Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
К╤ЛЬК╤СТЬ СКАРГ НА ДОТРИМАННЯ ЗАКОНУ ПРО МОВУ ЗРОСТА╢
Значний стрибок у ставленн╕ до мови стався власне п╕сля повномасштабного вторгнення Рос╕╖…


НА ХЕРСОНЩИН╤ В╤ДКРИВСЯ ПЕРШИЙ ФЕСТИВАЛЬ «Р╤ДНА МОВА - ШЛЯХ ДО ПЕРЕМОГИ»
Укра╖нська мова об’╓дну╓ укра╖нц╕в у боротьб╕ та в нац╕ональн╕й ╕дентичност╕…


УКРА╥НЦ╤ ВИЗНАЧИЛИСЬ, ЧИ ТРЕБА РОС╤ЙСЬКА У ШКОЛАХ
42% укра╖нц╕в п╕дтримують збереження вивчення рос╕йсько╖ мови в певному обсяз╕.


МОВА П╤Д ЧАС В╤ЙНИ СТАЛА ЗБРО╢Ю
В Укра╖н╕ в╕дзначають День писемност╕ та мови.


МОВИ Р╤ДНО╥ ОБОРОНЦ╤
Сьогодн╕шня доб╕рка поез╕й – це твори кримських укра╖нських педагог╕в-поет╕в…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #18 за 30.04.2014 > Тема "Урок української"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#18 за 30.04.2014
УКРА╥НСЬКА Г╤МНАЗ╤Я: ЩЕ Р╤ДНА, АЛЕ ВЖЕ ЧУЖА...

В╕д ╕де╖ створення престижного навчального закладу для с╕мферопольських школяр╕в до справжнього дитячого палацу знань, яким ╓ Укра╖нська г╕мназ╕я сьогодн╕, минули роки. ╤н╕ц╕аторкою в╕дкриття тако╖ г╕мназ╕╖ стала директор с╕мферопольсько╖ школи № 21 Лариса Михайл╕вна Барзут, одна ╕з перших ╕ найяскрав╕ших патр╕оток Укра╖ни в Криму, ж╕нка, яка стояла б╕ля виток╕в Кримсько╖ орган╕зац╕╖ Конгресу укра╖нських нац╕онал╕ст╕в ╕ першою ╖╖ очолила, а також вдихнула укра╖нське життя в осв╕ту сво╓╖ школи, та ще й по╓днала ╖╖ з ╕нновац╕йними технолог╕ями, про як╕ тод╕ не йшлося взагал╕.
Лариса Михайл╕вна провела всю орган╕зац╕йну роботу, але обставини склалися так, що директором новостворено╖ г╕мназ╕╖, яка була у друг╕й половин╕ дев’яностих темою номер один серед укра╖нц╕в, стала не вона, а вчителька молодших клас╕в ц╕╓╖ ж школи Наталя ╤ван╕вна Руденко.
«Вчитися на директора» ╖й довелося непросто. Спочатку г╕мназ╕я сп╕в╕снувала разом з веч╕рньою школою в колишньому прим╕щенн╕ н╕мецько╖ к╕рхи, де були карликов╕, не пристосован╕ для шк╕льних потреб класн╕ к╕мнати, з╕ «зручностями» на подв╕р’╖, а коли н╕мецька громада забажала повернути соб╕ к╕рху, була ╕ зовс╕м розшматована на к╕лька «ф╕л╕й», що тулилися, де прийдеться, а виходом ╕з ситуац╕╖ могло стати лише спорудження для не╖ власного прим╕щення.
Продавши один ╕з п╕вденнобережних палац╕в, «пророс╕йський» Президент Укра╖ни Леон╕д Кучма адресував виручен╕ кошти на спорудження престижно╖ Укра╖нсько╖ г╕мназ╕╖, оск╕льки саме з ц╕╓ю метою ╕ вир╕шено було передати палац у приватн╕ руки.
То була весна. Нестерпно пекло сонце. Вперше ╕ ╓диний раз мен╕ довелося бачити президента так близько. Це в╕н закладав капсулу з листом для майбутн╕х покол╕нь г╕мназист╕в на м╕сц╕, де мало розпочатися буд╕вництво укра╖нського навчального закладу, яке було освячено ╓пископом С╕мферопольським ╕ Кримським Лазарем. Тод╕ приголомшив мене виступ владики – в╕н був таким патр╕отичним ╕ так не в’язався з тим його образом, до якого звикли кримчани, хоча ми ╕ знали, що родом св. отець ╕з Зах╕дно╖ Укра╖ни, ╕ мав непростий шлях, пов’язаний з╕ сво╖м походженням.
Його прекрасна укра╖нська мова ╕ не дуже прекрасна – Леон╕да Даниловича, а також виступи ╕нших поважних ос╕б, — все це склалося в незабутн╓ враження чогось дуже значного ╕ важливого, нав╕ть ╕сторичного, про що з горд╕стю можна буде згадувати ╕ через тривалий час.
Леон╕д Кучма попросив кер╕вництво ф╕рми «Консоль» зд╕йснити буд╕вництво у фантастично короткий терм╕н – до початку нового навчального року, в реальн╕сть чого пов╕рити було просто неможливо, зважаючи на план споруди з басейном, зимовим садом та ╕ншими казковими подробицями майбутнього комфортного життя укра╖нських г╕мназист╕в, з яким можна було ознайомитися присутн╕м у той урочистий момент.
Але ф╕рма «Консоль» на чол╕ з нин╕шн╕м головою Верховно╖ Ради Криму (чи то як воно тепер зветься на рос╕йський лад?) впоралася нав╕ть достроково. ╤ на цьому екскурс в минуле можна вважати завершеним.
Промайнуло десять рок╕в, але святкувати юв╕лей перебування Укра╖нсько╖ г╕мназ╕╖ в нов╕й споруд╕ навряд чи доведеться. Ще п╕втора м╕сяця тому пан Константинов ледь не щодня присягався через ЗМ╤ укра╖нському уряду: «Сколько раз еще я должен клясться, что отрывать Крым от Украины никто не собирается!». В╕н щодо цього не шкодував найпереконлив╕ших аргумент╕в аж то того самого дня, коли Крим ув╕йшов до складу Рос╕йсько╖ Федерац╕╖.
Разом з першими рублями та рос╕йськими паспортами в житт╕ кримчан почали поширюватися ╕ нов╕ незвичн╕ нам рос╕йськ╕ закони та п╕дходи у розв’язанн╕ питань, що поставали на порядку денному, ╕ якщо порушнику клятви все було в рад╕сть, то звичайним громадянам – не завжди. Особливо це торкнулося людей, життя яких так чи ╕накше було пов’язане з Укра╖нською г╕мназ╕╓ю.
Така бажана укра╖нська осв╕та в комфортних умовах, яку здобувало близько дев’ятисот д╕тей, з попередн╕м конкурсом у п’ять претендент╕в на м╕сце, за нових умов для третини втратила будь-яку приваблив╕сть. У всякому раз╕, про таку к╕льк╕сть звернень щодо зм╕нення мови навчання заявила кримська осв╕тянська влада, яку на батьк╕вських зборах з приводу обрання мови навчання на новий навчальний р╕к представляли начальник м╕ськвно Тетяна Сух╕на та м╕н╕стр осв╕ти Наталя Гончарова.
Ц╕ збори, де були присутн╕ми 320 батьк╕в ╕ гост╕ (у ╖хньому числ╕ ╕ один ╕з заступник╕в мера ╤лля Глазков), впродовж останн╕х дн╕в стали вже другими; перш╕, на яких зашкалювали емоц╕╖, дали лише розум╕ння того, що Укра╖нська г╕мназ╕я може ось-ось перестати бути укра╖нською. А на нин╕шн╕х зборах вже з’явилися люди, уповноважен╕ визначати майбутн╓ цього навчального закладу.
Про те, яким воно буде, можна було здогадатися ╕ по присутност╕ чимало╖ к╕лькост╕ представник╕в кримських ЗМ╤, ╕ по тому, нос╕ям яко╖ позиц╕╖ вони надавали слово ще до початку збор╕в. Обурен╕ батьки заявляли в м╕крофон, що тут ╖х не чують ╕ пропонують переводити д╕тей до ╕ншо╖ школи, якщо ╖х не влаштову╓ мова навчання. Але ж у рос╕ян – своя правда: бажаючи жити в Рос╕╖, вони не пере╖хали туди на проживання, а в╕д╕рвали ╕ передали до складу РФ Крим, тож нав╕що шукати ╕нший навчальний заклад, якщо можна зробити ╓дину в С╕мферопол╕ Укра╖нську г╕мназ╕ю рос╕йськомовною?
Ну, звичайно ж, вони знали, куди в╕ддають сво╖х д╕тей, але ж тепер ситуац╕я зм╕нилася!
— С╕мдесят в╕дсотк╕в батьк╕в бажають, щоб ╖хн╕ д╕ти навчалися рос╕йською мовою, вступали до рос╕йських вищих навчальних заклад╕в, а укра╖нська нехай виклада╓ться зг╕дно ╕з законами Рос╕йсько╖ Федерац╕╖. Ми вже зверталися з цього приводу до пана Аксьонова та осв╕тянського кер╕вництва, — розпов╕да╓ одна ╕з матусь кореспондентам.
А ╕нша скаржиться на русофоб╕ю, яка н╕бито панувала в г╕мназ╕╖, щоправда, це формулювання п╕дбира╓ вже кореспондент, якому, звичайно, видн╕ше, що насправд╕ в╕дбувалося в навчальному заклад╕.
Це ще б╕льше заводить тих, хто намагався-таки триматися в межах пристойного. А коли п╕д час батьк╕вських збор╕в уже не лиша╓ться сумн╕в╕в, на чи╓му боц╕ осв╕тянська влада, кожне слово, пов’язане з Рос╕╓ю, виклика╓ у групи батьк╕в оплески, ╕ все, про що ран╕ше нав╕ть думати соромилися, вирива╓ться на волю. Тим б╕льше, що вже не доведеться дивитися в оч╕ директору г╕мназ╕╖ Натал╕ ╤ван╕вн╕, яка написала заяву про зв╕льнення за власним бажанням. Н╕бито у не╖ був виб╕р…
Тут згадали ╕ бандурист╕в, як╕ «кричали: «Р╕дна мати Укра╖но!» ╕ били себе в груди». А одна ╕з матер╕в наполягала на тому, щоб укра╖нська мова не викладалася в допоки ще Укра╖нськ╕й г╕мназ╕╖ взагал╕, нав╕ть одну годину на тиждень.
Щоправда, нав╕ть м╕н╕стр Наталя Гончарова назвала це «перегибом». Взагал╕ ж, пан╕ Сух╕на запевнила, що мова навчання буде обиратися виключно зг╕дно ╕з заявами батьк╕в. А м╕н╕стр Гончарова, яка з’явилася трохи п╕зн╕ше, пояснила, що ╓диною мовою навчання, обов’язковою для вс╕х, в Рос╕╖ може бути т╕льки рос╕йська, ╕ яку б ╕з мов не вивчала дитина ран╕ше, в 10-му та 11-му класах ╖й доведеться навчатися виключно рос╕йською.
Така постановка питання робить беззм╕стовним все попередн╓ обговорення. Нав╕що тод╕ город городити, збирати батьк╕вськ╕ заяви, якщо в к╕нцевому результат╕ дитина не матиме вибору? Та ╕ хто ж ворог сво╖й дитин╕, хто побажа╓ ╖й розпочинати безпосередн╓ знайомство з рос╕йською мовою лише з 10-го класу, якщо на цей момент перед нею стоятимуть вже зовс╕м ╕нш╕ завдання, у тому числ╕ державн╕ ╕спити?
Але ж не вс╕ випускники г╕мназ╕╖, особливо т╕, хто прийшов сюди не задля комфорту, а через сво╓ укра╖нське кор╕ння, забажають навчатися у ВНЗ Рос╕йсько╖ Федерац╕╖, якщо поряд – Укра╖на, яка для багатьох назавжди залишиться р╕дною. Та, як бачимо, рос╕йська осв╕та вар╕ант╕в не передбача╓. ╤ причина не т╕льки в т╕м, що у випускних класах доведеться навчатися рос╕йською мовою, але ╕ в т╕м, що, скаж╕мо, ╕стор╕ю Укра╖ни в Криму б╕льше не викладатимуть (та якби ╕ викладали, вона була б зовс╕м не схожою на ╖╖ укра╖нський в╕дпов╕дник), сутт╓во в╕др╕знятимуться навчальн╕ програми ╕ з тих предмет╕в, як╕ збережуться.
Хтось ╕з присутн╕х нагадав пан╕ м╕н╕стру, що в Севастопол╕ увесь цей час працювала школа, де д╕ти навчалися за рос╕йськими програмами, натякаючи на те, що непогано було б зберегти первозданний статус Укра╖нсько╖ г╕мназ╕╖.
— За укра╖нськими програмами ╕ планами ми не будемо працювати однозначно, — пролунала в╕дпов╕дь.
Та не вс╕ батьки ╕ не одразу усв╕домили, що в╕дтепер вони ╕ ╖хн╕ д╕ти живуть у зовс╕м ╕нш╕й кра╖н╕. А зв╕дси ╕ так╕ запитання: «Оск╕льки кримськотатарська та укра╖нська мови поряд з рос╕йською визнан╕ державними, то чи будуть вони обов’язковими для вивчення в ус╕х школах Криму?».
А ╕з почутого в╕д Натал╕╖ Гончарово╖ можна зробити так╕ висновки: реорган╕зац╕я Укра╖нсько╖ г╕мназ╕╖ неминуча; укра╖нська мова буде рекомендована тут для вивчення одну-дв╕ години на тиждень; кримськотатарська може вивчатися у форм╕ факультативу; малокомплектн╕ класи в РФ не передбачен╕, отже, ╖х ╕ не буде; якщо, зг╕дно ╕з заявами батьк╕в, буде утворено окрем╕ класи з укра╖нською мовою навчання, то це триватиме до старших клас╕в ╕ за умови, що буде перекладено рос╕йськ╕ п╕дручники в╕дпов╕дною мовою.
Сказати сво╓ слово намагалася ╕ голова батьк╕вського ком╕тету Валентина Самар. Вона заявила, що правових п╕дстав для зм╕ни статусу г╕мназ╕╖ на сьогодн╕ нема╓ ╕, серед ╕ншого, поставила риторичне запитання: чи можна реал╕зовувати права одних член╕в сусп╕льства за рахунок звуження прав ╕нших?
Ще й як можна! ╤ справа сьогодн╕ не лише в перерозпод╕л╕ осв╕тянського простору «за бажанням трудящих», а ╕ в поверненн╕ практики принципово╖ неповаги до прав пол╕тичних меншин, аби т╕ знали сво╓ м╕сце ╕ не забували: якщо ти не з нами, не один ╕з нас, то ти — н╕хто. Завдяки цьому сусп╕льство, на перший погляд, ста╓ сильним ╕ монол╕тним, але варто лише послабити контроль, ╕ воно повторить долю Радянського Союзу.
З г╕ркотою уявляю соб╕, як колись рос╕йськ╕ г╕мназисти в╕дкриють капсулу ╕ прочитають послання з минулого, адресоване, власне, не ╖м, хоча н╕бито ╕ ╖м. Чи зрозум╕ють вони ту мову, яку, можливо, не чули жодного разу в житт╕, ╕ чи збережуть живу душу, яка в╕дгукнеться на це звернення ╕ не потребуватиме досл╕вного перекладу?
Закликаючи маленьких кримчан опановувати укра╖нську (державну) мову, ми, ╕ зокрема я, керувалися не сво╖ми нац╕ональними амб╕ц╕ями. Це було потр╕бно як для добра ╕ для усп╕шно╖ кар’╓ри дитини, так ╕ для добра Укра╖нсько╖ держави.
Звичайно, сьогодн╕ можна було б процитувати в╕домий висл╕в: ск╕льки мов ти зна╓ш, ст╕льки раз╕в ти людина. Але скажу ╕нше. Бува╓ таке, що р╕дна мати змушена в╕дмовитися в╕д сво╓╖ дитини, ╕ та вихову╓ться у дитячому будинку або ж у чуж╕й родин╕, що ста╓ для не╖ власною. Та не бува╓ матер╕, у яко╖ б ця рана все життя не кровила в серц╕, ╕ не бува╓ дитини, яка б не прагнула зустр╕ч╕ з╕ сво╓ю р╕дною мат╕р’ю. Укра╖на поступилася Кримом не в╕д хорошого життя. А до обставин, як╕ неможливо зм╕нити, треба пристосовуватися. Але, навчаючись т╕╓ю мовою, яка дасть в майбутньому б╕льше перспектив, не цурайтесь, д╕ти, ╕ сво╓╖ р╕дно╖, бо життя велике, ╕ все в ньому ще не раз може зм╕нитися.
Колись я, укра╖номовна дитина, змушена була п╕ти в рос╕йську школу — ╕нших в Криму просто не було. Пережила. А в друг╕й чверт╕ вже стала в╕дм╕нницею. Р╕дн╕й мов╕ мене навчали абияк з п’ятого до восьмого класу. Та ось, маючи престижну московську осв╕ту ╕ дванадцятил╕тн╕й досв╕д роботи рос╕йськомовним редактором видавництва, одержала можлив╕сть послужити сво╖й Батьк╕вщин╕ ╕ не знехтувала нею, хоча головним ╕нструментом цього служ╕ння була мова, що тепер стала для мене великою проблемою. Та впоралася. Але ось тепер через двадцять рок╕в мене знову переломили через кол╕но. Знаю, що це стало трагед╕╓ю не т╕льки для мене, ╕ поки одн╕ рад╕ють та розмахують рос╕йськими прапорами, ╕нш╕ л╕куються в╕д стресу та депрес╕╖. ╤ що до цього можна додати? Лише одне: «Люб╕ть Укра╖ну, як сонце, люб╕ть!». Бо ц╕ рядки з доробку укра╖нського класика були ╕ назавжди залишаться актуальними.

Тамара СОЛОВЕЙ

ТИМ ЧАСОМ...

В РОС╤╥ НЕМА╢ УКРА╥НСЬКИХ ШК╤Л

Рос╕йський посол в ООН В╕тал╕й Чурк╕н на черговому зас╕данн╕ Ради Безпеки щодо под╕й в Укра╖н╕ назвав допов╕дь заступника генерального секретаря ООН ╤вана Шимоновича однобокою й упередженою.
«Створю╓ться враження, що допов╕дь складена для заздалег╕дь приготовлених висновк╕в», — сказав в╕н, зазначивши також, що в допов╕д╕ не пом╕чаються тенденц╕╖ «агресивного нац╕онал╕зму ╕ неонацизму» в Укра╖н╕, що збройна зм╕на влади в Ки╓в╕ назива╓ться «мирним протестом», а д╕╖ протестувальник╕в на сход╕ — «протиправними д╕ями».
В. Чурк╕н заявив про порушення прав людини у сх╕дних областях Укра╖ни, оск╕льки «самопроголошена влада в Ки╓в╕ погрожу╓ силовим приборканням Сходу Укра╖ни, це може спричинити масов╕ порушення прав людини, насамперед рос╕йського ╕ рос╕йськомовного населення».
У в╕дпов╕дь представник Укра╖ни Юр╕й Серг╓╓в сказав, що не через утиски рос╕йськомовного населення, а «через в╕йськову агрес╕ю Рос╕╖ ма╓ м╕сце та ситуац╕я в Укра╖н╕, яка змушу╓ Раду Безпеки розглядати це питання».
В╕н нав╕в статистику, за якою у Рос╕╖ нема╓ жодно╖ школи з укра╖нською мовою навчання, хоча в ц╕й кра╖н╕ живе щонайменше два м╕льйони укра╖нц╕в. Натом╕сть в Укра╖н╕ – к╕лька тисяч клас╕в з рос╕йською мовою навчання. Аналог╕чн╕ цифри посол Укра╖ни в ООН нав╕в щодо к╕лькост╕ газет, присутност╕ рос╕йсько╖ ╕ укра╖нсько╖ мов у телерад╕оеф╕р╕ обох держав.

 

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #18 за 30.04.2014 > Тема "Урок української"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=13218

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков