Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4452)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4125)
Українці мої... (1661)
Резонанс (2122)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1052)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (242)
Бути чи не бути? (323)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (207)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ВЕРБНА НЕД╤ЛЯ
Наш╕ традиц╕╖


ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #21 за 25.05.2007 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#21 за 25.05.2007
«У Б╤Л╤М ДОМ╤ Б╤ЛЯ СИНЬО╥ БУХТИ...»

25 ТРАВНЯ - 90 РОК╤В В╤Д ДНЯ СМЕРТ╤ МАКСИМА БОГДАНОВИЧА
 В ╕стор╕╖ кожного народу ╓ ╕мена, якими в╕н пиша╓ться. Серед них зустр╕чаються й так╕, що стали надбанням людства, бо слава ╖х здолала меж╕ кра╖н та час╕в. Я хочу розпов╕сти про свого далекого родича, видатного б╕лоруського поета Максима Богдановича, який став в╕домим завдяки сво╓му л╕тературному, громадському та людському подвигу. Його ╕м’я по праву сто╖ть поряд з ╕менами засновник╕в сучасно╖ б╕лорусько╖ л╕тератури - Янки Купали та Якуба Коласа.
 Поез╕я Богдановича, просякнута патр╕отизмом та житт╓стверджуючим пафосом, нагаду╓ св╕тло живого пульсуючого серця, яке т╕льки-но вирвалось з грудей сина слов’янських народ╕в та перелилося у незгасну з╕рку над р╕дними просторами. Задум цього досл╕дження я довго виношувала у сво╖й душ╕. Збирати ╕нформац╕ю про Максима Богдановича було дуже складно, тому що в Криму, на жаль, не вс╕ знайом╕ з творч╕стю б╕лоруського поета, не ╕сну╓ великих монограф╕й, ╕ взагал╕, ран╕ше цю тему майже н╕хто не досл╕джував.
 Тому я обрала ╕нший шлях. В╕дв╕дала Республ╕канську дитячу б╕бл╕отеку ╕м. В. Н. Орлова, де знайшла ц╕кав╕ публ╕кац╕╖, в яких розпов╕да╓ться про л╕кування поета в Криму.
А також збирала матер╕ал на основ╕ листування з╕ сво╖ми родичами, як╕ мешкають в Б╕лорус╕╖. Через листи я змогла отримати ╕нформац╕ю та коп╕╖ фотокарток з музею поета, що знаходиться у М╕нську.

 ДИТИНСТВО Й РАННЯ ТВОРЧ╤СТЬ
 Житт╓вий шлях Максима Богдановича був недовгим, але дуже насиченим. За сво╖ двадцять п’ять рок╕в в╕н зробив великий внесок у б╕лоруську л╕тературу: залишив глибоку сво╓р╕дну л╕рику, поеми, балади, написан╕ за народними мотивами, художн╕ переклади з рос╕йсько╖ та св╕тово╖ класики; писав публ╕цистичн╕ статт╕, працював над створенням букваря й хрестомат╕╖ для б╕лорусько╖ школи.
 Максим Богданович народився 9 грудня 1891 року в М╕нську у родин╕ вчителя-етнографа, народовольця Адама Богдановича.
 Адам ╢горович зак╕нчив Несв╕зьку педагог╕чну г╕мназ╕ю. Працюючи педагогом, захоплювався етнограф╕╓ю, вивчав ╕ збирав фольклор, був високоосв╕ченою людиною передових погляд╕в. Його етнограф╕чн╕, л╕тературознав-ч╕ та мовознавч╕ прац╕ ув╕йшли в ╕стор╕ю б╕лорусько╖ та рос╕йсько╖ культури, були поц╕нован╕ фах╕вцями.
 Мати поета, Мар╕я Опанас╕вна, була ж╕нкою доброю, веселою, гарною, з ╕скринками у очах та з чудовою довгою косою. Вона мала спец╕альну музичну осв╕ту, добрий голос. Серед п╕сень, як╕ любила виконувати, був
романс «П╕вн╕чна з╕рка» М. Глинки. ╤ п╕зн╕ше, через багато рок╕в, поет не раз слухав у грамофонному запис╕ хвилюючу мелод╕ю свого дитинства.
 Коли Максиму було п╕вроку, родина пере╖хала в Гродно. Оселилися Богданович╕ на околиц╕ м╕ста. На подв╕р’╖ р╕с невеликий сад, навколо були лани, л╕с та р╕ка Ньоман. Жили Богданович╕ дружно й щасливо.
 Хлопчик дуже любив, коли мати грала на фортеп╕ано, ╖╖ улюблен╕ композиц╕╖ ставали улюбленими ╕ для Максима. Мар╕я Опанас╕вна багато читала, мала л╕тературн╕ зд╕бност╕. Одне з ╖╖ опов╕дань було надруковано у «Гродненських губернських в╕домостях». Дуже чуйна, уважна ╕ надзвичайно винах╕длива у вигадках р╕зноман╕тних забав для д╕тей, вона сама ╕з захопленням брала у них участь. За згадками батька, Максим сво╖м м’яким характером, енерг╕йн╕стю, уважн╕стю та спритн╕стю нагадував свою мат╕р. Образ т╕╓╖, яка подарувала йому життя, як ╕ образ Батьк╕вщини, в╕чно жив у серц╕ поета. Художньо-творча атмосфера, що панувала у родин╕ Богданович╕в, зробила великий вплив на формування таланту майбутнього поета. Але у жовтн╕ 1896 року на двадцять восьмому роц╕ життя в╕д туберкульозу померла мати... Втрата найр╕дн╕шо╖ людини глибоким болем в╕дбилася у чуйному
серц╕ п’ятир╕чного хлопчика.
 П╕сля смерт╕ Мар╕╖ Опанас╕вни Адам ╢горович з метою зм╕ни кл╕мату та збереження здоров’я д╕тей (Вадима, Максима, Льови та Н╕ни) пере╖жджа╓ в Нижн╕й Новгород. Виховувати д╕тей йому спочатку допомагала сестра Мар╕я ╢гор╕вна, а пот╕м ╖хня т╕тка по матер╕ Олександра Опанас╕вна. Майбутньому поету довелося рости далеко в╕д р╕дно╖ земл╕. Середню осв╕ту Максим отримав у г╕мназ╕╖ Нижнього Новгорода, а вищу - у Ярославському юридичному л╕це╖. В╕рш╕ почав писати ще в г╕мназ╕╖. Сп╕впрацював з газетою «Наша нива» та рос╕йськими й укра╖нськими журналами.

ДЗВ╤НКА Л╤РА МАКСИМА БОГДАНОВИЧА. ВНЕСОК В УКРА╥НСЬКУ Л╤ТЕРАТУРУ
 Першим твором Максима Богдановича, надрукованим у «Наш╕й нив╕», було невеличке опов╕дання «Музика», котре засв╕дчило, що в л╕тературу прийшов молодий, але зр╕лий письменник, який розум╕╓ призначення ╕ роль л╕тератури та мистецтва в пробудженн╕ народу в╕д довгого «летарг╕чного сну». Перш╕ в╕рш╕ поета були присвячен╕ р╕дн╕й природ╕. Вони витриман╕ у фольклорному ключ╕. Не впадаючи в стил╕зац╕ю, автор зум╕в передати безпосередн╕сть, св╕ж╕сть поетичного св╕тобачення, яким зачарову╓ нас м╕фолог╕я б╕лоруських легенд та казок.
 1913 року у м╕ст╕ В╕льно було видано зб╕рку поез╕й Максима Богдановича «Вянок», яка стала значною под╕╓ю у л╕тературному житт╕ Б╕лорус╕╖. Глибиною зм╕сту, художньою досконал╕стю вона в╕дразу ж привернула увагу читач╕в ╕ л╕тературно╖ критики. ╥╖ перший рецензент Антон Луцкевич дав високу оц╕нку зб╕рц╕, наголосивши, що це «справжня перлина б╕лорусько╖ поез╕╖.
╤ як у л╕тн╕й спекотний гарячий день б╕ля кришталево чисто╖ кринично╖ води осв╕жа╓ться наше т╕ло, так осв╕жа╓ душу поез╕я Максима Богдановича».
 Сьогодн╕ особливо пом╕тно: Максим Богданович належить до ус╕╓╖ сх╕днослов’янсько╖ культури. Для порозум╕ння трьох братн╕х народ╕в - укра╖нського, рос╕йського та б╕лоруського - свого р╕дного, для ╓днання й вза╓мозбагачення ╖х л╕тератур Максим Богданович у св╕й час зробив так багато, як н╕хто ╕нший. Особлив╕ заслуги поета перед Укра╖ною.
 Богданович був пол╕глотом. В╕н оволод╕в укра╖нською мовою, та ще так, що м╕г в╕льно нею писати. У сво╖х статтях поет висловив так╕ думки про ╕сторичне минуле, культурну спадщину, тогочасний стан мови укра╖нц╕в, як╕ вони сам╕ ╕з цензурних м╕ркувань та й деяких ╕нших причин висловити не могли.
 Великий ерудит, палкий прихильник народно╖ осв╕ти, Богданович показу╓ Укра╖ну у р╕зноман╕тних ракурсах. В╕н пише статт╕ ╕сторико-етнограф╕чного характеру («Укра╖нське козацтво», «Червона Русь», «Галицька Русь», «Угорська Русь»), самост╕йн╕ л╕тературн╕ нариси-огляди («Образи Галичини в художн╕й л╕тератур╕»), невелик╕ реценз╕╖ на окрем╕ видання. Говорячи про зах╕дноукра╖нську л╕тературу, Богданович посила╓ться на творч╕сть М. Шашкевича, Ю. Федьковича,
В. Стефаника, Л. Мартовича, Н. Кобринсько╖, О. Кобилянсько╖. В╕н досл╕джу╓ творч╕сть найвидатн╕шого укра╖нського письменника Т. Г. Шевченка.
 Богданович п╕шов дал╕ в╕д багатьох сво╖х сучасник╕в, як╕ т╕льки переносили гасла Шевченка на б╕лоруський ╜рунт. В╕н зробив неможливе: проник у святая святих Шевченково╖ поез╕╖. Вступив у не╖, як у храм. З г╕дн╕стю сина, учня ╕ посл╕довника.
 Шевченкове слово (це видно хоча б ╕з перел╕ку Кобзаревих твор╕в, що ╖х Богданович переклав рос╕йською мовою) хвилювало його. Вихований у рос╕йському середовищ╕, де факти, особистост╕, явища нац╕ональних л╕тератур штучно п╕дганялись п╕д «общерусские» шаблони, Богданович зац╕кавився «секретами» поетично╖ творчост╕ укра╖нського Пророка, намагаючись шляхом проникнення в творчу лаборатор╕ю Ген╕я з’ясувати природу ╕ велич його таланту.
 Богдановичу належать дв╕ статт╕ про Шевченка - «Краса ╕ сила» та «Пам’ят╕ Шевченка». Його шевченкознавч╕ досл╕дження ╕ сьогодн╕
не втратили сво╓╖ актуальност╕. Розкриваючи красу твор╕в Кобзаря, б╕лоруський поет особливо наголошував на ╖хньому могутньому духовному заряд╕ ╕ висок╕й моральност╕.
 Досл╕дник, популяризатор, пропагандист укра╖нсько╖ л╕тератури Максим Богданович переклав б╕лоруською та рос╕йською мовами багато твор╕в й ╕нших укра╖нських письменник╕в: ╤. Франка, В. Стефаника, М. Коцюбинського, В. Cам╕йленка, О. Олеся та ╕нших.
 Усе це виклика╓ особливу повагу до Богдановича, до його особи, до творчост╕ письменника на братн╕й Укра╖н╕. Перш╕ переклади в╕рш╕в Максима укра╖нською мовою з’явилися у льв╕вському «Л╕тературно-науковому в╕снику», ув╕йшли до прац╕ укра╖нського вченого ╤. Св╓нц╕цького «В╕дображення б╕лоруського письменства» (1908). Як ориг╕нальний наглядний матер╕ал в╕рш╕ поета друкувалися у п╕дручниках з теор╕╖ л╕тератури. Поетичн╕ твори Максима Богдановича дв╕ч╕ видавалися укра╖нською мовою окремими виданнями. У 1929 роц╕ п╕д назвою «В╕нок» (зб╕рка «Вянок», що вперше вийшла у 1913 роц╕) в укра╖нському переклад╕
╕ з великою передмовою М. Драй-Хмари. У 1967 роц╕ книга Богдановича «Л╕рика» вийшла у сер╕╖ «Перлини св╕тово╖ л╕рики» у колективному переклад╕ укра╖нських поет╕в. Видання супроводжу╓ться досл╕дницьким л╕тературознавчим нарисом активного д╕яча б╕лорусько╖ л╕тератури в Укра╖н╕ ╤вана Денисюка.
 Ще у 1913 роц╕, п╕сля виходу першо╖ та ╓дино╖ сво╓╖ прижитт╓во╖ зб╕рки, Максим Богданович мр╕яв про видання нових зб╕рок сво╖х в╕рш╕в. Нав╕ть нам╕чав назви задуманих книжок: «Маладзик», «Красав╕к», «Персценак», «Шипшина». Але п╕дсумову╓ сво╖ спод╕вання сумовито: «П╕дготувати ц╕ книжечки, мабуть, не встигну...» Тому що вже був хворим на туберкульоз. Наполеглива праця, погане харчування та р╕зн╕ негаразди в╕д пол╕тично╖ атмосфери в той час у М╕нську пог╕ршували стан його здоров’я. Л╕кар╕ радили Максиму ╖хати до Криму, де ще був шанс одужати.

 МАКСИМ БОГДАНОВИЧ ╤ КРИМ
 Доля зв’язала юного поета з Кримом уперше у 1909 роц╕. Батько прив╕з хворого в╕с╕мнадцятир╕чного сина до Ялти та влаштував у панс╕онат на молочн╕й ферм╕ п╕д назвою «Кур╕нь», що знаходився неподал╕к в╕д Чеховсько╖ «Б╕ло╖ дач╕». Ялтинський л╕кар сказав, що туберкульозний процес у легенях почався, але ще на ранн╕й стад╕╖, - одужа╓.
 Життя у «Курен╕» прот╕кало весело. Було багато молод╕, серед не╖ д╕вчина, з якою Максим познайомився ╕ пот╕м, з Ярославля, деякий час листувався. Ця д╕вчина, М. А. К╕д╕цина, померла ще за життя Богдановича. Б╕льше про не╖ н╕чого не в╕домо: не залишилось фотозн╕мк╕в, листування загубилося разом з арх╕вом Максима. Але ╖й поет присвятив один з найкращих сво╖х в╕рш╕в - «Темрява».
 Час, проведений в Ялт╕, п╕шов на користь Максиму. Ялтинський та ярославський л╕кар╕ не знайшли у легенях н╕чого тривожного, та й на вигляд в╕н був здоровим. Перебуваючи в «Курен╕» в╕н робив начерки до багатьох сво╖х твор╕в, як╕ зразу п╕сля повернення з Ялти були
опубл╕кован╕.
 Вдруге Максим Богданович в╕дпочивав у Старому Криму в 1915 роц╕. Ось як в╕н писав у нарис╕ «З л╕тн╕х вражень», який було надруковано у «Рос╕йському екскурсант╕»: «Я майже ц╕ле л╕то пролежав у саду п╕д черешнею, до чого, власне, ╕ зводиться весь курс л╕кування у Старому Криму. Життя тут до того ж просте й дешеве, що й збира╓ сюди кожного л╕та 150-200 «курортник╕в». ╤нших, зрештою, приваблю╓ м╕стечко саме по соб╕. Воно тихе, спок╕йне, в ньому можна в╕дпочити в╕д метушн╕, в╕д пост╕йного напруження нерв╕в». Богданович ходив на прогулянки, спостер╕гав за курортною публ╕кою, в╕дв╕дував стародавн╕й в╕рменський монастир.
 Третя ╕ остання подорож до Криму стала фатальною. Цього разу Максим ╖хав до Криму як у вигнання. ╤шовши вулицями М╕нська, в╕н, начебто прощався з м╕стом. Батьков╕ в Ярославль в╕н написав, що узяв в╕дпочинок на два м╕сяц╕, ╕ тод╕ Адам ╢горович зап╕дозрив недобре. Через листи вони домовилися зустр╕тися в С╕мферопол╕. Тому батько вир╕шив ви╖хати 28 лютого, а Максим повинен був вирушити у дорогу на два дн╕ ран╕ше.
 За Гомелем знялися так╕ зав╕рюхи, що зал╕зничн╕ роб╕тники не встигали очищувати рейки. Нарешт╕ хуртовини зовс╕м зупинили потяг на маленьк╕й безлюдн╕й станц╕╖. Три дн╕ холоду ╕ голоду. ╤ знову нелегка дорога. В кра╖н╕ в╕дбулася революц╕я... Безладдя на станц╕ях. Чотири пересадки з в╕дпов╕дним оч╕куванням пом╕тно позначилися на здоров’╖ Максима.
 В С╕мферопол╕ батька ще не було, ╕ поет по╖хав один до Ялти: туди йому дали з М╕нська рекомендац╕йний лист. Адам ╢горович, який також через громадянський безлад т╕льки через п╕вм╕сяця п╕сля домовленого часу д╕стався до С╕мферополя, знайшов лист. У ньому син пов╕домляв, що все добре - в╕н знайшов житло в Ялт╕.
 А насправд╕ все було зовс╕м ╕накше: знесилений довгою дорогою, в╕н чотири дн╕ не м╕г знайти квартири. Тому що приватн╕ панс╕они намагалися не брати тяжкохворих. ╤ ╖х, як правило, п╕дбирали окрем╕ господин╕. Отож, брати на квартиру людину, яка ╕ до важко╖ дороги, ще в М╕нську, мала змучений вигляд, не вс╕м хот╕лося; напрактикований погляд власник╕в панс╕он╕в пом╕чав все безпомилково.
 Нарешт╕ Максим знайшов к╕мнату, що винаймали п╕д житло на другому поверс╕. П╕днявшись сходами, що вели з вулиц╕, поет с╕в у к╕мнат╕ в кр╕сло ╕ сказав господин╕: «Н╕куди б╕льше не п╕ду».
 Житло було без харчування. Максим харчувався у ╖дальн╕ або купував продукти на вулиц╕. Сонячна Ял-та, притулена величавими Кримськими горами до Чорного моря, райський куточок, одне з мальовничих м╕сць ╢вропи, як розписували рекламн╕ курортн╕ дов╕дники, розхвалюючи багат╕ парки «Масандри» з ╖хн╕ми алеями кв╕т╕в, не дали, однак, полегшення хворим грудям поета.
 А у травн╕, коли на кожному кроц╕ продавц╕ кв╕т╕в були рад╕ за п’ять коп╕йок продати букет ароматних троянд, поет зовс╕м ослаб. ╤ у сво╓му лист╕ вир╕шив мужньо в╕дкритися батьку: «Здрастуй, старий вороб╕ю. Молодому горобцев╕ погано... Мокроти в мене багато, температури висок╕, дв╕ч╕ йшла кров, другим разом в╕дпльовував я ╖╖ дн╕в ╕з десять, але з т╕╓╖ кровотеч╕ з л╕жка вже не встаю - ослаб остаточно. Незабаром почнуться спеки, треба буде ви╖жджати з Ялти, а як у такому стан╕ по╖деш?...»
 Цей лист так ╕ залишився нев╕дправленим. Батько прочитав його, коли вже в Ялт╕ сина поховали. Телеграма про смерть прийшла до С╕мферополя на четвертий день, тому що господарка квартири Мар╕я Цемко знайшла т╕льки ярославську адресу. Вона оп╕сля ╕ розпов╕ла про останн╕ дн╕ Максима.
 Поет вже к╕лька дн╕в не вставав з л╕жка. Намагався встати, але сильне запаморочення примусило лежати нерухомо. Душив кашель. Господарка зрозум╕ла, що ╖╖ квартиранту погано. В╕н н╕чого не просив. Т╕льки якось сказав про те, що йому здався запах суниц╕. Як багато ╖╖ вл╕тку в р╕дн╕й Б╕лорус╕╖. Мар╕я Цемко п╕шла у пошуках яг╕д. Якимось дивом ╖й вдалося знайти жменю суниц╕ ╕ принести Максимов╕. Вранц╕, коли вона переступила пор╕г к╕мнати хворого, ╖й здалося, що в╕н спок╕йно спить: в╕дкинув одну руку п╕д подушку, а у друг╕й тримав зб╕рку в╕рш╕в. Б╕ля л╕жка, перетворившись у маленький мокрий жмуток, червон╕ли суниц╕. На п╕длоз╕ лежав з╕м’ятий аркуш паперу. Вона
обережно розпрямила його та прочитала рядки, адресован╕ батьку. Двадцятип’ятир╕чний поет п╕шов з життя в самотност╕. Поруч, п╕д рукою була ╓дина прижитт╓ва зб╕рка в╕рш╕в «Вянок». А на аркуш╕ останн╕ рядки:

У кра╕не светлай,
дзе я ╝м╕раю,
У белым доме ля с╕няй бухты,
Я не самотны, я кн╕гу маю
З друкарн╕ пана
Марц╕на Кухты.
В кра╖н╕ св╕тл╕й,
де я помираю,
У б╕л╕м дом╕ б╕ля синьо╖ бухти.
Я не самотн╕й, я книгу маю
З друкарн╕ пана
Мартина Кухти.

 Максим Богданович помер 25 травня 1917 року. Через чотири дн╕ на ялтинському кладовищ╕ бачили вбиту горем людину. Батько поета довго, опустивши голову, сид╕в б╕ля св╕жого земляного горбка. Плеч╕ його зр╕дка здригалися. Лихо його справд╕ було невт╕шним.
 Йшли роки. На могил╕ Максима Богдановича з’явився пам’ятник. Земляки з Б╕лорус╕╖ привезли й посадили «р╕дний, забутий вс╕ма васильок», до якого поет колись звертався, як до друга: «М╕й друже, згадаймо в багат╕й чужин╕ про б╕дну далеку свою сторону». П╕зн╕ше прах поета хот╕ли перевезти на Батьк╕вщину в Б╕лорус╕ю. Але пот╕м вир╕шили залишити, тому що в╕н ╓ символом об’╓днання трьох слов’янських народ╕в. А точн╕ше: народився Максим Богданович в Б╕лорус╕╖, р╕с ╕ навчався в Рос╕╖, а помер на земл╕ Укра╖ни.
 Ян╕на ЩЕРБАНЬ,
учениця 11-В класу НВК «Школа-л╕цей» м. Саки, переможниця л╕тературних конкурс╕в школяр╕в Криму «Ми д╕ти тво╖, Укра╖но!».

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #21 за 25.05.2007 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4795

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков