"Кримська Свiтлиця" > #51 за 20.12.2013 > Тема "Душі криниця"
#51 за 20.12.2013
СЛОВО ВЕЛИКОГО КОБЗАРЯ НА СТОРОЖ╤ НЕЗАЛЕЖНОСТ╤ УКРА╥НИ
Шевченк╕ана
22 червня 1941 року св╕т був приголомшений пов╕домленням про зненацький напад фашистсько╖ Н╕меччини на Радянський Союз, до складу якого входила ╕ Укра╖на. Над нашим народом нависла смертельна загроза бути не лише закабаленим, а й знищеним. Свою траг╕чну долю добре усв╕домлювали не лише доросл╕, а й д╕ти. Саме тому народи вс╕х республ╕к, р╕зних нац╕ональностей стали на захист сво╓╖ Батьк╕вщини, сво╓╖ земл╕, вол╕ ╕ незалежност╕. У найскладн╕ш╕ пер╕оди свого життя кожен народ використову╓ для свого захисту найц╕нн╕ш╕ духовн╕ скарби не лише сучасного, а й минулого. Укра╖нський народ в отаких складних ╕ в╕дпов╕дальних пер╕одах завжди звертався до спадщини свого великого сина Тараса Григоровича Шевченка, який ╓ найглибшим виразником його духовност╕ та волелюбних устремл╕нь. Слово Т. Г. Шевченка укра╖нський народ завжди використовував у боротьб╕ за свою свободу ╕ незалежн╕сть. Воно було також активною аг╕тац╕йною ╕ моб╕л╕зуючою силою з перших ╕ до останн╕х дн╕в Велико╖ В╕тчизняно╖ в╕йни. У дн╕ жорстоких битв з фашизмом ╕ сам поет н╕би ожив ╕ сво╖м полум’яним словом звертався до сво╖х внук╕в ╕ правнук╕в:
...вставайте, Кайдани порв╕те, ╤ вражою злою кров’ю Волю окроп╕те!
Полум’ян╕ в╕рш╕ Т. Г. Шевченка, в яких уславлювалися мужн╕ захисники Батьк╕вщини, були близькими ╕ зрозум╕лими солдатам ╕ оф╕церам, особливо тим, що безпосередньо вели бо╖ з загарбниками. Кожне слово поета, кожен його рядок закликав во╖н╕в до боротьби, до подвигу, сприяючи цим самим утвердженню патр╕отичного духу серед народу. Особливо р╕дним ╕ дорогим для во╖н╕в фронту ╕ прац╕вник╕в тилу був образ Матер╕ в «Кобзар╕» Т. Г. Шевченка, яка ╓ символом правди, в╕рност╕ ╕ нескореност╕ Батьк╕вщини, а отже, ╕ ╖╖ народу. Чимало фронтовик╕в знали в╕рш╕ поета напам’ять ╕ в тяжк╕ хвилини декламували ╖х. Особливо популярною серед во╖н╕в була поез╕я «Думи мо╖, думи мо╖», в як╕й змальову╓ться образ Матер╕-Укра╖ни як в╕льно╖ В╕тчизни, яка завжди турбу╓ться про сво╖х д╕тей:
Думи мо╖, думи мо╖, Кв╕ти мо╖, д╕ти! Виростав вас, доглядав вас — Де ж мен╕ вас д╕ти?.. В Укра╖ну ╕д╕ть д╕ти! В нашу Укра╖ну, Поп╕дтинню, сиротами, А я — тут загину. Там найдете щире серце ╤ слово ласкаве, Там найдете щиру правду, А ще, може, й славу... Прив╕тай же, моя ненько! Моя Укра╖но! Мо╖х д╕ток нерозумних, Як свою дитину.
Як же оц╕ рядки великого поета-пророка сп╕взвучн╕ нашому неспок╕йному ╕ тривожному часов╕! Т. Г. Шевченко уже тод╕ передбачав, що т╕льки справжн╕й, а не паперовий суверен╕тет Укра╖ни надасть можлив╕сть для в╕льного розвитку демократ╕╖, гуман╕зму, християнського милосердя, що т╕льки в╕льна людина зможе творчо працювати, удосконалювати себе ╕ сусп╕льство. Рядки поез╕й «Кобзаря» з╕гр╕вали солдат╕в у траншеях, примножували ╖хн╕ сили п╕д час запеклого бою ╕ шалених атак. Фронтовики любили «Кобзаря» Т. Г. Шевченка ╕ надсилали листи до видавництв, редакц╕й журнал╕в, газет з проханням прислати ╖м на фронт оцю дорогу, вс╕м людством уславлену книжку, а коли цього не можна зробити, то хоча б над╕слали будь-як╕ твори поета. В одному ╕з таких лист╕в чита╓мо: «Здрастуйте, товариш╕! Ми просимо вислати нам «Кобзаря» Тараса Григоровича Шевченка... Нас, укра╖нц╕в, знаходиться... в п╕дрозд╕л╕ 37 чолов╕к. Три роки як з дому... Просимо Вас не в╕дмовити в нашому проханн╕». Серед фронтовик╕в «Кобзар» Т. Г. Шевченка користувався такою повагою, що через право читати цю книгу сперечалися б╕йц╕ м╕ж боями. Короткочасними володарями ц╕╓╖ книги були т╕ б╕йц╕, яких нагороджували за мужн╕сть ╕ хоробр╕сть, виявлен╕ у боях з фашистами. ╤люстрац╕╓ю того, що в╕рш╕ Т. Г. Шевченка виконували важливу функц╕ю пол╕тичного, патр╕отичного ╕ естетичного впливу на б╕йц╕в фронту ╕ населення тилу та окупованих ворогом район╕в, ╓ лист фронтовика Коваленка до свого товариша: «Ти мен╕ пишеш про Шевченка. Я його скр╕зь зустр╕чав: в Сиб╕ру, в Заполяр’╖, в Лен╕нград╕. Я з ним пройшов усю в╕йну (в мене не було «Кобзаря», так я переписав дещо в зошит ╕ читав при перш╕й можливост╕). Читав казахам, киргизам, рос╕янам, мордвинам... В мене було гасло, «в╕чний закон», слова, як╕ були завжди з╕ мною:
Не вмира╓ душа наша, Не вмира╓ воля…».
Укра╖нський поет Микола Нагниб╕да у в╕рш╕ «В землянц╕» просто, образно, хвилююче ╕ правдиво в╕дтворив те значення, яке мав для фронтовик╕в «Кобзар» Т. Г. Шевченка, зосередивши увагу на народност╕ славного «Запов╕ту»:
Полк мав ╕ти на штурм уранц╕, От ╕ зор╕ неясний св╕т... Гуртом з╕бравшись у землянц╕, Б╕йц╕ сп╕вають «Запов╕т». Блищать штики в т╕сному кол╕, В куточку блима каганець: Примружив кар╕, ╕ повол╕, Про т╕ лани широкопол╕ Виводить тенором бо╓ць. ╤ в серц╕ во╖на-онука Гримлять Тарасов╕ слова. Гармати б’ють. Горить в╕конце. ╤ завмира в землянц╕ сп╕в… Благослови ж, Тарасе-сонце, Священним гн╕вом земляк╕в.
В походах ╕ боях «Кобзар» Т. Г. Шевченка передавався ╕з рук в руки. Його читали м╕льйони людей у с╕рих в╕йськових шинелях. Багато в╕рш╕в ╕з «Кобзаря» б╕йц╕ заучували напам’ять ╕ виголошували ╖х як молитву перед бо╓м. Часто на стор╕нках самого «Кобзаря» б╕ля поез╕й Т. Г. Шевченка б╕йц╕ писали сво╖ власн╕ в╕рш╕, в яких висловлювали особист╕ враження в╕д прочитаних твор╕в поета. Одну ╕з отаких солдатських поез╕й письменник Дмитро Косарик наводить у статт╕ — «Знову Тарас н╕мцям лиха натряс»:
В таку годину, брате м╕й, Молись по книжечц╕ оц╕й, То ╖й-же Богу, легше стане, Над╕я в душу тоб╕ гляне, Посилить в╕ру в праве д╕ло, ╤ в б╕й тод╕ ╕ди вже см╕ло За щастя й волю Укра╖ни. ╤ в╕р, що правда на загине, Зерно, яке пос╕╓ш ти, — З╕йде, зросте ╕ дасть цв╕ти!
Про могутн╕й духовний вплив в╕рш╕в «Кобзаря» Т. Г. Шевченка на народ, зокрема на б╕йц╕в фронту, майстерно розпов╕да╓ Мар╕я Грудницька в поез╕╖ п╕д назвою «Лист», стверджуючи ╖╖ зм╕стом, що без твор╕в ген╕ального поета та його св╕тлого образу не змогли б б╕йц╕ так геро╖чно воювати, так в╕дчайдушно битися з ворогом, не змогли б, мабуть, ╕ вижити в отих нестерпних умовах жахливо╖ в╕йни:
╤ от я прошу вас, пришл╕ть мен╕ «Кобзар», Пришл╕ть живе, могутн╓ слово бою. Нехай сильн╕ший буде м╕й удар, Нехай м╕цн╕ше я стискаю зброю. Пришл╕ть мен╕, пришл╕ть мен╕ «Кобзар», Я з ним могутн╕й непоборний во╖н, Маленьку книжечку — дорогоц╕нний дар, Пришл╕ть на номер пошти польово╖.
Отаке щире вшанування твор╕в Т. Г. Шевченка фронтовиками змушувало видавництва публ╕кувати ╖х численними тиражами, щоб якоюсь м╕рою задовольнити духовний голод б╕йц╕в ╕ народу в ╖хн╕х кровопролитних боях за свою свободу ╕ незалежн╕сть. Варто нагадати, що лише 13 видань твор╕в Т. Г. Шевченка укра╖нською ╕ рос╕йською мовами в роки в╕йни нарахову╓ б╕льше 365 тисяч прим╕рник╕в. У роки Велико╖ В╕тчизняно╖ в╕йни твори Т. Г. Шевченка видруковували нав╕ть фронтов╕ та арм╕йськ╕ видавництва. У 1944 роц╕ «Воениздат» випустив зб╕рник «Сини мо╖» на допомогу аг╕таторам у сер╕╖ «Библиотечка красноармейца». Назва зб╕рника «Сини мо╖» ╕ заклик «Смерть н╕мецьким окупантам» красномовно засв╕дчу╓ мету видання ╕ його спрямування. В роки Велико╖ В╕тчизняно╖ в╕йни видавалися лозунги ╕ плакати на слова Т. Г. Шевченка. Особливо╖ уваги в цьому жанр╕ заслугову╓ мистецтво народного художника СРСР В. Кас╕яна, яке було п╕дпорядковане ╓дин╕й мет╕ — перемоз╕ над фашизмом. У 1942-1943 роках В. Кас╕ян створив сер╕ю плакат╕в на слова Т. Г. Шевченка, як╕й дав назву — «Гн╕в Тараса — зброя перемоги». Закликом до во╖н╕в, до свого народу ╕ народ╕в св╕ту звучить плакат, на якому змальовано жахливу картину, властиву для «нового порядку», заведеного г╕тлер╕вцями на тимчасово окупованих наших землях. Фашисти женуть, мов худобу, наших людей на каторгу до г╕тлер╕всько╖ Н╕меччини. З гн╕вом дивиться на це глумл╕ння над сво╖м народом великий поет Укра╖ни ╕ немов промовля╓ до сво╖х внук╕в ╕ правнук╕в:
Не дайте матер╕, не дайте В руках у ката пропадать!
У тяжк╕ во╓нн╕ роки вогненне ╕ гн╕вне слово поета було гострою збро╓ю в боротьб╕ з р╕зного роду зрадниками свого народу, як╕ плазували перед окупантами або ж св╕домо ухилялися в╕д фронту, в╕дсиджувалися в тилу. Отаких покидьк╕в поет тавру╓ гн╕вними словами:
За шмат гнило╖ ковбаси У вас хоч мат╕р попроси — то в╕ддасте.
На одному з плакат╕в во╓нного часу зображено постать отакого в╕дступника, який з переляку плазу╓ перед г╕тлер╕вцями лише тому, щоб зберегти сво╓ нег╕дне життя, а п╕д ним цитован╕ вище рядки великого Кобзаря. Окрем╕ видавництва випускали лист╕вки на слова Т. Г. Шевченка, як╕ розповсюджувалися серед б╕йц╕в Червоно╖ Арм╕╖, партизан╕в та населення, особливо в окупованих г╕тлер╕вцями районах. На одн╕й з таких лист╕вок зображено портрет Т. Г. Шевченка на фон╕ Дн╕прельстану, а п╕д ним п╕дпис:
Зда╓ться, кращого нема Н╕чого в св╕т╕, як Дн╕про, Та наша славна Укра╖на.
Знаним ╕ дорогим було слово Т. Г. Шевченка ╕ серед партизан╕в та п╕дп╕льник╕в, як╕ д╕яли у ворожому тилу. Поез╕╓ю ╕ образом Кобзаря захоплювалися народн╕ месники, ╕мена яких стали в╕домими св╕тов╕. Уяву учениц╕ середньо╖ школи м. Москви Зо╖ Космодем’янсько╖ «полонить траг╕чний ╕ жертвенний образ Чернишевського ╕ Шевченка, вона мр╕╓ под╕бно до них послужити народн╕й справ╕». Мати кер╕вника п╕дп╕льно╖ комсомольсько╖ орган╕зац╕╖ «Молода гвард╕я» Олега Кошового у сво╖х спогадах зазнача╓, що Олег любив багато читати. Серед улюблених його письменник╕в був ╕ Тарас Григорович Шевченко. Партизанськ╕ загони часто називалися ╕менем укра╖нського поета, а його «Кобзар» обер╕гався як дорога рел╕кв╕я, за якою полювали фашисти, ╕ коли в╕днаходили цю книгу або портрет Т. Г. Шевченка, то так╕й людин╕ загрожувала смерть без будь-якого допиту ╕ суду. Г╕тлер╕вц╕ наст╕льки боялися слова Т. Г. Шевченка, що намагалися знищити його могилу разом з прахом. Але цьому завадили наступаюч╕ в╕йська Червоно╖ Арм╕╖. Пост╕йно перебуваючи з народом, живучи в його серцях, Великий Кобзар Укра╖ни в роки в╕йни сво╖м словом в╕дстоював р╕дну землю в╕д фашистсько╖ навали, перебував, отже, на сторож╕ сво╓╖ В╕тчизни — Укра╖ни, свого народу. Поез╕я Т. Г. Шевченка актуальна ╕ д╕йова ╕ в наш╕ дн╕. Поет ╕ сьогодн╕ перебува╓ разом з народом, утверджуючи сво╖м словом незалежн╕сть ╕ суверен╕тет Укра╖ни на засадах справжньо╖ демократ╕╖, гуман╕зму ╕ християнсько╖ морал╕. Про величну вагу слова поета для укра╖нського народу, який закликав завжди любити Укра╖ну, любити ╖╖ «во время люте, в останню тяжкую минуту за не╖ Господа молить», доречно писав поет-академ╕к М. Т. Рильський:
Так, ти живеш у наш╕ дн╕, Ти з нами в прац╕ ╕ в борн╕, Ти з нами йдеш до сонця сходу, Ти правди й вольност╕ пророк…
П. М. КИРИЧОК, доктор ф╕лолог╕чних наук, професор Тавр╕йського нац╕онального ун╕верситету ╕м. В. ╤. Вернадського (З арх╕ву «КС»)
"Кримська Свiтлиця" > #51 за 20.12.2013 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=12696
|