Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4446)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4117)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2114)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1844)
Крим - наш дім (1031)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (311)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (203)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
СОЛ╤ДАРН╤ З УКРА╥НОЮ
Пошти св╕ту презентують поштов╕ випуски, зокрема благод╕йн╕, на п╕дтримку укра╖нц╕в…


СЕРЕД ПОВЕРНЕНИХ ╤З РОС╤ЙСЬКОГО ПОЛОНУ ЗАХИСНИК╤В МАР╤УПОЛЯ ╢ ДВО╢ КРИМЧАН
Серед захисник╕в, яких внасл╕док обм╕ну повернули з рос╕йського полону, ╓ дво╓ кримчан.


УКРА╥НА ПОВЕРНУЛА З РОС╤ЙСЬКОГО ПОЛОНУ 215 ЛЮДЕЙ, ЗОКРЕМА Й ЗАХИСНИК╤В «АЗОВСТАЛ╤»
«Це найпотужн╕ший результат у питанн╕ зв╕льнення полонених за весь час повномасштабного...


ЩАСЛИВА ЛЮДИНА СЕРГ╤Й МАРТИНЮК
- Я щаслива людина, - говорить письменник Серг╕й Мартинюк, якому 10 липня нин╕шнього року...


ПЕРЕМОГА НА П╤ДСТУПАХ ДО КИ╢ВА
Виставка присвячена геро╖чн╕й оборон╕ столиц╕ Укра╖ни в╕д московських окупант╕в.




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #21 за 23.05.2008 > Тема ""Будьмо!""
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#21 за 23.05.2008
«Д╤ТИ ВЖЕ ХОЧУТЬ, ЩОБ Я ВЕЛА У НИХ ЗАНЯТТЯ!»


З ЩОДЕННИКА ПРАКТИКАНТКИ

 4.02.2008. Ось ╕ Укра╖нська г╕мназ╕я, у як╕й я вже неодноразово була. Я передаю документи нашому кер╕внику – Святославу Васильовичу Соломку – та пояснюю, як ╖х заповнювати. Нашу тр╕йцю: Юлю Качулу, Наталю Заставську та мене – у директорському каб╕нет╕ розпод╕ляють за викладачами. Я потрапила до вчителя вищо╖ категор╕╖, учителя-методиста Тетяни Олександр╕вни Панасюково╖. П╕сля знайомства я залишилася в каб╕нет╕, де побачила нов╕ книги з мови та л╕тератури (серед них „Слово ╕ м╕ф” О. Потебн╕), портрет Лес╕ Укра╖нки та газету „Кримська св╕тлиця”. Порадившись, обрала для викладання 8-й клас. Сл╕д одразу сказати, що в г╕мназ╕╖ ╕нша градац╕я: п’ятий клас вважа╓ться першим, шостий другим, в╕дпов╕дно восьмий – четвертим.
 Я була присутня на трьох уроках мови з трьома класами р╕зного р╕вня п╕дготовки. Одразу пом╕тила, що п╕дх╕д до д╕тей ╕ндив╕дуальний, а методи ╕нновац╕йн╕; за формою уроки не лекц╕╖, натом╕сть в╕дбува╓ться д╕алог учителя з учнями, як╕, у свою чергу, сам╕ себе контролюють. Тетяна Олександр╕вна дала мен╕ перев╕рити п╕сля не╖ контрольний зошит учениц╕. На наступний урок прийшли вже ╕нш╕ д╕ти, як╕ писали диктант ╕з творчим завданням, а я працювала з╕ словником за проханням учительки. На перерв╕ Тетяна Олександр╕вна познайомила мене з двома д╕вчатами, як╕ пишуть роботи на конкурс Лес╕ Укра╖нки. Нарешт╕ прийшов десятий клас. Поки Тетяна Олександр╕вна викликала учн╕в до дошки – вид╕ляти тв╕рн╕ основи – я перев╕ряла контрольн╕ роботи. Але раптом учительку викликали в коридор, ╕ вона доручила мен╕… сам╕й вести урок. Я почала з╕ знайомства.
 Учн╕ уважно дивилися на мене, а я сл╕дкувала за ними. Мо╖ пояснення д╕тям неспод╕вано сподобалися. До дошки вишикувалася черга бажаючих, д╕ти аж п╕дстрибували, витягуючи руки. Я потрапила в свою стих╕ю. Одразу знайшовся л╕дер – енерг╕йна д╕вчина, яка сама наказувала ╕ншим поводитися добре. У нас з нею склалися добр╕ стосунки. Рухлив╕сть, неспок╕й, жарт╕влив╕сть, за якою кри╓ться тривожн╕сть – ╕ разом з тим доброзичлив╕сть, бажання д╕знатися б╕льше – ось прикметн╕ риси ц╕╓╖ групи.
 На жаль, д╕ти збивалися на рос╕йську мову, доки я не сказала – тактовно, але наполегливо: „Говор╕ть Т╤ЛЬКИ укра╖нською! У рос╕йськомовному середовищ╕ не завжди можна сл╕дкувати за собою, але все ж таки бажано”.
Я запитувала в класу значення незрозум╕лих сл╕в, ╕ мен╕ було при╓мно бачити об╕знан╕сть учн╕в. ╤з синтаксисом ╕ пунктуац╕╓ю в д╕тей не було особливих проблем, а з культури мовлення я пом╕тила прогалини (головним чином рос╕ян╕зми), як╕ й намагалася заповнити. Ще я побачила, що вс╕ уроки Тетяни Олександр╕вни нетрадиц╕йн╕ та в╕др╕зняються увагою до стил╕стики, тож я вир╕шила стати професором Х╕гг╕нсом ╕з „П╕гмал╕она” Шоу. Як не дивно, учн╕ уважно прислуховувалися до мо╖х порад: коли вживати слова „усм╕х” ╕ „посм╕х”, коли „закрити”, коли „зачинити”… Я пом╕тила, що житт╓в╕ приклади краще засвоюються учнями. Але головне: д╕ти вм╕ють самост╕йно мислити та робити висновки.
 У перший же день я пом╕тила: Укра╖нська г╕мназ╕я справд╕ не працю╓ на публ╕ку. Якщо в деяких ╕нших школах показов╕ уроки спочатку „програються”, то в цьому заклад╕ такого нема╓. Оц╕нки виставляються об’╓ктивно, в╕дпов╕дно до знань учн╕в – ╕ н╕ балом вище. Деяк╕ роботи я, виявля╓ться, перев╕ряла надто суворо!
 
5.02. О 8.30 зазвучав г╕мн, ╕ мен╕ сподобалася серйозна налаштован╕сть юних громадян Укра╖ни. Редагувала твори восьмикласник╕в „Без верби ╕ калини нема Укра╖ни”, розпов╕даючи про роль рослинних тотем╕в у житт╕ нашого народу. Досв╕д редакц╕йно╖ роботи мен╕ знадобився: ус╕ прислухалися до мо╖х порад вживання сл╕в. На думку деяких учн╕в, я надто вже переб╕льшувала зрусиф╕кован╕сть класу, але насправд╕ я намагалася змусити д╕тей говорити укра╖нською не т╕льки на уроках. У к╕нц╕ заняття влаштували читання учнями сво╖х виправлених твор╕в, ╕ я знову була суддею.
 Удома я складала плани-конспекти урок╕в. Д╕ти вже хочуть, щоб я вела у них заняття!
 
7.02. П╕сля перев╕рки зошит╕в я провела перший самост╕йний урок, присвячений життю й творчост╕ Олександра Олеся, паралельно розказавши про його сина Олега Ольжича та прем╕ю його ╕мен╕. Д╕ти слухали уважно, ╕ я пом╕тила п╕д час опитування, що матер╕ал ╖м подоба╓ться. Клас був дуже активним, особливо п╕д час компаративного анал╕зу „Айстр”
О. Олеся та однойменного в╕рша Василя Чумака. Д╕ти дов╕далися в╕д мене про модерн╕зм та ╕мпрес╕он╕зм, хоча це матер╕ал 11-го класу.
 
11.02. Понед╕лок – день важкий. На першому ж уроц╕ довелося зам╕няти д╕лове мовлення в 10-му клас╕, уже в╕домому мен╕. Я розпов╕дала про те, як правильно писати й оформляти науков╕ роботи (реферати, курсов╕, дипломи), адже багато учн╕в уже писали роботи в МАН – наприклад, з фольклористики. Одразу виникла дискус╕я: чи варто Укра╖н╕ сл╕по коп╕ювати зах╕дну модель у справочинств╕ та в систем╕ осв╕ти? Я пояснила, що ╓ стандарти, яких треба дотримуватися. Знадобилось ун╕верситетське вивчення польсько╖ мови (викладач
В. ╤. Гуменюк), а саме розпов╕дь про те, що за кордоном нема ╕мен╕ по-батьков╕, тому й у нас вир╕шили його не вказувати. Паралельно я навчала правильно ставити розд╕лов╕ знаки в д╕алоз╕ та при цитатах, а б╕ля дошки учн╕ розв’язували вправи на переклад з рос╕йсько╖ мови. Пот╕м ус╕ уроки в мене були завантажен╕ перев╕ркою зошит╕в.
 11-й клас готував тв╕р-роздум „Як я розум╕ю висл╕в „людина з сонячним серцем”?”, ╕ Тетяна Олександр╕вна запропонувала розглянути ф╕лософ╕ю сонця (у П. Тичини, М. Коцюбинського, Б. Ол╕йника), в╕дштовхнувшись в╕д м╕фолог╕╖. Я розпов╕ла про ╓гипетських бог╕в (Гора, Ра, Амона) ╕ перейшла до слов’ян (Даждьбог, Хорс), згадавши Масницю. Так, за легендою, зима не хот╕ла йти в╕д людей, доки не сказала: „П╕ду, коли побачу в кожн╕й хат╕ сонечко!”. Тод╕ люди спекли млинц╕. Я згадала й м╕сяць – „ведмеже сонечко”, „козацьке (циганське) сонце”, який св╕тить, але не гр╕╓ (цю антитезу д╕ти записали). Знадобилася сп╕вомовка Степана Руданського про цигана та м╕сяць: „…жаль тво╓й краси! Т╕льки св╕тиш, а не гр╕╓ш, - Дарма хл╕б ╖си!”
 
12.02. Зам╕нювала два уроки в 7-му та 6-му класах (в╕дпов╕дно третьому та другому за г╕мназ╕йним розпод╕лом). Було при╓мно бачити, що ц╕ д╕ти знають про Самойловича, Мазепу, пер╕од Ру╖ни, УПА, Романа Шухевича – хоча це не стосувалося нашо╖ теми (в╕домост╕ про Д. Павличка). Кримськ╕ татари ц╕кавляться укра╖нською ╕стор╕╓ю.
 
14.02. День святого Валентина. З самого ранку по школ╕ б╕гали д╕ти з поштою – валентинками. Хоч свято не укра╖нське, але молод╕жне, ╕ мен╕ було при╓мно почути прив╕тання та отримати подарунок. П╕сля перев╕рки зошит╕в розпов╕ла 10-му класу про Агатангела Кримського (для них ця ╕нформац╕я була абсолютно новою), прочитала ╖м його в╕рш╕ на сх╕дну тематику. У нас в╕дбувся д╕алог ╕ нав╕ть суперечка: чи можна назвати загалом песим╕стичну поез╕ю А. Кримського „сонячною”. У 8-му клас╕ розпов╕дала про Тодося Осьмачку. Урок вдався, учн╕ зрозум╕ли м╕й новий прийом – записування на дошц╕ ключових сл╕в („двадцятники”, химерн╕сть, самота, ╕мажин╕зм), як╕ ми вс╕ пот╕м тлумачили. ╤нтелектуально учн╕ були готов╕ до еп╕графа: „Йому судилась доля Данте…” (Микола Жулинський).
 
15.02. Проводила у 8-му клас╕ урок з синтаксису – „В╕докремлен╕ прикладки”. Д╕тям було важко засвоювати, виявля╓ться, це складна тема для ╖хнього розвитку, проте б╕ля дошки працювали активно. У 10-Б клас╕ пояснювала словотворення, дисципл╕на була хорошою. Щоправда, один учень заважав мен╕. Тод╕ я почала вимагати в╕д нього щоденник. Переляканий хлопець сам викликався до дошки. Я сказала: „Якщо будеш погано поводитися й тут – одержиш дв╕йку!” На щастя, уже н╕хто не хот╕в мене дратувати. Учн╕ вв╕чливо запитували значення незнайомих сл╕в, бажаючи розширити св╕й словниковий запас. П╕сля урок╕в я знову проводила репетиц╕ю з╕ сво╖м класом.
 
18.02. Неспод╕вано оголосили карантин. Але я встигла перев╕рити вс╕ щоденники учн╕в 8-го класу, провести з ними репетиц╕ю заходу та дати урок у 10-Б клас╕ на тему „Культура мовлення. Лексичн╕ норми, важлив╕сть ╖х дотримування”, водночас пояснивши, що таке оксиморон, на приклад╕ Шевченкового „…в╕д молдаванина до ф╕на на вс╕х язиках все мовчить, бо благоденству╓” (це речення зустр╕лося у вправ╕).

* * *

 …Я н╕коли не забуду дитячих очей – блакитних, карих, чорних, зелених, – як╕ благально дивилися на мене: „Скаж╕ть: я хороший (хороша)?”, „Похвал╕ть мене!”
 Ми, кримська молодь, жили у важкий час – важкий нетерпим╕стю та ╕гноруванням наказ╕в про укра╖н╕зац╕ю. Школи були рос╕йськомовними, укра╖нську мову часто викладали як ╕ноземну. Або не викладали зовс╕м. У нас н╕коли не грали г╕мн Укра╖ни.
 В╕рю, що ц╕ д╕ти, яких я вчила, будуть щаслив╕шими й осв╕чен╕шими за мене.
Ольга СМОЛЬНИЦЬКА.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #21 за 23.05.2008 > Тема ""Будьмо!""


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5925

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков