Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4452)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4125)
Українці мої... (1661)
Резонанс (2122)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1052)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (242)
Бути чи не бути? (323)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (207)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ВЕРБНА НЕД╤ЛЯ
Наш╕ традиц╕╖


ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #15 за 08.04.2016 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#15 за 08.04.2016
«БАНДУРИСТЕ, ОРЛЕ СИЗИЙ...»

╢ в Шевченка такий в╕рш, присвячений Микол╕ Маркевичу – етно╕сторику й фольклористу, ма╓тком якого була Тур╕вка на Полтавщин╕ (з 1963 року – Яготинського, з 1986 року – Згур╕вського району на Ки╖вщин╕). Однак мен╕ зда╓ться, що якби ╕нший м╕й земляк, Андр╕й Бобир, жив у Шевченкову епоху – був би ╕ в╕н у поета «орлом сизим»...
А все почалося з села...
╥хн╕й козацький р╕д дав селу Ничипор╕вка поблизу Яготина на Ки╖вщин╕ назву – в╕д козака Ничипора Бобиря, першого поселенця. ╢ тут ╕ вулиця його нащадка в «надцятому» кол╕н╕ Андр╕я Бобиря, а на герб╕ села (автор О. Жел╕ба) – козак Мамай з кобзою. Ничипоряни пам’ятають Андр╕я Матв╕йовича не сивим маестро «при краватц╕», а сином рано овдов╕ло╖ Мар╕╖ «Бобирихи» – голосисто╖, роботящо╖ ж╕нки. Рубель з качалкою, якими прасувала рушники, стали для ╖╖ сина першими музичними ╕нструментами. А бандуру обрав не випадково. Якось до них на н╕чл╕г попросилися мандр╕вн╕ бандуристи. За вечерею хлопчик не втримався, почав п╕дтягувати дорослим… Гост╕ дивувались: таке мале, а вже отак сп╕ва╓! Д╕знавшись, що родина ма╓ глибоке козацьке кор╕ння, порадили вчитися п╕сля школи. ╤ обов’язково на бандур╕, бо кращого, сказали, «струменту» нема╓...
Кобзарство в Укра╖н╕ тод╕, в середин╕ 1920-х, сколихнулося в╕д сплячки. Одна за другою множилися капели бандурист╕в – Ки╖вська, Харк╕вська, Полтавська, Конотопська, аж три Миргородськ╕... Дива в тому не було, адже Полтавщина, Харк╕вщина та Черн╕г╕вщина здавна славилися кобзарством. Етнографи та фольклористи саме тут записували по селах невольницьк╕ плач╕ й козацьк╕ марш╕, чумацьк╕ п╕сн╕, кобзарськ╕ думи та псалми, побутов╕ та л╕ричн╕ п╕сн╕. Серед них був ╕ Гнат Хоткевич – гарячий нос╕й укра╖нсько╖ ╕де╖, перший «зрячий» бандурист Укра╖ни. У 1902 роц╕ Хоткевич збере кобзар╕в та л╕рник╕в ╕ влашту╓ ╖хн╕й гуртовий сп╕в перед науковцями 12-го археолог╕чного з’╖зду в Харков╕. Пос╕яне зерно згодом дасть паросток – Кобзарський хор Василя ╢мця (1918), при п╕дтримц╕ Михайла Тел╕ги та ф╕нансовому сприянн╕ гетьмана Павла Скоропадського. Цей хор розпадатиметься ╕ в╕дроджуватиметься протягом стол╕ття не один раз, оновлюючись новим складом ╕ д╕стаючи р╕зн╕ назви, доки, врешт╕-решт, утворить у 40-х роках дв╕ г╕лки – одну в Америц╕ (Укра╖нська капела бандурист╕в ╕мен╕ Тараса Шевченка), другу в Укра╖н╕ (Нац╕ональна заслужена капела бандурист╕в ╕мен╕ Георг╕я Майбороди). Андр╕й Бобир, правда, пов’яже свою долю з ансамблем бандурист╕в Республ╕канського рад╕о (нин╕шня Нац╕ональна рад╕окомпан╕я Укра╖ни), розпочавши в 1931 роц╕ з╕ здобуття музично╖ осв╕ти.

Як найкращий «струмент» потрапив в опалу

Це була тяжка пора для укра╖нського селянства, ╕ мати Андр╕╓ва, з одного боку, рад╕ла, що парубок вирвався до столиц╕ (вступив до Ки╖вського музично-театрального техн╕куму). Однак, зам╕сть того, щоб ╕ справд╕ побудувати «новый мир», ╕нтелектуальне життя повернули назад, до царату 1870-х. Розпочалося гон╕ння на кобзар╕в, особливо тих, хто не вм╕в тримати язика за зубами. Никифор Чумак з Полтавщини, наприклад, розкривав людям оч╕ на Голод, що повол╕ простирав сво╖ к╕стляв╕ руки над Укра╖ною, одн╕╓ю фразою: мовляв, винна не посуха, а «ота грузинська морда в Кремл╕» (б╕льше в╕дома тод╕ як «дорогий товариш Стал╕н»).
Першою жертвою стала Великосорочинська мандр╕вна капела бандурист╕в, яку розстр╕ляли восени 1929 року. Заборонили твори Гната Хоткевича, який ще на злам╕ стол╕ть видав друком ц╕нн╕ для бандурництва пос╕бники та пропагував харк╕вський («з╕ньк╕вський») спос╕б гри на бандур╕. Це фатально позначилося на розвитку бандурництва в Укра╖н╕: новий стиль гри («ки╖вський») повн╕стю вит╕снив самобутню старосв╕тську манеру, Георг╕й Ткаченко був у 1960-их чи не ╓диним ╖╖ нос╕╓м. Отож, зам╕сть бандури, вивчав юний Андр╕й Бобир хорове диригування. Перший св╕й концерт в╕н дасть на Галицькому базар╕ Ки╓ва. Вступить до консерватор╕╖ (1937-1941 роки, клас М. Грисенка), а коли Республ╕канське рад╕о перебралося з Харкова до Ки╓ва (1934 р╕к), почина╓ там п╕дробляти бандуристом…
Молодий нащадок давнього козацького роду (╕ х╕ба т╕льки в╕н?!..) наче жив у двох св╕тах. В одному пахло живою весною – повною над╕й на кращу, н╕ж у його батьк╕в, долю; другий поглинав т╕ над╕╖ ╕ розс╕вав навколо морок. Кобзарству його пращур╕в стали приписувати «буржуазний нац╕онал╕зм» ╕ «заяложене хуторянство», хоча з репродуктор╕в лунало: «Кто был никем – тот станет всем», маючи на уваз╕, певно ж, ╕ хуторян. По станц╕ях та базарах стануть виловлювати сл╕пих кобзар╕в, прикриваючись «боротьбою» з жебрацтвом; у Харков╕ й ловити не треба було – музик з╕брали на початку 1930-х на так званий «конгрес кобзар╕в», щоб пот╕м... знищити. А в столичних колах чутки про цю ганьбу гасили одним словом: «Брехня!!!» ╕ науковц╕ писали оптим╕стичн╕ дисертац╕╖ про еп╕чну спадщину радянського народу. Газети вихваляли «справу Лен╕на ╕ парт╕╖», а в цей час ГПУ як не у «справ╕ Чумака», так у «справ╕ Борця» (╤вана Борця) катувало бандурист╕в. Набула недобро╖ слави Лубенська тюрма – «укра╖нська Луб‘янка».
Духовна енергетика Укра╖ни о ц╕й пор╕ зазнала спаду не на роки, а на стол╕ття. Досл╕дника укра╖нського козацтва академ╕ка Дмитра Яворницького зв╕льнили в╕д обов‘язк╕в директора Дн╕пропетровського ╕сторично-археолог╕чного музею. Кобзарство втратило Гната Хоткевича й «бандурного батька» Кубан╕ Миколу Богуславського, його побратим╕в Миколу Вересу та Юхима П╕вня. Дмитра Балацького й Зота Д╕брову було заслано до казахських степ╕в, Микиту Варраву на Соловки, Володимира Кабачка й ╤вана Гавриша на Колиму... Хтось ут╕к в закордоння, хтось мусив приховати бандуру до кращих час╕в, а хтось ╕ притерся: ╤ван Шеремет десь на Кубан╕ колгоспним актив╕стом став, бандуристи Фед╕р Кушнерик з Полтавщини та ╢вген Мовчан ╕з Сумщини переписали думу кобзаря Черн╕г╕вця «Зима була з в╕длигою» на новий лад, ╕ стала вона «Думою про Лен╕на»...
Цей новотв╕р ╕ Андр╕й Бобир матиме у репертуар╕, спущеному «згори» для ансамблю бандурист╕в Укра╖нського рад╕о, яким керуватиме п╕сля в╕йни. Пощастило й мен╕ колись ╖╖ почути з рад╕оприймача в сво╓му Яготин╕ на Ки╖вщин╕... Пам’ятаю у батька-фронтовика на очах сльози, а я, в╕дкривши тод╕ для себе бандуриста-земляка Андр╕я Бобиря, була, якщо по правд╕, тим сп╕вом обчарована. Адже вс╕ ми, як ╕ наш╕ земляки десь по столицях, виросли на ╕деях революц╕╖ та з ╕менем Лен╕на на вустах, а до протир╕ч у повсякденн╕ просто притерлися, як ╕ вц╕л╕л╕ кобзар╕ 1930-их. Рушники та ╕кони позакидали на горища, легко п╕ддалися мод╕ на гармошку-«жал╓йку», зам╕сть кобзи... Привчили нас до одн╕╓╖ «молитви»: що завгодно, аби не голод... аби не в╕йна!

На в╕йн╕: мав ╕ крила, ╕ бандуру

В╕йна з нацизмом, як ╕ багатьом з його покол╕ння, перекреслила Андр╕ю Бобирю його молод╕ мр╕╖. Зам╕сть диплома Ки╖всько╖ консерватор╕╖ (Ки╖вська нац╕ональна музична академ╕я ╕мен╕ Чайковського), в руки всунуть пов╕стку до в╕йськкомату, а зам╕сть бандури довелося освоювати штурвал бойового винищувача Р-39 «Аерокобра» у склад╕ 212-го гвард╕йського ав╕аполку. Вперше побачив Андр╕й р╕дну землю згори – з висоти польоту Шевченкового «орла сизого». Та найб╕льшими буквами вписалася в його фронтовий щоденник не орлина звитяга в неб╕, а фронтова сестриця-бандура. Коли в ╖хньому ансамбл╕ не виявилося цього, майже зниклого в СРСР, музичного ╕нструмента, в╕н почав майструвати його сам – з дюралю та запчастин, знятих з г╕тар та мандол╕н. Клав бандуру в крило л╕така, коли вил╕тав на завдання, а в хвилини затишшя сп╕вав з хлопцями «Реве та стогне Дн╕пр широкий» (ц╕ позивн╕ рад╕останц╕╖ «Дн╕про», що стали п╕сля в╕йни позивними Укра╖нського рад╕о, були записан╕ з його, Андр╕я Бобиря, дово╓нно╖ бандури).
Була вона в нього на 12 бас╕в ╕ 18 приструнк╕в. Збер╕га╓ться в Музе╖ театрального, музичного ╕ к╕номистецтва в Ки╓в╕. До слова, саме тут Андр╕й Матв╕йович в╕дпрацював сво╖ останн╕ роки. Багато хто з в╕дв╕дувач╕в музейно╖ виставки «Жив╕╖ струни Укра╖ни» у 1990-их пам’ята╓, певно, цього сивочубого чолов╕ка – як не з бандурою, так гуслями чи л╕рою в руках… В╕н волод╕в ще й даром опов╕дника, його екскурсами в козацьку минувшину та кобзарство можна було заслухатися...
Льотчик Бобир вернеться до нотних партитур змужн╕лим солдатом, який не т╕льки понюхав пороху, а й не втратив на в╕йн╕ – серед гуркоту, смертей, прокльон╕в та лайок – сво╓ вроджене чуття на в╕рну ноту. ╤ не т╕льки в музиц╕, хоровому чи сольному сп╕в╕, а й у буденному житт╕. В╕дновлю╓ перерване в╕йною навчання в консерватор╕╖ (клас хорового диригування Григор╕я Верьовки та Григор╕я Компан╕йця), зак╕нчу╓ асп╕рантуру з оперного симфон╕чного диригування у професора Олександра Климова, а коли пропонують викладати в консерватор╕╖ щойно створений (1950 р╕к) клас бандури – радо згоджу╓ться. На рад╕о його залучають до кер╕вництва ансамблем бандурист╕в, в якому в╕н грав до в╕йни (з 1965 року – оркестр народних ╕нструмент╕в Держтелерад╕о УРСР), ╕ в╕н буде його душею до 1979 року.

В╕д «в╕длиги» до «в╕длиги»

Однак за цим скупим перел╕ком крилося ц╕ле життя, перекраяне в╕йною й пошматоване пол╕тичними в╕трами. В╕н зум╕в влитися в пово╓нний його плин з терпляч╕стю, яка передалась йому в╕д матер╕. Студенти хот╕ли навчитися грати на бандур╕, а в учителя – н╕ нот, н╕ п╕дручник╕в, а т╕льки власн╕ пальц╕ та природн╕й дар (на пос╕бник власного авторства збереться через к╕лька рок╕в – «Поради кер╕внику ансамблю бандурист╕в»). Однак ╕ цього виявилося досить, щоб хлопц╕ та д╕вчата полюбили бандуру на все життя. А коли ╕ зовс╕м потепл╕ло у 1950-их, п╕д хрущовську «в╕длигу», Андр╕й Матв╕йович, уже добре знаний у столичних колах, поможе багатьом вийти на велику сцену. Добре в╕домий у нин╕шн╕й Укра╖н╕ та поза нею ансамбль бандуристок «Чар╕вниц╕» з Дн╕пропетровщини, скаж╕мо, зародився з ╕скри, викресано╖ в студентки консерватор╕╖ Л╕д╕╖ Проскури (Вор╕но╖) ним, Андр╕╓м Бобирем. Рад╕в, коли його учн╕ були удосто╓н╕ високих звань, д╕ставали престижн╕ пропозиц╕╖ (серед них, окр╕м Вор╕но╖, – Микола Гвоздь, Н╕на Павленко, Серг╕й Баштан, В╕ктор Кухта, Василь Лобко, Володимир Войт-старший, Юр╕й Демчук та ╕нш╕). Сам же д╕ждався «Народного» в 1986-му, коли в пов╕тр╕ запахло ще одн╕╓ю «в╕длигою».
Як сол╕ст-бандурист, грав так, н╕би рукою водила сама воля Божа. Подобалась чи н╕ бандура п╕сляво╓нного зразка, а намагався видобути з╕ струн та приструнк╕в чистий ╕ глибинний звук. Усе, що пропонувалось нове, накладав на канву старого, ╕ народжувалась власна обробка, яких у нього б╕льше п’яти сотень. Щоправда, в роки «бр╓жн╓вщини», коли Андр╕й Матв╕йович, ревний приб╕чник народних традиц╕й, опиниться п╕д м╕кроскопом у КДБ, з фонд╕в рад╕о зникнуть його ун╕кальн╕ записи народних дум та ╕сторичних п╕сень. Однак ╕ на в╕чний спочинок п╕де (у 1994 роц╕) переконаним, що бандура – не просто ╕нструмент, а ╕дея, спос╕б вираження нашого укра╖нського характеру. Тому-то ╖й ╕ не пасують надуман╕ ритми.

Юв╕лей, якого майже н╕хто не «пом╕тив»...

Понад 200 твор╕в у виконанн╕ Оркестру народних ╕нструмент╕в п╕д кер╕вництвом Андр╕я Бобиря збер╕га╓ться у фондах Укра╖нського рад╕о. Якусь дещицю його спадщини – «Веч╕р надвор╕», «Ой, глибокий колодязю», «П╕сня Зал╕зняка», «Гей, як був я молодий», «Гей, с╕ч ╕де, красен мак цв╕те», «У сус╕да хата б╕ла» (ансамбль бандурист╕в Укра╖нського рад╕о п╕д кер╕вництвом Андр╕я Бобиря), «╥хав козак за Дунай» (сол╕ст Петро Б╕линник, музичний та вокальний супров╕д ансамблю бандурист╕в п╕д кер╕вництвом Андр╕я Бобиря), «Ой, по горах, по долинах», «Солом‘ян╕ бички мав» (сп╕в ╕ соло на бандур╕ Андр╕я Бобиря) – можна знайти якщо не на в╕деохостингу Youtube, так вроздр╕б – у в╕тчизняних записах 1982-1990-их рок╕в та польсько╖ ф╕рми PolJazz (1986 р╕к), на дисках Аstra Records (2005-2008 роки).
Однак природн╕м було б оч╕кувати напередодн╕ 100-л╕ття митця (13 грудня 2015 року) певного пожвавлення навколо його ╕мен╕. Цього ж не сталося: н╕ ╕менного диска нема╓, н╕ диска його учн╕в, хоча вони, невдячн╕, ╕ призабули свого вчителя. У Ки╓в╕, де в╕н жив ╕ творив, було б доречно встановити пам’ятну дошку на Галицькому базар╕ (площа Перемоги), де вперше концертував 16-р╕чним. Якби такого льотчика-бандуриста мали в Америц╕, то давно б уже зняли ф╕льм ╕ в╕дхопили б Оскара. А в Ки╓в╕ пошанував його (причому в пристойний спос╕б – до юв╕лею, а не п╕сля) т╕льки згаданий вище музей. На батьк╕вщин╕ митця могло б уже й ул╕тку 2015-го зародитися свято, под╕бне «Вереса╓вому святу» в сел╕ Сокиринцях на Черн╕г╕вщин╕, адже Андр╕й Бобир докладав зусиль до появи його на культурних обр╕ях Укра╖ни. Б╕льшатиме таких свят – ширшатиме прост╕р впливу, ╕ д╕твора п╕дростатиме на наших – не чужих зразках масово╖ культури, як, скаж╕мо «моряк Попай» з американського мультика Popeye the Sailor, зам╕сть козака Мамая з кобзою.

Тетяна МАККОЙ,
незалежний журнал╕ст, США
radiosvoboda.org

Андр╕й Бобир на одному з концерт╕в
(фото з фонд╕в с╕льсько╖ Ради села Ничипор╕вки)

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #15 за 08.04.2016 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=16953

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков