Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4452)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4125)
Українці мої... (1661)
Резонанс (2122)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1052)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (242)
Бути чи не бути? (323)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (207)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ВЕРБНА НЕД╤ЛЯ
Наш╕ традиц╕╖


ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #17 за 25.04.2014 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#17 за 25.04.2014
ЖАР-ПТИЦ╤ З ГАРАСОВОГО САДУ

Джерела

Будь щасливою, сорочко моя вишивана,
Трохи м╕ллю поточена, трошечки драна…
Олександр Шарварок

Вишивка – один з найяскрав╕ших ╕ найпоширен╕ших вид╕в народного мистецтва Укра╖ни. Вона в╕ддзеркалю╓ матер╕альне та духовне життя народу впродовж тисячол╕ть, засв╕дчу╓ людську фантаз╕ю та великий творчий потенц╕ал. Сьогодн╕, мабуть, нема╓ жодного музею етнограф╕чного спрямування, в якому б не експонувались укра╖нськ╕ вишивки. Безумовно, н╕хто з науковц╕в дос╕ не зм╕г сказати, хто першим за допомогою голки й нитки перен╕с рослинний, тваринний чи геометричний орнамент на полотно.
Зразки найдавн╕шо╖ вишивки, що збереглися в музеях ╢вропи, належать до V стол╕ття нашо╖ ери, натом╕сть укра╖нська вишивка, яка прикраша╓ музе╖ нашо╖ держави, почина╓ св╕й родов╕д в╕д XVI стол╕ття. Це так звана доба розкв╕ту укра╖нсько╖ вишивки. Однак справжньою сенсац╕╓ю для вчених стали розкопки Соколово╖ могили в сел╕ Ковал╕вка Микола╖всько╖ област╕, де було знайдено залишки золотого шитва на шовков╕й тканин╕, яке дату╓ться ╤ стол╕ттям до нашо╖ ери. На ц╕й вишивц╕ вигаптувано горщики з паростками, г╕лочки оливкових дерев, акант поруч з орнаментальними мотивами. Зв╕сно, жодних нац╕ональних традиц╕й у н╕й нема╓ ╕ вона не може претендувати на орнаментальний скарб укра╖нсько╖ нац╕╖. Натом╕сть вишивки укра╖нського села, зокрема минулого стол╕ття, засв╕дчують, що укра╖нська народна вишивка — феноменальне явище не лише в нац╕ональн╕й, а й св╕тов╕й культур╕.
В Укра╖н╕ заф╕ксовано найб╕льше техн╕к гаптування, а серед них так╕, як набирування, прямий хрест, хрестик, болгарський хрест, гладь, штап╕вка, низинка, лиштва, рушниковий шов, занизування, солов’╖н╕ в╕чка, виколювання, вир╕зування… В наш╕й держав╕ сьогодн╕ в╕дом╕ так╕ центри народно╖ вишивки: Космач, Яс╕ня, Клемб╕вка, Полтава, Льв╕в, Терноп╕ль, Виженка… На жаль, багато талановитих вишивальниць уже в╕д╕йшло в╕д нас, серед них Ра╖са Чех╕вська з Канева, Алла В╕льхова з Павлограда, Олександра Великодна з Полтави, ╤рина Завадович, Мар╕я Калиняк, В╕ра Бандр╕вська, Стефан╕я Кульчицька з╕ Львова, Ксеня Дедерчук, Ксеня Варцаб’юк, Анна Арсенич, Полагна Клапцуняк, Олена Рибчук, Явдоха Рошканюк, Мар╕я Попович з Космача, Михайлина Сабадаш з Коломи╖, Явдоха Гарас з Вашк╕вц╕в… Естафету старшого покол╕ння сьогодн╕ активно п╕дхопила молодь. Вишивка знову ста╓ модною, популярною.
З’являються нов╕ досл╕дження про вишивку, зокрема, прац╕ Р. В. Захарчук-Чугай «Укра╖нська народна вишивка», Тетяни Кари-Василь╓во╖ «Укра╖нська вишивка», Л╕д╕╖ Орел «Укра╖нськ╕ рушники», ╢вдок╕╖ Сороханюк «Гуцульщина в низинц╕», ╤рини Свйонтек «Гуцульськ╕ вишивки Карпат», Мирослави Шандро «Гуцульськ╕ вишивки», Мар╕╖ Калиняк «Укра╖нська вишивка. Сучасне трактування», ╤рини Сеник «Метелики спогад╕в. Спогади ╕ взори до вишивання»… ╤ ми знову поверта╓мось до творчост╕ заслуженого майстра народно╖ творчост╕ Укра╖ни Георг╕я Гараса, який на основ╕ буковинських взор╕в створив понад три тисяч╕ орнамент╕в. Георг╕й Гарас, син Олекс╕я, народився 27 лютого 1901 року в м╕ст╕ Вашк╕вц╕ на Буковин╕. Хлопець виховувався в християнськ╕й працьовит╕й родин╕, мама ╕ бабуся гарно вишивали, виготовляли народний одяг, а все починали ╕з с╕яння льону, а в╕дтак виготовлення з нього полотна. Вишивка в родин╕ Гарас╕в була досить популярною. Георг╕й був змалечку залюблений в буковинськ╕ народн╕ орнаменти, ум╕в читати ╖х. Як т╕льки став п╕дростати, почав задумуватись над тим чи ╕ншим символом. Юнак пробував творити сво╖ орнаменти, як╕ полюбляли вашк╕вськ╕ ж╕нки.
С╕м’я Гарас╕в жила убого, боярська Румун╕я вс╕ляко гнобила буковинських селян. Георг╕й прагнув осягнути науку, але через матер╕альн╕ нестатки зм╕г зак╕нчити лише чотири класи школи. Батько хлопчика, Олекс╕й, аби якось зарадити нестаткам, ╖де на зароб╕тки до Канади. Зв╕дти пересила╓ с╕м’╖ тяжко зароблен╕ грош╕. У Вашк╕вцях в 1912 роц╕ в╕дкривають г╕мназ╕ю ╕ Георг╕й вступа╓ туди на навчання. Повернувшись з Канади, батько активно включа╓ться в пол╕тичне життя краю, п╕дтриму╓ немало патр╕отичних орган╕зац╕й, як╕ спов╕дують укра╖нську нац╕ональну ╕дею. Неспод╕вано почина╓ться Перша св╕това в╕йна. Олекс╕я Гараса кидають в таб╕р в╕йськовополонених ╕, як зауважу╓ досл╕дник творчост╕ Георг╕я Гараса Авксент╕й Як╕вчук, весь тягар утримання с╕м’╖ ляга╓ на плеч╕ старшого сина Георг╕я.
З полону Олекс╕й Гарас поверта╓ться у 1921 роц╕ знесиленим ╕ без грошей. В╕н ста╓ оч╕льником с╕м’╖ ╕ син Георг╕й ма╓ змогу спробувати вступити на навчання в Черн╕вц╕. Однак д╕тям укра╖нц╕в туди дорога була закритою. Розчарований парубок поверта╓ться до р╕дних Вашк╕вц╕в ╕ порина╓ в малювання. Попервах пробу╓ себе як художник, створюючи чудов╕ пейзаж╕ та сюжети с╕льського життя буковинц╕в, однак перевагу в╕дда╓ орнаментал╕стиц╕ ╕ залиша╓ться в╕рним улюблен╕й справ╕ впродовж усього свого життя.
Звертаючись до укра╖нсько╖ ╕сторично╖ тематики його зап╕дозрю╓ в нац╕онал╕зм╕ румунська пол╕ц╕я ╕ Сигуранца робить в його осел╕ обшук. Та мистець був готовим до цього ╕ обшук не ув╕нчався усп╕хом. ╤ знову на його долю випада╓ вже Друга св╕това в╕йна. Тяжк╕ випробування, во╓нне лихол╕ття стають на перешкод╕ художнику. А п╕сля в╕йни Георг╕я Гараса вже пересл╕ду╓ радянська влада за укра╖нськ╕ нац╕ональн╕ погляди, за протид╕ю колектив╕зац╕╖ укра╖нського села.
Георг╕й Гарас самотужки здобував мистецьку осв╕ту ╕ вже в 1965 роц╕ став заслуженим майстром народно╖ творчост╕ Укра╖ни. Будучи вихованим на укра╖нських народних традиц╕ях, на ╕стор╕╖ нашо╖ нац╕╖, Георг╕й Гарас продовжу╓ сво╖ пошуки в малярств╕ ╕ на кращих традиц╕ях укра╖нського малярства, насамперед, на творчост╕ художник╕в Олекси Новак╕вського, Миколи ╤васюка, ╤вана Труша, Северина Обста почина╓ сво╖ перш╕ спроби у великому мистецтв╕. Георг╕й Гарас створю╓ портрети Тараса Шевченка, Юр╕я Федьковича, Ольги Кобилянсько╖, Лес╕ Укра╖нки, Василя Стефаника, пише картини на ╕сторичну тематику «В’╖зд Богдана Хмельницького в Ки╖в» (коп╕я картини Михайла ╤васюка), «Козаки нападають на турецьку галеру», «Ви╖хав козак на могилу», «Устим Кармелюк», «Максим Зал╕зняк», «Богдан Хмельницький з Богуном», «Олекса Довбуш з опришками» та понад дв╕ тисяч╕ орнамент╕в для вишивання ╕ ткацтва. Ц╕ орнаменти залюбки вишивала на сорочках, скатертях, рушниках, серветках його дружина Явдоха, яка для Георг╕я Гараса була не просто щирим приятелем, а й мудрим порадником, першим поц╕новувачем його роб╕т. Проте найб╕льшого поширення Гарасов╕ взори набули все-таки в Канад╕, де залишилось немало батькових друз╕в, де проживало багато вих╕дц╕в з Буковини ╕ Галичини. Акурат ц╕ орнаменти лучили ╖х з покинутою Батьк╕вщиною, на яку ще мали над╕ю колись повернутись.
Ж╕нки в Канад╕ вишивали ц╕ новотвори буковинського мистця французькими нитками фабрики «ДМС» ╕ висилали деяк╕ сво╖ вишивки до Вашк╕вц╕в родин╕ Гарас╕в, а для Явдохи – по к╕лька десятк╕в мотк╕в ниток. Тож не випадково, що ус╕ орнаменти Георг╕й Гарас малював з розрахунку на вишивання ╖х нитками ц╕╓╖ французько╖ фабрики, вказуючи безпосередньо номери кожного кольору.
На жаль, життя Георг╕я Гараса було коротким ╕ вже 31 с╕чня 1972 року в╕н в╕д╕йшов в╕д нас у засв╕ти. Я не мав щастя зап╕знатися з великим МАЕСТРО, але через к╕лька рок╕в по його смерт╕ в╕дв╕дав садибу Гарас╕в у Вашк╕вцях у товариств╕ письменник╕в Михайла ╤васюка, Мар╕╖ Мат╕ос, кра╓знавця М╕рч╕ М╕нтенка та ╕нших. Подиву мо╓му не було меж, живописн╕ полотна мистця, його численн╕ орнаменти чарували, не давали спокою, спонукали творити красу. Я мав шанс зап╕знатися з великою хранителькою Гарасового скарбу Явдохою Гарас, скуштувати меду з ╖╖ пас╕ки, вловити ╖╖ висл╕в: «Я мушу довго жити, аби зберегти оц╕ вишивки ╕ цей музей…». ╤ вона жила довго, була Берегинею вишиваного скарбу, скарбу орнамент╕в. Згаду╓ зав╕дувачка науково-методичного в╕дд╕лу Черн╕вецького кра╓знавчого музею пан╕ ╢вдок╕я Антонюк-Гаврищук: «Вперше у день нав╕дин до музею-садиби Юр╕я Федьковича, до Путили, 8 серпня 1974 року з нагоди в╕дкриття в╕дбудовано╖ та впорядковано╖ родинно╖ хати я познайомилась з багатьма шанувальниками творчост╕ поета (╕ з п. М╕нтенком), з доброокою, пишною та гарною, жвавою до розмови, щиро╖ ╕ тривко╖, усм╕хненою особливою материнською доброзичлив╕стю, наче ми давно знайом╕, ╢вдок╕╓ю. Так називали ╖╖ прац╕вники Черн╕вецького музею Юр╕я Федьковича. Сфотографувались б╕ля поетово╖ криниц╕, п╕д новозбудованою хатою, на запашному серпневому подв╕р’╖, де пахли особливо урочисто напередодн╕ скошен╕ трави скорботн╕. У жовтн╕ того ж року разом з науковими прац╕вниками нашого музею — Олександрою Тимоф╓╓вою (дружиною Г. М╕зюна) та ╤риною Олександр╕вною Паранюк я при╖хала у м╕стечко Вашк╕вц╕ для впорядкування творчо╖ спадщини художника перед в╕дкриттям музею на сповнення запов╕ту Георг╕я Олекс╕йовича Гараса. Не буде переб╕льшенням сказати, що ми вперше п╕д╕ймали дорогоц╕нн╕ крупинки досв╕ду господарювання, гармон╕йного особист╕сного та з довк╕ллям життя родини, любов╕ ╕ творчост╕ з Божо╖ благодат╕, радост╕ ╕ сл╕з, здобутк╕в ╕ втрат ц╕╓╖ християнсько╖ з гуцульськими звичаями укра╖нсько╖ родини Гарас╕в з-над Черемоша на Вижниччин╕ у Прикарпатт╕ Буковинському, де мати-берегиня понад ус╕ верховенства.
