Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #12 за 21.03.2008 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#12 за 21.03.2008
ПОВЕРНЕННЯ ДО ВИТОК╤В

ДОРОГА ДО ХРАМУ

УРИВОК З НЕОПУБЛ╤КОВАНОГО ╤СТОРИЧНОГО ДОСЛ╤ДЖЕННЯ «П╤Д ЗНАКОМ СВЯТОГО КЛИМЕНТА»
(Зак╕нчення. Поч. у № 10, 11).

 ВОДИ КОЗАЧО╥ БУХТИ В╤ДКРИВАЛИ «АНГЕЛЬСЬКУ ЦЕРКВУ»
 Говорячи про стародавн╕й храм св. Климента, середньов╕чн╕ джерела згадують бухту, посередин╕ яко╖, на остр╕вц╕, знаходився цей храм. Ця м╕сцев╕сть ототожнена деякими ╕сториками з нин╕шньою Козачою бухтою Севастополя: «Остр╕вець у Козач╕й бухт╕ може бути ╕дентиф╕кований як м╕сце зак╕нчення земного життя св. Климента, Папи Римського». Письменник-кримознавець А. ╤. Маркович пише: «Храм на остров╕ б╕ля Херсонеса, безсумн╕вно, ╕снував. У Х╤╤╤ ст. його бачив Рубрук, котрий про╖жджав у травн╕ 1253 р. на судн╕ з Константинополя в Сугдею (нин╕ Судак). В опис╕ сво╓╖ подорож╕ в╕н згаду╓ про остр╕в б╕ля Херсонеса й церкву на ньому св. Климента, побудовану руками ангел╕в». Ру╖ни цього храму бачив у 1795 р. академ╕к П. С. Паллас.
 У Х╤Х ст. п╕д час розкопок на остр╕вц╕ в Козач╕й бухт╕ справд╕ були виявлен╕ ру╖ни храму з в╕втарем та гроб╕вцем. Гроб╕вець перебував на р╕вн╕ моря й у дн╕ значного прибуття води (п╕д час переважних в╕тр╕в з п╕вн╕чного напрямку) опинявся п╕д хвилями. Заливання морем нижнього р╕вня храму й гроб╕вця, вважають досл╕дники, частково може пояснювати походження легенди про п╕дводний храм. Однак б╕льш╕сть л╕тератури про св. Климент╕я ╕╜нору╓ пряму вказ╕вку опис╕в середньов╕чного францисканця Рубрука, який бачив остр╕в з церквою посередин╕ бухти, а не на краю затоки п╕вденного к╕нця бухти. Посередин╕ бухти розташований ще один маленький остр╕вець, ╕ там мною особисто були п╕днят╕ з морського дна фра╜менти дахово╖ черепиц╕, керам╕чного посуду (амфор ╕ п╕фос╕в), елементи арх╕тектурних деталей, керам╕чно╖ плитки. Тому припускаю, що остр╕в, на якому знаходився храм над м╕сцем мученицько╖ смерт╕ св. Климента, був саме тут, а не там, де його досл╕джували О. Л. Берть╓-Делагард, згодом досл╕дник-аматор Костюшко-Волюжич.
 Поширення культу св. Папи Климента та р╕ст його популярност╕ отримали новий поштовх у зв’язку з д╕яльн╕стю святих Кирила ╕ Метод╕я. У 861 р. майбутн╕ св╕точ╕ слов’ян Кирило (на той час, до складання монаших об╕т╕в, носив ╕м’я Костянтин) ╕ Метод╕й зупинилися в Херсонес╕, прямуючи з м╕с╕╓ю в Хазарський каганат. Костянтин розпитував м╕сцевих мешканц╕в про м╕сце поховання св. Климента. Продовжуючи пошуки, Костянтин знайшов посередин╕ одн╕╓╖ з тутешн╕х бухт остр╕вець ╕з ру╖нами храму й склеп╕ння гроб╕вця, у якому, за переказом, в╕н ╕ знайшов мощ╕ св. Климента. Поклавши мощ╕ в один з храм╕в Херсонеса — св. Созонта, частину з них Костянтин доправив до Рима. Папа Адр╕ан ╤╤ зустр╕в рел╕кв╕ю з великою пошаною ╕ пом╕стив ╖╖ в римському храм╕ св. Климента, який побудовано на м╕сц╕ осел╕ родини святого.
 З к╕нця 860-х рок╕в культ Папи широко поширився як у Зах╕дн╕й, так ╕ в Сх╕дн╕й ╢вроп╕. Це спричинило появу нових здобутк╕в у створенн╕ церковно╖ л╕тератури та мистецтва, а також започаткувало особлив╕ урочист╕ святкування.
 Культ св. Климента Папи Римського став, поряд з╕ слов’янською л╕тур╜╕╓ю та писемн╕стю, складовою частиною кирило-метод╕╖всько╖ традиц╕╖, важливою рисою яко╖ було в╕дстоювання ╓дност╕ Вселенсько╖ Церкви. Це яскраво в╕дображено у «Похвал╕ Пап╕ Климент╕ю». Тв╕р написано учнем св. Метод╕я, ╕ в ньому говориться: «Не одна Церква, не дв╕, але увесь св╕т сьогодн╕, на згадку його з╕бравшись, Бога прославля╓».
 Початковий пер╕од становлення християнства Укра╖ни-Рус╕ був багато в чому пов’язаний з ╕м’ям святого Папи. Князь Володимир, повертаючись на батьк╕вщину п╕сля взяття Херсонеса в 988 р., прив╕з ╕з собою до Ки╓ва безл╕ч предмет╕в культу та рел╕кв╕й, серед яких була ╕ частина мощей св. Климента — «всечесна голова» святого. Побудувавши в Ки╓в╕ перший державний християнський храм — Десятинну церкву, князь Володимир саме у н╕й поклав ц╕ мощ╕. В╕дтод╕ Десятинна церква отримала свою оф╕ц╕йну назву – церква святого Климента. За його задумом, положення мощей святого Папи в Ки╓в╕ повинне було п╕дкреслити свят╕сть столиц╕ ново╖ християнсько╖ держави, освячено╖ молитвами учня св. апостола Петра.
 Св. Климент надзвичайно високо шанувався в Ки╖вськ╕й Рус╕ в перш╕ десятил╕ття п╕сля ╖╖ християн╕зац╕╖. Це пов’язано з тим, що князь Володимир — очевидно, з м╕ркувань б╕льшо╖ незалежност╕ в╕д В╕зант╕╖ – укомплектував новий ки╖вський клир не
з константинопольських, а саме ╕з херсонеських священик╕в, у яких св. Климент займав першорядне м╕сце в плеяд╕ святих заступник╕в Церкви. Ц╕лком природно, що херсонеськ╕ священнослужител╕ залучили до культу св. Папи ╕ свою слов’янську паству на Дн╕пр╕. Храми в ╕м’я
св. Папи Климента будувалися в р╕зних к╕нцях Ки╖всько╖ держави, нав╕ть у в╕ддалених п╕вн╕чних областях (наприклад, на Ладоз╕). Культ св. Климента використовувався для встановлення незалежност╕ Церкви у Рус╕-Укра╖н╕, коли сх╕днослов’янськ╕ християни в╕дстоювали перед Константинополем сво╓ право на церковну самост╕йн╕сть ╕ самобутн╕сть.
 Сх╕дними слов’янами написано не менше п’яти ориг╕нальних твор╕в про св. Климента. У Ки╖вськ╕й Рус╕ створювалися л╕тописи про Папу-мученика, найзначн╕шим з яких ╓ «Слово на в╕дновлення Десятинно╖ церкви» (Х╤ стол╕ття). У ц╕й л╕тературн╕й пам’ятц╕ автор виступа╓ проти переб╕льшення рол╕ Константинополя у становленн╕ в Рус╕-Укра╖н╕ християнства. В╕н в╕дстою╓ точку зору, що Русь-Укра╖на ма╓ власного небесного заступника – св. Климента Римського, спадко╓мця святого апостола Петра.
 Кр╕м того, князь Володимир прийняв за державний герб Ки╖всько╖ держави особистий символ св. Климента-папи — як╕р (котвицю), з яким цей святий в╕ддав життя за Христа. Через роки к╕твиця була стил╕зована у сучасний герб Укра╖ни — тризуб. У чеськ╕й нум╕зматиц╕ ╕сну╓ такий терм╕н як „Святоклимент╕вська котвиця”, а на старовинних чеських монетах ╓ зображення якор╕в. Виявля╓ться, що у катедральному храм╕ Чех╕╖ — Свято-В╕т╕вському собор╕ – теж збер╕га╓ться рел╕кв╕я святого Климента. Як вона потрапила туди: чи через святих Кирила ╕ Метод╕я, чи, може, згодом з Ки╓ва — нев╕домо. Так чи ╕накше, та на чеських монетах ╓ зображення власне „святоклимент╕всько╖ котви”. Цей символ Климента ╤ Папи Римського не став державним гербом Чех╕╖ лише через те, що чехи вже мали власний державний герб. Тож треба в╕дзначити, що Ки╖вська держава ╓дина у св╕т╕ у Х-Х╤ стол╕ттях мала християнський герб.
 У наступн╕ стол╕ття традиц╕я закр╕пила роль основного заступника Укра╖ни-Рус╕ за св. апостолом Андр╕╓м, однак шанування сх╕дними слов’янами
(╕ зах╕дного, ╕ сх╕дного обряд╕в) св. Папи Климента трива╓ й донин╕ ╕ з великими урочистостями.
 М╕сце мученицько╖ смерт╕
св. Климента ╤ Папи Римського у Козач╕й бухт╕ до сих п╕р нав╕ть символ╕чно не позначено. Б╕льше того, територ╕╖ колишнього Херсонеса, як╕ ╓ культурною спадщиною св╕тового значення, п╕дпали п╕д дикий «дерибан» севастопольських чиновник╕в й п╕д виглядом «благоустрою» поступово «заростають» приватними котеджами, а на святих м╕сцях, де ступали мученики перших рок╕в християнства, безкарно риються «чорн╕ археологи»...
 В’ячеслав ЧИЖЕВСЬКИЙ.
(Часопис Льв╕всько╖ Архи╓парх╕╖ УГКЦ «Мета»).

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #12 за 21.03.2008 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5707

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков