"Кримська Свiтлиця" > #4 за 21.01.2005 > Тема "Душі криниця"
#4 за 21.01.2005
ТРІЩИ НЕ ТРІЩИ, А ВЖЕ МИНУЛИ ВОДОХРЕЩІ
Василь СКУРАТІВСЬКИЙ
З церковних відправ мені найбільше запам'яталися ті, що відбуваються 19 січня - на Водохреща, Йордан, Богоявлення Господнє. Рано-вранці - а до церкви, що в сусідньому селі, шість з гаком кілометрів, - зодягшись у святкову одіж, ми родиною вирушили на відправу. Тато не забув прихопити із собою "Трійцю" - химерно зроблену напередодні свічку, мама взя-ла бутлика, а я похідну карафку. Перші повоєнні зими були багатосніжними й суворими. Дорогою то там, то там чулися людські погуки, порипування снігу - поодинці й гуртами стікався люд до "Йордану", щоб запастися на увесь рік водохрещенською джерелицею, яка вважалася цілющою, її вживали при різноманітних хворобах, змазували суглоби й хворі місця на тілі, лікували породіль при пологах, дитячий переляк, напували корів, коли вони отелювалися, скроплювали від злих духів стайні, оселі та ниви при першому весняному засіві тощо. В кожній хаті впродовж року мала обов'язково стояти під образами пляшечка з йорданською водою. І що цікаво: вона ніколи не "застоювалася", завше була свіжою й придатною до вжитку; дехто вважає, що завдяки опусканню у воду срібного хреста вона іонізується. А ось і місток через Кам'янку. На широкому плесі, скованому міцним льодом, возвеличувався хрест, що його випиляли сільські парубки із льоду. Поруч з хрестом стояв престол, також зроблений з льоду й обвитий сосновими гілками - так звані "царські врата". На відправу в церкві ми припізнилися, і процесія, супроводжувана священиком та півчою, вже прошкувала до річки. Статечніші люди несли хоругви й дерев'яного хреста. Я та й усі присутні уважно стежили, чи не пролетять поперед хоругов птиці, бо за повір'ям, якщо з'являться горобці, то буде велика смерть на дітей, коли ж граки - на молодь, а гуси - на літніх людей. На наше щастя, все було спокійно. Довкола ополонки вже стояли люди, чекаючи на відправу. Після молитви священик, нахилившись, тричі вмочив у воду срібного хреста, а дяк прихилив свічки: хор тим часом заспівав величальної: "Величаєм Тя, Живодавче Христе". У цю мить над нами один за одним випурхували голуби, що їх принесли селяни. Зробивши кілька кругів, вони полетіли геть, а мисливці, що навмисне прийшли з рушницями, вчинили несамовиту стрілянину. Од несподіванки я позатуляв пальцями вуха. Ненька нахилилися до мене, прошепотіли: - Дурненький, не бійся. Це так треба, щоб "застріляти коляду". Патрони у них пусті, лишень наповнені клейтухом. Дивися, он тато вже впіймав кілька шматків паперу - "то для бджіл добре, щоб чужі не заїдали". Озвичаївшись, я побачив, як люди кинулися до прорубу, щоб якнайшвидше наповнити посудини водою, бо саме вона буде найцілющою. Просовуючись між ними, я також намагався не відстати, та мама схопили мене за полу: - Обережно, бо там слизько. Не дай, Боже, ще в ополонку впадеш. Колись тут був такий випадок - упав хлопчик і зник під льодом, аж весною знайшли біля греблі... Кілька чоловіків, стоячи біля води, остерігали нетерплячих паломників. Набравши свячениці, ми одійшли вбік, тут же посмакували нею, а потім ненька змастили цією ж водою очі - "щоб добре бачили", вуха - "аби чули тільки гарні слова" та лоба - "щоби мудрою була голова". А вже вдома, пообіцяли мама, обітруть ще й тіло, щоб здоровим було, як вода... Через деякий час до нас підійшов і тато, тримаючи в руках запалену "Трійцю". Три вогники, полохливо похитуючись на морозяному повітрі, віддавали приємним восковим запахом. Тим часом біля ополонки, роздягнувшись, два сміливці скочили у воду, занурились по шию й тут же вилізли; обтерши мокре тіло, що парувало на морозі, натягли одіж і дременули додому. Як я дізнався, той, хто скупається на Йордана - "бо в цей день хрестили Ісуса", - цілий рік не хворітиме. Йдучи назад, я помітив, що нас одна за одною обганяють дівчата. - Бачте, як поспішають, - усміхнулися тато. - Хочуть якнайскоріше вийти заміж, бо вважається, хто першим принесе додому свячену воду, тій дівчині судитиметься щаслива доля... Не заходячи в оселю, ми з татом пішли на пасіку і саморобним кропилом освятили всі вулики. Батько при цьому не забув проказати вже відому мені молитву: - Мухи Божі, горопахи цілоденні, здоровимо вас зі святами. Зиму виганяємо, лихі сили в голоді залишаємо, вас святою водою благословляємо! Потім обійшли тік і корівник, окропили хату. Мама тим часом виставили на стіл пісні страви, і вони смакотливо залоскотали ніздрі, адже ми ще не їли. Скуштувавши ще раз свяченої води, сіли за стіл. Тато при цьому сказали: - Ну що ж, сьогоднішнім днем проводжаємо зимові свята. Дай, Боже, діждати їх при здоров'ї та злагоді і наступного року! Спочатку скуштували пісних, а потім і скоромних страв. Тато з мамою з цієї нагоди підняли чарки, а мені залишилося поринути в сумні спогади, що так швидко зійшли ці веселі різдвяно-новорічні празники - з колядками і щедрівками, з вертепними дійствами: Колядою, Меланкою, Козою, засіванням, Дідухом, проганянням куті й закликанням морозу на вечерю, всілякими ворожіннями та прогнозуванням... Усі ті дійства, що запам'яталися з дитинства, на все життя залишили незгасну пам'ять загадкового й дивовижного світу, казкової ейфорії, оповитої високою поетикою духовного самоочищення. Бурхливий час нещадно знищив усе, залишивши нам насолоджуватися спогадами і джерелознавчими свідченнями. Стосовно походження свята Водохрещ існує кілька думок. Одні дослідники, зокрема і О. Воропай, вважають: Йордан - "це чисто християнський звичай, що прийшов до нас на Україну разом із християнством і посів одне з найпочесніших місць серед традиційних свят нашого народу". Натомість С. Килимник дотримується думки, що це свято, певною мірою, випадає з різдвяного циклу, мовби стоїть осторонь; воно сягає корінням у дайбозькі часи, і було присвячене "чистителю і святителю давнини - воді, вигнанню зими та вшануванню і прискоренню приходу весни". Справді-бо, цілий каскад обрядодій - свячення води, випускання голубів чи інших птахів, "застрілювання коляди" як злих сил, зосібна зими - символізувало поворот сонця на весну. Зрештою освячення води - обряд безпосередньо дайбозький, тому первісна назва "Водохреща" пізніше підмінилася християнським "Йордан", себто назвою річки, на якій хрестили Ісуса. Попередній термін ми знаходимо вже в Іпатіївсь-кому літописі під 1148 роком, де мовиться: "в неділю по Водохрещах". У цей час, тобто опівночі "вода перетворюється у вино", і про це існує безліч легенд та переказів. Як засвідчують сучасники, в Києві щороку на Водохреща сходилося майже все населення, як на велике дійство освячення води на Дніпрі, а найспритніші юнаки прагли неодмінно скупатись. У процесі реформації нової релігії створився своєрідний симбіоз, а тому, як слушно зауважував Ф. Колесса, маємо чимало ускладнень. "На слов'янському грунті наступило поплутання християнських та апокрифічних елементів із пережитками передхристиянського світогляду, наслідком якого було й переношення мітологічних зображень на християнських святих (Юрія, Миколу, Василія, Іллю) і творення нової, християнізованої мітології". Про давньодайбозьке походження цього свята говорять і регіональні обряди. На Гуцульщині існував звичай, коли хлопці на Водохреща водили своїх дівчат до ополонки - "щоб сі умила і красна була", а в інших місцевостях по обіді юнки самі йшли до річки вмиватися. Цікаві обрядові сюжети зафіксував у центральних губерніях України і Павло Чубинський. До Водохрещ жінки намагалися не полоскати у воді білизну - "бо там чорти сидять і можуть вчепитися". Вважалося, що коли священик опускав хреста у воду, вся бісувата й нечиста сила вистрибує геть і залишається назовні доти, доки котрась із жінок не прийде прати білизни. Отоді вони знову пірнають у воду. Ось чому свекрухи забороняли своїм невісткам упродовж тижня по Водохрещах ходити з білизною до річки - "щоб більше вигибло нечистої сили од йорданських морозів". Натомість дівчата у посвячену воду клали калину чи коралі й умивалися, аби щоки були рум'яними. Загалом до Водохрещ - упродовж усіх трьох свят - жінки не ходили по воду; це мали робити лише чоловіки, за що молодиці на "посвятки" (наступного дня) ставили могорича - "за те, що справно виконували свої обов'язки". По обіді на Водохреща, як уже освятилася вода, на Лівобережній Україні парубки розігрували "орден" - хрест з льоду. Між обома сусідськими селами вчиняли бійку навкулачки; чий гурт перемагав, тому й залишався "йорданський хрест". На всьому терені в цей час уже не виконували колядок, окрім церковних обходів своїх парафіян з "малюванням хрестів" на дверях. Проте на Буковині, як засвідчує Яків Головацький, зберігся звичай, коли парубки обходили односельців і співали їм величальних пісень такого змісту: Гей, ви, пане господарю, Щасти, Боже, із Йорданом, І з водищев, і з царицев, З усім домом, з усім добром, І з твоєю дружиною, І з твоєю челядкою, І з синами-соколами, І з дочками, як чічками. Господарю, як королю, Щасти, Боже, з усім двором, І з челядкою багатою, І з роями, і з ланами, І з сусідами, і з панами, І з Господом Христом Богом, На здоров'я, на літ много! Ось так непомітно і завершувалась ціла вервечка свят зимового циклу. Селяни вже думали про майбутній урожай. На Полтавщині, скажімо, господарі виводили на вулицю молодих лошат та волів, щоб "об'їздити" - привчити їх до майбутньої праці, їздили переважно верхи на конях доти, доки тварина не спотіє, а тоді кропили свяченою водою. Подібний обряд в деяких селах - запрягання в сани молодих лошат та волів, так зване "гуртове об'їждження" - влаштовували і на Новий рік. У народі свято вірили: з того часу, коли пролунали перші постріли при "розстрілюванні коляди", вовки полишали тічки й розбігалися по своїх барлогах. Тому коли в лісі надвечір і зустрінеться хижак, йому потрібно сказати: "Де ти, вовче, був тоді, як Ісуса Христа на Йордані кропили?" - і він, злякавшись, кинеться геть. На Водохрещі намагалися запрогнозувати й погоду. Коли на Водохреща риба табунами ходить - на рої добре. На Водохрещі день теплий - буде хліб темний. Якщо хмариться - хліба буде вдосталь. Йде лапатий сніг - на врожай. Якщо зоряна ніч - вродяться горіхи і ягоди. Коли на Водохрещі випав повний місяць - бути великій воді. Удень іде сніг - на врожай гречки: вранці - ранньої, в обід - середньої, а ввечері - для пізньої. Якщо вдень з'явився іній, то у відповідний день треба сіяти пшеницю. Під час освячення води йде сніг - добре роїтимуться бджоли і колоситимуться хліба. Якщо на Водохреща день ясний, сонячний, то хліба будуть чисті, а якщо хмурий, небо вкрите хмарами - у колосках буде багато "сажки". Попіл після різдвяних свят не можна зберігати ні в хаті, ані в дворі, бо буде пожежа; увечері на Водохреща його треба винести на річку і висипати на лід. Найміцнішими, як уже мовилося, вважалися йорданські холоди. "Яскраві хрещенські морози, - казали з цього приводу, - городять білі ярки". Але невдовзі вони почнуть слабнути, бо - "Тріщи не тріщи, а вже минули Водохрещі".
"Кримська Свiтлиця" > #4 за 21.01.2005 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=2853
|