"Кримська Свiтлиця" > #45 за 08.11.2013 > Тема "Душі криниця"
#45 за 08.11.2013
БАЧИТИ ╤ ДУМАТИ!
Символ╕ка — характерна ознака творчост╕ кримськотатарського художника Асана Бараша (Сейдаметова) простежувалася ╕ в концепц╕╖ його персонально╖ виставки, що демонструвалася в к╕нц╕ жовтня — на початку листопада в Кримськ╕й республ╕канськ╕й орган╕зац╕╖ Нац╕онально╖ сп╕лки художник╕в Укра╖ни ╕ приурочувалася власному п╕вв╕ковому юв╕лею. Експозиц╕я нал╕чувала п’ятдесят картин — ст╕льки ж, як ╕ рок╕в. ╤ ця багатозначна закодован╕сть змушувала глядача з перших хвилин огляду думати над зм╕стом узагальнених уявою ╕ пензлем художника образ╕в ╕ композиц╕й, вражала незвичайн╕стю сюжет╕в з фантастичними ф╕гурами не то ╕нопланетян, не то кл╕тинних, амебопод╕бних ╕стот («Десерт») чи людей, як в╕вц╕ («Кульбабки»). ╥х можна осмислювати ╕ трактувати як реальн╕сть ╕ м╕стику: знаки, символи, сни... У цьому дивовижному образотворчому середовищ╕, де бачимо ╕ станков╕ реал╕стичн╕ картини, ╕ стил╕зован╕ в манер╕ на╖ву фантаз╕╖, немов кадри заруб╕жних трилер╕в, по╓днуються образи ╕ кольори декоративно-площинного сх╕дного живопису з експрес╕╓ю почутт╕в Заходу, для яко╖ характерн╕ складн╕ емоц╕йн╕ стани, бол╕сна жага ╕деалу ╕ гармон╕╖ св╕топорядку в той час, як в╕н, цей св╕т, щоденно роздира╓ться сонмом суперечностей ╕ в╕дчуттям катастроф. Щир╕сть ╕ в╕дверт╕сть, чистота ╕ висока естетична значущ╕сть л╕н╕й ╕ фарб пов’язан╕ з коренями автора в сх╕дн╕й народн╕й культур╕. А. Бараш народився в Ташкент╕. Там зак╕нчив Республ╕канське художн╓ училище ╕м. П. Бенькова ╕ в╕дд╕лення монументального живопису театрально-художнього ╕нституту. У Крим пере╖хав у 1992 роц╕ ╕ поселився спочатку в с. Щасливому Бахчисарайського району, яке називалося ран╕ше Озенбаш, що в переклад╕ з кримськотатарсько╖ мови означа╓ «село б╕ля джерела», зв╕дки родом були його предки. В╕н вивчав традиц╕╖ свого народу, його побут, свята ╕ звича╖. ╤ ця сво╓р╕дн╕сть кримськотатарсько╖ культури, повернення народу з депортац╕╖, облаштування ╕ нове життя в╕дображен╕ художником яскравими ╕ виразними нац╕ональними мотивами в жанрових картинах, пейзажах ╕ натюрмортах, створених протягом останн╕х двадцяти рок╕в. Автор виража╓ сво╓ захоплення працьовит╕стю ╕ трудолюбством людей, щасливими с╕м’ями ╕ свою вважа╓ одн╕╓ю з них: у нього ростуть тро╓ д╕тей. В умовн╕й мов╕ образотворчого мистецтва смислове навантаження переднього плану в╕н поклада╓ на людей, тварин, птах╕в ╕ комах. Наприклад, скрупульозно, до найдр╕бн╕ших деталей малю╓ бджолиний р╕й, осине гн╕здо у вигляд╕ соняшника. — В╕дмовившись в╕д розпов╕дност╕, Асан Бараш створю╓ образи, в яких гротеск, ╕рон╕я ╕ нещадна правда спонукають думати, переживати ╕ сп╕впереживати з автором, — говорить мистецтвознавець, зав╕дувач виставково-експозиц╕йного сектора Всеукра╖нського ╕нформац╕йно-культурного центру Ельм╕ра Черкезова. ╤ це почуття в╕дпов╕дальност╕ за св╕т навкруги, який потр╕бно берегти, ф╕лософська глибина ╕ б╕ль легко прочитуються в алегор╕ях, метафорах та ╕нших формах думки автора. Щоб розбудити в нас дух, п╕днятися над повсякденн╕стю, в╕н зверта╓ться до загальнолюдських ц╕нностей з в╕чними темами боротьби добра ╕ зла, св╕тла ╕ п╕тьми... Драматизмом ╕ криком в╕дчаю просякнут╕ твори останн╕х рок╕в: «Рабство», «Благання», «Дзеркало», «Вандал╕зм». За його художн╕ми розробками можна ставити д╕агноз сусп╕льству, отримувати соц╕ально гостр╕ уроки з минулого, щоб знайти вих╕д ╕з цив╕л╕зац╕йних глухих кут╕в ╕ мр╕яти про майбутн╓. П╕сля пере╖зду в 2007 роц╕ з с╕м’╓ю в Бахчисарай А. Бараш створю╓ сер╕ю наповнених поетичною чар╕вн╕стю пейзаж╕в «На П╕вденному берез╕», «Кипариси», натюрморт╕в з кв╕тами — ╕рисами, хризантемами, айстрами. Вони демонструють нам красу св╕ту, звертають увагу на крихк╕сть природи ╕ людини в н╕й. З усп╕хом в╕дбулися персональн╕ виставки художника в багатьох м╕стах Криму: С╕мферопол╕, Севастопол╕, Алушт╕, Саках, Бахчисара╖, в одн╕й з картинних галерей США, а його роботи поповнюють приватн╕ колекц╕╖ шанувальник╕в образотворчого мистецтва р╕зних кра╖н. Нова виставка, що вража╓ масштабн╕стю замислу, г╕пербол╕зованими акцентами на негативних явищах ╕ вадах сусп╕льства, великим форматом картин на п╕вст╕ни в трьох експозиц╕йних залах першого поверху Будинку художника в С╕мферопол╕, за словами виступаючих на в╕дкритт╕ колег-художник╕в, — це поле, на якому дума╓ться про плинн╕сть людського буття, це сад Бараша, який розкв╕тнув на кримськ╕й пал╕тр╕. Сам же художник про себе говорить: — Д╕люся з глядачами тим, що мене турбу╓, чим я живу. ╤ ця правда — основа, ядро його художньо╖ творчост╕, до невеликого зр╕зу яко╖, без декоративно╖ пластики та граф╕ки, дала можлив╕сть доторкнутися юв╕лейна експозиц╕я.
Валентина НАСТ╤НА
"Кримська Свiтлиця" > #45 за 08.11.2013 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=12530
|