"Кримська Свiтлиця" > #17 за 25.04.2008 > Тема "Резонанс"
#17 за 25.04.2008
ЛИСТ ДО КОЛЕГИ, АБО ЧОМУ МИ ТАК БО╥МОСЯ УСЬОГО УКРА╥НСЬКОГО?
На стор╕нках газети «Крымское время» 3 кв╕тня 2008 року з’явився матер╕ал Натал╕ Кисельово╖ „Если не знаешь, что сказать, - говори по-украински”, в якому довол╕ гостро критикувався основний зм╕ст державних документ╕в, що стосуються мовно╖ пол╕тики. Не менш р╕зкою була ╕ реакц╕я пост╕йних читач╕в „Кримсько╖ св╕тлиц╕”. Так, наприклад, Павло Сущенко, учитель з Красногвард╕йського району, дуже гостро в╕дреагував на загальний зм╕ст звинувачень: «Авторка статт╕ або сид╕ла б за антидержавницьку аг╕тац╕ю, або л╕кувалась в╕д шизофрен╕╖. А вона, бачите, „вихову╓” наше п╕дростаюче покол╕ння. Та, н╕! Так╕ реч╕ змертвляють його, а винн╕ не несуть за це н╕яко╖ в╕дпов╕дальност╕!». Звичайно, заява довол╕ радикальна, проте суть проблеми П. Сущенко п╕дм╕тив дуже точно, оск╕льки саме засоби масово╖ ╕нформац╕╖ сьогодн╕ зд╕йснюють вагомий вплив на формування громадсько╖ думки. Тож важливо, щоб журнал╕сти не нав’язували свою думку ╕, як зараз модно говорити, не ман╕пулювали св╕дом╕стю. Саме задля того, щоб уберегти ╕ колег, ╕ мед╕йну аудитор╕ю в╕д викривлення насправд╕ ╕снуючо╖ ситуац╕╖, пишу я цього листа. Ви, пан╕ Наталю, згаду╓те про курс, спрямований на дерусиф╕кац╕ю шк╕л, що, начебто, був окреслений на березнев╕й Всеукра╖нськ╕й нарад╕ вчител╕в укра╖нсько╖ мови та л╕тератури. Хочу Вам пояснити, що йдеться не про заборону навчатися мовами нац╕ональних меншин, у тому числ╕ й рос╕йською. Проблема насправд╕ лежить набагато глибше - у неспроможност╕ таких учн╕в складати вступн╕ ╕спити укра╖нською, що робить ╖х неконкурентноздатними п╕д час вступу до пров╕дних вищих навчальних заклад╕в кра╖ни. А це, у свою чергу, породжу╓ ще одну проблему – в╕дт╕к кадр╕в за кордон, адже б╕льша частина молод╕, що ╖де навчатися в сус╕дн╕ кра╖ни, найчаст╕ше залиша╓ться там жити ╕ працювати. Якщо говорити про зовн╕шн╓ незалежне оц╕нювання ╕ прагнення його укра╖н╕зувати, то саме в ц╕й галуз╕ реформування проводиться довол╕ стримано ╕ обережно. Так, поки що кожний випускник школи ма╓ право вибирати, якою мовою складати тестування. А новина про те, що через два роки зовн╕шн╓ оц╕нювання буде проводитись лише укра╖нською, не ма╓ н╕кого дивувати. Незалежне тестування проводить держава, тож вона ╕ ма╓ встановлювати правила. Дал╕ Ви, шановна Наталю, обговорю╓те Указ Президента „Про додатков╕ заходи щодо п╕двищення якост╕ осв╕ти в Укра╖н╕”. Хочу одразу попередити, що про „принудительно-побудительную украинизацию”, яку Ви згаду╓те, тут нема╓ жодного слова. Навпаки, документ захища╓ права нац╕ональних меншин, до яких належать ╕ рос╕яни) на здобуття г╕дно╖ осв╕ти в Укра╖н╕. Доплати викладачам-укра╖н╕стам, що працюють у школах, де викладання ведеться недержавними мовами, справд╕ будуть. ╤ це можна коментувати лише як позитивне зрушення (не знаю, в кого додатков╕ грош╕ викликали б негатив? Х╕ба що у тих, хто ╖х не отрима╓!). Д╕сталося у Вашому матер╕ал╕ ╕ м╕н╕стру транспорту ╕ зв’язку Укра╖ни. Як в╕домо, Йосип В╕нський теж намагався укра╖н╕зувати транспортну сферу, що ╓ ц╕лком природним явищем. Адже держаний стандарт ма╓ бути скр╕зь. А трансляц╕я музично╖ продукц╕╖ у транспорт╕ укра╖нською мовою могла б лише ближче познайомити пасажир╕в, особливо користувач╕в м╕ждержавних перевезень, з нашою культурою. Пан╕ Наталю, ну чому Ви так обурен╕ тим, що В╕ктор Ющенко говорив на Всеукра╖нському форум╕ укра╖нсько╖ ╕нтел╕генц╕╖ лише про одну нац╕ю – укра╖нц╕в? А чи можлива ╕нша ситуац╕я? Близько 80% населення нашо╖ держави - укра╖нц╕, рос╕яни – це лише найчисельн╕ша етн╕чна група, яка склада╓ приблизно 17%, к╕льк╕сний склад решти нац╕ональних меншин не перевищу╓ ╕ 0,5%. Прошу зауважити, що другосортними Ви сам╕ назива╓те ╕нш╕ нац╕╖ (це, до реч╕, помилка багатьох ЗМ╤, як╕, власне ╕ винн╕ в закр╕пленн╕ таких стереотип╕в). А титульний етнос у будь-як╕й кра╖н╕ ╓ лише один. ╤ подоба╓ться Вам чи н╕, в Укра╖н╕ – це укра╖нц╕. Дуже багато м╕сця, шановна колего, в╕двели Ви у сво╖й статт╕ укра╖нськ╕й поез╕╖ (а цього майже не зустр╕неш на шпальтах рос╕йськомовних газет!). Розум╕ю Ваше обурення саме тим, що автор наведених Вами твор╕в ╓ Юр╕й Лисенко (л╕тературний псевдон╕м - Юрко Позаяк), який сьогодн╕ ╓ головою служби п╕дготовки виступ╕в Президента Укра╖ни, у сво╖х в╕ршах використову╓ деяк╕ „солон╕” сл╕вця (в основному, до реч╕, калькован╕ з р╕дно╖ Вам рос╕йсько╖). Ви, напевне, дуже перейма╓теся тим, щоб, чого доброго, ц╕ вислови (на кшталт „мочить в сортирах”?) не проникли у виступи В╕ктора Ющенка? Та Ви, пан╕ Наталю, у такому випадку – справжня патр╕отка Укра╖ни! Але не хвилюйтеся: Юрко Позаяк, який висм╕ю╓ цей „скалькований” ╕ духовно „скальпований” св╕т, Юр╕ю Лисенку ╕ Президенту н╕коли не нашкодить! ...Мен╕ зда╓ться, що люди, як╕ пишуть матер╕али, сповнен╕ критичних (╕ не завжди аргументованих!) оц╕нок стосовно впровадження укра╖нсько╖ мови в ус╕ сфери життя, при вс╕й поваз╕ до ╖хн╕х фахових зд╕бностей, або не до к╕нця розум╕ють та усв╕домлюють значення прийнятих постанов, або наст╕льки ненавидять кра╖ну, в як╕й живуть, що чинять пост╕йний оп╕р розвитков╕ нац╕ональних складових. Хоча тут можливий ╕ ще один вар╕ант – велик╕ гонорари за стимуляц╕ю до бурхливого обговорення мовних питань. Та в таких випадках йдеться вже про антиконституц╕йн╕ д╕╖ – розпалювання м╕жнац╕онально╖ ворожнеч╕. Хочу поставити дек╕лька запитань ус╕м, хто не розд╕ля╓ державну пол╕тику щодо п╕двищення авторитету нац╕онально╖ мови. А чому така черга до ╓дино╖ укра╖нсько╖ г╕мназ╕╖ в Криму, чому вс╕, хто хоче навчатися укра╖нською, не можуть зд╕йснити свого конституц╕йного права через нестачу м╕сць? Чому кримський вищий навчальний заклад, що ма╓ статус „нац╕онального”, веде викладання рос╕йською? Чому ми, врешт╕, так бо╖мося жити в кра╖н╕, за яку боролися наш╕ геро╖? Наостанок трохи перефразую заголовок вищезгадано╖ статт╕: „Якщо не зна╓ш, що сказати, - говори проти укра╖нського”. Таке гасло, на жаль, сьогодн╕ використову╓ться част╕ше, принаймн╕ в Криму... Св╕тлана КЛИЧКО.
"Кримська Свiтлиця" > #17 за 25.04.2008 > Тема "Резонанс"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5835
|