Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
«З НАБЛИЖЕННЯМ НЕБЕЗПЕКИ ДО НЕ╥ ВЕРТАВ ДОБРИЙ НАСТР╤Й»
Про траг╕чну долю в╕дважно╖ розв╕дниц╕ холодноярських повстанц╕в Ольги...


НА ЗАХИСТ╤ НАШО╥ СТОЛИЦ╤
Виставка висв╕тлю╓ знаков╕ под╕╖ во╓нно╖ ╕стор╕╖ Ки╓ва…


╤СТОР╤Я УКРА╥НИ В╤Д МАМОНТ╤В ДО СЬОГОДЕННЯ У 501 ФАКТ╤
Не вс╕м цим фактам знайшлося м╕сце у шк╕льних п╕дручниках, але саме завдяки ╖м ╕стор╕я ста╓ живою...


ДМИТРО ДОНЦОВ - ТВОРЕЦЬ ПОКОЛ╤ННЯ УПА, НАСТУПАЛЬНИЙ ТА БЕЗКОМПРОМ╤СНИЙ
Тож за яку Укра╖ну? Вкотре перекону╓мося, що питання, як╕ ставив Дмитро Донцов, сьогодн╕ ╓...


ПОВЕРНУТИ ╤СТОРИЧНУ ПАМ’ЯТЬ
╤сторична пам'ять – головний феномен в╕дтворення ╕стор╕╖ сусп╕льства, кра╖ни, нац╕╖…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #48 за 30.11.2007 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#48 за 30.11.2007
ТА╢МНИЦЯ ДОВБУША

СЛ╤Д В ╤СТОР╤╥

Напевно, кожен народ ма╓ сво╖х легендарних розб╕йник╕в - народних месник╕в та борц╕в проти соц╕ально╖ несправедливост╕. Але не кожен народ ум╕╓ зробити з них м╕ф, який донин╕ вража╓ уяву сучасник╕в. Усталений образ Олекси Довбуша наст╕льки покритий лаком святковост╕ та картинност╕, що част╕ше нагаду╓ ширвжиткового гуцула з тремб╕тою, н╕ж розб╕йника, в╕д одного ╕мен╕ якого здригалося громадянство трьох держав. Правда, як завжди, виявля╓ться набагато ц╕кав╕шою за казку.

ЗАКАРПАТСЬКИЙ СЛ╤Д
Ц╕каво, що в ус╕х документах батька найв╕дом╕шого карпатського опришка записували не Довбушем, а Добошем - типово закарпатським пр╕звищем. При цьому вказувалося, що таке пр╕звисько в╕н отримав через те, що у в╕йську мав бути барабанщиком (добошем). Самого Олексу в документах весь час ╕менують Добощуком (сином Добоша). Тож можна припускати, що при в╕льному тод╕шньому ходженню через гори, кор╕ння ц╕╓╖ в╕домо╖ родини сягало Закарпаття. Власне Довбушем в╕н став уже через народну творч╕сть, яка додала милозвучност╕ пр╕звищу.
Як не дивно, але, на думку найавторитетн╕шого досл╕дника опришк╕вства Володимира Грабовецького, "столицею" Довбуша було... закарпатське Яс╕ня. Саме там отаман Карпат багато часу проводив в останн╕ роки, перебував лют╕ верховинськ╕ зими, зв╕дси вирушав у сво╖ найв╕дом╕ш╕ походи.
Ватага Довбуша не була численною - в╕д к╕лькох чолов╕к до п╕всотн╕, залежно в╕д завдань, як╕ перед собою ставили опришки. Ясна р╕ч, так╕ операц╕╖, як взяття Богородчанського замку чи облога м╕ста Турки, потребувала велико╖ к╕лькост╕ людей. Проте Степан Грабовецький нарахову╓ с╕м закарпатц╕в, як╕ д╕яли в загон╕ Довбуша. ╤ це т╕льки т╕, що в╕дом╕ з документ╕в.
Ба, б╕льше! Сп╕льником Олекси був сиг╕тський корчмар Давид, якому опришок збував награбоване майно. ╢врей був присутн╕й ╕ на останн╕й рад╕ в Яс╕нях, де Довбуш домовився, що перед зим╕влею продасть йому вс╕ статки.
Побратим╕в Олекси страчували й на Закарпатт╕. Зокрема, у тому ж Сигот╕, де в╕дбувалися д╕знання та суд. Саме судов╕ документи найб╕льше проливають св╕тло на д╕яльн╕сть опришк╕в. На жаль, через л╕нощ╕ закарпатських ╕сторик╕в нам майже н╕чого не в╕домо. На в╕дм╕ну в╕д галицьких досл╕дник╕в, як╕, по сут╕, з нуля за арх╕вними документами в╕добразили феномен народного карпатського руху.

СКУП╤ РЯДКИ ВИДАТНО╥ Б╤ОГРАФ╤╥
Народився Олекса Довбуш у 1700 роц╕. Прожив 45 рок╕в, що немало, враховуючи, що опришки, як ╕ сучасн╕ гангстери, помирали переважно молодими. Така вже в них доля.
Ще в середин╕ XIX стол╕ття вважали, що Олекса Довбуш - вигадка народно╖ творчост╕. Мовляв, народу потр╕бн╕ геро╖, от в╕н ╕ вигадав соб╕ г╕рського месника. Поки в арх╕вах Стан╕славського суду не видобули допити опришк╕в стол╕тньо╖ давност╕. ╤ тут ус╕ вжахнулися, коли побачили масштаби ╕ глибину цього повстанського руху. Так на Божий св╕т ╕ випливло ╕м’я Олекси Довбуша.
По сут╕, судов╕ документи ╕ листи шляхти того часу стали ╓диним джерелом для вивчення опришк╕вського руху. З них дов╕ду╓мося, що родина Довбуш╕в належала до найб╕дн╕ших у сел╕ Печен╕жин, що б╕ля Коломи╖. Вона нав╕ть не мала сво╓╖ хати, а тому зн╕мала куток у багатшого селянина. Батько Василь в╕вчарив, у чому йому допомагали й дво╓ син╕в - Олекса та ╤ван. Змалку, виростаючи на полонинах, вони в╕дчували себе в горах, як удома. Тому й могли роками нести тягар важкого партизанського життя на Верховин╕.
В╕домо, що в Олекси була ж╕нка. ╤ вона часто ходила з ватагою в походи ╕ нав╕ть зимувала з ними в останн╕й р╕к у кри╖вц╕. Про д╕тей н╕де не згаду╓ться.
Одягався Довбуш просто, як звичайний гуцул. Завжди носив ╕з собою два п╕стол╕ за поясом, бартку (сокиру) та кр╕са (рушницю). Курив люльку. В╕дзначався силою. На жаль, опис╕в його зовн╕шност╕ н╕де не заф╕ксовано. За спогадами 120-р╕чного селянина, який його бачив у дитинств╕, був в╕н чорнявий, високий та кремезний.

ПАРТИЗАНСЬКА В╤ЙНА
Зазвичай заг╕н Довбуша складався з десятка-п╕втора хлопц╕в. Головною збро╓ю була бартка, без яко╖ гуцул у гори не йде. Власне, саме сокира робить укра╖нське опришк╕вство ун╕кальним з-пом╕ж ╕нших повстанських рух╕в, де переважали лук з╕ стр╕лами, шабл╕ та нож╕ або вогнепальна зброя.
Заг╕н Довбуша д╕яв ц╕лих в╕с╕м рок╕в - аж до його смерт╕. Це т╕льки той пер╕од, про який в╕домо з документ╕в. Але, ясна р╕ч, Довбуш опришкував ╕ ран╕ше. Про силу його загону св╕дчить один промовистий факт: головнокомандувач ус╕╓╖ Польщ╕ Йосиф Потоцький вирушив сам на Гуцульщину на чол╕ двох ╕з половиною тисяч вояк╕в на придушення повстанського руху. Окр╕м ц╕╓╖ армади, горами пост╕йно нишпорив заг╕н полковника Пшелуського з╕ ста п’ятдесятьма вояками, який роками висл╕джував Довбуша. Отож регулярна арм╕я протистояла к╕льком десяткам наймит╕в, пастух╕в та зубож╕лих селян. Сп╕вв╕дношення в╕йськових сил було одне до сотн╕.
╤, попри це, заг╕н Довбуша з’являвся у найнеспод╕ван╕ших м╕сцях не т╕льки ╤вано-Франк╕вщини, Буковини, Закарпаття чи Льв╕вщини, а й нав╕ть Терноп╕льщини. Опришки д╕яли випробуваною партизанською тактикою - вноч╕ долаючи велик╕ в╕дстан╕, а вдень в╕дсипаючись у безлюдних м╕сцях. ╤ атакували там, де ╖х н╕хто не чекав. Одн╕╓ю з найусп╕шн╕ших операц╕й було взяття укр╕пленого Богородчанського замку, в якому збер╕галися велик╕ ц╕нност╕.
Збиралася ватага навесн╕, коли л╕с уже добре розпускався ╕ в ньому можна було ховатися. А на зиму вс╕ розходилися. Як правило, йшли на дальш╕ села ╕ наймалися до господар╕в, вдаючи ╕з себе звичайних селян. Н╕хто н╕кому не казав куди йде, аби на випадок провалу п╕д муками цього не вив╕дали у побратим╕в. До реч╕, Довбуш нав╕ть ночував завжди окремо в╕д ватаги. Така обережн╕сть не раз рятувала його, коли заг╕н потрапляв у зас╕дку.

ОДИН ДОВБУШ ЧИ ДВА?
╥х було дво╓ брат╕в-опришк╕в - старший Олекса ╕ молодший ╤ван, який вир╕знявся нестримною та жорстокою вдачею. Олекса був спок╕йн╕шим ╕ розсудлив╕шим. Одного разу у ватаз╕ виникла суперечка, п╕д час яко╖ ╤ван не т╕льки зарубав опришка, а й поранив барткою в ногу брата, який в╕дтод╕ став кульгати. Як не згадати знаменит╕ рядки з не менш знаменито╖ п╕сн╕ про Довбуша: "На н╕женьку наляга╓, топ╕рцем ся п╕дпира╓". Можна т╕льки дивуватися сил╕ ц╕╓╖ людини, яка, кульгаючи, могла долати так╕ велик╕ в╕дстан╕ в горах.
П╕сля т╕╓╖ сварки брати мусили роз╕йтися. ╤ван п╕шов на п╕вн╕ч - на Льв╕вщину, де орган╕зував свою ватагу. Кажуть, доходив нав╕ть до Перемишлянщини, яка тепер у Польщ╕. Д╕яльн╕сть молодшого Довбуша була теж довол╕ широкою. Володимир Грабовецький припуска╓, що, можливо, частину д╕й його загону приписують Олекс╕. Принаймн╕ можна твердити, що Довбушев╕ м╕сця, криниц╕, камен╕ та скел╕, як╕ народ поназивав на Льв╕вщин╕, насправд╕ пов’язан╕ з його братом.
А про ╤ванову вдачу багато розпов╕да╓ один факт: п╕сля смерт╕ в╕н запов╕в с╕льськ╕й церкв╕ свого ножа. На ньому було вис╕чено ╕м’я того, кого в╕н ним позбавив життя.

УБИВЦЯ ЧИ ГЕРОЙ?
То хто ж насправд╕ був Олекса Довбуш - народний месник, повстанець проти пануючого несправедливого ладу чи банальний зар╕зяка, злод╕й та граб╕жник? Як в╕домо, народ н╕коли не прославля╓ вбивць. Не осп╕ву╓ ╖х у легендах, п╕снях чи переказах. Не збер╕га╓ згадку про них стол╕ттями. Нав╕ть т╕ скуп╕ документи, як╕ в╕дом╕ дотепер, говорять, що Довбуш був неперес╕чною постаттю.
Численн╕ св╕дчення п╕дтверджують, що тут не йшлося лише про грош╕. Вони були радше засобом для ╕снування ватаги, ведення нелегкого партизанського способу життя.
Часто Олекса д╕яв як виконавець народно╖ помсти. В╕домий кат, полковник Злотницький прославився неймов╕рним насильством проти селян, за що нав╕ть був трич╕ викликаний до польського суду, який просто ╕гнорував. Повернувшись ╕з каральних акц╕й на Гуцульщин╕ до свого ма╓тку у Борщ╕в, цей звиродн╕лий шляхтич не м╕г нав╕ть спод╕ватися, що так далеко в╕д г╕р його може настигнути кара. Довбуш ╕з хлопцями пройшли чималу в╕дстань, аби помститися за народн╕ кривди.
Злотницький хот╕в в╕дкупитися, але Олекса в╕дказав: "Не по грош╕ сюди прийшов, але по твою душу, аби б╕льше людей не мучив!", ╕ власноруч його зарубав. При цьому з багатого ма╓тку н╕чого не було взято, а лише його п╕дпалено.
Тут ╕ кри╓ться пояснення того, чому ст╕льки в╕йська н╕як не могло вп╕ймати Довбуша. Просто народ був на його боц╕ ╕ не т╕льки попереджав про небезпеку, а й часто переховував. Довбуш в╕ддячував тим, що карав найб╕льших народних гнобител╕в. Ще один факт, який вир╕зня╓ його в╕д звичайних розб╕йник╕в, ╓ ман╕фест, про який згаду╓ться в арх╕вах. На жаль, сам текст не збер╕гся.
Але викладати письмово сво╖ вимоги сусп╕льству ╓ довол╕ р╕дк╕сною р╕ччю серед розб╕йництва ╕ робить опришк╕вство рухом соц╕альним ╕ осмисленим.
Ясна р╕ч, читаючи нин╕ про в╕друбан╕ голови, як╕ забиралися з собою, винищен╕ ц╕л╕ родини шляхтич╕в, не сл╕д забувати про кривав╕ звича╖ того часу. Досить т╕льки прочитати, що суд робив з╕ сп╕йманими опришками. ╥х розтягували на диб╕, прип╕кали св╕чками та металевими шинами, живими четвертували, перед цим в╕друбавши руки у л╕ктях, т╕ло розтинали на дванадцять частин, ╕ ц╕ закривавлен╕ шматки людського м’яса вив╕шували по вс╕й Гуцульщин╕. До реч╕, те саме зробили з т╕лом Довбуша. Його голова стирчала на пал╕, як ╕ голови його побратим╕в.
Про сво╓р╕дну шляхетн╕сть Довбуша згаду╓ польський письменник Ф. Карп╕нський. Опришки нахвалялися зайти до його батька, шляхтича. Д╕знавшись про це, той з╕ страху вт╕к. Удома мусив лишити ж╕нку, яка ось-ось мала привести на св╕т дитину. Для "чорних хлопц╕в" про всяк випадок наказав наготувати хл╕б, сир ╕ гор╕лку. Коли Довбуш зайшов, хлопчик, майбутн╕й письменник, уже народився. Мати пород╕лл╕ запросила хлопц╕в ╕з ц╕╓╖ нагоди почастуватися. П╕сля гостини Довбуш не т╕льки н╕чого не взяв ╕з хати, а й ще дав баб╕ три злотих ╕ попросив назвати немовля його ╕менем.

ТА╢МНИЧА СМЕРТЬ
Судилося карпатському Роб╕ну Гудов╕ померти не п╕д тортурами ката чи в╕д жовн╕рсько╖ кул╕, а в╕д руки такого ж гуцула, як ╕ в╕н. Н╕як не можучи вп╕ймати опришка, шляхта вдалася до безпрецедентного кроку. Той, хто б убив Довбуша, на все життя позбавлявся ус╕ляких повинностей, а панська земля, яку в╕н обробляв, дарувалася у власн╕сть. ╤, як бачимо, це спрацювало.
Досл╕дники повн╕стю в╕дкидають романтичну верс╕ю убивства Довбуша, викладену в народн╕й балад╕. Мовляв, Довбуш та╓мно зустр╕чався з Дзв╕нкою, дружиною Стефана, ╕ той його за це застрелив. Документи говорять про ╕нше. Збереглися три св╕дчення очевидц╕в про смерть Довбуша, в тому числ╕ й самого вбивц╕.
Село Космач Довбуш вважав "сво╖м" ╕ часто туди заходив. Тут мав велику п╕дтримку. Але декотр╕ ╜азди злакомилися на панську винагороду ╕ почали щось зат╕вати. Д╕знавшись про це, Олекса вир╕шив покарати в╕дступник╕в. Серед них був ╕ Стефан Дзв╕нчук.
Уноч╕ Довбуш ╕з двома побратимами прийшли до його хати. Але той заперся й опришк╕в не пускав. Тод╕ Довбуш п╕дважив двер╕ дрючком ╕ почав на них тиснути, намагаючись пропхатися у с╕ни. А Стефан упритул у нього вистр╕лив. В╕н ватажка поранив, ╕ опришки в╕д╕йшли.
До ранку вбивця з родиною ховалися по кущах, боючись розплати. А вдень разом ╕з панськими людьми за допомогою собаки знайшли Довбуша недалеко в л╕с╕. Вони принесли його до корчми, де ╓врей перев’язав рану, аби опришка можна було допитати. Олекса не захот╕в виспов╕датися, кажучи, що причастився ще перед тим, як став на розб╕йничу стежку. Ще його запитали про знаменит╕ Довбушев╕ скарби. В╕н в╕дказав, що вони лежать у Чорногор╕, на полонин╕. Де саме - в╕н ╕ Бог знають. Але користуватися ними буде земля, а не люди. Тримався Довбуш ╕з г╕дн╕стю ╕ невдовз╕ помер. Ось тут ╕ кри╓ться найб╕льша та╓мниця. За св╕дченнями, його було поранено в плече або руку. Рана була неважка, бо Довбуш ще м╕г ходити. З ним були два найв╕рн╕ш╕ побратими - Василь Баюрак, який ще десять рок╕в по тому продовжував його справу, та двоюр╕дний брат Довбуша Павло Орфенюк.
За опришк╕вським звича╓м важко пораненого товариша побратими вбивали сам╕, аби не д╕стався до рук ката. Якщо Довбуш був легко поранений, то чому не в╕д╕йшов дал╕ у л╕с, а лежав майже б╕ля села? Якщо був важко поранений, то чому його залишили живого?
Як так сталося, що його лишили самого найв╕рн╕ш╕ побратими? Адже дво╓ хлопц╕в могли би його нав╕ть нести. Судячи з усього, рана була несмертельною ╕ Довбуш помер в╕д втрати кров╕. При ньому не було збро╖, отже, хлопц╕ ╖╖ забрали.
Можливо, не хот╕ли пораненого зайво тривожити ╕ вир╕шили забрати його п╕зн╕ше? На користь ц╕╓╖ верс╕╖ говорить те, що, за одним ╕з св╕дчень, Довбуш був закиданий г╕ллям. Але ж мусили знати досв╕дчен╕ "чорн╕ хлопц╕", що зранку раненого вс╕ почнуть шукати. До того ж йому конче потр╕бна була перша л╕карська допомога.
Ще одна загадка: б╕ля Довбуша знайшли коновку з молоком. Значить, ╖╖ хтось прин╕с пораненому. Можливо, чекали нагоди, аби перенести його у безпечне м╕сце. Але не встигли. Та й сили у Довбуша не вистачило, аби дал╕ боротися за життя...

ВУЗЛИК НА ПАМ’ЯТЬ
Разом ╕з Кармалюком Довбуш став найв╕дом╕шим укра╖нським розб╕йником. Про нього написано з десяток роман╕в, поеми, опера, балет, знято ф╕льм, але цього все одно замало. Його постать ╕ через 250 рок╕в п╕сля загибел╕ прихову╓ в соб╕ велик╕ та╓мниц╕.
Символ╕чно, що помер Олекса Довбуш 24 серпня 1745 року, коли Укра╖на святку╓ День незалежност╕. Чому б у зв’язку ╕з цим святом не згадувати ╕ славного отамана Карпат, який боровся не т╕льки проти соц╕ального гноблення, а й нац╕онального, ╕ став уособленням свободи для м╕льйон╕в укра╖нц╕в?
Олександр ГАВРОШ.
м. Ужгород.
("Укра╖на молода",
вересень 2007 року).

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #48 за 30.11.2007 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5355

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков