"Кримська Свiтлиця" > #9 за 28.02.2020 > Тема "Душі криниця"
#9 за 28.02.2020
СЕРДИТИЙ КАСЯН
Наш╕ традиц╕╖
Лише у високосний р╕к, тобто раз на чотири роки, 29 лютого, вшановують Святого Касяна. З цим днем, як ╕ з високосним роком, пов'язано чимало пересторог. У народ╕ Касяна називають злим ╕ сердитим, бо його поминають лише раз на чотири роки. Насправд╕ ж, йому нема чого злитися, сердитися. Бо за новим календарем Касяна щор╕чно поминають ще й 13 березня. Але кажуть: - Касян ╕де - лихо несе; або ж Касян ╕де - лихо гряде. - За плечима у Касяна високосний р╕к. - Високосний р╕к невдалий... - Кепсько народитися у високосний р╕к. - Касян-лиход╕й клопот╕в додав (доточив, як день у роц╕). - Касян людей баламутить. - Чого дивишся на мене Касяном?.. (Лихий, зл╕сний, недобрий погляд). - Невр╕вноважений, наче Касян. - Гр╕м на Касяна - протягом усього л╕та буде грим╕ти. - Касянове тепло обдурить, ╕ весни ще не буде. - Холодний Касян може порадувати ранньою весною. - Якщо Касян з глибоким сн╕гом - буде весняна пов╕нь. Але Касян з╕ сн╕гом - люди будуть з хл╕бом.
НАСАМПЕРЕД — ДУХОВНЕ ОЧИЩЕННЯ
2 березня у християн сх╕дного обряду розпочина╓ться Великий п╕ст, або ж Велика чотиридесятниця, що переду╓ Великодню. Це - час суворого харчового обмеження. У п╕ст церква забороня╓ в╕нчатися ╕ застер╕га╓ в╕д гучних св╕тських розваг. Насамперед, це - час духовного очищення, посилено╖ молитви (вдома ╕ в храм╕), щиро╖ спов╕д╕, покаяння, читання рел╕г╕йно╖ л╕тератури, перегляду не розважальних, а духовних телепрограм. П╕ст розпочина╓ться з Чистого понед╕лка (п╕сля Запуст╕в - Сиропусно╖ нед╕л╕) ╕ трива╓ с╕м тижн╕в. В╕н под╕ля╓ться на дв╕ частини: Святу Чотиридесятницю та Страсну Седмицю. Перша пов'язана з такими б╕бл╕йними под╕ями, як 40-р╕ччя блукань ╓врейського народу пустелею, 40-денний п╕ст Мойсея ╕ 40-денний п╕ст ╤суса Христа. Друга частина присвячена пам'ят╕ про страждання Спасителя на хрест╕, Його шляху на Голгофу (Страст╕ Господн╕). Все це супроводжу╓ться в╕дпов╕дними церковними Богослуж╕ннями. Зрештою, поняття «п╕ст» ма╓ давн╓ дохристиянське походження ╕ його дотримання було ц╕лком вмотивованим. Нестача продукт╕в призводила до вимушеного самообмеження в ╖ж╕. Згодом це отримало рел╕г╕йну санкц╕ю. На думку богослов╕в, пости повинн╕ сприяти утвердженню серед в╕руючих духовно-моральних прагнень, а не т╕лесних задоволень. Уявлення про ╖х тривал╕сть ╕ регламентац╕ю страв у р╕зн╕ епохи християнства ╕ в р╕зних церквах були неоднаковими. Але нав╕ть медики стверджують, що п╕ст для багатьох людей - це т╕льки користь для здоров'я. Водночас не дозволя╓ться строго постити малим д╕тям, ваг╕тним, важкохворим... Наш╕ предки склали присл╕в'я: - Великий п╕ст притисне хв╕ст. - П╕ст - не м╕ст, можна об'╖хати. - Мине Великий п╕ст - буде тоб╕ паска ╕ ковбаска. Тарас ЛЕХМАН
"Кримська Свiтлиця" > #9 за 28.02.2020 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=22061
|