н╕ж укра╖нська. Але ц╕ всюдисущ╕ ╕ н╕коли не комплексуюч╕ представники «русского м╕ра» ще довго будуть впливати на мовну ситуац╕ю в м╕ст╕.

ЯКЩО ЙОГА НЕ ВПЛИВА╢ НА Р╤ВЕНЬ ПАТР╤ОТИЗМУ, ТО Й КАРАТЕ УКРА╥НЦЯМ НЕ ЗАШКОДИТЬ

Ввечер╕ ми з╕йшлися знову, т╕льки цього разу наш гурт був значно б╕льшим, додалося к╕лька молодих людей. Я розпов╕в новоградцям про «Кримську св╕тлицю» ╕ про те, що привело мене на землю Житомирщини. Молод╕ люди охоче погодилися контактувати, передплатити нашу газету ╕ допомагати матер╕алами в досл╕дженн╕ мовно╖ ситуац╕╖ в Центральн╕й Укра╖н╕, зокрема в Новоград-Волинському. Вже й зараз ╓ про що розпов╕сти. Першим бере слово Руслан Загривий:
— Я працюю на посад╕ директора спортивно╖ школи, а також ╓ тренером з карате. Зак╕нчив Льв╕вський державний ун╕верситет ф╕зично╖ культури. На мою думку, виховувати патр╕отизм через спорт можна. ╤ не обов’язково це повинен бути бойовий гопак. Я вже чув про ╕дею льв╕в’ян створити всеукра╖нський оздоровчий рух ╕мен╕ ╢вгена Грицяка — пол╕тв’язня, який в таборах вивчив англ╕йську ╕ став йогом. Якщо йог╕вська ф╕лософ╕я не вплинула на його укра╖нський патр╕отизм, не зробила його слабшим, то ╕ карате не вплине на укра╖нц╕в негативно. Якщо пор╕вняти бойовий гопак ╕ карате, то японське бойове мистецтво ма╓ кращий розвиток. Воно набагато масов╕ше. З бойового гопака р╕дко проводяться змагання, а якщо ╕ проводяться, то це не ╓ бойовий гопак у чистому вигляд╕, а лише поряд з ╕ншими одноборствами — боксом, к╕кбоксингом, карате. Наш клуб карате назива╓ться «С╤Ч», як бачите, зовс╕м не по-японському... В зал╕ ми пов╕сили червоно-чорний прапор ╕ банер з портретом Степана Бандери. ╤нколи приходять маленьк╕ д╕тки ╕ кажуть, що цю людину ми зна╓мо, читали вже про нього. Так що нин╕шн╓ покол╕ння новоград-волинц╕в ╓ набагато патр╕отичн╕шим за попередн╕.
Продовжу╓ Олександр Дюбо:
— Якщо говорити про молодь, то з нею треба працювати у р╕зних напрямках. Якщо люди займаються спортом, йти до них. Збирають марки, теж непогано, не залишати ╖х без оп╕ки, якщо займаються аквар╕умними рибками — також шукати точки дотику. Хороших людей можна знайти скр╕зь, але ╖х треба шукати!
З цими словами повн╕стю погоджу╓ться Михайло Плисюк, студент Новоград-Волинського промислово-економ╕чного техн╕куму. Але юнак вважа╓, що Братство ОУН-УПА — це значно ц╕кав╕ше, н╕ж аквар╕умн╕ рибки:
— Я прийшов сюди, коли д╕знався, що моя прабабуся (вона п╕д час в╕йни жила на Волин╕) сп╕вчувала бандер╕вцям, шила ╖м одяг. А прад╕д нав╕ть воював у лавах УПА. Коли я д╕знався, що у нашому м╕ст╕ ╓ така орган╕зац╕я, то в╕дразу прийшов. Хочеться краще знати укра╖нську ╕стор╕ю. В школах, техн╕кумах не почу╓ш того, про що можна д╕знатися в Братств╕ ОУН-УПА. До реч╕, багато мо╖х друз╕в хочуть прийти сюди. Якщо говорити про мовну ситуац╕ю в ус╕й Центральн╕й Укра╖н╕, то у мене, чесно кажучи, мало ╕нформац╕╖. Ось тут говорили, що в Полтав╕ спостер╕га╓ться певний «в╕дкат» у нац╕ональному питанн╕. Можу т╕льки сказати, що наш╕й вчительц╕ з математики м╕сто Полтава в мовному сенс╕ сподобалося, вона про це нам багато розпов╕дала...
— А я вважаю, — дода╓ Руслан Загривий, — що в Полтав╕ таки «в╕дкат»... Колись, на початку минулого стол╕ття (якщо не помиляюся, в 1903 роц╕), там в╕дкривали пам’ятник Котляревському ╕ туди з’╖хався весь «цв╕т» Укра╖ни. ╥хали як в столицю укра╖нства. Полтава д╕йсно тод╕ була дуже укра╖нським м╕стом, тод╕ як Льв╕в був надто спольщеним, а в Черн╕вцях було забагато румунсько╖ ╕ н╕мецько╖. А Петлюра зв╕дки? А М╕хновський? Вони також з Полтавщини! ╤ це важливий показник. Тепер же роль Полтави в укра╖нському нац╕ональному житт╕ дещо зменшилася, б╕льшу роль в╕д╕грають зах╕дноукра╖нськ╕ м╕ста.

ЧИ БУДЕ СВО╢ СЕРЕДОВИЩЕ У МАЛЕНЬКОГО В╤КТОРА КОЦЮБИ?

З думкою Руслана Загривого я погоджуюся. На Полтавщину не можуть не впливати зрос╕йщен╕ Харк╕вщина ╕ Донеччина. Хоч Новоград-Волинський в╕дноситься до т╕╓╖ ж «петлюр╕всько╖» Укра╖ни, що й Полтава, але на нього Харк╕вщина вже не вплива╓. А вплива╓ «бандер╕вська» Р╕вненщина, та й до Галичини зв╕дси недалеко. Мовн╕ стандарти, якщо й не однаков╕, то близьк╕. Як я вже зауважив, рос╕йськомовних вив╕сок у м╕ст╕ майже нема╓. Але щось тут не да╓ почуватися так, як у Львов╕. Пот╕м зрозум╕в, що тут у в╕зуальн╕й реклам╕ ╓ не так вже й мало рос╕йських сл╕в, як╕ м’яко вписуються в укра╖нськ╕ тексти. Скаж╕мо, магазини «Карапуз» ╕ «Малютка», дитячий розважальний центр «Непоседа», бар «Сан Санич» тощо. Колись я ╕ в Черн╕вцях звернув увагу на кафе з негалицькою назвою «У Петровича». Тод╕ подумав, що нав╕ть «бандер╕вська» Укра╖на ╓ неоднор╕дною. В Галичин╕ р╕дко називають людину по батьков╕. Х╕ба що викладач╕в у школах. Зазвичай галичанин — це «пан Орест», «пан Ярослав», «пан╕ Оксана»... А ось на Буковин╕ вже, бачите, ╓ «Петрович», у Новоград-Волинському — «Сан Санич». Нав╕ть л╕дера Братства В╕ктора Бусленка побратими шанобливо називають не ╕накше, як «Тарасович». Що ж, ми р╕зн╕... Проте ╓ сп╕льний знаменник — геро╖чна ╕стор╕я Укра╖ни. Нагадаю, що на територ╕╖ Житомирщини також д╕яла УПА. Останн╕й б╕й в╕дбувся в сел╕ Сушки Коростиш╕вського району в липн╕ 1955-го року. Т╕льки в липн╕ 1955 року об╕рвалося життя сотенного «Романа» (В. Кудр╕) та б╕йця «Лиса» (О. Усача). А до цього ж тривала боротьба! В╕д села Сушки й до Ки╖вщини зовс╕м недалеко. Так що для укра╖нц╕в сутт╓во╖ р╕зниц╕ нема╓ — в г╕рських л╕сах Карпат воювати чи на житомирському Пол╕сс╕. Коли п╕сля зустр╕ч╕ хлопц╕ з горд╕стю розгорнули банер ╕з зображенням Степана Бандери, Романа Шухевича, ╢вгена Коновальця та ╕нших борц╕в за Укра╖ну, я побачив, що б╕ля нас крутиться маленький жвавий хлопчик В╕ктор Коцюба. Ну, думаю, це ж наймолодший член Братства! Про всяк випадок роблю ╕ його фото, небезп╕дставно вважаючи, що ця мить ╓ ╕сторичною. Як п╕де процес дал╕ — накри╓ Укра╖ну хвиля русиф╕кац╕╖ чи висто╖мо? Чи буде у В╕ктора сво╓ мовне середовище? Найкраще, звичайно, якби «сво╖м» був увесь Новоград-Волинський... З цього приводу Володимир Л╕берда, актив╕ст Братства ╕ студент промислово-економ╕чного техн╕куму, висловився так:
— Ще в 2012 роц╕ я розмовляв «суржиком», а з с╕чня 2013-го перейшов на чисту укра╖нську мову. А поштовхом стала телепередача про Крути. Коли д╕знався, що за Укра╖ну воювали юнаки, майже д╕ти, а ╖х закатували комун╕сти, як╕ й зараз частково при влад╕, на мене це дуже вплинуло. Сам для себе я вир╕шив: якщо живу в Укра╖н╕, то маю сп╕лкуватися укра╖нською, тобто ╓диною нашою державною мовою. Бо «суржик» — це ознака всього того, що у нас було... Колись я був на Одещин╕, ╕ мен╕ треба було щось купити у продавця-в╕рменина. В╕н розмовляв рос╕йською, але коли побачив, що я зовс╕м не комплексую ╕ що у мене така позиц╕я — розмовляти р╕дною мовою, то шанобливо сказав: «Добре-добре, зараз я принесу...». Я також хочу б╕льше знати про те, як воювали за волю наш╕ д╕ди й прад╕ди. Як створювалася наша держава, в як╕й ми тепер живемо. Хочу вдосконалюватися сам ╕ бачити, як вдосконалю╓ться наше сусп╕льство. Хот╕в би бачити такими ж патр╕отами сво╖х ровесник╕в, вс╕х громадян Укра╖ни. На жаль, поки серед молод╕ дуже малий в╕дсоток тих, хто ц╕кавиться ╕стор╕╓ю Укра╖ни, р╕дного краю, але в╕н ╓. Якщо цей в╕дсоток буде зб╕льшуватись (думаю, що таки буде!), то люди неминуче потягнуться до нас, у Братство. Це законом╕рно, бо ╕ в ОУН, ╕ в УПА було багато молод╕. В╕дколи я став нац╕онал╕стом, не можу нав╕ть пап╕рець викинути на вулиц╕, несу його до урни. Намагаюся бути прикладом для оточуючих. Вийти для мене в м╕сто у вишиванц╕ — це ╕ велика рад╕сть, ╕ честь. Якщо передова менш╕сть так буде робити, то й б╕льш╕сть побачить, що можна жити цив╕л╕зован╕ше.
Продовжу╓ прац╕вниця заводу «Церсан╕т» ╤рина Дюбо:
— Ми з чолов╕ком удома обговорю╓мо так╕ проблеми, як оце сьогодн╕, ╕ в принцип╕ я з ним згодна. Може, з сотн╕ молодих мешканц╕в нашого м╕ста знайдеться хтось один ╕з золотою зерниною в душ╕... ╤ разом з тим, процеси тривають позитивн╕ — люди повертаються до р╕дно╖ мови, хай ╕ не вс╕. Але, вважаю, що тепер близько 70% мешканц╕в Новоград-Волинського розмовляють укра╖нською мовою. ╤ найб╕льший в╕дсоток укра╖номовних саме серед д╕тей! Тому що свого часу ╕ садки, ╕ школи перейшли на укра╖нську мову викладання. ╤ це була вир╕шальна обставина... Ми з чолов╕ком ще були рос╕йськомовними, але з д╕тьми вже тод╕ намагалися розмовляти укра╖нською. Вони виростуть б╕льшими укра╖нцями, н╕ж ми.
Оптим╕стично дивиться у майбутн╓ ╕ Людмила Возняк, кандидат в майстри спорту з плавання, також актив╕стка Братства:
— До нас може прийти лише молодь несл╕па, яка прозр╕ла ╕ не байдужа до того, що в╕дбува╓ться в держав╕. Тобто в╕дб╕р ╓ вже з самого початку. Але я впевнена, що ц╕ люди н╕коли не повернуться до нас спиною ╕ не п╕дуть в╕д нас. Мало того, вони приведуть сво╖х друз╕в ╕ допоможуть ╖м в╕дкрити оч╕. Старше покол╕ння, на жаль, ╕нше. Ось я живу в так званому «болгарському м╕стечку» (там багато в╕йськовослужбовц╕в ╕ колишн╕х компарт╕йних функц╕онер╕в), то мене через мою мову ╕ через оцей значок-тризуб нер╕дко називають «бандер╕вкою», але я цим т╕льки пишаюся. Бо знаю, ск╕льки людей загинуло за цей укра╖нський символ... Але таке несприйняття укра╖нства характерне лише для старших людей. Молодь же, яка з╕бралася в нашому Братств╕, дуже сильна, ╕ це надиха╓!

Серг╕й ЛАЩЕНКО
Новоград-Волинський — Льв╕в

На фото: Малий «братчик» В╕ктор Коцюба

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #40 за 04.10.2013 > Тема "Урок української"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=12366

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков