Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4446)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4117)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2114)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1844)
Крим - наш дім (1031)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (311)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (203)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
К╤ЛЬК╤СТЬ СКАРГ НА ДОТРИМАННЯ ЗАКОНУ ПРО МОВУ ЗРОСТА╢
Значний стрибок у ставленн╕ до мови стався власне п╕сля повномасштабного вторгнення Рос╕╖…


НА ХЕРСОНЩИН╤ В╤ДКРИВСЯ ПЕРШИЙ ФЕСТИВАЛЬ «Р╤ДНА МОВА - ШЛЯХ ДО ПЕРЕМОГИ»
Укра╖нська мова об’╓дну╓ укра╖нц╕в у боротьб╕ та в нац╕ональн╕й ╕дентичност╕…


УКРА╥НЦ╤ ВИЗНАЧИЛИСЬ, ЧИ ТРЕБА РОС╤ЙСЬКА У ШКОЛАХ
42% укра╖нц╕в п╕дтримують збереження вивчення рос╕йсько╖ мови в певному обсяз╕.


МОВА П╤Д ЧАС В╤ЙНИ СТАЛА ЗБРО╢Ю
В Укра╖н╕ в╕дзначають День писемност╕ та мови.


МОВИ Р╤ДНО╥ ОБОРОНЦ╤
Сьогодн╕шня доб╕рка поез╕й – це твори кримських укра╖нських педагог╕в-поет╕в…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #8 за 18.02.2005 > Тема "Урок української"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#8 за 18.02.2005
РІДНА МОВА - БАРВІНКОВА
Євген РЕГУШЕВСЬКИЙ.

21 лютого Україна разом зі всіма народами земної кулі відзначає Міжнародний день рідної мови.

Світова спільнота запровадила це гуманітарне свято для людства як свідчення розуміння вирішального значення рідної мови у культурному, економічному, політичному розвитку кожного народу.
Мова є найважливішою національною ознакою народу. Рідна матір, рідна мова, рідна земля - це ті три найважливіші цінності, які роблять людину сином чи донькою конкретного народу. Щоб позбавити народ національного чуття, національної свідомості, національної пам'яті, потрібно позбавити його рідної мови.
Це прекрасно розуміли більшовицькі ідеологи, які, щоб тримати в цілості багатонаціональну радянську імперію уже в кінці 20-х і особливо на початку 30-х років ХХ століття різко відкинули ідею перших по-жовтневих років "кожен народ може успішно розвиватись лише за допомогою рідної мови" і відмовилися від практики "культурного будівництва" у союзних республіках рідною мовою. Най-потворніші заходи тоталітарної великодержавно-комуністичної політики особливо проявились у сусловсько-брежнєвський період, коли:
- на партійно-державному рівні було офіційно проголошено денаціоналізацію "неруських народів" Радянського Союзу і формування "єдиного радянського народу";
- коли російська мова була офіційно проголошена у партійній програмі і стала фактично єдиною державною мовою і мовою міжнаціонального спілкування в СРСР;
- коли обов'язкове вивчення російської мови запроваджувалося з першого класу у всіх національних школах;
- коли вивчення рідної мови у союзних республіках стало "добровільною справою", рідна мова вивчалась дітьми за бажанням батьків;
- коли у всіх автономних республіках СРСР рідною мовою була лише початкова школа, а більша половина національних середніх шкіл у союзних республіках перетворювалася на школи з російською мовою навчання (у Києві, наприклад, українських шкіл було майже у 50 разів менше, ніж російських);
- коли учителям російської мови доплачували 25% до зарплати;
- коли мовою викладання у всіх вузах СРСР фактично стала російська мова;
- коли наукові дослідження у союзних республіках велись лише російською мовою, а дисертації на здобуття наукових ступенів дозволялось писати і захищати лише російською мовою;
- коли у національних республіках шкільні підручники з рідної мови заборонялось називати "Рідна мова" (чи "Граматика рідної мови"), бо це вважалось проявом націоналістичного сепаратизму (лише в Росії була "Родная речь");
- коли дослідження проблеми "Рідна мова" було вилучено з лінгвістики, філософії, етнографії, психології, а термін "рідна мова" тлумачився в енциклопедії як "мова, якою спілкується людина від народження".
Отже, рідну мову вважали не генетичним явищем, а ситуативним, тобто поняття "рідна мова" підмінюється поняттям "мова первинного, початкового спілкування людини, мова, якою почала людина спілкуватись після народження". Доречно тут запитати: яку ж мову з цього погляду слід вважати рідною, наприклад, у негритянського дитяти, яке народилось у Африці, але немовлям було усиновлене в Англії (факти такі не поодинокі) і, зрозуміло, нові батьки навчили цю дитину англійської мови. Ясно, що для такої людини рідна мова та, якою розмовляли рідні
батьки, а мова англійська - мова первинного спілкування. Весь світ рідну мову і національність людини визначає за матір'ю. І не випадково ж у більшості народів рідну мову ще називають, як і в Україні, материнською: "mother longe" (англ.), "langue maternelle" (франц.), "lingua materna" (італ.), "muttersprache" (нім.), "анатіль" (кримськотатар.) і т. п.
Офіційним тоталітарним мовознавством було навіть "науково" обґрунтовано, що в СРСР кожен народ має дві рідні мови, що "другою рідною мовою для кожного громадянина СРСР є російська мова". Так, наприклад, стверджували академіки Ю. Д. Дешерієв та І. Ф. Протченко у своїй праці "Развитие языков народов СССР в советскую эпоху" (М., 1968 р., с. 119), яка кілька разів перевидавалась і була тоді на-стільною книгою для тих вчених, які займались проблемами національно-культурних та мовних відносин. Рідна мова, як і рідна мати, у кожної людини є і може бути лише одна.
Певний час в офіційній радянській науці почало дебатуватись питання про те, яка мова краща (чи найкраща). У народі тоді навіть виникла іронічна приказка: "Усі мови у нас (тобто в СРСР) рівні, але найрівніша - російська". Сама постановка питання про те, яка мова краща (найкраща) є провокаційною. Найкращою для нормальної людини є її рідна мова: для німців - німецька, для французів - французька, для росіян - російська, а для українців, зрозуміло, - українська. І це не просто слова. Для кожної людини рідна мова - не лише найзручніший засіб спілкування, але і внутрішній психологічний світ людини. Великий український мовознавець О. О. Потебня у своїх працях "Думка і мова", "Мова і народ" відзначав, що людина живе з рідною мовою і в рідній мові: рідною мовою людина думає, спілкується, сприймає, бачить, оцінює і відтворює оточуючий світ.
Вивченню, дослідженню української мови я присвятив більшу частину свого життя - п'ятдесят років із сімдесяти одного року мого земного буття. І це, хочу думати, дає мені право говорити про мою рідну укра-їнську мову. Українська мова - це прекрасна в усіх відношеннях мова, як і абсолютна більшість мов сучасних цивілізованих народів. Українською мовою перекладено Святе Письмо, українською мовою створено багатющу і всесвітньо відому художню літературу, чудовий український фольклор (лише майже півмільйона народних пісень), українською мовою вперше видано енциклопедію із найновішої і найперспективнішої галузі наукових досягнень людства - з кібернетики. Українською мовою існує велика і різноманітна культура українського народу.
Українці! Не цурайтеся, а любіть, поважайте, гордіться своєю мовою, захищайте, зміцнюйте і розвивайте її. Не допускайте, щоб ваші діти відмовлялись (або забували) мову матері, мову своїх предків. У народі не випадково кажуть, що наша мова барвінкова, калинова. А калину і барвінок українці вважають національним оберегом, національними символами.
Отже, пам'ятайте, дорогі українці, що український народ існуватиме у світі як рівний серед рівних доти, доки житиме мелодійна і словесно розмаїта наша українська мова.

м. Сімферополь.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #8 за 18.02.2005 > Тема "Урок української"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=2918

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков