"Кримська Свiтлиця" > #52 за 26.12.2014 > Тема "Душі криниця"
#52 за 26.12.2014
ЛЮМ╤НЕСЦЕНЦ╤Я КРА╥НИ В ЖИВОПИС╤ ╤ВАНА КОПА╢НКА
Час немов з╕мкнувся в одну точку в ретроспективн╕й експозиц╕╖ ╤вана Копа╓нка, присвячен╕й його 80-р╕ччю. Творчий ряд розгорнутих у трьох залах Будинку художника С╕мферополя близько ста картин ╕ граф╕чних аркуш╕в, виконаних у р╕зн╕ роки, не лише демонстру╓, як формувалася особист╕сть одного з кращих кримських майстр╕в акварельного живопису, заслуженого художника Укра╖ни, заслуженого д╕яча мистецтв Криму, а й ╓ культурною люм╕несценц╕╓ю нашого минулого. Перед очима глядач╕в немов в╕дкриваються простори кра╖ни, по як╕й в╕н ╖здив з етюдником на пленери в склад╕ творчих груп художник╕в. Вражають м╕раж╕ над водами озера Сиваш, неподал╕к в╕д якого в сел╕ Першокостянтин╕вка Чаплинського району Херсонсько╖ област╕ народився. Це — перш╕ спогади дово╓нного дитинства ╤вана. Через два м╕сяц╕ п╕сля початку в╕йни в╕н потрапив п╕д фашистськ╕ бомбов╕ удари на село ╕ був важко поранений. Втративши в 1942 роц╕ батька, жив в окупац╕╖. П╕сля Перемоги над н╕мецькими загарбниками багато подорожував у пошуках кращого життя: Крим, Кубань, Кавказ. Студентом Кримського художнього училища ╕м. М. Самокиша, а пот╕м – Московського пол╕граф╕чного ╕нституту п╕шки пройшов увесь Крим до Керч╕. — Я займався тод╕ туризмом, — згаду╓ ╤. Копа╓нко. – Побачити степ, гори наяву для мене було величезним натхненним явищем, ╕ я малюю ╖х з того часу все життя. Людина ╕ природа – основна тема його живописних роб╕т. В╕н любить землю, яка допомага╓ зрозум╕ти себе, ╓ духовним контекстом у розкритт╕ ╕де╖ гармон╕йно╖ ц╕л╕сност╕ навколишнього св╕ту. У циклах «За Полярним колом», «Спогади про П╕вн╕ч», «Башкирськ╕ зустр╕ч╕», «Пол╕сся» та ╕нших з поглядом художника-патр╕ота природа – його розрада ╕ вчитель, св╕т, де можна знайти точку опори. — Коли я бачу ц╕ роботи в суворому стил╕ 60-х рок╕в минулого стол╕ття, вони викликають у мене асоц╕ац╕╖ з ╕конами, — говорить Микола Моргун, заслужений художник Укра╖ни, голова Сп╕лки художник╕в Криму, в як╕й ╤. Копа╓нко багато рок╕в очолював секц╕ю граф╕ки. Житт╓стверджуючими принципами просякнут╕ цикли на теми православ’я — «Храми в Криму та Рос╕╖», «Це я, Господи!», «Дорога до храму». Кожен мазок його пензля – це ц╕ла под╕я. Дитяч╕ враження про пережите у в╕йну трансформувалися в сер╕ях «Брестська фортеця», «Була в╕йна», «Переможц╕», триптиху «Пам’ят╕ Перекопу», картинах «Руб╕ж», «Ветерани», «Мати. Пам’ять», «Кв╕тень 45-го» у достов╕рний зр╕з траг╕чного часу з в╕дчуттями ╕ переживаннями його жах╕в. Яскравою мовою образотворчого мистецтва художник протиставля╓ фашистськ╕й св╕домост╕ прост╕ та в╕чн╕ ╕стини, осп╕вуючи труд рибалок, пастух╕в, сплавник╕в л╕су (цикли «Рибалки», «Спогади про хл╕б», «Горянки»). Св╕т за ╤. Копа╓нком прекрасний не сам по соб╕, яким би живописним не був. Головне для нього — людина з ╖╖ пост╕йними пошуками смислу буття ╕ самовдосконалення. ╤ хоч на виставц╕ переважають пейзаж╕, великий ╕нтерес у в╕дв╕дувач╕в викликають портрети. Це — св╕т самого художника, в який заходиш ╕ в╕дчува╓ш себе затишно. Все його життя пройшло поряд з мольбертом ╕ полотном. А чистий аркуш паперу для нього – найб╕льша над╕я: може, цього разу поталанить б╕льше? Нереал╕зован╕ стор╕нки не пригн╕чують, а тримають на стремен╕: «От наступного разу я обов’язково достукаюся до ╕стини». ╤ цей пост╕йний по╓динок митця з полотном не да╓ очам розмитися, потьмян╕ти. — ╤ван нав╕ть будинок св╕й збудував не заради с╕м’╖, а заради майстерн╕. Вона займа╓ в ньому половину, — розпов╕да╓ дружина Лариса Копа╓нко, в╕дома кримська тележурнал╕стка. Ск╕льки там реал╕зовано мр╕й, обговорено при зустр╕чах з колегами план╕в! На ╖хн╕х очах народжувалися вс╕ його картини. Вадим Ро╖к, наприклад, на в╕дкритт╕ виставки розпов╕в, що познайомився з ╤. Копа╓нком завдяки сво╖й мам╕, вишивальниц╕ та художниц╕ В╕р╕ Ро╖к, в 60-х роках минулого стол╕ття. — З того часу ми стали друзями, — говорить в╕н. – ╤ дружба ця пройшла кр╕зь роки. Плече друга, любов до природи, В╕тчизни – все це ╓ в його картинах, як╕ зворушують, зачаровують. Живописець не опуска╓ться до побутового р╕вня в мистецтв╕, а ц╕леспрямовано ╕ самов╕ддано йде сво╓ю дорогою, п╕дн╕маючись духом увись, немов ширя╓ п╕д небесами. ╤ це в╕дчуття да╓ йому те, заради чого варто жити, ╕ для нього нема╓ н╕чого неможливого. Прив╕тати ╤. Копа╓нка з юв╕ле╓м при╖хав з Москви внук. Широке коло ╕нтерес╕в художника, в╕дображене б╕льш як за п╕встол╕ття творчо╖ прац╕ в експозиц╕╖ «Моя кра╖на», незабаром буде видано книгою. ╥╖ художн╕й макет уже готовий. Залиша╓ться лише побажати метру кримсько╖ акварел╕, роботи якого хот╕лося б бачити, за словами голови Асоц╕ац╕╖ музе╖в ╕ запов╕дник╕в Криму В’ячеслава Пересунька, в колекц╕ях ус╕х 130-ти кримських музе╖в, зд╕йснення цих план╕в. Живопис ╤вана Копа╓нка з ор╕╓нтиром на високу духовн╕сть, доповнений музичними картинками у виконанн╕ кримського г╕тариста Серг╕я Работягова та вокального ансамблю С╕мферопольського музичного училища ╕м. П. ╤. Чайковського «Терра Тавр╕ка» п╕д керуванням Олени Прокопець, дав можлив╕сть побачити таке буяння барв у природ╕, красу людських вчинк╕в, в╕д яких отриму╓ш енергетичний заряд доброти, радост╕ та щастя.
Валентина НАСТ╤НА
ОФОРМИТИ ПЕРЕДПЛАТУ на всеукра╖нську загальнопол╕тичну ╕ л╕тературно-художню газету «Кримська св╕тлиця» та ╕нш╕ культуролог╕чн╕ видання ДП «Нац╕ональне газетно-журнальне видавництво» (газету «Культура ╕ життя», журнали «Укра╖нська культура», «Укра╖нський театр», «Театрально-концертний Ки╖в», «Музика», «Пам’ятки Укра╖ни: ╕стор╕я та культура») можна в будь-якому поштовому в╕дд╕ленн╕ зв’язку Укра╖ни. У кра╖нах далекого заруб╕жжя оформити передплату на ц╕ видання можна через сайт www.presa.ua на стор╕нц╕ «Передплата On-Line». Передплатити та придбати окрем╕ прим╕рники видань в електронн╕й верс╕╖ можна за адресою - http://presspoint.ua/. Така послуга доступна в будь-як╕й кра╖н╕ св╕ту. Дов╕дки за тел.: (044) 498-23-64; e-mail: nvu.kultura.porhun@gmail.com
"Кримська Свiтлиця" > #52 за 26.12.2014 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=14525
|