Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #48 за 30.11.2007 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#48 за 30.11.2007
ДИТЯЧА Л╤ТЕРАТУРА - М╤Й Б╤ЛЬ ╤ МОЯ ДОЛЯ"

Л╤ТЕРАТУРА

27 листопада в╕домому укра╖нському дитячому письменников╕, феодос╕йцю ╢вгену Б╤ЛОУСОВУ виповнилося 55 рок╕в. Це ╕м’я добре в╕доме не лише кримському читачев╕. Адже в актив╕ письменника чотири десятки книг р╕зних напрямк╕в, багатотисячн╕ тираж╕, почесн╕ звання й нагороди: звання Лауреата Прем╕╖ Автономно╖ Республ╕ки Крим за сер╕ю книг про ╕стор╕ю Криму, почесне звання Заслуженого д╕яча мистецтв Автономно╖ Республ╕ки Крим за багатор╕чну роботу в царин╕ дитячо╖ л╕тератури. ╢.Б╕лоусов - ╓диний кримчанин, в╕дзначений за створення пов╕ст╕-казки про дитинство Т. Г. Шевченка "Тарасове перо" Прем╕╓ю Каб╕нету М╕н╕стр╕в Укра╖ни ╕мен╕ Лес╕ Укра╖нки. А ще в╕н - ╓диний дитячий письменник незалежно╖ Укра╖ни, в╕дзначений за книгу "Опов╕дання про маленьку Коп╕йку та велику Гривню" дипломом М╕жнародно╖ Ради з книг для д╕тей IBBY (ЮНЕСКО).
╤ хоча сво╖ми першими кроками в л╕тературну творч╕сть ╢вген Васильович вважа╓ ╕стор╕ю з╕ ст╕нгазетою, яку в╕н випустив разом ╕з батьками ще в третьому клас╕, головне, я гадаю, в╕дбулося в "Артеку". У 1972 роц╕ в╕н почав працювати п╕онерським вожатим у табор╕ - ╕ водночас сп╕вроб╕тничати з кримськими газетами. В "Артеку" народилися перш╕ книги - "Аркад╕й Гайдар у Криму", "Легенди "Артеку", "Казка старого Аю-Дага".
Не можна сказати, що шлях дитячого письменника легкий ╕ встелений трояндами. Адже усп╕х дитячого письменника, на думку ╢. Б╕лоусова, визнача╓ться р╕внем цив╕л╕зованост╕ держави. А держав╕ часто не до л╕тератури. Але чим особисто мен╕ ╕мпону╓ цей автор - в╕н не чека╓, коли нарешт╕ кра╖на повернеться до л╕тератури, а шука╓ сво╖ шляхи, сво╖ п╕дходи до серця маленького читача: "Боротьба за усп╕х - справа кожного окремо взятого л╕тератора. Приклад мого усп╕ху - скор╕ше, виняток з правил. Визнання читача залежить в╕д таланту й вкладено╖ прац╕. Не можна писати книги у вих╕дн╕ або у випадково викро╓н╕ хвилини. Письменницька праця, як ╕ будь-який ╕нший профес╕йний вид д╕яльност╕, вимага╓ профес╕онал╕зму".
З його думками можна й хочеться сперечатися, але не можна залишатися байдужим. Така ця людина - зац╕кавлена у тому, щоб наш╕ д╕ти не виросли на узб╕чч╕ культури, щоб вони одержали як╕сну книгу - насолоду для розуму й серця. В╕н ремству╓ на те, що дитяч╕ поетичн╕ зб╕рки, за винятком х╕ба що видань для найменшеньких, практично не видаються масовими тиражами. В╕н спод╕ва╓ться, що ми побачимо на книжкових прилавках не т╕льки зб╕рки В. Орлова або Л. Кондрашенка, але й ╕нших: В. Утк╕на, ╤. Коз╓╓во╖.
Тому в мене виникли набол╕л╕ й актуальн╕ питання, як╕ захот╕лося поставити нашому земляку в день його юв╕лею.
╤ нехай питання були не зовс╕м святков╕, вони, я гадаю, хвилюють кожного, хто хоч трохи замислю╓ться про майбутн╓: про долю наших д╕тей.
- Яке сьогодн╕ становище дитячого письменника в Укра╖н╕?
- Як ╕ в будь-якого ╕ншого письменника - саме проблеми. У дитячого книговидання в╕дсутня державна п╕дтримка. Поточний р╕к, оголошений в Укра╖н╕ роком укра╖нсько╖ книги, усп╕шно провалений. За к╕льк╕стю книг, що випускаються на душу населення, кра╖на пос╕да╓ останн╓ м╕сце в ╢вроп╕. Дитячою л╕тературою н╕хто всерйоз не стурбований. Дуже важко виживати видавництвам. Нема╓ державно╖ програми книговидання. Купити д╕тям, кр╕м п╕дручник╕в, ще й художню л╕тературу середня укра╖нська родина не в змоз╕. В╕дсутн╕сть куп╕вельно╖ спроможност╕ наших сп╕вв╕тчизник╕в визнача╓ м╕зерн╕ тираж╕. Як насл╕док - висока ц╕на книги й неможлив╕сть виплатити письменников╕ г╕дну винагороду.
Важко писати на голодний шлунок. У б╕дн╕й кра╖н╕ - б╕дн╕ письменники.
- ╢вгене Васильовичу, невже все так безрад╕сно?
- Проблем ст╕льки, що все не перел╕чити. Але, незважаючи на вс╕ складност╕, дитяча л╕тература в Укра╖н╕ живе. Нехай невеликими тиражами, але книги виходять. Багато письменник╕в створюють добротн╕ доробки, якими, я спод╕ваюся, в╕тчизняна л╕тература буде пишатися.
- А як╕ Ваш╕ усп╕хи в цьому, юв╕лейному, роц╕?
- У р╕зних видавництвах вийшли с╕м мо╖х книг. Дв╕ перевидаються ╕ п’ять нових роб╕т. Три з них дуже "кримськ╕". За жанром це художньо-документальн╕ пов╕ст╕ для д╕тей середнього шк╕льного в╕ку. Теплою ╕ поетичною вийшла, як мен╕ зда╓ться, книжечка про талановитого л╕тератора ╕ перекладача, одного ╕з засновник╕в кримсько╖ охорони здоров’я, першого штатного л╕каря Ялти - "Степан Руданський - поет ╕ л╕кар". Спод╕ваюся, знайдуть свого читача й книжки "Амет-Хан Султан. Життя, як подвиг" ╕ "Чар╕вна голка В╕ри Ро╖к".
П’ятитисячними тиражами в Тернопол╕ виходять пов╕сть-казка для малят про дитинство Лес╕ Укра╖нки "Лесина п╕сня" ╕ для старших школяр╕в "Опов╕дання про видатних д╕яч╕в укра╖нсько╖ культури".
- Чудово! Але, можливо, Вам в╕домо про якусь та╓мницю творчост╕?
- За вс╕х час╕в ╕снували п’ять складових, що визначають усп╕х книги: "актуальн╕сть теми + новизна й ориг╕нальн╕сть + як╕сть текст╕в + ╕люстрац╕╖ й макет + пол╕граф╕я". Якщо кожна позиц╕я виконана на "в╕дм╕нно" - вся книга вийшла на "п’ят╕рку". Але головне - авторський текст. Н╕як╕ малюнки й яскрав╕ обкладинки не зроблять непотр╕б шедевром.
Тому перед тим, як здати книгу у видавництво, я витрачаю м╕сяц╕ (а ╕нод╕ й роки) кроп╕тко╖ прац╕ над словом. Одночасно працюю над к╕лькома темами й багато часу проводжу за письмовим столом.
Ще читач дуже ц╕ну╓ книгу правдиву й ц╕каву, п╕знавальну. Тому я багато працюю в б╕бл╕отеках, арх╕вах, музеях. Намагаюся щоразу придумати щось нове, не втратити ту читацьку дов╕ру, що заробив за ц╕ роки.
- Над чим працю╓те зараз?
- Другий р╕к збираю матер╕ал для книги про видатного вченого, перекладача, що волод╕в б╕льш н╕ж ш╕стдесятьма мовами, "Агатангел Кримський - син трьох народ╕в". Про себе в╕н говорив: "Я належу до тюрксько-татарського племен╕. М╕й предок - кримський мулла". Рос╕йськ╕ вчен╕ називають А. Кримського "в╕домим рос╕йським ор╕╓нтал╕стом", оск╕льки два десятил╕ття в╕н працював у Лазаревському ╕нститут╕ сх╕дних мов ╕ Московському ун╕верситет╕. Укра╖нськ╕ енциклопед╕╖ й дов╕дков╕ видання пишуть про нього як про видатного укра╖нського ученого, академ╕ка, одного ╕з засновник╕в Академ╕╖ Наук Укра╖ни.
Але нав╕ть ця слава не врятувала його. Життя А. Кримського зак╕нчилося траг╕чно. Його було арештовано ╕ в 1942 роц╕ в╕н загинув у в’язниц╕ НКВС. ╤м’я ц╕╓╖ по-справжньому видатно╖ людини тривал╕ роки було в╕ддано забуттю. Повно╖ монограф╕╖, присвячено╖ його життю, нема╓. Працюючи над книгою, я об’╖хав Волинь, працював ╕з фондами Р╕вненського обласного кра╓знавчого музею. В╕дв╕дав м. Володимир-Волинський, де народилася ця чудова людина, м. Острог, де в╕н навчався в г╕мназ╕╖. Жив у м. Звенигородка Черкасько╖ област╕. ╤з цим м╕стом пов’язано багато етап╕в життя академ╕ка. Недавно повернувся з тижнево╖ по╖здки до Бахчисарая, де ц╕кав╕ матер╕али про перебування вченого в Криму мен╕ надали сп╕вроб╕тники Бахчисарайського ╕сторико-культурного запов╕дника. На черз╕ Ки╖в, Москва, Туреччина.
Значну допомогу в систематизац╕╖ матер╕ал╕в надають мен╕ консультанти: Л. В. Матв╓╓ва - директор ╤нституту сходознавства ╕м. А. Кримського НАН Укра╖ни ╕ проректор московського ╕нституту ╕ноземних мов РАН А. А. Володарський.
Завершити книгу планую вл╕тку наступного року. ╤ щоразу спод╕ваюся на нову зустр╕ч ╕з читачем - мудрим ╕ зац╕кавленим сп╕врозмовником.
Розмовляла з ╢. Б╕лоусовим
кандидат ф╕лолог╕чних наук,
доцент О. В. РЕЗН╤К.
м. С╕мферополь.

"М╤Й ПРЕДОК - КРИМСЬКИЙ МУЛЛА"
УРИВОК З НОВО╥ ХУДОЖНЬО-ДОКУМЕНТАЛЬНО╥ ПОВ╤СТ╤ ╢. Б╤ЛОУСОВА "АГАТАНГЕЛ КРИМСЬКИЙ - СИН ТРЬОХ НАРОД╤В".
М╤СТО-САД... Палац сад╕в... Це - Бахчисарай. Заснований ханом Хаджи-Г╕ре╓м на початку XVI стол╕ття, невдовз╕ за час╕в правл╕ння Менгл╕-Г╕рея ста╓ м╕стом-садом, столицею могутнього Кримського ханства. Минав час... Злети ╕ пад╕ння, поразки ╕ перемоги...
Занепала згодом столиця. Та як викреслити з ╖╖ пам’ят╕ тисяч╕ людських доль? Щасливих та траг╕чних. Коротких, як блискавка, та довгих, немов р╕ка.
"Цей св╕т - людський город: одне п╕дроста╓, друге визр╕ва╓, трет╓ - пада╓", - говорить давн╓ присл╕в’я.
Теплими вересневими днями 1915 року в оточенн╕ групи м╕сцево╖ ╕нтел╕генц╕╖ вуличками старовинного м╕ста несп╕шно, роздивляючись на вс╕ боки, прямував стрункий худорлявий чолов╕к в окулярах. Агатангел Кримський при╖хав на землю сво╖х предк╕в.
16 вересня бахчисарайська щоденна пол╕тико-економ╕чна ╕ л╕тературна газета "Терджиман" писала: "13 вересня ц. р. бахчисарайц╕ влаштували зустр╕ч з шановним професором Лазаревського ╤нституту сх╕дних мов доброд╕╓м А. Ю. Кримським з Москви ╕ наступного дня провели його на зворотний веч╕рн╕й кур’╓рський по╖зд до Москви.
Скориставшись в╕дрядженням на свою батьк╕вщину, до Ки╓ва ╕ прямуючи до Москви, в╕н зум╕в знайти два дн╕ для ознайомлення з Кримом.
Авторитетного вченого, який знав арабську мову краще за самих араб╕в, а також всеб╕чно опанував ╕стор╕ю мусульманських народ╕в, вшанувати було доручено головному редакторов╕ Хуса╖ну Сабр╕ ефенд╕ Айвазову, який ╕ зустр╕в його.
А. Ю. Кримському приблизно сорок л╕т. Користуючись нагодою, ми запитали його, чому у нього пр╕звище "Кримський". В╕н в╕дпов╕в: "╢ багато людей, котр╕ за р╕зних обставин були змушен╕ зм╕нити рел╕г╕ю... Це стосу╓ться ╕ мене. Я належу до тюрко-татарського племен╕. М╕й предок - кримський мулла, який доводився родичем кримському ханов╕, 1696 року змушений був ви╖хати до Литви. В╕н опинився серед народу, н╕ мови, н╕ звича╖в якого не знав. Опинившись серед християнського народу, в╕н був змушений прийняти християнську в╕ру. Його охрестили п╕д християнським йменням ╕, враховуючи те, що в╕н вийшов ╕з Криму, стали називати Кримським. Значне число писаних по-арабськи документ╕в, що лишилися з тих час╕в, та ╕нш╕ докази довго збер╕галися у наш╕й родин╕ ╕ рок╕в з тридцять тому повн╕стю згор╕ли п╕д час пожеж╕..."
Хто в╕н - той загадковий кримський мулла? Як склалася його доля? Що то були за обставини, як╕ змусили слугу Божого полишити родове гн╕здо?
Знайомлюся з еп╕столярною спадщиною вченого. Натрапляю на його листи другов╕ - видатному укра╖нському письменнику ╕ громадському д╕ячев╕ Борису Гр╕нченку. 17 серпня 1901 року з Соч╕ автор пише:
"Дорогий Товаришу!.. Хт╕ли мати мою автоб╕ограф╕йку. Посилаю ╖╖... До реч╕, пита╓теся, яким робом з мене татарин. Наск╕льки мен╕ вияснилося, перший наш прад╕д, виходець ╕з ханства, мав охреститися б╕льше-менче 1698 року у Мстислав╕ в Могил╕вщин╕. Це я так виводжу з запису на старовинн╕м молитовнику. В сентябр╕ сестра моя в других перешле мен╕ наш╕ арабськ╕ документи (╖╖ батько був найстарший, ╕ через те папери позоставалися в нього), - тод╕ все знатиму точно.
Зоставайтеся здоров╕. Стискаю Вашу руку. Ваш А. Кримський". На жаль, подальша доля "арабських документ╕в" нев╕дома.
Причина ви╖зду з Криму повинна була бути досить вагомою. До того ж, треба мати на уваз╕, що мулла "доводився родичем кримському ханов╕". Тобто мав чималий громадський статус.
Родинний переказ розпов╕да╓ про те, що з Бахчисарая мулла вив╕з власну б╕бл╕отеку. Тобто людиною в╕н був не лише осв╕ченою, а й досить заможною.
Не маючи можливост╕ документально п╕дтвердити подальший житт╓вий шлях вчорашнього мулли, б╕ографи
А. Кримського зображують його таким соб╕ вт╕качем, вигнанцем. Матер╕ально забезпечений родич хана перетворився на бан╕та?
1692 - 1699 роки - час правл╕ння Сел╕ма Першого Г╕рея. Випадки видворення служител╕в ╕сламу в роки його правл╕ння досл╕дникам нев╕дом╕. Тод╕ мали м╕сце ╕нш╕ мотиви?
В╕домий укра╖нський сходознавець, професор Омелян Пр╕цак у сво╖й статт╕ "Про Агатангела Кримського" так поясню╓ ситуац╕ю: "В╕с╕мдесят╕ ╕ дев’яност╕ роки XVII ст. були дуже бурхливими в Туреччин╕, в Криму ╕ Укра╖н╕. Це часи початку розпаду Османсько╖ ╕мпер╕╖ - "Великий згон" на правобережж╕ Укра╖ни 1680-х pp. Кримськ╕ походи гетьман╕в ╤вана Самойловича 1687 p. ╕ ╤вана Мазепи 1689 р., невдала турецька облога В╕дня (1683), втрата турками Азова (1696).
Власне, остання под╕я змусила одного кримського муллу, цебто ╕сламського дух╕вника, залишити неспок╕йну столицю Бахчисарай ╕ податися на Литву. Зв’язки м╕ж Кримом та Литвою (╕ Волинню) датуються ще часами великого князя Литовського В╕товта (1392 -1430), який запрошував татарських дружинник╕в до обох сво╖х резиденц╕й: б╕ля В╕льна та Луцька. Вт╕кач-мулла оселився у Мстислав╕ (територ╕я Могильовсько╖ област╕ Б╕лорус╕╖), прийняв християнство ╕ одружився з м╕сцевою ж╕нкою (близько 1698 p.)".
З над╕╓ю отримати в╕дпов╕д╕ на сво╖ запитання ╖ду в колишню ханську столицю. У Бахчисара╖ опинився я листопадовим вечором 2007 року. Журливо мрячив др╕бний кримський дощ. Сумно дивилися темн╕ в╕кна ханського палацу. Готель "Привал" зустр╕в тишею ╕ споко╓м. Не чутно гомону турист╕в. Попереду у мене к╕лька дн╕в пошуку. Ос╕нь...
Щиро хот╕лося уявити далекого предка Агатангела Кримського - бахчисарайського муллу, який з нев╕домих нам причин полишав р╕дну землю.
Наступними днями я бродив вузенькими вуличками старого м╕ста. Спускався крутобокими схилами р╕чки Чурук-Су.
Пригадую одну з таких прогулянок. Назустр╕ч урвищем п╕дн╕ма╓ться д╕д-татарин.
- Селям алейкум! Чому Чурук-Су? Як перекласти назву р╕чки? - питаю.
- Алейкум селям! Гнила вода.
Знизу╓ плечима:
- Чому так? Людям в давнину видн╕ше було. Хитнув сивою головою та посп╕шив сво╓ю дорогою.
- Гнила вода.., - повторив я за старим, - сумна назва.
╤ того дня, ╕ наступного дощ шелест╕в не припиняючись. А я знов ╕ знов уявляв чолов╕ка, який три сотн╕ рок╕в тому збирався в дальню путь.
Важко на серц╕. Квилили сльозами дощу с╕р╕ хмари. Ст╕кали з╕ схил╕в каламутн╕ руча╖. Перекочувалася мокрими в╕д сл╕з кам╕нцями крих╕тна р╕чка-ручай. Невелика зовс╕м - якихось дев’ять к╕лометр╕в.
Чурук-Су посп╕шала назустр╕ч нев╕домому. Посп╕шала, щоб в╕ддати себе старш╕й сестр╕ - Кач╕. ╤ не спинялася н╕ на мить. Все дал╕ ╕ дал╕. До далекого заходу сонця. До далекого Чорного моря.
Мовчала Бахчисарайська долина. Мовчали сив╕ схили та скел╕-велетн╕. Багато чого вони бачили за сво╓ довге життя. Хто-хто, а вони пам’ятали муллу з╕ сво╓╖ далеко╖ юност╕. Пам’ятали, як проводжали того до далекого литовського Мстиславля.
В ╕сторико-культурному запов╕днику про громадсько-пол╕тичну ситуац╕ю у Кримському ханств╕ к╕нця XVII стол╕ття бес╕ду╓мо ╕з директором цього музейного комплексу ╢вгеном Петровим. В╕дпов╕дей на тему, яка мене ц╕кавить, нема╓. ╤м’я пращура Кримського встановити неможливо. Нема потр╕бних матер╕ал╕в у науков╕й б╕бл╕отец╕, фондах Ханського палацу, музе╖ ╕стор╕╖ та культури кримських татар.
Уявлення про давн╕й вигляд Бахчисарая дають нечисленн╕ експонати художнього музею. Але жодного документа чи будь-яко╖ згадки про загадкового кримського муллу нема╓.
Ельм╕ра Аб╕булла╓ва - науковий сп╕вроб╕тник мемор╕ального музею ╤сма╖ла Гаспринського розпов╕да╓ про видатного кримськотатарського просв╕тителя. Але серед двох тисяч експонат╕в - жодного про родину Кримських.
╤з заступником директора запов╕дника з науково╖ роботи, автором к╕лькох монограф╕й з ╕стор╕╖ Кримського ханства Олексою Гайворонським говоримо про мотиви, як╕ могли спонукати муллу покинути Бахчисарай. Що п╕дштовхнуло його в╕дмовитися в╕д батьк╕всько╖ в╕ри?
У т╕ часи було два основних, найб╕льш ╕мов╕рних, шляхи потрапляння кримських татар до Литви. Якщо це був мулла, то в╕н ╖хав, так би мовити, "окормляти" тамтешню татарську общину. Якщо дворянин, то, скор╕ш за все, в╕н вступав на в╕йськову службу до литовського князя.
Чергове питання: хто ╕ як з переселенц╕в - кримських татар м╕г зм╕нити в╕ру, ╕ нав╕що? Стан священнослужител╕в - категор╕я закрита. Випадки в╕дмови в╕д мусульмансько╖ в╕ри ╕ перех╕д в християнство представник╕в ц╕╓╖ категор╕╖ - виключно р╕дк╕сне явище. Феномен, ╕ншими словами.
Якщо мати на уваз╕ в╕йськових, то в них це було звичним явищем. Коли мурза-во╖н одружувався, нав╕ть ╕ з коханою, з посагом в╕н отримував не лише матер╕альн╕, але й ╕нш╕ блага. У випадку прийняття такою особою ново╖ в╕ри в╕дкривалася перспектива службового зростання, безпосереднього наближення до "вищого св╕ту". Наприк╕нц╕ XVII стол╕ття кримськотатарське вельможне панство було в╕льним у сво╓му прав╕ вибору сюзерена. ╤ так╕ вчинки н╕як не засуджувалися.
А от мулл╕ стати вигнанцем в т╕ часи? Це було малоймов╕рно. ╤ до того ж небезпечно. Його не мала права прийняти тамтешня община. Вигнанець не м╕г спод╕ватися на п╕дтримку сп╕вв╕тчизник╕в. Взагал╕, нестандартн╕ дол╕ не характерн╕ для того часу.
З позиц╕╖ сьогодення хочеться зробити ще одне припущення. ╤м’я йому - ж╕нка. Х╕ба не м╕г осв╕чений ╕ заможний чолов╕к зустр╕ти ту ╓дину, заради яко╖ можна було б п╕ти на см╕ливий крок? Тим б╕льше, нам в╕домо, що 1698 року в╕н одружився. Але мова йде про епоху середньов╕ччя. Кохання в т╕ роки мало невелику варт╕сть.
"Померлий в╕д кохання - собака", - говорило одне з тогочасних кримськотатарських присл╕в’╖в. Важко уявити, що в т╕ часи заради нехай нав╕ть щирого почуття людина в╕дмовлялася в╕д в╕ри. Щось под╕бне могло трапитися з ╓вропейським чолов╕ком епохи романтизму XIX стол╕ття. Але пропов╕дник ╕сламу як палкий закоханий наприк╕нц╕ XVII стол╕ття - нонсенс.
На жаль, неможливо сьогодн╕ реконструювати загадкову б╕ограф╕ю мулли. ╤ як би там не було, сучасн╕ досл╕дники можуть лише робити сво╖ припущення. Але фортуна не в╕двернулася в╕д предка Агатангела Кримського.
- Пот╕к б╕жить - п╕сок лиша╓ться, грош╕ зак╕нчуються - кисет лиша╓ться, людина вмира╓ - слава залиша╓ться, - казали в давнину кримськ╕ татари.
Про нащадк╕в бахчисарайського мулли говорить у згадан╕й нами статт╕ Омелян Пр╕цак: "╤з того мстиславського татарського роду походили дв╕ ц╕кав╕ заслужен╕ родини: Куторги та Кримськ╕ (пер. ╕з тюрк. Киримли). Брати Куторги стали в перш╕й половин╕ XIX стор╕ччя оздобою рос╕йсько╖ науки. Обидва були професорами Санкт-Петербурзького ун╕верситету: зоолог Степан Семенович (1805 - 1861) та творець антично╖ ╕стор╕╖ в рос╕йськ╕й науц╕ Михайло Семенович (1809 - 1886)".
╢вген Б╤ЛОУСОВ.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #48 за 30.11.2007 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5354

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков