"Кримська Свiтлиця" > #31 за 01.08.2014 > Тема "Резонанс"
#31 за 01.08.2014
«НАДЛЮДИНКА» ТА ╥╥ БЛАЗН╤
Гумор по-кремл╕вськи
...Чи випадково, чи навмисно майже в один час прор╕залися пол╕тичн╕ голоси в╕дразу у к╕лькох кремл╕вських ком╕к╕в, що тусуються на укра╖нському ТБ: Охлобист╕на (героя сер╕алу про хворого на голову л╕каря), Галустяна («Розсм╕ши ком╕ка»), Задорнова з чергового «кривого дзеркала»... ФСБ п╕дметушилась? Або тенденц╕я? Чита╓ш ╕ не розум╕╓ш — це вони жартують чи всерйоз? Це Равшан з «Нашо╖ Раш╕» клянеться, що вс╕ под╕╖ на Укра╖н╕ зрежисован╕ «заокеанськими замовниками Майдану», чи Галустян? Це у Задорнова чорний гумор такий, що американц╕ п╕дсадили у Бо╖нг громадян сво╓╖ кра╖ни, щоб ╖хн╕ми смертями докучити Рос╕╖ («Що таке для них приблизно 300 загиблих пасажир╕в Бо╖нга? ╤ не випадково було вираховано саме цей пол╕т, адже цим рейсом лет╕ли й американц╕! Американським пол╕тикам не жаль н╕кого, у тому числ╕ й сво╖х»)? Чи в╕н лог╕чним шляхом до тако╖ ах╕не╖ д╕йшов? Коли Охлобист╕н пише, утираючи в╕ртуальн╕ сльози: «Ми — Укра╖на, Рос╕я й Б╕лорусь — завжди були разом. Укра╖нц╕ в╕дпов╕дали за зовн╕шню красу й смачну ╖жу, ми — за креатив, а б╕лоруси — за фундаментал╕зм. Ми разом будемо непереможн╕», — це в╕н жарту╓? Або всерйоз в╕рить, що Укра╖на годуватиме креативних бандит╕в з Ростова на сво╖й земл╕? Вони д╕йсно «ну, тупи-и╓»? Чи це «нацальника приказала»? Блазн╕, як в╕домо, н╕коли не вважалися дурнями. Але це т╕льки у Шексп╕ра вони р╕зали правду-матку в оч╕ королям. У реальност╕ з давн╕х час╕в головним заняттям придворного блазня було публ╕чне знущання над неугодними, що доходило часто до бузув╕рських тортур. Кажуть, тиранам було см╕шно... Часи зм╕нилися — блазн╕ залишилися. ╤ чим важче шапка мономаха, тим б╕льше блазн╕вських ковпак╕в навколо... Це ми себе ут╕ша╓мо, вважаючи вс╕х рос╕ян зомбованими. «Ми вс╕ чудово зна╓мо... Вс╕ у Рос╕╖ чудово знають ╕стинний стан речей», — пише рос╕йський блогер. Т╕льки одн╕ не можуть змиритися з власною н╕кчемн╕стю, ╕нш╕ — впоратися з╕ страхом. У цих сво╖х безглуздих постах, у багатосл╕вних рефлекс╕ях вони намагаються скласти те, що не склада╓ться, довести недоказове, бути переконливими у брехн╕... Для нас стараються? Та н╕, ми ╖м не в╕римо. Для себе. У рос╕йськ╕й православн╕й традиц╕╖ не можна бути просто нег╕дником. Необх╕дно бути нег╕дником рефлексуючим. Який мучиться в╕д свого нег╕дництва ╕ шука╓ його зовн╕шн╕ причини. Тому багатьом мало сказати просто: «Хохли поган╕», або «Я готовий Пут╕ну п’ятки ц╕лувати». Потр╕бно п╕двести п╕д це ф╕лософську й етичну базу. У Рос╕╖ процв╕та╓ культ особи Пут╕на? Так це ж ми, укра╖нц╕, винн╕, — перекону╓ нас Охлобист╕н: «Спасиб╕ тоб╕, Укра╖но, — пише в╕н, — за те, що примусила поважати ╕ часом нав╕ть захоплюватися нашим Президентом. Ти була так переконлива в останньому, що деяк╕ з нас тепер щиро вважають культ особистост╕ просто необх╕дним». Це ми винн╕, що «тисяч╕ рос╕йських хлопц╕в... шукають приводу стати жертвою во Славу Божу (тобто повернутися з Укра╖ни вантажем 200). ╥м кортить навести порядок на всьому континент╕... Це смерть его╖зму й крок назустр╕ч до абсолютно╖ перемоги». ╢вген Гришковець — не ком╕к (але актор) пов╕домля╓, що укра╖нц╕, певно, н╕як╕ не ╓вропейц╕. Чому? Так тому, що люблять Гоголя, живучи в Укра╖н╕, забувають рос╕йську мову, ╕ в╕рять Обам╕ й «згра╖ Держдепа»? ╤ тому не ╓вропейц╕? Дивна лог╕ка. Але це Рос╕я, чому дивуватися. Вони нас... «люблять». ╤ тому не в╕дпускають. «Потр╕бно просто усв╕домити й прийняти нашу таку нез’ясовну ╕ при цьому очевидну нерозривн╕сть. Усв╕домити, що муки, б╕ди й переживання — надовго. ╤ що мучитися будемо разом. Н╕хто поодинц╕ з цих мук не вийде: або разом, або н╕як», — пише Гришковець. «Так не д╕станься ж ти н╕кому!» ╕ «Хто я, тварюка тремтяча чи право маю?» Ось ╕ вс╕ рос╕йськ╕ рефлекс╕╖. З рос╕йсько╖ л╕тератури зна╓мо: ╕ в першому, й у другому випадку все зак╕нчилося смертовбивством. ╢, правда, ще й трет╕й випадок рефлекс╕╖ по-рос╕йськи. Коли начебто ╕ ти п╕длоту зробив, але й не ти — а диявол поплутав. ╢ у Досто╓вського такий герой — лакей ╕ вбивця, записний блазень Смердяков. «Ви головний вбивця ╕ ╓, а я т╕льки вашим приб╕чником був, слугою-с», — каже в╕н. ╤ говорить це, якщо пам’ята╓те, ╤вану Карамазову, тому самому, що прославився фразою (до реч╕, дуже улюбленою у православному рос╕йському середовищ╕!) про «сльозинку на щоц╕ дитини», яко╖, мовляв, не варт╕ жодн╕ ╕де╖ та революц╕╖. «Захисник сл╕з», судячи з сюжету роману, зовс╕м не про дитинку думав. А мучився всесв╕тньою заздр╕стю, сп╕лкувався з б╕сом, ╕, д╕йсно, був натхненником убивц╕. Один з критик╕в влучно об╕звав цей персонаж «надлюдинкою». Тобто маленьким, мерзенним моральним виродком, що в╕дчува╓ себе «володарем св╕ту». Мо╖ рос╕йськ╕ друз╕, вам цей портрет н╕кого не нагаду╓?
╢вген ЯКУНОВ м. Ки╖в
"Кримська Свiтлиця" > #31 за 01.08.2014 > Тема "Резонанс"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=13699
|