Все було вперше – запис музейних пам’яток до ╕нвентарно╖ книги, шифрування вс╕х мемор╕альних пам’яток художника-орнаментал╕ста (мольберт, пензл╕, фарби тощо), власноруч розкреслених орнаментованих листк╕в ╕з завершеними кольоровими малюнками, або лише розпочатими, картин, виконаних ол╕йними фарбами, ол╕вцем, акварелей… ╥х були тисяч╕. Науков╕ описи, вдивляння в кольори, ╖х по╓днання в орнаментах надзвичайно втомлювали, так, що в╕зерунки ц╕лком оволод╕ли мо╖м св╕топростором, ввижались на неб╕, травах, на сн╕гу. Розраджувала ╢вдок╕я Петр╕вна – то п╕снею (знала багато п╕сень, сама в╕ршувала настро╖ на народн╕ мелод╕╖), то хвилюючими опов╕дями про д╕тей, яких подружжя втратило малими, то смачними стравами, якими, як ╕ власного виготовлення вином та медами з вулик╕в, доглянутих господинею з християнською щир╕стю, як дбайлива матуся, пригощала нас (не т╕льки у свята чи до народин), вс╕х, хто переступав пор╕г музею, мудра ╖╖ укра╖нська вдача. При╖жджали ми у в╕дрядження, бувало, й на тиждень, працювали понад робочий час, тому вона запропонувала нам одну з к╕мнаток сараю, обладнаного нею п╕д житло для себе. Тож я ╖хала у Вашк╕вц╕ завжди, як додому…».
Кра╓знавець М╕рча М╕нтенко з Великого Кучурова, що на Буковин╕, п╕дкреслю╓, що приходив до музею Григор╕я Гараса, як до храму, любувався кожним хрестиком орнаменту, був безмежно гордим за такого талановитого ТВОРЦЯ. За основу до того чи ╕ншого взору Георг╕й Гарас брав символ з традиц╕йного буковинського орнаменту ╕, н╕би в╕дштовхуючись в╕д нього, творив ц╕лком нову р╕ч. Основними символами були зоря (ружа), ключ (ключкове), головач, хрест, бараняч╕ роги, як╕ подобали до латв╕йських, словацьких, французьких народних мотив╕в. Як п╕дкреслю╓ доктор мистецтвознавства Ра╖са Захарчук-Чугай, кожен з таких орнамент╕в вид╕ля╓ться детальною розробкою основних принцип╕в – симетр╕╖, ритм╕в, повтор╕в, мотив╕в, стил╕зац╕╖. Ус╕ взори багатокол╕рн╕, переважно розрахован╕ на вишивання хрестиком. Георг╕й Гарас вдало вир╕шу╓ складну колористичну мову орнаментальних композиц╕й. У вс╕х орнаментах присутн╕й б╕лий кол╕р, який дещо полегшу╓ яскравий зелений, син╕й, червоний, жовтий, що вир╕жня╓ ╖х в╕д жовтогарячих космацьких взор╕в. Зрештою, Георг╕й Гарас полюбля╓ у сво╖х взорах подавати два-чотири р╕жн╕ зелен╕ в╕дт╕нки, як╕ вишивають нитками французько╖ ф╕рми «ДМС» номерами 904, 703, 954, 907… ╤ т╕ орнаменти нагадують чар╕вних жар-птиць, як╕ вил╕тають з казкового Гарасового саду ╕ летять в далек╕ ╕ близьк╕ св╕ти. А там зал╕тають в кватирки осель, ╕ ж╕нки за допомогою голки й ниток починають ╖х переносити на полотно. Хибною ╓ думка, що Гарасов╕ взори найб╕льше вишивають на Буковин╕, бо вони досить поширен╕ в Канад╕, США, Австрал╕╖, Львов╕, Тернопол╕, Ки╓в╕, на Гуцульщин╕, Бойк╕вщин╕, Покутт╕…
 На той час на укра╖нський народний одяг якомога активн╕ше наступали промислов╕ товари. Укра╖нську вишиванку зам╕нювала б╕ла фабрична сорочка. До не╖ чолов╕ки використовували р╕жн╕ фабричн╕ краватки. Було модним одягати б╕лу сорочку ╕ краватку чиновниками ус╕х ранг╕в. Нав╕ть бажаним. Аби надати цьому укра╖нського забарвлення Георг╕й Гарас розробля╓ вс╕ляк╕ зразки вишиваних краваток, як╕ входять швидко в моду. Особливо полюбляли одягати так╕ краватки укра╖нськ╕ патр╕оти, зокрема письменники, науковц╕, учител╕. До слова: на сьогодн╕шн╕й день ╓ немало фотограф╕й чолов╕к╕в у вишиваних краватках. Одна з них – генерал УПА Василь Кук ╕з Зенов╕╓м Матчаком (на фото унизу). Василь Кук одягнений в краватку, в як╕й одразу вбача╓мо почерк Георг╕я Гараса.
 Згодом укра╖нськ╕ вишивальниц╕ у Львов╕, Космач╕, Стрию, Луцьку, Коломи╖, Рахов╕ почали вишивати краватки в Гарасовому стил╕, але вже використовуючи орнаменти свого краю. Льв╕в’яни внизу тако╖ краватки вишивали лева, а народний майстер з Космача Микола Боб’як робив так╕ краватки з б╕серу ╕ називали ╖х у Космач╕ в╕сьорками. Сьогодн╕ знову повернулася мода на вишиван╕ краватки ╕ ╖х уже вишивають не лише на Заход╕ Укра╖ни, а й у Ки╓в╕, Канев╕, Сумах, Полтав╕. Треба п╕дкреслити, що журнал «Народна творч╕сть та етнограф╕я» в 1972 роц╕ надрукував зразки краваток, вишивку до яких розробив Георг╕й Гарас. Цей журнал на той час мав неабияку популярн╕сть ╕ чималий тираж.
 Завдяки журналу, вишиван╕ краватки набули швидкого поширення в ус╕х областях Укра╖ни, нав╕ть на Донбас╕, в м╕ст╕ Слов’янську. Хата-музей Георг╕я Гараса завжди була гостинно в╕дчинена для шанувальник╕в народного мистецтва. Сюди при╖жджали з ус╕х усюд люди, милувалися чудовими орнаментами, виходили з╕ св╕тлиц╕ духовно багатшими. Але були в╕дв╕дувач╕, котр╕ мали не ц╕лком добр╕ нам╕ри, бо хот╕ли зажити соб╕ слави на Гарасових орнаментах. Загостила сюди ╕ вишивальниця з Австр╕╖ Ксен╕я Колотило, котра мала буковинське кор╕ння, ╕ нав’язала т╕сн╕ контакти з Володимиром Бровченком, який був оч╕льником товариства «Укра╖на» в Ки╓в╕. Користаючи з нагоди, що Явдоха Гарас була досить дов╕рливою ж╕нкою, пан╕ Колотило пофотографувала Гарасов╕ орнаменти, мовляв ма╓ нам╕р ╖х вишивати, а насправд╕ видала в Ки╓в╕ книжку взор╕в, у як╕й використала розроблен╕ Гарасом орнаменти як сво╖ власн╕. Книжку видала завдяки товариству «Укра╖на» ╕ безпосередн╕й п╕дтримц╕ самого Володимира Бровченка. Громадськ╕сть Буковини глибоко обурилась такому вчинку. На захист авторського права Георг╕я Гараса виступила нав╕ть Вижницька Сп╕лка народних майстр╕в. ╤, звичайно, преса. Та – безрезультатно.
Популярн╕сть Гарасових вишивок в Укра╖н╕ ╕ св╕т╕ в╕дбулася завдяки маленьк╕й книжечц╕ його орнамент╕в, яку в 1971 роц╕ видало ки╖вське видавництво «Мистецтво». А ще завдяки музею Георг╕я Гараса в м╕стечку Вашк╕вц╕ на Буковин╕, який впродовж десятк╕в рок╕в в╕дв╕дують численн╕ туристи, залишаючи в книз╕ в╕дгук╕в щир╕ рядки вражень.
— Дяку╓мо за все те прекрасне, що побачили в Ваш╕й буковинськ╕й хат╕. Спод╕ва╓мось, що незадовго тут буде хата-музей Г. О. Гараса, — пишуть у книз╕ в╕дгук╕в Зоряна та Богдан Сивуляки 17 липня 1972 року. — Тод╕ ще не один мистецький тв╕р талановитого подружжя (поки що нема можливост╕ виставити) побачать люди. Ц╕лу╓мо Ваш╕ руки, дорога ╢вдок╕╓ Петр╕вно!
А ось який запис в книз╕ в╕дгук╕в залишили 27 кв╕тня 1982 року Павло та Елла Загребельн╕: «Зачарован╕ дивовижним св╕том Гараса. Неповторним ╕ прекрасним, як наша земля Укра╖нська. Вклоня╓мося низько хранительц╕ цих скарб╕в ╢вдок╕╖ Петр╕вн╕». Священик з Австрал╕╖ Зенон Харкавий 15 серпня 1984 року п╕дкреслю╓: «Дуже радо було побачити таку велику спадщину народно╖ творчост╕ одно╖ талановито╖ людини, яка завжди буде передаватися через мистецьку вишивку в р╕зних кра╖нах св╕ту. Побажання: щоб ця спадщина була видана у форм╕ великого альбому у скорому час╕».
Посол Япон╕╖ в Укра╖н╕ Суедзава Сьодз╕ 16 серпня 1994 року записав: «Я глибоко вражений чудовими твор╕ннями художника Гараса. Бажаю Вам здоров’я та довгол╕ття!».
Минають роки. Творч╕сть Георг╕я Гараса сьогодн╕ по-новому осмислюють наш╕ сучасники. В╕н зробив вагомий внесок у розвиток нашо╖ нац╕онально╖ вишивки.

Дмитро ПОЖОДЖУК,
заслужений майстер народно╖ творчост╕ Укра╖ни, лауреат прем╕й ╕мен╕ ╤вана Ог╕╓нка та Мирослава ╤рчана

ДОРОГА ДО ВАШК╤ВЦ╤В

Дорога до Вашк╕вц╕в – дорога до дому
Через Прут, на вигон╕ Черемоша крутому!
Тут в сонце вбран╕ хата коло хати –
У вишивках – Гарас╕в
 не доведеться шукати:
На подв╕р’╖ вс╕х чека╓ доброока мати!
Дорога до Вашк╕вц╕в – дорога додому –
Тут в╕дчинен╕ двер╕ дорослому й малому:
Стр╕ча╓ Гарас╕в ос╕нн╕й дивосад
З небачених у вишивках принад –
Казков╕ з л╕н╕й ╕ хрестик╕в осел╕,
В них веселков╕ карусел╕
Нестримно нас в св╕т кольору несуть
╤ розвидняють дивосв╕ту суть!
Ромашков╕ б╕ля дор╕г поля,
П╕они й л╕л╕╖ кивають нам здаля,
Не в╕дпуска╓ чорнобривцями
 закв╕тчана земля!
Дорога до Вашк╕вц╕в – дорога до дому,
Кожному укра╖нцев╕ дорогому –
Тут в океан╕ вишиваних мр╕й
Пану╓ ф╕лософ╕я над╕й,
Великих добротворчих д╕й
Житт╓вий човен з шторм╕в виривати,
Г╕дне людей укра╖нцям
 життя будувати!
Дорога до Вашк╕вц╕в – дорога додому
Зал╕зницею, коли й по льоду хрусткому –
В полон╕ орнамент╕в
 забува╓ш про втому!
Смак прац╕ для людей дано тут вс╕м збагнути,
Щоб Вашк╕вц╕ уже н╕коли не забути:
Наперек╕р горю особистому
Творець виткав над╕ю у в╕нку барвистому!
В╕н св╕й скарб з розма╖ття фарб розгортав –
Дивовижн╕ узори на нев’янучу рад╕сть
людям в╕ддав.
╢вдок╕я АНТОНЮК-ГАВРИЩУК

Б╤БЛ╤ОГРАФ╤Я

Як╕вчук А. Ф. У музе╖ Георг╕я Гараса // Нар. творч╕сть та етнограф╕я. — 1985. — № 3. — С. 88-89.
Гуць Михайло. Книжка про митц╕в буковинського Прикарпаття // Нар. творч╕сть та етнограф╕я. — 1993. №2. — С. 87-91.
Гарас Георг╕й. Зразки вишивок хрестиком // Нар. творч╕сть та етнограф╕я. — 1972. № 4. — С. 16-17.
Аронець М.М. У св╕т╕ орнамент╕в // Нар. творч╕сть та етнограф╕я. — 1973. № 1. — С. 103-104.
Сел╕вачов Михайло. Лексикон укра╖нсько╖ орнаментики. — К.: Редакц╕я в╕сника «Ант»; Н╕жин: ТОВ «Видавництво «Аспект-Пол╕граф», 2005. — 400 с.
Захарчук-Чугай Р.В. Укра╖нська народна вишивка. Зах╕дн╕ област╕ УРСР. – К.: Наукова думка, 1988. — С. 176.
Шандро Мирослава. Гуцульськ╕ вишивки. — Черн╕вц╕: Видавничий д╕м «Букрек», 2005. — 104 с.; ╕л.
Свйонтек ╤рина. Гуцульськ╕ вишивки Карпат. Мистецтво орнаменту. – ╤вано-Франк╕вськ: Народне мистецтво, 2005. — 284 с.
Укра╖нська вишивка: Альбом/ Авт. тексту та упоряд. Т. Кара-Василь╓ва. – К.: Мистецтво, 1993. — 264 с.: ╕л. — Рез. та перел╕к ╕л. – рос., англ., фр., н╕м.
Колотило К.╤. Ксен╕я Колотило: Альбом / Авт.-упоряд. Степан М. Г. – К.: Мистецтво, 1990. – 112 с.: ╕л.. – Текст укр., н╕м., англ. та фр. мовами.
Serena Raffaella. L’art du petit point. – Paris: Armand colin, 1995. – 223 p.
Кожолянко Ярослава. Буковинський традиц╕йний одяг. – Черн╕вц╕-Саскатун, 1994. — 262 с.
Митц╕ Укра╖ни: Енцикл. дов╕д. Упоряд.: М.Г. Лаб╕нський, В.С. Мурза. За ред. А.В. Кудрицького. – К.: УЕ, 1992. – 848 с.
Сеньк╕в ╤ван. Гуцульська спадщина: Прац╕ з життя ╕ творчост╕ гуцул╕в. – К.: Укра╖нознавство, 1995. – 512 с.: ╕л.
Историко-этнографический атлас Прибалтики / Редкол.: Л.Н. Терентьева (гл. ред.) и др.; Ин-т этнографии им. Н.Н. Миклухо-Маклая АН СССР и др. Одежда. – Рига: «Зинатне», 1986. – 173 с.
Укра╖нський народний одяг. – Торонто-Ф╕ладельф╕я, 1992. — 311 с.
Chlupova Anna. L’udova vysivka. – Bratislava, 1985. – 544 s.
Sorochaniuk Eudokia. Nyzinka – embroidery of the Hutsuls. Pennsauken, 2002. — 284 p.
Калиняк Мар╕я. Укра╖нська вишивка. Сучасне трактування. Льв╕в: НВФ «Укра╖нськ╕ технолог╕╖», 2004. – 116 с.: — Рез. англ. мовою.
Senyk Iryna. Butterfly Memories. Memoires and Embroidery Дesigns/ Preface by Horhula I.(in Ukrainian and English). – L’viv «Мс» Publishing House», 2003. — 288 p.п.
Пожоджук Дмитро. Вишивка Космача// Гуцульська школа. — 2000. № 1-2. — С. 72-77.
Укра╖на й укра╖нц╕: ╕сторико-етнограф╕чний мистецький альбом ╤вана Гончара (Галичина, Буковина). — К.: УЦНК «Музей ╤вана Гончара», ПФ «Оранта», 2007. — 304 с.

 

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #17 за 25.04.2014 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=13192

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков