"Кримська Свiтлиця" > #48 за 28.11.2003 > Тема "Ми єсть народ?"
#48 за 28.11.2003
ЧОРНИЙ PR: брудні виборчі технології
Олексій Ситіков
Хоч до виборів ще й справді далеко, але наші вітчизняні партійні "піарщики" часом таке утнуть, що хоч стій, хоч падай (згадайте хоча б уже обридле порося, запеленане американським прапором, яке весь час вперто стараються підсунути лідеру "Нашої України"). Так от, щоб орієнтуватися серед усіх цих "піарів", пропонуємо увазі читачів передрук електронної версії книги відомого на теренах СНД спеціаліста у цій сфері Олексія Ситікова, яку ми виловили в Інтернеті.
1. "Цікаві" PR-технології 1.1 . Листівки і написи у "потрібному" місці
Для виконання цього прийому готуються листівки зі спотвореним обличчям кандидата супротивників. Але їхній вигляд має бути таким, аби вони здавалися справді агітаційними матеріалами. Вночі такі листівки приліплюються на автомобілях (зазвичай на вітровому склі), на дверях квартир. Характерно, що для цього застосовують не силікатний клей, а "Момент", "Суперцемент" і подібні (розповідали, що використовували навіть лак для паркету). За цим же принципом робляться й написи фарбою. Будьте певні, людина, на автомобілі якої написали гасло на підтримку кандидата "А" ніколи за нього не проголосує (як і її родичі). Розписують також двері помешкань, вітрини, гаражі, стіни дачних будинків.
1.2. Нічна агітація Для цього згодиться звичайний гучномовець або навіть магнітофон "Маяк" з колонками.
Механізм такий: вночі, коли шановні виборці занурилися у блаженний сон, до двору багатоповерхівки заїжджає автомобіль, з якого голосно лунають агітаційні гасла. Вони вимовляються неприємним гугнявим голосом. Після хвилини "агітацій" за ворожого кандидата "А" машина стрімко їде... до іншого двору. Для підсилення негативних емоцій інколи у дворах, де вже побували агітаційні машини, кидають петарди. Роблять це приблизно за годину після акції. Також застосовують телефон для нічної агітації. Наприклад, голос із сильним кавказьким акцентом повідомляє, що вам треба проголосувати за кандидата "А", і тоді миролюбний чеченський (циганський, татарський) народ зможе жити добре на цій землі та ще більше буде представлений в органах державної влади, міліції, СБУ, буде з радістю одружуватись з місцевими дівчатами... Як варіант цього ж способу: слизький півнячий голос повідомляє, що, проголосувавши за "А", Ви підтримаєте нещасних представників сексменшин, тоді вони зможуть вільно агітувати молодь, бо їм це дуже потрібно, адже вони такі ж люди... А ось ще приклад нічної розмови, що відбулася під час кампанії у Петербурзі. Телефонують о п'ятій годині ранку: "Ви Сидоров?" - "Так, Сидоров!" - "Ви маєте сина?" - "Маю". - "Нагадайте вашому сину, що він заборгував мені тисячу доларів. Скажіть йому, щоб він прийшов і вніс ці гроші на мою виборчу кампанію" (далі називалося прізвище одного з реальних кандидатів).
1.3. Листівка з викривленим зображенням
Колись Президент Франції Ф. Міттеран (за порадою іміджмейкерів) змушений був підточити зуби. На думку фахівців, в іншому разі Міттеран не переміг би, оскільки усмішка його видавалася доволі хижою. У виборчих штабах часто навмисно спотворюються обличчя опонентів. Головна мета - залишити неприємні асоціації, пов'язані з образом супротивника. Для цього часом використовуються картинки (фотографії тварин, карикатури), їх підписують прізвищем опонента. Також складають різноманітні кумедні і відверто образливі віршики.
1.4. Обробка листівок суперника
Видання "Новые колеса" (за 19 жовтня 2000 року) повідомляє, що в штабі Калінінградського РНЄ було створено "спецгрупу" для виколупування очей і домальовування рогів на портретах "чужих" кандидатів. В Україні також використовували подібні засоби досить широко. А також підкуповували двірників (чи керівництво ЖЕКу), аби обдирали чужі агітаційні матеріали.
1.5. Обліплення чужого штабу
Здавалося б, навіщо обліплювати чужі виборчі штаби? Зрозуміло, що не з метою переагітації їхніх працівників. Тоді - для чого? Відповідь проста, як усе геніальне. За ніч вікна і двері штабу ворожого кандидата "А" обліплюються листівками також ворожого кандидата "Б". Потім цілий день працівники штабу "А" будуть відмивати кляті листівки, лаючи "Б" останніми словами. В такий спосіб досягаються дві мети: штабісти "А" марнують свій дорогоцінний час, а також розсвареними будуть двоє супротивників - "А" та "Б".
1.6. Купівля агітаторів
Оскільки більшість з тих, хто хоче бути обраним, не мають розбудованих організаційних структур, тому часто вони використовують найманих працівників для передвиборної роботи з населенням. Наймані люди не працюють за ідею, тому їх можна перекупити. Зазвичай пропонується удвічі більша ціна. Відомі випадки, коли 50 - 70 відсотків агітаційних матеріалів не доходили до виборців. Як варіант цього прийому: засилають до штабу конкурентів своїх людей, які виконують певну штабну роботу. І, звичайно, зроблять усе, щоби завалити справу. Це особливо "приємно" для кандидата-потерпілого, особливо якщо врахувати, що перед початком агітаційної кампанії штаби часто укладають угоду не застосовувати "брудні" технології.
1.7. "Майже родичі"
На одному виборчому окрузі із потрібним кандидатом реєструються один або два кандидати, що мають однакові прізвища із суперником. Наприклад, на виборах до Законодавчого зібрання в Санкт-Петербурзі з'явилися двійники О. Сергєєва, один - безробітний, інший - військовий пенсіонер. Подібне широко застосовувалося і в Україні. Коли стало відомо, що Юлія Тимошенко може висунути свою кандидатуру, в тому ж окрузі на Кіровоградщині було зареєстровано ще двох жінок з прізвищем Тимошенко. Цей прийом ще називають "клонуванням". (Продовження буде)
"Кримська Свiтлиця" > #48 за 28.11.2003 > Тема "Ми єсть народ?"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=1491
|