"Кримська Свiтлиця" > #24 за 10.06.2016 > Тема ""Білі плями" історії"
#24 за 10.06.2016
"ДЕ КРИМ ЗА ГОРАМИ..."
"Назв╕ть хоча б одну рос╕йську народну п╕сню про Крим!" - це нищ╕вний аргумент проти галасун╕в, що "Крым - коренная русская земля". Нема в╕рн╕шого ╕ндикатора ╕сторично╖ правди. Процитую уривок з п╕дручника для педагог╕чних ╕нститут╕в "Русское народное поэтическое творчество" за редакц╕╓ю М. Г. Кравцова ("Просвещение", 1971, стор. 270): "Историческая жизнь народа оставляет в его творчестве значительные и разнообразные следы: прямые указания на время и место действия, на события и лица, отражение общественных отношений, материальной культуры, быта и воззрений народа. Все это придает фольклору большую познавательную ценность. По его произведениям прежде всего можно судить о настроениях и стремлениях народных масс в разное время, о том, как сам народ оценивал исторические события и деятельность исторических лиц. Здесь невольно вспоминаются слова Байрона:
Порой историк вводит в заблужденье, Но песнь народная звучит в сердцах людей". Заперечити правдив╕сть процитованого неможливо.
Виберемо з рос╕йських ╕сторичних п╕сень прям╕ вказ╕вки на м╕сце д╕╖ ╕ побачимо точну ╖х географ╕ю. Вони цикл╕зують сюжети навколо Москви, в╕дображають час ╤вана Грозного, взяття Казан╕, походи ╢рмака, боротьбу рос╕йського ополчення проти польсько╖ шляхти, повстання Пугачова, Раз╕на, буд╕вництво завод╕в на Урал╕ ╕ текстильних фабрик у центр╕ кра╖ни, реформи Петра ╤, В╕тчизняну в╕йну 1812 року, осп╕вують Волгу-мат╕нку. А Крим? П╕сля нелегких пошук╕в виявив я к╕лька солдатських п╕сень пер╕оду Кримсько╖ в╕йни 1853-56 рр. Та вс╕ вони про бо╖ ╕ командир╕в, ╕ н╕як не в╕дображають життя рос╕йського народу. Не можна не взяти до уваги ╕ таке. На ст╕н╕ Севастопольського музею в╕йськово-морського флоту ╕ зараз можна прочитати точний список полк╕в, котр╕ захищали Севастополь у ц╕й в╕йн╕. 12 з них були укра╖нськими, 6 б╕лоруськими, 5 польськими, 2 литовськими. А 30 рос╕йських, як зна╓мо, у сво╓му особовому склад╕ мали чи не половинну частину казанських татар, башкир╕в, якут╕в. Отже, вважати п╕сн╕ того часу рос╕йськими, тим б╕льше, п╕снями всього рос╕йського народу, навряд чи можна. Невже б╕льше н╕чого? На стор. 18 уже цитованого п╕дручника чита╓мо: "На основе литературной песни "Кочегар" в советском фольклоре было создано немало новых, например:
"Раскинулось море широко У крымских родных берегов..."
Вс╕ ╕нш╕ жанри рос╕йсько╖ народно╖ п╕сн╕ жодно╖ згадки про Крим не мають. Не те в укра╖нськ╕й народн╕й творчост╕, причому не одного, а найр╕зноман╕тн╕ших жанр╕в. Почесне м╕сце серед них належить кобзарським ╕сторичним думам. Дума про Сам╕йла К╕шку точно визнача╓ м╕сця под╕й. М╕сто Козлов (Гьозльов, нин╕шня ╢впатор╕я) назива╓ться 8 раз╕в, Чорне море - 10. Згадуються Кафа (тепер Феодос╕я), козловська (╓впатор╕йська) пристань, Дн╕провський лиман, Дн╕про, остр╕в Тендра, Запорозька С╕ч, Межиг╕рський Спас, с╕чова Покровська церква, Трахтемир╕вський монастир. Серед 350 нев╕льник╕в називаються ╕сторичн╕ постат╕ Марка Рудого, Мус╕я Грача... П╕сля вдалого повстання колишн╕ нев╕льники припливають на захоплен╕й турецьк╕й галер╕ до "Тендрова-острова", де зустр╕чаються з гетьманом Семеном Скалозубом та запорозькими козаками. А це дозволя╓ точно визначити дату - 1599 р╕к, коли Скалозуб в╕в запорожц╕в на турецьку фортецю Азов через Чорне море та Керченську протоку ╕ перестоював на початку року б╕ля острова Тендри, чекаючи доброго в╕тру. Зв╕дси можна вичислити, ╕ коли Сам╕йло К╕шка потрапив у турецьку неволю - в 1573 роц╕, тобто був нев╕льником 26 рок╕в. Отже, одна лише дума про Сам╕йла К╕шку да╓ б╕льше в╕домостей про ц╕ кра╖ та ╖х ╕стор╕ю, н╕ж весь рос╕йський фольклор, разом узятий! А таких дум - не один десяток. Як ╕ в рос╕йському фольклор╕, в укра╖нськ╕й народн╕й творчост╕ багато ╕сторичних п╕сень. Видатне м╕сце в них належить Криму. Наприклад, у п╕сн╕ "Ой на горах сн╕ги лежать" сп╕ва╓ться:
Ой по горах сн╕ги лежать, По долинах води стоять, А по шляхах маки цв╕туть: То ж не маки червоненьк╕ - То козаки молоденьк╕ Битим шляхом у Крим ╕дуть...
Не вс╕ ╕сторичн╕ п╕сн╕ мають слово "Крим", але ╖хн╕й зм╕ст не виклика╓ потреби в цьому. В п╕сн╕ "Що с╕ в пол╕ заб╕л╕ло" розпов╕да╓ться, як татари гнали полон, пот╕м паювали. Одному д╕сталася ж╕нка. М╕ж к╕ньми в╕н пригнав полонянку додому ╕ змусив працювати, що вона робила з прокльонами. Почула це дружина татарина, виб╕гла з хати ╕ вдарила... р╕дну мат╕р, котра по шрамов╕ на пальц╕ уп╕знала свою доньку, давно забрану в полон ордою. Як не просила донька одягнути дорог╕ шати ╕ залишитися, мати сказала:
Я не хочу панувати, П╕ду в св╕й край загибати.
Величезний пласт в укра╖нському фольклор╕ складають чумацьк╕ п╕сн╕, зовс╕м нев╕дом╕ фольклоров╕ рос╕йському. Для прикладу в╕зьмемо "Гей, у степу криниченька", де сп╕ва╓ться:
Гей, воли ревуть да води не п'ють, В Крим дор╕женьку чують, Гей, чи на мою, гей, чи на свою Головоньку в╕щують. Гей, заслаб чумак, заслаб молоденький Та й у Криму на перевоз╕...
В Укра╖н╕ згаду╓ться Крим нав╕ть у п╕снях... про кохання! Прикладом може бути в╕дома вс╕м "Взяв би я бандуру", зв╕дки слова:
Де Крим за горами, Там сонечко ся╓, Ой там моя мила Сльози пролива╓.
Нав╕ть в обрядово-календарних п╕снях, котр╕, здавалося б, далек╕ в╕д зображення ╕сторичних под╕й, виразно в╕дчува╓ться вплив Криму. Така, наприклад, жниварська п╕сня "У нед╕лю пораненько", що ма╓ один сюжет ╕ сп╕льн╕ рядки з ╕сторичною п╕снею. Колядки та щедр╕вки - ╕ т╕ не позбавлен╕ цього впливу, наприклад:
Щедрий веч╕р, добрий веч╕р! Привела корова полового бичка, Привела в╕вця чорного барана. Половим бичком у Крим ходити, У Крим ходити, с╕ль возити, А чорним бараном в╕вц╕ плодити. Щедрий веч╕р, добрий веч╕р!
У найдавн╕ших за часом створення обрядово-календарних п╕снях немало сл╕в про Чорне море, наприклад, у веснянках "З-п╕д зеленого дуба", "Коло води-моря". Про нього сп╕ва╓ться ╕ в багатьох ╕сторичних п╕снях. З плином часу все б╕льше перекону╓мося, як була сфальсиф╕кована наша ╕стор╕я в численних книгах, п╕дручниках; чита╓мо, чу╓мо, бачимо, в╕дчува╓мо, як т╕ фальсиф╕кац╕╖ використовуються. Та неможливо сфальсиф╕кувати народну п╕сню, хоч так╕ спроби були. ╤ останн╓. Вс╕х попередн╕х, на противагу галасунам про "коренной" Крим, я аж н╕як не переконую, що Крим - "кор╕нна укра╖нська земля". Але безперечно, що укра╖нський народ з Кримом пов'язаний набагато т╕сн╕шими ╕сторичними зв'язками, н╕ж т╕ галасуни.
Орест КОРСОВЕЦЬКИЙ "Кримська св╕тлиця", № 21 за 29 травня 1993 року * * * В╤Д РЕДАКЦ╤╥ "КС". Цей матер╕ал незабутнього "св╕тличанина" Ореста Корсовецького з'явився недавно на одному з укра╖нських сайт╕в - п╕сля того, як ми поповнили наш pdf-арх╕в номерами "Кримсько╖ св╕тлиц╕" за травень 1993 року, коли й була опубл╕кована ця стаття. При╓мно, звичайно, що ун╕кальний "Св╕тличний" арх╕в - житт╓пис кримсько-укра╖нського буття, пом╕ча╓ться ╕ використову╓ться, що потр╕бен людям. Але, шановн╕ сп╕вв╕тчизники, на сьогодн╕ ми встигли оцифрувати лише п╕дшивки по травень 1993 року, незабаром виставимо арх╕в за червень. Ми - це брутально зв╕льнен╕, викинут╕ за борт останн╕ кримськ╕ прац╕вники "Кримсько╖ св╕тлиц╕" - хранител╕ ╖╖ арх╕ву, ╕стор╕╖, духу, традиц╕й. Ми не зна╓мо, ск╕льки ще встигнемо оцифрувати, ув╕чнити номер╕в "Св╕тлиц╕", об╕ця╓мо лише, що будемо робити це, ск╕льки зможемо. Але скаж╕ть, чому нам, вже, фактично, викресленим з╕ штату, це болить, а тим, хто у Ки╓в╕ захоплю╓ зараз "Кримську св╕тлицю", начхати на ╖╖ майже 24-р╕чну ╕стор╕ю? А вт╕м, х╕ба тимчасовим ╕ випадковим людцям потр╕бна якась ╕стор╕я?
"Кримська Свiтлиця" > #24 за 10.06.2016 > Тема ""Білі плями" історії"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=17233
|