"Кримська Свiтлиця" > #45 за 10.11.2017 > Тема "Душі криниця"
#45 за 10.11.2017
ЗУСТР╤Ч ДВОХ ПОКОЛ╤НЬ - ЧЕРЕЗ ОБ’╢КТИВИ ФОТОГРАФ╤В
Кожна чергова по╖здка на материкову Укра╖ну особисто мен╕ дода╓ позитивних вражень, натхнення та сили. Не було винятком ╕ цьогор╕чне гостювання на р╕дн╕й Ки╖вщин╕. ╤ нехай жовтневе похолодання з дощами внесло деякий розлад в плани та особисте здоров’я, все ж дещо вдалося зд╕йснити, в╕дв╕дати та побачити. Настрою додали тепл╕ ст╕ни батьк╕всько╖ хати, гостинн╕ зустр╕ч╕ в школ╕ та с╕льськ╕й б╕бл╕отец╕ мого Рудого Села у Володарському район╕, гучний фестиваль укра╖нсько-грузинсько╖ дружби «Тб╕л╕соба» з кавказькою кухнею, грузинськими винами, запальними танцями ╕ п╕снями на Андр╕╖вському узвоз╕ в Ки╓в╕ та найперша под╕я (в день мого при╖зду) – фотовиставка «Об’╓ктивна ╕стор╕я», що саме в╕дкрилася в Нац╕ональному музе╖ ╕стор╕╖ Укра╖ни в Друг╕й св╕тов╕й в╕йн╕ в рамках проекту «Життя на нул╕», присвяченого под╕ям на Сход╕. «Об’╓ктивна ╕стор╕я», тобто ╕стор╕я через об’╓ктив, представлена роботами чотирьох б╕йц╕в-фотограф╕в Укра╖нсько╖ Повстансько╖ Арм╕╖, фотонегативи яких з 216-ма кадрами були знайден╕ в с. Явор╕в Кос╕вського району ╤вано-Франк╕всько╖ област╕ в 1999 роц╕ на подв╕р’╖ приватного подв╕р’я, а в 2005 роц╕ оприлюднен╕ в книз╕ Василя Гуменюка «Явор╕вський фотоарх╕в УПА», та сучасними кольоровими ╕ чорно-б╕лими св╕тлинами з буремного Донбасу, автором яких ╓ в╕домий в╕йськовий фотограф Юр╕й Величко, ще в недавньому бо╓ць батальйону «Донбас-Укра╖на». Його роботи експонувалися ╕ ран╕ш в зал╕ Мистецького арсеналу в Ки╓в╕, у В╕льнюс╕ та ╕нших м╕стах Укра╖ни та ╢вропи. Мета орган╕затор╕в виставки – провести паралел╕ м╕ж визвольними под╕ями, як╕ в╕дд╕ляють одну в╕д одно╖ с╕м десятил╕ть, та розв╕яти м╕фи з тих стор╕нок ╕стор╕╖ Укра╖ни, як╕ навмисне роздувалися протягом тривалого часу радянською пропагандою, под╕╖ яких ╕ тепер продовжують викривлятися зац╕кавленими в цьому опозиц╕йними та ворожими ЗМ╤. З Юр╕╓м Величко ми були знайом╕ в╕ртуально, я вже мала в сво╖й домашн╕й ки╖вськ╕й б╕бл╕отец╕ його сол╕дне ц╕каве видання фотоальбом «Мар’╖нка» з дарчим надписом, а текст мого в╕рша «Вродила груша» вдало був використаний поряд з св╕тлиною на стор╕нц╕ ╖╖ автора Ю. Величка в соц╕альних мережах. Тому мо╓ прагнення потрапити на виставку було зумовлене ще й бажанням познайомитися в╕ч-на-в╕ч з Фотографом (такий позивний мав пан Юр╕й на фронт╕), бо в його об’╓ктив не раз потрапляла ╕ моя донька, в╕йськовослужбовець ЗСУ. Урочисте в╕дкриття виставки вже зак╕нчувалося, упорядник та досл╕дник Явор╕вського арх╕ву УПА Василь Гуменюк зак╕нчував давати ╕нтерв’ю телеканалам. Дещо з його сл╕в ╕ мен╕ вдалося почути ╕з-за спин оператор╕в, а дещо д╕зналася з╕ сл╕в Юр╕я Величка та ╕нших орган╕затор╕в виставки, зокрема ╤нни ╢рмаково╖ та директора Музею ╤вана Ковальчука. (Дуже вдячна ╖м за запрошення п╕днятися л╕фтом на оглядовий майданчик до п╕дн╕жжя Батьк╕вщини-матер╕ та побачити Ки╖в з висоти пташиного польоту. Тако╖ панорами столиц╕ мен╕ ще не доводилося спостер╕гати. В свою чергу я подарувала Фотографу та Музею щойно отриман╕ прим╕рники зб╕рника «Опален╕ рими», з в╕ршами автор╕в з ус╕х областей Укра╖ни, видавництва «╤нтер-Парк» м. Лубни). ╤дея створення ц╕╓╖ значущо╖ виставки, орган╕зовано╖ напередодн╕ 75 р╕чниц╕ УПА та 100-р╕ччя створення Укра╖нсько╖ Народно╖ Республ╕ки, виникла п╕сля знайомства Юр╕я Величка з Василем Гуменюком, уродженцем того ж села Явор╕в, де був знайдений арх╕в з фотопл╕вками повстанц╕в. П╕д час перегляду св╕тлин – св╕дчень ╕сторичних под╕й велико╖ давност╕, як╕ чудом збереглися, бо фотографування в повстанськ╕й арм╕╖ з м╕ркувань консп╕рац╕╖ було заборонене, а збер╕гання тим паче, у Юр╕я Величка, з його сл╕в, виникало враження, що все це в╕н вже бачив, що аналог╕чн╕ зображення ╓ ╕ в його власному сх╕дному арх╕в╕. Вимальовувалася яскрава аналог╕я м╕ж учасниками под╕й колишн╕х ╕ под╕й сьогодення, бо на цей час панов╕ Василев╕ Гуменюку вдалося знайти людей, що особисто знали повстанц╕в, в╕дображених на св╕тлинах, ╕дентиф╕кувати добру частину з 310-320 ос╕б з тих старих фотограф╕й з допомогою ╖х родич╕в, земляк╕в ╕ нав╕ть к╕лькох б╕йц╕в, що ще були на той час серед живих, в╕дбувши покарання в таборах та поселеннях. Досл╕дження пана Василя висв╕тлили, що в Укра╖нськ╕й Повстанськ╕й Арм╕╖ воювали патр╕оти з ус╕х областей Укра╖ни, як ╕ тепер на Сход╕, а особливо вразив його той факт, що останн╕м пров╕дником УПА був донеччанин ╤ван Кулик-С╕рий, колишн╕й радянський оф╕цер. Це привело до висновку, що УПА була загально-укра╖нським явищем. Ун╕кальн╕сть виставки – це здво╓н╕ св╕тлини, тобто схож╕ м╕ж собою фотограф╕╖ з╕ Сходу ╕ з фотоарх╕ву, знайденому в Яворов╕: так╕ ж мужн╕ та вольов╕ обличчя учасник╕в цих двох р╕зних за часом под╕й. Враховуючи неординарн╕сть фотовиставки та сп╕рне сприйняття громадськ╕стю давн╕х ╕сторичних под╕й, такий зах╕д, як ╖╖ презентац╕я в Музе╖ ╕стор╕╖ Укра╖ни, викликала неабияку зац╕кавлен╕сть у людей. Орган╕затори продовжують приймати запрошення на проведення виставки в ╕нших м╕стах Укра╖ни. А проект «Життя на нул╕» з фотовиставкою Юр╕я Величка вже стартував в Нац╕ональному ╕сторичному музе╖ у Дн╕пр╕. Особисто мене дуже вразила ╕нформац╕я, яку я почула, а також експонати, як╕ побачила на власн╕ оч╕ в зал╕ музею, тому продовжую сл╕дкувати за рухом проекту «Життя на нул╕» просторами Укра╖ни та ╢вропи. Впевнена, що на ц╕кав╕ роздуми експозиц╕я надихнула й ╕нших в╕дв╕дувач╕в виставки. А ще я з рад╕стю д╕зналася, що на початку листопада в Будинку оф╕цер╕в Збройних Сил Укра╖ни в╕дбулося зас╕дання Ком╕тету з присудження прем╕╖ ╕мен╕ Богдана Хмельницького, р╕шенням якого в╕йськовий фотограф член Нац╕онально╖ сп╕лки фотохудожник╕в Укра╖ни Юр╕й Величко став лауреатом ц╕╓╖ почесно╖ прем╕╖ в ном╕нац╕╖ «Твори образотворчого мистецтва в╕йськово╖ тематики» за виставку фото роб╕т «Життя на нул╕». Щиро в╕таю пана Юр╕я, рад╕ю його усп╕хам, майстерност╕ та нашому знайомству.
Галина Литовченко, письменниця, член Нац╕онально╖ сп╕лки письменник╕в Укра╖ни Бахчисарайський район
"Кримська Свiтлиця" > #45 за 10.11.2017 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=19249
|