Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #1 за 09.01.2015 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#1 за 09.01.2015
ПАВУК НА Р╤ЗДВЯН╤ СВЯТА

Пригаду╓ться картинка ╕з раннього дитинства, коли я п╕д самою стелею лежав у яворов╕й колисочц╕, а тато колисав мене за ллян╕ вервечки. Мати тим часом сид╕ла б╕ля каганця (електрики ще тод╕ не було) ╕ чаклувала над золотистими соломинками. Я не м╕г збагнути, що з того буде, ╕ т╕льки тод╕, коли мати вже мала в руках готову конструкц╕ю ╕ почепила ╖╖ на сволок, я пильно стежив маленькими оченятами, як воно дивовижно крутиться п╕д стелею, а його наздогнати квапиться чудернацька т╕нь. Це все д╕ялося акурат перед Р╕здвяними святами, а вже коли приходили колядники та гост╕, то вс╕ залюбки милувалися маминим павуком.
В╕дтод╕ немало води спливло в космацьких р╕чках, сталося в ╕стор╕╖ мого села Космача хтозна ск╕льки зм╕н, як ╕ в мо╓му житт╕, та цей спомин з мого дитинства й дос╕ не да╓ мен╕ спокою. ╤ надумав я сплести з чар╕вних соломинок такого павука, який запам’ятався з мого дитинства. Почав в╕дтворювати спогади в сво╖й пам’ят╕, зшукувати соломку, нитки, голку, пацьорки та лел╕тки. Найкраще до ц╕╓╖ справи нада╓ться, з мого погляду, солома з жита, хоча можна використовувати ╕ пшеничну та в╕всяну солому. Проте саме житня солома найб╕льш витривала, не колеться.
Соломинки треба нар╕зати гострими ножицями розм╕ром с╕м сантиметр╕в. Таких соломинок повинно бути 85. Зрештою, процес виготовлення павука поляга╓ в тому, щоб зробити с╕м сво╓р╕дних цил╕ндр╕в у форм╕ ромба, на кожен з яких витрача╓ться 12 соломинок. Спочатку на нитку нанизу╓ться чотири соломинки ╕ скр╕плю╓ться у форм╕ квадрата, а в╕дтак до кожно╖ л╕н╕╖ квадрата дода╓ться ще по дв╕, як╕ утворюють сво╓р╕дн╕ чотири трикутники. Вершину трикутника треба перекинути через основу в напрямку до центру квадрата. Дал╕ так само посл╕довно перекручують три пари соломин, як╕ залишились на нитц╕. При цьому кожного разу необх╕дно перем╕нювати напрям перекидання: якщо перша пара — до центру, то друга — в╕д центру, третя — до центру, четверта — в╕д центру. Коли перекручено четверту пару, к╕нець нитки зав’язують на вузол, тод╕ утвориться плоска ф╕гура з квадратом у центр╕.
Щоб отримати об’╓мну ф╕гуру ромб╕чно╖ форми, треба п╕дняти вгору другий та четвертий трикутники ╕ зв’язати докупи ╖хн╕ вершини; перший та трет╕й трикутники в╕двести в протилежний б╕к ╕ теж зв’язати. Щоб нитка не розколювала соломин, ╖х перед роботою зволожують водою.
Таких малих ромб╕в-л╕хтар╕в ма╓ бути 7. Тод╕ почина╓мо робити великий ромб, кожна ╕з 12 соломин якого ма╓ мати 24 сантиметри. Зус╕б╕ч до основного ромба прикр╕плю╓мо маленьк╕ ромби-л╕хтар╕ й утворю╓ться, таким чином, найпрост╕ша конструкц╕я р╕здвяного павука. Тут доречно зробити акцент, що число с╕м ╓ символом святост╕, бо залуча╓ в себе Святу Тр╕йцю (три), Творця св╕ту та «четв╕рку» як знак м╕цност╕ народженого Богом св╕ту. С╕м дн╕в плинуло створення св╕ту ╕ с╕м дн╕в ма╓ тиждень, с╕м та╖нств у Свято╖ церкви ╕ с╕м забарвлень у Небесно╖ веселки, с╕м струн ма╓ л╕ра Орфея та с╕м нот у нотному ряду...
С╕м раз╕в м╕ряють ╕ лише один раз в╕др╕зають – гласить укра╖нське народне присл╕в’я. Бо сьомий раз — найточн╕ший. Адже в╕н — святий...
С╕м ма╓ ще одну житт╓во важливу християнську символ╕ку: дитя до семи рок╕в — невинна душа. Нав╕ть вважа╓ться, що при н╕й ангели не сидять, а стоять; ╕ при дитят╕ не можна спогадувати ╕мен╕ лукавого. А по семи роках дитина вперше йде до спов╕д╕, що означа╓: с╕м — це ще й символ духовно╖ в╕дпов╕дальност╕ людини перед Господом...
Зрештою, таких семисантиметрових соломинок ма╓ бути 12, а число 12 ма╓ сво╓ значення. Дванадцять – символ Косм╕чного порядку ╕ Зод╕аку, завершеност╕, в╕чност╕ та повноти. Дванадцять знак╕в Зод╕аку панують над Землею ╕ дванадцять позначок ма╓ часове коло годинника; дванадцять м╕сяц╕в ма╓ р╕к ╕ через дванадцять вор╕т можна було вв╕йти до ╢русалима. А ще — дванадцять апостол╕в вибрав Христос ╕ дванадцять страв до святково╖ вечер╕ пода╓ справжня господиня. Як бачимо, дванадцять страв ма╓ бути на Свят-Веч╕р в укра╖нц╕в ╕ по дванадцять золотистих соломинок на павуку на сволоку або стел╕.
Дванадцять особливе тим, що склада╓ться з освячено╖ тр╕йц╕ четв╕рок: перша четв╕рка — символ ╓дност╕ чотирьох стор╕н в╕чного простору; друга четв╕рка — уособлення ╓дност╕ чотирьох п╕р року; третя четв╕рка — вираз ╓дност╕ чотирьох етап╕в доби. А сторони св╕ту, пори року та етапи доби — це те, серед чого ╕ завдяки чому проходить наше життя.
Солом’ян╕ конструкц╕╖ практичн╕, бо солома дуже легка ╕ нитка ╖╖ усп╕шно витриму╓. Щоправда, в космацьких павуках традиц╕йними ╓ додавання до завершень павук╕в р╕зних китиць (кутас╕в) або дзв╕ночк╕в золотистого кольору. А так╕ космацьк╕ майстри, як Анастас╕я Микола╖вна Упирук, 1952 р. н., Мар╕я Кирил╕вна Семчук, 1932 р. н., Ганна Григор╕вна Никорак, 1941 р. н., обмотують кожну соломинку нар╕заною смужкою кольорового паперу (част╕ше всього синього або голубого кольору), закр╕плюючи ╖х на клей, а ран╕ше зам╕сть клею використовували пшеничне т╕сто.
Павук — це символ центру св╕ту, його родоначальника; плет╕ння павуком с╕тки та ╖╖ руйнування символ╕зують д╕алектику, невпинне чергування сил природи; в╕дображення гром╕здкого павука — знак М╕сяця; у Б╕бл╕╖ павук ╕з павутиною — символ марних над╕й богов╕дступних, лукавих людей; диявола, що спокушу╓ нечестивц╕в.
Павук, який сидить у сво╖й с╕т╕, сп╕вв╕дноситься з центром св╕ту. Павук з давн╕х-давен приймався довгооч╕куваним у людськ╕й осел╕, бо буц╕мто «заснував св╕т». За пов╕р’ям, той, хто уб’╓ павука, зазве на себе лихо. До об╕дньо╖ пори заборонялося нав╕ть викидати оцих комах ╕з помешкання; ж╕нка, котра зробить таку наругу, доконче втратить в╕дчування смаку.
У зв’язку з╕ сприйманнями укра╖нц╕в про св╕тотворчу функц╕ю павук╕в, понад усе на Гуцульщин╕ ╕, зокрема, в Космач╕, перед Р╕здвом створювали ╖хн╕ спрощен╕ коп╕╖ з соломи. Цим здеб╕льшого займалися д╕вчата, але ╓ в Укра╖н╕ й так╕ чудов╕ майстри-чолов╕ки, як Микола Огородник з Р╕вненщини, Ярослав Осадца з Тернополя... У Космач╕ на Гуцульщин╕ павукоплет╕нням займалися Дмитро Юр╕йович Топузяк, 1904 р. н., Микола Миколайович Варцаб’юк, 1927 р. н., Танас╕й Васильович Деренович, 1906 р. н., та ╕нш╕. «Павук╕в» ч╕пляли в хат╕ до головного сволока на довг╕й волос╕н╕ з к╕нського хвоста. Завдяки циркуляц╕╖ пов╕тря через вх╕дн╕ двер╕ та з палаючо╖ ватри в печ╕ — великий «павук» сп╕льно з прив’язаними до нього близнюками крутився в р╕зн╕ боки, справляючи враження живо╖ ╕стоти.
— Павуки з ╖хн╕м невпинним плет╕нням с╕тки, ╕з хистом до вбивств (творення ╕ нищення) символ╕зують д╕алектику, повсякчасне чергування сил, в╕д яких залежить стаб╕льн╕сть св╕ту, — стверджу╓ народна майстриня з Могилева-Под╕льського Мар╕я Гоцуляк. — Саме тому символ╕ка павука н╕би обрисову╓ змотування нитки попереднього життя для того, щоб прийнятися прясти нове життя.
Р╕здвяний павук ╕ д╕дух укра╖нц╕ шанували з незапам’ятних час╕в. Вони символ╕зували достаток у кожн╕й родин╕, ╕ про жодну ялинку в нашого народу нав╕ть не могло бути й мови. ╤ т╕льки тод╕, коли московський цар Петро ╤ запровадив у Москов╕╖ ялинку, вона поширилась ╕ на укра╖нськ╕ земл╕, хоч наш╕ предки свято берегли кожне деревце ╕ не хот╕ли рубати ялинок та знищувати л╕с╕в. А жито, пшениця, овес в╕ддавна були на наших полях у пошан╕, адже ми — д╕ти хл╕боробського роду. Певна р╕ч, павук ╓ улюбленим атрибутом Р╕здва ╕ в ╕нших слов’янських народ╕в, окр╕м рос╕ян.
Чому саме павука так шанують укра╖нц╕? Насамперед тому, що, сплетений ╕з соломи, в╕н в╕дганя╓ злих дух╕в ╕ вбира╓ весь негатив. Зроду-в╕ку в укра╖нц╕в ╕снувала традиц╕я плести павука вс╕╓ю с╕м’╓ю, а в╕дтак, коли в╕н повисить на сволоку р╕к, ус╕ разом його спалюють, а це значить, що палять негативну енерг╕ю, яка накопичилася в ньому протягом року. Тод╕ починають робити нового павука перед святом Анни, коли припиня╓ться зб╕льшуватися н╕ч, бо на не╖ вже наступа╓ зб╕льшення дня.

Дмитро ПОЖОДЖУК,
заслужений майстер народно╖ творчост╕ Укра╖ни
с. Космач,
╤вано-Франк╕вська область

Наступний номер «КС» вийде 16 с╕чня 2015 р.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #1 за 09.01.2015 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=14567

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков