Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4448)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4122)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2118)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1846)
Крим - наш дім (1041)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (317)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (205)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
К╤ЛЬК╤СТЬ СКАРГ НА ДОТРИМАННЯ ЗАКОНУ ПРО МОВУ ЗРОСТА╢
Значний стрибок у ставленн╕ до мови стався власне п╕сля повномасштабного вторгнення Рос╕╖…


НА ХЕРСОНЩИН╤ В╤ДКРИВСЯ ПЕРШИЙ ФЕСТИВАЛЬ «Р╤ДНА МОВА - ШЛЯХ ДО ПЕРЕМОГИ»
Укра╖нська мова об’╓дну╓ укра╖нц╕в у боротьб╕ та в нац╕ональн╕й ╕дентичност╕…


УКРА╥НЦ╤ ВИЗНАЧИЛИСЬ, ЧИ ТРЕБА РОС╤ЙСЬКА У ШКОЛАХ
42% укра╖нц╕в п╕дтримують збереження вивчення рос╕йсько╖ мови в певному обсяз╕.


МОВА П╤Д ЧАС В╤ЙНИ СТАЛА ЗБРО╢Ю
В Укра╖н╕ в╕дзначають День писемност╕ та мови.


МОВИ Р╤ДНО╥ ОБОРОНЦ╤
Сьогодн╕шня доб╕рка поез╕й – це твори кримських укра╖нських педагог╕в-поет╕в…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #38 за 18.09.2015 > Тема "Урок української"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#38 за 18.09.2015
ПЕРЕСЕЛЕНЦ╤ ТА ЛЬВ╤В’ЯНИ

Ми ╓сть народ!

«Фестиваль переселенц╕в та льв╕в’ян», який проходив у Львов╕ з 1 до 13 вересня, став сво╓р╕дним зведенням культурних мост╕в та майданчиком для д╕алогу, в якому взяли участь як переселенц╕ з╕ сходу кра╖ни та Криму, так ╕ м╕сцев╕ мешканц╕. Такого роду под╕я в╕дбувалася в Укра╖н╕ вперше. Льв╕в’яни та переселенц╕ мали змогу д╕знатися б╕льше один про одного та в╕дкрити один одного через культурний обм╕н. Адже в пер╕од окупац╕╖ Криму ╕ в╕йни на сход╕ Укра╖ни на територ╕ю Льв╕всько╖ област╕ були змушен╕ переселитися, т╕льки за оф╕ц╕йними даними, б╕льше 11 тисяч переселенц╕в. Одним з основних питань, поряд ╕з соц╕альними, постало питання ╕нтеграц╕╖ у нове середовище, побудова вза╓моповаги та дов╕ри м╕ж мешканцями р╕зних рег╕он╕в Укра╖ни, як╕ мало знають про культурн╕ традиц╕╖ та особливост╕ одне одного.

* * *
Вже 1 вересня на вулиц╕ Мулярськ╕й була в╕дкрита фотовиставка В╕ктор╕╖ Пол╕щук «Обличчя переселенц╕в». На виставц╕ були представлен╕ фото, зроблен╕ протягом року у Львов╕, — це портрети людей, доля яких так чи ╕накше зм╕нена обставинами в кра╖н╕. Геро╖ — молод╕ с╕м’╖, д╕ти, доросл╕, прогресивна молодь. Народжен╕ в Донецьку, Ки╓в╕, Ялт╕ чи на Зах╕дн╕й Укра╖н╕ — вс╕ вони мають сп╕льний д╕м — м╕сто Лева.
А 4 вересня можна було в╕дв╕дати майстер-клас з гончарного мистецтва кримськотатарського керам╕ста Рустема Скиб╕на. В╕н створив св╕й стиль пол╕хромного розпису керам╕чних вироб╕в, що несе в соб╕ найкращ╕ риси традиц╕йно╖ культури кримських татар. Майстер досконало опанував методику створення орнаментальних структур ╕ створив сер╕╖ ун╕кальних вироб╕в з вишуканими кал╕граф╕чними композиц╕ями.
* * *
Того ж дня на площ╕ перед ЛНУ ╕м. ╤вана Франка можна було побачити виступ «ДжанДуету» (Укра╖на, Крим, Азербайджан). «ДжанДует» — сп╕льний проект акордеон╕ста Шевкета Зморки та перкусиста Орхана Агабейл╕, який по╓дну╓ р╕зн╕ стил╕, традиц╕╖ та жанри, за основу беручи кримськотатарський та азербайджанський фольк у по╓днанн╕ ╕з сучасним джазом.
Льв╕в’яни дуже тепло зустр╕ли виступ сп╕льного проекту одн╕╓╖ з найяскрав╕ших виконавиць кримськотатарського фольку Ельв╕ри Сарихал╕л та джазового колективу «Acoustic Quartet» (Крим, Харк╕в, Донецьк). Звернув увагу, що молода сп╕вачка (як ╕ ╖╖ землячка й колега Джамала), окр╕м р╕дних кримськотатарських, залюбки виконала одну чи дв╕ лемк╕вськ╕ п╕сн╕. Випадков╕сть? Чи тут ╓ певна лог╕ка? Я був дуже вдячний Ельв╕р╕, оск╕льки сам на кожному кроц╕ тепер наголошую, що кращого моменту для по╓днання зусиль перем╕щених (у р╕зний час ╕ з р╕зних територ╕й) громадян Укра╖ни у нас не буде. Не варто варитися у власному соку, коли по╓днання зусиль дасть значно вагом╕ший результат. Досв╕д ран╕ше депортованих (лемки, мешканц╕ Холмщини та Надсяння) повинен по╓днуватися з енерг╕╓ю молодих — добре орган╕зованими кримськими татарами та мешканцями Донбасу — останн╕ ц╕нн╕ тим, що найкраще з-пом╕ж ╕нших знають, що таке сучасна в╕йна.
* * *
На жаль, 5 вересня через дощ довелося перенести запланован╕ зустр╕ч╕ з вулиц╕ Лес╕ Укра╖нки в Музей ╤дей, який знаходиться на вулиц╕ Валов╕й.
Тут в╕дразу звернув увагу на чудове фото: велике озеро на тл╕ г╕рського пейзажу. Н╕би й Крим, але ж де в Криму так╕ велик╕ озера? Розговорився з авторами — це ╤гор Сальников та В╕ктор╕я Темна. Вони пояснили, що це — водосховище (забув названу ними м╕сцев╕сть), де навесн╕ накопичу╓ться чимало води. Ось ╕ вийшло таке гарне фото. Ледь не кримський Байкал! На жаль, вл╕тку водойма майже пересиха╓. Виявилося, що ╤гор ╕ В╕ктор╕я — також переселенц╕ з Криму. Ви╖хали з АРК в╕дразу, але атмосфера на сонячному п╕востров╕ ╖м ╕ тепер зда╓ться нестерпною. Хоча й побували не так давно у р╕дних м╕сцях, але знову повернулися до Львова. «Адекватн╕ кримчани ви╖хали, а у решти — «Кисельов–ТВ» у голов╕…» — каже В╕ктор╕я. Вона вважа╓, що так╕ зустр╕ч╕, як сьогодн╕шня, дають багато: «Нам тепер дуже потр╕бн╕ ╕ сп╕лкування, ╕ вза╓мна п╕дтримка. Якщо люди ви╖хали далеко, то вони вимушен╕ жити серед чужих, ╕ свого оточення практично не знають. А тут, на фестивал╕, ми швидко перезнайомимося, знайдемо добрих друз╕в».
* * *
А ось ╕ Хал╕л Хал╕лов (сп╕взасновник кримськотатарського культурного центру «Кримський д╕м» у Львов╕. У минулому в╕в свою музичну передачу в Криму, на канал╕ «АТР»).
Запитую його — яка користь буде в╕д зустр╕ч╕? Адже людей поки небагато…
«Людей, справд╕, небагато, а ось готуватись довелося ╜рунтовно, — каже орган╕затор. Були непрост╕ орган╕зац╕йн╕ моменти, форс-мажорн╕ обставини — дощ… Якби було сонячно, провели б цей зах╕д на вулиц╕ Лес╕ Укра╖нки. Тут, у Музе╖ ╤дей, трохи т╕сн╕ше — думаю, це дещо вплине на масов╕сть. У Львов╕ ми вже в╕с╕м рок╕в проводимо фестивал╕ кримськотатарсько╖ культури. Два роки я особисто беру в ньому участь. П╕сля траг╕чних под╕й минулого року багато людей були змушен╕ покинути Крим, ╕ ми зрозум╕ли, в╕дчули, що тут до нас ╓ дов╕ра. Неабияку роль в╕д╕грали наш╕ попередн╕ фестивал╕. Ми зрозум╕ли, що це дуже хороший механ╕зм для того, щоб ╕нтегруватися у життя Львова. Адже льв╕в’яни переконаються, що кримськ╕ татари — це люди, як╕ вм╕ють творити, за великим рахунком, у них т╕ ж ц╕нност╕, що й у галичан. Вс╕ ми — укра╖нц╕ ╕ живемо в одн╕й велик╕й кра╖н╕, у нас сп╕льна б╕да ╕ сп╕льна рад╕сть. Цього року ми проводимо не фестиваль кримських татар, а «Фестиваль переселенц╕в ╕ льв╕в’ян». Багато людей з Донбасу у нас, та й кримчани — це ж не лише кримськ╕ татари… Фестиваль буде тривати к╕лька дн╕в. Учора був дуже ц╕кавий концерт, де об’╓днали сво╖ зусилля люди з багатьох рег╕он╕в Укра╖ни — Донецька, Харкова ╕ Криму, вони показали дуже хорошу програму…».
Тут я перебиваю Хал╕ла Хал╕лова ╕ нагадую, що вчора Ельв╕ра Сарихал╕л виконала, окр╕м кримськотатарських, ще й лемк╕вську п╕сню. ╤ Джамала дуже любить виконувати в╕дому: «Ой, верше, м╕й верше». Лемк╕в ╕ кримських татар об’╓дну╓ те, що й одн╕, ╕ друг╕ зазнали брутально╖ депортац╕╖. ╤ вони тепер краще розум╕ють одне одного. То чи не варто тепер т╕сн╕ше контактувати? Адже контакти креативно╖ молод╕ народжують ц╕кав╕ ╕де╖. Хал╕л погоджу╓ться:
«Так, сп╕льного дуже багато. Р╕зниця поляга╓ т╕льки в тому, що кримськ╕ татари — найп╕вденн╕ш╕, а лемки — найзах╕дн╕ш╕ д╕ти Укра╖ни…».
Щоб зробити при╓мне сп╕врозмовнику, я п╕дкреслюю, що, попри те, що б╕женц╕в з Донбасу набагато б╕льше, н╕ж з Криму, саме кримськ╕ татари сутт╓во виграють у план╕ орган╕зац╕╖ сьогодн╕шнього заходу. На що Хал╕л в╕дпов╕в:
«Наша культура вигляда╓ дуже яскравою, бо ми змогли зберегти свою глибинну ╕дентичн╕сть. Тому й зда╓ться, що ми н╕би тут дом╕ну╓мо в культурному сенс╕. А дещо п╕двищена активн╕сть кримських татар поясню╓ться тим, що це вже не перша така трагед╕я (вимушене переселення частини народу), тому ми майже автоматично вмика╓мо механ╕зми збереження р╕дно╖ культури, нашо╖ ╕дентичност╕…».
Поц╕кавився думкою Хал╕ла — чи п╕д╕йде кримський досв╕д донеччанам? В╕н в╕дпов╕в:
«Донеччина ╕ Луганщина — це т╕ рег╕они Укра╖ни, як╕ були заселен╕ ╕ сформувалися в такому вигляд╕, як оце зараз, в╕дносно недавно. Говорити про якусь глибоку ╕дентичн╕сть там дуже складно. ╥╖ треба шукати ╕ знаходити, але… дуже важливо розум╕ти, що, попри все, нас по-справжньому об’╓дну╓ т╕льки одна обставина: ми — укра╖нц╕. ╤ тому донеччанам сл╕д збер╕гати насамперед укра╖нськ╕ ц╕нност╕. Контактувати м╕ж собою повинн╕ вс╕ депортован╕ (депортован╕ як тепер, так ╕ в минулому) — лемки, вих╕дц╕ з Холмщини, Надсяння, кримськ╕ татари, донеччани, луганчани... У кожного ╓ св╕й г╕ркий досв╕д ╕ своя модель вир╕шення проблем, ╕ цим треба д╕литися...».
* * *
Коли засп╕вав етно-дует «Оленки» (Мар╕чка Чичкова ╕ В╕ктор╕я Т╕тарова), почали п╕дходити люди з вулиц╕. Мабуть, тому, що нав╕ть випадков╕ перехож╕ в╕дчули певну екзотику. Адже д╕вчата виконують як укра╖нськ╕ (лемк╕вськ╕ ╕ пол╕ськ╕), так ╕ п╕сн╕ Балкан — сербськ╕ та македонськ╕. Тр╕шки переговорив з Мар╕чкою Чичковою. Запитав — чи не була вона в республ╕ках колишньо╖ Югослав╕╖? Д╕вчина в╕дпов╕ла, що в Балкани можна закохатися ╕ заочно. Адже музична культура цих земель надзвичайно багата. Водночас любителька балканського фольку п╕дкреслила, що, попри все, вона найб╕льше перейма╓ться укра╖нськими справами. ╤ наголосила на тому, що в Укра╖н╕ ╓ тенденц╕я: звертати увагу на одн╕ рег╕они ╕ забувати про ╕нш╕. Пол╕сся тепер у такому занепад╕! Бабус╕ не сп╕вають, н╕хто н╕чого не ф╕ксу╓, не запису╓. Молодше покол╕ння не хоче ц╕ п╕сн╕ сп╕вати, а бабус╕ поступово в╕дходять… ╢, мовляв, основн╕, базов╕ «фольклорн╕ точки» — Гуцульщина, Лемк╕вщина ╕ Центральна Укра╖на. А про Пол╕сся укра╖нськ╕ збирач╕ фольклору чомусь забувають. Ну, що ж… Це добре, що, переймаючись долею кримчан ╕ донбасц╕в, ми водночас нагаду╓мо ╕ про певн╕ культуролог╕чн╕ проблеми ╕нших рег╕он╕в.
* * *
Багато людей наблизилося до сцени, коли з’явився Рефат Чубаров. Питання журнал╕ст╕в одразу вивели розмову за меж╕ культуролог╕чного контексту. Торкнулися сучасно╖ пол╕тики. Один з журнал╕ст╕в поставив питання руба: чи стане Крим за життя нашого покол╕ння знову частинкою Укра╖ни? В╕домий пол╕тик, в╕дпов╕даючи на запитання, сказав, на перший погляд, дивну фразу. Мовляв, не хот╕в би бачити у Львов╕ так багато перем╕щених кримських татар.
В гост╕ до друз╕в-галичан ╖здити — це ╕нша справа. Чим б╕льше, тим краще! Але ж треба думати ╕ про повернення додому. А стосовно строк╕в повернення сказав таке:
«Це залежить в╕д багатьох фактор╕в. Назву три основн╕: посилення м╕жнародних санкц╕й ╕ послаблення Рос╕╖; зм╕цнення обороноздатност╕ Укра╖ни; вир╕шення питань внутр╕шнього розвитку, включаючи питання економ╕чного розвитку Укра╖ни…».
Вс╕ з великим ╕нтересом слухали розпов╕дь Рефата Чубарова про те, що робиться в св╕т╕ для повернення Криму. Пол╕тик сказав, що Крим треба повертати не з допомогою збро╖, а в правовий спос╕б, з допомогою м╕жнародно╖ сп╕льноти. Рефат-ага розпов╕в про роль кримськотатарських д╕аспор у св╕т╕: у США, Канад╕, Туреччин╕, Зах╕дн╕й ╢вроп╕. Про деяк╕ юридичн╕ моменти: наприклад, — кого можна в╕днести до категор╕╖ зрадник╕в у Криму? Про виклик у прокуратуру певних злочинц╕в, скаж╕мо, Аксьонова. Хоч це зараз ╕ неможливо реал╕зувати, але все одно так╕ виклики мають значення. Адже це сигнал для патр╕от╕в — про Крим не забули… Ще голова Меджл╕су кримськотатарського народу говорив про под╕╖ на сход╕ Укра╖ни. Про те, що ╢вропа ╕ США можуть втомитися в╕д наших негаразд╕в, що не лише нам потр╕бна ╖хня п╕дтримка, а й ╖м також потр╕бен якийсь позитив з нашого боку, ч╕тк╕ меседж╕, що ми робимо мудр╕, посл╕довн╕ кроки. Рефата Чубарова слухали ╕з задоволенням, та й сам в╕н, завершуючи свою розпов╕дь, сказав, що любить бувати у Львов╕, любить льв╕вську аудитор╕ю.
* * *
Пот╕м я познайомився ╕з художником Серг╕╓м Захаровим, який п╕втора м╕сяця перебував у полон╕ в сепаратист╕в, пережив побиття, тортури, якого к╕лька раз╕в виводили на розстр╕л… На фестивал╕ у Львов╕ Серг╕й представляв «картковий будиночок» (персонажами карт ╓ карикатурно зображен╕ реальн╕ д╕яч╕ ДНР–ЛНР), а про под╕ю висловився так:
«Це добре, що переселенц╕ з╕бралися разом та ще в такому гарному м╕ст╕, яким лякають рос╕йськомовних на сход╕ Укра╖ни. Льв╕в — це чудово! ╤ сп╕льн╕ д╕╖ льв╕в’ян ╕ переселенц╕в з Донбасу ╕ Криму — це також надзвичайно добре. Незважаючи на велик╕ руйнування й економ╕чн╕ втрати, зараз ми отримали шанс згуртувати нац╕ю. А те, що в╕дбува╓ться у так званих «республ╕ках», говорить про близький обвал ╖хнього карткового будиночка. Вони жеруть одне одного, як павуки в банц╕. А прост╕ люди, як╕ там залишилися, добре розум╕ють, що майбутнього у цих псевдодержавних «утворень» нема╓…».
На завершення зробив дек╕лька зн╕мк╕в ╕ помилувався швидко зведеною ст╕ною (чи символ╕чною «фортецею»), яку з маленьких дерев’яних брусочк╕в робили батьки разом з╕ сво╖ми д╕тками. Сенс у так╕й акц╕╖, безумовно, також був, бо весь процес нагадував буд╕вництво нашого сп╕льного Укра╖нського Дому.

Серг╕й ЛАЩЕНКО
м. Льв╕в

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #38 за 18.09.2015 > Тема "Урок української"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15909

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков