Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КРИМОСУДДЯ
СЛОВО СИЛИ – ПРОТИ СИЛИ СЛОВА…


БИТВА ЗА УКРА╥НУ
День с╕мсот в╕с╕мдесят п’ятий…


ЗЕЛЕНСЬКИЙ П╤ДПИСАВ ЗАКОН ПРО МОБ╤Л╤ЗАЦ╤Ю
Передбачено, що моб╕л╕зац╕╖ п╕длягають громадяни в╕ком в╕д 25 до 60 рок╕в…


БИТВА ЗА УКРА╥НУ
День с╕мсот с╕мдесят восьмий…


КРИТИКУВАВ У СОЦМЕРЕЖАХ ОКУПАЦ╤ЙНУ ВЛАДУ:
Кримчанину виписали штраф у 150 тисяч рубл╕в…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #37 за 12.09.2014 > Тема "Бути чи не бути?"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#37 за 12.09.2014
КРИМСЬК╤ ТАТАРИ: НЕ РОЗЧИНИТИСЯ В РОС╤╥

Джерела

П╕сля окупац╕╖ Криму Льв╕в став притулком для багатьох кримчан. З милого п╕вдня Укра╖ни на материк переселилися 15 тисяч жител╕в п╕вострова. Половина з них – кримськ╕ татари. Багато хто з них в╕дчува╓ неможлив╕сть розвитку сво╓╖ культури в рос╕йських умовах, а тому намага╓ться розвивати ╖╖ ззовн╕, залишаючи Батьк╕вщину. Один ╕з заход╕в, присвячених розвитков╕ кримськотатарсько╖ культури в Укра╖н╕, розпочався минуло╖ суботи в зах╕дн╕й столиц╕ Укра╖ни.
Кримськотатарськ╕ та укра╖нськ╕ громадськ╕ актив╕сти, а також художники в╕дкрили програму фестивалю кримськотатарсько╖ культури в Музе╖ народно╖ арх╕тектури та побуту у Шевченк╕вському гаю. Програма почалася з обговорення виклик╕в, що постали перед традиц╕йною кримськотатарською культурою в умовах рос╕йсько╖ окупац╕╖ п╕вострова.
Сп╕ворган╕затор фестивалю Ульв╕╓ Абла╓ва побою╓ться, що кримськотатарська культура перестане ╕снувати в Криму. «Сус╕дня держава окупувала нашу Батьк╕вщину ╕ найстрашн╕ше нав╕ть не факт окупац╕╖, а найстрашн╕ше те, що духовн╕ ц╕нност╕ виводяться за меж╕ п╕вострова. В╕домо, що якщо нема╓ культури, то нема╓ народу», – каже Абла╓ва.
Розвиток кримськотатарсько╖ культури на п╕востров╕ ускладнений ще й тому, що в Криму стало неможливо продовжувати сп╕впрацю з м╕жнародними фондами.
Координатор ресурсно-╕нформац╕йного центру «Козьайдин» Зарема Хайред╕нова зазначила, що кримськ╕ громадськ╕ орган╕зац╕╖, як╕ не бажають перере╓струватися в╕дпов╕дно до рос╕йського законодавства, не можуть продовжувати свою роботу на п╕востров╕.
Художник-керам╕ст Рустем Ск╕б╕н вважа╓, що в Криму згорта╓ться все, що пов’язане з розвитком мови та культури кримських татар. «У рос╕йських умовах розвиток апр╕ор╕ неможливий. Консервац╕я мистецтва – теж не вар╕ант. З Криму щось презентувати або створити щось в Криму не виходить», – каже Ск╕б╕н.
Кримськотатарська сп╕вачка Аф╕зе Юсуф-кизи вважа╓, що попри все кримським татарам необх╕дно залишатися в Криму. «У нас нема╓ збро╖, щоб протистояти тому, що ╓. Але ми повинн╕ протестувати психолог╕чно. Для цього треба залишатися в Криму. Бо, наприклад, я на канал╕ АТR вже б╕льше року зн╕маю майстер-класи з кримськими майстрами ╕ н╕хто до мене не прийшов ╕ не сказав, що я не буду цього робити», – розпов╕да╓ Юсуф-кизи.
Однак Рустем Ск╕б╕н, погоджуючись з Юсуф-кизи, п╕дкреслю╓, що через п╕вроку кримчанам без рос╕йського паспорта доведеться або платити штраф, або приймати рос╕йський паспорт. «Завтра ми не зможемо ви╖хати з Криму, то як ми зможемо розвивати свою культуру?» – риторично запиту╓ Ск╕б╕н.
Актив╕сти побоюються ╕ того, що рос╕йська влада може заявити про 90-денний терм╕н перебування на п╕востров╕ для тих, хто в╕дмовився в╕д громадянства Рос╕╖. «Ми – як м╕ж молотом ╕ ковадлом», – каже Зарема Хайред╕нова. Тому, на ╖╖ думку, необх╕дно створювати бренд кримськотатарсько╖ культури як усередин╕, так ╕ за межами Криму.
Орган╕затор фестивалю Там╕ла Ташева зазнача╓, що, проводячи под╕бн╕ заходи, кримськ╕ татари вже створюють св╕й бренд. На думку Ташево╖, за п’ять рок╕в проведення фестивал╕в культура кримських татар стала б╕льш вп╕знаваною у св╕т╕. «Особливо, на жаль, п╕сля анекс╕╖ Криму Рос╕╓ю. Зараз ╓ великий попит на кримськотатарську культуру ╕ традиц╕╖. Якщо ран╕ше щороку у нас були проблеми з проведенням фестивалю ╕ ми довго шукали ф╕нансування, то цього року фактично вже нас шукали ╕ пропонували нам допомогу. Фестиваль розвива╓ться», – зазнача╓ Ташева.
На ╖╖ думку, якщо зараз не пропагувати кримськотатарську культуру, то вона може ╕ зовс╕м зникнути. «Кримськотатарську культуру намагаються повн╕стю розчинити. Намагаються ╖╖ зробити просто татарською культурою, а це не так, тому що кримськ╕ татари – це етнос, який сформувався на територ╕╖ Криму ╕ слово «татари» не ╓ самою назвою кримських татар, а правильно ╖х називати «киримли», тобто кримц╕. Просто зараз не час робити такий якийсь ребрендинг кримських татар, бо у вс╕х м╕жнародних докумен-тах, мон╕торингових зв╕тах, скр╕зь ф╕гуру╓ назва кримськ╕ татари», – поясню╓ Ташева.
На думку орган╕затора, т╕ д╕яч╕ культури, як╕ ви╖жджають на материкову частину Укра╖ни, мають б╕льше можливостей для того, щоб розвивати ╕ пропагувати кримськотатарську культуру в Укра╖н╕ та св╕т╕.
Проте, за словами ще одного орган╕затора фестивалю Ал╕ма Ал╕╓ва, Пут╕н якраз таки найб╕льше хоче, щоб кримськ╕ татари ви╖хали з Криму. «А якщо вони ви╖дуть, то ми втратимо нашу автоном╕ю. Для кримських татар це не просто окупац╕я територ╕╖, це окупац╕я ментальност╕», – п╕дкреслю╓ Ал╕╓в.
Однак орган╕затор переконаний, що в кризов╕ часи культура всупереч усьому розвива╓ться. «Коли ╓ зовн╕шн╕й оп╕р, це допомага╓ бути в тонус╕. Я спод╕ваюся, що з кримськотатарською культурою теж так буде. У нас ╓ дуже багато молодих ╕н╕ц╕атив. ╤ п╕д рос╕йським окупац╕йним тиском ц╕ ╕н╕ц╕ативи будуть ще активн╕ш╕», – спод╕ва╓ться Ал╕╓в.
Фестиваль кримськотатарсько╖ культури проходить у Львов╕ вже вп’яте. Цього року його орган╕заторами виступили Сп╕лка кримських татар м╕ста Львова, Музей народно╖ арх╕тектури та побуту «Шевченк╕вський Гай» та ╕сторико-кра╓знавчий музей м╕ста Винники.
На свят╕ кримськотатарськ╕ та укра╖нськ╕ майстри презентували сво╖ роботи з гончарного мистецтва, вироби з керам╕ки та нац╕ональну вишивку. На сцен╕ виступали нац╕ональн╕ виконавц╕, звучали народн╕ п╕сн╕.

Та╖с╕я ГЕНЕРАЛОВА
Рад╕о «Свобода»

СХОДЖЕННЯМ НА МАНГУП В╤ДЗНАЧИЛО МОЛДАВСЬКО-РУМУНСЬКЕ ТОВАРИСТВО КРИМУ НАЦ╤ОНАЛЬНИЙ ДЕНЬ Р╤ДНО╥ МОВИ

У Нац╕ональний день р╕дно╖ мови, або «Л╕мба ноастре» («Наша мова»), що в╕дзнача╓ться в Республ╕ц╕ Молдова 31 серпня, починаючи з 1989 року, члени Кримського республ╕канського молдавсько-румунського товариства зд╕йснили сходження на гору Мангуп.
— Тут у давн╕ в╕ки знаходилося княз╕вство Феодоро. В середин╕ ХV стол╕ття дочка мангупського князя Ману╖ла Мар╕я Палеолог╕ня вийшла зам╕ж за молдавського князя Стефана Великого, якого по-молдавськи називали господарем, — розпов╕да╓ голова товариства Микола Унт╕ле. — Тод╕ й було покладено початок молдавсько╖ присутност╕ на п╕востров╕. А територ╕я самого княз╕вства вважа╓ться священним м╕сцем для молдаван, як╕ проживають у Криму.
Б╕льш╕сть з учасник╕в ц╕╓╖ акц╕╖ були одягнут╕ в нац╕ональн╕ костюми, несли в руках державн╕ прапори Молдови. Йшли весело ╕ бадьоро, сп╕ваючи народн╕ та сучасн╕ молдавськ╕ п╕сн╕. ╤ дв╕ години в дороз╕ промайнули майже непом╕тно.
На вершин╕ гори туристи влаштували пох╕дний об╕д з традиц╕йними молдавськими стравами. Головне м╕сце на ╕мпров╕зованому стол╕ зайняли бринза (розс╕льний сир з овечого молока), печен╕ вироби з м’ясом, плацинди (корж╕) з сиром, а також овоч╕, фрукти ╕ вино.
У Молдов╕ в цей день влаштовують виставки, проводять фестивал╕, народн╕ гуляння та ╕нш╕ культурн╕ заходи. На Центральному м╕ському кладовищ╕ Кишинева проводиться панахида в пам’ять про д╕яч╕в молдавсько╖ культури, як╕ зробили вагомий внесок у розвиток р╕дно╖ мови та нац╕онально╖ словесност╕. Серед них — ╕ класик нац╕онально╖ поез╕╖ Олекс╕й Мате╓вич — автор однойменного в╕рша «Л╕мба ноастре», текст якого з 1994 року став г╕мном незалежно╖ Молдови.

Олекс╕й Н╤К╤ТЧЕНКО

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #37 за 12.09.2014 > Тема "Бути чи не бути?"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=13948

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков