Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4444)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4116)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2110)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1844)
Крим - наш дім (1028)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (308)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (202)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ДМИТРО ДОНЦОВ - ТВОРЕЦЬ ПОКОЛ╤ННЯ УПА, НАСТУПАЛЬНИЙ ТА БЕЗКОМПРОМ╤СНИЙ
Тож за яку Укра╖ну? Вкотре перекону╓мося, що питання, як╕ ставив Дмитро Донцов, сьогодн╕ ╓...


ПОВЕРНУТИ ╤СТОРИЧНУ ПАМ’ЯТЬ
╤сторична пам'ять – головний феномен в╕дтворення ╕стор╕╖ сусп╕льства, кра╖ни, нац╕╖…


ОДЕСЬК╤ ДРУЗ╤ Т.Г. ШЕВЧЕНКА
В Одес╕ на той час мешкали друз╕ Тараса Григоровича, з якими в╕н п╕дтримував пост╕йний...


ПЕРША ЛАСТ╤ВКА УКРА╥НСЬКО╥ ПЕР╤ОДИКИ
Наш календар


ЯН НАГУРСЬКИЙ – ТОЙ, ХТО ПОСТАВ З МЕРТВИХ
П╕лот час╕в Першо╖ св╕тово╖ в╕йни був оголошений загиблим, про що в╕н д╕знався в середин╕ 1950-х...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #30 за 24.07.2015 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#30 за 24.07.2015
╤З ГОЛОВИ НА НОГИ

Якби ж ми вчились так, як треба...

ПРО ПРОБЛЕМИ ВИКЛАДАННЯ ╤СТОР╤╥ УКРА╥НИ

Моя дружина Олена давно виношувала одну думку. Гризла вона ╖╖ майже 10 рок╕в, в╕д моменту вступу на ╕сторичний факультет поважного класичного ун╕верситету. Що ╖╖ обурювало тод╕ ╕ не да╓ спокою дос╕? Те, як виклада╓ться ╕стор╕я Укра╖ни в укра╖нських вишах. А тепер трохи ╖╖ ун╕верситетського досв╕ду, в╕д першо╖ особи.

Перший курс

Вивча╓мо ╕стор╕ю Укра╖ни в╕д давн╕х час╕в до... л╕кв╕дац╕╖ гетьманства. Як це можна втиснути в один р╕к?
Та п╕вроку потр╕бно на те, аби вивчити Трип╕льську культуру, к╕ммер╕йц╕в, ск╕ф╕в, сармат╕в! А от гун╕в (Велику ╕мпер╕ю Атт╕ли), гот╕в — взагал╕ забувають. Так, проб╕гли по наш╕й територ╕╖, ╕… «всьо»!
Наступн╕ п╕вроку можна було б вивчати Антський союз, Ки╖вську Русь ╕ Галицько-Волинське княз╕вство. Бо, наприклад, студенти-╕сторики знають про Антський союз лише одне: в╕н був. Чому Олег, ╤гор, Ольга ╕ Святослав виставляються такими «н╕якими»? Що студентам пропонують знати про них?
Олег був в╕щим ╕ його вкусила зм╕юка; ╤горя роз╕рвали на березах зл╕ древляни, бо в╕н дер з них три шкури; Ольга — спалила ╤скоростень, а пот╕м «укоськала» в╕зант╕йських посл╕в ╕ обманула «б╕досю» Костянтина, не ставши його дружиною; ну, а Святослав прибив св╕й щит на воротах Константинополя, багато воював, зруйнував Хазарський каганат (що в наш╕й ╕стор╕╖ пода╓ться як страшна помилка) ╕ був убитий печен╕гами. Ну ╕, звичайно, в╕н був «язичник», ай-яй-яй...
А от Володимир ╕ Ярослав — це наше все. «Святий» Володимир до смерт╕ лишався язичником ╕ пожинав плоди свого батька, який залишив йому у спадок величезну ╕мпер╕ю. Однак саме йому в заслуги приписують п╕к розкв╕ту Рус╕. Ярославу приписують спорудження Соф╕╖ Ки╖всько╖, хоча вона була збудована ще його батьком. Та й занепад Рус╕ почався саме з Мудрого…
Пот╕м був Мономах… Ну так, «шо був, шо не був». Головне — це його повчання д╕тям ╕… «важка шапка». От я питаю, а як же княз╕вства Черн╕г╕вське, Новгородське, Смоленське, земля тиверц╕в ╕ улич╕в, княз╕ древлян та ╕нш╕? Вони взагал╕ були?
Галицько-Волинське княз╕вство пода╓ться так, як ╕стор╕я сус╕дньо╖ держави. Про пер╕од Великого княз╕вства Литовського говориться дуже мало. Чи багато студент╕в-╕сторик╕в знають про битву на Син╕х Водах? В╕дпов╕дь дасть лише той, хто займа╓ться самоосв╕тою. Я б хот╕ла встановити пам’ятник князю Ольгерду, як м╕н╕мум, в Торговиц╕, але ж нав╕ть мешканц╕ цього села не зрозум╕ють, хто це…
Не краща ситуац╕я з Р╕ччю Посполитою. Ну, гнобили нас «клят╕ ляхи», чи нам потр╕бно знати щось ╕ще? Нав╕ть Брестська ун╕я пода╓ться в негативному св╕тл╕, хоча саме завдяки ╖й ми ма╓мо Сл╕пого, Шептицького, Гузара…
Ну ╕, звичайно, пер╕од, який чи не найкраще вивча╓ться на першому курс╕, — козацтво. Що там вивчають? В╕дкривши «В╕к╕пед╕ю», я зрозум╕ла: н╕чого…
Ми зна╓мо про Байду Вишневецького, який побудував першу С╕ч, про Наливайка, бо в нього прикольне пр╕звище, про П╕дкову, бо гнув п╕дкови голими руками… Пот╕м — Сагайдачний. Хороший був дядько, ╕ його вивчають трохи краще в╕д ус╕х ╕нших, т╕льки от не пам’ятаю, його пох╕д на Москву мен╕ викладали, чи я це сама д╕зналась?
Дал╕ був Дорошенко, кажуть, гарно ходив на турк╕в, а ще — в╕н «╕де попереду» в одн╕й народн╕й п╕сн╕. Пот╕м тиша ╕… Хмельницький! Пода╓ться ген╕╓м, без права на заперечення: чесний борець за права принижених.
Дуже поб╕жно вивчають ус╕х ╕нших гетьман╕в, аби не перевантажувати студент╕в, ╕ так — аж до Мазепи. ╤ зна╓те, що? ╢ викладач╕, як╕ говорять, що в╕н зрадив (!) Петра... П╕сля Мазепи був Орлик з його Конституц╕╓ю ╕ Полуботок з╕ скарбом — це, так би мовити, все, що нам потр╕бно знати.
Ну, ще ми зна╓мо, що останн╕м гетьманом був Розумовський (бо його брат — коханець ╕мператриц╕ ╢лизавети), а останн╕м кошовим — Калнишевський, якого замурували на Соловках. Але, щоб знати про них б╕льше, треба вивчати все самому, бо викладач╕ вважають це неважливим.
От такий скажений обсяг ╕нформац╕╖ л╕плять в один р╕к!

Другий курс

Вчимо ╕стор╕ю Укра╖ни у Х╤Х стол╕тт╕. Тобто за перший р╕к ми вивчили купу в╕к╕в до нашо╖ ери ╕ XVIII стол╕ть нашо╖, а за другий — всього одне!
Б╕льш нудного пер╕оду в ╕стор╕╖ Укра╖ни я не знаю. Т╕льки в друг╕й половин╕ Х╤Х стор╕ччя почало щось активне в╕дбуватись. До того ж — повний штиль. ╤ що, ви дума╓те, ми вчили? Правильно — гуртки, братства, товариства.

Трет╕й курс

Нов╕тня ╕стор╕я Укра╖ни. Тут н╕би ╕ все нормально. ╤ часу вистача╓ на вивчення, ╕ матер╕алу. Але знову ж таки, як воно виклада╓ться?
Перше: мене драту╓, що УНР ╕ Директор╕я — красунчики, а Скоропадський — монстр. Чому так? Скоропадський був усп╕шн╕шим ╕ розумн╕шим в╕д пров╕дник╕в УНР, за коротесенький строк свого перебування при влад╕ встиг чимало зробити.
Друге: ЗУНР — це що, не Укра╖на? Чому вона вивча╓ться лише у розр╕з╕ Акта злуки? Дума╓те, багато студент╕в-╕сторик╕в знають, хто такий Петрушевич? Аж н╕як! ╤ чому злука лише ╕з Зах╕дною Укра╖ною? Куди под╕лась злука з Кубанською Народною Республ╕кою? Де Крим, який дв╕ч╕ (!) зв╕льняли укра╖нц╕?
Трет╓: Державн╕ утворення на територ╕╖ Укра╖ни 1918–1923 рок╕в, б╕льш в╕дом╕ як Отаманщина. Чому ╖х взагал╕ не вивчають? Дякую Горл╕су-Горському, Ковалю, Шкляру ╕ Кокотюс╕, що я д╕зналась про такий пер╕од в ╕стор╕╖.
Четверте: зам╕сть Друго╖ св╕тово╖ ми дос╕ вчимо «Велику в╕тчизняну» в╕йну — вигадку радянсько╖ пропаганди… Чому так неохоче нам розпов╕дають про под╕╖ 1939-1941 рок╕в? Де сп╕льн╕ паради радянських ╕ н╕мецьких в╕йськ? Де кривава розправа над Карпатською Укра╖ною?
Де Катинь? Мо╖ одногрупники-╕сторики свято в╕рили, що це — згор╕ле село в Б╕лорус╕, а не м╕сце розстр╕лу польсько╖ в╕йськово╖ ел╕ти. Страшно те, що якби п╕д Смоленськом не впав л╕так з президентом Качинським, багато укра╖нц╕в того ╕ не взнали б…

Питання до м╕н╕стра

Незважаючи на рос╕йську агрес╕ю, викладання нашо╖ ╕стор╕╖ дос╕ в╕дбува╓ться за старими програмами ╕ з╕ старими вчителями, тому маю низку запитань до м╕н╕стра осв╕ти:
— Чому вояк╕в див╕з╕╖ «Галичина» вважають колаборац╕он╕стами, а тих, хто воював у так╕й же окупац╕йн╕й радянськ╕й арм╕╖, — н╕? Вони мають сп╕льну природу й ╓дину в╕дм╕нн╕сть — ╕м’я тирана, якому вони, св╕домо чи несв╕домо, служили.
— Чому про Орлика ╕ Розумовського я б╕льше д╕знався з книжок Литовченка, н╕ж з╕ шк╕льно╖ програми?
— Чому Отаманщину укра╖нцям в╕дкривають не викладач╕ ╕стор╕╖, а письменники?
— Чому в ун╕верситетах та академ╕ях наук не займаються розв╕нчуванням м╕ф╕в? А якщо займаються, чому ми про це не зна╓мо?
Шановн╕ оч╕льники М╕н╕стерства осв╕ти ╕ вс╕, кого це стосу╓ться: програма викладання ╕стор╕╖ Укра╖ни — це дуже важлива тема. Ми ма╓мо вчити нашу молодь тому, що ми — кра╖на з колосально багатою ╕ дуже древньою ╕стор╕╓ю.
Ми ма╓мо показувати, де, хто ╕ як намага╓ться перекрутити, перебрехати або вкрасти нашу ╕стор╕ю. Ми ма╓мо ч╕тко заявити, що саме ми ╓ правонаступниками Ки╖всько╖ Рус╕.
Ми ма╓мо пишатись вс╕ма нашими героями, вс╕ма, хто боровся за нашу Незалежн╕сть. Не принижувати, не очорняти ╕ не забувати сво╖ славетн╕ стор╕нки на догоду комусь.
Поки ми не злама╓мо стереотипи, не навчимо людей пишатись сво╓ю ╕стор╕╓ю, — н╕чого путнього не буде. На жаль, зараз наша ╕стор╕я вигляда╓ як суц╕льна поразка ╕ гноблення. Пропоную перевернути все з голови на ноги — вивчати ╕стор╕ю боротьби ╕ здобутк╕в!
Слава Укра╖н╕!

Дмитро С╤НЧЕНКО,
координатор Всеукра╖нсько╖ ╕н╕ц╕ативи «Рух державотворц╕в»
http://www.radiosvoboda.org

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #30 за 24.07.2015 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15627

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков