Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #18 за 30.04.2014 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#18 за 30.04.2014
ПРАВДА З ПРИГОДАМИ ╤ ХАРАКТЕРОМ

Л╕тература

В╕ктор Стус. Зловити характерника. С╕мферополь. «Доля». 2014 р.
* * *
Прочитано ╕ в задум╕ в╕дкладено ще один роман В╕ктора Стуса… Знову в полон╕ рад╕сного зачудування мистецькою силою того, що волею автора д╕ялось перед тво╖ми очима. Знову, бо мен╕ вже доводилося рецензувати давн╕ш╕ його ╕сторичн╕ романи – «Помста атлант╕в. Стр╕ла для мудреця» (2012 р.) та «Ар╕йський Спас» (2013 р.). Схоже на те, що цей жанр ста╓ для нього улюбленим.
Донедавна ми знали його як творця «малоформатно╖» прози – опов╕дання, новели, байки. Хоча написав в╕н за обсягом не так уже й мало – за три роки ш╕сть книг! У 2011-му опубл╕кував першу зб╕рку прозових та поетичних твор╕в п╕д загальною назвою «П╕сня амазонки», куди ув╕йшла й ╕сторична пов╕сть «Цариця Амага – донька мага». А ще була зб╕рка пов╕стей, опов╕дань та новел «Повернення з ╕носв╕ту» (2013 р.), у т╕м числ╕ й ╕сторичних, що охоплюють пер╕од в╕д Богдана Хмельницького до ╤вана Мазепи включно.
Не так легко ризикувати, зм╕нюючи жанр: а раптом т╕ зм╕ни обернуться творчою поразкою? В. Стус ризикнув, усп╕шно випробувавши себе ╕ншим жанром, ╕ншими принципами орган╕зац╕╖ матер╕алу ╕ пов╕стування. ╤, схоже, цей перех╕д у новий для нього р╕зновид прози – роман – минув безбол╕сно. Збереглася вироблена ним в отих малих формах стильова манера (лукава простота опов╕д╕, соковито виписан╕ житт╓в╕ подробиц╕, живий народний гумор тощо), оптим╕стична в╕ра в добро ╕ в те, що люди врешт╕-решт схаменуться, згадають запов╕д╕ Бож╕ ╕ почнуть жити справд╕ по-людському.
В чому сила, в чому, сказати б, вдал╕сть тепер уже пригодницького роману В. Стуса «Зловити характерника»? По-перше, цей тв╕р захоплю╓ сво╓ю незвичайн╕стю, новизною ╕ теми, ╕ художн╕х прийом╕в, оск╕льки побудований не за стандартним зразком класичного роману. По-друге, потр╕бна була ╕ см╕лив╕сть, ╕ певн╕сть у соб╕, ╕, зрештою, творча зухвал╕сть проза╖ка, щоб показати знайому ус╕м нам д╕йсн╕сть з ус╕╓ю правдив╕стю, показати не надуман╕ чи вимучен╕ уявою г╕рк╕ реал╕╖ нашого сьогодення, а таки справжн╕, житт╓в╕ та хвилююч╕.
Кожен л╕тературний жанр, як в╕домо, ма╓ сво╖ «паспортн╕ дан╕», суто умовн╕ риси й ознаки. Ма╓ ╖х ╕ пригодницький тв╕р – пов╕сть чи роман: ч╕ткий под╕л персонаж╕в на негативних ╕ позитивних, щаслива розв’язка – к╕нцева перемога доброго начала над злом. Одначе роман В. Стуса т╕льки якоюсь м╕рою вклада╓ться в цю шаблонну схему. Автор спробував ╖╖ оновити, роблячи наголос не на надзвичайних ситуац╕ях ╕ конфл╕ктах, як це властиво пригодницькому творов╕, а на соц╕альних ╕ морально-етичних проблемах. В╕н зум╕в написати роман, який не т╕льки розважа╓, але й да╓ дуже багато для п╕знання соц╕уму, в якому живуть ╕ д╕ють геро╖. ╤ головне – для п╕знання душ╕ укра╖нсько╖ людини, що потрапила в надзвичайн╕ умови.
У житт╕ центрально╖ ф╕гури роману Остапа Метелиц╕, запорозького козака-характерника з ун╕кальними зд╕бностями, як╕ отримав в╕д давньослов’янських волхв╕в-укр╕в на остров╕ Хортиця, чимало незвичайних пригод, як╕ в╕н дивом ╕ надлюдськими зусиллями дола╓ в оборон╕ справедливост╕ та г╕дност╕ супроти сил зла. Персонаж╕ твору д╕ють у двох часових вим╕рах – у друг╕й половин╕ XVII стол╕ття (п╕д час походу на Кафу В╕йська Запорозького Низового на чол╕ з кошовим отаманом ╤ваном С╕рком) ╕ в наш╕ непевн╕ часи, коли бал правлять продажн╕сть, корупц╕я, брехня, зрада й найогидн╕ше – зрощення влади ╕ силових структур з крим╕нал╕тетом. Чи ж варто дивуватися, що мужн╕, чесн╕, в╕ддан╕ сво╖й Батьк╕вщин╕ Остап ╕ Оксана, зазнавши ус╕х цих принад на теренах Криму, Запор╕жжя та Полтавщини, де в╕дбуваються под╕╖ в роман╕, опиняються на гарячому ки╖вському ╢вромайдан╕? Там, укуп╕ з ╕ншими протестувальниками, вони в╕дстоюють свободу в╕д р╕зно╖ маст╕ пол╕тичних ман╕пулятор╕в та мах╕натор╕в ╕ виходять переможцями з численних небезпек, як╕ за вел╕нням дол╕ та автора п╕дстер╕гають ╖х на кожному кроц╕ – як це й ма╓ в╕дбуватися за законами пригодницького жанру.
Сюжет роману, нескладний ╕ переважно психолог╕чний, розгорта╓ться так, що його залюбки читатимуть ╕ доросл╕, ╕ допитлива молодь. ╤нтригу «п╕д╕гр╕вають» винятков╕, часом траг╕чн╕ ситуац╕╖, динам╕ка розпов╕д╕, глибокий л╕ризм м╕сцями ╕з сентиментальним присмаком (╕стор╕я кохання Оксани й Остапа), коротк╕ й в╕дточен╕ фрази в п’яти розд╕лах, двох еп╕логах ╕ стисл╕й авторськ╕й п╕слямов╕. Ключов╕ думки кожно╖ частини п╕дсилюють еп╕графи в╕д сучасних укра╖нських поет╕в. Та основна ╕нтрига в тому, як персонаж╕ з однаковими ╕менами перекочовують ╕з давнини в сучасн╕сть ╕ навпаки. Для цього проза╖к художньо використову╓ суперечливе ╕ в наш╕ дн╕ явище ре╕нкарнац╕╖ (перевт╕лення душ). ╤ дивина – за триста рок╕в психолог╕я цих перевт╕лених душ н╕ на йоту не зм╕нилася. Андр╕й Приймак як був запроданцем, п╕д╕сланим Москвою до В╕йська Запорозького, так ним ╕ залишився, перевт╕лившись в оф╕цера В╕йськово-Морських Сил Укра╖ни. Власне, конфл╕кт м╕ж ним, зрадником, ╕ характерником Остапом не лише через кохання до юно╖ Оксани, ц╕╓╖ в╕дважно╖ чар╕вно╖ красун╕, в╕рно╖ народним звичаям ╕ традиц╕ям, а й передовс╕м через св╕тогляд та морально-етичн╕ принципи – словом, через р╕зне розум╕ння свого призначення на земл╕.
Ключовою ╓ ще одна думка, заакцентована автором. В╕н перекону╓, що, в╕дцуравшись в╕д р╕дно╖ мови, ╕стор╕╖ та культури, людина збива╓ться на ман╕вц╕, переста╓ бути в╕льною. Чого вартий такий еп╕зод. Закохавшись в Андр╕я, ╕нша геро╖ня роману Катерина всупереч народн╕й морал╕ в╕ддалася йому до вес╕лля. Та коли згодом п╕знала справжн╓ нутро цього московського агента, «затулила обличчя руками й розридалася. Трохи заспоко╖вшись, схлипуючи, мовила: «Я й себе побачила. ╤ Андр╕я. Т╕льки тод╕ я була мудр╕шою. Тод╕ слово матер╕ було для мене законом. Я не могла ослухатися неньки. Тепер же ми – сам╕ соб╕ закони. Без в╕ри, без звича╖в, без сумл╕ння… Забули, занедбали, зрадили, забрехалися, як наш╕ пол╕тики… В╕д того й стражда╓мо. Як хочеться повернутися на триста рок╕в назад ╕ почати все спочатку». На противагу ╖й Оксану й Остапа на шлюб благословила мати. Скажете, др╕бниця? Так╕ детал╕ в художньому твор╕ на вагу золота.
На р╕вних правах сп╕в╕снують в роман╕ в╕льна письменницька фантаз╕я ╕ ч╕тка документальн╕сть (опов╕дь про пох╕д ╤вана С╕рка на Кафу та розправу за його наказом над визволеними ╕з ординсько╖ невол╕ укра╖нцями, як╕ прагли повернутися до Криму) чи еп╕лог про под╕╖ на ╢вромайдан╕ в Ки╓в╕, де зустр╕ча╓мося з головними д╕йовими особами – Остапом ╕ Андр╕╓м. Майстерно в╕дтворен╕ под╕╖ на ╢вромайдан╕ орган╕чно вписуються в художню тканину твору ╕ запам’ятовуються як бурхливий ╕ хвилюючий протест людей, знедолених ╕ обдурених, проти ╕снуючого ладу. Саме на ╢вромайдан╕ мов би зав’язалися в тугий драматичний вузол сюжетн╕ перипет╕╖, д╕йшовши свого лог╕чного завершення: нос╕╖ зла – корумпована влада та ╖╖ прихвостень Андр╕й Приймак покаран╕. А одружен╕ Оксана й Остап виховують дв╕йко син╕в-орл╕в. У п╕дтекст╕, як, власне, ╕ в ус╕й тканин╕ роману, – це борня м╕ж людян╕стю й бездушшям, любов’ю й ненавистю, правдою ╕ кривдою, волею ╕ рабством. ╤ все це на ╕сторичному тл╕ – минувшини й сьогодення Укра╖ни. Саме тому, на м╕й погляд, еп╕графом до всього роману могли б стати невмирущ╕ слова нашого Пророка Тараса Шевченка: «╤ на оновлен╕й земл╕ Врага не буде, супостата, А буде син ╕ буде мати, ╤ будуть люди на земл╕».
До реч╕, по╓днання минулого ╕ сучасного – не дивина у творах В. Стуса, а одна ╕з стаб╕льних ╖хн╕х ознак. Нав╕що автору такий симб╕оз? Дума╓ться, для того, щоб сказати про реч╕ серйозн╕ й важлив╕, вкласти в них ф╕лософський заряд. Зрештою, це д╕алектика життя ╕ д╕алектика художнього мислення самого автора. Тому-то в╕н тематично перекида╓ м╕сток в╕д сучасно╖ Укра╖ни у ╖╖ давнину, н╕би кажучи: див╕ться, як ми живемо та гр╕шимо. Тим самим нагаду╓ ╕стину: сьогодення вит╕ка╓ з минулого, а завтрашн╓ – з нин╕шнього. Х╕ба не впливають колись допущен╕ помилки ╕ зараз на долю Укра╖ни ╕ кожного з нас? А помилки, як╕ робимо ми, звичайно ж, в╕д╕б’ються на наших д╕тях, онуках ╕ правнуках.
Приклади? Будь ласка. ╤з моторошно╖ ру╖ни, що накрила Укра╖ну в XVII стол╕тт╕, геро╖ роману перем╕щаються в таке ж страшне нин╕шн╓ руйновище. ╤ тод╕, й нин╕ владоможц╕ билися та б’ються за гетьманську булаву, забувши, що без народу нема╓ перемог. До реч╕, саме ця думка особливо ч╕тко окреслю╓ться в пов╕ст╕ «Зап╕зн╕ле прозр╕ння», вм╕щен╕й у книз╕ «Повернення з ╕носв╕ту». Справд╕, нако╖вши помилок, п╕зно прозр╕ва╓мо. А стражда╓ народ. Принаг╕дно хочеться навести з цього приводу досить промовисту цитату (хоч ╕ трохи задовгу) ╕з попереднього роману В. Стуса «Ар╕йський Спас»: «Та головна причина в т╕м, що ар╕╖-слов’яни-руси-анти трималися прабатьк╕всько╖ православно╖ в╕ри, а ар╕╖-готи на той час уже прийняли ╕удейське християнство. А воно не засуджувало рабство та самоуправство володар╕в. Саме це ще багато рок╕в спонукало до братовбивчих в╕йн м╕ж ар╕йськими народами протягом Лютих час╕в, що тягнуться й донин╕. Виг╕дн╕ вони х╕ба що Чорнобогу, в яку б благопристойну од╕ж в╕н не вбирався».
Повчальн╕ слова! Погодьтеся, людина, тим паче письменник, якому байдужа доля р╕дного народу, такого не в╕дчу╓, не зрозум╕╓. А В. Стус заф╕ксував усе це на папер╕, на стор╕нках сво╖х книг, зокрема ╕ в роман╕ «Зловити характерника».
У л╕тературн╕й б╕ограф╕╖ В. Стуса новий роман – це тв╕р, яким в╕н в╕дкрився читачев╕ в нов╕й художн╕й ╕постас╕. ╤ в╕риться, що автор продовжить захоплюючу опов╕дь про характерника. Бо його не зловили й н╕коли не зловлять. Ц╕каво все-таки, як почуваються в╕н ╕ решта геро╖в роману сьогодн╕, п╕сля ╢вромайдану? Чи багато чого зм╕нилося навколо них ╕ в них самих? Адже життя пост╕йно оберта╓ться неспод╕ваними гранями, ╕стор╕я не ╓ чимось зак╕нченим ╕ та╖ть у соб╕ нов╕ теми, незв╕дан╕ образи не для одного роману.

Василь ЛАТАНСЬКИЙ,
член Нац╕онально╖ сп╕лки письменник╕в Укра╖ни
с. Пруди Сов╓тського району в Криму

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #18 за 30.04.2014 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=13229

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков