Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
У В╤ДНОСИНАХ З ПОЛЬЩЕЮ НЕ ВАРТО НАТИСКАТИ НА ╤СТОРИЧН╤ “МОЗОЛ╤”, ЩО НАТЕРЛИСЯ ЗА 400 РОК╤В
Юр╕й Щербак, письменник, дипломат…


╤СТОР╤Я ОДН╤╢╥ РОДИНИ НА ТЛ╤ КРИМСЬКОТАТАРСЬКОГО НАЦ╤ОНАЛЬНОГО РУХУ
Вс╕ сто в╕дсотк╕в грошей в╕д продажу книги буде направлено на потреби ЗСУ…


ВЖЕ ЗАРАЗ ТРЕБА ДУМАТИ, ЯК БУДЕМО В╤ДНОВЛЮВАТИ КРИМ П╤СЛЯ ДЕОКУПАЦ╤╥
Обговорення комплексних питань щодо в╕дновлення Криму п╕сля його деокупац╕╖ в╕д рос╕йських сил...


МОЖЕ ТАК СТАТИСЬ, ЩО КРИМ ПОВЕРТАТИМЕТЬСЯ ДИПЛОМАТИЧНИМ ШЛЯХОМ
Наша держава зможе спок╕йно жити, коли поверне соб╕ ус╕ сво╖ земл╕, зокрема ╕ Крим.


БИТВА ЗА УКРА╥НУ
День дв╕ст╕ одинадцятий…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #29 за 17.07.2015 > Тема "З потоку життя"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#29 за 17.07.2015
ОСВ╤ТА ПО-КРИМСЬКИ: У ШКОЛАХ ВИХОВУЮТЬ ЛОЯЛЬНЕ ПУТ╤НУ ПОКОЛ╤ННЯ

Що пос╕╓ш, те й пожнеш...

Осв╕та – це та сфера кримського життя, яка стала зазнавати значних зм╕н одразу п╕сля анекс╕╖. Сп╕вроб╕тники Укра╖нського незалежного центру пол╕тичних досл╕джень та ╕нформац╕йно-досл╕дного центру «╤нтеграц╕я та розвиток» нещодавно оприлюднили результати мон╕торингу кримсько╖ осв╕ти ╕ з’ясували, як╕ саме зм╕ни в╕дбулися за останн╕й р╕к. Автори цього досл╕дження Юл╕я Тищенко та Олег Смирнов в ╕нтерв’ю для «Крим.Реал╕╖» розпов╕ли, ск╕льки кримських учн╕в нараз╕ вивча╓ укра╖нську ╕ кримськотатарську мову, що трапилося з учителями цих предмет╕в, ╕ як Рос╕я прищеплю╓ кримським учням державну ╕деолог╕ю.
– Розкаж╕ть про ваше досл╕дження. Коли воно проводилося, ╕ чому ви вир╕шили взятися за цей мон╕торинг?
Юл╕я Тищенко: ╤дея проекту виникла практично одразу п╕сля процес╕в, пов’язаних з анекс╕╓ю. Ми побачили, що, незважаючи на те, що осв╕та – дуже ╕нертна сфера, в Криму зм╕ни в н╕й стали в╕дбуватися дуже швидко.
Ми робили мон╕торинг з перших л╕тн╕х м╕сяц╕в до к╕нця року. Ми змогли з╕брати статистику, яко╖ в той момент не було в публ╕чному простор╕. Ми змогли в╕дстежити процеси в Криму, як╕ в╕дбуваються в осв╕т╕. Зокрема, сфокусували увагу на викладанн╕ р╕дними мовами, на те, що в╕дбува╓ться з вчителями, п╕дручниками, з╕ зм╕ною програм. ╤ зак╕нчили до к╕нця року.
Олег Смирнов: Незважаючи на те, що сфера осв╕ти вважа╓ться консервативною, «стара-нова» влада Криму бачила у сфер╕ осв╕ти певну загрозу. Тому що учн╕ – це те покол╕ння, яке виросло в укра╖нських реал╕ях. Я пам’ятаю сво╓ сп╕лкування з╕ студентами в ун╕верситет╕, коли я там викладав. У переважн╕й б╕льшост╕ молод╕ люди називали сво╖ми ╕менами те, що в╕дбува╓ться. Вони говорили, що не уявляють, як можна народитися, жити, виховуватися в одн╕й кра╖н╕, ╕ раптом одним махом стати громадянами ╕ншо╖ кра╖ни.
Я думаю, що вс╕ зусилля були спрямован╕ на цю сферу, щоб максимально попрацювати з молодим покол╕нням, щоб була можлив╕сть спиратися не т╕льки на пенс╕онер╕в, а й спробувати досить швидко ╕деолог╕чно придушити шк╕льну осв╕ту через р╕зн╕ форми роботи. Це робилося таким чином, щоб знайти або зростити аудитор╕ю для п╕дтримки.
Ми почали в╕дстежувати ситуац╕ю з найперших дн╕в. З часом ц╕ спостереження переросли в системну роботу. Але спочатку ми спостер╕гали за окремими випадками, коли до вчител╕в укра╖нсько╖ мови в школах почали ставитися по-хамськи, незважаючи на те, що хтось ╕з них пропрацював у школ╕ б╕льше тридцяти рок╕в. ╤ раптом увесь колектив ставав проти ╕ виживав цих людей. Багато викладач╕в просто були змушен╕ ви╖хати. Хто не по╖хав, того погнали на перенавчання на рос╕йську ф╕лолог╕ю. А якщо не хочеш, йди.
Все л╕то ми сп╕лкувалися з учителями ╕стор╕╖ та укра╖нсько╖ мови, яких поставили в становище, коли треба перенавчатися ╕ викладати все по-новому. Ф╕лолог╕чний та ╕сторичний блоки взяли на себе весь удар р╕зких зм╕н.
– А як╕ джерела ви використовували у мон╕торингу?
Ю.Т.: Це — люди, з якими ми сп╕лкувалися, ╕ в╕дкрит╕ джерела.
О.С.: Це — документи, як╕ виставлен╕ на сайт╕ М╕н╕стерства осв╕ти Рос╕йсько╖ Федерац╕╖, М╕н╕стерства осв╕ти Криму. Нав╕ть б╕льше не м╕н╕стерства, а КР╤ППО (Кримський республ╕канський ╕нститут п╕слядипломно╖ педагог╕чно╖ осв╕ти – прим. авт.), який веде всю методичну роботу.
– Як╕ саме аспекти осв╕ти в Криму вами вивчалися?
О.С.: Це — осв╕та укра╖нською мовою, вивчення укра╖нсько╖ мови. ╤нший великий блок – кримськотатарська мова. Великий окремий блок – викладання гуман╕тарних дисципл╕н: ╕стор╕╖ та сусп╕льствознавства. У них сама структура викладання в╕др╕зня╓ться в╕д укра╖нсько╖.
Вивчали виховну роботу, орган╕зовуючи яку, можна впливати ╕ на вчител╕в, ╕ на учн╕в. Також нами досл╕джувалися можливост╕ вступу та перспективи здобуття вищо╖ осв╕ти в кримських, рос╕йських та укра╖нських вишах.
Ю.Т.: Одним ╕з сюжет╕в було оц╕нювання знань. У Рос╕╖ д╕╓ п’ятибальна система, в╕дпов╕дно в Криму ми бачимо т╕ ж сам╕ процеси. За великим рахунком, це — теж частина осв╕тнього процесу та частина серйозного впливу на те, що може в╕дбуватися в систем╕ отримання знань.
Ми намагалися подивитися на р╕зн╕ гуман╕тарн╕ дисципл╕ни. Вже називалася ╕стор╕я ╕ сусп╕льствознавство.
– Напевно, географ╕я теж...
Ю.Т.: Географ╕я меншою м╕рою, б╕льшою м╕рою ╕стор╕я. Там досить значн╕ в╕дм╕нност╕ в╕д укра╖нського курсу. Справа нав╕ть не т╕льки в зм╕ст╕ ц╕╓╖ ╕стор╕╖, справа в посл╕довност╕ викладання тих чи ╕нших дисципл╕н. Зрозум╕ло, що ╕стор╕я Укра╖ни р╕зко перестала викладатися. Мен╕ зда╓ться, що ще було б об’╓ктивно непогано б╕льш глибоко подивитися на процес викладання ╕стор╕╖ та гуман╕тарних дисципл╕н, зокрема, щодо того, що сьогодн╕ вклада╓ться д╕тям. Наприклад, ми бачили у позаурочн╕й робот╕ масу лекц╕й, яких в Укра╖н╕ н╕коли не було. З’явилася така тематика, як «боротьба з екстрем╕змом». В╕дбува╓ться насадження дуже специф╕чного рос╕йського дискурсу. У такому специф╕чному, м╕жнац╕ональному рег╕он╕, як Крим, на м╕й погляд, це насадження не сприя╓ культур╕ добросус╕дства ╕ м╕жкультурн╕й комун╕кац╕╖.
– Що за минулий р╕к в╕дбулося з осв╕тою Криму в план╕ ╖╖ якост╕? Р╕вень осв╕ти впав, зр╕с чи збереглися колишн╕ показники?
О.С.: Для того, щоб з’ясувати це, треба робити б╕льш тривал╕ вим╕ри. Вивчати ситуац╕ю на початку навчального року, в середин╕, в к╕нц╕ ╕ пор╕внювати з якимись групами ╕нших д╕тей. Я не думаю, що сьогодн╕ з якоюсь точн╕стю можна говорити про зм╕ну якост╕.
Ми можемо зараз говорити про ╖╖ наповнення новим зм╕стом ╕ можемо припускати, до чого це може призвести. А яким чином сьогодн╕ це в╕дбува╓ться, складно сказати.
Ю.Т.: За наповненням уже зараз видно в план╕ вивчення укра╖нсько╖ та кримськотатарсько╖ мови, що к╕льк╕сть д╕тей, як╕ братимуть участь в ол╕мп╕адах з вивчення мови, р╕зко скоротилася. Практично вона зведена до нульових показник╕в.
О.С.: Викладання кримськотатарською та вивчення кримськотатарсько╖ мови залишилося приблизно на тому ж р╕вн╕. Воно не розширю╓ться, тому що проводилась певна робота. Незважаючи на те, що в Конституц╕╖ Криму, ухвален╕й п╕сля анекс╕╖, були заявлен╕ три державн╕ мови, ставлення до вивчення мов зовс╕м ╕нше – можна сказати неконституц╕йне. Вл╕тку проводилась певна робота з батьками через вчител╕в ╕ директор╕в шк╕л, як╕ просто в╕дмовляли батьк╕в писати заяви на вивчення р╕дно╖ мови дитиною. Вони мотивували це тим, що жодних перспектив для дитини не буде в цьому сусп╕льств╕ ╕ це не потр╕бно.
Ю.Т.: Б╕льшою м╕рою це стосувалося укра╖нсько╖ мови.
О.С.: Але й кримськотатарсько╖ теж. Був певний п╕дйом у людей, ╕ оч╕кувалося, що буде б╕льше заяв, ╕ це буде впливати. Здавалося, що оск╕льки мова визнана державною, то можна буде розширити мережу осв╕тн╕х установ. Цифри говорять, що все залишилося на тому ж р╕вн╕ в план╕ к╕лькост╕ д╕тей ╕ шк╕л, як╕ вивчають кримськотатарську мову. Але ╓ певн╕ обмеження. Припустимо, у старших класах осв╕та р╕дною мовою вестися не може. Це — загальнорос╕йська практика.
А якщо говорити про укра╖нську мову, тут дуже р╕зк╕ зм╕ни! Тому що сьогодн╕ фактично залишилася т╕льки одна школа, це близько 1900 д╕тей, ╕ дуже мала к╕льк╕сть клас╕в або груп д╕тей, як╕ вивчають укра╖нську мову.
– А у вас ╓ б╕льш докладн╕ статистичн╕ в╕домост╕, що стосуються вивчення укра╖нсько╖ та кримськотатарсько╖ мов?
Ю.Т.: Так, ╓. У вересн╕ 2014 року було 4 з 7 шк╕л, в яких навчання велося укра╖нською мовою. За ╕нформац╕╓ю на с╕чень 2015 року, залишилася т╕льки одна така школа в Ялт╕. Осв╕ту там здобувають 1990 учн╕в. Це — приблизно один в╕дсоток в╕д загально╖ к╕лькост╕ учн╕в Криму.
Ц╕ в╕домост╕ було складно знайти в публ╕чному простор╕. Вся статистика – це терра ╕нкогн╕та. Усього в Криму зараз навча╓ться 184 тисяч╕ д╕тей. З них кримськотатарською навчаються 4895, 1990 – укра╖нською, ╕ близько 177 тисяч д╕тей навчаються рос╕йською.
У Криму ╕ без того була достатньо русиф╕кована осв╕та, а зараз ╕ того, що було, не залишилося. Були р╕зн╕ паралел╕ з навчанням укра╖нською, але тепер ми цього не спостер╕га╓мо.
– А що в п╕дсумку сталося з учителями укра╖нсько╖ мови? Одразу п╕сля анекс╕╖ М╕н╕стерство осв╕ти Криму оголосило, що забезпечить ╖хню переквал╕ф╕кац╕ю. Сталося це в результат╕?
Ю.Т.: Ця переквал╕ф╕кац╕я в╕дбувалася. Вчител╕в перенавчали в основному на викладання рос╕йсько╖ мови ╕ л╕тератури. По-мо╓му, таких вчител╕в було близько трьохсот у Криму. Зараз дуже складно сказати точно, ск╕льки людей залишилися викладати ╕нш╕ предмети, а ск╕льки п╕шли.
Але заф╕ксован╕ випадки, коли дуже знаков╕ вчител╕ покинули територ╕ю Криму. В основному це викладач╕ укра╖нсько╖ мови.
О.С.: Важко говорити про якусь статистику. Вони по╖хали в р╕зн╕ рег╕они Укра╖ни. Я знаю таких, як╕ просто залишилися без роботи. Вони не змогли н╕ працювати в ц╕й систем╕, н╕ ви╖хати кудись.
Ю.Т.: З викладанням ╕стор╕╖ також були курси перенавчання. Адже укра╖нськ╕ та рос╕йськ╕ програми з викладання ╕сторичних пер╕од╕в дуже сильно в╕др╕зняються.
О.С.: Перенавчання проводилося з ус╕х предмет╕в, тому що в╕дм╕нност╕ в програмах ╓. Кр╕м того, окремою темою ╓ те, як сьогодн╕ розпод╕ля╓ться навантаження на вчител╕в. Вони вс╕ кажуть, що в╕д ╖хнього навантаження залежить оплата ╖хньо╖ прац╕. Сьогодн╕ ╓ базова ставка, вона м╕н╕мальна, ╕ на не╖ взагал╕ прожити неможливо. Все ╕нше заробля╓ться р╕зними видами роб╕т, як╕ додатково оплачуються. Це — розробка урок╕в, позакласна, позашк╕льна робота. Це — будь-яка участь у веб╕нарах тощо. Вчител╕ кажуть, що в п╕дсумку навантаження зросло в рази.
– Ви сказали, що для рос╕йсько╖ влади було принципово реформувати осв╕ту, щоб виховати лояльну до себе молодь. А наск╕льки активно в кримських школах зараз насаджу╓ться нова ╕деолог╕я?
Ю.Т.: Значно насаджу╓ться. Причому це виявля╓ться у викладанн╕ практично вс╕х гуман╕тарних предмет╕в, починаючи в╕д сучасних в╕рш╕в про Крим, який повернувся куди потр╕бно, ╕ зак╕нчуючи трактуванням тих чи ╕нших под╕й у курс╕ ╕стор╕╖. З’являються дуже специф╕чн╕ реч╕, пов’язан╕ з ╕нтерпретац╕╓ю Конституц╕╖ Рос╕╖ з приводу свобод, як╕ гарантуються.
Зам╕ряти ставлення д╕тей до цього надзвичайно складно. Ви просто не зможете це зробити в умовах, як╕ ╓. Але запитання в д╕тей, безумовно, можуть виникати. Д╕йсно, на 180 градус╕в зм╕нилося те, що ╖м говорили до цього.
О.С.: Вивчення р╕дного краю Криму звелося до вивчення под╕й березня 2014 року. ╤ це все, що ╓ з ╕стор╕╖ Криму. ╤ п╕дкреслю╓ться, що це завжди була територ╕я Рос╕╖, ╕ зараз в╕дбулося якесь лог╕чне завершення.
Ю.Т.: У позакласн╕й осв╕т╕ додалася велика к╕льк╕сть рос╕йських тем, зокрема, екстрем╕зм, тероризм, в╕йськовий дискурс. До цього д╕ти з цим не стикалися: н╕ на власн╕ оч╕, н╕ у викладанн╕. В Укра╖н╕ цього дискурсу не було. Як на це реагуватимуть д╕ти, що вони будуть в╕дчувати ╕ як ╕нтерпретувати под╕╖, сказати складно. Якщо помножити под╕бного типу уроки на ту пропаганду, яка сьогодн╕ ╓ в Криму, то можна з певною м╕рою сказати, що буде складно в╕докремлювати рац╕ональн╕ реч╕ в╕д ╕ррац╕ональних. Система осв╕ти на це значною м╕рою спрямована.
О.С.: Викладач╕ кажуть, що такий вплив сильн╕ший у молодших класах. Старшокласники – це люди з уже сформованою думкою. Мен╕ розпов╕дали про р╕зн╕ випадки, що сталися п╕д час обговорення якихось тем на уроках того ж сусп╕льствознавства. Коли заходить мова про систему управл╕ння держави, д╕ти досить критично налаштован╕. ╤нод╕ вчител╕ не знають, як реагувати, тому що в аудитор╕╖ сидять р╕зн╕ д╕ти. А враховуючи ту атмосферу донос╕в, яка створю╓ться за останн╕й р╕к, вчител╕ бояться реагувати на в╕льне виявлення сво╓╖ думки учнем, яка не зб╕га╓ться з оф╕ц╕йною верс╕╓ю.
– Наск╕льки складно вчителям та учням дався перех╕д в╕д дванадцятибально╖ до п’ятибально╖ системи оц╕нювання знань?
Ю.Т.: Д╕ти та вчител╕ вже звикли до б╕льш диференц╕йовано╖ системи оц╕нювання. Якщо згадати п’ятибальну систему оц╕нювання, то фактично це ще стал╕нськ╕ практики. У самому рос╕йському неоф╕ц╕йному дискурс╕ да╓ться б╕льше негативних оц╕нок ц╕й систем╕.
Плюс цей перех╕д на п’ятибальну систему н╕велю╓ перех╕д на Болонську систему. Тому потенц╕йно це може звужувати можливост╕.
Але ╓диний державний ╕спит в Рос╕╖ проводиться не за п’ятибальною системою. Там якраз ╕нша оц╕нка знань, ╕ тут теж досить дивна дихотом╕я виявля╓ться.
– Цього року М╕н╕стерство осв╕ти ╕ науки Укра╖ни пов╕домило про те, що не визна╓ видан╕ в Криму атестати про зак╕нчення школи рос╕йського зразка. Для отримання укра╖нського шк╕льного диплома кримським випускникам тепер потр╕бно додатково складати ╕спити екстерном. У зв’язку з цим вступити до укра╖нських виш╕в ╖м стало досить складно. Як ви оц╕ню╓те систему вступу, запропоновану кримчанам укра╖нським м╕н╕стерством?
Ю.Т.: В╕дносно кримських випускник╕в ма╓ бути ухвалене пол╕тичне р╕шення. Поки, д╕йсно, ╕сну╓ ситуац╕я, яка не сприя╓ вступу кримчан до ВНЗ Укра╖ни. По-мо╓му, т╕льки 12 тисяч ос╕б зможуть скористатися можлив╕стю вступу.
╤ сама процедура складна, ╕ ситуац╕я транспортно╖ блокади теж оптим╕зму не дода╓, а, скор╕ше, навпаки. Складно соб╕ уявити ш╕стнадцятир╕чну дитину, яка к╕лька раз╕в ви╖жджа╓, проходячи вс╕ ц╕ кордони. Це — ╕ страшно, ╕ дорого.
М╕н╕стерство осв╕ти Укра╖ни ввело дистанц╕йне навчання. Але навчальн╕ заклади, як╕ надають таку послугу, не розрахован╕ на ту к╕льк╕сть людей, яка стала звертатися за здобуттям дистанц╕йно╖ осв╕ти.
Цього року, швидше за все, ми не побачимо нав╕ть т╕╓╖ к╕лькост╕ аб╕тур╕╓нт╕в з Криму, яка була в минулому.
О.С.: У нин╕шн╕й ситуац╕╖, це — справа кожно╖ с╕м’╖, кожно╖ дитини ╕ кожного батька – вир╕шити для себе ╕ скористатися тими можливостями, як╕ ╓. Я знаю велику к╕льк╕сть с╕мей, як╕ в╕дправили сво╖х д╕тей в ╕нш╕ м╕ста Укра╖ни, щоб вони могли отримати укра╖нський атестат ╕ тут же вступати. Звичайно, це важке р╕шення для дитини, але так╕ випадки ╓. ╢ с╕м’╖, як╕ можуть скористатися запропонованою процедурою. А хтось не зможе ви╖хати нав╕ть з ф╕нансових причин. Сьогодн╕ з’╖здити туди-назад – це дв╕ тисяч╕ гривень.
– Кримська шк╕льна осв╕та ╕нтегрувалася в рос╕йську систему? Чи цей процес ще не завершений?
Ю.Т.: В╕зуально це сталося. Певна к╕льк╕сть р╕шень ухвалю╓ться, проводяться спец╕альн╕ заходи, перенавчання вчител╕в, зам╕на п╕дручник╕в. До реч╕, вс╕ укра╖нськ╕ п╕дручники вилучен╕ з╕ шк╕л. За р╕зними легендами, частина з них ви╖хала на Донбас, частина десь захована.
О.С.: Був нав╕ть наказ м╕н╕стерства про передачу п╕дручник╕в до Луганська.
Ю.Т.: До реч╕, в Луганськ приходять ╕ рос╕йськ╕ п╕дручники. ╢ св╕дчення того, що якщо у вчителя знайдуть укра╖нський п╕дручник, у нього можуть виникнути проблеми.
О.С.: Це було до початку навчального року, а до сьогодн╕шнього дня вже, напевно, не залишилося жодних укра╖нських п╕дручник╕в. Вс╕ зрозум╕ли, що це небезпечно.
Ю.Т.: Тобто в╕зуально це перевлаштування в╕дбулося.
О.С.: Але ми живемо в глобальному св╕т╕, ╕ якщо територ╕ю повн╕стю не в╕др╕зати в╕д комун╕кац╕й, то люди будуть бачити, що в╕дбува╓ться. Наск╕льки я знаю систему осв╕ти Укра╖ни, останн╕ми роками багато робилося для розвитку критичного мислення. ╤ спод╕ваюся, що ц╕ навички у кримських учн╕в залишаться...

╤ван ПУТ╤ЛОВ

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #29 за 17.07.2015 > Тема "З потоку життя"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15592

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков