Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
К╤ЛЬК╤СТЬ СКАРГ НА ДОТРИМАННЯ ЗАКОНУ ПРО МОВУ ЗРОСТА╢
Значний стрибок у ставленн╕ до мови стався власне п╕сля повномасштабного вторгнення Рос╕╖…


НА ХЕРСОНЩИН╤ В╤ДКРИВСЯ ПЕРШИЙ ФЕСТИВАЛЬ «Р╤ДНА МОВА - ШЛЯХ ДО ПЕРЕМОГИ»
Укра╖нська мова об’╓дну╓ укра╖нц╕в у боротьб╕ та в нац╕ональн╕й ╕дентичност╕…


УКРА╥НЦ╤ ВИЗНАЧИЛИСЬ, ЧИ ТРЕБА РОС╤ЙСЬКА У ШКОЛАХ
42% укра╖нц╕в п╕дтримують збереження вивчення рос╕йсько╖ мови в певному обсяз╕.


МОВА П╤Д ЧАС В╤ЙНИ СТАЛА ЗБРО╢Ю
В Укра╖н╕ в╕дзначають День писемност╕ та мови.


МОВИ Р╤ДНО╥ ОБОРОНЦ╤
Сьогодн╕шня доб╕рка поез╕й – це твори кримських укра╖нських педагог╕в-поет╕в…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #21 за 22.05.2015 > Тема "Урок української"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#21 за 22.05.2015
НА ВИЗВОЛЕНИХ ЗЕМЛЯХ ДОНБАСУ

Ми ╓сть народ!

Можна ск╕льки завгодно друкувати в «Св╕тлиц╕» ╕нтерв’ю з проукра╖нськи налаштованими донеччанами, але, видно, ╓ потреба ╕ в загальному опис╕. Тому спробую коротко ╕ максимально об’╓ктивно, не минаючи ц╕кавих подробиць, описати стан визволених територ╕й Донбасу. За основу можна взяти враження, скаж╕мо… в╕д Краматорська. Нагадаю, що йдеться про початок — середину кв╕тня. Наголошую на цьому, оск╕льки ситуац╕я може зм╕нюватися. Як саме й у який б╕к — цього поки що не зможе спрогнозувати н╕хто. Нав╕ть ╕н╕ц╕атор в╕йни Пут╕н. Мен╕ ж у кв╕тн╕ робити висновки допомагали оголошення, аг╕тац╕йн╕ плакати та численн╕ написи на будинках, парканах, асфальт╕... Дехто зауважить, що це не той р╕вень досл╕джень, щоб ним хвалитися (мовляв, краще б масштабне опитування провести), але я з таким поглядом не згоден. Вт╕м, зробимо так: я даю максимум ╕нформац╕╖, а читач нехай робить висновки сам.

ШМАТОЧОК ГАЛИЧИНИ У КРАМАТОРСЬКУ

Спочатку я вир╕шив по╖хати до недавно збудовано╖ церкви Св. пророка ╤лл╕. Адже напередодн╕, будучи в Ки╓в╕, взяв у знайомих волонтерок телефон отця Василя ╤ванюка — декана Краматорського деканату УГКЦ. На жаль, церква перебува╓ не в центр╕, а на околиц╕ Краматорська. Зрештою, на╖вно було б оч╕кувати чогось ╕ншого. Вс╕ найпрестижн╕ш╕ м╕сця ╕ чималеньк╕ кошти владою завжди резервувалися для УПЦ МП. Причому, судячи з розм╕р╕в церков ц╕╓╖ конфес╕╖, ста╓ зрозум╕ло, що будувалися вони не прихожанами. Бо надто вже дорог╕ – справжн╕ писанки, а р╕вень рел╕г╕йност╕ населення на Донбас╕ нам добре в╕домий. Тут механ╕зм такий: спочатку пророс╕йська влада сприя╓ збору кошт╕в, а пот╕м уже ате╖стичне населення рег╕ону поступово «втягу╓ться» у рос╕йське православ’я. Ще б пак – церква така гарна… А «укропськ╕» церкви значно г╕рш╕… У яку йти? Звичайно ж, у свою, р╕дну, рос╕йську! Тому браку у фанатиках УПЦ МП тут н╕коли не буде. ╤ ще довго житиме старанно приховувана нетерпим╕сть до всього укра╖нського.
На щастя, церква Св. пророка ╤лл╕ досить гарна ╕ зовс╕м не схожа на б╕льш╕сть церков укра╖нських конфес╕й, як╕ функц╕онують на Донбас╕. Адже це, як правило, звичайн╕ житлов╕ будинки з хрестами… Тут же ╕ краса, ╕ розм╕ри ц╕лком прийнятн╕. Шкода лише, що не в центр╕, тому важче добиратися. Але того дня я пом╕тив ╕ позитивн╕ моменти в ╕снуванн╕ греко-католицько╖ громади Краматорська. Скаж╕мо, одна д╕вчинка з рос╕йськомовно╖ родини не хот╕ла йти додому п╕сля служби. Нав╕ть плакала! Заспоко╖лася лише тод╕, коли ╖й дали молитовничок. Цей момент я й заф╕ксував на фото.
Отже, не вс╕ м╕сцев╕ посп╕шають до церков УПЦ МП, хтось добров╕льно долуча╓ться ╕ до укра╖нського св╕ту. Роздав прихожанам св╕же число газети «Донеччина», яку напередодн╕ взяв у редактора ╤горя Зоца. Люди дякували, щиро рад╕ли, що газета не припинила свого ╕снування, шкодували т╕льки, що виходить вона тепер у Ки╓в╕, а не в Донецьку, як ран╕ше.
Настро╖ у людей р╕зн╕. Хтось почува╓ться комфортно, а хтось ╕ шкоду╓, що покинув р╕дну Галичину, бо часом сепаратисти дивляться скоса на «чужинц╕в» з-за Збруча. Мене под╕бн╕ розпов╕д╕ дуже засмучували, бо вони ╓ ╕ндикатором реального стану речей на зв╕льнених територ╕ях Донбасу. Тут дос╕ браку╓ рел╕г╕йно╖ толерантност╕, а браку╓ саме тому, що влада всерйоз не бореться з ╕деолог╕╓ю сепаратизму.

У 30-т╕ РОКИ ТУТ ЩЕ БУЛА ПОВНОКРОВНА УКРА╥НА

Того ж дня, оп╕сля розмови з греко-католиками Краматорська, я взяв посильну участь в освяченн╕ в╕йськового госп╕талю в Дружк╕вц╕. Хоча головною ф╕гурою був, звичайно, о. Василь ╤ванюк. Я вкотре переконався, як багато трима╓ться на ньому. В╕н — «св╕й» серед в╕йськових, але часом його вважають чужим м╕сцев╕ ватники. Нав╕ть т╕, кому в╕н щиро допомагав продуктами, гуман╕тарною допомогою. Неподобство… несправедлив╕сть… нелог╕чн╕сть… Так╕ невесел╕ думки пост╕йно крутилися в мо╖й голов╕, але з ким под╕лишся? А м╕ж тим, ран╕ше тако╖ явно╖ укра╖нофоб╕╖ тут не було. Мало того, ще в 30-т╕ роки Донбас був ц╕лком укра╖нським кра╓м, приблизно таким, як нин╕шня К╕ровоградщина. Подекуди ще збереглися докази того, що мова наша дом╕нувала. Скаж╕мо, в 1935 роц╕ у Краматорську була збудована школа ╕м. В. ╤. Лен╕на. Вона була п╕дписана укра╖нською — на фронтон╕ школи той давн╕й напис збер╕гся дотепер. Питання, якою мовою писати, тод╕ не виникало. Але коли тут з’явилася «критична маса» м╕грант╕в (насамперед рос╕ян), мовна ситуац╕я поступово почала зм╕нюватися на користь рос╕йсько╖. А ще ж ╕ б╕льшовицька парт╕я «допомагала», тому про мирне змагання (конкуренц╕ю) мов нав╕ть не йшлося. При потреб╕, на т╕й чи ╕нш╕й д╕лянц╕ ╕деолог╕чно╖ роботи укра╖нську викор╕нювали дуже швидко. ╤нколи спец╕ально залишали як╕сь ознаки укра╖нськост╕. Адже у величезн╕й кра╖н╕, де ще в╕льно звучала естонська, литовська, грузинська та ╕нш╕ «живуч╕» мови, остаточно ховати укра╖нську було б ╕деолог╕чною помилкою — захвилювалися б ╕ ц╕ консол╕дован╕, «живуч╕» народи… Тому були елементи показухи. Це ув╕йшло в плоть ╕ кров донбасько╖ ╕нтел╕генц╕╖. Так чи ╕накше, такий п╕дх╕д формував толерантн╕ше середовище. Пам’ята╓те в╕домого актора ╕ режисера Леон╕да Бикова? В╕н був рос╕йськомовним, але аж н╕як не укра╖нофобом. В╕дверт╕ шов╕н╕сти на Донбас╕ не дом╕нували, тримали сво╖ погляди при соб╕. Може, це було й в╕рно з точки зору правлячо╖ парт╕╖ — КПРС. Сл╕ди такого п╕дходу збереглися й донин╕. Це в так званих ДНР-ЛНР йде системна «зачистка» в╕д укра╖нства. На наш╕й же територ╕╖ збер╕га╓ться деяка р╕вновага. Принаймн╕ в написах. Але ж ╕ написи впливають на мовну св╕дом╕сть. Донбас – далеко не Галичина, але й не Крим ╕, тим паче, не Рос╕я. Ось м╕й погляд вихоплю╓ рекламу: «Агентство нерухомост╕ «КОБЗАР». Назва тр╕шки насторожу╓ нелог╕чн╕стю (яка вже там нерухом╕сть у кобзаря? Одна бандура та ще торба з хл╕биною), ╕ все ж при╓мно, що наша мова не забута. На м╕ському базар╕ побачив дивний двомовний напис: «Ласкаво просимо в торговые ряды». Таке по╓днання не ╓ р╕дк╕стю. Ось ще: «Кондитерский магазин. Торти, т╕стечка». ╤ через квартал зустр╕чаю щось под╕бне: «Шалене свято. Организация и проведение свадеб, выездных церемоний, корпоративов и детских праздников». Або: «Бар ДОБРОБУТ. Прекрасная кухня. Недорого. Банкеты, свадьбы, живая музыка». По ╕де╖, така ур╕зана двомовн╕сть галичанина мала б дратувати, але я пригадую, що в Криму й такого не було. Та й у так зван╕й «Новорос╕╖» тенденц╕╖ невесел╕. Так що можна порад╕ти за Краматорськ – укра╖нсько╖ мови тут ще трохи лишилося. В ╕нших м╕стах Донбасу укра╖нського менше.

ЗА ЛЕН╤НИМ ВАТНИКИ ПЛАЧУТЬ, А ПРО ОРДЖОН╤К╤ДЗЕ ВЖЕ ЗАБУЛИ

Пам’ятник╕в у Краматорську чимало. Скаж╕мо, ╓ пам’ятник к╕ноактору Леон╕ду Бикову. ╢ й пам’ятник Тарасов╕ Шевченку, але, як на мене, дуже невдалий. Встиг зробити фото пам’ятника Лен╕ну за к╕лька дн╕в до його знесення. Кажуть, «ватники» тепер побиваються за вождем св╕тового пролетар╕ату. Проте зовс╕м забули про пам’ятник Серго Орджон╕к╕дзе. Цей д╕яч, м╕ж ╕ншим, заслуговував на те, щоб пам’ятник йому зберегли. Адже це саме в╕н займався розвитком промисловост╕ в м╕ст╕ ╕ за короткий час встиг зробити дуже багато. Про це мен╕ говорили ╕нтел╕гентн╕ краматорчани, але, схоже, перес╕чний «ватник» у так╕ тонкощ╕ не вника╓. Для них символом добрих старих час╕в ╓ лише Ульянов-Лен╕н. Якщо на секунду перенестися у сус╕дн╕й Слов’янськ, то й там под╕бн╕ тенденц╕╖. Пам’ятник товаришу Артему сто╖ть нап╕взруйнований, але на це н╕хто не зверта╓ уваги. Деяк╕ пам’ятники во╖нам Велико╖ В╕тчизняно╖ в╕йни поновлюють. У Краматорську пом╕тив дек╕лька таких – на даний момент стоять у риштуванн╕.
ПАРК╤В У КРАМАТОРСЬКУ БАГАТО, АЛЕ ВОНИ НЕВПОРЯДКОВАН╤

Якщо говорити про осв╕тн╕й р╕вень населення ╕ р╕вень лояльност╕ до Укра╖ни, то тут ╓ певний вза╓мозв’язок. Чим осв╕чен╕ша людина, тим прихильн╕ше вона ставиться до укра╖нсько╖ ╕де╖. Цим ╕ поясню╓ться та обставина, що п╕д час по╖здки найб╕льший ╕нтерес для мене становив саме Краматорськ – м╕сто металург╕в ╕ машинобуд╕вник╕в. Не можна не пом╕тити: у Краматорську дуже багато зелених насаджень. Це й але╖ вздовж вулиць, ╕ досить велик╕ за розм╕ром парки. Коли у м╕ст╕ багато зелен╕ – це раду╓. Тут я подумки подякував б╕льшовикам – таки дещо позитивне вони робили: садили багато л╕сосмуг у степов╕й зон╕ (захист в╕д сухов╕╖в), дбали про в╕дтворення л╕с╕в. Тепер ситуац╕я в л╕совому господарств╕ г╕рша, н╕ж була «за сов╕т╕в». Повирубувавши все, що можна, п╕сля в╕йни, вони пот╕м зайнялися в╕дтворенням л╕сових багатств. Певний час у л╕сах був порядок. Тепер же п╕д Ки╓вом якщо й не вирубують повн╕стю, то сутт╓во прор╕джують чудов╕ соснов╕ л╕си, зв╕льняючи площу п╕д нов╕ котедж╕. Сотн╕ гектар╕в уже втрачено! Думаю, така ж картина ╕ навколо ╕нших обласних центр╕в Укра╖ни. Я спец╕ально загострюю увагу на таких моментах. Вони допоможуть зрозум╕ти — чому багато людей на Донбас╕ ностальгують за радянським минулим. По-перше, тод╕ й справд╕ було багато хорошого, а по-друге, пропаганда. Краматорськ╕ парки в╕др╕зняються в╕д льв╕вських тим, що в них багато дерев, але дуже мало дор╕жок, лавочок, альтанок, майданчик╕в для д╕тей тощо. Але це н╕коли не п╕зно зм╕нити, головне, щоб в╕йна зак╕нчилася, ╕ були грош╕ на в╕дбудову. А там… сп╕вроб╕тництво фах╕вц╕в у галуз╕ зеленого буд╕вництва допоможе вир╕шити ус╕ ц╕ проблеми ╕ ще б╕льше зблизить наш╕ рег╕они.
Пом╕тив, що в м╕ст╕ багато меблевих магазин╕в, принаймн╕ в центр╕. З чим це пов’язано? Може, з тим, що тут пост╕йно щось будувалося, а тепер у нових квартирах потр╕бн╕ гарн╕ мебл╕? Можливо, й так. З кав’ярнями у Краматорську складн╕ше – це не Льв╕в ╕ не Черн╕вц╕. Та й хл╕бний магазин якось довелося шукати значно довше, н╕ж шукав би у Львов╕.

КУЛЬТУРНА ПАЛ╤ТРА, НАЦ╤ОНАЛЬНИЙ КОЛОРИТ

Якщо говорити про культурне середовище, то воно досить зрос╕йщене. Хоча нав╕ть стов╕дсотков╕ «ватники» не зможуть заперечити прописну ╕стину: розбудовували Краматорськ не лише рос╕яни. Скаж╕мо, б╕ля вокзалу я побачив великий б╕лборд з написом: «Наша горд╕сть — Конрад Гампер — засновник машинобудування ╕ металург╕╖ у Краматорську». Гампер – швейцарець, його часом називають одним ╕з хрещених батьк╕в Краматорська. В кав’ярн╕ «Греческие чебуреки» можна не лише спробувати деяк╕ страви грецько╖ кухн╕, а й попити пива. Плакат при вход╕ рекламу╓ пиво «Zibert»: «Н╕мецька як╕сть – укра╖нська ц╕на». Назви деяких магазин╕в двомовн╕, використову╓ться як укра╖нська (чи рос╕йська), так ╕ англ╕йська мови. Хоч Краматорськ ╕ не Одеса (там англ╕йсько╖ набагато б╕льше!), але й не Рязань. Попри дом╕нування рос╕йсько╖ мови в побут╕, тут залиша╓ться ще чимало ознак укра╖нськост╕ територ╕╖. Переважно це написи, реклама. Скаж╕мо, гарно оформлений магазин «Вишиванка» — в ньому абсолютно все укра╖нською мовою. Але там же, в центр╕ м╕ста, ╓ ╕ протилежн╕ приклади, скаж╕мо, продуктовий магазин «Русь». Для б╕льшост╕ краматорчан така назва виклика╓ асоц╕ац╕╖ виключно з Рос╕╓ю, а не з Укра╖ною. Х╕ба що деяк╕ м╕сцев╕ ╕нтел╕генти, як╕ добре п╕дкут╕ в ╕стор╕╖, знають що й до чого, а тому ╖х такий напис не драту╓ – розум╕ють, що йдеться саме про ╖хню Батьк╕вщину. Патр╕отична молодь Краматорська збира╓ться в центр╕ м╕ста в клуб╕, який назива╓ться «В╕льна хата». Вив╕ска при вход╕ поясню╓, про що йдеться: «Молод╕жна платформа, де кожен знаходить сво╓». Приверта╓ увагу й гасло: «Навчайся, твори, в╕дпочивай». Одним словом, не так вже все й погано у зв╕льненому в╕д терорист╕в Краматорську. Хоча н╕ша для укра╖нського культурного життя не надто велика, але вона поки забезпечу╓ потреби м╕сцевих патр╕от╕в. Головне, щоб був мир, ╕ п╕вн╕чний сус╕д не робив б╕льше спроб нав’язати м╕сцевим мешканцям сумн╕вн╕ принади «русского мира».

Серг╕й ЛАЩЕНКО

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #21 за 22.05.2015 > Тема "Урок української"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15272

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков