"Кримська Свiтлиця" > #31 за 31.07.2015 > Тема ""Будьмо!""
#31 за 31.07.2015
СЕРЦЯ – ЦЕ ВИСОТИ, ЯК╤ В╤ДДАВАТИ НЕ МОЖНА
Ми ╓сть народ! (РОЗПОВ╤ДЬ ПРО ФОРУМ «ДОНБАС-УКРА╥НА») Останн╕м часом на Донбас намагаюся ╖здити все част╕ше, ╕ причина тут проста — безмежно скучив за Кримом. Переконаний: чим ран╕ше повернемо контроль над окупованими територ╕ями Донбасу, тим швидше повернеться в лоно Укра╖ни наш багатостраждальний Крим. А в результат╕, п╕сля к╕лькох по╖здок до шахтарського краю, я в╕дчув, що ╕ Донбас ста╓ р╕дн╕шим. Зрозум╕ло, що «ватник╕в» тут ще багато, але й патр╕от╕в уже не браку╓. В╕йна спровокувала поляризац╕ю сусп╕льства, пол╕тично визначених, проукра╖нських людей на Донеччин╕ таки стало б╕льше. Коли ╖хав до Слов’янська, то намагався уявити, спрогнозувати результативн╕сть запланованого форуму «Донбас-Укра╖на: порядок денний». ╤ треба сказати, що форум не розчарував. В╕дбувся в╕н 5 липня зовс╕м не випадково, адже це — р╕чниця зв╕льнення м╕ста в╕д окупант╕в. У зал╕ нарахував близько трьохсот учасник╕в. Зрозум╕ло, це чимала к╕льк╕сть людей, ╕ вплив на сусп╕льство вони будуть мати. Тим паче, що на цей зах╕д з’╖халися представники громадських орган╕зац╕й, журнал╕сти, влада, б╕знес — з’╖халися, щоб обговорити роботу ЗМ╤, д╕яльн╕сть влади, питання допомоги переселенцям, розвитку б╕знесу. А ще важливо було поговорити про майбутн╕ вибори.
Учасники намагались випрацювати шляхи сп╕впрац╕ в кожному з сегмент╕в. Адже, попри те, що б╕льш╕сть активного населення окуповано╖ частини Донеччини та Луганщини стала вимушеними переселенцями, вони не припинили свою д╕яльн╕сть у межах громадських орган╕зац╕й, в мед╕а- та в б╕знес-структурах для налагодження життя в Укра╖н╕ та на зв╕льнених територ╕ях Донбасу. Отож учасники продемонстрували приклади сво╓╖ роботи — усп╕шн╕ ╕стор╕╖ впливу на владу, газету «Говорит Донбасс», яка знову в╕дновила випуск. На форум також зав╕тали представники найвищих орган╕в влади. Найб╕льше увага присутн╕х була прикута до нового кер╕вника рег╕ону — Павла Жебр╕вського та до посла Канади в Укра╖н╕ Павла Ващука. Хот╕в би трохи б╕льше сказати про «круглий ст╕л» «Започаткування нац╕онального д╕алогу в Укра╖н╕: через подолання стереотип╕в до об’╓днання», бо з ус╕х найр╕зноман╕тн╕ших заход╕в я вибрав саме його. В╕н проходив у так зван╕й «Теплиц╕» — це такий будинок у центр╕ Слов’янська, де збираються активн╕, д╕яльн╕ патр╕оти Укра╖ни. Щось типу краматорсько╖ «В╕льно╖ хати», про яку я згадував у попередн╕х публ╕кац╕ях. На в╕дм╕ну в╕д територ╕╖ «сепар╕в» ╕ «ватник╕в» — розмито╖ та пошарпано╖, але за ╕нерц╕╓ю ще досить велико╖, «Теплиця» ╕ «В╕льна хата» ╓ тим невеличким середовищем, де комфортно почуваються люди, як╕ бачать сво╓ майбутн╓ в Укра╖н╕. Були оголошен╕ так╕ питання для обговорення: — ╤сторичн╕ м╕фи, мова та зовн╕шньопол╕тичн╕ ор╕╓нтири як точки роз’╓днання укра╖нського сусп╕льства. Чи ╕снують шляхи перетворення слабких стор╕н у сильн╕? — Як ╕нкорпорувати рег╕ональну ╕дентичн╕сть Донбасу в загальноукра╖нський контекст? — Донбас та Галичина як екстремуми на карт╕ погляд╕в Укра╖ни: що сп╕льного та в╕дм╕нного? Як перейти в╕д протистояння до сп╕впрац╕. Яка роль ╕нших рег╕он╕в у даному процес╕. — Як в╕д╕йти в╕д етн╕чного до пол╕тичного принципу розбудови укра╖нсько╖ нац╕╖. Першим виступав доцент кафедри всесв╕тньо╖ ╕стор╕╖ Донецького нац╕онального ун╕верситету Антон Лягуша. В╕н наголосив, що конфл╕кт на Донбас╕ став насл╕дком зм╕ни соц╕альних ролей та ╕дентичностей. М╕сцеве населення занадто легко п╕ддалося ман╕пуляц╕ям ╕ соц╕альн╕й ╕нженер╕╖. Для рег╕ону характерна ностальг╕я за радянським минулим, що ╕ вилилося в п╕дтримку так званих ДНР ╕ ЛНР. Антон Лягуша п╕дкреслив, що родом в╕н з Красноарм╕йського району, з шахтарсько╖ родини. Тому добре зна╓ цей край. Розпов╕в ╕ про В╕нницю, де зараз живе, про певну р╕зницю погляд╕в м╕ж донеччанами ╕ мешканцями Центрально╖ Укра╖ни. П╕дкреслив, що багато чого ми робимо несв╕домо, з легк╕стю нав╕шу╓мо ярлики. Дума╓мо насамперед не про людей, а про територ╕╖. Про ДНР ╕ ЛНР ми говоримо виключно в цьому русл╕. ╤ це дуже погано. Науковець багато говорив про особливост╕ шахтарського краю. Характерною особлив╕стю Донбасу ╓ проблема невеликих м╕ст, де кожен ма╓ бути схожим на ╕нших, в╕дсутн╕ соц╕альн╕ л╕фти, а життя запрограмоване наперед. Цим ╕ скористалася Рос╕я, запропонувавши бодай якусь альтернативну реальн╕сть. Антон Лягуша наголосив, що в╕дчужен╕сть, колективна ╕ндустр╕альна св╕дом╕сть ╕ занадто сильна актуал╕зац╕я м╕фу про спас╕ння призвели до «непроговореност╕», а це дуже деструктивна р╕ч, яка, врешт╕-решт, отримала форму в╕дкритого конфл╕кту. Актуальним ╓ питання над╕╖. Нараз╕ ж жител╕ Донбасу чекають в╕д Укра╖ни не блокади, а ч╕тких меседж╕в, що вона буде дал╕ робити з ц╕╓ю територ╕╓ю ╕ людьми. Говорив викладач ╕ про футбольний клуб «Шахтар» — певне середовище для формування ╕дентичност╕. Шкода, що було мало часу для обговорення ц╕╓╖ теми. Бо футбольн╕ фанати — таки проукра╖нська сила, ╕ важливо знати, як вона форму╓ться. Ольга Захарова, яка вела цей зах╕д, розпов╕ла про можлив╕ сценар╕╖ для Донбасу. Один з них — автотом╕я, коли ц╕ територ╕╖ в╕дкидаються як не потр╕бн╕. Але голос╕в на п╕дтримку саме такого сценар╕ю у сусп╕льств╕ менш╕сть. Б╕льш розповсюдженими ╓ можливост╕ ╕золяц╕╖ або ре╕нтеграц╕╖. ╤сну╓ побоювання, що саме ╕золяц╕я — це той шлях, який неформально п╕дтриму╓ влада. ╤золяц╕я — це шлях до заморожування конфл╕кту, а не його вир╕шення. Л╕дер руху «Донбас — це Укра╖на» Олег Саакян погодився з попередн╕ми виступаючими, що на сход╕ Укра╖ни пролетарську ╕дентичн╕сть «витягли» на р╕вень пол╕тично╖, нац╕онально╖ ╕дентичност╕. Разом з тим, на його думку, ц╕нност╕ укра╖нц╕в схож╕ як на заход╕, в центр╕, так ╕ на сход╕ кра╖ни. Пан Саакян говорить, що об’╓днання в Укра╖н╕ ма╓ в╕дбуватися не на минулому, а на тому, що, вивчивши минуле, узгодивши його, сл╕д побудувати проекц╕ю майбутнього — сп╕льний план побудови кра╖ни. На думку Стан╕слава Федорчука (до реч╕, цей активний громадський д╕яч, родом з Донбасу, тепер живе у Львов╕, ╕ ми з ним часто зустр╕ча╓мося), хибним ╓ обговорення лише пол╕тичного вим╕ру ╕дентичност╕. Ц╕каво було б досл╕дити ╕ соц╕альн╕ ╕дентичност╕ в Укра╖н╕. Адже саме соц╕альн╕ фактори змусили багатьох мешканц╕в Донбасу взятися за зброю. ╤ ще важливий момент. Важко соб╕ уявити одновим╕рну людину. Дехто вважа╓, що ╓ р╕зн╕ категор╕╖ людей: т╕, хто за Укра╖ну, ╓ ображен╕ на Укра╖ну… Але ж тут категор╕й може бути й двадцять! ╢ люди, як╕ ображен╕ на Укра╖ну, але вона ╓ м╕сцем ╖хнього проживання ╕ н╕куди зв╕дси ╖хати вони не збираються! Це — ╖хня Батьк╕вщина, ╕ ╖хня образа може бути тимчасовою. Це може бути образа на державу Укра╖на, але не на Батьк╕вщину Укра╖на. Нац╕ональний д╕алог, вважа╓ Стан╕слав Федорчук, ма╓ започатковуватися, перш за все, владою, а не окремими представниками сусп╕льства. Остання ж нараз╕ не визначилася, що казати людям. Володимир Берез╕н з Костянтин╕вки говорив про замаскованих сепар╕в, як╕ тепер при влад╕. Про тих, хто не хоче Укра╖ни, але й не може виступити проти не╖ в╕дкрито: «Ц╕ люди вибрали для себе непогану тактику. Говорять, що вони «за мир», за любов, за сонце, за доброту, ╕ тому… не треба жодно╖ пол╕тики. Зам╕сть того, щоб проводити надзвичайно ц╕кав╕ зустр╕ч╕ ╕з конкретними героями Опору, — це абсолютно нескладно орган╕зувати, бо реальн╕ геро╖ живуть поруч з нами, — вони краще виведуть д╕ток, щоб т╕ розмальовували асфальт ╕ писали на ньому «Ми за мир!». В ╖хньому розум╕нн╕ це ╕ ╓ нац╕ональний д╕алог. ╤ це люди, як╕ отримують зарплату в╕д держави, прац╕вники осв╕ти, культури! У жодному кра╓знавчому музе╖ Донбасу дос╕ нема╓ залу АТО... У Зах╕дну Укра╖ну ентуз╕асти везуть все, що можна, аби орган╕зувати зал, ╖х затримують на блокпостах, а нам, донеччанам, це, виявля╓ться, зовс╕м не потр╕бно… А музейники ж отримують зарплату в╕д Укра╖ни! Та ╕ вчител╕, якщо бути в╕двертими, за укра╖нськ╕ грош╕ продовжують готувати наших вбивць. Тому д╕алог потр╕бен, компром╕с також, але це буде тод╕, коли зак╕нчаться в╕йськов╕ д╕╖. А поки трива╓ в╕йна, треба займатися агресивною пол╕тикою — боротьбою за м╕зки тих людей, як╕ живуть на зв╕льнених територ╕ях». Пан Берез╕н сказав, що нав╕ть д╕тей сепаратист╕в тепер починають возити на Хортицю, — аби т╕ зрозум╕ли, що таке Укра╖на: «У нас ╓ ╕ «Календар укра╖нського Донбасу», ╕ вс╕ 365 дн╕в у роц╕ ми зна╓мо, що робити, аби в кожному сел╕, у кожн╕й школ╕ знали, яку дату можна в╕дзначати ╕ як найефективн╕ше працювати з д╕тьми. ╢ тисяч╕ форм ╕ метод╕в роботи, давайте шукати! В област╕ ╓ село Зван╕вка, де ос╕ли депортован╕ лемки, там великий греко-католицький собор, найб╕льший у Донецьк╕й област╕… Та де в област╕ — найб╕льший на сход╕ Укра╖ни! Але хто про це зна╓? Хто використову╓ таку нагоду? Донбас — це базова, кор╕нна укра╖нська земля, але вчител╕ д╕тям про це не говорять чомусь. Вони доводять школярам, що нема╓ Укра╖ни, а т╕ ╖м кажуть: помиля╓теся, вона ╓! Ось так╕ у нас справи в осв╕т╕. Давайте шукати нов╕ форми роботи ╕, збираючись тут, у «Теплиц╕», думати, як завоювати серця ╕ голови наших людей…». Ц╕кавим (хоч ╕ не вс╕ма зустр╕нутий схвально) був виступ Данила Кашика, який закликав до прощення. Не повинно бути н╕ покарань, н╕ пересл╕дувань. Бо якщо не знайдемо в соб╕ сили вибачити тим людям, як╕ п╕шли за сепаратистами, то процес примирення може розтягнутися на дек╕лька покол╕нь. Нав╕в приклад з ╕стор╕╖. Якби рос╕йський цар Олександр II не пов╕сив Олександра Ульянова, а дарував життя ус╕м тим, хто робив на нього замах, то, може, ╕ не було б криваво╖ революц╕╖ 1917 року, насл╕дки яко╖ в╕дчува╓мо дотепер. Але тут емоц╕йно запротестував дехто з присутн╕х, а саме хлопц╕, як╕ брали участь у проукра╖нських м╕тингах у Донецьку навесн╕ 2014 року. ╥х ображали, били, ставили на кол╕на справжн╕ виродки… Вибачити вс╕м нелюдам? Чи оц╕нять таку жертву? Я звернув увагу ще й на таку деталь. Данило п╕дкреслив, що сам в╕н народився у Красноарм╕йську Донецько╖ област╕. Але свого часу навчався у Полтав╕. Бачив певну р╕зницю в поглядах людей, ментал╕тет╕ ╕ намагався бути «мостом» м╕ж двома рег╕онами. На жаль, у нього н╕чого не вийшло, полтавчани хлопця погано слухали. Може, Данилов╕ просто забракло досв╕ду? Але, слухаючи молодого громадського д╕яча, я подумав зовс╕м про ╕нше: невже Полтава ╕ Красноарм╕йськ (найзах╕дн╕ша частина Донецько╖ област╕) наст╕льки р╕зн╕ св╕ти, що м╕ж ними дос╕ потр╕бно зводити мости? Але схоже, що так ╕ ╓, ╕накше не д╕йшло б до в╕йни. Р╕зниця (якоюсь м╕рою штучно створена, а пот╕м п╕дтримувана сильними св╕ту цього) поки в╕дчутна. Комусь виг╕дно було, щоб донеччанин н╕коли не вийшов разом з полтавчанином на Майдан. А в╕йна 2014-2015 рок╕в ╕снуючу тр╕щинку сутт╓во поглибила, дай Боже, щоб колись вдалося ╖╖ залатати. Тому й проводяться под╕бн╕ форуми. Дуже ц╕кавим був виступ ╕сторика Серг╕я Гакмана: «Я сам з Черн╕вц╕в. Тому для наочност╕ розпов╕м ╕стор╕ю сво╓╖ бабус╕, яка прожила 90 рок╕в. Вона народилася в Австро-Угорщин╕, вийшла зам╕ж у Румун╕╖, працювала в колгосп╕ у Радянському Союз╕, а померла в Укра╖н╕. ╤ при цьому за меж╕ свого села н╕куди не ви╖жджала! Чотири зм╕ни державно╖ мови пережила! Для мене укра╖нська — це вже третя мова... Я зак╕нчив школу з румунською мовою навчання, другою мо╓ю розмовною мовою була рос╕йська, а укра╖нську почав вивчати лише п╕сля тридцяти рок╕в. Майже одночасно з паном Азаровим… Коли ми тепер говоримо про те, що нас може об’╓днати, то спочатку треба роз╕братися з тим, що нас роз’╓дну╓, ╕ як це можна подолати. Перш за все, це — стереотипи. Вони якоюсь м╕рою ╓ географ╕чними. Я можу процитувати пана Ярослава Грицака, що якби йому запропонували посаду в уряд╕, то в╕н би вибрав для себе посаду м╕н╕стра шлях╕в сполучення. Щоб можна було возити д╕тей ╕з заходу на сх╕д ╕ навпаки. Я сюди ╖хав п╕втори доби, ╕ ст╕льки ж буду ╖хати назад. Для ХХ╤ стол╕ття це ненормально… Це було б нормально, мабуть, в Х╤Х стол╕тт╕, але не в наш час. Як можна руйнувати стереотипи, коли ми одне одного не бачимо, ми т╕льки чу╓мо, що про нас говорять ╕нш╕? У позаминулому роц╕ ми зробили 50 сюжет╕в про стереотипи на телебаченн╕. Спочатку питали у людей, що вони думають про ц╕ реч╕, а п╕сля цього науковець спок╕йно пояснював, зв╕дки з’явився той чи ╕нший стереотип, кому в╕н виг╕дний, ╕ що насправд╕ в╕дбува╓ться. Сюжет мав лише три хвилини, але в╕н був втиснутий у програму новин. А новини, як правило, дивляться дуже багато людей. ╤ оц╕ 50 передач йшли регулярно, щотижня упродовж року. Зв╕сно, був ╕ результат! Ще один приклад. Якось я побував на учн╕вськ╕й науков╕й конференц╕╖ в одн╕й ╕з шк╕л област╕ — ця конференц╕я в╕дбувалася на баз╕ четвертих клас╕в. Одна дитина розпов╕ла про свого д╕да, який загинув п╕д час Друго╖ св╕тово╖ в╕йни, будучи червоноарм╕йцем. П╕сля цього ╕нший хлопчик розпов╕дав про свого д╕да, який воював у лавах УПА. Хтось розпов╕в про свою бабусю, яка була кер╕вником дитячого будинку, а п╕сля в╕йни була репресована н╕бито за колаборац╕он╕зм. Провела багато рок╕в у стал╕нських таборах. Але пот╕м вона була реаб╕л╕тована, ╕ нин╕ цей дитячий будинок названий ╖╖ ╕м’ям. Там ще не вистачало ╕стор╕╖ румунського жандарма або якогось солдата румунсько╖ арм╕╖… Бо половина чолов╕к╕в Буковини служили у ц╕й арм╕╖, це була ╖хня кра╖на. ╤ ось так поступово д╕ти починають розум╕ти, що вони хоч ╕ р╕зн╕, проте об’╓днан╕ в одн╕й держав╕, ╕ у них сп╕льне майбутн╓». Дал╕ Серг╕й Гакман розпов╕в про короля М╕хая (той, до реч╕, в 1945 роц╕ став кавалером ордена Перемоги № 16, отримав його п╕сля Ейзенхауера, але перед Йосипом Броз Т╕то), так ось, молодий румунський король розглядав свою Румун╕ю не як кра╖ну, яку д╕став у спадок в╕д сво╖х предк╕в, а як кра╖ну, яку… позичив у сво╖х нащадк╕в. Ц╕кава точка зору? Мота╓мо на вус. Говорячи про базов╕ ц╕нност╕, науковець з Буковини зак╕нчив св╕й виступ рядками з в╕рша радянського пер╕оду, який, на його думку, зовс╕м не втратив актуальност╕:
Все испытав, мы знаем сами, Что в час психических атак Сердца, не занятые нами, Не мешкая займет наш враг. Он их займет, займет внезапно, Займет, засядет, нас разя… Сердца — ведь это же высоты, Которых отдавать нельзя! Гарно сказано… Тому саме цим в╕ршем рос╕йського поета Василя Федорова мен╕ й хочеться зак╕нчити розпов╕дь про Форум «Донбас-Укра╖на». Цей в╕рш набагато краще, н╕ж розлог╕ бес╕ди й емоц╕йн╕ дискус╕╖, може моб╕л╕зувати ╕ налаштувати на творчу працю.
Серг╕й ЛАЩЕНКО
"Кримська Свiтлиця" > #31 за 31.07.2015 > Тема ""Будьмо!""
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15660
|