"Кримська Свiтлиця" > #19 за 09.05.2014 > Тема "Душі криниця"
#19 за 09.05.2014
╤СТОР╤Я В ДЗЕРКАЛ╤ ПОЕЗ╤╥
Галина ГОРДАСЕВИЧ
Митець ╕ час
Письменниця Галина Гордасевич завжди була щирим симпатиком нашо╖ «Св╕тлички», одн╕╓ю з найц╕кав╕ших ╕ найл╕пших автор╕в «Кримсько╖ св╕тлиц╕», долею яко╖ вона переймалася в╕д першого номера, вбол╕вала за нас, кримських укра╖нц╕в, за нашу укра╖нську мову, наш╕ укра╖нськ╕ школи, книги… Цю свою статтю «╤стор╕я в дзеркал╕ поез╕╖» письменниця опубл╕кувала понад 20 рок╕в тому, а саме 25 червня 1992 року в газет╕ «Л╕тературна Укра╖на». Тема, порушена в статт╕, вида╓ться нам актуальною й нин╕, коли Рос╕я захопила Крим – нев╕д’╓мну частину територ╕╖ суверенно╖ незалежно╖ Укра╖ни, коли «старш╕ брати-диверсанти» влаштовують колотнечу у сх╕дних ╕ п╕вденних областях Укра╖ни, коли у Кремл╕ наш╕ укра╖нськ╕ земл╕ називаються Новорос╕╓ю ╕з неприхованими нам╕рами захопити ╕ ╖х, бо, бачте, за ╖хн╕ми переконаннями, там, де чу╓ться рос╕йська мова, то все «исконно русские земли». Галина Леон╕д╕вна Гордасевич, на жаль, в╕д╕йшла за в╕чну межу, тож хай ця стаття буде доброю згадкою про щиру людину ╕ талановиту письменницю, а нашим читачам ще раз нагада╓ про призабут╕ стор╕нки далеко╖ ╕стор╕╖, про те, як збиралося докупи «великое государство российское»...
Найперше хочу зробити невеликий в╕дступ, який торка╓ться не сут╕ мо╓╖ статт╕, а ╖╖ форми. Коли мен╕ було рок╕в десять, я читала автоб╕ограф╕чну пов╕сть Льва Толстого ╕ мала великий клоп╕т з тим, що там ц╕л╕ шматки, написан╕ французькою мовою, не супроводжувалися перекладом на рос╕йську. Р╕ч у т╕м, що та книжка була ще дореволюц╕йного видання, а тод╕ й письменники ╕ видавц╕ вважали свого читача р╕вним соб╕. Це вже пот╕м мало не кожне слово ╕ншомовного походження пояснювалося у виносц╕ або перекладалося. Отож я, звичайно, могла б перекласти т╕ в╕ршован╕ рядки, як╕ цитуватиму, але розраховую на читач╕в, котр╕ ще не забули рос╕йсько╖ мови, ╕ тому наводитиму в ориг╕нал╕, щоб зберегти вс╕ нюанси зм╕сту. А тепер по сут╕. «Не допустим, чтобы распалась тысячелетняя держава! — кричать з високих ╕ не дуже високих трибун наш╕ п╕вн╕чн╕ сус╕ди. — Не позволим растаскивать по национальным квартирам то, что наши предки собирали веками!». Кричать з надривом у голос╕, з╕ сльозою на очах, гулко б’ють себе в груди, ╕, зда╓ться, вони таки щиро в╕рять у сво╖ слова: справд╕, тисячол╕тня, справд╕, предки в╕ками збирали. Але, шановн╕, давайте перейдемо в╕д емоц╕й до факт╕в ╕ точно встановимо: з якого бодай стол╕ття в╕дома ╕стор╕я держави, що тепер ╕мену╓ себе Рос╕╓ю, хто був ╖╖ першим правителем? «Ну, — в╕дпов╕да╓те ви, — це поховано в глибин╕ в╕к╕в, ╕м’я першого князя дос╕ так ╕ не встановлено. Але ось писав поет:
Как ныне сбирается вещий Олег Отмстить неразумным хазарам.
А про Олега в╕домо, що в╕н княжив десь до 913 чи 914 року. Тобто тисячу рок╕в тому. ╤ нав╕ть з гаком». Так, щодо князювання Олега ма╓те ц╕лковиту рац╕ю, але до чого тут сучасна Рос╕я? Олег княжив у Ки╓в╕, а т╕ земл╕, з яких, власне, почалася Рос╕я, не входили до складу його держави та й, взагал╕, були заселен╕ угро-ф╕нськими племенами. З таким же усп╕хом сучасн╕ румуни можуть називати сво╖м першим царем засновника Рима Ромула, тим б╕льше, що й свою сучасну назву Румун╕я взяла в╕д його ╕мен╕ — ран╕ше вона називалась Дак╕╓ю, — та й населення ╖╖ п╕шло в╕д зм╕шування кров╕ римських лег╕онер╕в з м╕сцевими племенами. Точн╕с╕нько так в╕дбулося ╕ з Московською Руссю. Вих╕дц╕ з Ки╖всько╖ Рус╕ йшли на п╕вн╕ч (можна припустити, що це були люди, в яких не складалося життя на батьк╕вщин╕, яким здавалося, що в чужих землях можна легше прожити, взагал╕, т╕, що називаються тепер люмпенськ╕ елементи), зм╕шувалися там з чуддю та вессю. Проте якщо вони й пам’ятали, з яко╖ земл╕ походять, це не давало ╖м права виводити ╕стор╕ю новостворено╖ держави з ╕стор╕╖ т╕╓╖ земл╕, що ╖╖ вони полишили. Адже англ╕йц╕, котр╕ полишили свою батьк╕вщину, щоб заселити Америку, ╕ створили там нову державу, в╕дому тепер як Сполучен╕ Штати Америки, рахують свою ╕стор╕ю з дня, коли на берег з╕йшли перш╕ пасажири «Флауер мей», а не з кельтських час╕в туманного Альб╕ону. Така вже справедлив╕сть життя: коли щось придба╓ш, то при тому щось мусиш втратити. Нав╕ть якщо починати ╕стор╕ю Рос╕╖ з виникнення окремого Володимиро-Суздальського княз╕вства, то Андр╕й Боголюбський княжив у 1157-1174 роках — як бачимо, до тисяч╕ рок╕в трохи не вистача╓. Звичайно, можна доточити ╕стор╕ю племен, котр╕ до того населяли ту територ╕ю, але хтось з учених дотепно сказав: ╕стор╕я почина╓ться тод╕, коли з’являються писемн╕ пам’ятки; все, що було до того, це — до╕сторичн╕ часи. Ну, а тепер про те, як збиралося докупи «великое государство российское», що розпростерлося в╕д Льодовитого океану до Чорного моря ╕ в╕д Балт╕йського моря до Тихого океану (як бачимо, лише так╕ водян╕ перешкоди здатн╕ були спинити його розростання). При цьому я посилатимуся не на ╕сторичн╕ джерела, а виключно на поез╕ю, до того ж на рос╕йську. Так би мовити, перейду в╕д факт╕в до емоц╕й. Як назива╓ться велика рос╕йська р╕ка? Ну, звичайно, Волга! Отже, ╕ земл╕ на ╖╖ берегах теж рос╕йськ╕. А яким чином вони стали рос╕йськими?
Уж как царь-государь Под Казань подступал, Он под речку под Казанку Подкоп подкопал, Сорок бочек закопал Что с тем ли с ярым зельем. С черным порохом. Злы татарева по городу Прохаживаются, Похваляются да нахваляются. Что не быть, дескать, Казанюшке Под белым под царем.
Даремно насм╕халися татари, як╕ ще н╕чого не знали про т╕ сорок бочок пороху. Таки довелося ╖м п╕дкоритися б╕лому царев╕ (тим, хто залишився живим п╕сля того, як воно рвонуло), ╕ стала ╖хня столиця Казань пров╕нц╕йним рос╕йським м╕стом, ╕ стали ╖хн╕ земл╕ «исконно русскими землями», ╕ протягом трьохсот рок╕в мало не вс╕ дв╕рники в Москв╕ були татарами, а називали ╖х не ╕накше, як «князь». Сл╕д думати, що це не означало пошани, а щось зовс╕м ╕накше. А «царь-государь» дбав про поширення сво╖х кордон╕в не лише на сх╕д, а й на зах╕д. Ось як розпов╕дав про це поет Олекс╕й Толстой у балад╕, присвячен╕й князев╕ Андр╕╓в╕ Курбському, що мусив т╕кати в╕д царського гн╕ву:
И князь доскакал. Под литовским шатром Опальный сидит воевода. Стоят в изумленьи Литовцы кругом, Без шапок теснятся у входа. Всяк русскому витязю Честь отдает. Недаром дивится Литовский народ И ходят их головы кругом: — Князь Курбский Нам сделался другом!
Напевно ж литовц╕ дивувались не тому, що саме Курбський став ╖м другом, а що московський князь перекинувся на ╖хн╕й б╕к. Бо як же! Ст╕льки часу не було в Литви страшн╕шого ворога, н╕ж московське княз╕вство на сход╕ (не пор╕вняти з тими авантюристами тевтонами!), яке все розширювало свою територ╕ю за рахунок сус╕д╕в. А що в цей час творилося в сам╕й Рос╕╖? Коли взявся про це писати найб╕льш витончений ╕ раф╕нований рос╕йський поет Костянтин Бальмонт, то ось що в нього вийшло:
Когда опричники, веселые, как тигры. По слову Грозного, среди толпы рабов, Кровавые затеивали игры. Чтоб увеличить полчища гробов, — Когда невинных жгли и рвали по суставам. Перетирали их цепями пополам И в добавленье к царственным забавам На жен и дев ниспосылали срам.
А тепер я хочу запропонувати вам ознайомитися з хронолог╕чною таблицею. Звичайно, це не дуже ц╕каво, але я прошу мо╖х читач╕в набратися терп╕ння ╕ бути уважними до кожного слова. Отже: 1392-1393 — присоединение Суздальско-Нижегородского княжества к Москве. 1472 — присоединение «Великой Перми» к Московскому государству. Конец XV в. — присоединение земель Коми к Москве. 1478 — падение независимости Новгорода Великого, присоединение его к Москве. 1485 — присоединение Тверского княжества к Москве. 1500-1503, 1507-1508, 1512-1522 — войны с Великим княжеством Литовским. Возвращение Смоленска и Смоленской земли в состав Российского государства. 1510 – включение Пскова в состав Российского государства. 1521 — присоединение Рязанского княжества. 1552 — взятие Казани русскими войсками. Присоединение Казанского ханства к Российскому государству. 50-е годы XVI в. — завершение вхождения в состав России народов Поволжья и Приуралья. Начало вхождения народов Северного Кавказа. 1556 — ликвидация Астраханского ханства и включение его в состав России. 1563 — взятие русскими войсками Полоцка. 1581 — начало похода Ермака в Сибирь. Ось так! Бачите, як дел╕катно сказано: «присоединение», «вхождение», «завершение вхождения», ну, в крайньому раз╕, «ликвидация». ╤ все це, коли в╕рити п╕дручников╕ (цитувала я за книгою «История СССР с древнейших времен до конца ХVII╤ в.», «Высшая школа», 1983), ц╕лком добров╕льно, з хл╕бом-с╕ллю, кв╕тами та музикою. Тод╕ зв╕дки ж тиради про земл╕, полит╕ рос╕йською кров’ю? А якщо це були в╕йни, якщо кров, то не лише рос╕ян, як╕ були в даному випадку загарбниками (ц╕каво, як би вони поставилися до того, що французи претендують на Москву, бо там п╕д час в╕йни з Наполеоном загинуло багато француз╕в?), а й кров татар, ком╕-перм’як╕в, нарешт╕, кров сво╖х брат╕в-слов’ян, тих же новгородц╕в чи псковитян, котр╕ хот╕ли в╕льно жити, а не йти в рабство до московського царя. Чи ╖хня кров не врахову╓ться? А тепер докладн╕ше про под╕ю, що в хронолог╕чн╕й таблиц╕ названа походом ╢рмака в Сиб╕р (чому б ╕ще не назвати експедиц╕╓ю, звучало б куди краще!). Так, рос╕яни побудували в Сиб╕ру м╕ста, запровадили там землеробство, одне слово, принесли цив╕л╕зац╕ю. Але х╕ба Сиб╕р тод╕ був пусткою, т╕льки ведмед╕ по тайз╕ блукали? А як же тод╕ з популярною п╕снею:
Кучум, могучий царь Сибири, Подкрался тайною тропой, И пала грозная в боях, Не обнажив меча, дружина.
Жили там люди, була в них держава, нав╕ть могутня, а якщо вони землю не орали чи м╕ст не будували, то це ╖хня особиста справа, що не да╓ п╕дстав ╕ти на них в╕йною. Коли з т╕╓╖ ж Аз╕╖ на земл╕, заселен╕ слов’янами, ринула татаро-монгольська навала, то це залишилося в ╕стор╕╖ як велика народна трагед╕я. Ось як про це розпов╕далося в билинах:
Воспылал-то тут собака Калин-царь на Киев-град, И хотел он разорить да стольный Киев-град, Чернедь-мужичков он всех повырубить, Божьи церкви все на дым пустить Князю-то Владимиру голову срубить Да с той Апраксой-королевичной.
Чи ж не думали мешканц╕ Сиб╕ру щось под╕бне про московського царя? ╤ були в них для цього вс╕ п╕дстави, бо в т╕й же п╕сн╕ ╓ так╕ рядки:
— О спите, спите, — мнил герой, — Друзья, под бурею ревущей. С рассветом глас раздастся мой. На славу иль на смерть зовущий.
Тож пох╕д ╢рмака в Сиб╕р зовс╕м не був схожий на ход╕ння за три моря купця Афанас╕я Н╕к╕т╕на: в╕н з самого початку був неприхованою агрес╕╓ю. ╤ хоч вдалося Кучуму перемогти, але це не врятувало сиб╕рськ╕ простори в╕д «дол╕» стати «исконно русскими землями». Ну, про п╕вн╕ч особливо говорити н╕чого, сказано в п╕дручнику «присоединение земель Коми к Москве» та й по всьому. А дал╕ – Льодовитий океан — завойовники мусили зупинитися. А от на п╕вдень... Стосовно п╕вдня довелося пом╕ркувати. Отак просто рвонути через степи до Чорного моря з р╕зних причин нараз╕ не можна було. Н╕чого, у нас попереду тисячол╕тня ╕стор╕я, почека╓мо, поки прийдуть «Первый» и «Вторая» ╕ загарбають все, чого ми не встигли. А ми спустимося поки що Волгою до Астрахан╕, а там рукою подати ╕ до Кавказу, ╕ до Середньо╖ Аз╕╖. А через не╖, дивись, ╕ до ╤нд╕╖ дотягнемось, х╕ба ми г╕рш╕ за Александра Македонського? Одне слово, «50-е годы XVI в. — начало вхождения народов Северного Кавказа». Т╕льки щось дуже пов╕льно вони входили, бо ще в XIX стор╕чч╕ ш╕стнадцятил╕тн╕й Лермонтов писав:
Кавказ! Далекая страна! Жилище вольности простой! И ты несчастьями полна И окровавлена войной! ………………………….. Нет! прошлых лет не ожидай! Черкес, в отечество свое; Свободе прежде милый край Приметно гибнет для нее.
Зрештою, це в╕н по молодост╕ сво╖й посп╕вчував тим нещасним черкесам, бо через в╕с╕м рок╕в у «Колисков╕й» писав уже зовс╕м ╕нше. Пам’ята╓те, там мати гойда╓ свого сина, пророку╓ йому славну долю, а тим часом:
По камням струится Терек, Плещет мутный вал; Злой чечен ползет на берег, Точит свой кинжал.
У-у, отакий лихий «чечен»: не сподобалося, бачте, що на берег його Тереку прийшли непрохан╕ гост╕! Де вже йому уявити, що праправнук його, Руслан Хасбулатов, думатиме зовс╕м ╕накше: «исконно русские земли», котр╕ «собрала тысячелетняя держава». А про казково багату Перс╕ю (так до 1935 року називався сучасний ╤ран) нам розпов╕сть ще одна дуже популярна п╕сня:
На передней Стенька Разин, Обнявшись, сидит с княжной, Свадьбу новую справляет Он веселый и хмельной.
Княжна та родом не з Рязан╕ й нав╕ть не з Казан╕, там дал╕ ╓ уточнення: «И могучею рукою обнял персианки стан». Навряд, щоб ╖╖ Стенька зустр╕в на московськ╕й вулиц╕ чи щоб правитель Перс╕╖ добров╕льно в╕ддав свою доньку якомусь там Стеньц╕. Ой, н╕, були там ╕ неспод╕ваний напад п╕д покровом ноч╕, ╕ кров, ╕ пожеж╕, ╕ грабунки. Велика кров, якщо вдалося нав╕ть у палац царя вдертися, його доньку в полон узяти. От лише нерозумн╕ перс╕яни так ╕ не захот╕ли стати «исконно русскими землями». Мабуть, доля княз╕вни ╖х не надихала. А тепер поверн╕мося на зах╕д. Коли Президент Укра╖ни по╖хав з першим оф╕ц╕йним в╕зитом до Польщ╕, останк╕нський диктор, пов╕домивши про цю под╕ю, додав: «В╕домо, що в с╕мнадцятому стол╕тт╕ Польща ╕ Рос╕я дв╕ч╕ д╕лили Укра╖ну м╕ж собою». В╕н мав рац╕ю, та лише забув додати, що в наступному, в╕с╕мнадцятому, Рос╕я з Прусс╕╓ю ╕ Австр╕╓ю трич╕ д╕лили Польщу, аж поки не л╕кв╕дували ╖╖ як державу. А ще в наступному, дев’ятнадцятому стол╕тт╕, найб╕льший рос╕йський поет писав:
Уже давно между собою Враждуют эти племена; Не раз клонилась под грозою То их, то наша сторона, Кто устоит в неравном споре: Кичливый лях иль верный росс? Славянские ль ручьи Сольются в русском море? Оно ль иссякнет? вот вопрос!
Велик╕ поети тим ╕ велик╕, що ставлять питання, на як╕ пот╕м наступн╕ покол╕ння шукають в╕дпов╕д╕. А я хочу поставити таке соб╕ зовс╕м невеличке запитання людям, як╕ затято кричать: «Не допустим развала великого государства». Прошу, скаж╕ть, Швец╕я — велика св╕това держава? Вона в╕д╕гра╓ важливу роль у св╕тов╕й пол╕тиц╕? Та що ви! Можна ц╕лий м╕сяць слухати телев╕з╕йн╕ новини, а Швец╕я там жодного разу не згаду╓ться. А за час╕в Карла XII була Швец╕я великою державою? Знали ╖╖ в ╢вроп╕? Ого! Як не знати, коли половина ╢вропи була нею завойована, а друга половина тремт╕ла в╕д страху. А коли звичайним рядовим громадянам Швец╕╖ краще жилося: тод╕ чи тепер? Кажете, про що мова? Отож, може, давайте дбати не про велику св╕тову державу, а про щастя звичайно╖ матер╕, яка колисатиме свою дитину ╕ бачитиме ╖╖ майбутн╓ отаким:
╤ сниться ╖й той син ╤ван ╤ уродливий, ╕ багатий, Уже засватаний, жонатий – На вольн╕й, бачиться, бо й сам Уже не панський, а на вол╕; ╤ на сво╖м весел╕м пол╕ Удвох соб╕ пшеницю жнуть, А д╕точки об╕д несуть. ╤ щоб н╕хто н╕ на кого не точив кинджал, а кожен працював на сво╓му пол╕.
А я на ц╕й ╓дин╕й укра╖нськ╕й цитат╕ хочу зак╕нчити.
"Кримська Свiтлиця" > #19 за 09.05.2014 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=13267
|