Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4446)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4117)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2114)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1844)
Крим - наш дім (1031)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (311)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (203)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
УКРА╥НУ МА╢ ЗАХИЩАТИ КОЖЕН, А Н╤ – ТО МОЖНА В╤ДМОВИТИСЯ В╤Д ГРОМАДЯНСТВА
Дмитро Курилович, «Дронго», во╖н-доброволець…


«Я ПРЕДСТАВНИК БОГООБРАНОГО НАРОДУ, ЯКИЙ МА╢ ПОК╤НЧИТИ З НАЙБ╤ЛЬШИМ ЗЛОМ»
Капелан ПЦУ про служ╕ння в окоп╕, РПЦ та м╕с╕ю укра╖нц╕в…


СТЕПАН РУДАНСЬКИЙ: ПРОЧИТАНИЙ, АЛЕ ДО К╤НЦЯ НЕ ОСМИСЛЕНИЙ
Твоя слава у могил╕/А воля в Сиб╕ру/Ось що тоб╕, матусенько/Москал╕ зробили!..


ПОМЕР ДИСИДЕНТ СТЕПАН ХМАРА
«В╕н так любив Укра╖ну ╕ укра╖нц╕в. В╕н рвав свою душу ╕ серце за не╖…»


10 УКРА╥НСЬКИХ С╤ЯЧ╤В
Сво╓ю невтомною працею вони творили маси нових св╕домих укра╖нц╕в…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #39 за 26.09.2014 > Тема "Українці мої..."
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#39 за 26.09.2014
«ЩО ЗАПИСАНО В КНИГУ ЖИТТЯ» МИХАЙЛА КОЦЮБИНСЬКОГО

Л╕тература
 
17 вересня минуло 150 рок╕в в╕д дня народження Михайла Коцюбинського – укра╖нського письменника, автора таких в╕домих твор╕в, як «Дорогою ц╕ною», «Intermezzo», «Fata morgana», «Т╕н╕ забутих предк╕в»… Зокрема, завдяки ф╕льму Серг╕я Параджанова п╕д т╕╓ю самою назвою («Т╕н╕ забутих предк╕в») ╕м’я Коцюбинського знають добре у св╕т╕, а також ╕ завдяки перекладам письменника. Але Михайло Коцюбинський – це також незр╕внянна за красою укра╖нська мова, в як╕й кожне слово досконало переда╓ вс╕ найтонш╕ прояви духовно╖ напруги. Однак такого Коцюбинського ще потр╕бно в╕дкрити.
Михайло Коцюбинський прожив усього 48 рок╕в, лиш на р╕к довше, н╕ж Шевченко. В╕н дуже любив кв╕ти ╕ сонце, природу сприймав дуже тонко. За це надзвичайне вм╕ння в╕дчути тепле сяйво св╕тла та особливо людське тепло сучасники його називали Соняхом.
Михайло Коцюбинський народився у В╕нниц╕, але через нестатки ╕ родинн╕ проблеми часто пере╖жджав: жив у Кам’янц╕-Под╕льському, Львов╕, Одес╕, Криму, побував у Горького на Капр╕, та найр╕дн╕шим для нього став Черн╕г╕в, де щасливо жив з родиною. В╕н добре знався з Франком, Стефаником, Лесею Укра╖нкою, але найближче приятелював з Миколою Лисенком.
Св╕й перший тв╕р – «Андр╕й Соловко, або Вчен╕╓ св╕т, а невчен╕╓ тьма» – Коцюбинський написав у 20 рок╕в, пот╕м ╕з натхненням добираючи слова, писав дал╕. Як шедевр думки ╕ слова можна згадати, наприклад, новелу «Цв╕т яблун╕» про батька ╕ дитинку, яку забира╓ Смерть, та наперек╕р б╕д╕ дитятко не гине, а поверта╓ться до батьк╕в живим спомином у «цв╕т╕ яблун╕ з╕ вс╕х бок╕в, у н╕жних ╕ чистих кв╕тах».
Шкода т╕льки, що «Цв╕т яблун╕», «Intermezzo» ╕ ще багато опов╕дань Коцюбинського широкому загалу в╕дом╕ мало. Як зазначив Рад╕о «Свобода» письменник ╕ ф╕лософ ╢вген Сверстюк, Коцюбинський був наче вирваний з укра╖нського культурного контексту сво╓╖ доби.
«Я натрапляю на незнання класично╖ л╕тератури. У нас озвучен╕ найб╕льше т╕, як╕ з нами виходять на барикади. Це — Тарас Шевченко, Леся Укра╖нка, ╤ван Франко. У в╕йн╕ беруть участь переважно вони, а в нас же пост╕йна в╕йна. А такий мистець, як Михайло Коцюбинський, наче сто╖ть осторонь», – зауважу╓ ╢. Сверстюк.
Коцюбинський майже не мав чернеток, писав лише прислухаючись до мови серця. Так народились «Т╕н╕ забутих предк╕в» – шедевр укра╖нсько╖ л╕тератури, немов виклад драми Ромео ╕ Джуль╓тти, але з гуцульсько╖ Кривор╕вн╕. Тв╕р популярний ╕ в Чех╕╖.
«Творч╕сть Коцюбинського в чеському середовищ╕ викликала увагу, починаючи вже з 20-х рок╕в минулого стол╕ття. Головну заслугу в цьому ма╓ В╕нценц Харват – в╕домий чеський перекладач, журнал╕ст ╕ пол╕тик, який займався укра╖нською проблематикою. Саме Харват переклав чеською ╕ в╕домий тв╕р «Т╕н╕ забутих предк╕в», я б сказала, що з ус╕╓╖ творчост╕ Михайла Коцюбинського саме «Т╕н╕ забутих предк╕в» у нас найпопулярн╕ша книжка цього письменника», – розпов╕ла Рад╕о «Свобода» викладач Карлового ун╕верситету в Праз╕ Тереза Хланьова.
У 1964 роц╕ Серг╕й Параджанов переклав «Т╕н╕ забутих предк╕в» на мову к╕но, стр╕чка мала великий усп╕х ╕ швидко завоювала серця повсюди у св╕т╕. Але в тод╕шньому СРСР укра╖нська тематика не була в мод╕, до того ж згадали й роль старшого сина Коцюбинського – Юр╕я, який був одним ╕з активних лен╕нц╕в радянсько╖ Укра╖ни. У цьому безжал╕сному час╕ про Коцюбинського немов забули. Т╕льки плем╕нниця письменника Михайлина Коцюбинська зум╕ла повернути увагу сучасник╕в до свого великого родича, вважа╓ ╢вген Сверстюк.
 «Я б сказав, що тут рят╕вну роль в╕д╕грала Михайлина Коцюбинська. Вона п╕дняла це ╕м’я, якось очистила його в╕д цього наносу ╕ см╕ття. Вона написала дуже добру передмову до його твор╕в. Я думаю, що оце той випадок в ╕стор╕╖, коли одн╕ родич╕ сприяють пониженню великого ╕мен╕ (як син Юр╕й), але раптом з’явля╓ться така св╕тла постать у нашому захмареному неб╕, як Михайлина Коцюбинська, яка ставить все на сво╖ м╕сця ╕ знов це ╕м’я ста╓ яскравим. Т╕льки ще потр╕бне яскраве св╕тло в нашому захмареному житт╕, щоб повернутися спок╕йно до Коцюбинського ╕ до ╕нших яскравих естетичних явищ в укра╖нськ╕й культур╕», – зазнача╓ Сверстюк.
Юв╕лейн╕ дн╕ Михайла Коцюбинського – гарний час, щоб повернутись до творчост╕ великого письменника, щоб збагнути, що в╕н залишив у сво╖й книз╕ життя.

Оксана ПЕЛЕНСЬКА

Михайло КОЦЮБИНСЬКИЙ
ПО╢ДИНОК
ОБРАЗОК

Вони вже повечеряли — пан╕ Антон╕на ╕ вчитель ╖╖ дочки ╤ван П╕ддубний.
В╕н встав з канапи, одсунув злегка круглий ст╕л з останками вечер╕, а вона подала йому для поц╕лунку руку. ╤ в╕н почав ц╕лувати ╖╖ не з того боку, де звичайно ц╕лують знайом╕, а в долоню ╕ вище.
Пан╕ Антон╕на не боронила, навпаки, вона одкинула назад голову ╕ зеленкуватими сльозавими очима в червоних пов╕ках, що ставали завжди такими п╕сля наливки, дивилась зверху на кучеряву голову хлопця. В╕льною рукою вона розщ╕бувала рукав ╕ показувала пальцем:
— Тут… тут…
╤ в╕н ╕шов устами по син╕й жилц╕ уверх, до б╕ло╖ й м’яко╖ округлост╕, осяяно╖ матовим св╕тлом столово╖ лампи.
Раптом — т-ррах… трах-трах!.
В╕конна рама затремт╕ла, ╕ вс╕ шибки дико задеренчали.
Вони стрепенулись ╕ витр╕щеними очима уп’ялись у чорн╕ шибки, в як╕ л╕зли з саду обл╕плен╕ сн╕гом г╕ллячки дерев.
— Хто? Що?!
— Чолов╕к… в╕н все бачив…
╤ поки вони стояли у тих самих позах в безвладному оч╕куванн╕ чогось лихого й непоправного, серед мертво╖ тиш╕ стукнули двер╕, проб╕гло щось по сходах ╕ в хату вскочив господар дому, в шуб╕, в шапц╕, в калошах з сн╕гом, низький, з╕ злими очима й тремтячою бородою.
В╕н уже здалеку н╕с одкинену л╕ву руку й, доб╕гши до столово╖, простяг ╖╖ в напрямку дверей.
— Геть!.. геть з хати!.
╤ван П╕ддубний зм╕нивсь на виду, щось хот╕в сказати, нащось хитнувся, простяг руку ╕, схиливши голову, п╕шов нетвердою ходою через столову, повз господаря, через другу хату — до с╕ней. В╕н чув, як позад його здушеним глухим голосом вмовляла ж╕нка чолов╕ка:
— Опам’ятайся!. Миколо… ти з глузду…
— Геть! Геть з хати! — верещав тонким не сво╖м голосом пан Микола й тупав ногами в калошах.
Поки учитель накидав на себе барани, на крик вискочила в с╕ни його учениця, десятил╕тня Людя. Вона була вже нап╕вроздягнена: коротенька б╕ла сп╕дничка на б╕лих шлейках, не досягаючи до панч╕х, одкривала гол╕ кол╕на. Вона склала гол╕ рученята на грудях, з╕гнулась трохи ╕ звернула блакитн╕ налякан╕ оч╕ з благанням до батька:
— Татусю!.. татусю!.. не виганяй пана Вана…
Так вона називала свого любимого вчителя. Але татусь не зважав на не╖. В╕н теж вискочив у с╕ни, см╕шно вимахував руками й декламував:
— Прийняв у хату, як сина, як чесну людину… по╖в, годував, платив… Га-а-а!.
Щось говорила пан╕ Антон╕на, пищала Людя, та ╤ван вже не чув, знайшов шапку, вхопив машинально з кутка парасольку пана Миколи й вискочив на вулицю.
Гострий струм╕нь морозного пов╕тря… осяян╕ в домах в╕кна… чи╖сь голоси… дзв╕нки звощика… стережись!.. ╕ в╕н опинився у глух╕й безлюдн╕й вулиц╕. Перед очима в нього була простягнена вперед л╕ва рука пана Миколи ╕ дв╕ червон╕ смуги на виду — з морозу чи з зворушення, — а в ухах лунало: геть!.. геть з дому!.. Скандал… сором… Кров шум╕ла в ухах, до горла щось котилося… В╕н б╕г непритомний, в розщ╕бненому кожус╕, з чужою парасолькою п╕д пахвою…
М╕сяць вже з╕йшов. На сн╕гу блищали зор╕, немов посипались з неба. Контури — р╕зк╕. Дерева, будинки, тини — так╕ тверд╕, мов вис╕чен╕ з мармуру, дивно спок╕йн╕, дивно м╕цн╕. Блакитне св╕тло, гостре, колюче, немов замерзло.
Учитель н╕чого не пом╕чав — в╕н б╕г вулицею й мав одне бажання: швидше добратись додому, сховатись од людей, од сорому.
— Геть!
Те «геть» б╕гло за ним сл╕дком ╕ гнало вперед. Стр╕чались звощики. В╕н хот╕в ╖хати, та згадав, що не стане п’яти коп╕йок.
П╕ддубний вскочив у свою к╕мнатку ╕, не св╕тячи св╕тла, не роздягаючись, кинувся на л╕жко.
Ц╕ла под╕я живо стояла перед очима. Опр╕ч сорому, опр╕ч образи, що гор╕ла в його кров╕, в╕н чув, що був см╕шним. Його вигнано, як пса, ╕ в╕н, як пес, скорився й вийшов, безпом╕чний, безсловесний, полохливий. Вона не вибачить йому його ганьби, його м╕щанства. Треба було щось сказати, щось зробити… Але що? В╕н не знав. В╕н перший раз мав роман з такою значною дамою. Б╕дний вчитель, з убого╖ м╕щансько╖ родини, вигнаний з школи, в╕н н╕коли не сягав гр╕шною думкою вище наймички або убого╖ панночки, що т╕льки в свято надяга╓ кращу одежу й в╕чно ма╓ червон╕ од прац╕ руки. ╤ от ця 42-л╕тня дама, багата д╕дичка, з пан╕в, кинулась в його об╕йми так неспод╕вано ╕ владно, що в╕н не см╕в перечити. Вона його полонила. В╕н ╖й був потр╕бний щогодини, щохвилини, ╕ вдень, ╕ вноч╕. Вона запевняла, що в╕н ма╓ добрий смак ╕ вм╕╓ торгуватись, ╕ через те в╕н мусив купувати ╖й ╜удзики, нитки, полотно ╕ мебл╕. Вона тягала його по крамницях. Потому р╕шила, що Людя повинна б╕льше вчитися, ╕ зам╕сть одно╖ години в╕н присвячував ╖й три, а позаяк об╕д приходився посередин╕ лекц╕╖, його лишали об╕дати. Вона возила його в концерти ╕ до театру, коли чолов╕к був зайнятий, ╕ запевняла чолов╕ка, що в компан╕╖ з учителем йому найкраще ловити рибу. В╕н мусив слухати ╖╖ музику, багато музики, хоч н╕чого не розум╕в у н╕й, а коли засиджувався вечорами п╕зно, виходило так, що не т╕льки вона, а й чолов╕к ╖╖ прохав його заночувати у них. Його клали в окрем╕й маленьк╕й к╕мнатц╕, де жила колись бонна, ╕, йдучи вранц╕ на каву, в╕н зд╕ймав з одеж╕ сивий ж╕ночий волос.
Приходячи на лекц╕ю, ╤ван вступав звичайно у порожн╕й, сливе мертвий д╕м. Чолов╕к був на служб╕, Людя гралася десь в к╕нц╕ саду або у знайомих, челядь не см╕ла показуватись у горниц╕, а пан╕ робила туалет. Вона одхиляла двер╕ од третьо╖ к╕мнати, з сво╓╖ вбиральн╕, виглядала зв╕дти з розпущеним волоссям ╕ з голими руками ╕ кликала його до себе. Вона ц╕лувала його в оч╕, щоки, в уста, палко, без краю, лоскотала розпущеним волоссям, що пахло зг╕рклою помадою, закидала гол╕ руки на шию — аж йому голова паморочилась…
— ╤вась… ╤вашечко… ╤ванко… ╓диний, маленький… — стогнала вона м╕ж поц╕лунками. — Ти — м╕й володар, пан м╕й… кров мого серця… поез╕я життя… ти м╕й Ромео…
Потому вона наказувала йому ц╕лувати себе, п╕дставляла шию, плеч╕, висок╕ й добре законсервован╕ перса, п╕дн╕мала руки, щоб в╕н м╕г ц╕лувати п╕д пахвами, ╕ нервово см╕ялась, коли в╕н лоскотав ╖╖ сво╖ми вусами. Вона поверталася на вс╕ боки й дивилась на нього зеленкуватими очима в червоних пов╕ках, а зморшки на обличч╕ розгладжувались в не╖ од тих пестощ╕в. Дал╕ вона виймала десь з-п╕д подушки згорнений в к╕льканадцятеро пап╕р ╕ стромляла йому в руку сквапно ╕ та╓мниче:
— На! Це тоб╕!
По тонкому ж╕ночому письму й по синьому чорнил╕ в╕н п╕знавав, що то лист од не╖.
Займаючись з Людею, в╕н потай розгортав той лист ╕ читав. Людя, що хот╕ла, могла робити.
Лист був насамперед довгий, на п’яти-шести стор╕нках. В╕н був писаний трохи старим, кв╕тистим стилем, з алегор╕ями й довгими виробленими пер╕одами. До того пахнув специф╕чним духом зг╕ркло╖ помади й носив плямист╕ сл╕ди поц╕лунк╕в, не алегоричних, а д╕йсних, витиснених на листов╕м папер╕ й долучених до н╕жних сл╕в, як ╕люстрац╕я. «Коли б ти заглянув у безодню мого почуття й осяяний небесним св╕тлом кохання… Я хот╕ла б в╕чно жити на тво╖х грудях, оселитися там ╕ в невимовному щаст╕, в божев╕льн╕м раюванн╕ пити росу тво╖х поц╕лунк╕в, ц╕лувати сл╕ди тво╖х ст╕п ╕ пестити пов╕тря, яким диха╓ш… Ти — м╕й володар, м╕й пан, мо╓ життя ╕ моя смерть…».
Вона щонайменше дв╕ч╕ на день писала до нього так╕ листи, стромляла йому в руку, передавала через Людю, вкладала в кишен╕ пальта ╕ посилала по пошт╕. Шухляди його стола виповнен╕ були паперами з син╕ми рядками й наситили хатн╓ пов╕тря специф╕чним духом. На кожний лист вона уперто допоминалась одпов╕д╕, довго╖, палко╖, повно╖ неземних почувань ╕ лицарського духу. Вона хот╕ла. В╕н мав обов’язок виставляти перед нею оголену душу — ╕ декорував ╖╖ театральною шумихою, мучився, пр╕в, ╕ н╕чого не виходило в нього. Коли в╕н не приносив одпов╕д╕ або приносив коротку ╕ бл╕ду, вона робила йому сцену, називала його нездарою, м╕щанським убожеством, а потому падала на груди, пестила, вкладала в кишен╕ ще довш╕ листи й одягалась у легку одежу, що давала доступ до ╖╖ т╕ла. В приступах н╕жност╕ вона обслинювала пап╕роси, як╕ курила без л╕ку, ╕ втикала йому в уста або виривала для себе пап╕росу в╕д нього — й тод╕ ╖╖ зеленкуват╕ оч╕ в червоних пов╕ках оточались колом променястих зморщок задоволення. Його мучило таке кохання, хоч разом з тим лоскотало пиху. В╕н найб╕льше боявся стати см╕шним в ╖╖ очах — ╕ ось тепер:
— Геть!.. — ╤ в╕н п╕шов, як пес.
П╕ддубний застогнав, мов зранений. В╕н сам винен. Треба було щось зробити. Але що? Побити? Н╕. Кинути в лице рукавичку? Адже в╕н не мав ╖╖ з собою. Викликати на по╓динок? Х╕ба в╕н зна╓!
Оч╕ його ненароком впали на в╕кно, ╕ в╕н скорчився од болю. Те в╕кно його бол╕ло. В╕н встав з постел╕ ╕ спустив штору. Потому знов л╕г ╕ накрив голову подушкою. У грудях повзла невиразна безформена невдоволен╕сть. Голова росла ╕ порожн╕ла. Там лиш, як л╕тн╕ т╕н╕, проносились згадки, безладн╕, безсистемн╕.
Вона приходила до нього в боннину к╕мнатку. Ц╕луй! ╤ коли в╕н занадто р╕шуче брався до не╖, на не╖ нападав страх.
— Боюсь… боюсь… м╕й милий, я боюся… — шептала вона з жахом в очах ╕ з складкою болю в устах, — ╕ одпихала його в╕д себе, й неспок╕йно озиралась по кутках.
В╕н не мав чого боятися ╕ не слухав ╖╖. Тод╕ вона тремт╕ла ╕ пищала, як муха в павутинн╕, ╕ ця ╕нститутська манера в немолод╕й ж╕нц╕ дратувала його.
— Ой, ах!.. милий, ╓диний… боюся… он хтось ╕де!.. ой!..
╤ вона т╕кала в╕д нього, лишивши в йому бажання… Часом вона була просто жорстокою. Вона змушувала його ц╕лими вечорами слухати музику, переважно класичну — Баха, Гайдна, Бетховена, — ╕ п╕сля яко╖сь фуги або симфон╕╖, од╕грано╖ з розум╕нням ╕ з експрес╕╓ю, оберталась до нього разом з табуреткою й питала з тр╕умфом в очах:
— Подоба╓ться тоб╕?
В╕н говорив щось невиразне:
— Так… н╕… бачите…
Тод╕ вона м╕ряла його злими очима:
— Осел! Ви н╕чого не розум╕╓те…
Стискала губи й поверталась до нього круглою спиною.
В╕н сид╕в пригноблений ╕ думав, що вона каже правду.
Вона була вередлива, палка, сентиментальна ╕ стара. Сво╖м поводженням вона нагадувала йому старий французький роман.
— Татусю, не виганяй пана Вана!..
В╕н бачив гол╕ руки й довг╕ ноги п╕д б╕лою сп╕дничкою ╕ той благаючий чистий погляд дитячих очей…
Нащо вони зробили св╕дком хатнього болота ту чисту душу?..
Як в╕н ненавид╕в того урядовця, з його червоними плямами на виду, з його тремтячою бородою й пискливим голосом, — ненавид╕в за те, що в╕н чолов╕к його коханки, за свою ганьбу, за свою полохлив╕сть! З якою насолодою побив би в╕н його, згн╕тив сво╖м т╕лом, здушив за горло!.. Та що сказала б вона?
М╕щанин!.. галабурдник!..
╥й треба декорум… по╓динок…
— Ну, що ж — хай буде по╓динок!
Це в╕н говорить уголос, с╕да╓ на л╕жко й витр╕ща╓ в темряву оч╕.
╤ враз уявля╓ться йому картина по╓динку з якогось роману. Зелена полянка. Секунданти в цил╕ндрах. В╕н зводить п╕столь… син╕й димок — ╕ пан Микола хилиться вниз, а кр╕зь б╕лу сорочку ст╕ка╓ червоний струмок…
П╕ддубний заплющу╓ оч╕, тремтить ╕ хова╓ голову в подушки…
Н╕, в╕н цього не може!.. не може!..
В╕н п╕дскаку╓ ус╕м т╕лом на л╕жку й не хоче думати про кров. Врешт╕ його заспокою╓ думка, що пан Микола не схот╕в би стр╕лятися з ним. В╕н — урядовець, лояльний урядовець. В╕н зараз дон╕с би в пол╕ц╕ю… Це певне… це зовс╕м певне… А тод╕ ще г╕рше. Допити, суд, пол╕ц╕я — в╕н опинився б у см╕шн╕м становищ╕. Що ж буде?
П╕ддубний лежить довго один у темряв╕ й дума╓ п╕д стук калаташки н╕чного сторожа.
— Ну, добре! — каже ╤ван ╕ знов с╕да╓ на л╕жко. — Ти зробив свинство. Вл╕з у с╕м’ю, взяв чужу ж╕нку… Май же см╕лив╕сть чесно поквитуватись. В╕зьми ╖╖. Забери ╕ звий сво╓ гн╕здо… На сво╖ десять коп╕йок, що лишились у кишен╕, на сво╓ убожество? А дитина?
Щось вста╓ зсередини у нього й конвульс╕йним см╕хом вил╕та╓ кр╕зь горло… Стару? Рештки?.. Н╕!..
Його думка все б╕льше й б╕льше нахиля╓ться до по╓динку. В╕н мусить змити кров’ю св╕й пекучий сором.
╤ знов картина.
Стр╕ляються. Щось гостре, гаряче пронизу╓ його т╕ло в тому м╕сц╕, де сидить образа, аж йому легше ста╓ од того, — ╕ в╕н труп, ╕ в╕н герой!
Про нього говорять, йому сп╕вчувають, за ним плачуть ╕ пишуть йому довг╕ й н╕жн╕ листи — безконечн╕ рядки на дорогому папер╕, — листи, яких в╕н н╕коли не прочита╓…
Св╕дом╕сть його дво╖ться, ╕ в той час, коли в╕н бачить насл╕дки по╓динку свого, — в╕н зна╓, що це фантаз╕я, дурниц╕, що в╕н н╕защо — от н╕защо! — не п╕дставить чола п╕д ц╕вку п╕столета.
— М╕-щанство-о!.. — прогучав чужий голос в його ухах.
В╕н присилував свою думку ╕ дал╕ думав про по╓динок. В╕н уявляв соб╕, що станеться з ним, коли в╕н буде мертвим. Насамперед не буде дихати — ╕ в╕н перестав дихати ╕ лежав спок╕йно. Кров у жилах холодна ╕ густа, як драгл╕, члени витягнен╕, дерев’ян╕ ╕ не згинаються, як з пап’╓-маше. В голов╕ пустка, в грудях пустка… Рота не можна закрити, з горла видобути згук…
╤ в пристрасн╕м ╕мпульс╕ життя в╕н видав горлом короткий згук, помацав сво╓ т╕ло й з╕гнув руку.
Х-ху!.. В╕н протесту╓!
Раптом в╕н скочив на ноги. Блиснула щаслива ╕дея. Вона ще без форми, легка й невловима, як в╕тер, ╕ поки вона хвилювалась перед ним ╕ тремт╕ла, мов ул╕таючий газ, в╕н чув, як з само╖ глибини його ╕стоти вставали н╕кчемн╕сть, фальш, компром╕си, й св╕тили до нього зеленими очима, ╕ вились, як гадюки, ╕ задурювали голову важким сопухом.
В╕н врешт╕ вловив ту ╕дею, ось вона! В╕н покличе його листом на по╓динок, т╕льки лист той мусить пройти через Антон╕нин╕ руки — ╕ вона не допустить до крайност╕ н╕ в той, н╕ в другий б╕к. В╕н сливе веселий скочив на ноги.
В╕кно п╕д шторою с╕р╕ло ш╕стьма ясними плямами, бл╕де зимове св╕тло входило в хату знадвору. Починало дн╕ти. Вноч╕ випав сн╕г.
П╕ддубний засв╕тив св╕чку.
В як╕й форм╕ написати лист? В╕н не знав. Десь були як╕сь романи, там, певно, можна знайти. В╕н почав нишпорити. Чорт! Десь запод╕лися, ну та дарма. В╕н т╕льки зна╓, що п╕дпишеться — «з повним презирством»; йому прийшла до голови чудова думка: «з повним пр-р-ре-зир-ством!».
«Шановний доброд╕ю!»
╤ став. Думки опанували голову, форми виганяли ╖х, було трудно.
Нарешт╕, зачеркуючи й переписуючи, в╕н склав листа: «Шановний доброд╕ю, Ви вчора позволили соб╕ тяжко образити мене. Т╕льки кров може змити ту образу. Прошу Вас визначити час ╕ м╕сце, куди я можу направити сво╖х секундант╕в. З повним презирством, ╤ван П╕ддубний».
Потому в╕н зачеркнув «з презирством» ╕ написав «з поважанням», переписав ╕ заадресував: «Високоповажн╕й пан╕ Антон╕н╕ Цюпа у власн╕ руки для пана Миколи Цюпи».
О!
Було ще рано, п╕в до восьмо╖, Цюпи ж вставали так коло дев’ято╖. П╕ддубний ходив по хат╕ ╕ все поглядав на годинник. Час тягся повол╕. Врешт╕ в╕н накинув барани ╕ вийшов.
Сн╕гу багато, тепло ╕ сонячно. Пухкий сн╕г засипав землю, будинки, обв╕в л╕н╕╖ тин╕в, обл╕пив стовбури дерев ╕ г╕ллячки. М╕ж б╕лою с╕ткою ╖х яскраво син╕╓ небо, а на сн╕гу, на золот╕ сонця, тремтять синяв╕ т╕н╕. Сонце ╕ пов╕тря лоскочуть щоки, а зелень ялинових г╕лок вигляда╓ з-п╕д сн╕гу так св╕жо, що, зда╓ться, надвор╕ сто╖ть весна, одягнена у б╕л╕ шати. Пролет╕ла ворона ╕ с╕ла на тину.
Як передати листа, щоб в╕н попав у Антон╕нин╕ руки? Коли б не стр╕ти пана Миколу, що часом виходить з дому ран╕ше.
Женуть гурт товару в р╕зниц╕… ц╕ла купа рудо╖ шерст╕, н╕г, рогатих гол╕в.
Як гарно диха╓ться — п’╓ш пов╕тря, мов тепле молоко. Сонце засв╕тило з╕рку на сн╕гов╕й г╕ллячц╕.
Лист муля╓ в кишен╕. Треба через когось послати. Принесуть ╖й — вона виходить. «Лист? Од кого? Давай сюди…». Ага!. М╕ниться в лиц╕ ╕ несе до чолов╕ка.
Безлюдна вулиця. Два рядки б╕лих хат п╕д б╕лими дахами, межи ними сн╕г. Дими в’ються до неба. Москаль б╕жить з кошиком. Гей! Москалю! Гей!.. П╕дходить… витр╕щив оч╕…
— Однеси лист… Он туди, два в╕кна видко. Оддай до рук пан╕. Чу╓ш? Десять коп╕йок д╕станеш.
╤ в╕н намацав у кишен╕ останн╕ десять коп╕йок.
Ходить по вулиц╕ й чека╓.
Москаль поверта╓, з╕гнувся.
— Сам╕й пан╕?
— До рук.
— На…
╤ поверта╓ назад, до себе.
— Що то буде, що то буде? Чим ск╕нчиться?
День довгий, безконечний, тривожний. В полудн╓ небо всм╕ха╓ться, капле з стр╕х, ╕ вся к╕мната в золот╕.
Ходить ╕ дума╓.
Об╕д не йде до горла, в рот╕ сухо, голова важка. Що то буде?
По об╕д╕ ляга╓ в л╕жко, холодний, байдужий, дерев’яний, ╕ н╕чого не чека╓.
Якось-то воно буде.
С╕р╕ т╕н╕ блукають по хат╕, в╕кно гасне, розплива╓ться, веч╕рн╕й морок ляга╓ на серце. Навкруги н╕кого й н╕чого.
Стук… стук…
До кого б се?
— Можна?
Чий голос? В╕н тремтить ╕ зрива╓ться з л╕жка.
— Ув╕йд╕ть…
В╕н… пан Микола. Голос хрипливий, дивиться вб╕к, шуби не зн╕ма╓ й не пода╓ руки.
С╕да╓.
╤ван тремтячою рукою шука╓ с╕рничк╕в ╕ н╕як не може витерти вогню.
— Не турбуйтеся… не треба.
╤ван все шарка╓ с╕рником.
— Ви… ви… — хрипить пан Микола, — ви не гн╕вайтесь на мене — я був учора п’яний. Просто п’яний, ╕ б╕льш н╕чого… б╕льш н╕чого… Ну, а коли п’яний, ви розум╕╓те…
Ага-а-а!.. Ну, зв╕сно, в╕н був п’яний, п’яний, як швець… ╕ б╕льш н╕чого… б╕льш н╕чого. Як це в╕н не пом╕тив, що той був п’яний, як стов╕дерна куфа з гор╕лки, як ц╕ла корчма баб!.. ха-ха!.. Як це в╕н не пом╕тив?
— Людя скуча╓ за вами… приходьте завтра на лекц╕ю й не пам’ятайте того, що було м╕ж нами…
Ха-ха!. Ах ти, п’янюго, в╕н був п’яний, як… ╕ б╕льш н╕чого… Ну, в╕н прийде, конче прийде… ха-ха… Все см╕╓ться у нього всередин╕, все рад╕╓, ╕ в╕н ма╓ охоту здушити хрипливе горло цього доброд╕я, хоч стара╓ться не показати н╕ сво╓╖ радост╕, н╕ сво╖х бажань.
Добре, в╕н прийде… ╕ б╕льш н╕чого… ха-ха-ха!.
А про лист н╕ слова!
Свиня!..
П╕ддубний виспався. Спав ц╕лу н╕ч, як забитий. Так коло дванадцято╖ в╕н взяв парасоля пана Миколи п╕д пахву й поб╕г на лекц╕ю. Знайом╕ почуття вчителя, що посп╕ша╓ на лекц╕ю, втихомирили його. Т╕льки коли в╕н вступив у с╕ни ╕ глянув на сходи, по яких зб╕гав позавчора, а надто коли поставив в куток парасоля, — згадки линули на нього холодною водою ╕ скували в╕льн╕сть рух╕в. На дверях з хати стояла вже Людя, й п╕дскакувала на сво╖х довгих ногах, ╕ простягала худ╕ рученята до пана Вана.
— Пан Ван… пан Ван… — рад╕сно пищала вона ╕ дивилась на нього закоханими, як у мами, очима.
Вони зараз взялись до роботи.
Все йшло, як ╕ ран╕ше; нав╕ть в ту ж саму годину, як звичайно, перервано лекц╕ю й покликано ╖х на об╕д.
╤ ось в╕н пройшов т╕ хати, якими недавно виходив, ╕ побачив столову, ╕ круглий ст╕л, ╕ пана Миколу, ╕ пан╕ Антон╕ну.
Пан Микола сухо стиснув йому руку, пан╕ Антон╕на виглядала втомленою, але сяяла ╕, користуючись хвилиною, втиснула йому в руку такий жмут паперу, що в╕н не знав, куди його сховати.
Об╕дали мовчки, хоч намагались говорити. Пан Микола був вв╕чливий, услужний, занадто, може. В╕н п╕дсував ╤ванов╕ страви ╕ припрохував, дивлячись кудись поза нього:
— ╥ж-жте… ╖ж-жте…
╤ те ж-ж… виходило у нього з таким притиском, наче в╕н мав у рот╕ ц╕ле гн╕здо ос.
╤ван не прийшов ще до себе, в╕н спустив униз оч╕ й ╖в, ╖в без к╕нця, без пам’ят╕, з такою завзят╕стю, з такою саможертвою, з якими його прохано.
Пан╕ Антон╕на часто губила серветку й, нагинаючись за нею, щипала ╤ванов╕ ногу.
Часом вона клала його руку соб╕ на кол╕но. Людя з╕тхала й зд╕ймала оч╕ до Бога.
Спасиб╕ тоб╕, добрий Боже!.. Тепер ус╕ щаслив╕!..

1902, Черн╕г╕в

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #39 за 26.09.2014 > Тема "Українці мої..."


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=14018

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков