Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
«З НАБЛИЖЕННЯМ НЕБЕЗПЕКИ ДО НЕ╥ ВЕРТАВ ДОБРИЙ НАСТР╤Й»
Про траг╕чну долю в╕дважно╖ розв╕дниц╕ холодноярських повстанц╕в Ольги...


НА ЗАХИСТ╤ НАШО╥ СТОЛИЦ╤
Виставка висв╕тлю╓ знаков╕ под╕╖ во╓нно╖ ╕стор╕╖ Ки╓ва…


╤СТОР╤Я УКРА╥НИ В╤Д МАМОНТ╤В ДО СЬОГОДЕННЯ У 501 ФАКТ╤
Не вс╕м цим фактам знайшлося м╕сце у шк╕льних п╕дручниках, але саме завдяки ╖м ╕стор╕я ста╓ живою...


ДМИТРО ДОНЦОВ - ТВОРЕЦЬ ПОКОЛ╤ННЯ УПА, НАСТУПАЛЬНИЙ ТА БЕЗКОМПРОМ╤СНИЙ
Тож за яку Укра╖ну? Вкотре перекону╓мося, що питання, як╕ ставив Дмитро Донцов, сьогодн╕ ╓...


ПОВЕРНУТИ ╤СТОРИЧНУ ПАМ’ЯТЬ
╤сторична пам'ять – головний феномен в╕дтворення ╕стор╕╖ сусп╕льства, кра╖ни, нац╕╖…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #30 за 24.07.2015 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#30 за 24.07.2015
КОЛИ РОС╤Я РОЗПОЧАЛА В╤ЙНУ З УКРА╥НОЮ, АБО ╤СТОР╤Я ОДНОГО П╤ДРУЧНИКА

Поле битви – ╕стор╕я

Рос╕йська Федерац╕я довол╕ «легко» окупувала Крим, а пот╕м зав’язла на сход╕ Укра╖ни. Сьогодн╕ багато людей шукають в╕дпов╕дь на запитання: «Чому Рос╕я напала на Укра╖ну?». ╤ д╕йсно, що ж спонукало велику за розм╕ром державу порушити м╕жнародн╕ договори ╕ втягнутися в протистояння ╕з демократичним св╕том? Думаю, стосовно цього ╓ безл╕ч в╕дпов╕дей та припущень, вигадок та висновк╕в. Ще багато рок╕в будуть пояснювати причини цього безглуздого вчинку. Але те, що так╕ под╕╖ не бувають спонтанними, вже зрозум╕ло. П╕дготовку до захоплення Укра╖ни Рос╕я розпочала вже давно.

Сила шк╕льного п╕дручника

Одн╕╓ю з причин, чому все в╕дбува╓ться, ╓ наявн╕сть над╕йного сусп╕льного тилу. Коли 86% населення п╕дтримують загарбницьк╕ д╕╖ сво╓╖ держави, тод╕ можливо проводити довол╕ зухвалу пол╕тику. До поглинання Укра╖ни рос╕йське сусп╕льство почали готувати ще заздалег╕дь. Зрозум╕ти це допоможе звичайний... п╕дручник ╕стор╕╖.
Спочатку давайте спробу╓мо зрозум╕ти, а що ж таке п╕дручник? Яке м╕сце в╕н займа╓ в систем╕ осв╕ти ╕ взагал╕ в держав╕. Сьогодн╕ державна система осв╕ти (тобто така, яка ф╕нансу╓ться з податк╕в громадян) побудована за багатьма принципами. Але незм╕нним залиша╓ться система вза╓мод╕╖ вчитель – учень. Держава готу╓ вчител╕в, проте кожен вчитель — це самост╕йний суб’╓кт, який ╕нтерпрету╓ власн╕ знання та намага╓ться передати ╖х учням. ╤ ось тут з’явля╓ться п╕дручник. Саме в╕н ╓ кв╕нтесенц╕╓ю державно╖ пол╕тики в осв╕т╕, саме за допомогою п╕дручника держава вказу╓ на необх╕дний шлях для вчителя та учн╕в. Кр╕м того, п╕дручник ста╓ й засобом контролю за д╕яльн╕стю вчителя.
Для розум╕ння проблеми нам необх╕дно ще розглянути питання викладання ╕стор╕╖ в школах Рос╕╖. Як ╕ в б╕льшост╕ кра╖н, ╕стор╕ю, яку викладають у школ╕, под╕ляють на всесв╕тню ╕стор╕ю та ╕стор╕ю кра╖ни, в як╕й проживають. У Рос╕╖, як ╕ в б╕льшост╕ пострадянських держав, викладання р╕дно╖ ╕стор╕╖ ма╓ дв╕ основн╕ риси – це л╕н╕йн╕сть (викладання ╕сторичних процес╕в у хронолог╕чн╕й посл╕довност╕) та територ╕альн╕сть (розглядаються под╕╖ та процеси, як╕ проходили на територ╕ях, що перебувають у склад╕ держави на момент вивчення, хоча ╕ бувають деяк╕ винятки). Також у Рос╕йськ╕й Федерац╕╖ вивчення ╕стор╕╖ держави в╕дбува╓ться за допомогою двох концентр╕в. Учн╕ ознайомлюються з ╕стор╕╓ю Рос╕╖ у 6-9 класах (з давн╕х час╕в до наших дн╕в), а пот╕м у 10-11 клас╕ знову вивчають ╕стор╕ю з найдавн╕ших час╕в, але вже поглиблено ╕ в╕дпов╕дно проф╕лю навчання.
Ще потр╕бно зазначити, що для того, аби п╕дручник потрапив до школи, в╕н проходить ц╕лу систему в╕дбору та отриму╓ дозв╕л державних орган╕в. Кр╕м того, п╕дручники пишуться на основ╕ програм, як╕ затверджуються М╕н╕стерством осв╕ти та науки РФ.
Щороку М╕н╕стерство осв╕ти ╕ науки Рос╕╖ публ╕ку╓ Федеральний перел╕к п╕дручник╕в. Якщо у 2012 р. було рекомендовано 8 п╕дручник╕в з ╕стор╕╖ Рос╕╖, то у 2014 р. залишилося 5 п╕дручник╕в, ╕ до вир╕шення питання п╕дручник╕в при╓днався ще й Департамент державно╖ пол╕тики в сфер╕ загально╖ осв╕ти.

Рос╕йськ╕ п╕дручники «привласнюють» чуж╕ територ╕╖, культуру, мову…

Отже, перейдемо безпосередньо до п╕дручника. Б╕льш повне ознайомлення з ╕стор╕╓ю Рос╕╖ розпочина╓ться у 6 клас╕. Тому розглянемо один з п╕дручник╕в, за допомогою якого ╕ вивча╓ться цей предмет. «История России. С древнейших времен до конца XVI века. 6 класс: учеб. для общеобразоват. учреждений / А. А. Данилов, Л. Г. Косулина – М.: Просвещение, 2012. – 272 с.: ил., карт.» (дал╕ будемо називати його просто п╕дручник).
Цей п╕дручник отримав схвальн╕ в╕дгуки Рос╕йсько╖ академ╕╖ наук (№ 10106-5215 в╕д 14.10.2011) ╕ Рос╕йсько╖ академ╕╖ осв╕ти (№ 01-5\7д-353 в╕д 17.10.2011 р.). ╤ на 2014 р. витримав уже 5 перевидань, тобто п╕дручник з╕ зм╕нами та доповненнями видавали ще з початку ХХ╤ ст.
З самого початку, на стор╕нц╕ 7 (дал╕ с. 7) рос╕йськ╕ учн╕ починають ознайомлюватися ╕з давньою ╕стор╕╓ю (§ 1. Древнейшие народы на территории России) ╕ вже на с. 9 ╖м пропону╓ться прочитати про грецьк╕ м╕ста-держави П╕вн╕чного Причорномор’я та Ск╕фське царство. Текст так ╕ почина╓ться: «Первые государства возникли на юге нашей страны… греческие мореплаватели основали города-государства – Ольвию, Пантикапей, Херсонес и др.». Пам’ятаючи, що одним з основних принцип╕в викладання рос╕йсько╖ ╕стор╕╖ ╓ територ╕альн╕сть, спробу╓мо сп╕вв╕днести це твердження. П╕вднем Рос╕╖ в ╢вроп╕ ╓ Ростовська область та Кавказьке узбережжя Чорного моря, а м╕сто Ольв╕я знаходиться на берез╕ Дн╕про-Бузького лиману неподал╕к м╕ста Микола╓ва (на в╕дстан╕ понад 600 км в╕д рос╕йсько-укра╖нського кордону), давньогрецьке м╕сто Пант╕капей ╕снувало на м╕сц╕ сучасно╖ Керч╕, а давньогрецьке м╕сто Херсонес – на м╕сц╕ Севастополя. Тобто дванадцятир╕чним учням рос╕йських шк╕л розпов╕дають, що п╕вдень ╖хньо╖ кра╖ни знаходиться на територ╕╖ ╕ншо╖ держави, а саме на територ╕╖ Укра╖ни.
А на наступн╕й стор╕нц╕ чита╓мо: «…в Северном Причерноморье появилось еще одно государство – Скифское царство. …Оно занимало значительную территорию: от Дуная до степной части Крыма» (с. 10). Знов- таки згадайте назву параграфа – «Давн╕ народи на територ╕╖ Рос╕╖» ╕ подив╕ться на карту: а н╕ Дунай, а н╕ степовий Крим не мають жодного в╕дношення до Рос╕╖. Проте у рос╕йських школяр╕в уже склалося уявлення про те, що Крим та П╕вн╕чне Причорномор’я — це територ╕я Рос╕╖.
Другий параграф п╕дручника розпов╕да╓ про сх╕дних слов’ян, ╕ на с. 15-16 описуються найб╕льш╕ племенн╕ союзи – поляни та ╕льменськ╕ словени. Якщо ╕льменськ╕ словени жили б╕ля озера ╤льмень та р╕чки Волхви, то поляни – на берегах Дн╕пра та Десни (с. 15 «Наиболее многочисленными были поляне, обитавшие по берегам Днепра, недалеко от устья Десны»).
А дал╕ вже починаються семантичн╕ ╕гри. Рос╕йськ╕ автори п╕дручник╕в дуже в╕льно поводяться з╕ словами та назвами, використовуючи слово «русский». Якщо спочатку вводиться поняття «давньоруський» (древнерусский), як у назв╕ § 3 «Формирование Древнерусского государства» на основ╕ назви «Русь», то пот╕м в╕дбува╓ться гра сл╕в «древнерусский – Русь – русский». Це п╕дсв╕домо закр╕плю╓ розум╕ння та прив’язку до позначення територ╕╖, яку займала Давньоруська держава, з поняттям «русский» ╕ все, що пов’язано ╕з сусп╕льно-пол╕тичним життям у Давньоруськ╕й держав╕. При цьому часто розглядаються територ╕╖, як╕ не входять до складу Рос╕йсько╖ Федерац╕╖. Наприклад, на с. 26 згаду╓ться «древнерусская летопись «Повесть временных лет», на с. 28 розпов╕дають вже про «…первых русских князей», а на с. 29 знову повертаються до назви «Древнерусское государство или Киевская Русь». С. 32-33 говорять про «русскую рать» та «русских купцов», а с. 45 «дару╓» нам назву «Русская православная церковь», ╕ вже на с. 47 п╕дручник пише про «§ 6 Расцвет Древнерусского государства…».
Детальний перегляд п╕дручника з ╕стор╕╖ Рос╕╖ показу╓, що це в╕дношення форму╓ться не т╕льки до укра╖нських земель. С. 129-134 розпов╕дають про становлення ╕ розвиток Великого княз╕вства Литовського. Параграф отримав назву «Русские и литовские земли». В цьому параграф╕ зустр╕чаються ц╕кав╕ твердження: так, на с. 129 чита╓мо: «Управлять русскими землями Миндовг поставил своего сына… стал монахом и передал власть русскому князю Роману Даниловичу», при тому, що Роман Данилович був сином короля Данила Галицького. На наступн╕й стор╕нц╕ чита╓мо, що «Гедемин обратил внимание на столицу Русского государства Киев», проте у Х╤V ст. не ╕снувало Русько╖ держави, до яко╖ входило м╕сто Ки╖в. Окр╕м того, в п╕дручнику поблажливо ставляться до литовц╕в: с. 134 — «Более высокая культура русских земель, богатый государственный опыт оказал положительное влияние на литовскую культуру и государственность», с. 134 — «Литовский народ стремился к сотрудничеству с населением присоединенных к Литве русских земель… русские люди никогда не смотрели на литовцев как на иностранцев или завоевателей». ╤ на завершення автори п╕дручника вказують, що «русский язык был государственным языком Великого княжества Литовского» (с. 134).
На 173-й стор╕нц╕ п╕дручника розгляда╓ться питання щодо «образования русской, белорусской и украинской народностей», де, зокрема, вказу╓ться, що «Северо-Восточная Русь… наиболее полно сохранила древнерусскую культуру и язык», хоча «широкие контакты с народами Поволжья, Литвы, Прибалтики, а также с Ордой приводили к тому, что и русские люди стали использовать отдельные элементы одежд, перенимать некоторые нравы этих народов. Особенно сильным в Северо-Восточной Руси было ордынское влияние» (с. 173). Водночас «русские люди» П╕вденно-Зах╕дно╖ та Зах╕дно╖ Рус╕ не мали можливост╕ «общаться» з П╕вн╕чно-Сх╕дною Руссю. Результатом стало — «из древнерусской народности формирование великорусской, украинской и белорусской народностей». Як п╕дсумок на с. 174 зазнача╓ться, що «…долгое время восточнославянские жители и Русского государства, и Великого княжества Литовского, и Польши считали себя русскими, а свой язык – русским».
╤ наостанок, як кажуть без коментар╕в: с. 223 — «…завоевательные походы Ивана IV положили начало присоединения к России соседних государств и народов, формированию ее многонациональной основы, освоению русскими людьми Поволжья и Сибири…».
П╕дсумовуючи, потр╕бно констатувати таке: рос╕йськ╕ п╕дручники закладають ╕нформац╕ю про те, що укра╖нськ╕ земл╕ (╕ не т╕льки укра╖нськ╕) ╓ територ╕╓ю Рос╕╖. Це ╕ ╓ основа того, що рос╕йське сусп╕льство не розгляда╓ Укра╖ну суверенною державою ╕ схвалю╓ д╕яльн╕сть свого уряду в Укра╖н╕.

Олег ОХРЕДЬКО,
експерт-анал╕тик Центру громадянсько╖ просв╕ти «Альменда»
http://voicecrimea.com.ua

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #30 за 24.07.2015 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15630

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков