"Кримська Свiтлиця" > #17 за 25.04.2008 > Тема "Душі криниця"
#17 за 25.04.2008
СПРАВЖН╤ ПОЕТИ ЖИВУТЬ ╤ В ПРОВ╤НЦ╤╥
Л╤ТЕРАТУРА ДО 70-Р╤ЧЧЯ АНАТОЛ╤Я БОРТНЯКА Чомусь побуту╓ думка, що справжн╕ поети живуть саме в столиц╕. Не хот╕лося б бути таким категоричним у судженнях. На мо╓ глибоке переконання, справжн╕ (читай – талановит╕!) поети живуть скр╕зь – ╕ в столиц╕, ╓ ╖х чимало ╕ в пров╕нц╕╖, тобто в областях близьких ╕ далеких в╕д столиц╕. Гадаю, поет, проза╖к живе там, де його душу живить благодатний дух р╕дного краю, де чу╓ться первородне житт╓дайне слово, таке необх╕дне для творчост╕, де виру╓ р╕дна стих╕я життя ╕ ще дуже багато-багато чого, що надиха╓, хвилю╓, бентежить. Я не уявляю нашо╖ сучасно╖ л╕тератури без ╖╖ активних творц╕в, таких, скаж╕мо, соб╕ пров╕нц╕ал╕в-перифер╕йник╕в, як Микола Негода з Черкас, Стан╕слав Реп’ях з Черн╕гова, Петро Ребро ╕з Запор╕жжя, Микола Братан з Херсона, Серг╕й Бурлаков та В╕ктор Корж з Дн╕пропетровська, Дмитро Крем╕нь та Валер╕й Бойченко з Микола╓ва, Анатол╕й Бортняк з В╕нниц╕… На адресу останнього з╕ згаданих й хочу сказати к╕лька добрих сл╕в для читач╕в «Кримсько╖ св╕тлиц╕», бо в ц╕ прив╕тн╕ веснян╕ дн╕, а саме 27 кв╕тня, на яке припада╓ й нин╕шн╓ Великодн╓ свято, йому виповню╓ться 70 рок╕в. В╕к – сол╕дний, в╕к розкв╕ту творчого таланту. Анатол╕й Бортняк ╕з села Олександр╕вки Тростянецького району на В╕нниччин╕, народився в родин╕ вчител╕в. Його во╓нне ╕ пово╓нне дитинство, шк╕льн╕ роки проминули в сел╕ Жабокрич╕ сус╕днього Крижоп╕льського району. Зак╕нчивши навчання в Одеському державному ун╕верситет╕, Анатол╕й Бортняк працював журнал╕стом в Тульчин╕ та у В╕нниц╕. Завважте, усе пов’язано з малою батьк╕вщиною, з В╕нниччиною, за винятком тих рок╕в, коли навчався в Одес╕. Р╕дна в╕нницька земля для нього, певно ж, найдорожча, в╕н не зрадив ╖й, не пере╖хав до столиц╕, в Ки╖в, хоч, гадаю, такий талановитий майстер художнього слова м╕г би стати окрасою столичного письменства. Але талант - в╕н ╕ в пров╕нц╕╖ талант. У творчому доробку поета-в╕нничанина понад 30 книжок в╕рш╕в ╕ поем, сатиричних ╕ гумористичних твор╕в, ╓ й книга бес╕д про культуру мови «Ну що б, здавалося слова…». А що вже Бортняк-пародист – то год╕ кращого й шукати! Влучно, дотепно, гостро ╕… не образливо! Такий в╕н з лукавинкою в добрих прив╕тних очах Анатол╕й Бортняк! Живучи у В╕нниц╕, поет А. Бортняк удосто╖вся л╕тературних прем╕й ╕мен╕ Володимира Сосюри, Степана Руданського, ╢вгена Гуцала, Олекси Г╕рника, Михайла Коцюбинського, Олександра Копиленка та трьох м╕жнародних л╕тературних прем╕й (США). От вам ╕ пров╕нц╕йний поет! А ще до цього додамо, що в 70 – 80-т╕ роки А. Бортняк очолював В╕нницьку письменницьку орган╕зац╕ю. Був першим головою обласного Товариства укра╖нсько╖ мови ╕м. Т. Г. Шевченка (нин╕ «Просв╕та»). Нещодавно в одному з в╕нницьких видавництв побачила св╕т чергова зб╕рка поез╕й Анатол╕я Бортняка «Янгол-охоронець». Книжка, як на мене, одна з найкращих його книг. Книжка, як каже перес╕чний читач, дуже сильна. Сильна тим, що в н╕й дуже виразно окреслено громадянськ╕ мотиви, написано про те, що нин╕ нам, укра╖нцям болить ╕ що нас дуже хвилю╓. Це й теми в╕дродження й збереження укра╖нсько╖ духовност╕, захист р╕дно╖ мови, утвердження нашо╖ нац╕онально╖ самосв╕домост╕, ╕, звичайно ж, поет да╓ нищ╕вну в╕дс╕ч тим, хто намага╓ться принизити нашу нац╕ональну г╕дн╕сть, опаплюжити нас, укра╖нц╕в. В╕рш╕ А. Бортняка – то справжня висока громадянська л╕рика. Багато його в╕рш╕в пронизан╕ син╕вською любов’ю до Укра╖ни, до свого р╕дного народу, до отчо╖ земл╕. Чита╓ш його в╕рш╕, ╕ вони залишаються в душ╕ карбованим словом, сво╖ми крилатими виразами, на кшталт:
«Укра╖нц╕, захист╕м себе! – Щоби св╕т вважав нас укра╖нцями!» * * * «Жертовн╕сть – дружби знак найяскрав╕ший, Доводять друз╕ це в належний час: Один за вас життя в╕ддасть, а ╕нший Також помре – в╕д заздрощ╕в до вас!» * * * «Може, з в╕ком я й стерся на порох, Та тримаю ще порох сухим»…
та багато ╕нших.
Гадаю, нав╕ть цих к╕лькох цитат досить, аби читач м╕г переконатись, що перед ним справжн╕й поет. Здоровлячи Анатол╕я Бортняка з його високим повнол╕ттям, хочеться побажати йому, насамперед, м╕цного здоров’я, а в╕дтак творчого натхнення, нових гарних в╕рш╕в ╕, звичайно ж, прекрасних книг. З роси та води тоб╕, друже Анатол╕ю! Пропону╓мо нашим читачам доб╕рку в╕рш╕в поета-в╕нничанина Анатол╕я Бортняка з його книги «Янгол-охоронець». Данило КОНОНЕНКО, редактор в╕дд╕лу л╕тератури «Кримсько╖ св╕тлиц╕».
АНАТОЛ╤Й БОРТНЯК: «Укра╖нц╕, захист╕м себе! – Щоби св╕т вважав нас укра╖нцями!» ЯНГОЛ-ОХОРОНЕЦЬ
На крилатого янгола квота ╓ у кожного начеб. Невже ╕ мене та небесна ╕стота в╕д напаст╕, в╕д зла береже? Оч╕ мружачи, н╕би до сонця, ан╕кого не бачу, сл╕пак. Тож прошу навмання охоронця: «Бережи, коли справд╕ це так! Захищай в╕д г╕рко╖ знев╕ри, само╖дства ╖дко╖ золи, що в мен╕, як озонов╕ д╕ри, виникають коли-не-коли. А, бува╓, син╕ю в╕д злост╕. То, пильнуючи, янголе, ти не вагайся - намни мен╕ кост╕ ╕ тим самим мене захисти. Нев╕домо, допоки в╕днин╕ ще топтатиму я спориш╕, - та надал╕ боронь в╕д гордин╕, а також в╕д л╕нивства душ╕. В╕дведи в╕д богемно╖ чарки, хоч ╕з нею я й так не в ладу. ╤, звичайно, потр╕бн╕ припарки – за словесну бридню та нуду. Щира правда - житт╓ва основа. Не дозволь, охоронцю, н╕-н╕! – на брехню ╕ на фальш н╕ п╕вслова, як колись дозволяв ти мен╕. Ти почуй це прохання смиренне. Якщо вгодно лише небесам, захищай мене т╕льки в╕д мене. З ╕ншим вс╕м я розправлюся сам».
ТАРАСОВА ГОРА
Така п╕тьма, що н╕би й нас нема╓. Лиш на гор╕, по груди в бузин╕, сто╖ть Тарас. Н╕чого не пита╓. В╕н бачить сам вс╕ згарища сумн╕. Не заглушили муштра й каземати його пророцтв. ╤, сивий, наче м╕ф, тепер мовчить. А що йому казати? Зда╓ться, все сказав, що т╕льки м╕г. Його слова наш гордий дух м╕сили, п╕дводячи з багнюки ╕ трави. В╕н те прор╕к, що понад людськ╕ сили. Що св╕т увесь, почув. Але не ви. Бо що в╕н вам - ╕з поглядом упертим? Коли такий солодкий цей бедлам... А в╕н же мовив ╕ живим, ╕ мертвим, й, ненарожденно-виродженим, вам. О, ви в╕ночки кладете до дати! Ще й суржиком вшану╓те на мить. Сто╖ть Шевченко. Н╕чого додати. Усе сказав же. Дивиться й мовчить. В╕н бачить: дух наш нид╕╓ пропащо. З гори сво╓╖ - з розпачу того не скаже ан╕чого вже. Х╕ба що сам Бог промовить голосом його.
БАНДЕР╤ВСЬКА РЕМ╤Н╤СЦЕНЦ╤Я
Вибачаюсь, а життя - хр╕нове, Хай би що баз╕ка мен╕ шив. Був би я бандер╕вцем, панове, - Хоч одну б сволоту задушив. Микола Холодний. Це так╕ паскудн╕ в них манери – в само╖д╕в р╕дних ╕ заброд, щоб ╕м’ям Петлюри чи Бендери укра╖нський гудити народ. Отаке у них матюче слово. Не чекаймо л╕пшого в╕д зм╕й. Ти в Остр╕ зазнав сичання злого, ну, а я - у В╕нниц╕ сво╖й. Наша правда - н╕би попелюшка в ╕сторичн╕й пам’ят╕. Отак чи колись паплюжив би Косцюшка хоч один, який не ╓, поляк? Чи на апенн╕нському базальт╕ пресвятих зр╕каються джерел, де ╕м’я Джузеппе Гар╕бальд╕ над в╕ками рине, як орел? Але ми ще зовс╕м не панове, ще тамбовський вовк - товариш нам. А тому й життя у нас хр╕нове, розкошують в ньому тать ╕ хам. Заправляють нами окупанти, Укра╖ну топчуть, як траву. Де ж от╕ «бандери», де т╕ «банди», щоб здобути волю наяву? Ми лише в сум’яттях безборонних, в╕кову тамуючи печаль, в╕дчайдушно ника╓м по схронах, т╕льки не бандер╕вських, на жаль. * * * Модно клясти тепер, корчачи м╕ну, дику ру╖ну, пов╕ю розтл╕нну то ╕з трибуни, а то п╕д пивко... «Я не люблю ╖╖...» - про Укра╖ну м╕г же, мовляв, заявити Франко. Та не хапайтесь за рани Франков╕! В╕н ╕з надм╕рно╖ т╕льки любов╕ вив у гарячц╕, аж св╕том луна, гавкав, лупився об мури до кров╕, щоб розбудити, щоб встала вона. Ви ж, проклинаючи, сумно чи браво, хвацьку метафору впл╕вши яскраво, лиш пот╕ша╓те душ╕ братви. «Я не люблю ╖╖...» - ген╕й це право в муках здобув невимовних. А ви? Слово його - то життя полум’яне. Де там у нього зневага, мосьпане, до Укра╖ни стражденно╖, де? Спробую сам написати так: «Я не...» - й серце замре, ╕ перо упаде.
СИМОНЕНКО
Йду повз намет, що, мов червона сценка, у прапорах, п╕дсв╕чених з Кремля. Питають зв╕дти: - Ви за Симоненка? - Авжеж, - кажу, - за нього, Василя. Це в╕н супроти вашо╖ полуди сказав, життя поклавши за народ: «Пощезнуть вс╕ перевертн╕ й приблуди, ╕ орди завойовник╕в-заброд!»
ГОРИТЬ МОСКВА
Горить Москва, повзуть димища... Василь Кобець.
«Горить Москва» - я вичитав у Кобця. Вона горить, та не згоря, овва. Згадалось, як мене, с╕льського хлопця, ще по в╕йн╕ стрясло: «Гар╕т Масква!»
В╕йнули в душу т╕н╕ волохат╕. Д╕йшло до тями аж б╕ля вор╕т, що репродуктор, з’явлений у хат╕, зв╕домив «Гавар╕т», а не «Гар╕т».
Така соб╕ оказ╕я неловка. Курйоз давноминулого. Але ж донин╕ не стиха╓ скоромовка: говорить чи горить - не розбереш.
Зловт╕хою не марили й не марим. А щось у наш╕й пам’ят╕ збагнем. Таки не раз доводилося хмарам московським осяватися вогнем.
В ╕мпер╕╖ Рос╕йськ╕й ╕ в Союз╕, вогниськами пойнята ст╕лькома, блищала, н╕би шапка на злодюз╕, Блаженного Вас╕л╕я чалма.
Сама гор╕ла ╕ палала х╕ттю роздмухати пожежу св╕тову. Г╕ркавий згар - по кожному стол╕ттю. «Гар╕т Масква!» Не слухайте Москву!
╥╖ слова - п╕дступн╕ потороч╕. В медових звуках - кована броня. Палахкотять убивчим блиском оч╕ братерського троянського коня.
Хоч в╕льн╕ ми при р╕дному кор╕нн╕, та з приймача прорвуться позивн╕: «Гар╕т Масква!» - ╕ дрож по Укра╖н╕. Й народ ст╕ка╓ кров’ю у Чечн╕.
Г╕рчитиме ╕ згаром, й перегаром, по вс╕й земл╕ шугатимуть жахи, - якщо Москва, «спаленная пожаром», не погаму╓ хижо╖ жаги. По-християнськи лиха ╖й не зичим. Та, Боже, спопели у н╕й дотла пиху ординську з духом войовничим, зажерлив╕сть дводзьобого орла! * * * Не зв╕ть його «бацькай»! Нехай ╕ звете лише у лапках, ╕рон╕чно. Це слово з в╕к╕в Б╕лорус╕ - святе, здавалось, що й житиме в╕чно.
Та вже воно нин╕ - як зойк мог╕кан. А ви см╕╓теся дражливо. Який же в╕н батько? Скор╕ше, пахан чи - як його? Папа, можливо.
Це в╕н, що звете його батьком, прин╕с сябрам осорому й наругу. ╤ «родная мова» - порубаний л╕с на всю б╕лоруську округу.
Знайд╕ть в╕дпов╕дн╕ слова для забав. А це, що кривавить, - не цяцька. Я Бикова й Пис╕на так називав. Звертавсь до Г╕левича: «Бацька!»
╤ Янка Купала «прабацькай» мен╕ з портрета всм╕ха╓ться дос╕. Та сохнуть слова, вимирають на пн╕ – в сябринському щедроголосс╕.
Видзвонюють сосни. По кому той дзв╕н? За чим голос╕ння безкра╓? Не кличте безбатченка «бацькай»! Бо в╕н ╕ слова такого не зна╓. * * * Нахабно л╕зе суржик, мов пир╕й, вкор╕ню╓ бридоту кривороту. Ми ж до ╢вропи прагнем, у котр╕й шанують слово кожного народу!
Туди пряма дорога. Ми криву, по бур’янищах, обира╓м знову. Ми р╕дну мову топчем, як траву. А там траву плекають, як ╕ мову. * * *
Юр╕╓в╕ Мушкетику
Мова - дар безц╕нний. А, проте, бл╕дне сяйво, здавна золоте, на п╕дмогу кличе, в безв╕сть канучи. «Честь имею!» - згорда нам на те по-гусарськи дзенькають керманич╕.
╥хня честь безчестям буде ╖м. Все у нас дорожча╓. Окр╕м слова - дол╕ нашо╖ в╕дв╕чно╖. Укра╖н╕ в присмерку г╕рк╕м патр╕арх «Прощай» - сказав у в╕дча╖.
Над душею смертний меч завис. Вже п╕д не╖ п╕дкидають хмиз блюдолизи, блазн╕ шоуменист╕. Був колись л╕кнеп. Тепер - л╕кпис? Тобто, л╕кв╕дац╕я письменност╕.
Бо, якщо ми, справд╕, холу╖, - нащо нам книжки, та ще й сво╖, з ефемерно р╕дними поняттями? Хай сп╕вають ╖хн╕ солов’╖! В них п╕сн╕ - ╕з «╓рами» та «ятями». Бо, мовляв, земляче, не переч! Так сказать, не нада ворожнеч. Не плюндрують слово, не гноять його. Р╕дна мова чи родная речь - це те саме. Што тут непонятного?
Так повчало нас одне цабе. Та х╕ба ми - дике ╕ слабе плем’я, щоб стояли навкол╕нц╕ ми? Укра╖нц╕, захист╕м себе! – щоби св╕т вважав нас укра╖нцями.
Я ╕ сам у розпач╕ тужу. Що ж ми душу бавимо чужу, а свою - на см╕тник, до помийниц╕? Рокову перейдено межу. Будем знову чухати потилиц╕?
Все ж я в╕рю в слово, в те, котре сатанинська сила не з╕тре, що не щезне безв╕сти у вир╕ю. Не померло дос╕ й не помре. Як паломник, фанатично в╕рую.
Розум╕ю в╕дчай - через край. Та Вкра╖н╕ не каж╕м: «Прощай!» А, з╕бравши г╕дн╕сть ╕ нескорен╕сть, за душ╕ прав╕чно╖ розмай, патр╕арше, ми ╕ще поборемось!
ПОДВ╤ЙНА РЕМ╤Н╤СЦЕНЦ╤Я
╤ п╕шов я тод╕ до Петлюри, Бо у мене штан╕в не було... Володимир Сосюра. Я б сьогодн╕ п╕шов до Петлюри, Хоч ╕ маю ще путн╕ штани... В╕ктор Корж. ╢ штани ще: у когось протерт╕, а у декого й путн╕ вони. Та Петлюра - лише на портрет╕, десь у закутках тьми й глушини.
Бо стараються так самодури, щоби лицарський образ потух, щоб в╕д Симона того, Петлюри, не зосталося й духу довкруг.
Наша воля - х╕ба на майдан╕, у пустельних воланнях юрми. Т╕ штани чи для того нам дан╕, аби т╕льки трусити штаньми? А якщо роз╕братися добре, Ми вже носим штанц╕, - не штани. Розгубилось козацтво хоробре Серед зайд ╕ сво╓╖ шпани.
Пригадалась Охр╕мова свита. Отака й наша доля сама, Парадоксами латана-шита: То штан╕в, то Петлюри нема.
В’януть, мов недоглянут╕ вишн╕, Наш╕ помисли, мр╕╖, терпц╕. ╤ штани, шаровари колишн╕, Переводяться на повзунц╕.
Та невже аж тод╕, козацюри, Ми в╕дчу╓м ╕ сором, ╕ гн╕в Й подамось до нового Петлюри, - Як не стане останн╕х штан╕в?
КОМЕНТАР ДО П╤СН╤
╥хали козаки ╕з Дону додому, П╕дманули Галю, забрали з собою. ╤ т. д.
Така весела п╕сня, що й казати, аж хор увесь п╕дстрибу╓, ади! – про те, як з Дону ╖хали козаки кудись додому. От лише - куди? Куди вони та до якого дому, под╕бно до загарбницьких нашесть, везли насильство, п’яний дух содому, а не козацьку волю, славу, честь? Сп╕вацтво шк╕рить зуби: «Ой ти, Галю…» Вона ж кричить, припнута до сосни. Хто нам цю п╕сню з чорною мораллю п╕дкинув, як гадюку п╕д тини? Безр╕дн╕ Йвани, а чи зайди - хтозна. Таж ╕ тепер, п╕д спраглу ненасить, горить натхненно у заст╕лл╕ сосна, з ряб╕нушкой вперем╕ж палахтить. Вола╓ Галя. Вже й за небокра╓м почув би хтось, примчав на пом╕ч ╖й. А ми не чу╓м - рад╕сно «паха╓м» (як в п╕сн╕ ц╕й сп╕ва╓ться брудн╕й). Засл╕плено витьохку╓мо, заки не зблисне нам з похм╕льно╖ п╕тьми, що козакИ ми все ж, а не козАки, нащадки духу лицарського ми. В соб╕ гас╕мо н╕моту розтл╕нну, облишмо невибаглив╕ п╕сн╕, - аби не просп╕вати Укра╖ну, роз╕п’яту, мов Галя на сосн╕.
ЗАКЛИК НА КНИЗ╤
Павло Загребельний, «Брухт». Спин╕мо ту орду, оту ораву, тих мародер╕в, гендляр╕в, заброд, що за брудний метал здають державу й, отруту видихаючи ╕ржаву, на переплав збувають наш народ.
Сплавляють, н╕би зал╕зяччя, гади усе п╕дряд, уроздр╕б й загалом. Пильнуймо, укра╖нц╕, Бога ради, щоб наших душ останн╕ барикади не роз╕брали на металолом! * * * Залюбки продавшись в яничари, ти отримав ср╕бний гонорар.
Не бо╖шся Божо╖ покари, а людських нема для тебе кар.
Укра╖ну зрадив ти. Облуду учинив ╖й, цмокнувши: усмак, мов ╤уда. Г╕рше за ╤уду! Той усе ж покаявсь як-не-як.
А твоя ганьба така велика, ╕ тягар важкий в душ╕ брудн╕й, що, либонь, зламалася б осика, якби ти пов╕сився на н╕й.
"Кримська Свiтлиця" > #17 за 25.04.2008 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5832
|