Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #23 за 05.06.2015 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#23 за 05.06.2015
«СТВОРЕННЯ ДРАКОНЯЧО╥ МОВИ БУЛО ОДНИМ ╤З НАЙЦ╤КАВ╤ШИХ ЗАВДАНЬ...»

Майстерня

Коли Ви вводите в Google «Катерина Штанко», то найперше з’являються розк╕шн╕ ╕люстрац╕╖, сповнен╕ н╕жност╕, фольклорного мелосу та чуда. Вони завжди – трохи б╕льше, н╕ж просто в╕зуал╕зац╕я написаного, це швидше окрем╕ ╕стор╕╖. Але коли ╕люстратор наважу╓ться в╕дкрити нам св╕й св╕т, саме в╕дкрити (бо нав╕ть в електронн╕й адрес╕ пан╕ Катерини присутн╓ слово «мушля»), то перед нами поста╓ проза╖к, що ма╓ ключ╕ до дитячих та дорослих сердець.
«Дракони, вперед!» Кат╕ Штанко – це справжня под╕я в сучасн╕й дитяч╕й укра╖нськ╕й л╕тератур╕. ╤ я не знаю, що ма╓ статися з нашим культурним мед╕апростором, щоб про це б╕льше говорили. Лише прем╕я Дитячо╖ книги року BBC 2014 року? Не думаю. ╢ письменники та книжки, як╕ приходять у л╕тературу не дуже гучно, з╕ щирими сумн╕вами, не прагнучи нас з вами, шановч╕ читач╕, «завойовувати». Але ╖хн╕ геро╖ залишаються в н╕й усерйоз ╕ надовго.

— Пан╕ Катерино, в телефонн╕й розмов╕ Ви сказали, що збиралися писати п╕д псевдон╕мом ╢ва Мушля. Чому? ╤ що змусило Вас зм╕нити свою думку?
— Власне, тут не зашифровано якогось складного коду. Мене охрещено ╢катериною, по батьков╕ я – Володимир╕вна, «а» – зак╕нчення ж╕ночого роду. Таким чином, «╢ва» – ╕н╕ц╕али. Щодо «Мушл╕», то це — натяк на спос╕б життя, адже я – жахливий ╕нтроверт, ╕ витягти мене з мо╓╖ мушл╕-майстерн╕ часом бува╓ зовс╕м непросто. ╤ ще: якщо наполегливо рухатись у глибину мушл╕ по сп╕рал╕, то неодм╕нно потрапиш у якусь паралельну реальн╕сть, чим я зазвичай ╕ користуюся.
Однак, коли м╕й рукопис потрапив до А-БА-БИ-ГА-ЛА-МА-ГИ ╕ з’ясувалося, що його видадуть, ╤ван Малкович запропонував лишити мо╓ справжн╓ ╕м’я, адже тут виника╓ ц╕кава гра м╕ж двома ╕постасями одн╕╓╖ особистост╕ – письменницею та художницею. Так в╕дм╕нн╕сть виявилася невеличка: як художниця я – Катерина Штанко – людина поважного в╕ку з досв╕дом, а як письменниця – Катя Штанко – початк╕вець, п╕дл╕ток ╕з авантюрними нахилами.
— Ви створили дуже ориг╕нальний св╕т, на тл╕ св╕тово╖ чароман╕╖ в╕н зовс╕м не губиться. По-перше, д╕я в╕дбува╓ться в Укра╖н╕, де ╕снують сво╖ прадавн╕ казков╕ сюжети, фольклорн╕ геро╖ та ╕стоти. По-друге, це — абсолютно сучасна опов╕дь, сповнена екскурсами у найр╕зноман╕тн╕ш╕ сфери: в╕д ботан╕ки до особливостей нашо╖ географ╕╖, в╕д ╕стор╕╖ до сучасних конфл╕кт╕в. Як Вам це вдалося? Як це створювалось?
— Дуже люблю казки. Зв╕сно, так╕ захоплення починаються з дитинства, ╕ тод╕ я не сприймала ц╕ чар╕вн╕ ╕стор╕╖ як повчання, мен╕ просто було комфортно всередин╕ цього незвичайного св╕ту, де було можливим чудо. Проте, коли я виросла ╕, зв╕сно, вподобала фантастику та фентез╕, от тод╕ я раптом пом╕тила, що в так╕й л╕тератур╕ найц╕кав╕ша напруга виника╓ на меж╕ реального й уявного. Саме тод╕, коли в╕дбува╓ться доторк чуда ╕ буденност╕, утворю╓ться електричний ╕мпульс, який дозволя╓ зробити поз╕рне переконливим, а реальн╕сть осмислити з неспод╕вано╖ точки зору.
Вт╕м, так╕ думки виникають уже постфактум, а коли пишеш, утворю╓ться досить дивний ефект, н╕би ╕стор╕я руха╓ться сама собою. Може, ма╓ рац╕ю Ст╕вен К╕нг, який стверджу╓, що готов╕ ╕стор╕╖ перебувають десь у ╕нформац╕йному пол╕, ╕ талант письменника — це лише здатн╕сть ╖х зв╕дти витягти?
╤ ще ось дещо важливе для мене: поза вс╕м цим чар╕вним антуражем та драконами, ця ╕стор╕я про те, як з╕ звичайно╖ людини поста╓ герой, бо я абсолютно впевнена в тому, що всередин╕ кожно╖ людини ╓ прихований герой, але часто звичайне життя не пропону╓ тих виклик╕в, як╕ б дозволили йому розкритися.
— Чому м╕сцем початку та розв’язки ╕стор╕╖ Ви обрали саме Крим?
 — Крим – це моя Батьк╕вщина. Я народилася й виросла в С╕мферопол╕, в старому м╕ст╕, за два квартали в╕д древнього Неапол╕са Ск╕фського. Мабуть, тому, що я звикла бачити на обр╕╖ абриси Чатирдагу, а може, тому, що всю юн╕сть писала етюди вузеньких вуличок, мазанок п╕д татарською черепицею, скелястих заток, химерно╖ гри неба та моря, «кримський архетип» м╕цно закарбувався в мен╕. ╤ тепер, у яких би краях я не перебувала, стр╕лка мого внутр╕шнього компасу завжди вказу╓ на Крим.
Чи треба пояснювати, як я почуваюся тепер, знаючи, що в╕дбува╓ться з мо╖м Кримом? У березн╕ минулого року мен╕ наснився кошмар, н╕би я дивлюся на Чорне море з велико╖ висоти ╕ бачу вс╕ найменш╕ подробиц╕, як пливуть хмари, як котяться хвил╕, але мого п╕вострова нема╓. Зовс╕м. Азовське та Чорне море з’╓дналися в одне сп╕льне море, в порожн╕й р╕вний водяний прост╕р.
Я прокинулася серед ноч╕ ╕ довго не могла заспоко╖тись.
Зараз Крим для мене ╓ недосяжним, чимось на зразок толк╕н╕вського Середзем’я. В╕н втрача╓ справжн╕сть, перетворю╓ться на легенду, ╕ щоб утримати його в соб╕, я маю про нього писати. Зараз на мо╓му робочому стол╕ к╕лька казкових ╕стор╕й, ╕ в б╕льшост╕ з них присутн╕й Крим.
— Розкаж╕ть про древню драконячу мову, що нею написано думу «М╕ст ╕з хвост╕в», Кодекс Дракон╕в та багато текст╕в, про яких ми ╕ гадки не ма╓мо.
— О! Створення драконячо╖ мови було одним ╕з найц╕кав╕ших завдань. Спочатку я хот╕ла придумати щось зовс╕м несхоже на будь-яку людську мову, але виходила якась суц╕льна абракадабра. Згодом, п╕сля к╕лькох невдалих спроб, я збагнула, що для того, щоб розмови дракон╕в набули емоц╕йност╕, треба зробити слова схожими на укра╖нськ╕, але надати ╖м особливого драконячого колориту. Дракони за сво╓ю природою страх╕тлив╕ ╕стоти, вони вивергають полум’я, вони оглушливо гарчать, ╕ тому ╖хня мова зветься «гарррчальною» ╕ звуки та л╕тери в н╕й подвоюються, потроюються, а ╕нод╕ нав╕ть почетверяються.
Спочатку я не була певна за результат, але коли вперше почула, як ╤ван Малкович викону╓ старовинну думу «М╕ст ╕з хвост╕в» страшним-престрашним «драконячим» голосом, то зрозум╕ла, що вийшло непогано.
— Як Ви да╓те ╕мена героям? Адже дракони Хай-Тоб╕-Грець, Золота Лихоманка, Гарбузовий Пих – це щось!
— За сво╓ю природою я, зв╕сно ж, — в╕зуал, як ус╕ художники. Отже, кожного з╕ сво╖х геро╖в уявляла досить конкретно до найменших подробиць, нав╕ть п╕д час написання малювала ╖хн╕ портрети. Тому Хай-Тоб╕-Грець – вияв граничного здивування в╕д розм╕р╕в г╕ганта, Золоту Лихоманку браконь╓ри зловили в Скелястих горах, зв╕дки й така асоц╕ац╕я, але до того ж ще «Лихоманка» – це натяк на холеричну непосидющу вдачу геро╖н╕. А Гарбузяного Пиха я знайшла на базар╕. Йшла соб╕, йшла, думала про дракон╕в ╕ раптом побачила на прилавку розр╕заний гарбуз якогось несамовитого шалено-яскравого червоно-оранжевого кольору. Саме тод╕ я й вигадала таку породу неспалимих вогняних дракон╕в, як╕ мешкають на сонц╕. Сестри Ск╕пка ╕ Скалка – дв╕ пронизливо жовт╕ дракониц╕, як╕ жити не можуть одна без одно╖, проте пост╕йно перебувають у стан╕ в╕йни та обм╕нюються др╕бними уколами.
— А що для Вас стих╕я вогню?
— Серед чотирьох стих╕й (земля, вода, пов╕тря, вогонь) саме вогонь найб╕льш та╓мничий та небезпечний для людини. Проте саме вогонь зробив людину людиною. До ╕нших стих╕й легко торкнутися, але доторк до вогню означа╓ смерть. ╤ тим б╕льш дивно, що саме споглядання палаючого полум’я примушу╓ нас поринути в себе та спитати себе: «Хто я?». Вогонь – не телев╕зор, а от чому в полум’я можна дивитися неск╕нченно?
Уперше я впритул з╕ткнулася з цим незбагненним явищем ще п╕дл╕тком у поход╕ на Демердж╕, в долин╕ Дух╕в. Увечер╕ вс╕ влаштовуються колом навкруг вогнища, спочатку сп╕вають, перемовляються, але пот╕м чари вогню поступово роблять свою справу, розмови стихають й наста╓ дивний стан, коли вс╕ оч╕ прикут╕ до танцю сяючих спалах╕в, коли чути лише потр╕скування деревини та гуд╕ння полум’я.
Споглядання вогню – стих╕йна медитац╕я. Можливо, колись вогонь не лише з╕гр╕в людину, не лише приготував для не╖ ╖жу, не лише захистив в╕д хижак╕в, а й примусив замислитись над речами складн╕шими, н╕ж нагальн╕ потреби. Мабуть, вогонь – батько людського ╕нтелекту.
╤ ще, як не дивно, вищий творчий стан – натхнення – ми здеб╕льшого уявля╓мо соб╕ у вигляд╕ вогню. ╢ нав╕ть така б╕бл╕йна легенда з книги ╢ноха, про архангела Ур╕╖ла, на долон╕ котрого незгасимо горить вогонь натхнення. Час в╕д часу архангел в╕дрива╓ в╕д полум’я пасмо, кида╓ якомусь художнику, ╕ поки в нього над головою пала╓ незримий небесний вогонь, трива╓ творче натхнення.
Отже, куди нам без вогню, без цього невеличкого шматочка сонця на Земл╕.
— У книз╕ д╕сталось «ел╕тност╕», марнославству та гламуру в сусп╕льств╕. Я так в╕дчуваю, що влаштування пожеж╕ в магазин╕ ELITE – це для початку гарна алегор╕я Вашого ставлення до под╕бних речей. Чи могли б Ви це прокоментувати?
— Так, це — правда, щось дивне ко╖ться з нами останн╕м часом. Коли я навчалася образотворчого мистецтва, наш╕ сувор╕ викладач╕ вчили нас безпомилково розр╕зняти стил╕, намагалися виховати добрий смак ╕ розум╕ння процес╕в, як╕ в╕дбуваються в сучасному мистецтв╕ та культур╕. Але тепер стало важко пливти в цьому мор╕, адже воно нагаду╓ окрошку. Все зм╕шалося не лише в дом╕ Облонських, все зм╕шалося в наш╕й культур╕. Це вже нав╕ть не еклектика, а якийсь незрозум╕лий коктейль.
Мабуть, я стар╕шаю, тому що не можу зрозум╕ти, як войовнича вульгарн╕сть раптом стала сусп╕льним трендом. Мене не лякають нав╕ть дуже см╕лив╕ мистецьк╕ експерименти, але виклика╓ в╕дторгнення апофеоз прим╕тивно╖ солодкаво╖ надм╕рно╖ штучно╖ «вродливост╕».
Проте хтозна? Може, з ц╕╓╖ купи см╕ття згодом постане якийсь новий стиль?
— Ваша пов╕сть дуже к╕нематограф╕чна. Ви вдавалися до якихось сюжетних схем, малювали карту геро╖в чи створювали дось╓ на кожного персонажа?
 — То й не дивно, адже ми належимо до покол╕ння глядач╕в. Сучасна культура в╕зуальна. Ми вс╕ виростали на екран╕зац╕ях, мабуть, тому к╕но ╕ л╕тература останн╕м часом з’╓дналися в такого соб╕ с╕амського близнюка. Одна його голова – л╕тература, друга – к╕нематограф.
Зв╕сно, я — не виняток ╕ п╕д час написання проглядала внутр╕шн╕й ф╕льм, та нав╕ть не один, тому що, коли влазиш по черз╕ в шк╕ру кожного персонажа ╕ дивишся на св╕т його очима, то сприйняття ситуац╕╖ кардинально зм╕ню╓ться, а часом нав╕ть оця внутр╕шня к╕ностр╕чка трансформу╓ться в зовс╕м ╕нший жанр. Наприклад, для головного лиход╕я Амура Галанта це була драма, а для малого Котьки – лише весела пригода.
Що стосу╓ться маршруту польоту драконячо╖ згра╖, то я пролет╕ла весь шлях супутниковою картою (хай живе ╤нтернет!). По дороз╕ зробила для себе к╕лька ц╕кавих в╕дкритт╕в, наприклад, знайшла Олешк╕вськ╕ п╕ски – карликову пустелю, колишн╕й в╕йськовий пол╕гон.
— Одна юна читачка п╕сля прочитання «Дракони, вперед!» дуже переймалася, чи буде продовження або наступн╕ книжки. А я ╖╖ вт╕шила, що Ви вже пишете книжку про ки╖вську школу чар╕в. Отож, що саме мен╕ ╖й передати?
— Зв╕сно, я думаю над продовженням, але д╕я там ма╓ в╕дбуватися на зворотному боц╕ М╕сяця в дуже фантастичному драконячому св╕т╕, а це — досить складне завдання, адже все ма╓ бути переконливо.
╤стор╕я про чар╕вницьку школу вже написана, але виявилося, що вона потребу╓ удосконалення, тому що я надто захопилася текстами чар╕вницьких п╕дручник╕в та зм╕стом чар╕вницьких урок╕в. Це дуже гальму╓ головну сюжетну л╕н╕ю, як пов╕домили мен╕ експерти. Спод╕ваюся, що згодом зможу привести «школу» до пристойного стану. Проте в мене ╓ к╕лька майже готових нових чар╕вних ╕стор╕й, ╕ я спод╕ваюся ╖х скоро видати.
— Що Вас найб╕льше зворушило, примусило замислитись чи розвеселило у реакц╕╖ на книжку читач╕в?
— Реакц╕╖ читач╕в виявилися досить ц╕кав╕ й часом неспод╕ван╕. Одна д╕вчинка з╕ Львова, Яринка, попросила батьк╕в придбати для не╖ к╕лька кв╕ткових горщик╕в, посадила в них блакитно-с╕р╕ цибулинки г╕ацинт╕в ╕ почала чекати, коли виростуть дракони. А згодом ще випросила в тата справжн╕й телескоп, щоб роздивитися кра╖ну дракон╕в на М╕сяц╕.
К╕лька лист╕в я отримала з Краматорська ╕ дуже зрад╕ла, що д╕ти там читають укра╖нською. Вс╕ т╕ листи були ц╕кав╕, але один хлопчик, Данило Колесников, зробив дуже важливий висновок, на котрий я спод╕валася, але поки що до тако╖ думки д╕йшов лише в╕н. Данило написав: «А ще я зрозум╕в: якщо допомогти лютому ворогов╕ в скрутну для нього хвилину, в╕н може стати для тебе найщир╕шим другом» (╕деться про стосунки смертельних ворог╕в Хоми та Спайка). Ось такий висновок про шляхетне ставлення до запеклого супротивника зда╓ться мен╕ дуже вагомим у наш╕ смутн╕ часи, коли вза╓мна ненависть знищу╓ прост╕ людськ╕ почуття.
— ╤ наостанок: найдивн╕ша р╕ч, що сталася ╕з чар╕вницею Катериною Штанко…
— Колись дуже давно, ще в дошк╕льному в╕ц╕, на безглузде запитання дорослих: «А ким ти станеш, коли виростеш?», я завжди в╕дпов╕дала: «Фе╓ю-чар╕вницею!», що незм╕нно викликало вибух реготу. Але я не могла зрозум╕ти, з чого вони см╕ються, адже фе╖ в казках допомагали вс╕ляким Попелюшкам та ╕нш╕м знедоленим б╕долахам здобути щастя.
Згодом я виросла ╕ вважаю, що дотримала слова. Тепер я маю чар╕вну паличку-пензлик ╕ за ╖╖ допомогою злегка подарую Попелюшц╕ бальну сукню, карету, коней ╕ палац. Щоправда, це буде лише в двом╕рному св╕т╕, який зветься «Пап╕р».
А от нещодавно я неспод╕вано в╕дкрила для себе нову можлив╕сть – дивовижну скриньку, повну чар╕вних сл╕в, ╕ можу начарувати нов╕ казки, яких н╕хто в св╕т╕ ще н╕коли не чув, – що ще може бути дивовижн╕шого?

Сп╕лкувалась Юл╕я СТАХ╤ВСЬКА
http://litakcent.com

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #23 за 05.06.2015 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15359

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков