Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4452)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4125)
Українці мої... (1661)
Резонанс (2122)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1052)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (242)
Бути чи не бути? (323)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (207)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ГЕНЕТИЧНА НАУКА ДОВЕЛА: УКРА╥НЦ╤ З РОС╤ЯНАМИ НЕ “АД╤Н НАРОД” ╤ НАВ╤ТЬ НЕ “БРАТИ”
Асим╕лювати нас, як це вже довели генетики, з рос╕йським народом, – не вийде…


КОЗАЦЬКИЙ ДУХ ЛОХВИЧЧИНИ
Лохвиччина, попри все багатство етнокультурно╖ спадщини, до сьогодн╕ залишалася недостатньо...


ЩО 2022-Й В╤ДКРИВ УКРА╥НЦЯМ ПРО САМИХ СЕБЕ, А СВ╤ТОВ╤ – ПРО УКРА╥НЦ╤В
Ми остаточно в╕дбулися – ╕ як пол╕тична нац╕я, ╕ як держава.


КАМ╤НЬ ЗА ПАЗУХОЮ
Картинки з життя


СОБОРН╤СТЬ ПОЧИНА╢ТЬСЯ ╤З КОЖНОГО З НАС
З╕рвав прихильн╕ оплески, к╕лька поважних у журнал╕стиц╕ персон п╕д╕йшли пот╕м, дали в╕зит╕вки,...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #27 за 03.07.2015 > Тема "Ми єсть народ?"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#27 за 03.07.2015
ВЛАДА, НА ЯКУ МИ ЗАСЛУГОВУ╢МО?

Незабаром Укра╖на в╕дзначатиме чверть стол╕ття свого незалежного ╕снування. Час озирнутися, час п╕дбити п╕дсумки, час проанал╕зувати ефективн╕сть нашого поступу шляхом прогресу.
Чар╕вна укра╖нська мова — так ╕ уявля╓ш того дядька, що, пройшовши значний в╕дтинок житт╓вого шляху, зупиня╓ на хвильку свого вороного, аби п╕дбити та поправити п╕дсумки надбаного за пройдений шлях, аби в╕дчути ╖хню вагом╕сть, а отже, недаремн╕сть витрачених зусиль.
Що ж ма╓мо в наших п╕дсумках, панове? Що надбали за роки незалежност╕ — незалежност╕, яка апр╕ор╕ передбача╓ найширш╕, найсприятлив╕ш╕ можливост╕ для розвитку ╕ процв╕тання? В╕зьмемо сух╕ цифри та факти. Так, за даними Св╕тового банку, як спец╕ал╕зовано╖ структури ООН, призначенням якого, як задекларовано, ╓ зменшення б╕дност╕ через надання низьков╕дсоткових позик, ╕ який проводить щор╕чний мон╕торинг св╕тових економ╕к, Укра╖на на момент сво╓╖ появи на св╕тов╕й арен╕ як незалежна держава перебувала на усп╕шному 32 м╕сц╕ в списку найбагатших кра╖н св╕ту, випереджаючи економ╕ки таких кра╖н, як Гонконг, Португал╕я, Польща, ╤зра╖ль, Нова Зеланд╕я, С╕нгапур, Чех╕я, etc (мал. 1).
Але, на диво, прогнозований розвиток Укра╖ни перетворився на стр╕мке скочування у провалля занепаду. Св╕т, у тому числ╕ велика частина пострадянських кра╖н, п╕шов уперед, а Укра╖на на десятил╕ття застрягла у в’язкому болот╕ безпорадно╖ стагнац╕╖.
Граф╕к пор╕вняння зростання ВВП Укра╖ни ╕ Польщ╕ протягом 1990-2015 рок╕в наглядно засв╕дчу╓ р╕зн╕ п╕дходи влади цих кра╖н до розум╕ння сво╓╖ м╕с╕╖, свого призначення (мал. 2).
На сьогодн╕ Укра╖на за р╕внем ВВП на душу населення перебува╓, за р╕зними даними (МВФ, Св╕товий банк, ООН, ЦРУ), на 54-59 м╕сц╕ св╕тового рейтингу.
Як це стосу╓ться кожного з нас, наглядно показу╓ граф╕к зм╕н ВВП в перерахунку на душу населення (з урахуванням куп╕вельно╖ спроможност╕) за пер╕од 1990-2014 рр. в╕д Trading Economics (мал. 3).
Чи не нагаду╓ в╕н читачев╕ з╕гнуту спину поставлено╖ на кол╕на Укра╖ни, яка марно силку╓ться звести хоча б голову, — нашу з вами спину, панове?
ВВП на душу населення на сьогодн╕ склада╓, за даними р╕зних джерел, $8 278 (МВФ) — $8 508 (Trading Economics). Багато це чи мало? Все п╕зна╓ться в пор╕внянн╕. За цим показником ми все ще випереджа╓мо аж одну св╕тову економ╕ку, а саме — Бел╕зу. ВВП на душу населення Анголи ╕ Ф╕дж╕ практично р╕вний укра╖нському. Попереду нас Острови Кука ($9 100), Монгол╕я, соц╕ал╕стична Куба (по $10 200 кожна) ╕ т. д. Це при тому, що ВВП на душу населення л╕дер╕в непор╕вняно високий: Люксембург — $92 400, Л╕хтенштейн — $89 400 ╕ т. п.
Але ж ╕ цей показник ╓ н╕чим ╕ншим, як середньою температурою по палат╕. Х╕ба ж здиву╓ш когось, констатуючи той факт, що купка вчорашн╕х бандит╕в, шулер╕в ╕ р╕зномастих блакитних злодюжок, кого нин╕ велича╓мо ол╕гархами, волод╕ють левовою часткою того н╕кчемного ВВП!
Фактично, зусиллями бездарних уряд╕в, як╕ хоч ╕ опосередковано, але саме ми приводили до влади, Укра╖ну перетворено на четверту з найб╕дн╕ших економ╕к св╕ту. Ден╕ел Ф╕шер у сво╖й прац╕ «Найг╕рш╕ економ╕ки св╕ту» пише про це так:
«No. 4. Ukraine has rich farmland and generous mineral resources and could become a leading European economy — yet per-capita GDP trails far behind even countries like Serbia and Bulgaria. The U.S. State Dept. blames «complex laws and regulations, poor corporate governance, weak enforcement of contract law by courts, and particularly corruption». (Daniel Fisher, The World’s Worst Economies)
(№ 4, Укра╖на ма╓ багат╕ с╕льськогосподарськ╕ грунти, щедро обдарована природними копалинами ╕ могла б стати пров╕дною ╓вропейською економ╕кою, але ж ВВП на душу населення тягнеться далеко позаду таких кра╖н, як Серб╕я та Болгар╕я. Державний департамент США винить в тому «складн╕ закони ╕ правила, погане корпоративне управл╕ння, слабке застосування догов╕рного права в судах, ╕ особливо — корупц╕ю».
Безперечно, така ситуац╕я не могла не позначитись на HDI — показнику людського розвитку (ПЛР), який ╓ осередненим показником досягнень у трьох базових вим╕рах людського розвитку: довготривалост╕ здорового життя, г╕дному його р╕вн╕ та знаннях. На жаль, доводиться визнати, що, маючи добр╕ стартов╕ можливост╕ 1990 року, ми, на в╕дм╕ну в╕д переважно╖ б╕льшост╕ кра╖н, як╕ займали приблизно однаков╕, а то й значно г╕рш╕ вих╕дн╕ позиц╕╖, ледь просунулися вперед. У подан╕й нижче таблиц╕ я нав╕в лише дек╕лька приклад╕в. Особливо варто звернути увагу на зростання ПЛР Туреччини та Китаю. Перебуваючи на початку взятого часового в╕дтинку на значно нижчому р╕вн╕, одна з цих кра╖н значно випередила нас, ╕нша — практично наздоганя╓ (мал. 4).
У чому ж причина тако╖ дивовижно╖ неусп╕шност╕? В чому причина бездумно╖ руйнац╕╖ власно╖ кра╖ни, нищення перспектив — не лише сьогодн╕шнього, а й прийдешн╕х покол╕нь? Чи те можна пояснити лишень заскладними законами, поганим корпоративним управл╕нням та корупц╕╓ю, як про те зазначено Державним департаментом США, поза тим, що то, безсумн╕вно, дуже серйозн╕ завади? Навряд чи. Але погляньмо, як те нам пропонують, на корупц╕ю.
╥╖ р╕вень в Кра╖ ╕ справд╕ страх╕тливий. Так, за даними Transparency International, показник сприйняття корупц╕╖ (ПСК) для Укра╖ни дор╕вню╓ на сьогодн╕ 26, а це значить, що ми перебува╓мо майже на дн╕ корупц╕йно╖ пр╕рви, якраз м╕ж Угандою, яка попереду нас, ╕ Бангладеш, влада яко╖ виявилась (на диво!) ще б╕льш корумпованою за нашу (мал. 5).
«Beyond income, corruption extends to economic development», says Transparency International’s Robin Hodess, group director for research and knowledge. «All of the indices that reflect human development suffer. Where government doesn’t work, economies don’t grow».
«Окр╕м прибутк╕в, корупц╕я поширю╓ться на економ╕чний розвиток», каже директор групи досл╕дження ╕ знання Transparency International Роб╕н Годесс. «Страждають вс╕ показники, що в╕дображають людський розвиток. Де уряд не працю╓, економ╕ка не зроста╓». Х╕ба це не про нас, панове?
Але, що ╓ корупц╕я? За визначенням професора Ст╕вена Морр╕са, пол╕тична корупц╕я ╓ незаконним використанням громадсько╖ влади на користь приватних ╕нтерес╕в. Ден╕ел Кауфман з╕ Св╕тового банку розширю╓ поняття корупц╕╖ до такого, яке включа╓ в себе «легальну (узаконену) корупц╕ю», де владою зловживають у межах закону, оск╕льки т╕, хто при влад╕, часто мають можлив╕сть застосовувати закон для власного захисту. Чи ма╓ так╕ можливост╕ укра╖нська влада? Чи використову╓ вона ╖х? Ма╓ ╕ якнайширше використову╓, чому вс╕ ми ╓ св╕дками. Б╕льше того, корупц╕я в Укра╖н╕ — це не корупц╕я окремих чиновник╕в. ╥╖ метастази, що пронизують все сусп╕льство, зовс╕м не ╓ чимось хаотичним. Навпаки — це ч╕тко централ╕зована та глибоко структурована згори донизу — ╕ саме в цьому напрямку — система. ╤ саме тому спроби боротися з ╖╖ окремими проявами ╓ неефективними, б╕льш того, — такими, як╕ стимулюють систему до вдосконалення. Знищити корупц╕ю зможемо, лише зламавши основи само╖ ╖╖ системи. А проте ж сама корупц╕я, попри всю ╖╖ в╕дразлив╕сть ╕ небезпечн╕сть, як на мене, ╓ явищем пох╕дним.
Найважлив╕шою причиною неусп╕шност╕ незалежно╖ Укра╖ни була ╕, на мо╓ глибоке переконання, дос╕ залиша╓ться, нав╕ть п╕сля трьох Майдан╕в ╕ «Кучмугеть», в╕дсутн╕сть у Кра╖, за великим рахунком, зр╕лого громадянського сусп╕льства. У вс╕й Укра╖н╕ на сьогодн╕ не набереться й десятка створених ╕н╕ц╕ативою громадян та юридично заре╓строваних територ╕альних громад. Чи це не показник зр╕лост╕ сусп╕льства? Причини того сумнов╕дом╕. Перебування протягом стол╕ть на задв╕рках ╕мпер╕╖, де найменшими порухами тво╖ми керували зайди, для яких тво╖ ╕стор╕я, культура, традиц╕╖ були, у кращому раз╕, предметом поблажливого ╕гнорування, а мова сприймалася якоюсь потворною недолуг╕стю, не мина╓ться без шкоди. Протягом довгих стол╕ть того ╕мперського мороку питому укра╖нську ел╕ту було практично повн╕стю знищено. Непок╕рних вбивали, а «послушним» надавали певн╕ п╕льги, в╕дробляючи як╕, т╕ манкурти допомагали чужинськ╕й влад╕ впрягати в ярмо власний народ.
В╕дсутн╕сть нац╕онально╖ ел╕ти, яка була б нев╕д’╓мною частиною свого народу, не може не спричинитися до г╕ркого розчарування нав╕ть тод╕, коли скупа пан╕ Доля надавала найширш╕ можливост╕. Ось один лише приклад. На ╕сторичному злам╕, коли царську ╕мпер╕ю ще не зм╕нила ╕мпер╕я б╕льшовицька, з’явився ц╕лком реальний шанс п╕двестися з кол╕н, вибудувати власну незалежну державу. Чи скористалася тим шансом Укра╖на? Народ докладав геро╖чних зусиль. Гуляйполе, Холодний Яр — то лише два приклади прагнення народу до незалежност╕. А що ж ел╕та? Зовс╕м невелика купка намагалась творити свою незалежну державу. Тим часом, хтось, занесений на верхн╕ щабл╕ влади, намагався творити державу, складаючи докупи тл╕нн╕ рештки щойно почилого в боз╕ монстра, хтось наввипередки п╕дставляв плече молодому драконов╕, наче й не пом╕чаючи його кревно╖ спор╕дненост╕ з╕ сво╖м попередником, у ╕нших глибоко шановних «державник╕в» короткозор╕сть сягала аж такого р╕вня, що вони заперечували нав╕ть очевидну необх╕дн╕сть створення одного з найважлив╕ших ╕нститут╕в держави — арм╕╖.
Результат того по╓днання лебедя, рака та щуки добре в╕домий. Найсумн╕ше те, що, нав╕ть сконцентрувавшись на якомусь одному з╕ згаданих вектор╕в, до незалежно╖ держави Укра╖на не д╕йшли б. Що отримали? Ще с╕мдесят чотири роки тупцяння в чужому ярм╕, с╕мдесят чотири роки подальшого нищення нац╕╖, с╕мдесят чотири роки диявольсько╖ ╓вген╕ки з ╖╖ виселеннями-переселеннями та експортом на питомо укра╖нськ╕ земл╕ етн╕чних рос╕ян, з числа яких, зрозум╕ло ж, витворювались «руководящие товарищи», котр╕ зал╕зною рукою — не сво╖, не шкода — проводили генеральну л╕н╕ю парт╕╖.
А х╕ба менш╕ шанси ми мали у 1991-му, 2004-му роках? ╤ як ми скористалися ними?
Ма╓мо, отже, бути св╕домими щодо джерела наших проблем. Ма╓мо усв╕домлювати, що сутн╕сть того, що претенду╓ зватися сьогодн╕шньою укра╖нською ел╕тою, ╓, насправд╕, великою м╕рою конгломерат нащадк╕в уже згадуваних «послушних» ╕ в╕дверто «чужого» (як в тому фантастичному ф╕льм╕), насильно вживленого в наш орган╕зм.
Чи зац╕кавлен╕, насправд╕, нащадки тих «послушних», що так довго й в╕ддано горнулися до п╕дн╕жк╕в трон╕в чужих владик, що та ╖хня звичка проросла в ╖хн╕ гени, бути справжн╕ми державцями, добрими пастирями свого народу? Чи можуть зробити усп╕шною Укра╖нську державу нащадки ╕мперських функц╕онер╕в, як╕ стол╕ттями нищили мову, культуру, нищили одв╕чний потяг народу до незалежност╕? Але ж правда в тому, що це саме вони до сьогодн╕ очолюють державу: зас╕дають у парламент╕, «решают дела» в уряд╕, надсадно кричать з трибун опозиц╕╖…
Щодо народу, позбавленого нац╕онально╖ ел╕ти, — фактично обезголовленого, — то йому довго ╕ методично прищеплювано психолог╕ю бездумного раба. Там, де це не спрацьовувало, на допомогу приходили в’язниц╕, сиб╕ри та голодомори. Така пол╕тика, ц╕леспрямовано насаджувана протягом стол╕ть бездержавност╕, не могла не результуватися в глух╕й байдужост╕ основно╖ маси населення до процес╕в державотворення, в крайньохатств╕, в сприйнятт╕ держави як чогось чужого, лихого, брудного ╕ небезпечного.
Х╕ба не зв╕дси ростуть ноги наших приречено-безусп╕шних спроб переобрати погану владу? Вибира╓мо ж не розумом, а «серцем», причому щоразу з того самого пл╕снявого пор╕ддя, в╕д якого незм╕нно в╕дгонить гречкою…
Хтось дуже мудрий вклав у наш╕ голови, що вибирати у владу треба в жодному раз╕ не з б╕дних (бо неусп╕шн╕ — не надбали), а обов’язково з багатих (бо вм╕ють надбати). При тому зовс╕м не береться до уваги, що багато хто з перших не надбав за час╕в Великого Дерибану не через сво╖ н╕кчемн╕ зд╕бност╕, а через дуже корисн╕ для громади атав╕зми, так╕, як моральн╕сть, сов╕сть. Щодо других, то дбати вони, справд╕, вм╕ють, але дбають лише в ╕нтересах власно╖ кишен╕ ╕ виключно за рахунок дов╕рливих сп╕вгромадян.
Не пом╕тити тих особливостей за чверть стол╕ття сяко╖-тако╖ свободи вибору м╕г лише сл╕пий та глухий. Але чи робимо висновки? Чи бачимо альтернативу тому? За малим винятком, н╕.
Задля об’╓ктивност╕ варто визнати, що наша «чужо-манкуртна» влада протягом усього цього часу невтомно вдосконалювала виборчу систему з тим, щоб: а) реальн╕ представники народу практично не мали шанс╕в потрапити у владу, б) ефективно нейтрал╕зувати тих небагатьох, хто зум╕в подолати ╖хн╕ перепони.
Попри все, ма╓мо спроби встановити контроль над цим чи не найважлив╕шим ╕нструментом народовладдя. Ком╕тет виборц╕в Укра╖ни, громадська мережа «Опора» ╓ прикладами поступового пробудження сусп╕льства. Проте нав╕ть найефективн╕ший контроль за виборами не ╓ достатн╕м засобом ╜рунтовного перезавантаження влади.
На мою думку, ще одним важливим кроком на тому шляху мало б бути ухвалення Верховною Радою принаймн╕ двох ч╕тко виписаних, простих до застосування закон╕в — закону «Про ╕мп╕чмент Президента Укра╖ни» ╕ закону «Про в╕дкликання народного депутата Укра╖ни». Перший з двох нараз╕ ╕сну╓, але виписаний таким чином, що його практично неможливо застосувати. Другий ╓, безперечно, значно важлив╕шим, але нагальна потреба в ньому, на жаль, ╕ дос╕ не усв╕домлена широким загалом. На загал нову думку донести завжди непросто. Вдесятеро важче зробити це, коли ╖╖ не готов╕ сприйняти, ╕ стократ, коли сприймати ╖╖ не бажають. Намагання автора в дн╕ минулого Майдану переконати, насамперед пол╕тик╕в, як╕ позиц╕онували себе як так╕, що обстоюють ╕нтереси народу, в необх╕дност╕ щонайшвидшого написання та ухвалення цих закон╕в, натикалися на певне несприйняття. Так, якщо нардепи не мали н╕чого проти закону «Про ╕мп╕чмент Президента Укра╖ни», то закон «Про в╕дкликання народного депутата Укра╖ни» вол╕ли трактувати як закон про позбавлення депутатсько╖ недоторканност╕. Зауваження про те, що ╖хня суть зовс╕м р╕зна, натикались, як правило, на те, що коротко можна назвати глухим несприйняттям. Це ще раз доводить ту прописну ╕стину, що всяка система — система влади, насамперед, — ма╓ очевидну тенденц╕ю до консервац╕╖ ╕ самов╕дтворення.
Раду╓ те, що на р╕вн╕ перес╕чних громадян Майдану (якщо перес╕чними можна назвати тих, чи╖ми зусиллями було зметено режим Януковича) я знаходив ╕ розум╕ння, ╕ п╕дтримку. Насправд╕, саме вони ╓ справжньою ел╕тою Укра╖ни, ╖╖ над╕╓ю, ╖╖ майбуттям.
Повертаючись до причин неусп╕шност╕ Укра╖ни на шляху прогресу, не можна не згадати надм╕рно╖ концентрац╕╖ повноважень у руках державно╖ влади. Але ж ми були св╕дками того, наск╕льки неефективною показала себе радянська планова система господарювання. Саме вона призвела до краху Радянського Союзу. Саме вона доводить до зубож╕ння П╕вн╕чну Корею, Кубу, ╕нш╕ кра╖ни, де влада намага╓ться контролювати найменш╕ порухи житт╓д╕яльност╕ держави.
Чи ж не те саме ма╓мо ╕ в Укра╖н╕? Чи ж не в цьому одна з найголовн╕ших причин занепаду економ╕ки ╕ процв╕таючо╖ корупц╕╖?
Погляньмо: попри показну зм╕ну назв, система влади в Укра╖н╕ не надто зм╕нилася в╕д радянських час╕в.
Так, ми ма╓мо президента з його державними адм╕н╕страц╕ями (чим не перший секретар КПУ з його обкомами та райкомами?), ма╓мо все т╕ ж анем╕чн╕ безпорадн╕ Ради, все тих же послужливих влад╕ прокурор╕в, усе т╕ ж слухнян╕ суди…
Верховна Рада, скажете ви, — ось ознака зм╕н, ознака демократ╕╖. Ном╕нально, так. Проте, як я те бачу, ВР лише мавпу╓ законотворчий процес, приймаючи тисяч╕ недосконалих закон╕в, як╕ вже наступного дня потребують внесення численних поправок ╕ доповнень. Нефахов╕сть, безв╕дпов╕дальн╕сть абсолютно╖ б╕льшост╕ наших депутат╕в, насправд╕, пригн╕чу╓. ╢ потреба продовжувати?
Саме тому демонтаж старо╖ системи влади ╓ завданням першочерговим. Саме тому, з щирою над╕╓ю сприймаю перш╕, хай ╕ дещо несм╕лив╕, кроки на шляху децентрал╕зац╕╖. Ма╓мо при тому дуже пильно в╕дстежувати х╕д того процесу, аби в╕н не перетворився на чергову профанац╕ю.
Не ╕деал╕зуймо ╕ не осп╕вуймо державу. Вона — не б╕льше, н╕ж ╕нструмент, потр╕бний для збереження, найперше, як би те не видавалось дивним, нашо╖ мови, культури, традиц╕й, бо саме вони утворюють нашу неповторну ╕дентичн╕сть як етносу. А ще вона потр╕бна для застоювання ╕нтерес╕в ц╕ло╖ громади на св╕тов╕й арен╕.
Чи того достатньо, аби збер╕гати, п╕клуватися, розвивати свою державу? Ц╕лком достатньо.
Задумаймось: ми можемо досягти якого завгодно великого усп╕ху, багатства, визнання де╕нде в св╕т╕, влившись в ╕нш╕ сп╕льноти, розчинившись в них, але ми втрача╓мо при тому щось невловимо тонке, ефемерне, але наст╕льки важливе, що заповнити ту порожнечу, насправд╕, нема чим.
Хтось покрутить пальцем б╕ля скрон╕, мовляв, про що ти, чолов╕че? Тут вижити б, утримати душу в т╕л╕, а ти про так╕ др╕бниц╕!
Панове, я мовлю не про «вижити», а про «жити». Щодо «др╕бниц╕», то чи не ця «др╕бниця» змушу╓ закинутих далеко в╕д ╕сторично╖ батьк╕вщини ╕рландц╕в принаймн╕ раз на р╕к вдягати зелен╕ куртки та капелюхи, шотландц╕в — к╕лти та берети, укра╖нц╕в — вишиванки, сп╕вати нап╕взабутою мовою нап╕взабутих, але таких милих п╕сень, ностальгуючи за полишеною батьк╕вщиною?
Так, ми можемо пробувати п╕дтримувати свою ╕дентичн╕сть у межах остр╕вця с╕м’╖, ув╕йти до арх╕пелагу д╕аспори ╕ так намагатися зберегти св╕й св╕т, залишатися самими собою, але н╕де нам не вдасться почуватися повною м╕рою вдома, як на власн╕й земл╕, в прихистку власно╖ держави.
Тож, аби жити справд╕ повноц╕нним життям, бути щасливими на Богом дан╕й земл╕, нам варто докласти вс╕х сво╖х зусиль, щоби зробити свою владу ефективною, а державу, в╕дпов╕дно, усп╕шною. Адже ми заслугову╓мо на це, товариство, чи не так?

Валентин БУТ
Крим

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #27 за 03.07.2015 > Тема "Ми єсть народ?"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15489

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков