Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4444)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4116)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2110)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1844)
Крим - наш дім (1028)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (308)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (202)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
САВА ╤ ЛАВА
Наш╕ традиц╕╖


«20 ДН╤В У МАР╤УПОЛ╤», ДЖАМАЛА ╤ «КОНОТОПСЬКА В╤ДЬМА»:
Стали в╕дом╕ лауреати Шевченк╕всько╖ прем╕╖…


ПРАВДА ДВО╢СЛОВА
Наш╕ традиц╕╖


ОЧИМА БЕЛЬГ╤ЙСЬКОГО ФОТОГРАФА
На його зн╕мках - чорно-б╕ла пал╕тра Майдану…


МИСТЕЦЬКА «ЗДИБАНКА В «НОР╤»
Виставка в╕дбулася без обмежень ╕ упереджень. В╕дб╕р ╕ цензура були в╕дсутн╕…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #19 за 06.05.2016 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#19 за 06.05.2016
СЕРЦЯ ЗАКОХАНИХ З’╢ДНУ╢ ХАНУМА

Мистецтво

Хто не зна╓ Хануму, кращу сваху Тифл╕су? Енерг╕йна ╕ п╕дпри╓млива, вона шука╓ наречену для стар╕ючого князя Вано Пант╕ашв╕л╕, який розтратив на гульбощ╕ все сво╓ багатство. Однак у ╖╖ схему знайомств втруча╓ться ╕нша сваха – Кабато. ╤ в Авлабар╕ – одному з район╕в старого Тифл╕су, де в╕дбува╓ться д╕йство на базар╕,
в популярних у м╕сцевих жител╕в с╕рчаних банях ╕ княз╕вському саду, виникають кумедн╕ еп╕зоди
з переодяганням, ошуканством
╕ насм╕шками.
Цю ╕стор╕ю про суперництво Хануми ╕ Кабато, що ╓ основою сюжету п’╓си грузинського драматурга, режисера та актора Авксент╕я Цагарел╕, поставив нещодавно за вс╕ма законами жанру музично╖ комед╕╖ у кримському Державному академ╕чному музичному театр╕ його головний режисер,
заслужений д╕яч мистецтв РК
Володимир Косов.
Вона стала в╕домою завдяки знаменитому спектаклю Георг╕я Товстоногова в Лен╕нградському великому драматичному театр╕, однак у В. Косова – сво╓ режисерське вир╕шення. Кожна сцена щедро супроводжу╓ться влучними цитатами та ╕скрометним гумором реальних тип╕в персонаж╕в ╕з простонародного грузино-в╕рменського середовища, як╕ з задоволенням висп╕вують:

Як стола без тамади,
Як Арагви без води,
Як базару без хурми,
Вес╕лля нема╓ без Хануми.
На прем’╓р╕ був аншлаг.

- Глядач вдиха╓ в спектакль свою атмосферу ╕ прем’╓ра не ста╓ к╕нцевою станц╕╓ю в творч╕й робот╕ над ним, - сказав В. Косов п╕сля прес-показу «Хануми», що став для нього ╕ вс╕╓╖ постановочно╖ групи передпрем’╓рним ╕ндикатором. - Це початок його ╕ншого життя, де загострюються одн╕ акценти, а зменшуються ╕нш╕, ╕ зазвичай постановка зазна╓ редагування.
Поштовхом до початку ╖╖ зд╕йснення в театр╕ стала… «лезг╕нка». ╥╖ тор╕к у процес╕ роботи над спектаклем «Севастопольський вальс» одного разу в перерв╕ м╕ж репетиц╕ями почали витанцьовувати хлопц╕ з балету. Режисер подивився на ╖хн╕ тренувальн╕ пустощ╕ й зробив висновок:
- Потр╕бно ставити «Хануму», щоб вони змогли себе реал╕зувати.
З того закул╕сного жарту й розпочалася робота, що виконала внутр╕шньотеатральну об’╓днуючу функц╕ю, зад╕явши вс╕ ╕гров╕ п╕дрозд╕ли: вокальний, танцювальний та оркестр. Так колектив моб╕л╕зовував сво╖ творч╕ можливост╕? в╕дкриваючи минуло╖ осен╕ нин╕шн╕й 61-й театральний сезон прем’╓рою мюзиклу «Дубровський». А до його завершення реал╕зував другий такий же масштабний проект – музичну комед╕ю в двох д╕ях «Ханума». В н╕й, як ╕ в першому спектакл╕, артисти оркестру, що завжди знаходяться в ям╕, виходять з не╖ ╕ беруть активну участь в сцен╕чному д╕йств╕, отримавши заслужен╕ оплески глядач╕в.
У хронолог╕╖ постановочних роб╕т за два з половиною м╕сяц╕ були читання тексту, заняття за роялем ╕ в хореограф╕чних класах, як╕ згодом перейшли в сцен╕чн╕ репетиц╕╖.
- Весь ╖х обсяг ми, на жаль, не змогли виконати у зв’язку з тим, що театральна сцена використову╓ться ще й як урядова, ╕ ми дуже залежимо в╕д заход╕в, як╕ тут проводяться, - говорить В. Косов. – Фору соб╕ брали ╕ншу ╕ до нам╕чених строк╕в устигли.
Фора ця – репетиц╕╖ у вих╕дн╕ та подовжений щоденний граф╕к. У цехах у цей час кле╖лися декорац╕╖, на яких з кожним новим шаром дерева ставали густ╕шими з глибокими т╕нями, кам╕нц╕ – об’╓мн╕шими. На килими пришивалися р╕зн╕ за фактурою тканини: гобелен, замша, оксамит. Прокле╓на нав╕ть кожна смуга кул╕с. ╤ все це перелива╓ться, немов самоцв╕ти.
Артистам пошили 140 ╕сторичних костюм╕в, у кожному з яких художник-постановник Злата Цирценс в╕добразила особливост╕ кавказького побуту к╕нця Х╤Х – початку ХХ стол╕ття ╕ характер╕в персонаж╕в: зб╕дн╕лого князя, багатого купця, закохано╖ панночки, яскраво╖ свахи, безкорисливого весельчака… А якщо д╕вчина в зал╕ подивиться на вес╕льну сукню Сони, ╖й неодм╕нно сам╕й захочеться йти в так╕й п╕д в╕нець.
╤ все ж н╕як╕ механ╕зми та декорац╕╖ не зам╕нять талант артист╕в. Справжн╕й майстер-клас демонстру╓ сво╓ю роллю князя народний артист Укра╖ни Валер╕й Карпов, створюючи навколо себе коло, в якому кожен ╕з партнер╕в отриму╓ можлив╕сть для самовираження. Так╕ ж енергетично заряджен╕ сцени за участю заслуженого артиста Укра╖ни Миколи Бондаревського в рол╕ купця. До них пробу╓ п╕днятися молода вокал╕стка Юл╕я Денисенко. Ханума – абсолютна протилежн╕сть особистост╕ артистки, але вона працю╓ над роллю, за ╖╖ словами, ╕з задоволенням, влюбляючись у свою геро╖ню. ╤ б╕йка двох свах на базар╕ в ╖╖ виконанн╕ – це маленький ком╕чний шедевр.
З кожним спектаклем все краще звучить ╕ вокально актриса драми, заслужена артистка РК Ольга Котляренко, що з╕грала роль друго╖ свахи - Кабато. За рамки звичних глядачев╕ амплуа вийшли в «Ханум╕» заслужен╕ артисти РК Валер╕й Лук’янов та Андр╕й Фом╕н.
Грати людей з Кавказу кримським артистам було непросто, адже там ╕нша природа, потр╕бно було враховувати мовн╕ акценти, особливост╕ пластики та ╕нше. На пер╕од постановки дирекц╕я театру нав╕ть уклала догов╕р з в╕рменським рестораном С╕мферополя, щоб артисти глибше пройнялися кавказькою атмосферою та ментал╕тетом, продемонструвавши ╖х колорит згодом на сцен╕.
- Ми багато сперечалися про те, як передати кавказький акцент, щоб не бути см╕шними, не скотитися до карикатури ╕ не ущемити н╕чи╖х ╕нтерес╕в, - говорить Валер╕й Карпов. – Хот╕ли нав╕ть забрати його повн╕стю. Але як неможливо укра╖нський гумор передати по-рос╕йськи? так ╕ Груз╕я для нас – це М╕м╕но, це усм╕шка з любов’ю ╕ в╕дкритим серцем, сонячна та яскрава.
З акцентом ╕ прикле╓ним носом його не в╕дразу й вп╕зна╓ш на сцен╕.
- Це ми вперше застосували пластичний грим ╕ ма╓мо нам╕р використовувати його й надал╕, - розпов╕да╓ зав╕дувач л╕тературно╖ частини Тетяна Сн╓г╕рьова. - А зач╕ски як╕ в балетних д╕вчат! В кожно╖ – по чотири косички, всього ╖х 64 заплели на прем’╓ру.
╤ це лише маленький штрих з величезного спектаклю, в процес╕ роботи над яким режисер всупереч вислову «На переправ╕ коней не м╕няють» в╕дсторонив диригента оркестру.
- Таке бува╓, коли зника╓ контактн╕сть ╕ виникають непорозум╕ння в п╕дходах до постановки п’╓си, - пояснив В. Косов.
За диригентський пульт стала Ельм╕ра Мухтерем. Вона 22 роки працю╓ в театр╕ головним хормейстером, ╕ це вже другий випадок, коли прац╕вник п╕дрозд╕лу долуча╓ться до постановочно╖ роботи. Рахунок в╕дкрив Олександр Гоцуленко, який був танц╕вником, а нин╕ – головний балетмейстер, зд╕йснив багато яскравих хореограф╕чних постановок. У спектакл╕ «Ханума» чолов╕чий балет, такий же ф╕л╕гранний у рухах ╕ запальний, як у «Ст╕н╕ плачу», став його родзинкою. А деяк╕ фрагменти, зокрема в бан╕, глядач╕-ж╕нки в╕дзначили як авангардн╕ на кримськ╕й сцен╕.
Щоб з’явився цей кураж, Ельм╕ра Мухтерем, за ╖╖ словами, внесла зм╕ни в музику Г. Канчел╕, додала в партитуру деяк╕ ╕нструменти, ударну групу. ╤ оркестр зазвучав темпераментно. Його високий емоц╕йний ритм забезпечу╓ також пост╕йно присутня на сцен╕ групка вуличних музикант╕в, рол╕ яких з╕грали студенти С╕мферопольського музичного училища ╕м. П. Чайковського.
П╕сля тр╕умфально╖ минулор╕чно╖ прем’╓ри мюзиклу «Дубровський» глядач чекав: а що ще поставить театр? Чи здатний в╕н зробити ще крок уперед? Там половину гри взяв на себе св╕тлод╕одний екран, а в «Ханум╕» його не було, ╕ красиву картинку можна було створити лише власними руками: режисерськими знах╕дками, декорац╕ями, костюмами, акторськими нервами. Це було неймов╕рно складно. Однак це вийшло ╕з знаком плюс, ╕ глядач╕ побачили яскраве видовище, в якому ╓ м╕сце жартам, розвагам ╕ високим почуттям, як╕ перемагають над др╕бними спонуками.

╤рина Л╤СНЕНКО
м. С╕мферополь

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #19 за 06.05.2016 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=17088

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков