Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4444)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4116)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2110)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1844)
Крим - наш дім (1028)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (308)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (202)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
САВА ╤ ЛАВА
Наш╕ традиц╕╖


«20 ДН╤В У МАР╤УПОЛ╤», ДЖАМАЛА ╤ «КОНОТОПСЬКА В╤ДЬМА»:
Стали в╕дом╕ лауреати Шевченк╕всько╖ прем╕╖…


ПРАВДА ДВО╢СЛОВА
Наш╕ традиц╕╖


ОЧИМА БЕЛЬГ╤ЙСЬКОГО ФОТОГРАФА
На його зн╕мках - чорно-б╕ла пал╕тра Майдану…


МИСТЕЦЬКА «ЗДИБАНКА В «НОР╤»
Виставка в╕дбулася без обмежень ╕ упереджень. В╕дб╕р ╕ цензура були в╕дсутн╕…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #19 за 09.05.2014 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#19 за 09.05.2014
╤СТОР╤Я В ДЗЕРКАЛ╤ ПОЕЗ╤╥
Галина ГОРДАСЕВИЧ

Митець ╕ час

Письменниця Галина Гордасевич завжди була щирим симпатиком нашо╖ «Св╕тлички», одн╕╓ю з найц╕кав╕ших ╕ найл╕пших автор╕в «Кримсько╖ св╕тлиц╕», долею яко╖ вона переймалася в╕д першого номера, вбол╕вала за нас, кримських укра╖нц╕в, за нашу укра╖нську мову, наш╕ укра╖нськ╕ школи, книги… Цю свою статтю «╤стор╕я в дзеркал╕ поез╕╖» письменниця опубл╕кувала понад 20 рок╕в тому, а саме 25 червня 1992 року в газет╕ «Л╕тературна Укра╖на». Тема, порушена в статт╕, вида╓ться нам актуальною й нин╕, коли Рос╕я захопила Крим – нев╕д’╓мну частину територ╕╖ суверенно╖ незалежно╖ Укра╖ни, коли «старш╕ брати-диверсанти» влаштовують колотнечу у сх╕дних ╕ п╕вденних областях Укра╖ни, коли у Кремл╕ наш╕ укра╖нськ╕ земл╕ називаються Новорос╕╓ю ╕з неприхованими нам╕рами захопити ╕ ╖х, бо, бачте, за ╖хн╕ми переконаннями, там, де чу╓ться рос╕йська мова, то все «исконно русские земли».
Галина Леон╕д╕вна Гордасевич, на жаль, в╕д╕йшла за в╕чну межу, тож хай ця стаття буде доброю згадкою про щиру людину ╕ талановиту письменницю, а нашим читачам ще раз нагада╓ про призабут╕ стор╕нки далеко╖ ╕стор╕╖, про те, як збиралося докупи «великое государство российское»...

Найперше хочу зробити невеликий в╕дступ, який торка╓ться не сут╕ мо╓╖ статт╕, а ╖╖ форми. Коли мен╕ було рок╕в десять, я читала автоб╕ограф╕чну пов╕сть Льва Толстого ╕ мала великий клоп╕т з тим, що там ц╕л╕ шматки, написан╕ французькою мовою, не супроводжувалися перекладом на рос╕йську. Р╕ч у т╕м, що та книжка була ще дореволюц╕йного видання, а тод╕ й письменники ╕ видавц╕ вважали свого читача р╕вним соб╕. Це вже пот╕м мало не кожне слово ╕ншомовного походження пояснювалося у виносц╕ або перекладалося. Отож я, звичайно, могла б перекласти т╕ в╕ршован╕ рядки, як╕ цитуватиму, але розраховую на читач╕в, котр╕ ще не забули рос╕йсько╖ мови, ╕ тому наводитиму в ориг╕нал╕, щоб зберегти вс╕ нюанси зм╕сту.
А тепер по сут╕.
«Не допустим, чтобы распалась тысячелетняя держава! — кричать з високих ╕ не дуже високих трибун наш╕ п╕вн╕чн╕ сус╕ди. — Не позволим растаскивать по национальным квартирам то, что наши предки собирали веками!». Кричать з надривом у голос╕, з╕ сльозою на очах, гулко б’ють себе в груди, ╕, зда╓ться, вони таки щиро в╕рять у сво╖ слова: справд╕, тисячол╕тня, справд╕, предки в╕ками збирали.
Але, шановн╕, давайте перейдемо в╕д емоц╕й до факт╕в ╕ точно встановимо: з якого бодай стол╕ття в╕дома ╕стор╕я держави, що тепер ╕мену╓ себе Рос╕╓ю, хто був ╖╖ першим правителем? «Ну, — в╕дпов╕да╓те ви, — це поховано в глибин╕ в╕к╕в, ╕м’я першого князя дос╕ так ╕ не встановлено. Але ось писав поет:

Как ныне сбирается вещий Олег
Отмстить неразумным хазарам.

А про Олега в╕домо, що в╕н княжив десь до 913 чи 914 року. Тобто тисячу рок╕в тому. ╤ нав╕ть з гаком».
Так, щодо князювання Олега ма╓те ц╕лковиту рац╕ю, але до чого тут сучасна Рос╕я? Олег княжив у Ки╓в╕, а т╕ земл╕, з яких, власне, почалася Рос╕я, не входили до складу його держави та й, взагал╕, були заселен╕ угро-ф╕нськими племенами. З таким же усп╕хом сучасн╕ румуни можуть називати сво╖м першим царем засновника Рима Ромула, тим б╕льше, що й свою сучасну назву Румун╕я взяла в╕д його ╕мен╕ — ран╕ше вона називалась Дак╕╓ю, — та й населення ╖╖ п╕шло в╕д зм╕шування кров╕ римських лег╕онер╕в з м╕сцевими племенами. Точн╕с╕нько так в╕дбулося ╕ з Московською Руссю. Вих╕дц╕ з Ки╖всько╖ Рус╕ йшли на п╕вн╕ч (можна припустити, що це були люди, в яких не складалося життя на батьк╕вщин╕, яким здавалося, що в чужих землях можна легше прожити, взагал╕, т╕, що називаються тепер люмпенськ╕ елементи), зм╕шувалися там з чуддю та вессю. Проте якщо вони й пам’ятали, з яко╖ земл╕ походять, це не давало ╖м права виводити ╕стор╕ю новостворено╖ держави з ╕стор╕╖ т╕╓╖ земл╕, що ╖╖ вони полишили. Адже англ╕йц╕, котр╕ полишили свою батьк╕вщину, щоб заселити Америку, ╕ створили там нову державу, в╕дому тепер як Сполучен╕ Штати Америки, рахують свою ╕стор╕ю з дня, коли на берег з╕йшли перш╕ пасажири «Флауер мей», а не з кельтських час╕в туманного Альб╕ону. Така вже справедлив╕сть життя: коли щось придба╓ш, то при тому щось мусиш втратити. Нав╕ть якщо починати ╕стор╕ю Рос╕╖ з виникнення окремого Володимиро-Суздальського княз╕вства, то Андр╕й Боголюбський княжив у 1157-1174 роках — як бачимо, до тисяч╕ рок╕в трохи не вистача╓. Звичайно, можна доточити ╕стор╕ю племен, котр╕ до того населяли ту територ╕ю, але хтось з учених дотепно сказав: ╕стор╕я почина╓ться тод╕, коли з’являються писемн╕ пам’ятки; все, що було до того, це — до╕сторичн╕ часи.
Ну, а тепер про те, як збиралося докупи «великое государство российское», що розпростерлося в╕д Льодовитого океану до Чорного моря ╕ в╕д Балт╕йського моря до Тихого океану (як бачимо, лише так╕ водян╕ перешкоди здатн╕ були спинити його розростання). При цьому я посилатимуся не на ╕сторичн╕ джерела, а виключно на поез╕ю, до того ж на рос╕йську. Так би мовити, перейду в╕д факт╕в до емоц╕й.
Як назива╓ться велика рос╕йська р╕ка? Ну, звичайно, Волга! Отже, ╕ земл╕ на ╖╖ берегах теж рос╕йськ╕. А яким чином вони стали рос╕йськими?

Уж как царь-государь
Под Казань подступал,
Он под речку под Казанку
Подкоп подкопал,
Сорок бочек закопал
Что с тем ли с ярым зельем.
С черным порохом.
Злы татарева по городу
Прохаживаются,
Похваляются да нахваляются.
Что не быть, дескать,
Казанюшке
Под белым под царем.

Даремно насм╕халися татари, як╕ ще н╕чого не знали про т╕ сорок бочок пороху. Таки довелося ╖м п╕дкоритися б╕лому царев╕ (тим, хто залишився живим п╕сля того, як воно рвонуло), ╕ стала ╖хня столиця Казань пров╕нц╕йним рос╕йським м╕стом, ╕ стали ╖хн╕ земл╕ «исконно русскими землями», ╕ протягом трьохсот рок╕в мало не вс╕ дв╕рники в Москв╕ були татарами, а називали ╖х не ╕накше, як «князь». Сл╕д думати, що це не означало пошани, а щось зовс╕м ╕накше.
А «царь-государь» дбав про поширення сво╖х кордон╕в не лише на сх╕д, а й на зах╕д. Ось як розпов╕дав про це поет Олекс╕й Толстой у балад╕, присвячен╕й князев╕ Андр╕╓в╕ Курбському, що мусив т╕кати в╕д царського гн╕ву:

И князь доскакал.
Под литовским шатром
Опальный сидит воевода.
Стоят в изумленьи
Литовцы кругом,
Без шапок теснятся у входа.
Всяк русскому витязю
Честь отдает.
Недаром дивится
Литовский народ
И ходят их головы кругом:
— Князь Курбский
Нам сделался другом!

Напевно ж литовц╕ дивувались не тому, що саме Курбський став ╖м другом, а що московський князь перекинувся на ╖хн╕й б╕к. Бо як же! Ст╕льки часу не було в Литви страшн╕шого ворога, н╕ж московське княз╕вство на сход╕ (не пор╕вняти з тими авантюристами тевтонами!), яке все розширювало свою територ╕ю за рахунок сус╕д╕в.
А що в цей час творилося в сам╕й Рос╕╖? Коли взявся про це писати найб╕льш витончений ╕ раф╕нований рос╕йський поет Костянтин Бальмонт, то ось що в нього вийшло:

Когда опричники,
веселые, как тигры.
По слову Грозного,
среди толпы рабов,
Кровавые затеивали игры.
Чтоб увеличить полчища гробов, —
Когда невинных жгли
и рвали по суставам.
Перетирали их цепями пополам
И в добавленье
к царственным забавам
На жен и дев ниспосылали срам.

А тепер я хочу запропонувати вам ознайомитися з хронолог╕чною таблицею. Звичайно, це не дуже ц╕каво, але я прошу мо╖х читач╕в набратися терп╕ння ╕ бути уважними до кожного слова. Отже:
1392-1393 — присоединение Суздальско-Нижегородского княжества к Москве.
1472 — присоединение «Великой Перми» к Московскому государству.
Конец XV в. — присоединение земель Коми к Москве.
1478 — падение независимости Новгорода Великого, присоединение его к Москве.
1485 — присоединение Тверского княжества к Москве.
1500-1503, 1507-1508, 1512-1522 — войны с Великим княжеством Литовским. Возвращение Смоленска и Смоленской земли в состав Российского государства.
1510 – включение Пскова в состав Российского государства.
1521 — присоединение Рязанского княжества.
1552 — взятие Казани русскими войсками. Присоединение Казанского ханства к Российскому государству.
50-е годы XVI в. — завершение вхождения в состав России народов Поволжья и Приуралья. Начало вхождения народов Северного Кавказа.
1556 — ликвидация Астраханского ханства и включение его в состав России.
1563 — взятие русскими войсками Полоцка.
1581 — начало похода Ермака в Сибирь.
Ось так! Бачите, як дел╕катно сказано: «присоединение», «вхождение», «завершение вхождения», ну, в крайньому раз╕, «ликвидация».
╤ все це, коли в╕рити п╕дручников╕ (цитувала я за книгою «История СССР с древнейших времен до конца ХVII╤ в.», «Высшая школа», 1983), ц╕лком добров╕льно, з хл╕бом-с╕ллю, кв╕тами та музикою.
Тод╕ зв╕дки ж тиради про земл╕, полит╕ рос╕йською кров’ю? А якщо це були в╕йни, якщо кров, то не лише рос╕ян, як╕ були в даному випадку загарбниками (ц╕каво, як би вони поставилися до того, що французи претендують на Москву, бо там п╕д час в╕йни з Наполеоном загинуло багато француз╕в?), а й кров татар, ком╕-перм’як╕в, нарешт╕, кров сво╖х брат╕в-слов’ян, тих же новгородц╕в чи псковитян, котр╕ хот╕ли в╕льно жити, а не йти в рабство до московського царя. Чи ╖хня кров не врахову╓ться?
А тепер докладн╕ше про под╕ю, що в хронолог╕чн╕й таблиц╕ названа походом ╢рмака в Сиб╕р (чому б ╕ще не назвати експедиц╕╓ю, звучало б куди краще!). Так, рос╕яни побудували в Сиб╕ру м╕ста, запровадили там землеробство, одне слово, принесли цив╕л╕зац╕ю. Але х╕ба Сиб╕р тод╕ був пусткою, т╕льки ведмед╕ по тайз╕ блукали? А як же тод╕ з популярною п╕снею:

Кучум, могучий царь Сибири,
Подкрался тайною тропой,
И пала грозная в боях,
Не обнажив меча, дружина.

Жили там люди, була в них держава, нав╕ть могутня, а якщо вони землю не орали чи м╕ст не будували, то це ╖хня особиста справа, що не да╓ п╕дстав ╕ти на них в╕йною. Коли з т╕╓╖ ж Аз╕╖ на земл╕, заселен╕ слов’янами, ринула татаро-монгольська навала, то це залишилося в ╕стор╕╖ як велика народна трагед╕я. Ось як про це розпов╕далося в билинах:

Воспылал-то тут собака
Калин-царь на Киев-град,
И хотел он разорить
да стольный Киев-град,
Чернедь-мужичков
он всех повырубить,
Божьи церкви
все на дым пустить
Князю-то Владимиру
голову срубить
Да с той Апраксой-королевичной.

Чи ж не думали мешканц╕ Сиб╕ру щось под╕бне про московського царя? ╤ були в них для цього вс╕ п╕дстави, бо в т╕й же п╕сн╕ ╓ так╕ рядки:

— О спите, спите, —
 мнил герой, —
Друзья, под бурею ревущей.
С рассветом глас раздастся мой.
На славу иль на смерть зовущий.

Тож пох╕д ╢рмака в Сиб╕р зовс╕м не був схожий на ход╕ння за три моря купця Афанас╕я Н╕к╕т╕на: в╕н з самого початку був неприхованою агрес╕╓ю. ╤ хоч вдалося Кучуму перемогти, але це не врятувало сиб╕рськ╕ простори в╕д «дол╕» стати «исконно русскими землями».
Ну, про п╕вн╕ч особливо говорити н╕чого, сказано в п╕дручнику «присоединение земель Коми к Москве» та й по всьому. А дал╕ – Льодовитий океан — завойовники мусили зупинитися. А от на п╕вдень... Стосовно п╕вдня довелося пом╕ркувати. Отак просто рвонути через степи до Чорного моря з р╕зних причин нараз╕ не можна було. Н╕чого, у нас попереду тисячол╕тня ╕стор╕я, почека╓мо, поки прийдуть «Первый» и «Вторая» ╕ загарбають все, чого ми не встигли. А ми спустимося поки що Волгою до Астрахан╕, а там рукою подати ╕ до Кавказу, ╕ до Середньо╖ Аз╕╖. А через не╖, дивись, ╕ до ╤нд╕╖ дотягнемось, х╕ба ми г╕рш╕ за Александра Македонського? Одне слово, «50-е годы XVI в. — начало вхождения народов Северного Кавказа». Т╕льки щось дуже пов╕льно вони входили, бо ще в XIX стор╕чч╕ ш╕стнадцятил╕тн╕й Лермонтов писав:

Кавказ! Далекая страна!
Жилище вольности простой!
И ты несчастьями полна
И окровавлена войной!
…………………………..
Нет! прошлых лет не ожидай!
Черкес, в отечество свое;
Свободе прежде милый край
Приметно гибнет для нее.

Зрештою, це в╕н по молодост╕ сво╖й посп╕вчував тим нещасним черкесам, бо через в╕с╕м рок╕в у «Колисков╕й» писав уже зовс╕м ╕нше. Пам’ята╓те, там мати гойда╓ свого сина, пророку╓ йому славну долю, а тим часом:

По камням струится Терек,
Плещет мутный вал;
Злой чечен ползет на берег,
Точит свой кинжал.

У-у, отакий лихий «чечен»: не сподобалося, бачте, що на берег його Тереку прийшли непрохан╕ гост╕! Де вже йому уявити, що праправнук його, Руслан Хасбулатов, думатиме зовс╕м ╕накше: «исконно русские земли», котр╕ «собрала тысячелетняя держава».
А про казково багату Перс╕ю (так до 1935 року називався сучасний ╤ран) нам розпов╕сть ще одна дуже популярна п╕сня:

На передней Стенька Разин,
Обнявшись, сидит с княжной,
Свадьбу новую справляет
Он веселый и хмельной.

Княжна та родом не з Рязан╕ й нав╕ть не з Казан╕, там дал╕ ╓ уточнення: «И могучею рукою обнял персианки стан». Навряд, щоб ╖╖ Стенька зустр╕в на московськ╕й вулиц╕ чи щоб правитель Перс╕╖ добров╕льно в╕ддав свою доньку якомусь там Стеньц╕. Ой, н╕, були там ╕ неспод╕ваний напад п╕д покровом ноч╕, ╕ кров, ╕ пожеж╕, ╕ грабунки. Велика кров, якщо вдалося нав╕ть у палац царя вдертися, його доньку в полон узяти. От лише нерозумн╕ перс╕яни так ╕ не захот╕ли стати «исконно русскими землями». Мабуть, доля княз╕вни ╖х не надихала.
А тепер поверн╕мося на зах╕д. Коли Президент Укра╖ни по╖хав з першим оф╕ц╕йним в╕зитом до Польщ╕, останк╕нський диктор, пов╕домивши про цю под╕ю, додав: «В╕домо, що в с╕мнадцятому стол╕тт╕ Польща ╕ Рос╕я дв╕ч╕ д╕лили Укра╖ну м╕ж собою». В╕н мав рац╕ю, та лише забув додати, що в наступному, в╕с╕мнадцятому, Рос╕я з Прусс╕╓ю ╕ Австр╕╓ю трич╕ д╕лили Польщу, аж поки не л╕кв╕дували ╖╖ як державу. А ще в наступному, дев’ятнадцятому стол╕тт╕, найб╕льший рос╕йський поет писав:

Уже давно между собою
Враждуют эти племена;
Не раз клонилась под грозою
То их, то наша сторона,
Кто устоит в неравном споре:
Кичливый лях иль верный росс?
Славянские ль ручьи
Сольются в русском море?
Оно ль иссякнет? вот вопрос!

Велик╕ поети тим ╕ велик╕, що ставлять питання, на як╕ пот╕м наступн╕ покол╕ння шукають в╕дпов╕д╕.
А я хочу поставити таке соб╕ зовс╕м невеличке запитання людям, як╕ затято кричать: «Не допустим развала великого государства». Прошу, скаж╕ть, Швец╕я — велика св╕това держава? Вона в╕д╕гра╓ важливу роль у св╕тов╕й пол╕тиц╕? Та що ви! Можна ц╕лий м╕сяць слухати телев╕з╕йн╕ новини, а Швец╕я там жодного разу не згаду╓ться. А за час╕в Карла XII була Швец╕я великою державою? Знали ╖╖ в ╢вроп╕? Ого! Як не знати, коли половина ╢вропи була нею завойована, а друга половина тремт╕ла в╕д страху. А коли звичайним рядовим громадянам Швец╕╖ краще жилося: тод╕ чи тепер? Кажете, про що мова?
Отож, може, давайте дбати не про велику св╕тову державу, а про щастя звичайно╖ матер╕, яка колисатиме свою дитину ╕ бачитиме ╖╖ майбутн╓ отаким:

╤ сниться ╖й той син ╤ван
╤ уродливий, ╕ багатий,
Уже засватаний, жонатий –
На вольн╕й, бачиться, бо й сам
Уже не панський, а на вол╕;
╤ на сво╖м весел╕м пол╕
Удвох соб╕ пшеницю жнуть,
А д╕точки об╕д несуть.
╤ щоб н╕хто н╕ на кого не точив кинджал, а кожен працював на сво╓му пол╕.

А я на ц╕й ╓дин╕й укра╖нськ╕й цитат╕ хочу зак╕нчити.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #19 за 09.05.2014 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=13267

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков