Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
К╤ЛЬК╤СТЬ СКАРГ НА ДОТРИМАННЯ ЗАКОНУ ПРО МОВУ ЗРОСТА╢
Значний стрибок у ставленн╕ до мови стався власне п╕сля повномасштабного вторгнення Рос╕╖…


НА ХЕРСОНЩИН╤ В╤ДКРИВСЯ ПЕРШИЙ ФЕСТИВАЛЬ «Р╤ДНА МОВА - ШЛЯХ ДО ПЕРЕМОГИ»
Укра╖нська мова об’╓дну╓ укра╖нц╕в у боротьб╕ та в нац╕ональн╕й ╕дентичност╕…


УКРА╥НЦ╤ ВИЗНАЧИЛИСЬ, ЧИ ТРЕБА РОС╤ЙСЬКА У ШКОЛАХ
42% укра╖нц╕в п╕дтримують збереження вивчення рос╕йсько╖ мови в певному обсяз╕.


МОВА П╤Д ЧАС В╤ЙНИ СТАЛА ЗБРО╢Ю
В Укра╖н╕ в╕дзначають День писемност╕ та мови.


МОВИ Р╤ДНО╥ ОБОРОНЦ╤
Сьогодн╕шня доб╕рка поез╕й – це твори кримських укра╖нських педагог╕в-поет╕в…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #4 за 24.01.2014 > Тема "Урок української"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#4 за 24.01.2014
СВ╤ТЛ╤ ОБЛИЧЧЯ МАЙДАНУ

Ми ╓сть народ!

Все б╕льше ╕ б╕льше часу в╕дд╕ля╓ нас в╕д дати зародження Майдану-2013, поступово зм╕ню╓ться ╕ ставлення укра╖нц╕в до нього. Звичайно, оск╕льки не вдалося досягти швидких зм╕н, то деяка частина м╕тингувальник╕в в╕дчува╓ певне розчарування. Мовляв, додому все одно не п╕демо, але ж хот╕лося б╕льшого... Тим важлив╕ше заф╕ксувати вс╕ позитивн╕ моменти Майдану, цього неперес╕чного явища укра╖нсько╖ ╕стор╕╖. Тим паче, що на в╕дм╕ну в╕д хрон╕кер╕в Хмельниччини чи Гайдамаччини (дуже мало про них зна╓мо) та в╕д л╕тописця Холодноярсько╖ республ╕ки Юр╕я Горл╕са-Горського, до послуг сучасних журнал╕ст╕в не лише комп’ютери, але й найнов╕ша цифрова фото- ╕ в╕деоапаратура. Усв╕домлюючи цю перевагу, я намагався не пропускати жодного ц╕кавого моменту. Коли побачив знайому «св╕тличанку» з Коломи╖ Оксану Романюк, то не м╕г не зробити фото — надто вже гарним було ╖╖ обличчя! До реч╕, тато Оксани — наполовину грек; предки по материнськ╕й л╕н╕╖ жили в Приазов’╖, а перед тим — хтозна ск╕льки стол╕ть проживали в сонячному Криму... Тобто кримське кор╕ння ц╕╓╖ прикарпатсько╖ родини не виклика╓ сумн╕ву. Може, тому Романюки вже не перший р╕к передплачують «Кримську св╕тлицю»? Того дня в коломийському намет╕ розм╕стилася уся ╖хня родина, а там, де Романюки, — там завжди весело ╕ рад╕сно, там нов╕ друз╕. Мабуть, саме тому у них вже зранку чаювало дво╓ симпатичних харк╕в’ян. Мужчина емоц╕йно розпов╕дав, що св╕домо перейшов на укра╖нську у в╕ц╕ 47 рок╕в. А його супутниця п╕дкреслила: попри те, що ╓ чистокровною рос╕янкою, на Майдан╕ почала сп╕лкуватися укра╖нською. Просила вибачити за вимову, але виходило у не╖ якраз досить непогано. ╤ настр╕й був в╕дпов╕дним, п╕днесеним. Та що там харк╕в’яни — нав╕ть москвич╕ були в захват╕ в╕д ки╖вського Майдану! Зустр╕чався ╕ розмовляв з такими, а пот╕м ще багато ц╕кавого знайшов у ╤нтернет╕.

«КОГДА ГОВОРИЛА, ЧТО ПРИЕХАЛА ИЗ МОСКВЫ, МЕНЯ ПРИНИМАЛИ КАК ХОРОШЕГО ДРУГА...»

Ось що написала москвичка Анна Род╕онова:
«Инфраструктура, созданная протестующими, потрясает воображение, и вопрос «на чьи деньги гуляем», честно говоря, не раз закрадывался в мою голову. Задавать его я никому не стала, поскольку ответ в скором времени узнала сама. Все так же, как у нас: есть интернет-кошелек, куда каждый может перевести свой грошик на нужды революции. Только сочувствующих больше, да и информация распространяется гораздо активнее. Майдан, на мой взгляд, только во вторую, а может, даже и в третью очередь — про политику. О политике говорят мало, наверное, потому, что в главных вопросах протестующие меж собой согласны, а детали обсуждать надо позже и не на площади. Люди пришли и приехали, чтобы поддержать друг друга, посмотреть друг на друга, познакомиться. В этом ответ всем, кто обвиняет майданцев в «проплаченности». Можно заплатить людям за выход на площадь или за выкрикивание лозунгов, но никакими деньгами не оплатишь готовность помочь в организации лагеря. Правительство, кстати, пыталось на соседней площади устроить провластный митинг. Часть митинговавших пошла на Майдан посмотреть, что там происходит, да так там и осталась. Проникнувшись этими настроениями, я пошла в один из пунктов питания, где нужен был волонтер, разливала чай, но по-настоящему нашла себя в изготовлении бутербродов. Когда я говорила, что приехала из Москвы, меня принимали как хорошего друга, а уж когда я обнаружила знакомство с «несе Галя воду», «ти ж мене пiдманула» и «Марусей раз-два-три калина», так и вообще. Спрашивали, знают ли в России про украинские события, и благодарили за поддержку...»

«СКАЗАТЬ, ЧТО НАМ БЫЛИ РАДЫ — НИЧЕГО НЕ СКАЗАТЬ...»

╤нший москвич (на жаль, не вказав ╕мен╕) також залишив ц╕нн╕ св╕дчення в ╤нтернет╕ про по╖здку до Ки╓ва:
«Что такое Майдан, объяснить невозможно, зато любой, оказавшись там, в минимальный срок понимает, что причастился к Истории. Про духоподъёмность Майдана писали многие, но я с удовольствием повторю — «Это не факт. Это хуже факта. Просто всё именно так и есть». Уже у метро «Вокзальная» мы увидели группу киевлян, раздававших приезжим разного рода распечатанную информацию о Майдане, к которой прилагались самые точные и разумные комментарии от встречавших. Сразу поняли, что нам будут рады — ребята пожелали сняться с нами вместе. Люди с национальными флагами и жёлто-голубыми ленточками попадались повсюду, а на Крещатике они оказались в большинстве. Вторая на тот момент неделя противостояния подходила к концу, и люди успели привыкнуть к такого рода ситуации, когда с площади уходить нельзя, а можно только отлучиться. Так что настроение было привычно-деловое и спокойное — каждый знал, что, зачем и как надо делать. Вообще, два важнейших вывода приведу сразу: украинцев отличала решимость и самоорганизация. Причём, речь не о той спонтанной «удалой» решимости отчаяния, что столь свойственна русским и благодаря которой сгорел Никита Пряхин или в волнах Волги утонула персидская княжна.
Речь о спокойной уверенности в следовании самостоятельно принятому решению. В украинском языке эта особенность выражается столь любимым мной словосочетанием «дуже впертий». По сути, оба упомянутых качества — две стороны одной медали: первое — ответственность перед собой, второе — ответственность перед товарищами. Детали оставлю, ограничусь декларацией — организация чувствовалась во всём, в той мере, насколько это в принципе возможно для грандиозного скопления большей частью незнакомых друг с другом людей...»
Тут я лише тр╕шки доповню. Точн╕ше, про╕люструю деталями висновок москвича: «организация чувствовалась во всем». В╕д учасник╕в Майдану чув легенди про те, як ст╕йко трималися во╖ни-афганц╕ п╕д час останнього штурму ╖хн╕х позиц╕й «беркут╕вцями». Ветерани утримали свою барикаду, адже мали величезний досв╕д силового протистояння у значно г╕рших умовах. Вони добре пам’ятали, як вм╕ло ╕ жертовно воювали моджахеди за сво╓. ╤ десь у глибин╕ душ╕ поважали свого колишнього супротивника. Чи думали колись, що доведеться захищати не «╓дино правильну» л╕н╕ю КПРС, а р╕дну укра╖нську землю? Та ще й найдорожч╕ ╖╖ п’яд╕ — в центр╕ столиц╕... То як же вони могли в╕дступити? Наших «афганц╕в» я фотографував багато — вони спок╕йн╕ ╕ мужн╕. На в╕дм╕ну, скаж╕мо, в╕д стареньких ╕ нем╕чних ветеран╕в Велико╖ В╕тчизняно╖, наш╕ «афганц╕» перебувають у в╕ц╕ духовно-патр╕отично╖ зр╕лост╕. В цьому, звичайно ж, ╓ своя краса.
Так само чесно ╕ жертовно виконували св╕й обов’язок на Майдан╕ медики. Вже першого дня був св╕дком того, як одн╕й людин╕ стало погано в натовп╕. Люди з червоними хрестами на б╕лих халатах рятували киянина-пенс╕онера так енерг╕йно, н╕би йшлося про пораненого побратима на пол╕ бою. Не стояли осторонь ╕ звичайн╕ люди, як╕ опинилися поруч. Саме завдяки таким «др╕бницям» почина╓ш в╕дчувати невимовну горд╕сть в╕д того, що ти також укра╖нець. А чи могли в╕дчувати щось под╕бне учасники Антимайдану? Сумн╕ваюся. ╤ ось що ц╕каво — здавалося б, саме там, у пророс╕йськ╕й атмосфер╕, повинно було б сподобатися москвичам. Але парадокс у тому, що зв╕дти вони швидко поверталися на Майдан «антирос╕йський». На останньому чомусь було значно комфортн╕ше, ворожост╕ зовс╕м не в╕дчувалося:
«...Сказать, что нам были рады — ничего не сказать. Майдан разбит на сектора, каждый из которых — малая вотчина той или иной области Украины. Мы этого не знали, и встали с плакатами и значками, не оставлявшими сомнения в нашем гражданстве, среди украинцев Львовщины и Закарпатья — тех самых, кого в России принято считать бандеровцами, что вполне соответствовало действительности. Большие скопления людей подчиняются закону больших чисел — трудно ожидать, что среди 500 000 людей (а в воскресенье на Майдане было больше) все адекватные и разумные; но за два дня стояния с плакатами реакцию только трёх людей нельзя счесть однозначно положительной, причём первый из них был странным дедушкой, просившим меня рассказать Путину о том, что ему удалось расширить закон сохранения энергии, одна дама выразила вполне справедливое недовольство плакатом, на котором была изображена рука с неприличным в адрес Путина жестом — всё же днём на митинге было немало детей, и лишь третья пожилая тётенька пристыдила меня не за форму выражения протеста, а за сам протест; с её точки зрения, поддерживая Майдан, я позорил Россию. Сама она Майдан не поддерживала, была русской гражданкой Украины, а на площадь попала по своим делам — там ведь не только палатки митингующих. Найти ночлег нам было непросто — в воскресенье ожидался грандиозный митинг, часть народа прибыла заранее, и огромные здания мэрии и дома профсоюзов (бывшего когда-то НКВД) не могли вместить всех. Вы видели фото, где мы спим на полу. Оно, однако, нуждается в пояснении. Нам отвели место на втором этаже, подальше от входа, рядом с альковом, то есть там, где среди ночи ходило относительно мало людей, дали нам не только пенки — даже их не хватало на всех — но и тёплое одеяло, а Ире нашли ПОДУШКУ! Тогда как на первом этаже десятки людей спали, улегшись вдоль стен коридора, вблизи постоянно распахивавшихся входных дверей, дышавших декабрьским ночным морозцем, и дверей туалетов. Вообще, я впервые лицезрел ситуацию, когда в мужской туалет стояла очередь, а вход в женский был свободен. «Признак революции» — как справедливо заметила Ира. Немало людей также ночевали на мраморных ступенях широченной лестницы, притулившись у мраморных же перил, или положив голову на колени. Вновь отмечу, что эти «номера люкс» нам обеспечили самые натуральные бандеровцы, в характерных фуражках с козырьком и тризубом. А перед сном, несмотря на наши заверения в сытости, каждому налили по плошке вкуснейшего горячего украинского борща. Вообще, если бы мы там задержались, то уподобились бы волку из известного украинского мультфильма...»
До реч╕, св╕дчення цього ж автора про Антимайдан також ╓ досить ц╕нними:
«Одна из митингующих призналась, что их привезли на автобусах за 250 гривен (1000 р.), а другая сообщила, что мечтает отправить дочку на учёбу в Европу. Я тут же сказал, что она выступает за Евроинтеграцию Украины и предложил ей пойти к нам на Майдан, чем вверг её в ступор, ибо она изумлённо переспросила: «Так вы с Майдана???». И, получив утвердительный ответ, совсем растерялась. Но идти с нами отказалась — иначе, полагаю, её ожидало не только лишение грошей и транспорта домой, но и неприятности по службе. Там же встретили трёх алкашей, явно не желавших попасть в объектив. Ушли мы оттуда под звуки советских песен, перемежавшихся выступлениями заслуженных швей-мотористок и мастериц машинного доения… Ностальжи, можно так сказать, эпохи сисек-масисек и развитого социализма.
А дальше, почти до самого отъезда был тот самый грандиозный полумиллионный или миллионный митинг на Майдане, о котором рассказывать не стану — изойду от зависти. Участники обещают, что как только избавятся от Януковича, тут же поедут «п╕дтримати Москву». Что ж, ловлю их на слове».

«Я ВИДЕЛ ГЛАЗА СВЯЩЕННОСЛУЖИТЕЛЕЙ КИЕВСКОГО ПАТРИАРХАТА...»

Я св╕домо не роблю переклад укра╖нською, оск╕льки так читач╕ виразн╕ше в╕дчують реал╕╖ Майдану. Зда╓ться, вперше за багато десятил╕ть рос╕йська ╕нтел╕генц╕я масово почина╓ говорити про Укра╖ну ╕ укра╖нц╕в шанобливо. Ось що пише рос╕йський журнал╕ст Олександр Барановський:
«Я видел людей, бегущих от российского ОМОНа в период массовых протестов в Москве, и как перед их носами захлопывались двери магазинов и кабаков. Некоторые менеджеры, правда, все же соглашались схоронить внутри себя беглецов, но их было явное меньшинство. Не знаю, что они чувствовали в тот момент и почему принимали мгновенное решение помочь, а не отвернуться, как все остальные, но я себе их явственно в тот момент представлял жителями оккупированных территорий, которые прятали от немцев евреев и партизан. Будни Москвы. Города, который с помпой каждый год празднует очередную годовщину победы над фашизмом...
И я видел спящих на полу в Михайловском соборе киевлян, которых жестоко избил «Беркут» в ночь на 30 ноября под стелой Независимости. Я видел глаза священнослужителей Киевского патриархата (язык не поворачивается назвать их привычным московским словом «попы»), которые неохотно отвечали на вопросы, почему они не затворили ворота и позволили людям остаться ночевать, несмотря на угрозу штурма монастыря «Беркутом»:
— На все воля Божья...
Я видел львовян, братающихся на Майдане с донбасскими. На моих глазах киевляне брали на постой харьковчан, которых они в первый раз в жизни видели и которым негде было ночевать в мятежном городе. Несколько кафе в центре Киева бесплатно кормят протестантов бутербродами и бульоном. Офисы, компании и частные лица, находящиеся в эпицентре событий, снимают пароли с вай-фая, чтобы им могли пользоваться все желающие. Это и есть национальная солидарность. То, чего так не хватает нам, русским...»

ПОЗНАЙОМСЯ НА МАЙДАН╤ З ДЕСЯТЬМА ПАТР╤ОТИЧНИМИ РОДИНАМИ

Е-е, нац╕онально╖ сол╕дарност╕ ╕ нам не вистачало — принаймн╕ до цього часу. Сталося, можна сказати, ДИВО. Але як тепер це укра╖нське диво можна використати з максимальною користю? Мене не покидало в╕дчуття, що дуже багато можна зробити по гарячих сл╕дах. Особливо, якщо вс╕м налаштуватися на активну роботу. Для прикладу наведу ось таке фото: молода ки╖вська родина з «Кримською св╕тлицею» в руках. Зверн╕ть увагу на ц╕ прекрасн╕, св╕тл╕ обличчя! Зна╓те, про що ми говорили тод╕? Про долю кримського укра╖нства. ╤ кияни були неабияк зворушен╕ тим, що в Криму виходить така хороша газета. Не про ╓вро╕нтеграц╕ю вони тод╕ думали, не про покарання «беркут╕вц╕в», а саме про кримських укра╖нц╕в! Чи часто ми бува╓мо св╕дками тако╖ нац╕онально╖ сол╕дарност╕? Зовс╕м н╕... А ось на Майдан╕ люди починають мислити по-╕ншому, вони в╕дчувають себе частинкою ╓дино╖ сп╕льноти. Хай не вс╕, але ось так╕ культурн╕, ╕нтел╕гентн╕ люди перероджуються буквально на очах. ╤ якби л╕дери ╢вромайдану видали м╕льйонним тиражем ╕нструкц╕ю: «Познайомся на Майдан╕ з десятьма патр╕отичними родинами. Склади граф╕к сп╕лкування сво╖х д╕тей з д╕тьми тво╖х нових друз╕в. Твори навколо себе патр╕отичне середовище!» — то якийсь в╕дсоток м╕тингувальник╕в цими настановами неодм╕нно скористався б. ╤ це вже була б нова як╕сть Ки╓ва, нова як╕сть укра╖нства. На жаль, у орган╕затор╕в ╢вромайдану до всього руки не доходять, тому величезн╕ можливост╕ Майдану залишаються невикористаними або використаними лише частково.

МОВНЕ ПИТАННЯ ЗАЛИША╢ТЬСЯ ВАЖЛИВИМ. АЛЕ Ж ПАТР╤ОТИЗМ — ЦЕ НЕ ЛИШЕ МОВА

Укра╖нську мову на Майдан╕ шанують. Проте вона хоч ╕ дом╕ну╓, але залиша╓ чималеньку н╕шу для мови рос╕йсько╖. Чимало аг╕тац╕йних плакат╕в виконано саме рос╕йською: «За ГАИ без взяток», «Это не против России, а против ментовской крыши. Выходи на Майдан!». Або: «Прием продуктов, лекарств, вещей». Двомовн╕сть на Майдан╕ форму╓ться ц╕лком стих╕йно. Наприклад, великими л╕терами на довжелезному намет╕ написано: «Днепропетровск. Один за всех и все за одного!». ╤ поряд значно меншими: «Кривий Р╕г за ╢С. Ки╖в, ми разом!». Гасло, написане в╕д руки: «Требую борьбы! «Регионам» не верил, не верю и не поверю никогда». ╤ тут же: «Слава Укра╖н╕!». Ось великий плакат: «Не курить. Не палити. No smoke». А дал╕ пояснення, чому не курити: «Здесь бензин / Тут бензин». Шкода, що не було часу вияснити — представники якого рег╕ону були авторами. Думаю, що не кияни, бо мешканц╕ столиц╕ не перекладали б так╕ др╕бнички з рос╕йсько╖ на укра╖нську ╕ навпаки. Було б щось одне. А ось харк╕в’яни, донеччани — т╕ могли. У себе сп╕лкуються виключно рос╕йською, а для Ки╓ва роблять виняток — двомовн╕сть. По-╕ншому, мабуть, ╕ не вийде, адже в╕дсоток рос╕йськомовних серед пол╕тично активного населення Укра╖ни дуже високий. ╤ все ж Майдан масово продуку╓ укра╖нських нац╕онал╕ст╕в. Механ╕зми р╕зноман╕тн╕, але в загальних рисах усе добре прояснив киянин (одесит за народженням) Фед╕р Сивцов:
«Когда «Беркут» прорвался за баррикады и начал оттеснять людей, женщин и детей собрали на сцене, а тех, кто не мог там уместиться, — вокруг. Люди молились и держались из последних сил — чтобы не заплакать от бессилия и страха. И вдруг вночи раздался колокольный звон. И этот звон означал надежду. В этот момент я поверил... в Бога. Когда со сцены раздался крик: «Нас почули! З усього Ки╓ва до нас ╖дуть люди!», я оглянулся и на месте пустыря увидел нескончаемый поток людей — украинцев, неравнодушных к судьбе наших сограждан. Простых соотечественников, вышедших на защиту мирного населения. В этот момент я стал националистом. Я далеко не самый смелый или безрассудный в этой стране. Но сегодня я снова выйду на Майдан. За эту ночь, за этих людей, за гордость быть единой сплоченной нацией — за ту гордость, которую мы отстояли сегодня ночью...»
Рос╕йськомовна киянка Галина Грачова передала до коломийського намету теплу шерстяну ковдру та багато пластмасових стаканчик╕в для чаю, аби прикарпатц╕ не мерзли вноч╕ та могли част╕ше з╕гр╕ватися гарячим ча╓м удень. ╤ це при тому, що ╖╖ дев’ятир╕чний внук потребу╓ складно╖ операц╕╖. Грошей для операц╕╖ потр╕бно ой як багато... Але того дня пан╕ Галина думала не про сво╖х найближчих родич╕в, а про долю Укра╖ни. Чи не таких людей мав на уваз╕ ки╖вський художник Олександр Мельник, коли малював плакат: «Ви прекрасн╕! Я вас люблю!». ╤ зна╓те, що в╕н найчаст╕ше чув в╕д м╕тингувальник╕в? Люди кричали йому: «Ми вас також любимо!!!». Мабуть, це ╕ ╓ найвище досягнення Майдану — по╓днання Добра, Любов╕, Краси. Прикро, якщо цього не розум╕ють пол╕тики. Але принаймн╕ добре, що цю обставину усв╕домлюють поети. Ось що писав донеччанин Микола Джм╕ль п╕д впливом Майдану-2004:
Страна небесной чистоты,
Страна любви, свободы,
 братства,
Страна духовной
 красоты,
Страна духовного
 богатства...
Отже, укра╖нц╕ довели, що, моб╕л╕зуючи сво╖ сили у момент небезпеки, вони вол╕ють триматися л╕н╕╖ Добра. Пол╕тики повинн╕ враховувати цю обставину. Саме концентрован╕ зусилля в цьому напрямку можуть привести до великого усп╕ху. Натом╕сть радикальн╕ д╕╖ екстрем╕ст╕в скор╕ше руйнуватимуть укра╖нський монол╕т, не приносячи оч╕кувано╖ корист╕.

Серг╕й ЛАЩЕНКО
(Фото автора)

На фото: «Cв╕тличанкa» з Коломи╖ Оксанa Романюк

ОФОРМИТИ ПЕРЕДПЛАТУ на всеукра╖нську загальнопол╕тичну ╕ л╕тературно-художню газету «Кримська св╕тлиця» та ╕нш╕ культуролог╕чн╕ видання ДП «Нац╕ональне газетно-журнальне видавництво» (газету «Культура ╕ життя», журнали «Укра╖нська культура», «Укра╖нський театр», «Театрально-концертний Ки╖в», «Музика», «Пам’ятки Укра╖ни: ╕стор╕я та культура») можна в будь-якому поштовому в╕дд╕ленн╕ зв’язку Укра╖ни. У кра╖нах далекого заруб╕жжя оформити передплату на ц╕ видання можна через сайт www.presa.ua на стор╕нц╕ «Передплата On-Line». Передплатити та придбати окрем╕ прим╕рники видань в електронн╕й верс╕╖ можна за адресою - http://presspoint.ua/. Така послуга доступна в будь-як╕й кра╖н╕ св╕ту. Дов╕дки за тел.: (044) 498-23-64; e-mail: nvu.kultura.porhun@gmail.com

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #4 за 24.01.2014 > Тема "Урок української"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=12811

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков