"Кримська Свiтлиця" > #18 за 30.04.2014 > Тема ""Джерельце""
#18 за 30.04.2014
ЗВУКИ, ЩО ТВОРЯТЬ КАЗКУ
Цей по-справжньому казковий ╕нструмент, здатний к╕лькома звуками зобразити музику ╕ маг╕ю л╕с╕в, степ╕в, г╕р, сьогодн╕ лиша╓ться одним з найулюблен╕ших сувен╕р╕в на ярмарках, сховищем народних традиц╕й чи нав╕ть ритуальним предметом, що кличе щастя.
╤стор╕я Гра на свистков╕й глинян╕й флейт╕ поширилась по ╢вроп╕ у Х╤Х стол╕тт╕, завдяки ╕тал╕йському майстру Джузеппе Донат╕, який вдосконалив форми ╕нструмента. Зв╕дси також свист╕лка отримала свою назву «окарина», що означа╓ «гусеня». В укра╖нському фольклор╕ глиняну флейту називають зозулькою або свищиком. Та насправд╕ сучасна окарина — це аналог б╕льш старовинних свист╕лок, найстарш╕ з яких були знайден╕ археологами в Колумб╕йськ╕й Америц╕, ╤нд╕╖, ╢гипт╕. У Центральн╕й Африц╕ ╖м нарахову╓ться 30 тисяч рок╕в. ╢вропейськ╕ свист╕лки зроблен╕ на основ╕ ацтекських ╕ китайських глиняних флейт, але в слов’ян вони тр╕шки р╕зняться.
Виготовлення На вигляд свищик дуже простий, та робити його складно, хоча дуже ц╕каво. Будь-який творчий процес з глиною – це при╓мн╕ в╕дчуття ╕ позитивн╕ емоц╕╖, бо глина – це земля, яка нада╓ сили ╕ ма╓ в соб╕ щось сакральне. Перед тим, як зробити отвори для звуку, окарин╕ треба надати форму – це може бути, що завгодно. Переважно – це зозул╕ чи ╕нш╕ пташки, тварини. Пот╕м треба згадати, що знайома слов’янам глиняна флейта повинна мати щонайменше 2 д╕рочки для свого дивного голосу, а окарина з давн╕х-давен ма╓ 10 отвор╕в. Мабуть, найпри╓мн╕шим етапом ╓ декорування флейти. В╕зерунки можна просто вис╕кати перед тим, як в╕дправити до печ╕, а можна малювати ╖х фарбами п╕сля. Найважлив╕шим у виготовленн╕ свищика ╓ випалення у печ╕. Помилятися на цьому етап╕ не можна, бо глиняне чудо може стати браком. П╕сля цього ╕нструмент висушують – ╕ в╕н вже вида╓ яскрав╕ ноти.
Колоритний звук Музична пташка — не просто мистецтво, це – справжня ф╕зика. Бо звук свищика виника╓ при пульсуванн╕ пов╕тря, яке переходить з зони високого тиску у зону низького (пов╕тряпров╕д), а гострим язичком в╕дверта╓ться залишок пов╕тря. Отже, те, що лишилось, обходить порожнину ╕нструмента, а пот╕м на виход╕ оберта╓ться на звукову хвилю. Кожен може переконатись, що по-справжньому на свищику довол╕ складно грати вперше. Треба по-особливому ставити пальц╕ на отвори, правильно видихати пов╕тря. За допомогою язика чи в╕брування можна в╕дтворити джаз чи фольклорн╕ мотиви. Насправд╕, маг╕я глиняно╖ флейти, окарина це чи зозулька, глибока ╕ не вивчена. Вона перетворю╓ сюжет сво╓╖ п╕сн╕ на спогади, веснян╕ передзвони, г╕рськ╕ чари чи думки про невмирущ╕ мр╕╖. Легка, але така велична музика завжди проника╓ до серця ╕ змушу╓ хоча б на хвилину опинитись у казц╕.
Ганна ТРЕТЬЯК, студентка факультету слов’янсько╖ ф╕лолог╕╖ ╕ журнал╕стики ТНУ ╕м. В. Вернадського м. С╕мферополь
"Кримська Свiтлиця" > #18 за 30.04.2014 > Тема ""Джерельце""
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=13235
|