Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #35 за 28.08.2015 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#35 за 28.08.2015
Максим╕л╕ан ВОЛОШИН: «...ЯК РИБА, ВИТЯГНУТА НА БЕРЕГ»

Л╕тература

«У жодн╕й кра╖н╕ ╢вропи не зустр╕ти тако╖ к╕лькост╕ пейзаж╕в, р╕зноман╕тних за духом ╕ за стилем ╕ так т╕сно зосереджених на малому простор╕ земл╕, як у Криму... Це виплива╓ з расово╖ та культурно╖ насиченост╕ Криму».
Так писав чолов╕к, який чимало подорожував св╕том ╕ бачив найдивовижн╕ш╕ куточки земл╕, – Максим╕л╕ан Волошин – поет, есе╖ст, художник, л╕тературний критик, чи╓ життя нерозривно пов’язане з Кримом.
Максим╕л╕ан Волошин народився 28 травня 1877 року в Ки╓в╕ у с╕м’╖ юриста, колезького асесора. Батьков╕ предки були запорозькими козаками, в жилах матер╕ текла н╕мецька кров. Батьки рано роз╕йшлися, батько незабаром помер, а з мат╕р’ю Оленою Оттобальд╕вною Волошин п╕дтримував тепл╕ стосунки до к╕нця ╖╖ життя. Коли вони пере╖хали до Криму, в Коктебель, Макс п╕шов до Феодос╕йсько╖ г╕мназ╕╖.
З 1897 до 1899 року Максим╕л╕ан вчився в Московському ун╕верситет╕, проте за участь у студентських заворушеннях був в╕драхований з правом в╕дновлення. Вт╕м, продовжувати навчання не став, зайнявся самоосв╕тою.
На початку ХХ стол╕ття Волошин багато подорожував, слухав лекц╕╖ в Сорбонн╕. В пору життя в Париж╕ брав уроки малювання у в╕домо╖ рос╕йсько╖ художниц╕ ╢лизавети Кругликово╖. П╕сля повернення до Москви на початку 1903 року почав публ╕куватися; жив то на батьк╕вщин╕, то в Париж╕.
Через три роки Волошин одружився з художницею, перекладачкою Маргаритою Сабашниковою й оселився з нею в Петербурз╕. Шлюб був недовгим ╕ нещасливим – дружина захопилася поетом-символ╕стом В’ячеславом ╤вановим, за якого п╕сля смерт╕ його дружини Л╕д╕╖ Сабашникова спод╕валася вийти зам╕ж, ╕, хоча цього не сталося, шлюбн╕ узи з Волошиним були роз╕рван╕.
У 1907 роц╕ Волошин вир╕шу╓ ви╖хати в Коктебель. Пише цикл «К╕ммер╕йськ╕ сут╕нки». Це пл╕дний для нього пер╕од. В╕н працю╓ над статтями про художник╕в Костянтина Бога╓вського, Март╕роса Сар’яна, Ганну Голубк╕ну, виступа╓ на захист художн╕х груп «Бубновий валет» ╕ «В╕слюк╕в хв╕ст».
У 1910 роц╕ в Москв╕ виходить його перша зб╕рка «В╕рш╕. 1900-1910». Через чотири роки побачила св╕т книга вибраних статей про культуру – «Лики творчост╕»; в 1915 роц╕ – книга в╕рш╕в про жахи в╕йни – «Anno mundi ardentis 1915» («У р╕к палаючого св╕ту 1915»). У цей час в╕н особливо захоплю╓ться живописом, пише акварельн╕ пейзаж╕ Криму ╕ виставля╓ ╖х на виставках.
У 1914 роц╕ Волошин надсила╓ листа в╕йськовому м╕н╕стру Рос╕╖ з в╕дмовою в╕д в╕йськово╖ служби й участ╕ у б╕йн╕ Першо╖ св╕тово╖ в╕йни. Захоплений ╕деями антропософ╕╖, в╕н на деякий час пере╖жджа╓ до швейцарського Дорнаха. Однак п╕сля революц╕╖ Волошин остаточно ос╕в у Коктебел╕, в будинку, збудованому Оленою Оттобальд╕вною. Тут в╕н створю╓ безл╕ч акварелей, що склалися в його «Коктебельську сю╖ту». Нер╕дко на його акварелях зустр╕чаються написи, наприклад, так╕: «Твой влажный свет и матовые тени дают камням оттенок бирюзы» (про М╕сяць); «Тонко вырезаны дали, смыты светом облака»...
У роки Громадянсько╖ в╕йни в╕н ряту╓ в сво╓му будинку пересл╕дуваних: червоних в╕д б╕лих, а п╕сля зм╕ни влади – б╕лих в╕д червоних. Досл╕дники припускають, що лист, направлений Волошиним на захист заарештованого б╕лими поета Осипа Мандельштама, врятував того в╕д розстр╕лу. У 1924 роц╕ з╕ схвалення Наркомпросу Волошин перетворю╓ св╕й будинок у Коктебел╕ на безкоштовний будинок творчост╕.
У березн╕ 1927 року заре╓стрований шлюб Максим╕л╕ана Волошина з Мар╕╓ю Заболоцькою, яка, ставши дружиною поета, розд╕лила з ним останн╕ важк╕ роки життя. П╕сля смерт╕ поета вона зум╕ла зберегти його творчу спадщину ╕ «Будинок поета».
Максим╕л╕ан Волошин помер п╕сля другого ╕нсульту 11 серпня 1932 року в Коктебел╕. Похований на гор╕ Кучук-Янишари поблизу Коктебеля. Св╕й будинок в╕н запов╕в Союзу письменник╕в...
Перегорнемо одну з чудових його роб╕т «Культура, мистецтво, пам’ятки Криму». Ця велика публ╕цистична стаття, опубл╕кована в 1925 роц╕, – р╕дк╕сний зразок ╕стор╕ософського погляду на п╕востр╕в, спроба розглянути його як соц╕окультурний феномен.
«К╕ммер╕йц╕, таври, ск╕фи, сармати, печен╕ги, хозари, половц╕, татари, слов’яни... – ось аллюв╕й Дикого Поля. Греки, в╕рмени, римляни, венец╕анц╕, генуезц╕ – ось торговельн╕ та культурн╕ др╕ждж╕ Понта Евксинського. Складний конгломерат расових сплав╕в ╕ г╕бридних форм – свого роду людська «Аскан╕я Нова», весь час перебува╓ п╕д напруженою д╕╓ю дуже сильних ╕ витриманих культурних струм╕в. Зв╕дси дво╖ст╕сть ╕стор╕╖ Криму: глуха, пров╕нц╕йна, без╕менна, величезна, як все, що йде в╕д Аз╕╖, – його роль степового п╕вострова, ╕ яскрава, яка пост╕йно потрапля╓ в самий фокус ╕сторичних промен╕в, – роль найб╕льш крайнього сторожового посту, висунутого старою середземноморською ╢вропою на сх╕д», – пише Волошин.
Дал╕ йде докладний ╕сторичний нарис Криму, написаний широкими мазками, – крок за кроком, епоха за епохою, без пропуск╕в основних в╕х. Висновок автора такий: «Часи ╕ точки зору зм╕нюються: для Ки╖всько╖ Рус╕ татари були, звичайно, Диким Полем, а Кримське ханство було для Москви гр╕зним розб╕йницьким кублом, яке дошкуля╓ сво╖ми неспод╕ваними наб╕гами. Але для турк╕в – спадко╓мц╕в В╕зант╕╖ – ╕ для царства Г╕ре╖в, як╕ вже сприйняли ╕ кров’ю, ╕ духом весь складний спадок Криму з його грецькими, готськими та ╕тал╕йськими рудами, звичайно, рос╕яни були т╕льки новим припливом Дикого Поля. ╤ тримають вони себе так, як зазвичай тримали себе прибульц╕ з Дикого Поля: жорстоко ╕ руйн╕вно».
Погляд Волошина на рос╕йський пер╕од ╕стор╕╖ Криму вельми критичний: «Ще з першо╖ половини XVIII стол╕ття, з поход╕в М╕н╕ха ╕ Ласс╕, почина╓ться винищення вогнем ╕ мечем кримських сад╕в ╕ селищ. П╕сля при╓днання, за Катерини, Крим, в╕др╕заний в╕д Середземного моря, без ключ╕в в╕д Босфору, далеко в╕д всяких торгових шлях╕в, задиха╓ться на дн╕ глухого м╕шка. Зовн╕шн╕й агон╕╖ Криму в╕дпов╕да╓ внутр╕шня. Основа всякого п╕вденного господарства – вода. Татари ╕ турки були великими майстрами зрошення. Вони вм╕ли вловити найдр╕бн╕шу ц╕вку ╜рунтово╖ води, направити ╖╖ глиняними трубами у велик╕ водойми, вм╕ли використовувати р╕зницю температур, що да╓ випоти ╕ роси, вм╕ли як кровоносною системою окропити сади ╕ виноградники на схилах г╕р. Вдарте киркою по будь-якому шиферному, абсолютно безпл╕дному скату пагорба, – ви натрапите на уламки гончарних труб: на вершин╕ плоског╕р’я ви знайдете воронки з овальним обточеним кам╕нням, яким збиралася роса; в будь-як╕й куп╕ дерев, що розрослася п╕д скелею, ви розр╕зните дику грушу ╕ звиродн╕лу виноградну лозу. Це означа╓, що вся ця пустеля ще сто рок╕в тому була кв╕тучим садом».
Нин╕, продовжу╓ автор, весь цей Магомет╕в рай знищений. ╥дко, м╕сцями гн╕вно пише Волошин про малоприваблив╕ метаморфози, як╕ сп╕ткали Крим.
«Зам╕сть пишних м╕ст ╕з «Тисяч╕ й одн╕╓╖ ноч╕» рос╕яни збудували к╕лька убогих пов╕тових м╕стечок за рос╕йськими трафаретами та частково з потьомк╕нського романтизму, частково для Катерининсько╖ реклами назвали ╖х псевдокласичними ╕менами – Севастополь, С╕мферополь, ╢впатор╕я. Стародавню Гот╕ю в╕д Балаклави до Алустона забудували непристойними ╕мператорськими в╕ллами в стил╕ зал╕зничних буфет╕в ╕ публ╕чних будинк╕в ╕ готелями в стил╕ ╕мператорських палац╕в. Цей музей поганого смаку, який претенду╓ на суперництво з м╕жнародними ╓вропейськими вертепами на Рив’╓р╕, очевидно, так ╕ залишиться в Криму ╓диною монументальною пам’яткою «Рос╕йсько╖ епохи».
Не забув автор ╕ про трагед╕ю кор╕нного народу Криму – кримських татар, як╕ були «приневолен╕» до в╕д’╖зду з р╕дно╖ земл╕: «Важко вважати долученням до рос╕йсько╖ культури ту обставину, що Крим в╕дв╕дали як туристи або мандр╕вники к╕лька великих рос╕йських поет╕в, ╕ що сюди при╖жджали помирати в╕д туберкульозу чудов╕ письменники. Але те, що земл╕ систематично в╕дн╕малися у тих, хто любив ╕ вм╕в ╖х обробляти, а на ╖хн╓ м╕сце селилися т╕, хто вм╕в руйнувати налагоджене; що працьовите ╕ лояльне татарське населення було приневолене до к╕лькох траг╕чних ем╕грац╕й до Туреччини, у благодатному кл╕мат╕ всерос╕йсько╖ туберкульозно╖ здравниц╕ поголовно вимирало, – саме в╕д туберкульозу, – це показник стилю ╕ характеру рос╕йського культуртрегерства».
Ц╕кава Волошинська характеристика кор╕нного народу п╕вострова: «Кримськ╕ татари – народ, в якому до прим╕тивно-житт╓здатного стовбура монгол╕зму були щеплен╕ дуже м╕цн╕ ╕ настоян╕ культурн╕ трунки, почасти пом’якшен╕ тим, що вони вже були ран╕ше перероблен╕ ╕ншими ел╕н╕зованими варварами. Це викликало в╕дразу прекрасне (господарсько-естетичне, але не ╕нтелектуальне) цв╕т╕ння, яке абсолютно зруйнувало перв╕сну расову ст╕йк╕сть ╕ м╕цн╕сть. У будь-якому татарин╕ в╕дразу в╕дчува╓ться тонка спадкова культурн╕сть, але неск╕нченно тенд╕тна ╕ нездатна себе в╕дстояти. П╕втораста рок╕в грубого ╕мперського панування над Кримом вирвало у них ╜рунт з-п╕д н╕г, а пустити нов╕ корен╕ вони вже не можуть, завдяки сво╖й грецьк╕й, готськ╕й, ╕тал╕йськ╕й спадщин╕».
Не оптим╕стичн╕ший його погляд на кримськотатарське мистецтво: арх╕тектура, килими, майол╕ки, чеканка метал╕в – усе це ск╕нчилося; залишилися х╕ба що тканини ╕ вишивки: «Татарськ╕ ж╕нки через уроджений ╕нстинкт ще продовжують, як шовковичн╕ черв’яки, сукати ╕з себе дорогоц╕нн╕ рослинн╕ в╕зерунки. Але ╕ ця здатн╕сть вичерпу╓ться». Що ж таке пам’ятки Криму? – зада╓ться питанням автор ╕ в╕дпов╕да╓: нин╕ це х╕ба що «ру╖ни ╕ пейзаж╕».
Ставлення рос╕йських художник╕в до Криму було ставленням турист╕в, як╕ переглядають прославлен╕ сво╓ю мальовнич╕стю м╕сця, продовжу╓ в╕н. «Цей тон був заданий Пушк╕ним, ╕ п╕сля нього упродовж ц╕лого стол╕ття поети ╕ живописц╕ бачили в Криму т╕льки: «Чар╕вний край – очей в╕драду», – ╕ н╕чого б╕льше.
«Так╕ вс╕ рос╕йськ╕ в╕рш╕ ╕ картини, написан╕ за XIX стол╕ття. Вс╕ вони славлять красу п╕вденного берега, ╕ знак╕в оклику у в╕ршах так само багато, як у картинах худих ялтинських кипарис╕в. Серед цих гостей бували, безсумн╕вно, ╕ дуже талановит╕, але абсолютно не пов’язан╕ н╕ з землею, н╕ з минулим Криму, а тому сл╕п╕ ╕ глух╕ до т╕╓╖ траг╕чно╖ земл╕, якою вони ступали».
У нин╕шньому – рос╕йському – Криму Волошин не може виявити н╕чого, кр╕м пейзажу, але ╕ в ньому можна прочитати минуле п╕вострова. «Це чудова книга з малюнками ген╕ального майстра. П╕вденний берег – це поганеньк╕ пол╕типаж╕ рос╕йсько╖ роботи: ╖х краще не дивитися, щоб не порушити ц╕л╕сност╕ враження. Для тих же, кому подобаються саме вони, – справжн╕й Крим недоступний. За весь час сво╓╖ ╕стор╕╖ Крим, ймов╕рно, не переживав жодного разу такого запуст╕ння, як за час╕в Катерининського завоювання, ╕ це провина не т╕льки русько╖ раси ╕ важко╖ ╕мперсько╖ пол╕тики, а ╕ його в╕др╕заност╕ в╕д в╕льних морських шлях╕в, в╕д животворящого дихання Середземного моря». Ось уже друге стол╕ття, як в╕н задиха╓ться, як риба, витягнута на берег, дода╓ з г╕ркотою письменник...
Такий не дуже оптим╕стичний погляд на ╕стор╕ю Кримського п╕вострова Максим╕л╕ана Волошина... На жаль, багато з╕ сказаного р╕вно дев’яносто рок╕в тому справедливе ╕ стосовно нин╕шнього Криму...
А от як зм╕нити траг╕чну долю п╕вострова – цього райського куточка, який ╕ понин╕ задиха╓ться «як риба, витягнута на берег», – це питання до кожного з нас...

Гульнара БЕК╤РОВА,
кримський ╕сторик,
член Укра╖нського ПЕН-клубу

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #35 за 28.08.2015 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15815

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков